×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech brengt mechanisch G Pro-toetsenbord met Romer-G-switches uit

Door , 86 reacties, submitter: Shaidar

Logitech brengt zijn mechanische G Pro-toetsenbord voor gamers uit. Logitech maakt voor het invoerapparaat gebruik van zijn eigen Romer-G-switches. Het toetsenbord wordt met een los te koppelen usb-kabel geleverd.

De G Pro is een tenkeyless-toetsenbord en de afwezigheid van een numeriek deel maakt het bord compacter waardoor deze onder andere bij e-sportstoernooien eenvoudiger in te zetten is. Het toetsenbord biedt 26-key rollover-functionaliteit en is van rgb-verlichting voorzien. In combinatie met de Logitech Gaming Software kunnen meer dan driehonderd verlichtingsprofielen opgeslagen worden en zelfs zonder de software zijn 'verlichtingshints' op het toetsenbord zelf op te slaan.

Logitechs eigen Romer-G-switches hebben een activatiepunt van 1,5mm en er is volgens Logitech een kracht van 45 gram, omgerekend 44 centinewton, nodig om dit punt te bereiken. Volgens de fabrikant zijn de schakelaars getest voor 70 miljoen toetsaanslagen.

Logitech voorziet het apparaat van een gevlochten en los te koppelen kabel van 1,8 meter met micro-usb-connector die van ondersteuningsarmen is voorzien voor extra stevigheid. De fabrikant levert dezelfde kabel bij zijn G403- en G900-muizen. Het bord is met rubberen voetjes op 0, 4 of 8 graden te plaatsen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-03-2017 • 11:57

86 Linkedin Google+

Submitter: Shaidar

Reacties (86)

Wijzig sortering
De prijs is ¤149,- volgens de Logitech website.
Ik vind het een mooi, strak bordje en eindelijk een degelijke TKL met RGB.
Helaas zijn die Romer-G switches niet helemaal mijn ding en vind ik dee prijs van ¤149 dan wel weer érg aan de prijs voor een TKL toetsenbord...

[edit]
Geef je een inhoudelijk antwoord met een mening over het nieuwsbericht, krijg je direct een veeg uit de -1 en de 0 om je oren. Puik werk mensen...

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 7 maart 2017 12:56]

Qua switches is die zeker interessanter. Overigens is een ander alternatief de Corsair Gaming K65 (LUX) (ik heb zelf de K70 LUX).

Maar zowel de Masterkeys Pro S als de K65 zijn ook allebei nog zo'n ¤130 - ¤150 afhankelijk van de switches die je kiest.

Het verschil tussen versies met en zonder RGB/verlichting is gewoon heel groot. Een K65 zonder verlichting is bijvoorbeeld "maar" ¤60.
Daarnaast kosten dezelfde toetsenborden met numpad nagenoeg hetzelfde.
Gevoelsmatig is dat scheef omdat je "meer" toetsenbord, voor dezelfde prijs krijgt.

Maar goed, zeik modus: uit!

Dit is gewoon een mooi ding. En als je het geld hebt en dit is het je waard, dan heb je volgens mij een goede deal. Punt. :)
Alleen jammer dat er geen numerieke toetsen bij zitten anders had ik deze wellicht serieus als opvolger overwogen
Dan kun je gaan voor de G810 https://tweakers.net/pric...on-spectrum-(qwerty).html.
Ik gebruik hem zelf en hij lijkt exact hetzelfde, afgezien van het numeriek gedeelte + mediatoetsen en de vaste USB-kabel.
De RGB-verlichting is erg mooi bij deze toetsenborden en de Romer-G-switches zijn hele fijne toetsen.
Dat is dan weer jammer. Voor die prijs zijn er planken met bewezen switches door bewezen fabrikanten die wel compatible zijn met allerlei prachtige keysets.
De unique selling point van Romer-G switches moet ik nog steeds merken, want de Orion Spark liet een nare smaak achter.

[Reactie gewijzigd door Bonthouse op 7 maart 2017 12:49]

Ein-de-lijk!

Een TKL bordje van Logitech mét RGB. Nu hopelijk een fatsoenlijke layout te verkrijgen in de EU, en dan is het helemaal mooi.
Wat is er mis met de US101 layout zoals op de foto's?
Ik snap het ook niet, dit is toch juist de layout die je zou moeten willen? Of je moet wel erg graag met regelmaat op de Enter knop willen rammen en daarom een NL layout verkiezen.
Dat is waar hij op doelt, Logitech levert in NL praktisch alleen die layout en niet de US layout.
Verschrikkelijk irritant en ik begrijp het niet echt gezien ik niemand ken die de NL layout prefereert en Logitech er volgens mij ook al jaren vragen over krijgt.
In heel Europa levert Logitech alleen International English en lokale layouts, en weigert stug US layout te leveren, ondanks dat veel mensen daar al jaren om vragen. Echt, wat ze bezielt snap je niet. Het is alsof ze je geld niet willen.

International English is dus met de verticale Enter key, niet zoals de hier afgebeelde US layout.
Ik heb er een, en ik vind het erg irritant.
Vooral voor een gaming keyboard snap ik het niet want de linker shift is dus de helft zo groot en zit de slash key er naast zo dat je minder makkelijk de shift vind.
Ik vind het dan juist weer fijn om een extra toets te hebben als gamer zijnde. De shift is nog steeds makkelijker te vinden omdat deze iets groter is. Shift voor "rennen", Ctrl voor "hurken" en de slash langs de shift voor "liggen". Ook in BF series vind ik het vooral fijn met vliegen. Spatie voor "pitch up", Alt voor "pitch down", shift voor "strafe left" en slash langs de shift voor "strafe right" (daarnaast zitten deze bij mij ook allen op de muis).
Het is wel een aantal weken even wennen, maar dat heb je met een nieuwe muis ook.
Ik zou niet anders meer willen :)

@Foritain Misschien nog maar snel even eentje bestellen dan.

Edit*
Corsair heeft meen ik ook de NL layout (of International English)

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 7 maart 2017 13:51]

Dat was voorheen zeker zo, maar Logitech is inmiddels ook 'overstag' en dus gaan ook wij 'gewoon' US International layouts zien in onze schappen. In welke mate en exact wanneer durf ik echter niet te zeggen.
Dat is fijn om te horen.

Logitech was inderdaad behoorlijk star in die houding.
Zeker. En lokaal wisten ze dat ook wel. Dergelijke grote organisaties laten zich vermoedelijk lastiger sturen dan de kleinere clubs, maar goed, het gaat gebeuren

* Foritain kijkt naar de G910 met US Int' layout naast zich
Dat was voorheen zeker zo, maar Logitech is inmiddels ook 'overstag' en dus gaan ook wij 'gewoon' US International layouts zien in onze schappen. In welke mate en exact wanneer durf ik echter niet te zeggen.
Wat is je bron hiervoor? Ik kan er weinig over terugvinden.
Don't quote me on this, maar zijn wij als land niet een uitzondering, omdat wij ansi (zie foto's in het Artikel) gebruiken? Behalve dan het missen van het euroteken is US Intl dus niet anders toch?
Ik gebruik liever de ANSI layout (lange linker shift, lange platte enter)
Logitech is er echter van overtuigd dat iedereen in Nederland de ISO layout wilt (korte linker shift met daarnaast een slash en een hoge enter) met als gevolg dat geen enkele webshop op een normale manier een Logitech ANSI keyboard kan verkopen. Hierdoor heb ik bij mijn laatste zoektochten naar (mechanische) toetsenborden Logitech laten zitten.
Ondanks dat er op deze foto's ANSI layout zichtbaar is vrees ik dat wij in Nederland weer opgescheept zullen zitten met een ISO layout.
Oh op die manier dan snap ik het nu ook.

Ik hou me niet zo bezig met Logitech's mechanische toetsenborden, dus dit is goed om te weten.
Logitech brengt haar toetsenborden (vraag me niet waarom) in Europa en dus ook Nederland uit met een korte linker Shift. Voor gaming (en mensen die de layout niet gewend zijn) is dit erg vervelend.

Zelfs op hun gaming georienteerde toetsenborden (zoals de G710+) hebben ze hiervoor gekozen wat een beslissing is die ik nooit zal begrijpen. 8)7
Ik vind een korte shift juist gemakkelijker voor hoofdletters. :)
Voor hoofdletters misschien ja. Maar zoals HarmFull zegt "Voor gaming (en mensen die de layout niet gewend zijn) is dit erg vervelend."

Ik vind een korte shift over het algemeen erg irritant want dan zit daar een andere 'nutteloze' knop voor in de plaats.
Korte linker shift is inderdaad erg vervelend - ook voor niet-gamers imho
Vaak zit er op die het ingekorte stukje dan een "\" ofzo waardoor je regelmatig een "\" tik in plaats van een shift-nogwat..
Nee dank u - voor mij geen short-shift-keyboard.. Niet thuis en niet op het werk.
tis gewoon gewenning, ik zal niet anders meer willen eigenlijk, die \ naast je z is juist makkelijk.

Net als autorijden, als je het eenmaal weet verleer je het niet meer eigenlijk :+
Wat Jeroen bedoeld is dat er bijna altijd een US foto wordt getoond. Die wil je, de brede shift en de brede enter. Wat je krijgt bij logitech zijn de typische EU borden met verticale enter en minimale pruts shift.
Nu snap ik het, thanks! De layout is inderdaad precies wat je zou willen. Logitech levert inderdaad vaak de verticale enter en de kleine shift. Onbegrijpelijk.
Zou op dat laatste niet al te hard rekenen. Die layout bieden ze in europa al heel lang niet meer aan. In het verleden wel vaker op gezocht :P
Maar wie weet gooien ze het stuur een keer om, blijven hopen :)

Verder wel een mooi bord, heb zelf een g810 dus nog niet echt reden om hier naar te kijken aangezien ze dezelfde "kuip" op de toetsen lijken te hebben die ik eigenlijk best irritant vind :P
Als je de link uit het artikel volgt kun je kiezen uit de volgende modellen:

- Dutch (QWERTY)
- Internationaal Amerikaans
- Dansk / Norsk / Svenska / Suomalainen
Dus de Belgen en de Duitsers zijn er weer aan voor de moeite (Azerty en Qwertz) :(

Dat vind ik dus het moeilijkste om online te kopen : een toetsenbord. Als je niet oplet, krijg je een verkeerd type toegestuurd.
Typ je toch blind, ben je van alle gedoe af (behalve ANSI/ISO helaas). Ik heb al jaren een laptop met quertz-layout, en die staat echt op US/int ingesteld, dus alles moet blind. Het went heel snel, en daarna tik je op alles.
Oh, maar ik wissel ook af hoor (door die online aankopen :D ). Het is de eerste minuten even wennen maar dan gaat het weer vlot. Enkel de speciale leestekens zijn altijd even zoeken.
Klopt, maar dat is volgens mij niet waar Jeroenneman (en ikzelf dus ook) op doelt. Ze hebben het er hierboven inmiddels ook al over maar de US layout en de layout die ze in NL leveren zijn net iets anders.
https://upload.wikimedia....ed_States-NoAltGr.svg.png
vs
https://behardwareandgame...15/05/logitech-g910_9.jpg

Gaat daarbij dus om de linker shift die is gesplitst en de enter toets die groter is. Die eerste wordt in NL niet meer geleverd maar is wel gewild. De gein is dan ook dat op de doos wel gewoon die eerste indeling staat :P

[Reactie gewijzigd door Oraijon op 7 maart 2017 14:46]

Moet zeggen dat ik geen fan ben (nog niet iig) van de Romer G switches. Het voelt een beetje vreemd aan, alsof de toets te snel wil terugveren ofzo, of het is gewoon een stugge en nieuwe switch geweest.

Vind de prijs ook betrekkelijk hoog voor een niet-Cherry switch. Je hebt ze al vanaf 70-85 euro met een B-switch erin.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 maart 2017 12:08]

Weet niet hoe de switches van Logitech performen, maar Cooler Master heeft de MasterKeys serie in L / M / S en wit of rgb-leds. Voordeel is dat je kunt kiezen voor kleiner maar wel numpad (M) of kleiner met alleen pijltjes en home-block (S). En je hebt de keuze uit drie soorten Cherry MX- switches: red, blue, brown. Switchkeuze is enorm persoonlijk :)
Helemaal waar.

Op softwaregebied heeft Logitech echter nog een voordeel, met veel profielen die integreren in spellen. Ook vind ik de keycaps van Logitech iets mooier.
Adviesprijs wordt ook genoemd: 149 euro. Logitech straatprijzen vallen in de regel echter een stukje lager uit dan de adviesprijzen.. *ahem*... G403 voor 45 euro in de PW (advies 69-) is lekker scherp als je nu een muis zoekt

Wel benieuwd in elk geval, dergelijk recht-toe-recht-aan bordjes zijn hoe dan ook interessant.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 maart 2017 12:03]

De adviesprijs van het grote broertje van de G-pro de G810 was ¤189, deze kun je nu krijgen voor ¤119. Ik verwacht dat de prijs van de G-pro binnen een paar maanden op ¤99 ligt.

[Reactie gewijzigd door jeroenvangoch op 7 maart 2017 12:42]

Voor ¤99,- zou deze wel interessant worden inderdaad. Ik heb zelf de Corsair Strafe (welke ook rond dat prijspunt ligt) en twijfel om bij een andere PC ook een mechanisch toetsenbord neer te zetten. Wellicht dat deze Logitech er dan wel in komt :)
Dat lijkt mij een redelijke aanname inderdaad.
Idd de g810 daalde behoorlijk in prijs, kan me niet voorstellen dat de 10keyless versie voor 3 tientjes meer in de winkel komt te liggen. Mogelijk word ie al ver onder vraagprijs verkocht bij release.
Jammer dat Logitech nog steeds niet, in tegenstelling tot Razer (nieuwe Blackwidow Chroma) en Steelseries (Apex M500) geen wrist rest heeft meegeleverd voor die prijs. Nu is het noodzakelijk om je polsen te laten rusten op de tafel, al helemaal gezien de afstand tussen de onderkant van het toetsenbord en de toetsen. Niet heel erg prettig.

Ik heb zelf juist de nieuwe Chroma gekocht juist vanwege de wrist rest (naast de Razer Orange switches, en de betere support van Chroma based hardware in de games die ik graag speel).

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 7 maart 2017 12:50]

Je vergelijkt een compact keyboard met een normale grote keyboard. Waarom zou je een compact keyboard kopen met wrist rest. Dat maakt een keyboard direct een stuk groter.
Waarom ze uberhaubt daar een microusb aansluiting voor gebruiken vind ik uitermate slecht. Ze lappen het op met aparte steuntjes om de kabel niet los te laten schieten, maar het is in essentie slecht design.
Er zijn grotere connectoren die goed vastzitten, die geen ondersteuningsarmen nodig hebben. Ik heb me de haren al uitgetrokken van dezelfde issue met een harde schijf met micro usb-3 connector (die dubbele versie). Zo onstabiel. En je wil niet tijdens een intensieve match je keyboard kabel eruit zien vliegen. wat hier wel mee kan voorvallen.
Mag ik vragen wat jij allemaal met je toetsenbord doet tijdens het gamen?
Ik kan het mij niet voorstellen dat de kabel er uit vliegt. Immers ligt mijn toetsenbord daar slechts te liggen en druk ik de toetsen in. Hoe exact kan de kabel er dan uit vliegen?
Dat vraag ik me ook af.

Je moet wel flink rammen om je usb kabel eruit te krijgen tijdens het gamen.
Nou je moet het niet zien dat mijn toetsenbord zo snel van positie veranderd tijdens het gamen, maar soms verzet ik me en verplaats ik mijn tobo licht (vooral van evenwijdig met mijn bureau naar 45 graden. Maar als ik hetzelfde doe met mijn externe harde schijf, dan durft die kabel al losschieten (ter info het is een stroevere kabel (dus die wil in een opgevouwen plooi blijven) met een micro USB 3 aansluiting.
die plug je in en die plugt zichzelf uit. De frustratie die ik hierdoor heb meegemaakt zorgt ervoor dat ik altijd let dat afkoppelbare kabels een connector in verhuiding gebruiken.

Wat ik vooral bedoel is je hebt een groot toestel en dan ga je de kleinst mogelijke connector gebruiken. Logitech heeft zelf ook al gemerkt dat dit niet de impact kan opvangen van eventuele verplaatsingen, dus maken ze er armpjes aan om dat te vermijden. Dit is onlogisch voor mij.
Tja, in mijn telefoon zit ook slechts een micro-USB aansluiting, en toch kan ik die aan de lader gebruiken hoe ik wil zonder dat de kabel eruit valt.
G910 orion spectrum is mooier vind ik.
En wat is het verschil tussen cherry MX en romer-g?
ze hebben anderen keycap formaten(cherry mx en romer g), romer g's zijn vergelijkbaar met Cherry mx brown switches.
je kan info vinden over de switches hieronder
https://deskthority.net/wiki/Logitech_Romer-G
https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX
https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX_Brown
Ze zijn allebei goed. De Cherry switches zijn niet speciaal voor gamers ontwikkeld, maar werken prima als mechanische switch. Dat is het enige verschil met de Romer-G switch van Logitech. Die zijn speciaal door Logitech zelf ontwikkeld om sneller een toetsaanslag te registreren, wat voor snelle games een voordeel kan zijn. Er zijn genoeg pro-gamers die om die reden juist niet met wat voor mechanisch toetsenbord dan ook willen of kunnen gamen.