Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech introduceert 4k-webcam met Windows Hello-ondersteuning

Door , 83 reacties, submitter: TorgasMick

Logitech heeft een webcam aangekondigd die kan opnemen in 4k-resolutie en ook beschikt over een infraroodsensor. Dankzij laatstgenoemde kan de camera gebruikt worden voor inloggen met behulp van gezichtsherkenning via Windows Hello.

De Logitech Brio ondersteunt resoluties tot 4096x2160 pixels met maximaal 30fps. In 1080p-resolutie is de framerate maximaal 60fps en bij 720p loopt dat op tot 90fps. De webcam is zo'n 10cm breed en weegt 63 gram. Met een meegeleverde clip kan de camera op een monitor worden gezet.

Het maximale gezichtsveld is 90 graden, maar er zijn ook andere standen aanwezig voor een nauwere beeldhoek van 65 en 78 graden. Bij gebruik van full-hd-resolutie kan er vijf keer digitale zoom toegepast worden. Voor audio-opnames heeft de Brio-webcam twee ingebouwde microfoons. De camera kan met usb 2.0, 3.0 of usb-c aangesloten worden op een computer.

Volgens Logitech heeft de camera ook hdr-ondersteuning. Softwarematig wordt het beeld aangepast zodat ook bij tegenlicht personen goed zichtbaar in beeld komen. De Brio is gecertificeerd voor gebruik met Windows Hello. Dat maakt inloggen op Windows 10 met biometrische identificatie op basis van een gezichtsscan mogelijk.

Logitech verkoopt de Brio voor een adviesprijs van 239 euro, maar heeft de webcam momenteel niet in voorraad. Wanneer de webcam beschikbaar komt en in de winkels ligt, is nog niet bekend.

Reacties (83)

Wijzig sortering
Wat is het nut van een 4K camera die je aan je monitor hangt en vooral voor zaken als Skype en beeldchatten gebruikt?
Zelfs voor vloggen heeft zo'n hoge resolutie niet veel zin lijkt mij.
Eindelijk in 4K gluren naar al die webcamsletjes

4K geeft je meer vrijheid in post om beelden te bewerken en bij te snijden. Zeker als je wat creatiever wilt vloggen kun je met een 4K sensor beter met bijvoorbeeld zoomeffecten werken.
Dat betekent niet dat er geen andere toepassingen zijn die wel nut hebben.
Je kan met n webcam ook 24/7 livestreams uitzenden van eoa tafereel, bijv je mierenkolonie of verzin iets anders leuks.
Als je daar geen behoefte aan hebt hoef je m van mij niet te kopen hoor.
Ik vind het weer erg jammer dat we weer geen 4k 60fps krijgen, jammer.
Nu kan ik me vergissen maar er zal een hele grote bottleneck op dat moment gaan plaatsvinden in de transferspeeds naar je pc toe, een fatsoenlijk 4k plaatje is al gauw 15 MB groot en dat wil jij op 60fps ofwel 60x15= 900MB/s die naar je machine gepompt moeten worden, USB 3.1 trekt theoretisch 1,25 GB/s (10Gb/s). Dit lijk dan haalbaar te zijn. Echter internet verbinding never nooit niet met de huidige snelheden ook niet met fiber.

Doelgroep van een webcam zijn mensen die willen streamen, skypen e.d. En die zijn vooral afhankelijk van hun uploadsnelheden tijdens hun stream en dat willen ze echt niet vol gaan pompen met alleen hun gezellige smoel.

Daarnaast zul je misschien nog youtubers of andere static videocontent makers hebben die een leuk plaatje willen schieten achter hun bureau en die denken ook nog wel even na voordat ze dit gaan doen in de wetendheid dat de videocompressie alle winst onderuit haalt.

Gezien de doelgroep heeft het geen zin om er dan een betere/snellere sensor in te zetten wat de prijs enkel omhoog gooit en zich daardoor nog meer uit de markt prijst voor de doelgroep.
Ik geloof dat je berekening niet klopt...
Ik heb een 720P 30fps cam hier, die zou volgens jouw berekening 50MB/s produceren. Dat past niet door een USB 2.0 aansluiting...
Ik ben het eens met AmigaWolf, er is simpelweg vraag naar webcams die dit kunnen en het wordt simpelweg niet geleverd.

Ik vind de camera ook behoorlijk duur. Bijna 250, terwijl ik verwacht dat de kwaliteit hetzelfde zal zijn als wat een goede camera in een smartphone doet. En die kosten nog niet eens 1/5e van die prijs...
Volgens mij (ik heb gegoogled) is dit de eerste 4K 30 fps webcam die er bestaat.
Om dan te zeggen dat het duur en te weinig fps is, slaat echt nergens op.
Een camerasensor zoals die in een smartphone is verwerkt, zou die niet in een webcam verwerkt kunnen worden? Deze zijn namelijk in staat om 4K op 60fps op te nemen:
Luckily, a new 12-megapixel sensor by Omnivision, the O12890, brings the company's PureCelPlusS pixel technology that allows 4K video capture at 60 fps,
Bron.
Ik schat dat een cameramodule in een smartphone niet meer dan 30 kost. Dan vraag ik me haast af waar de prijs van 200 op is gebaseerd. Misschien een stuk software en de behuizing, maar dat staat niet verhouding tot de kosten van de camerasensor.
(hardware) encodering naar h.265 of zo?
Buffering?
Er zit ook IR camera in.. daar moet ook wat beelanalyse/processing bij komen om dingen als auto-brightness correctie etc toe te passen.
Ja zijn berekening slaan echt nergens op, men gebruikt compressie technieken om zulke hoge resolutie te streamen. Een chip met aardig rekenkracht kan een UHD stream aardig wat kleiner maken.
een fatsoenlijk 4k plaatje is al gauw 15 MB groot en dat wil jij op 60fps ofwel 60x15= 900MB/s die naar je machine gepompt moeten worden,
als ze in die dingen iets of wat deftige encoding inbouwen (wat je voor die prijs toch mag verwachten) dan kan je die 4K-stream probleemloos aan. Als je ziet dat netflix dedicated 20Mbps aanraadt, dan weet je dat 10Gbps ZWAAR overroepen is
Op zich heb je daar natuurlijk een punt, maar waar word die encoding gedaan, ik verwacht dat dat via de cpu van de pc dient te verlopen en dus gaat de basis data lekker over je usb3 heen.

En zoals ik al aangaf zal die bus het theoretisch in ieder geval best aankunnen vergis je niet dat je upload snelheid het niet aan gaat kunnen.
En ook bij netflix heb je voor zover ik weet geen 4k 60fps... en is dat dus geen fair vergelijk met de eerder door mij genoemde berekening
daarom dat ik dus schreef encoding inbouwen.
netflix 4k is inderdaag een 60fps, maar zelfs als zou het maar 30 of 24 fps zijn, dan zit je nog met een factor 25 verschil
Netflix 4k is na mijn idee 23.97fps, athans de series die in 4k aangeboden worden.
meer fps betekent ook minder divergentie per frame dus heb je per frame ook minder informatie update nodig,

en encoding kan al realtime met de IGP's om intel CPU's.
en oom op Nvidia en AMD GPU's (ik weet niet of het ook kan emt AMD APU's maar het klinkt zeker mogelijk)

en het kan ook op handheld cameras en telefoons met een redelijke arm chip. dus het is zeker te doen.

[Reactie gewijzigd door freaq op 8 februari 2017 19:05]

Encoding inbouwen is volgens mij niet mogelijk juist omdat het daarna nog over USB moet, en een webcam met HDMI out (en dus een pc met HDMI in) is geen gemeengoed helaas :) .
Netflix gebruikt daarvoor frame skipping als beelden gelijk blijven.
Bij een webcam veranderd het beeld altijd, door dat elke pixel veranderd door contrast van de kamer.

Je kan het dus niet losless compresseren
Ik zie eigenlijk weinig redenen voor RAW 4096x2160@30fps streaming over internet met een webcam. Dan zal er toch iets eerst van een lossless compressie toegepast worden voor het verstuurd wordt.

En vergis je niet...Pro Youtubers gebruiken soms echt verschrikkelijke webcams voor hun kanaal.
een fatsoenlijk 4k plaatje is al gauw 15 MB groot en dat wil jij op 60fps ofwel 60x15= 900MB/s die naar je machine gepompt moeten worden
Ik snap je punt maar tegenwoordig is een video niet simpelweg plaatjes achter elkaar geplakt. Dan praat je over GIFs en die zijn meestal een factor 10 groter dan bijvoorbeeld een webm. Daar komt nog bij dat een webcam stream is heel makkelijk te comprimeren valt omdat de content vrij statisch is.
Gif heeft 8-bit kleurdiepte n wel degelijk een (simpele) compressie. Qua bandbreedte scheelt dat nogal t.o.v. raw met een meer gebruikelijke kleurdiepte als 24 of 32-bits.
Het ligt ook juist aan de bitrate hoe groot de bestand woord, maar 4k 60fps YouTube gaat ook met gemak op een 50Mbit internet, en dat is maar 6.25 megabytes.
Daar dacht ik dus ook aan toen ik titel las.

Zelfs in een LAN vraag ik me af waarom je in 4K wilt vergaderen.... immers ook elke computer moet 4K aankunnen en een 4K scherm hebben.

Dus mijn vraag is dan ook voor welk probleem is deze camera een oplossing?

Behalve dat NSA een iris scan kan maken.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 8 februari 2017 17:30]

Van lage resolutie (bv 720P) naar een groot scherm (bv 4k wat er tegenwoordig is) geeft een "blurry" beeld.
Omgekeerd 4k naar een Full HD scherm, (dus downscaled) geeft een loepzuiver beeld.

Bij 4k is het 1 op 1, bij alle overige resoluties wordt de beeldinfo gedownscaled.
Je hebt nu dus op elk scherm waar je de stream bekijkt een haarscherp beeld met deze cam.

Zelfs op die paar 5k schermen is de kwaliteit erg goed.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 februari 2017 23:09]

Ja dat begrijp ik.

Maar hoeveel mensen hebben een 4K scherm? En de bandbreedte om 4K te gebruiken?

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

http://gs.statcounter.com/screen-resolution-stats

Meeste mensen hebben Full HD en lager.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 8 februari 2017 23:31]

Toch ook weer een kip ei verhaal.

Binnekort zal 4K meer ingeburgerd geraken en Logitech is tenminste mee met zijn productlijn
Heb je statistieken gekeken?
Meeste Internet gebruikers gebruiken niet eens FULL HD.... om maar te zwijgen over QHD en 4K.

Bovendien ziet het er niet naar uit dat we volgende jaar allemaal glasfiber hebben net synchroon up- & downstream. Om maar te zwijgen over systeem eisen (zie andere reacties)

Er zal heus wel een doelgroep zijn, maar om echt 4K online (realtime) toe te passen is de komende jaren niet van toepassing.

Op korte termijn zie ik maar 2 functies:

Vlogger/blogger die achter PC filmpjes opneemt en Kinect (gebaren) toepassing. Voor authentificeren zoals biometrie heb je geen 4K nodig, ook niet als je Iris scan zou doen.
Je stelt de vraag verkeerd. ;)
Waarom zou jij een 4k Brio kopen..........? (fixed that)

Deze camera is gewoon voor mensen die de beste camkwaliteit willen die er momenteel is, (voor "weinig") en ook gericht op de zakelijke markt waar wel geld zit voor 4k schermen, en waarbij goede beeldkwaliteit tijdens vergaderingen een must is om serieus genomen te worden als zakenpartner.
En waar bandbreedte minder belangrijk is, tijdens vergaderingen is gamen sowieso not done....bandbreedte genoeg. :+
En zakelijk wil het ook nog wel eens op de videowall terecht komen, nu heb je supergoed beeld daarvoor.

Dus de markt ligt niet direct bij de gezellige chatter met een 720P schermpje.
Maar die hebben dus wel loepzuiver beeld als jij een Brio hebt, ongeacht hun schermresolutie.
En jij hebt alle extra mogelijkheden die de Brio biedt om je beeld aan te passen zodat er gefocused is op wat jij ook echt in beeld wilt hebben.

En langzamerhand wordt natuurlijk ook de beeldkwaliteit in de huiskamer beter, en wil de gewone consument ook een goede simpele camera.
Voorlopig heb ik nog genoeg aan mijn C920, gaat die er uit dan komt er inderdaad waarschijnlijk toch een 4k Brio oid.
Waarom?
Eigenlijk "waarom niet"? Daar kan je namelijk weer jaren mee vooruit als consument. (Net zoals de C920 nu, 5 jaar later, nog steeds prima beeld geeft voor de doorsnee gebruiksfunctie en er 5 jaar geleden ook niet zoveel full HD schermen waren.)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 9 februari 2017 00:05]

Toevallig heb ik een kantoor in een ander continent en heb voor beide een Logitech HD webcam met autofocus en skype ik vrijwel dagelijks.

Aangezien bandbreedte fluctueert gebruik ik webcam amper omdat er te weinig bandbreedte overblijft.

Maar in de gevallen dat beide webcams aanstaan gaat kwaliteit (IMO op PC/skype etc..) omlaag. De beschikbare bandbreedte bepaald uiteindelijke kwaliteit en ja als uitgangspunt goede kwaliteit is zal dat iets helpen, maar in de praktijk is bandbreedte toch te weinig dat je het verschil tussen 720P en 4K zult zien.

Uiteindelijk zal 4K een standaard worden. Maar als je met beveiligingscamera's op FULL HD hebt gewerkt, dan weet je dat je zonder goed LOKAAL NETWERK al problemen hebt met verwerking om maar te zwijgen over DVR/NVR kwaliteit. (met name CPU en doorvoer snelheid)

4K 30fps is op dit moment iets wat leuk zijn als we er feilloos over zouden te beschikken, 60fps zullen onze kleinkinderen als minimale standaard gebruiken.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 9 februari 2017 02:12]

Ja vraag me af wat het limiet nou elke keer is? Is het de sensor of toch het processor kracht?
In ieder geval is het niet een accu limitatie :D
Limiet zal de usb2.0 wel zijn...
Of bekijk ik het verkeerd?
Van het Logitech website.

Pakketinhoud
Webcam
Verwijderbare clip
USB 3.0-kabel (compatibel met USB 2.0 en Type C)

bron

Dus aan het USB 3.0 snelheid zal het niet liggen.

[Reactie gewijzigd door NiscoRacing op 8 februari 2017 16:48]

Lijkt me niet. Er is immers ook ondersteuning voor USB 3.0:
De camera kan met usb 2.0, 3.0 of usb-c aangesloten worden op een computer.
Mij lijkt het de sensor n de processorkracht. Ook in smartphones is er nog geen geen 4K60fps te vinden. Althans, ng niet. Daar gaat namelijk binnenkort verandering in komen: nieuws: Sony presenteert camerasensor voor smartphones met 1000fps-slow-motion
De specs vermelden verder dat hij 4k kan opnemen in 60fps.
En al die mini action camera's hebben ook nog geen 4K60. En daar zal dit jaar ook verandering in komen :D
Pffff moe word je van dit soort reacties.

4K op een webcam is al bedenkelijk maar dan ook nog eens in 60Hz en dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid data en dan moet het wss ook nog een root poort zijn op je PC wil je de maximale snelheid halen.

Je mag blij zijn dat je uberhaubt 4K krijgt . Gezien de prijs zal het ook niet meteen een verkoopsucces gaan worden. Misschien in de zakelijke wereld maar dan nog..
Ik vraag me ook af of de sensor ook echt een native 4K resolutie heeft, of dat deze resolutie door interpolatie wordt bereikt. De beeldkwaliteit is vaak tamelijk matig als er interpolatie gebruikt wordt.
Ja dit is een heel goed punt. Hoe kan je zo iets dan testen!?
Als de beeldkwaliteit matig is komt dat gewoon naar voren in een test. Of de oorzaak nou interpolatie is of een slechte lens maakt eigenlijk niet uit
Of wat voor codec/bitrate ze gebruiken maakt ook wel een verschil.
Ik neem aan dat voor enigszins betrouwbare identificatie van een iris interpolatie niet voldoende is?
Niet noodzakelijkerwijs.

mijn naieve implementatie van een algoritme hiervoor zou kunnen zijn:

- Je neemt de lijn tussen de 2 pupillen, je transformeert het plaatje tot die recht is getrokken
- Je neemt een selectie van een oog die je naar een bepaald formaat schaalt
- je vereenvoudigt de kleurdiepte naar een formaat wat eenvoudig te vergelijken is
- Je daar een hash van.

herhaal tot er een match is binnen een bepaald timeframe of wijs login af.


Het nare van interpolatie is dat de ruis vaak enorm toeneemt.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 8 februari 2017 18:24]

Wat mij een beetje tegenviel aan de afgelopen webcams van Logitech, was dat ze niet altijd ondersteuning bieden voor het filmen op langere afstanden. Ik heb zelf een C920. En de C930 zou al weer een stuk beter zijn geweest.
Het is leuk dat ze 5x zoom kunnen leveren, maar als ik deze cam zou willen gebruiken om een opname van een grote ruimte te maken en daarbij alsnog niet verder kan focussen dan een meter voor de camera, dan schiet het alsnog niet op. Ben benieuwd of deze dat wel kan.
Webcams zijn er dan ook niet voor gemaakt om in te kunnen zoomen. Maar als je zo graag een opname van een grote ruimte wil maken, waarom gebruik je dan niet gewoon een telefoon of een fotocamera?
Ik gebruik ze wel eens om tijdens lanparty's de hele ruimte in beeld te brengen richting een twitch stream. Ik heb er ook wel m'n DSLR voor gebruikt, maar die zijn toch niet zo gemakkelijk in dit geval. Een webcam kun je gewoon in software als OBS importeren omdat het wordt gezien als een video apparaat. Maar een DSLR biedt niet altijd ondersteuning om direct als videostream te gebruiken. Die van mij (Canon 750D) ondersteund het helaas niet. En een telefoon zal voor dat doel nog minder geschikt zijn vrees ik. Een webcam is wat dat betreft veel gemakkelijker.
Waarom zou je als je gaat streamen, je hele kamer in beeld willen hebben, en niet gewoon alleen jezelf? Alsof de kijker zo benieuwd is naar de hele kamer van de streamer.
Nee, ik had het ook meer over het streamen van een Lanparty, niet personen op zich. Meestal zitten we dan met 20 mensen een beetje rond te schreeuwen. En dan vinden mensen die thuis mee spelen het wel gezellig om te zien hoe het er aan de andere kant aan toe gaat. Maar dat geheel ter zijde.

/off topic
Jammer dat er direct zo'n prijskaartje aan hangt.
Ik zou graag een betaalbare Windows Hello camera willen. Op de surface pro is het echt een gemak met inloggen. Enige probleem is, als iemand in huis is die op je computer wilt komen hoeft diegene je alleen maar naar het scherm te laten kijken vanaf een redelijke afstand en je bent ingelogd. Gemakkelijk wel, echt veilig niet. Er zou een maximale afstand instelbaar moeten zijn.
Hopelijk is dit een van de velen die volgen en komen er betaalbare alternatieven bij.
Ik heb nog nooit gehad dat iemand via Hello op mijn surface heeft ingelogd. Heb het geprobeerd op kantoor door verschillende mensen te laten kijken geen van deze lukte het om in te loggen.
Dat is niet wat ik bedoel.
Als iemand achter jouw pc zit en jij staat er achter hoef je zelf alleen maar even richting het scherm te kijken en jouw pc is al ontgrendeld. Als je met iemand iets aan het bespreken bent of iemand roept je. Als je dan "gevoelige" informatie ( ;) ) op je scherm hebt dan heb je er weinig aan om je scherm te vergrendelen. Als je er per ongeluk naar kijkt is hij ontgrendeld.