Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech maakt draadloos laden muis tijdens gebruik mogelijk met Powerplay-mat

Door , 129 reacties

Logitech heeft Powerplay aangekondigd, waarmee het mogelijk is een van een speciale module voorziene muis tijdens het gebruik op te laden. Daarnaast kondigt de fabrikant twee gamingmuizen aan die zijn voorzien van een nieuwe techniek voor draadloze communicatie.

Logitech meldt dat Powerplay gebruikmaakt van een elektromagnetisch veld dat zich over de hele oppervlakte van de bijbehorende muismat uitstrekt. Die heeft een afmeting van 27,5x32cm en kan voorzien worden van een hard of een zacht oppervlak. Het veld wordt door een zogenaamde Powercore-module omgezet in stroom. Deze 2mm dikke module is met verschillende muizen te gebruiken en werkt met een magnetisch bevestigingssysteem, dat in de plaats komt van de ruimte waar normaal gesproken gewichtjes geplaatst kunnen worden.

Op bijbehorende foto's is te zien dat de Powerplay-mat aan de bovenkant is voorzien van een bedraad aansluitpunt. Volgens Logitech is er één usb-aansluiting nodig om een Powerplay-mat te gebruiken. Behalve met de laadtechniek komt het Zwitserse bedrijf met een nieuwe techniek voor draadloze communicatie. Naar eigen zeggen is de signaalsterkte zestien keer zo hoog als bij andere technieken. De zogenaamde Lightspeed-techniek zou bovendien in staat zijn om interferentie te beperken.

Het bedrijf kondigt twee draadloze muizen aan die van de twee technieken gebruikmaken. Het gaat om de G903 en de G703, die respectievelijk de G900 en G403 opvolgen. Beide muizen zijn voorzien van een pmw3366-sensor, waarmee het dpi-bereik tussen de 200 en 12.000dpi ligt. De prijs van de G903 is 149,99 dollar; de prijs van de G703 komt neer op 99,99 dollar. De muizen zijn vanaf deze maand beschikbaar. De Powerplay-mat kost eveneens 99,99 dollar en komt in augustus uit.

Reacties (129)

Wijzig sortering
dit soort gamers muizen, precisie muien, vragen veel meer energie,v andaar dat e ook veel korter mee gaan.Meer dus voor gamen wel een stuk beter

Voor huis tuin en keukengebruik ect zijn de wat meer standaard draaloze muizen meer dan voldoende en die gaan ook veel langer mee op een accu lading
Als er toch een kabel op mijn bureau moet, dan kan ie ook net zo goed aan mijn muis vastzitten...
Euhm, nee!
Kabels hebben drag en je wil met een muis geen extra drag. Er is een reden waarom muizen zonder kabels komen en die reden is niet om de (kosten van de) kabel uit te sparen.
Als je zorgt dat er geen spanning op de kabel staat dan is er helemaal geen sprake van 'drag'. Als de kabel geen rare bochten om hoeft en vrij kan bewegen voel je er letterlijk niets van.

En dat zeg ik met een Zowie FK1 in mn hand, zo'n beetje de lichtste bedrade muis die je kan vinden...

Draadloos kan wel een nut hebben, maar 'drag' is een niet bestaand probleem, mits je je kabel goed neerlegt. Dat is op een desktop prima mogelijk. Bij mobielere werkplekken wordt draadloos interessant; maar daar ben je weer niet met dit soort muizen bezig, in de regel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 juni 2017 13:45]

Ik heb hierbij een beetje het gevoel van het oplossen van een niet bestaand probleem, tenzij het probleem "ik wil geen batterijen gebruiken en ik vind het teveel moeite om de muis in een charge-dock te zetten of eens per heel lang aan de laadkabel te hangen" is.

Wellicht zou je de muis erg licht maar toch wireless kunnen maken omdat je er een marginale accu in stopt...maar da's wel een beetje zoeken naar een toepassing.
Het zijn inderdaad echte first world problems.. en deze oplossing biedt gemakzucht. Dus er zou wel animo voor zijn.

- Batterijen zijn op en vergeten te halen bij de supermarkt.
- Muis aan laten staan, waardoor de accu leeg gelopen is.
- Net even muis nodig, maar de batterijen liggen beneden in de keukenla.
- Bang dat je nagel breekt als je het klepje open moet klikken.
Vooral dat laatste. Ik heb bij logitech wel muizen gehad waarbij je echt even moest pielen en waarbij na verloop van tijd het lipje afbrak.

Ondertussen zijn ze nu over naar een soort push to open systeem met een los knopje en dat werkt erg goed. Ook hebben ze de slide systemen die we van laptop accus gewent zijn. En dat werkt ook prima.
Man ik wist niet voordat ik dit topic las dat mensen echt de meest debiele problemen kennen omtrent muis gebruik.

Maar ik hoor nooit iemand over de pink en ringvinger die over de muismat slepen.. hoezo niet? Dat is echt zo moeilijk irritant 8)7
Sorry. De volgende keer zal ik sarcastrophes plaatsen.

Het tweede dee van mijn verhaaltje is overigens wel serieus.
Eerste gedeelte van mijn post was cynisch bedoeld, om mijn 'probleem' een luchtige humoristische benadering te geven :O .

Maakt het niet een minder groot probleem uiteraard :P Mijn handen zijn alleen in de lengte ietsjes langer dan gemiddeld. En zelfs de mionix naos 7000 is me net wat te klein en kramperig.
Een muis die in reviews als een 'whale' word omschreven.. wss door vette dikke Amerikanen met kleine worst vingertjes.
moeilijk irritant!?
neeh joh! ik heb een rat7 met de pinkysteun, en nog plaats ik mijn pink vaak op de muismat voor net dat beetje extra precisie
Ja sowieso, als pro gamer kun je ook apart op je polis bijverzekeren voor je slijtage aan de pink.

Dat daar nog geen speciale muismat voor is! Belachelijk!
Damn, dat had je me eerder mogen vertellen. Mogelijk kan ik alsnog wat gemaakte kosten terug vragen. Mijn ringvinger en pink zijn inmiddels al een kootje korter! Fml
Omdat mijn ringvinger op de rechtermuisknop rust, en mijn pink op de rand van de muis. Dat je met je pink over je muismat heen gaat snap ik nog, maar hoe doe je dat met je ringvinger?
https://i.ytimg.com/vi/2BvxmLmV9TM/maxresdefault.jpg
Palm grip en dan de muis bewegen = |:(

Zelfde met deze muis:
http://gaming.logitech.co.../38/g602-gaming-mouse.png
Met die kreeg ik ook nog kramp in de betreffende, schijnbaar blessure gevoelige, vingers.

Dit zijn serieuze problemen, waar is mijn giro goede doel, ik kan heel goed zielig kijken! 8)7

De enige betaalbare muis die mijn probleem verhelpt is een lelijke razer muis met heel veel te veel knoppen. Dus daarom, stort op giro 666, om deze arme jongen uit zijn lijden te verlossen. Zodat ik zo'n peperdure modulaire muis aan kan schaffen die er wel cool uit ziet, en niet zoveel knoppen heeft. Giro 666

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 14 juni 2017 00:49]

Bij de nieuwste wireless modellen is het al helemaal een luxe probleem. Zit gewoon een micro usb poort op de voorkant van de muis. Oplader van je (granted: niet al te nieuwe) smartphone in pluggen en gaan met die banaan. Of gewoon een losse usb kabel. Opladen is zo gepiept en je kunt weer (tientallen) uren muizen.

Plus dat logitech rete goede standby tijden heeft met auto sleep techniek. Deze mat is cool maar zo zinloos.
MIjn G700s is via USB op te laden maar heeft ook gewoon een AA batterij dus als de batterij leeg begint te raken tijdens intensief gamen is 't gewoon een kwestie van een verse uit de batterijlader pakken en wisselen.
Of evt de muis aan de kabel leggen maar die kabels die Logitec meelevert zijn vrij dik en niet echt soepel.
Ik heb diezelfde G700s. Geen enkel probleem,ik merk die draad enkel als de vriendin achter de desktop heeft gezeten en dat blijkbaar een goed idee vond om haar theemok oid erop/ernaast te zetten (en die dan daarna niet meteen wegneemt - granted, zo heel OCD ben ik daar niet in).
- Bang dat je nagel breekt als je het klepje open moet klikken.
Dit is vooral voor al die "gamergirls" op Twitch een echte uitkomst. Die hebben nog nooit in hun leven echt een toetsenbord en muis aangeraakt.
Gat in de markt of slecht idee? :

Een "ouderwetse" muisbal die nog steeds langs wieltjes loopt, maar dit keer niet om de sturing van de muis te bepalen, maar om als dynamo(otje) te gebruiken om de muis tijdens gebruik weer op te laden ...
Hm, tijdens Rocket League beweeg ik mijn muis nauwelijks. Ik vrees dat ik niets aan jouw gat-in-de-marktidee heb ;)

Maar zelfs dan.. ik vrees slecht idee, die muisbal zorgde voor enorm veel traagheid bij het muis bewegen;)
Misschien elke muisklik die een tandwiel in gang zet. OF het muiswiel zelf! ;)
een knop indrukken, daar heb je sowieso al energie voor nodig. Pizo-elektrisch effect?
De muis kun je gewoon gebruiken tijdens het opladen, dus ergens gaan je punten niet echt op. De muizen die er mee werken hebben geloof ik ook niet makkelijk verwisselbare batterijen. Zijn maar twee muizen die er mee werken.
Met mijn oude logitech muis kan ik ook gewoon even een kabel inprikken als de accu leeg is en dan met kabel gebruiken.. deze hou je er 5 minuten in en dan kan je weer een paar dagen vooruit.. genoeg tijd om nieuwe batterijen te halen..
Apart, ik heb een MX Master en die weerlegt jou argumenten wel (goedkopere MX muizen doen dat trouwens ook):

- Batterij gaan 2-3 maanden mee, ook als je hem aan laat staan.
- Zie hierboven.
- De muis kan opgeladen worden via micro-usb, duurt zo'n 30 minuten om hem weer vol te krijgen.
- Er zit geen batterijklepje.
Ik zie wel een meerwaarde in het opladen - maar zie weer een zeer beperkte meerwaarde in een muismat met usb-kabel. Want inderdaad had die kabel dan net zo goed aan de muis gekund! Echter interessant wordt het daarentegen wanneer het elektromagnetische veld in de toekomst gewoon in het bureau verwerkt zit.... Bureau met stroomvoorziening, automatisch opladen muis, draadloos opladen telefoon misschien ingebouwde verlichting...
Dn gaan we iets bereiken... Dit zie ik meer als een mooie eerste stap. Leuk als gadget - maar echt nuttig. Nee, dat nog niet!
Ikea heeft een systeem waarbij dit kan met je telefoon en een type nachtkastje. Leek mij wel handig maar is wel vrij prijzig met bijbehorende hoesjes enzo. Als dit met een standaard samsung zou werken is er wel een goede markt voor.
Met nieuwere modellen telefoons werkt dit ook zonder speciale hoesjes ;) Is gewoon een standaard protocol (Qi) voor draadloos laden. Volgens mij hebben alle nieuwe Samsungs dit sowieso al ingebakken.

Inderdaad super handig. Helaas ondersteunt mijn telefoon het ook nog niet (zou dan ook hoesje nodig hebben - begin ik niet aan!). Naast kastjes hebben ze inmiddels vele producten die dit ondersteunen. Zoals lampen, losse laadmodules.... Ikea is goed bezig wat dit betreft! ;)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 12 juni 2017 16:17]

Ja die lampen wist ik ook. Helaas zijn totaal niet passend bij mijn interieur dus dat is jammer.
Ik heb zo eentje in mijn nachtkastje, die niet eens van ikea is, ik heb gewoon mijn bovensta la opgeofferd als charge station, met aan de bovenkant een groot gat voor de wireless charger, en achteraan een kleintje voor de kabels van de wireless charger en mijn Aukey power hub.

De draaloze oplader werkt perfect met mijn galaxy s6, en je kan er op duwen en dan komt die naar omhoog en zit er nog een extra usb poort aan!

De hoesjes zijn idd erg duur, maar je kan beter online een qi wireless receiver kopen voor iphone of android, en dan in een hoesje steken dat is veel goedkoper!
Of je bent net lekker een tournament aan het spelen en je behoorlijk gesleten batterij is leeg. Dit heeft dus echt wel een toepassing.

Jammer dat deze tech nou net van logitech af komt, en niet een bedrijf met fatsoenlijke pheripherals.
Logitech geen goed peripherals? Logitech maakt in mijn ogen de fijnste muizen voor mij. Ze liggen lekker in mijn hand en gaan bijna nooit kapot. Ik heb de afgelopen 12 jaar (wel langer volgens mij) maar 1 keer mijn muis en toetsenbord vervangen.
Mijn MX518's gingen echter allemaal een paar maanden na de garantie kapot. En met mij, heeeel veel tweakers.

Het is inmiddels beter bij Logitech.. maar het was vroeger echt een ramp met hun kwaliteit. (MX518 linkermuisklik bug dmv 2 soorten plastic die een statische lading creeren waardoor je muisknoppen niet goed werken.. denk ik de meest voorkomende, G500 met slechte switches)
Heb ik nog nooit last van gehad. Ik heb ook heel lang die MX518 gehad. Fijnste muis ooit. Die van mij kreeg een kabelbreuk. maar na ruim 8 jaar mocht dat ook wel.
Nu noem je ook gewoon een muis die ondertussen 11 jaar oud is. Logitech was vroeger echt ruk, maar tegenwoordig zijn ze een van de beste als het op periphirals aankomt.
Ik werk nog steeds met de mx518. Ruim 10 jaar in gebruik, 1 keer schoon gemaakt, onverwoestbaar en fijn. Andere muizen probeer ik en stuur ik terug na vergelijk met mijn 518 _/-\o_
Hier hetzelfde, gekocht in het jaar dat hij uitkwam en de enige muis die ik sindsdien dag in, dag uit gebruikt heb... kan mij zodoende niet vinden in zijn stelling, het ding lijkt voor mij onverwoestbaar. Na een zoekopdracht kwam ik ook geen grote threads met klachten tegen (integendeel).
Ik heb 3 headsets van het bedrijf gehad ( over de muizen nooit te spreken geweest, gare formfactor om cool te zijn en houden dus niet lekker vast )

De eerste ging de inline controls zowat instant stuk, dus microphone was niet meer te muten. Heerlijk.

De eerste wireless kan ik 1 ding snel en simpel over zeggen: als hij eens een keer zou willen verbinden op de eerste poging was het een heel fijn ding geweest :D, maarja jammer dat het ook de primaire functie is, khad na een tijdje een goed stappenplan met een 80% success rate, heel fijn.

Nu hun wireless flagship; Ik denk dat ik nog nooit zulke slechte software heb. Het is jammer dat ik zoveel geld voor dat ding heb neer getikt. BattleField 1 crasht ( dota2 tevens ook ) door hun crapware ( die zelfs ook nog es adware probeert te installen, haha die 190,- was niet genoeg voor ze hoor ). Hoezo zorgt een headset driver voor crashen van games? Niemand weet het, behalve de idioten die zichzelf waarschijnlijk software ontwikkelaars noemen bij logitech.

Dan heb je ook nog es de headset zelf die af en toe gewoon crasht, dus moet je de batterij unpluggen voordat hij het weer wilt doen. ( de powerswitch is geen echte power switch ).

Het crashen is wat minder geworden sinds de laatste update, maar de software zelf is nog steeds kinderachtig kwa interface en traag.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 12 juni 2017 15:29]

IK heb nu sinds 2 jaar een G35 Headset nadat ik plots mijn oorschelp van mijn Tritton720+ in mijn handen had.. Op een paar haarscheurtjes na boven mijn oorschelpen (heb hiervoor inmiddels een vervangende voor gekregen (garantie)) doet deze het nog uitstekend en de software ook. Verder heb ik ook die software draaien maar bij mij draait alles lekker. BF1 crasht niet en DOTA2 speel ik niet.
Misschien had die andere headset last van interferentie van andere apparatuur. Maat van mij moest zijn accesspoint verplaatsen toen hij zijn Wireless Headset kocht.

Over die muizen; Bij mij liggen die heerlijk in de hand. Beter dan bijvoorbeeld Razer. Die zijn echt gemaakt voor kleine Aziatische handjes.
Het is nog altijd beter dan Razer.
Dat zeker, al heb ik wel een deathadder omdat ik daar al jaar en dag mee speel en de grip wel gewoon fijn voor me werkt. Ik vind hun software te monolithic maar daar leef ik voor nu maar mee.
Steelseries rivals vind ik ook pracht muizen, zeker nadat ze de kinderziektes van de eerste opgelost hadden kreeg ik toch wel wat vertrouwen in dat bedrijf. Ook goede mac support wat fijn is aangezien ik een hackintosh heb.

Heb even Roccat geprobeert, maar die had ik binnen 3 maanden stuk ( de rechter muis knop was gewoon lam geworden door dota2 ). Dat merk dus echt vermijden ook.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 12 juni 2017 16:00]

Eens per heel lang? Mijn Logitech g700 haalt niet eens 1 dag op een volle batterij...
Dan zou ik 'em toch eens voor garantie sturen...in een muis zou je eerder jaren dan maanden met een setje batterijen moeten doen. Ik gebruik op m'n werk een Microsoft blue-tooth muis en daar heb ik pas n keer nieuwe batterijen in gedaan...echt geen idee meer hoe lang ik dat ding al gebruik.
Moet er wel bij zeggen dat 't een Gaming muis is, met 1000 polls per seconde en er al 5 jaar dezelfde oplaadbare AA batterij in zit... Maar desalniettemin heb ik me vaak afgevraagd waarom er nog geen draadloos opladende muis bestond. Het lijkt me ideaal
Nieuwe batterij erin (eneloopje oid) en je gaat weer gewoon net zo lang mee als toen ie nieuw was
Ik heb ondertussen al verschillende AA batterijen in mijn G700 gestoken en maakt niet uit wat ik erin steek,na een paar uurtjes geeft dat ding aan dat die leeg is.

"blij" dat het niet enkel mijn exemplaar is.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 14 juni 2017 02:10]

Ik kan mij wel vinden in het geen wat witchdoc zegt, dat er een drag kan ontstaan. Natuurlijk als er geen spanning op de kabel staat dan heb je dat niet zo, maar ik geloof dat er best wel veel mensen zijn die dat wel hebben. Wanneer ik op kantoor werk dan heb ik er ook geen last van, omdat ik achter een bureau zit dat bestaat uit 1 geheel blad. Thuis heb ik een bureau met een uitschuifbaar lade waarop mijn toetsenbord en muis liggen. Een toetsenbord blijft meestal wel stil liggen, dus daar heb je geen last van de kabel. Maar de kabel van mijn muis hangt naar beneden (achter de uitschuifbare lade), waardoor dit niet altijd even prettig werkt. Soms heb je het gevoel dat de kabel trekt, waardoor ik de muis naar mij toe moet trekken om hem goed te leggen. Of soms ligt er net iets tegen de kabel aan omdat er per ongeluk iets tegenaan ligt. Ik kan natuurlijk de kabel anders leggen, maar dan is de afstand naar de PC-kast net weer te lang.

Daarnaast is het draadloos opladen wel heel erg handig :D. Ben zelf wel een fan van dit concept, alleen maar wachten op een muis met meer knoppen :).
zou het niet mogelijk zijn om in de plaats van zo'n AA cel (bijvoobeeld) er een wireless charging-ding in te stoppen in de vorm van een AA? Lost meteen het probleem op dat je een wireless chargeable muis moet hebben!
Pro-gamers zie ik eigenlijk stuk voor stuk een muis met draad gebruiken inderdaad, al dan niet voor zien van een kabelhouder om drag te voorkomen.

Even een vraag van een leek hoor: hebben draadloze muizen dan geen last van lag in plaats van drag...? Ik kan me zo indenken dat de input bekabeld per definitie sneller is dan draadloos.

Edit: ik zie dat mijn laatste vraag al eerder was gesteld. Ben benieuwd naar het antwoord. :)

[Reactie gewijzigd door Rabelais op 12 juni 2017 18:50]

Ja, die hebben last van lag. Al is dat op de muizen van tegenwoordig echt minimaal. Ze zijn wel een stukkie zwaarder (accu ofso :P )
Waarom maak je je dan geen zorgen om input lag van de wireless muis?

Als je al drag hebt op die paar centimeter dat je de muis beweegt dan doe je toch echt wat fout denk ik. Of je moet de muis 20cm omhoog of omlaag bewegen maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Dan wil ik die reden ook wel weten dan eigenlijk.
Wat Veyra al aangaf, dit is een totale non-issue. Maar goed als jij 200+ wilt neer leggen voor overbodige gimmicks omdat de marketing praatjes kriebelen, jouw keuze uiteraard ;)
Daar hebben ze deze dingen voor:

https://www.google.nl/sea...QsAQIgQE&biw=1910&bih=992

https://www.google.nl/sea...QsAQIgAE&biw=1910&bih=992

Zeker voor shooters is een bedrade kabel nog steeds het snelst en meest betrouwbaar. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 juni 2017 15:58]

Ja, en draadloze muizen hebben latency.
Ik heb zelf een custom kabeltje (debraided) van een Razer Orochi aan mijn Logitech G Pro gezet. Geloof me, er is 0.01% drag en je merkt niet eens meer dat hij er aan zit! Veel dunner kan je ze niet krijgen zonder dat ze binnen een half jaar kaduuk zijn.

Tuurlijk, met die achterlijk dikke kabels die fabrikanten er standaard aan doen heb je hier inderdaad last van. Zelfs debraided Logitech kabels zijn imho nog te dik.

;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 12 juni 2017 18:15]

Ben het met jou eens! Niks is vervelender dan een kabel dat blijft hangen terwijl je aan het spelen bent.

Offtopic: weet iemand waarom de kwaliteit van video's niet meer gekozen kan worden (op een iPhone 6s)
Je beperkt je bewegingsvrijheid wel meer dan zonder draadje (voor wat het uitmaakt. Ik heb me nooit gestoord aan dat draadje wat aan mijn muis zit)
Met draadje/batterij kan ik de muis meters bewegen.
Bewegingsvrijheid wordt juist nu beperkt tot de grootte van het matje.

Dan zie ik liever dat @l3p een nieuwe desk maakt die volledige elektromagnetisch is zodat ook het toetsenbord en telefoon geladen worden!

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 12 juni 2017 14:22]

Exact... En volgens mij is dit ook een opstap naar dergelijke bureau's... En dan is het ineens heel erg handig! Maar opladen middels een muismat? Leuk als hebbeding omdat het nieuw is. Maar niet echt praktisch.
Bewegingsvrijheid wordt juist nu beperkt tot de grootte van het matje.
Dit is niet helemaal waar. Je kan de muis prima gebruiken buiten de mat. Alleen dan laadt deze niet op. De muis blijft (zolang de accu vol zit) wel gewoon werken.
[...]

Dit is niet helemaal waar. Je kan de muis prima gebruiken buiten de mat. Alleen dan laadt deze niet op. De muis blijft (zolang de accu vol zit) wel gewoon werken.
En dan versla je dus totaal het nut van deze muis en muismat. In theorie heb je misschien een punt maar in de praktijk totaal niet.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 12 juni 2017 15:18]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar meestal ligt mijn muis op dezelfde plaats, rechts naast mijn toetsenbord. Op een muismat.

Maar al gebruik je die mat alleen maar als draadloze oplader... Mijn partner heeft een draadloze muis en die moet niet vergeten hem eens om de zoveel dagen op de oplader te zetten. Ik laad mijn telefoon ook draadloos, dus waarom m'n muis niet?
Je kan een draadloze muis natuurlijk ook gewoon opladen met een kabeltje voor een paar uur en daarna weer draadloos gebruiken. Effe een paar uur met draadje muizen om het op te laden is wel te overzien. Desnoods doe je het in de nacht of met een power bank die op je bureau ligt als je echt problemen hebt met de drag.
Je kan een draadloze muis natuurlijk ook gewoon opladen met een kabeltje voor een paar uur en daarna weer draadloos gebruiken. Effe een paar uur met draadje muizen om het op te laden is wel te overzien. Desnoods doe je het in de nacht of met een power bank die op je bureau ligt als je echt problemen hebt met de drag.
Ja heb daar ook geen probleem mee, als mijn Logitech MX Master Wireless Mouse leeg is doe ik gewoon de USB kabel er in die vanuit mijn monitor komt en als hij vol is koppel ik hem weer los, geen probleem mee.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 juni 2017 17:49]

Ik heb juist profijt van dat draadje... Katten vinden namelijk dat muizen op de grond horen :p
Het bewijs dat de aarde rond is: Als de aarde plat zou zijn, dan hadden katten alles er al vanaf geduwd :+
Aan de andere kant kan een muiskabel wel heel irritant zijn als 'ie ergens achter haakt net als je veel moet bewegen. Ik heb regelmatig dat hij blijft haken tegen mijn microfoonpoot, aangezien die kabel nog steeds zigzagt en maar niet goed recht wil worden. Dan is dit wel ideaal voor de bewegingsvrijheid.

Daar-daarnaast kun je de kabel ook loshalen als je hem niet gebruikt, stukje flexbiliteit voor als je je muis en muismat mee wilt nemen oid.
Daarvoor is de mouse bungee uitgevonden.
Weer iets extra dat op je bureau staat, ruimte inneemt, best wel opvalt en nog best hoog is ook. Dan ga ik liever voor iets als deze muismat om dat op te heffen en tegelijk nog m'n muis te kunnen laden ook. En als het dan toch om een bedrade muis gaat, weet ik nog steeds niet of ik het zou doen. Achter zo'n bungee kan een kabel toch ook ergens haken? Tenzij je misschien de kabel door die bungee haalt en dan tussen muis en bungee veel kabel laat hangen, maar dat ziet er niet uit. Wellicht zie ik iets over het hoofd :D
Een bungee werkt voor geen meter. Als hij te kort is (Dus letterlijk overal in de lucht hangs) heb je extreem weinig ruimte voordat je de bungie krom trekt of de kabel strak trekt. Voor low DPI spelers met een 45cm mat is dit geen optie. of je krijgt idd weerstand/drag.

Dus enige optie is om de kabel langer te houden, in welk geval een bungee eigenlijk totaal nutteloos is sinds de kabel dan gewoon weer op je mat voortbeweegt.
De meeste mensen kopen een draadloze muis om het "trekken" aan de kabel te voorkomen, of deze makkelijk mee te nemen als ze deze bijvoorbeeld op een laptop willen gebruiken.Mits deze combi nog gewoon een klein USB stickje gebruikt als draadlose ontvanger, lost deze muis alsnog beide problemen op.
Offtopic: ik snapte je laatste zin niet, tot ik besefte dat je 'tenzij' bedoelde ipv 'mist [sic]'.
Aangepast, ik bedoelde mits! Als bij deze muis de draadlose ontvanger in de muismat zit, kan je deze alsnog niet makkelijk meenemen.
Dus dan bedoelde je eerst 'tenzij'. ;)

"Tenzij deze combi nog gewoon een klein USB-stickje gebruikt als draadloze ontvanger, lost deze muis alsnog beide problemen op." Ik neem aan dat je dat bedoelt, want anders bedoelde je dat dit product een probleem zou oplossen als het wl afhankelijk zou zijn van een USB-stickje. :)

Als het wel zo'n stickje nodig heeft lijkt het me namelijk niet echt handig voor laptops.

[Reactie gewijzigd door gday op 12 juni 2017 13:52]

Dat is dus ook nodig! Een klein stickje in je PC neem je makkelijker mee dan een hele muismat, en ik heb de kabel van mijn muismat heel goed weggewerkt, die trek ik niet zomaar van mijn bureau!
Maar de muismat is alleen nodig voor het opladen. Niet voor de communicatie met de computer.
Logitech is echt specialist in het gebruiken van oplaadbare batterijen waar dat totaal niet nodig is.
Logitech draadloze muis op gewone batterijen: batterijen gaan minstens een half jaar mee. Logitech draadloze muis met ingebouwde accu: moet minstens 1x per week aan de lader.
Idem met hun Harmony afstandsbedieningen.
Moet je de Marathon muis eens proberen - met 2 standaard penlight batterijen ben je voor minstens 2 jaar onder de pannen. En zonder gedoe met oplaadmuismatten.
Idem voor mijn Logitech M570 trackball. 1.5 jaar op twee penlites and still going strong!
Overigens vind ik dat nog de meest debiele 'upgrade' van de Logitech Trackball (de originele met de rode bal)
Waarom zou je een trackball draadloos gaan uitvoeren? Het ding blijft staan waar deze staat en beweegt niet over je bureau zoals een reguliere muis.
Ik heb nu zowel de 'oude' (met de rode bal) als de M570 (die draadloze met de blauwe bal) maar ik werk nog steeds meer met diegene met het draadje (die neem ik dagelijks mee naar mijn werk) dan diegene zonder draadje.
Ik heb ook beiden en de reden dat ik de draadloze prefereer is simpelweg het gebrek aan een draadje wat over mijn bureau loopt. Oogt veel opgeruimder.

Heeft het nog meer nut? Nee, eigenlijk niet. Maar de extra knopjes op de trackball vind ik ook wel prettig.
Ik dacht dat ook toen ik m kocht. "Wat een debiel product, draadloze trackball". Maarja, ik moest verplicht overstappen, omdat ik RSI ontwikkelde met een gewone muis. Op aanraden van de huisarts dit ding gekocht.

Nu vind ik het de beste uitvinding ooit. Ik gebruik het ding overal, in de bus/trein met de laptop, op mijn werk, achterover leunend in mijn bureaustoel met de muis op de armleuning, op de bank, ik zet m op mijn digitale piano om mijn pc te bedienen waar de piano op aangesloten staat. Zo kan ik nog even doorgaan.

Beste uitvinding ooit, deze muis werkt op meer oppervlakken dan welke 'darkfield' laser of whatever ook. Met de bewegingsvrijheid om m neer te zetten waar je wil, en het zelfde comfort in de trein, als thuis bij het bureau.
Ik verplaats mijn trackball (Elecom M-XT1DRBK) nog best vaak. En dan zou het draadje juist irritant zijn. Vind dat hij draadloos is juist fijn. Kan ik hem gemakkelijk op een andere plek neerzetten en geen gedoe met draden als hij in mijn tablet/laptop zit.
Nu zeg je dat maar ik heb vroeggah als student mensen aan de lijn gehad die om nieuwe muisvoetjes vroegen voor hen trackman, inclusief de cordless trackman fx. Voetjes waren versleten wegens het verslepen.... truth, stranger rhen fiction.
Moest effen Marathon Mouse googlen... blijkt het de M705 te zijn die ik zelf heb :).
Die heeft het bij mij 3 jaar uitgehouden op de batterijen die erbij zaten toen ik hem kocht.
De Master MX muis met ingebouwde accu moet eens in de 2 maanden op de oplader met 16h/7d gebruik gemiddeld.
Batterijen zijn zwaar en groot. Ze willen dat gewicht niet en ze willen ruimte besparen.

Het is allemaal echt niet zo simpel als jij zegt.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 12 juni 2017 14:25]

Ik heb geen ervaring met de afstandsbedieningen, maar bij de muizen is het zo dat de modellen waarbij de batterij snel op raakt (en waar dus oplaadbare batterijen / accu's in zitten) altijd de modellen zijn die voor gaming / high performance bedoeld zijn. Deze muizen hebben een veel hogere polling rate en een krachtigere sensor. Dat vreet een boel meer energie.

De muizen die een paar maand meegaan zijn over het algemeen behoorlijk basic: lage polling rate, eenvoudige sensor, aggresieve slaapstand, enz...

Twee verschillende soorten muizen voor verschillende doeleinden.
Gemiste kans dat die muismat niet met de muizen meekomt...!
Puur stukje marketing; extra geld verdienen..
Komt vanzelf een keer een aanbieding: 'Koop ze nu beiden voor... 179,- ' ;)
Het zou leuk en handig zijn als ze er een usb-hub in bouwen
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een muis met gewone batterijen. Overal te koop, makkelijk te verwisselen en gaan lang mee. Hoewel het een leuk concept is lijkt het me niet gewenst om een ingebouwde accu in een muis te hebben. En is het ook niet zo dat draadloos laden nogal wat warmte oplevert?
Dus feitelijk zijn het gewoon G403 en G900 muizen met deze nieuwe draadloze oplaad module erin. Nou vallen de prijzen van de G703 en G903 muizen an sich wel mee vergeleken met hun tradionele G403 en G900 wireless broertjes maar de prijs van de muismat is echt veels te hoog. Ja ik snap dat er veel R&D in gaat en ze het terug moeten verdienen maar 100 USD (de EUR zullen al helemaal een lachertje zijn) is echt te veel puur voor een standaard formaat muismat waarmee je eigenlijk alleen je muis kan opladen, bovendien kunnen de meeste wireless gaming mice prima 8 uur mee voordat ze weer aan de oplader moeten.
De meeste gamers zijn zowiezo nog huiverig over het gebruik van wireless muizen omdat men nog steeds moet wennen dat latency issues met wireless nu verleden tijd zijn. De doelgroep wie ze hiermee proberen te targeten zal dus niet snel 100 USD hiervoor ophoesten.
sinds wanneer is dat verleden tijd dan?
bron graag?
Er zal iets aan latency in zitten (signal naar radio en weer terug), maar ik vermoed dat het tegenwoordig nihil is. PCGamer geeft dit in ieder geval ook aan.
Vergeet ook niet dat ongeacht of het via een draadje of via radiogolven gaat, de snelheid van het signaal praktisch hetzelfde is. Zelfs als er een verschil in zit gaat het om een dusdanig korte afstand (vaak minder dan 1,5m) dat het eventuele verschil te verwaarlozen is.

Ik heb geen harde cijfers om het te staven, maar ik vermoed dat je eerder door de refresh rate van de monitor beperkt wordt (vaak 60, 144 of 200Hz), dan door de input rate van de muis... ;) Deze input rate is standaard 125Hz (de USB polling rate), maar met sommige muizen (Razer, Logitech) via soft- of hardware te verhogen naar 250, 500 of zelfs 1000Hz.

Wat wel interessant kan zijn is de mogelijke interferentie door andere signalen op dezelfde frequentie. Ik vermoed dat professionele gamers eerder om die reden niet overstappen, dan puur om de performance/input rate/input lag.
Niets is vervelender dan dat perfecte schot net niet kunnen maken omdat de WiFi/Bluetooth/magnetron/muis van de buurman jouw signaal stoort... :P

[Reactie gewijzigd door Raventhorn op 12 juni 2017 14:22]

Kijk maar eens naar de review van RocketJumpNinja waar hij de gewone G403 vergelijkt met de wireless G403, verschil in latency is verwaarloosbaar. https://www.youtube.com/watch?v=ogzOpkM_ouo
Kunnen ze er niet een soort knijpkat functie inbouwen? Muis leeg -> anti RSI oefeningen en je kunt weer twee uur muizen.
Of een mini dynamo op een muisbal onder de muis, zodat hij oplaadt tijdens het muizen :+
[/sarcasm]
Om het helemaal af te maken ook nog de kinetische energie opslaan van het bewegen met de muis, dan is hij minder snel leeg.
zonder draadje heb je altijd een hogere input latency, erg storend
Ze zouden een groter bereik hebben als ze een module hadden die je kon inbouwen in je eigen muis.
Ik snap dat je oppervlakte nodig heb voor de inductie, dus dat maakt het wat minder makkelijk.
In een muis is hier genoeg ruimte voor maar De ene muis wilt 1AAA, een andere een kleine accu en weer een andere AA als batterij. De verschillen zijn behoorlijk. Er zijn verschillende penlite paks naar deze kosten aardig wat per stuk, voor een redelijke hoeveelheid power.Het is onrendabel om voor 1 model een accu pak te maken. Wellicht over een tijdje dat het een soort standaard wordt>

Zelf vind ik met draad fijner dan zonder draad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*