Logitech introduceert MX Master 2S en MX Anywhere 2S met 4000dpi-sensor

Logitech introduceert twee draadloze muizen die voorzien zijn van een nieuwe Darkfield-lasersensor met een nauwkeurigheid van 4000dpi. De MX Master 2S en MX Anywhere 2S kunnen met drie apparaten worden verbonden. Het wisselen van apparaat gaat met nieuwe Flow-software vanzelf.

Het ontwerp van de Logitech MX Master 2S is hetzelfde als dat van zijn voorganger, de MX Master, die de fabrikant sinds 2015 in zijn assortiment heeft. Logitech zegt de accuduur van de muis verbeterd te hebben; het nieuwe model zou tot zeventig dagen meegaan op een lading. Bij het vorige model was dat veertig dagen. Als de muis leeg is, kan hij aan een micro-usb-kabel gehangen worden om weer op te laden. Drie minuten laden moet voldoende zijn voor acht uur gebruik.

Volgens Logitech werkt de lasersensor ook op glas. De nieuwe sensor is nauwkeuriger dan die van de voorgaande MX Master-muizen, die een sensor met een maximale nauwkeurigheid van 1000dpi hebben. Net als de eerste MX Master-muis heeft het nieuwe model een aanpasbaar scrollwiel. Met een knop onder het wieltje kunnen gebruikers kiezen uit een modus met weerstand en een modus zonder, om snel te scrollen. De modus met weerstand heeft speed-adaptive scroll, waarbij de weerstand uitgeschakeld wordt als er hard aan het wieltje wordt gedraaid. Ook heeft de MX Master 2S-muis een duimwieltje om horizontaal te scrollen en het vlak waarop de duim rust, is eveneens een knop. Die kan gebruikt worden om de gestures van Windows 10 te simuleren.

Logitech MX Master 2SLogitech MX Master 2SLogitech MX Master 2S

Samen met de MX Master 2S verschijnt de MX Anywhere 2S, een kleiner model dat bedoeld is voor gebruik in combinatie met laptops. Deze uitvoering heeft dezelfde Darkfield-lasersensor als het grote model en ook het scrollwiel biedt dezelfde functionaliteit. Beide muizen maken draadloos verbinding via bluetooth of met de meegeleverde dongle met Unifying-technologie van Logitech, die op 2,4GHz werkt. De muizen kunnen met maximaal drie verschillende apparaten gebruikt worden.

Wisselen tussen computers kan met een schakelaar die aan de onderkant van de muizen is geplaatst, maar als de meegeleverde Flow-software wordt geïnstalleerd op de systemen, is dat niet nodig. Bij gebruik daarvan wisselt de muisbediening automatisch naar een ander systeem als de cursor naar de rand van het beeld wordt verplaatst. De Flow-software, die beschikbaar is voor Windows en macOS, maakt ook het kopiëren van tekst of bestanden van de ene naar de andere computer mogelijk. De software werkt ook met de vorig jaar geïntroduceerde M720-muis. Flow is niet compatibel met oudere modellen, zoals de eerste MX Master.

mx anywhere 2sLogitech brengt de MX Master 2S in drie kleuren op de markt: donkergrijs, wit en blauw. De adviesprijs is 109 euro. De MX Anywhere 2S is er in het zwart, blauw en grijs en kost 90 euro.

Behalve met de twee nieuwe MX-muizen komt Logitech met de M590 Multi-Device Silent mouse. Dat is een model dat vrijwel geen geluid maakt tijdens het klikken en met maximaal twee apparaten tegelijk verbonden kan worden. De draadloze M590 werkt op een AA-batterij, weegt honderd gram, heeft zeven knoppen en is uitgerust met een lasersensor met een nauwkeurigheid van 1000dpi. De M590 krijgt een adviesprijs van 50 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-06-2017 • 09:01

72

Reacties (72)

72
72
42
2
0
25
Wijzig sortering
Hoewel de MX Master een hele prima muis is, vind ik de ondersteuning onder Linux onacceptabel. Instellingen worden niet op de muis zelf opgeslagen en er is geen software om alle fancy features te configureren onder Linux. De enige mogelijkheid is om iets met xbindkeys in elkaar te knutselen, maar dat werkt ook matig.
Het 'goede' nieuws, onder Windows heb ik precies hetzelfde probleem. Ik heb er op mijn werk eentje, en voor het configureren (van bijvoorbeeld horizontale scroll wiel) moet ik een stukje software van Logitech installeren. En die weigert te installeren. Een Google actie erop geeft als resultaat dat ik niet bepaald de enige ben met dat probleem, en dat er geen echte oplossingen zijn behalve kijken of het in veilige modus wel werkt.

Ik ben ook benieuwd of ze het primaire scroll wiel verbeterd hebben. Ik heb 2 MX Masters nu gehad, en bij beide binnen enkele weken werkte de mogelijkheid om te switchen tussen continue scrollen en regulier scrollen niet meer. Ook dat is een probleem waar ik niet bepaald de enige mee ben.
Ik ga volledig akkoord. Zelf met de informatie geleverd door Logitech kan Solaar niet alle functionaliteiten bieden van de muis. Ik gebruik mijn MX Master op Arch Linux, Mac en Windows. Op Windows en Mac is zelf het gedrag van de "gesture" bewegingen anders. Ik heb ze hier ongeveer een jaar geleden over aangesproken en gevraagd voor een update te krijgen nadat ze zeiden dit door gegeven
te hebben aan het ontwikkelaarsteam. Nooit iets van terug gehoord zelf het een tweede maal nog eens na te vragen.

Ik vraag me gewoon af waarom dit niet openlijk gedocumenteerd kan worden en niet gewoon bepaalde keys doorstuurt bij elke actie. Zoiets dergelijk zou het aanpassen een stuk gemakkelijker maken.

*zucht* Dit is waarom ik niet werk als ontwikkelaar voor een gigantisch bedrijf waar je gewoon een tandwiel bent in het grote systeem.

[Reactie gewijzigd door Dreeass op 25 juli 2024 02:50]

Heb nu de MX Master maar ik en vele andere hebben last (gehad) van het adaptive scroll wheel.
Wanneer je een harde zwaai aan het scroll wheel geeft schiet deze in de 'fly' modus waarbij de muis snel scrolt. Echter blijft de muis na een paar keer hangen in die 'fly' modus en kan je dus niet meer de 'ratched' modus gebruiken.

Dit is op te lossen door de muis open te schroeven en het pinnetje die deze beide modi controleert naar beneden te drukken, maar het zou überhaupt niet moeten gebeuren. Softwarematig is dat adaptive scrollen uit te zetten, maar dan is het dus een feature die eigenlijk niet werkt.

Ik hoop dat ze dit probleem in de nieuwe variant van de MX Master hebben opgelost, voor de rest is het een zeer prettige muis namelijk.
Ik ben er vrij zeker van dat ze dit probleem ook al opgelost hebben met de huidige MX Master, dus ik zou het heel gek vinden als dit nieuwe model het ook heeft. Heb mijn MX Master nu enkele maanden en heb nergens last van gehad. Ik wist van het probleem voordat ik hem kocht maar had enkele foto's / berichten gezien dat nieuwere modellen het probleem niet meer zouden hebben omdat ze een soort lipje boven het pinnetje beplaatst hebben. Welke moet voorkomen dat het pinnetje te ver omhoog schuift.
Dit is wat ik ook ervaar, ik kan momenteel ongeveer elke 2-3 maanden mijn muis open schroeven om dit probleem op te lossen. Anders heb ik geen trapsgewijs scrollen meer, ik hoop dat ze dit hebben opgelost want het is echt een storend probleem.
Erg lastig inderdaad, ik heb softwarematig de modus uitgezet die ervoor zorgt dat je een harde swing kan geven. Hierdoor controleer ik zelf of ik de muis in fly of ratched modus zet. Sindsdien heb ik het probleem nog niet ervaren.

Ik persoonlijk heb geen zin om steeds mijn muis open te schroeven, dus ik kan me voorstellen dat dit voor jou ook een aangenamere oplossing is.
Deze instelling heb ik inderdaad al aanstaan. Ik schakel altijd zelf tussen vrij en ratched mode, wat ik overigens sowieso prettiger vind. Maar het is de muis die ik op mijn werkplek gebruik zo een 8 uur per dag, waarschijnlijk komt het probleem daardoor sneller bij mij voor dan bij jou.
Ah serieus, is dat het issue?! Ik heb een RMA gestart met Logitech hiervoor... ik krijg hem op geen mogelijkheid meer op kliksgewijs namelijk... en zelf de muis open maken had ik nog niet gedaan, er zit immers garantie op...
Yup, dat is het. Hier een goede pagina die uitlegt waar het zit en hoe je het moet oplossen. Ik heb zelf geen zijn om mijn muis 2 weken kwijt te zijn voor iets wat ik zelf in 5min kan oplossen.
Zit dat probleem er nogsteeds in?! Ik heb een jaar geleden 2 MX Masters gekocht welk beide na 2 dagen "stuk" waren en dus niet meer in "ratchet" mode. Meteen terug gestuurd naar Bol.com binnen de bedenktijd wantja, dit mag gewoon niet voor zo'n dure muis! Ik hoop inderdaad dat die problemen bij deze S serie zijn opgelost. Misschien dat ik er dan ook nog is 1 aanschaf.
Ik heb 3x een MX Master teruggestuurd omdat dit probleem binnen een week verscheen, en toen ik erachter kwam hoe dat inderdaad komt door een ontwerpfout heb ik het maar opgegeven. Ik hoop ten zeerste dat ze het ontwerp met deze revisie hebben verbeterd, want er is bijna geen concurrent voor deze muis maar dit issue is absoluut een dealbreaker. Voordat ik dat zeker weet ga ik er dus in ieder geval geen kopen.
Oh dat is wel heel irritant ja. Zelf gebruik ik liever een fly modus. Dus zou het ook niet zo erg vinden, maar het is wel vervelend als die modus niet werkt.
Oei, dat is zeer vervelend. Bij mij speelt het probleem helemaal niet en ik heb hem nu al 5 maanden. Dus het probleem lijkt opgelost te zijn.
De MX Master ziet er goed uit. Hebben ze het hoge gepiep eigenlijk verholpen van de MX Performance?
welkk gepiep? ik heb er jaren eentje gehad (nu vervangen voor een G900) en ik kan mij echt niet voor de dag halen dat hij piepte. (ondanks dat het een muis is :+ )
Dat dacht ik van mijn MX518 ook. Nu hoor ik hem toch echt af en toe. :/
Ik heb zowel twee keer mx518 en een mx master. Één mx518 piept inderdaad wat soms hinderlijk is. Gelukkig is dat bij de nieuwere sensor van de mx master voor zover ik weet verholpen!
Ik heb twee Performance MX muizen gehad en beide hadden een zeer storende piep, die goed te horen was van een meter afstand. Het is een veel voorkomend probleem met de Performance MX.
Ik heb de huidige MX Master (welke er eigenlijk hetzelfde uitziet) en deze heeft totaal geen piep op zo.
Zelfde hier ook geen gepiep, vond wel dat de accu langer mee mocht gaan, want hij gaat echt niet veertig dagen mee als je aardig vaak mee werk, en zeventig dagen geloof ik dan ook helemaal niet om eerlijk te wezen, moet wel zeggen dat het heerlijke muizen zijn die Logitech MX Master Wireless Mouse, gebruik het nu al weer ruim 6 maanden als het niet lager is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 juli 2024 02:50]

Ik gebruik de MX Master al meer dan een jaar. Tot nog toe heb ik geen gepiep gehoord.
Ik heb maar liefst 4 van deze muizen gehad (de performance mx) en geen daarvan heeft ooit gepiept :P denk dat je toevallig een slechte had ofzo..

Grootste euvel wat ik heb met logitech muizen is dat de lmb/rmb switches het opgeven na een jaar ofzo :P
(gelukkig heeft logitech goeie garantie ;-))

Zelf ben ik niet gegaan voor de master, en zal de master 2 dan ook overslaan,
hij is mij een beetje te groot.
Ik heb zowel de Performance MX en de MX Master. De Master ligt bij mij een stuk beter in de hand omdat deze iets groter is. Een collega heeft kleinere handen en vindt de Performance MX fijner. Ik heb geen last van gepiep bij de Performance MX en ook de MX Master heeft dit probleem niet.
Ook de acuuduur van de MX master is een stuk beter.

Ik zie zelf geen meerwaarde van deze nieuwe muis.
Onbegrijpelijk dat 'Logi' logo op de muizen. Heeft wat mij betreft absoluut niet de uitstraling van een hardware producent. Ontsierd de muis behoorlijk.
Helemaal mee eens! Afgezien van het logo zelf, is positie van het logo niet echt over nagedacht.. Veel netter is het om onder de handpalm of aan achterkant van de muis.
Gelukkig ligt je wijsvinger over het logo als je de MX Master gebruikt ;)
Want het oude Logitech logo was het toonbeeld van elegantie :/
Wilde 't al zeggen. Lijkt echt een budgetmerk-logo.

Mijn ouwe trouwe MX1000 heeft nog het oude logo, maar die is er helemaal vanaf gesleten.
De originele Mx Master die ik hier onder hand heb heeft ook nog het oude mooiere logo. Het is de enige reden waarom de oude Master beter is. :p
Op je auto staat aan de voor EN achterkant een dik logo. Daar hoor je niemand over. ;-)
Inderdaad. Op de C & A na, lijkt het vrijwel op het logo van mijn voormalige werkgever: Logica.
Echt ongelovelijk hoeveel die logo's op elkaar lijken.
De Flow-software, die beschikbaar is voor Windows en macOS, maakt ook het kopiëren van tekst of bestanden van de ene naar de andere computer mogelijk.
Benieuwd hoe ze dat doen. Zal wel alleen werken als die computers in hetzelfde netwerk hangen.
Doet mij een beetje denken aan Synergy waar je idd via lokaal netwerk verschillende computers met één muis / toetsenbord bestuurd.
Je kijkt te veel Linus TechTips :Y).

Gratiez: https://www.inputdirector.com/
Thanks, ik ga hier eens mee spelen. Kan het zo geconfigureerd worden dat de PC waarop de randappatuur geinstalleerd is geen lag ondervindt?
Standaard werkt het uitstekend bij mij, totaal geen merkbare lag. Filesharing is wel wat lastig om voor elkaar te krijgen, dat heb ik eigenlijk nooit echt uitgevogeld, maar ook weinig behoefte aan.
Ik werk veel thuis en heb geen zin in twee losse sets schermen en invoerapparatuur. Voor mij gaat er er om dat ik makkelijk mijn toetsenbord en muis kan delen. Anders zou ik een KVM switch moeten kopen. Dus liever een softwarematige oplossing. Thanks voor de tip en verduidelijking.
Nah, ik gebruik Synergy al jaren. Heb de "Pro" versie ook al een hele tijd.
Is ook gratis om een reden: tot dusver ik heb gelezen heeft Input Director minder features en is alleen beperkt tot Windows, i.t.t. Synergy. Of dat dit een probleem voor je is ligt dan ook natuurlijk aan je eisen. Synergy is ook een van de weinige (enige?) soft-KVMs die op Linux, Windows, MacOS, iOS (onofficieel), Android (onofficieel) werkt. Hoe dan ook, Synergy kan je nog steeds aan komen voor 14$ voor lifetime licentie. Dus jah, da's bijna niets.
Akkoord. Maar ik vermoed dat de meeste mensen met alleen Windows voldoende hebben, dan is het imo een prima oplossing. :)
Ik ben een groot fan van de MX Master en de MX Anywhere 2. Klein beetje jammer dat de batterijduur nu korter is, nu moet ik mijn anywhere een tot twee keer per 2 maanden opladen. Ook had ik gehoopt op een USB-C oplader ipv micro-USB.

Verschijnt de MX Anywhere 2S ook in dezelfde kleuren als de Master? 8)7 De vorige zwart/goudbruine kleur combinatie past nergens bij helaas.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 25 juli 2024 02:50]

De MX Anywhere 2S is er alleen in donkergrijs en kost 90 euro.
Staat in de tekst ;)
Ja, maar dat klopt niet:
http://www.logitech.com/nl-nl/product/mx-anywhere-2s-flow
Ik zie daar graphite, midnight teal en lichtgrijs als kleuren

Ik vind overigens zelf de zwart/goudbruine kleur best goed passen bij andere zwarte producten (zoals m'n Lenovo ThinkPad) :)
...
Verschijnt de MX Anywhere 2S ook in dezelfde kleuren als de Master? 8)7 De vorige zwart/goudbruine kleur combinatie past nergens bij helaas.
hij paste wel bij de goudkleurige hp spectre x360, maar das dan ook de enige pc die ik ken die er nagenoeg perfect bij paste: https://www.google.be/sea...AUIBigB&biw=2021&bih=1014
De huidige MX Master is mijn favoriete muis en ik heb er zowel een thuis als op kantoor. Ik zie echter niet direct een reden om te upgraden.
Precies mijn situatie.
Nu sinds ruim een half jaar de MX-Master, beste muis ooit!
Maar zie geen voordeel voor de MX-Master 2S (waarom eigenlijk de S?)

Als ik nu opnieuw moest kopen, en de 2S zou €15,- duurder zijn, zou ik gewoon voor de "oude" MX-Master kiezen.
Jammer, jammer, jammer. Ik heb de MX Master anderhalf jaar geleden geprobeerd en juist de heikele punten (zie mijn review: productreview: Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart review door Señor Sjon
Anoniem: 390145 @Señor Sjon1 juni 2017 16:58
Zijn wel erg persoonlijke zaken die je aanhaalt, voor mijn handen vind ik juist de MX Master erg ergonomisch en werk er dagelijks 8 uur prettig mee. De duimknoppen zitten niet op de beste plek maar ik hoef mijn duim niet onder een vervelende hoek te houden om deze knoppen te gebruiken.

Het scrollwiel heb ik persoonlijk nog nooit kapot gehad ondanks dat ik hem sinds de launch heb, maar zo te horen ben ik een van de lucky few. Logitech blijft in mijn boekje staan als goede kwaliteit, het merk heeft me zelf nog nooit teleurgesteld.
Ik heb hem vergelijken met de Revolution waarbij de duimknoppen wel op een logische plek zitten, tactile zijn en je niet je duim hoeft te verrekken. De rocker aan de zijkant gewoon doet wat ie moet doen in tegenstelling tot het gevoelloze wieltje aan de zijkant van de Master. Ook kent de Revolution zijwaarts scrollen. Allerlei zaken die op de nieuwe versie niet zitten.

@barrymossel Als die back/forward knoppen zo ver naar achter zitten, blijkbaar hele erge, want die zijn op kinderhandjes gebaseerd o.i.d. door hun positie veel te ver naar achteren.
Wat voor kolenschoppen heb jij? Meerdere mensen in dit topic die hem juist aan de grote kant vinden. Zelf vind ik hem zeer prima qua formaat.
Ik wacht nog even de reviews af van de nieuwe mx master, met name over de bouwkwaliteit van het scrollwiel. Dit was duidelijk een kwetsbaar punt van de eerste versie van de mx master, er waren veel klachten over een lam wordend scrollwiel, al binnen enkele dagen. Ik heb ook al twee exemplaren teruggebracht om dezelfde reden.

Wat ik wel jammer vind is dat ze de duimknoppen (back en forward) hetzelfde hebben gehouden, deze zijn zo onhandig gepositioneerd dat het elke keer weer afwachten is of je de juiste knop hebt ingedrukt.

[Reactie gewijzigd door JeroenTheStig op 25 juli 2024 02:50]

Gebruik de MX Master i.c.m. m'n iMac. Ben benieuwd naar de Logitech Flow software. Wel handig om snel te schakelen tussen iMac en MacBook wanneer ik deze naast elkaar heb staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.