Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 241 reacties

De recent uitgebrachte Windows 10 Anniversary Update lijkt voor problemen te zorgen bij veel webcamgebruikers. Doordat ondersteuning voor video-encoding via mjpeg en h.264 is verwijderd, kunnen veel webcams niet langer beeld doorgeven.

Er lijken miljoenen mensen getroffen te zijn door webcamproblemen, aangezien veel webcams gebruik maken van mjpeg of h.264. Specifiek lijkt het te gaan om usb-camera's die niet langer de mogelijkheid hebben om van deze codecs gebruik te maken. Microsoft reageerde eerder deze maand al op een ondersteuningsforum voor ontwikkelaars, en liet later weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

Volgende maand moet er een update uitkomen die mjpeg weer beschikbaar maakt. Microsoft is inmiddels al bezig om de nieuwe software te testen. Ondersteuning voor h.264 lijkt er echter niet direct te komen; daarvoor moet langer worden gewacht en is geen releasedatum bekend. Volgens Microsoft duurt dit langer omdat het herintroduceren van h.264 ingewikkelder is.

De reden voor het verwijderen van video-encoding via mjpeg en h.264 op webcams is dat Microsoft voor betere performance wilde zorgen. Na het installeren van de Anniversary Update is het namelijk mogelijk dat meerdere applicaties tegelijkertijd toegang willen tot de webcam. Aanvankelijk was het plan om encoding via nv12 en yuy2 te forceren.

Windows 10 Anniversary Update kwam op 2 augustus uit en komt gratis naar alle gebruikers van een apparaat met Windows 10. In de update zit onder andere Windows Ink, voor het werken met een stylus op een touchscreen. Ook breidt Microsoft de ondersteuning van het biometrische authenticatiesysteem Hello uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (241)

Is dit niet op te lossen door zelf deze codecs te installeren? Denk bijvoorbeeld aan een codec pack.
Een regedit lost het op. Het ligt niet aan het ontbreken van codecs, maar de onverwachte toevoeging van een server voor aangesloten webcams.

van arstechnica:
Specifically, a DWORD named EnableFrameServerMode at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Media Foundation\Platform (for 32-bit Windows, and 64-bit applications on 64-bit Windows) and HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows Media Foundation\Platform (for 32-bit applications on 64-bit Windows) set to the value zero will restore expected camera functionality.
Waarom is er een server nodig voor het werken van je webcam? Dit doet bij mij alle NSA belletjes rinkelen.

Of is het een soort lokale server zodat meerdere applicaties er bij kunnen?
Het toevoegen van een server voor de webcam heeft als voordeel dat meerdere programma's de beelden tegelijkertijd kunnen verwerken, als je dit niet via een server doet moet elk programma een eigen codec draaien, meerdere codec's zou volgens Microsoft een te grote belasting zijn voor het systeem.

Met meerdere programma's kun je denken aan Cortana die tegelijk meekijkt of je met een handbeweging je computer bestuurd, face tracking software, Xbox applicaties en bijv. Skype tegelijkertijd.
Het is ook niet uniek voor Windows, bijvoorbeeld de PulseAudio en CUPS zijn servers voor ALSA (Linux audio) en printers (*nix en OSX).
Valt weinig mee te kijken met deze update....
Webcams is niet het enige probleem, er zijn namelijk ook veel meldingen van printer drivers die niet meer werken.

een van de grootste gekende problemen is de virtual google print driver die je toelaat om te printen naar pdf of naar je google cloud printers van uit eender welke applicatie, zonder dat je individuele printer drivers voor al je printers hoeft te installeren op elke pc.
Yup, heb ik opgelost door mijn printer ZELF als standaardprinter te selecteren.
Windows geeft dan aan dat die dan niet meer dat beheer doet. Was ik het helemaal mee eens.
Ik heb zelf ook een probleem met een (label)-printer maar daar ligt het niet aan de driver maar aan de label software.
Het gaat hier om de DYMO LabelWriter 400 met hun labelsoftware (DL8Setup 8.5.1 en 8.5.3) tijdens installatie komt er een .NET error voorbij die ik niet opgelost krijg.
Terwijl deze printer het toch echt prima deed op de "oude" Windows 10.
Kan mogelijk zijn dat er met de W10 Update een nieuwe .net versie meekomt en Dymo zijn software daar nog niet op aangepast heeft. Misschien even wachten tot Dymo met een update komt.
Ik heb de Dymo software geïnstalleerd en even door een decompiler gehaald. Het is een .NET 2.0 applicatie.
Normaal gesproken is .NET binnen de major version volledig backwards compatible en mogen er geen problemen optreden als een framework geupdate wordt... tenzij er in de applicatie interne (niet ondersteunde) functionaliteit van het framework gebruikt wordt.

.NET 2.0-3.5 is in elkaar geschoven en wordt via Windows update als een geheel up-to-date gehouden. Als je applicatie dus versie 2.0 gebruikt moet je er voor zorgen dat je via Windows updates alles voor .NET 3.5 bijwerkt :P In Windows 2000 en XP moet je handmatig een installer draaien. Sinds Vista is het onderdeel van de Windows installatie maar in 8 en hoger moet je het wel 'aanvinken' bij de Windows onderdelen. Het staat niet standaard aan. .NET 2.0-3.5 wordt apart ondersteund door Microsoft omdat applicaties die hiermee zijn geschreven niet gebruik kunnen maken van het .NET 4.x framework.

Kijk in je Windows onderdelen of .NET 2.0-3.5 nog steeds is geïnstalleerd. Kijk ook of je geen updates ervoor mist. Als dat alle twee goed is dan zou je applicatie moeten werken... tenzij Microsoft een major fuck-up geeft gehad of het niet aan het framework ligt maar aan een andere ondersteuningsbibliotheek of de printerdriver o.i.d..

[Reactie gewijzigd door jiriw op 20 augustus 2016 21:44]

Dit lijkt mij een kwalijke zaak van dymo en niet van de consumenten die het gebruiken. Dot NET 2.0 tot 3.5 is legacy software, en de functies van dymo kunnen makkelijk opnieuw gecompiled worden in een hogere dot NET versie
KOBO e-readers werken ook niet meer goed met W10 AU. Bij aansluiten via USB komt een prompt dat het interne geheugen opnieuw geformatteerd moet worden. Er is een workaround door een backup te maken op een PC met oudere windows versie, te formatteren via Win10AU, en de data terug te kopiëren, maar dit schijnt in veel gevallen slechts tijdelijk te werken en zodra je de Kobo reset naar fabrieksinstellingen is het probleem sowieso terug.
De server is inderdaad zodat meerdere applicaties tegelijkertijd het zelfde beeld kunnen ontvangen zoals ook in de text omschreven: Na het installeren van de Anniversary Update is het namelijk mogelijk dat meerdere applicaties tegelijkertijd toegang willen tot de webcam
En dat zou je willen omdat? Vrijwel iedereen gebruikt de webcam om te chatten en dat is over het algemeen met Skype of een opensource variant. Waarom zouden er dan meerder applicaties bij de webcam moeten als de gebruiker er slechts eentje kan bedienen? Het zet overigens wel een deur open voor andere, minder fraaie, toepassingen.
Denk aan streaming software voor twitch/ youtube, hierin kan je verschillende scenes instellen waar je snel tussen kan wisselen met hotkeys. zonder deze server kan je maar in 1 scene je webcam gebruiken.

of een ander voorbeeld, je bent met je vriend aan het skypen met webcam terwijl je tegelijkertijd aan het streamen bent op twitch, wederom zonder deze technologie kan maar 1 van de 2 programmas de webcam gebruiken.

We moeten wel even voorzichtig zijn met deze technologie, een server component van windows 10 #spywareedition die alle webcam video streams verwerkt....
Dit is geen remote server...
nergens beweer ik dat, maar als er toch al een server component al het beeld materiaal moet parsen is het af en toe opslaan van een afbeelding en die versturen naar een remote server een kleine toevoeging.
Ik denk niet dat we microsoft moeten afbranden hierop want in mac en Linux is het al een tijdje via een server door de bovengenoemde limitaties. Ik hoor ook geen NSA beschuldigingen richting apple.

Tevens kan je via wireshark prima bijhouden wat je pakketjes naar buiten doen/inhouden/heengaan
Server mode en het hebben van een lokale server zegt natuurlijk geheel niets over het online streamen van jouw camerabeelden :).
Ehm een server? Wat bedoel je daar exact mee? Je gaat me toch niet vertellen dat ze een soort man in the middle proberen te creeren voor webcams? Microsoft vertrouw ik namelijk echt niet meer.
Ik snap de verwarring maar dit is een ander soort server. Het betreft een lokale 'server' die applicaties aanspreken om beeld van een webcam te kunnen ontvangen. Voorheen - dus zonder die server - spraken applicaties de webcam direct aan wat ertoe leidde dat maar één applicatie tegelijkertijd dat apparaat kon gebruiken. Eigenlijk is dit een enorme vooruitgang, maar iets te vroeg uitgebracht omdat de functionaliteit nog niet volledig is. Maandje geduld hebben dus!
Ik draai windows 10 anders al sinds de eerste technical preview en ik vind het een verademing ten opzichte van windows 8.1 (en ja veel mensen vinden windows 8 niks, maar ik vond windows 8 al beter dan 7 vanwege de enorme performance boost) Windows 10 is nou eindelijk zoals het hoort te zijn, al is het inderdaad voor sommige zaken misschien te vroeg uitgebracht of hadden ze met sommige features beter kunnen wachten. Windows is nou juist goed bezig door Windows as a Service te maken, daardoor is er eindelijk minder gedoe met upgraden en voornamelijk minder gedoe met een clean install maken. Tracking? Is dat waar je bang voor bent? Stop dan maar met internet gebruiken, smartphones gebruiken en doe je pc's maar ontkoppelen van internet. Je wordt namelijk overal gevolgd, doet MS het niet dan doen Google en Facebook het wel (en ja die doen het allebei ook als je geen lid bent van die diensten).
"Ondersteuning voor h.264 lijkt er echter niet direct te komen; daarvoor moet langer worden gewacht en is geen releasedatum bekend. Volgens Microsoft duurt dit langer omdat het herintroduceren van h.264 ingewikkelder is."

Wat liegen ze er weer op los, he?! Beschamed, toch.
Dit is toch niet herintroduceren?
Ze doen het voorkomen of het een hele toer is om het weer terug te zetten. En wat blijkt? Het zit er nog gewoon in! En kan binnen luttele minuten weer teruggezet worden!

En wat voor problemen verwacht je dan met 'herintroduceren'?! Gewoon weer aanzetten in de volgende patch, en klaar is Kees.

Zou handiger zijn als MS ons gewoon eerlijk vertelde waarom ze van h264 afwillen.
Zo makkelijk is het niet blijkbaar. Als je goed leest zul je zien dat ze het mogelijk hebben gemaakt om meerdere apps toegang te bieden tot de webcam. Met die andere 2 codecs is alleen 1 apparaat mogelijk! Je zal voor die 2 codecs dus specifiek moeten coderen voor multi toegang!
Begrijp nog steeds niet waarom MS kennelijk af wil van h264, maar mijn conclusie was, achteraf, inderdaad te voorbarig.
Commercial use of patented H.264 technologies requires the payment of royalties to MPEG LA. Zou het dus gewoon om geld gaan?
Ik dacht zelf eerder het omgekeerde: H264 is gratis voor eindgebruikers (camcorders en streaming). Ook het encoden naar H264 is vrij (met een niet-commercieel produkt, zoals x264). Mischien dat ze af willen van alles wat 'gratis' is?

Begrijp het iig nog steeds niet echt. H264 kent hardware-acceleratie op *alle* moderne GPU's. Performance-issues met H264 zijn daarom zo goed als afwezig.
[...]
Begrijp het iig nog steeds niet echt. H264 kent hardware-acceleratie op *alle* moderne GPU's. Performance-issues met H264 zijn daarom zo goed als afwezig.
Vaak kan de hardware maar 1 stream tegelijkertijd aan.
Dus als je 2 streams tegelijk wilt verwerken kan dat best wel voor een grotere belasting van het systeem zorgen.
Als je dan 1 service hebt draaien die exclusief via de hardware toegang heeft en alle andere clients via die service laat communiceren, krijg je waarschijnlijk een betere schaalbaarheid/benutting van de hardware encoder. Bijvoorbeeld door de zwaarste stream via hardware te laten lopen en de lage resolutie-stream via software.
Dat klinkt niet erg logisch. Waarom zou iedere app die de webcamfeed wil gebruiken het beeld opnieuw moeten decoderen? Het is veel logischer als de server het decodeerwerk doet, en het beeld zonder compressie aan de apps aanlevert. Scheelt een hoop rekenwerk.
Dat klinkt niet erg logisch. Waarom zou iedere app die de webcamfeed wil gebruiken het beeld opnieuw moeten decoderen? Het is veel logischer als de server het decodeerwerk doet, en het beeld zonder compressie aan de apps aanlevert. Scheelt een hoop rekenwerk.
USB-apparaten kunnen vaak maar met 1 applicatie of service tegelijk verbinden. Dus is het logisch dat je verbinding maat met een onderliggende service, zodat je meerdere applicaties kunt hebben draaien die dezelfde stream gebruiken.
Die service zou het eventueel ook alvast kunnen omzetten naar een stream die makkelijker te verwerken is, zodat je inderdaad 1x hoeft te decomprimeren en er is vaak ook maar 1 hardware encoder/decoder, dus dan is 1x decomprimeren ook prettiger.
Maar daarnaast heb je nog de mogelijkheid dat je dus 2 videostreams wilt verwerken. Dan wil je dus dat de service besluit welke stream het beste via de hardware encoder/decoder kan lopen en welke dan in software moet gebeuren.
Dus die service die tussen de applicatie en de hardware zit moet dienst doen als splitter, maar ook als mediator om de streams zo voordelig mogelijk langs de hardware componenten te laten lopen.
Blijkbaar strookt de functionaliteit niet met wat microsoft doet met hun server. Je hebt kans dat ze de hele architectuur van die codec moeten herzien om het in die context te laten werken. En dat kan met een codec best wel lastig zijn.
"En wat blijkt? Het zit er nog gewoon in!"

Nee, men bedoeld herintroduceren via de lokale server. Dus het klopt dat de codec er gewoon in zit, die is er nooit uitgeweest, echter "verplicht" microsoft nu om de server er tussen te zetten (wat op zich een logische stap is om af te dwingen ipv apparte codecs te laden voor elke stream) . De server vangt dus voor meerdere codecs verzoeken af ipv dat deze parallel aan elkaar gestart worden bij meerdere video decodeer jobs. Niet alle protocollen kunnen nog overweg hiermee. Dit met h.264 compatible maken daar gaat het over als ms roept kan nog even duren. Dat blijkt overigens niet zo duidelijk uit het artikel van tweakers vind ik, en een andere openstaande vraag is waarom er geen backwards-compatibility is gemaakt: indien codec niet veschikbaar via server, voer dan maar appart uit als parallel oplossing. (En niet via regedit....)

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 21 augustus 2016 08:28]

En wat voor problemen verwacht je dan met 'herintroduceren'?! Gewoon weer aanzetten in de volgende patch, en klaar is Kees.
Ja, want blind een feature heractiveren is een goed idee. Omdat jij het als eindgebruiker bij elkaar kan hacken zou MS dat ook moeten doen, fatsoenlijke testing en support be damned!

...zo werkt het onderhouden van een fatsoenlijk stuk software dus niet.
Zo te zien is de aanpassing in het register bedoeld om de geïntroduceerde server uit te zetten. De server heeft dus blijkbaar geen ondersteuning voor de codecs, en het toevoegen van de codecs aan de server kan mogelijk best lastig zijn. Het uitschakelen van de server zal weer directe toegang tot de webcam mogelijk maken (maar dan maar 1 applicatie tegelijkertijd), met alle codecs die de webcam ondersteund.

Dus helaas, je conclusie is te vroeg hier.
Denk dat je gelijk hebt. Had het kennelijk niet goed begrepen.
Lijkt er wel op dat er iets niet helemaal goed gaat met het controleren van patches.

Misschien toeval, edoch de volgende KB's geven bijvoorbeeld problemen bij het printen

Kb3178466
Kb3177725
Kb3176493

Workaround:Documenten een voor een printen of hooguit twee tegelijk.

Bron: http://www.infoworld.com/...77725-and-kb-3176493.html
Werk maar voor een paar cam's en met alleen maar 720p resoluties. Voor mijn C920 en mijn HD Pro 9000 werkt het niet.

Skype en Open Broadcaster werken wel. Na reboot :-)

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 21 augustus 2016 02:00]

Ik denk dat als je de mogelijkheid hebt, nog beter even een tijdje op Windows 8(.1) of Windows 7 kunt blijven hangen totdat alle bugs verholpen zijn.
Wat ikzelf jammer vindt, is dat de ondersteuning van werkende producten gewoon gestopt wordt en je verplicht iets anders moet kopen om t weer te laten werken.
Dat er na een aantal jaren dit zou gebeuren is ok, maar al na 2 of 3 jaar, dat is te kort door de bocht zoals HP, wat er dus bij daardoor niet meer inkomt.

offtopic; Ik zou HP willen zeggen, Uw auto is na 3 jaar afgeschreven, geen onderdelen meer en geen ondersteuning, u moet een nieuwe kopen, of nog duurder, koop een nieuw huis na 3 jaar, geen onderhoud meer.
Je trekt dit uit z'n verband. Dit betreft een wijziging in het ontwerp wat uiteindelijk een flinke verbetering is. Helaas hebben ze het iets te snel uitgerold omdat de functionaliteit nog niet volledig is. Over een maand moet het probleem opgelost moeten zijn en kan je gewoon je oude webcam blijven gebruiken.
Helaas genoeg hardware weg moeten doen na upgrade naar nieuw OS. Windows 98 SE naar XP, camera, printer en scanner niet meer ondersteunt. XP naar Windows 7, weer camera niet ondersteunt, ook niet in Windows zelf en zo verder, dus uit context halen, nee ik vindt gewoon dat als er mensen zijn die nog gewoon een goede cam of wat ook uit 2000 hebben dit gewoon moet werken.
Zeg dat maar tegen welk merk, auto/product of wat ook, na 5 jaar geen ondersteuning meer, kijk of hij dan blij is als een ieder een product koopt wat wel blijft werken.
Mijn camera uit 1985 werkt nog gewoon en wil ik daar onderdelen of hulp erbij, is dat er nog gewoon, zelfde geld voor mijn oldtimer zoals ik al in een later berichtje typte.
Als er geen driver is voor t product en t OS wat jij draait, wat dan?
Dan zal t toch echt hopen dat t OS er een heeft of open source zoeken of nog erger een nieuwe kopen (alweer) terwijl diegene die jij/ik/wij hebben nog perfect werkt .
Koop dan geen webcams meer bij dat soort bedrijven. Niet Microsoft's fout dat elke keer bij upgrades je nieuwe webcams moet kopen. MS doet heel erg zijn best op backwards compatibility, maar niet alles is te regelen. Helemaal gezien waardeloze OEMs zich doorgaans niet 100% aan de richtlijnen houden voor drivers. MS houdt met backwards compatibility geen rekening met het niet volgen van de richtlijnen.


Fatsoenlijke Vista drivers voor randapparatuur zouden in Windows 10 zelfs nog moeten werken. Met Windows 8 heb ik nog wel eens wat antieke XP meuk aan de praat weten te krijgen.
Dus geen Logitech (vb./toen nog wel t topmodel Pro5000) meer zou je zeggen, maar.......nee het ligt gewoon aan ondersteuning met drivers en latere OS`en. Het mag niet uitmaken welke randapparatuur ik aansluit, als dit op een eerder systeem werkte, dan moet het in nieuwere versies ook werken en daar schort men tekort vindt ik, maar dat is mijn mening als consument. Het siert in ieder geval wel Windows die dit wel doet tot een bepaalde hoogte en het aangeeft.
Toetsenborden/muizen/monitoren/cams etc. moeten dus gewoon kunnen werken Als die in een eerder OS werkte.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door Nympho op 21 augustus 2016 00:14]

Schort te kort? Really? Zoveel van mijn oude hardware werkt nog gewoon op Windows, dat hoef ik echt bij geen ander OS te proberen hoor. Als het al niet werkte kwam het omdat de fabrikant de drivers zo ruk had geschreven. Ik ben werkelijk nog geen toetsenbord, muis of monitor tegen gekomen die op XP werkte en nu niet meer.
Microsoft doet zijn uiterste best om backwards compatibility te behouden maar soms moet je het design of systeem veranderen om vooruit te gaan. Dat fabrikanten dan zeggen "We leveren geen support meer voor device X dus we brengen geen driver uit voor de nieuwe versie van Windows" is niet te wijten aan Microsoft.
Waar wijt ik dat aan Windows? En schort te kort?
Ik geef aan dat als een product op OS x werkt, hij ook op OS y moet kunnen werken, andersom vat ik t wel nieuwe hardware werkt niet op oudere OS`en, maar als mijn X product op OS X werkt en er komt 5 jaar later een nieuw OS, hij niet werkt, dat dit niet ligt aan t OS vat ik deels wel, het is niet de fabrikant van de hardware. Maar dat een producent niet een nieuwe driver maakt voor dat product, vindt ik zelf tegenvallen.
Dat je Microsoft promoot, zie ik en vat ik, ze doen t goed hier qua ondersteuning, maar ...... achter de feiten aanlopen vindt ik dit wel degelijk, dat men zoiets naderhand moet aanpassen, vergeten of welk excuus ook, is eigenlijk op dat moment dat iets moet werken, niet werkt, een teleurstelling. Nu moet men een maandje of minder wachten voor deze aanpassing, voor de rest hoor je mij niet klagen ergens dat Windows zijn drivers voor ondersteunde hardware niet op orde heeft, ik heb t duidelijk over de fabrikant van de hardware die de consument na 3/5/10 jaar in de steek laat, ongeacht de staat van het product, de een is nm voorzichtiger met zijn hardware dan een ander.
Ik snap je punt, maar in je verhaal haal je vanalles gruwlijk door elkaar.

De ondersteuning loopt niet af, jij koopt een nieuw product, die mogelijk niet samenwerkt met oude producten. Of vind je het raar dat je DVD speler geen video banden slikt?

Als je van XP naar win7 gaat (daar zat al minimaal 4 jaar tussen) koop je een nieuw product. Was je bij XP gebleven, waren je producten ondersteund geweest.

Of vind jij dat de onderdelen van je oude auto op je nieuwe auto moeten passen (wat ik in jouw vergelijking lees)
Een webcam die werkt op W10 wordt onbruikbaar vanwege een zuiver softwarematige update van de kant van W10. Qua hardware is er niets veranderd. Vergelijkingen in de trant van auto-onderdelen verwisselen of DVD-spelers versus VHS gaan dus niet op.

Doorsnee gebruikers gaat dit soort problemen boven de pet en die zitten van het ene op het andere moment met een webcam die niet meer werkt.

Zoals in andere reacties wordt gezegd, is het voor Microsoft lastig om updates van alle drivers van alle merken mee te geven en bovendien zijn er drivers die niet volgens de regels in elkaar zitten, maar dat komt ook doordat Microsoft zelf dit model heeft bedacht én al decennia handhaaft. Is het echt zo moeilijk om een standaard te maken voor driver updates? Anderen bewijzen dat dat wel kan.
Helaas lees je niet goed. Hardware die op XP werkt, moet ook gewoon op 7,8,8.1,10 werken. Andersom vat ik t zoals je hebt kunnen lezen, maar als ik t topmodel koop van een goed merk en die werkt op XP en ik update naar 7, dan moet mijn cam gewoon werken , maar ho maar en dat is wat ik bedoel, dit ligt niet aan Windows (deel wel), maar aan de fabrikant.

En dan t deel over de auto, ook niet goed gelezen, als ik onderdelen voor mijn oldtimer (`74) wil hebben, ondersteuning van de dealer, krijg ik die tot aan de dag van vandaag en mijn oldtimer rijdt gewoon en is gewoon goed gekeurd. Het gaat dus om t woordje ondersteuning vanaf de fabrikant. Jij doet alsof ik van een nieuw model Celica in een oud model probeer te plaatsen en dat gaat deels toch echt niet werken en heb jij je veronderstelling fout.
Men wil gewoon dat je een nieuwe koopt. Dat een deel van de mensen puur in de weggooi cultuur leven, houdt niet in dat iedereen dit doet
Eigenlijk is dit helemaal niet de fout van Microsoft, dit probleem ligt bij het merk van de webcam, deze zou driver updates moeten geven. Microsoft kan echt niet zorgen dat elk apparaat compatibel blijft naarmate er steeds nieuwe Windows versies komen.
Zoals ik dus al zei ook ;) maar er is een kanttekening, als de cam (of andere randapparatuur) werkt in XP, moet diezelfde driver wel kunnen werken in Windows 7 en dat is soms niet zo. Daar ligt t aan Windows, maar dat de fabrikant geen nieuwe driver maakt/ondersteund is wel jammer en eigenlijk een afgang, zoals je in mijn commentaren hier wel kan lezen, maar dat is natuurlijk wel mijn mening als consument, want zonder ons de koper/gebruiker, neemt niemand iets af bij hun en kunnen opdoeken. Je hebt t gezegde; de klant is koning dus behandel m zo en je hebt een klant voor t leven. ;)
Volgens mij kun je de driver als deze niet werkt gewoon laten werken met compatibiliteitsmodus?
Deels, een aantal werken gewoon niet dan op hogere resoluties maar op standaard. Ook zelf de fabrikant gemaild om erover te vragen omdat ik toen de 2 topmodellen had gehaald voor de pc(Pro4000 en 5000), maar kreeg nul op mijn conto helaas. Dus andere cams moeten halen, niet dat merk meer ;)
Genoeg leesvoer waar ik mijn mening geef erover, maar sommige vinden, niet zeuren oud spul(waar, maar er zijn genoeg huishoudens die t niet breed hebben en dus ouder WERKENDE randapparatuur hebben), anderen zeggen eigenlijk t zelfde, als iets in een eerder OS werkt, moet t ook grotendeels in een nieuw OS werken, of dit nu aan de fabrikant (grootste deel) ligt of aan t OS (kleiner deel) , blijft een discussie ;)
Dan maar weer naar Windows XP hé 8)7
Of elk willekeurige Android phone?

HP levert best goede service/ondersteuning in mijn ervaring. Volgens mij is 3 jaar op zulke producten volgens de wet en dus oke. Dat je het in het scheve trekt naar een auto en vooral een huis.

Natuurlijk is het vreemd dat ze zulke ondersteuning er ineens uitgooien bij Microsoft (HP heeft daar niks mee te maken) Zeer vervelend als je het veel gebruikt.
Ik gaf HP als voorbeeld, omdat je printer,scanner,laptop of anders nog werkt en zelfs nog als nieuw is, na 5 jaar niet meer wordt ondersteund, voor mij persoonlijk een crime is.
Zo zijn er genoeg voorbeelden.
Dat HP goede ondersteuning in de begin jaren levert, dat weet ik en heb ik t niet over, maar stoppen na 5 jaar met drivers of ondersteuning is wel heel kort, want mijn apparaat werkt dan niet goed of helemaal niet en kan ik open source gaan zoeken om t toch te laten werken, dus t kan wel ;)
En zo ook bij Windows

edit; typo +3 naar 5 jaar

[Reactie gewijzigd door Nympho op 20 augustus 2016 21:40]

Als er één fabrikant lang ondersteuning biedt dan is het HP wel. In ieder geval wat betreft printers. Die voor zowat elk model Windows 10 ondersteuning bieden. Van Canon kan ik dat bijvoorbeeld niet zeggen. Mijn top of the line MP990 heeft officieel geen Windows 10 driver. Het is dat MS er voor heeft gezorgd dat het werkt onder Windows 10, anders kon ik nu niks meer met het apparaat.

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 20 augustus 2016 12:09]

In de meeste gevallen is de printer driver van windows 8.1 ook goed. Windows heeft sowieso een waardeloos printdriver systeem. Ik ben zelf meer fan van het CUPS systeem, maar dat terzijde.

Ik had eerst ook een pixma printer, maar ben ook maar overgestapt naar HP. de office printers hebben hele goede ondersteuning.

Overigens is het wel frappant dat beide fabrikanten vaak eerder en langere support hebben voor OS X. Waarschijnlijk dus ook door het andere systeem voor printerdrivers waardoor er minder tot geen aanpassingen nodig zijn om het werkend te houden, maar dat weet ik niet zeker.
Zoals ik al zei, genoeg voorbeelden
Kan anders nog steeds op hun site drivers voor servers van meer dan 10 jaar oud downloaden...
Jij hebt elke zoveel weken/maanden nieuwe firmware nodig voor je printers/scanners/laptops? Bij mij sluit ik een printer aan, driver installeren en dan werkt het en met HP blijft het ook jaren werken.
Al helemaal met laptops, wil je elke zoveel weken een BIOS update ofzo :p Alsof een HP laptop na 3 jaar uit valt en niet meer werkt... Drivers zijn 10 jaar later nog te downloaden op hun site.
I know en ben t ook met je eens, maar ik gaf t als voorbeeld; printer,scanner die nog goed werkt en dan na een aantal jaar kan je een nieuwe kopen omdat hij niet meer ondersteund wordt. Laptop werkt wel, maar geen ondersteuning meer van HP met drivers, wel OS en open source, maar van de fabrikant niet meer en dat is wat ik bedoel en dus jammer
Maar ik vindt er wel een keerzijde aan zitten, vaak zijn er jaren na dato nog gewoon onderdelen te verkrijgen, terwijl t apparaat niet meer wordt ondersteund.
Ik kan voor mijn oldtimer uit `74 nog gewoon onderdelen krijgen en bel/mail ik de dealer, krijg ik gewoon ondersteuning. Ook hij geeft aan dat t moeilijker wordt, maar zolang er vraag naar is, worden er toch onderdelen gemaakt, ook voor diegene die een ouder apparaat/onderdeel of voertuig heeft.
Maar die androids blijven wel werken. MS neemt hier werkende functionaliteit weg.
Ik ben het volledig met je eens dat dit een rare zet is. Zulke divers/codecs ineens uit je OS te laten om zulke reden. Zorg dat het werkt.

Dat die Androids blijven werken, oké. Maar veel beveiliging updates krijgen ze ook niet meer en bij verschillende merken van die smartphones is de service ook om te huilen.
Dat is iets universeels, helaas. Dit is volledig op Microsoft te steken en heeft HP weinig mee te maken.
De garantie geldt voor het geleverde OS. zodra je een nieuwe versie van het OS (windows 10 ipv windows 8.1) gaat gebruiken loop je de kans dat je niet alle devices (intern of extern) kan gebruiken.

De ondersteuning van de leveranciers van de diverse devices vind ik overigens ver onder de maat. Als een device eenmaal op de markt is komt er nog wel eens een nieuwe driver uit om wat foutjes in de bestaande versie op te lossen, maar een driver voor een nieuw OS kan je meestal wel schudden, zelfs als dat al aangekondigd was op het moment dat het device op de markt kwam. Ik heb zo ooit een nieuwe TV kaart terug moeten sturen. Dat ding was maar net een half jaar op de markt, maar had geen drivers voor Windows 7 wat rond dezelfde tijd uitkwam. Ik merkte dat helaas na een paar maanden. Nieuw drivers zijn ook nooit uitgekomen. Geld terug kreeg ik niet, want de TV kaart was zou een deugdelijk product zijn. Eén briefje van een bevriend advocaat was voldoende om alsnog mijn geld terug te krijgen, maar het illustreerd wel de houding van de leveranciers van de verschillende devices: Garantie, vergeet het maar.
Het gaat hier niet om garantie, maar ondersteuning van t product wat jij of ik of wij hebben afgenomen.
Het werkt nog goed en ziet er als nieuw uit, maar driver ondersteuning van de leverancier of producer ho maar na 3 of 5 jaar ondersteuning. Dus hopen dat het OS er een heeft of open source om t product toch te laten werken op t OS wat diegene draait.
Jammer dat je soms zo ver moet gaan om iets van garantie te krijgen.
Maar 3 jaar garantie is volgens de EU richtlijnen dus zijn ze daar niet in overtreding, dat we eigenlijk meer zouden mogen verwachten is natuurlijk een feit.
Die garantie staat niet echt duidelijk omschreven. Een grote update van Windows (zoals de Anniversary update of sp1 en 2 van Windows 7) vallen al in het grote grijze gebied. Als je hard- of software hebt die door die upgrade niet meer werkt dan zit je toch met een probleem. Leverancier geeft Microsoft de schuld en andersom. Oplossing blijft vaak uit of kost je weer geld.
Klopt, ben het met je eens dat het gewoon een erg vervelende streek is die Microsoft hier uitvoert :/
HP geeft 5 jaar, maar als je een laptop koopt die al 2 jaar op de markt is dan komt daar geen 2 jaar bij. dan is het nog maar 3 jaar.
Zie hierboven, het gaat niet om garantie, maar ondersteuning dat jouw product nog goed is en werkt, te laten werken ipv geen drivers meer of zelfs ondersteuning bij onderdelen na 5 jaar ;)
klopt geen drivers voor windows 10 als je apparaat uit 2012 komt
10 Anniversary Update had voor mij als resultaat dat windows 10 niet meer vooruit te branden is.
Ook waren er weer allemaal zaken terug die ik eerder verwijderd had zoals de get office snelkoppeling.
Ook waren er weer allemaal zaken terug die ik eerder verwijderd had zoals de get office snelkoppeling.
Ja. Dat is de "Microsoft Consumer Experience" feature. Voorheen kon je op Win10 Pro via een group policy dat gedrag nog uit dwingen. Die mogelijkheid is met de anniversary update vervallen.

Via dit systeem kan Microsoft bij elke 'first startup' van een user account een set tiles in het startmenu van die gebruiker plaatsen die naar Store apps verwijzen, of Store apps compleet voorinstalleren. (Wat bijv. bij Candy Crush Soda Saga het geval is.)

Een 'first startup' vindt ook plaats na de anniversary update (en in principe elke major update) aangezien deze als OS upgrade geinstalleerd worden en user profiles als onderdeel van dit proces 'gemigreerd' worden en weer als nieuw gemarkeerd worden.

Dat is tegelijkertijd ook waarom een heleboel systeem-instellingen die per gebruiker geregeld zijn naar hun default waardes terugvallen: Microsoft is gewoon vergeten om die instellingen in het migratieproces mee te nemen. En dit is ook waarom sommige third-party software die per gebruiker geinstalleerd wordt, stuk kan gaan: belangrijke instellingen die ineens foetsie zijn.
Apart, bij mij zijn mijn instellingen en configuratie van de startmenu (geen tiles) gewoon bewaard gebleven :?
Apart, bij mij zijn mijn instellingen en configuratie van de startmenu (geen tiles) gewoon bewaard gebleven :?
Ik schrijf ook niet dat alle instellingen terugvallen op de default waarde, heh? ...
Dat is tegelijkertijd ook waarom een heleboel systeem-instellingen die per gebruiker geregeld zijn naar hun default waardes terugvallen: Microsoft is gewoon vergeten om die instellingen in het migratieproces mee te nemen.
ik doelde hier op /\ :D

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 23 augustus 2016 09:22]

Ik ben nog geen seconde ontevreden geweest met mijn besluit om op Windows 7 te blijven tot het niet meer ondersteunt word of misschien langer.
hehe, same here, die bak van mij draaid al meer dan 4 jaar stabiel zonder herinstallatie of wat voor probleem dan ook :)
Je hebt groot gelijk. Een werkend Windows 7/8-systeem is "feature complete", krijgt enkel nog security patches en zal het gewoon tot in lengte van dagen doen. Windows 10 is een bouwdoos waaraan MS voor altijd en eeuwig aan blijft knutselen en dan is het maar de vraag hoe lang jouw systeem zonder problemen het blijft doen. Er bestaat altijd het gevaar dat MS een "verbetering" introduceert die ongevraagd de software of hardware onklaar maakt die voor jou onmisbaar is, en dan is het maar de vraag of je het ooit nog kunt fixen. Tenslotte kun je Windows 10-updates enkel uitstellen, maar uiteindelijk moet je eraan. En dan ben je de sjaak.
DirectX12 ondersteuning kan jij echter naar fluiten. :D
En ook dat is een keuze. Ik speel veel World of Warcraft en momenteel weinig anders. Geen directX 12 nodig dus.
Ik ben nog geen seconde ontevreden geweest over mijn besluit om direct Windows 10 te installeren.
Insgelijks. Wordt zelf ook een beetje moe van alle figuren die om de haverklap moeten verkondigen dat ze op Windows 7 zijn gebleven omdat ze feature x niet fijn vinden.

"Ik vind turbo's niet fijn want ze zorgen potentieel voor een hoger verbruik, dus ik rijd nog rond in mijn 40 jaar oude Volkswagen Bora met een ongeblazen diesel motor die niet vooruit te branden is, want hé, het werkt"

Ja, het werk. Paard en wagen werkt ook.
Dus omdat er performance problemen zijn als meerdere applicaties gebruik maken van de webcam schakelen we het maar helemaal uit. Dat klinkt logisch. Liever performance problemen met webcam dan geen webcam.
Je vult iets in wat er niet is.
Ze willen de performance verbeteren, er staat nergens dat er performance problemen zijn.
En dan is het helemaal raar dat dit wordt doorgevoerd. Nu zitten miljoenen mensen zonder performance. Goede performance update heb je dan doorgevoerd.

Ik snap dit soort dingen echt niet. Geef het dan netjes aan op z'n minst. Heel veel mensen zaten niet per se te wachten op de aniversary update (het was leuk en aardig maar voegde het nou echt belangrijke, nuttige, vaak gebruikte dingen toe? Nah niet echt). Maar ik zou het wel geweten hebben als ik wist dat "ondersteuning voor webcams met USB aansluiting ontbreekt mogelijk volledig" ook in de changenotes stond.
Voor mij maakt de anniversary update van windows 10 een systeem wat Microsoft bij de release beloofde.
De notificaties van mijn telefoon komen ook op mijn PC's te staan, edge heeft extensies waardoor het een degelijke browser wordt en de taakbalk UI is er beter op geworden (notificatielijst staat nu rechts van de klok wat het makkelijker/sneller bruikbaar maakt, het startmenu heeft een makeover gekregen).

Ik zelf heb geen webcam dus hier ook geen problemen mee, maar wel apart dat MS dan niet de ondersteuning voor sommige codexxen beperkt in plaats van uitschakeld.
Voor mij maakt de anniversary update van windows 10 een systeem wat Microsoft bij de release beloofde.[...]
En toch is het nog te vroeg kennelijk, als je ziet hoe ongelooflijk veel mensen getroffen zijn door meerdere vervelende dingen na deze update.
Dan is het dus niet goed getest op best wel veel voorkomende hardware.
Een andere issue is bijvoorbeeld:
OS op SSD, programma's op hdd => crash

Komt ook best wel heel erg vaak voor zou je zeggen.
Hoeveel van die mensen zitten in de insider traject? Ik vraag mij dat toch zo vaak af, ik heb namelijk bijna alle problemen nooit op mijn computer meegemaakt...
Bijvoorbeeld; mijn computer waar 2 SSD's en 1 HDD inzit, dit crasht niet, ook al installeer ik alles op mijn HDD...
Voor mij maakt de anniversary update van W10 een systeem wat niet werkt ;)
Zo goed als al mijn settings gecleared, op de wifi adapter was IPv4 uitgeschakeld (why?...), VPN profielen verwijderd, audio devices default keuze gecleared, meerdere programma's gesloopt (Visual Studio 2010 o.a.), scherm knippert elke zoveel tijd en de beste van allemaal: mijn laptop kan elk moment herstarten voor updates, gebeurde gisteren terwijl mijn laptop in slaapstand stond, in mijn rugzak....
Lekker bijna laptop gefrituurd dus, als MS dan die updates door mijn strot ramt mogen ze op zijn minst bedenken dat slaapstand een reden heeft en anders iig na de updates weer in slaapstand gaan...
Na een waslijst aan register edits werkt W10 'SP1' weer een beetje, heb er zin in elk jaar mijn pc te repareren...
Ik krijg ontiegelijk veel meldingen van klanten over het "random" updaten vanaf windows 7 naar iets "waar ik helemaal niet op zit te wachten", met daarbij de vraag "heb ik misschien een virus?" Lijkt mij niet echt heel erg wenselijk. Dit was eerder nooit het geval. De update naar windows 10 had een optie moeten zijn zoals dat vroeger ook zo was met bv vista naar 7 en 7 naar 8.

Ik weet niet welke kant MS op aan het gaan is, maar het is bij de gratie van monopolie positie dat ze het nog zo goed doen heb ik het idee. De beloofde verbeteringen van windows op de mobiel zijn bijvoorbeeld een toonbeeld van datgene wat MS doet: helemaal niets aan dat gene wat mensen nou echt willen. Het marktaandeel is nu een magere 0,6% terwijl het systeem erg stabiel en soepel is. Zo ontzettend jammer dat ze het op deze manier geheel de nek omdraaien.

Ik vind het belachelijk hoe ze het nu "weer" kompleet verkeerd doen met updates. Hebben ze niets geleerd van alle kritiek die er was? Het excuus "had je de notes maar moeten lezen" gaat niet werken, aangezien deze vrijwel nul belangrijke details bevatten die wel gewijzigd zijn. Je kan dus vantevoren niet weten dat er wat kapot gaat.
nee gebruiken ze andere codecs, pech voor de mensen wiens webcam die niet ondersteund
Zoiets dus. Maakt het probleem niet anders.

De reden voor het verwijderen van video-encoding via mjpeg en h.264 op webcams is dat Microsoft voor betere performance wilde zorgen. Na het installeren van de Anniversary Update is het namelijk mogelijk dat meerdere applicaties tegelijkertijd toegang willen tot de webcam. Aanvankelijk was het plan om encoding via nv12 en yuy2 te forceren.
de performance verbeteren door functionaliteit uit te schakelen is natuurlijk een optie... :)
Dat probleem heb ik zelf niet gemerkt, wat bij mij wel gebeurde direct na de update op mijn laptop was dat de USB aansluitingen niet meer werkte, draadloze muis en toetsenbord reageerde niet meer. Ook de Wi-Fi werkte niet meer meer. Klopte er elke keer na max 10 seconde uit.

Heb uiteindelijk heel Windows opnieuw moeten installeren en nu werkt alles wel weer naar behoren. Heel vreemd.
Ik heb dat probleem ook gehad met de Asmedia XHCI usb 3.0 controller (geen enkel probleem met de Intel usb 3.0 XHCI controller) op mijn Asus Z97-pro mb. Dit heeft te maken met USB filters(bijv. Asus usb 3.0 boost of usb AI charger). De Asus software AI Suite 3 deinstalleren en herinstalleren zou dit moeten oplossen maar dit werkte bij mij niet. Ook recentste Asmedia driver loste het probleem niet op. Ik heb zojuist ih weekend een clean install(met formatteren van os ssd) en voorlopig geen problemen meer daarmee. USB-apparaten(muis en toetsenbord) blijven nu werken op de Asmedia poorten.

Edit: Te vroeg gejuicht. Bij opstarten vandaag werkten mijn muis en tb weer niet meer omdat de Asmedia usb controller weer niet meer werd herkend. Ik heb even 'Battery charching support' in de bios aangezet en de driver verwijderd en terug geïnstalleerd. Nu werkt het terug maar het is afwachten wat hij de volgende dag doet na het afsluiten van de computer.

Als dit niet werkt probeer ik nog eens met de driver van MS zelf en als dit ook niet werkt smijt ik USB 3.0 boost en usb charger van AI Suite 3 van Asus van mijn pc.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 21 augustus 2016 20:13]

Ik heb dat probleem ook gehad met de Asmedia XHCI usb 3.0 controller (geen enkel probleem met de Intel usb 3.0 XHCI controller) op mijn Asus Z97-pro mb. Dit heeft te maken met USB filters(bijv. Asus usb 3.0 boost of usb AI charger). De Asus software AI Suite 3 deinstalleren en herinstalleren zou dit moeten oplossen maar dit werkte bij mij niet. Ook recentste Asmedia driver loste het probleem niet op. Ik heb zojuist ih weekend een clean install(met formatteren van os ssd) en voorlopig geen problemen meer daarmee. USB-apparaten(muis en toetsenbord) blijven nu werken op de Asmedia poorten.

Ik had Windows 10 geupgrade vanaf W8.1 en dit was mijn eerste clean install sinds dan. Dit bevestigt mijn vermoeden dat een upgrade eigenlijk nooit echt goed werkt. Het is zelfs aan te raden een clean install met formatteren te doen om problemen te voorkomen. Op mijn vaders laptop heb ik een clean install zonder formatteren gedaan en dat voelt niet zo snappy aan als met formatteren. Mijn pc start nu weer veel rapper op en dit is niet alleen omdat er minder programma's op staan want intussen staan ze er weer allemaal op en hij blijft rapper opstarten. Hij bleef ook altijd heel lang hangen bij het afsluiten en opnieuw opstarten van Windows en dit is nu ook opgelost. Ik raad echt iedereen aan om een clean install van W10 te doen(met formatteren indien mogelijk).
Een heel os opnieuw moeten installeren omdat je muis en toetsenbord het niet meer doet. Klinkt niet als de meest logische oplossing.
Het is echter soms de enige oplossing, ik heb het ook moeten doen, en met mij anderen door de jaren heen:
Keyboard werkt niet onder windows
Heb de chipset en Wi-Fi drivers opnieuw geïnstalleerd, OS ingesteld als nieuw, uiteraard andere toetsenborden en muizen geprobeerd, niets hielp. Bleef weinig keuze over naar mijn idee :)
Teruggaan naar de vorige release (voor de anniversary update) en opnieuw updaten heeft het voor mij opgelost.
Hoe als je geen input kan geven?
een ander niet usb toetsenbord/muis? zover ik lees deden alleen de USB poorten het niet.
Ben blij dat er bij mij iets mis is gegaan met de installatie van de Windows 10 Anniversary Update, nu probeerd Windows 10 elke x de update opnieuw te downloaden maar dat lukt gelukkig niet. Heb niks tegen updates maar de manier waarop dat gebeurd stoor ik me wel aan, je kan het alleen uit zetten op een omslachte manier en elke x als ik een update uitvoer krijg ik altijd weer problemen, of met opstarten van me laptop, of met programmas etc. die niet goed meer werken. De Windows Repairs werken nooit bij mij en resulteren vaak in dat Windows 10 helemaal niet meer kan opstarten, wat betekend dat ik Windows 10 weer helemaal opnieuw moet installeren. En dat is nu al 5 keer gebeurd :( Opzich vind ik het prima om een clean install te doen maar dan mag hij ook wel automatisch alle software weer installeren die voor de clean install ook aanwezig waren, wat hij niet doet. Windows 10 koppelen aan me Microsoft Account doe ik ook niet meer, zodra ik dat doe dan werkt me startbalk niet goed en krijg ik dezelfde problemen als voorheen. Zo, moest dat even kwijt :D Hoop dat andere mensen niet zo veel problemen er mee hebben, op de updates na ben ik er wel tevreden mee.
Of je gaat gewoon een update terug wat een standaard feature is in windows 10. Dan behoud je alles behalve de update.
Goed om te weten, maar dan moet Windows 10 wel juist opstarten na een update. Een van de problemen die meerdere keren is voorgekomen na een update is dat ik wel kan zoeken in mijn zoek balk en dat hij wel vindt wat ik zoek, maar dat hij dan sommige programmas, met name de Windows Settings e.d. niet wil openen. Of me computer start helemaal niet meer goed op na een update.
Je kunt toch upgrades uitstellen aanvinken,werkt hier prima...
Je kan dat inderdaad aanvinken, maar na een bepaalde tijd forceerd hij toch om de installatie uit te voeren. Installatie wordt dus alleen uitgesteld. Enige manier om het echt te voorkomen is om aan te vinken dat hij de updates niet over "metered connections" gaat downloaden en dan elke x je wifi aanvinken als "metered connection". Hoef je maar 1 x te doen als je op dezelfde wifi zit, maar als je vaak van wifi wisseld dan moet je dat elke x aangeven.
Je kunt met services.msc de Windows Update service uitzetten.
Thnx voor de tip, gelijk ff alle automatische updates uit gezet :D
Ik zou daar wel voor uitkijken, hierdoor krijg je ook security updates niet meer.
Dit kan problematisch zijn als je veel op het internet zit.
Als na een update verschillende dingen niet meer goed werken dan heb je niet echt veel keus als de hulp middelen van Microsoft zelf niet werken, weet niet hoe de ervaring is bij andere mensen met Windows 10 Updates, maar bij mij gaat het negen van de 10 keer mis, een simpel voorbeeld was bij het programma Mendeley, werkte prima, totdat er een update geforceerd werd voor Windows 10, toen deed het programma niet meer na de Update, gelukkig was er een patch door Mendeley uit gegeven, maar vind eigenlijk dat Microsoft dat hoort te doen aangezien het programma niet meer werkte na een update die zie zelf forceren. En zo zijn er meerdere dingen die vaak niet goed meer werken, ook programmas van Microsoft zelf, zoals Outlook, tenminste, bij mij.

[Reactie gewijzigd door DirtyTequilla op 20 augustus 2016 14:12]

Gebruik nu 5 maanden Windows 10 Pro en elke Update installeerd ie zonder problemen. Ook de Aniversary Update is vlekkeloos verlopen.

En nee, Microsoft is niet verantwoordelijk voor het updaten van andermans programma's.

Ben het wel met Six9 eens, volgens mij is door je eigen geklooi je OS van de kaart.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 20 augustus 2016 16:26]

Kan je wel zeggen dat ik niet veel meer kan dan instellingen veranderen in Windows zelf en oplossingen zoeken op het internet als Microsoft er zelf niet mee komt. Als het simpele instructies zijn dan voer ik ze wel uit, anders niet. Om het probleem met de Windows 10 Anniversary Update te fixen moest ik allemaal dingen gaan veranderen in de Windows map, daar ben ik maar niet aan begonnen aangezien ik daar niks van af weet. Misschien ligt het ook gewoon aan me laptop, zou alleen niet weten wat.
Apart, zelf ben ik persoonlijk heel erg voor deze manier van updaten echter zouden ze driver updates wel apart moeten aanbieden aangezien daardoor de meeste problemen komen.
Wat gebeurd er dan als je terug gaat? Krijg je daarna helemaal geen updates meer? Of krijg je daarna nog wel nieuwe updates maar wordt die update die je niet wilde overgeslagen?
Als je Windows herstelt naar de vorige versie wordt je op die versie gehouden. Stel, je zit op 14393 maar je hebt een probleem en rolt terug naar 10586. Vanaf dat punt zal je gewoon terug patches krijgen voor 10586. Zodra de volgende grote update uitrolt krijg je die en sla je dus 14393 over.
Dat is wel chill, hoop dat dat de volgende ook gewoon werkt, scheelt een hoop gedoe :D
Het is blijkbaar niet de webcam alleen ........ want ik krijg de gehele aniversary update niet eens geinstalleerd ...... na het downloaden, de verificatie ervan en de installatie van het geheel blijft het wachten op het overnieuw opstarten ... doe je dit handmatig na bijvoorbeeld een uur dan krijg ik een blauw scherm met niets erop .. start ik hem dan nog een keer krijg ik de melding dat de oude versie (10586) terug gezet wordt ... nadien werkt alles weer gewoon .... heb het inmiddels nu 3 keer geprobeerd met allen hetzelfde resultaat ... Zijn er hier nog meer tweakers die hier last van hebben of ben ik de enigste ??? |:( 8)7

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 20 augustus 2016 11:32]

Ik heb het zelf niet gehad maar op internet wel meerdere keren over gelezen.
Hier hetzelfde maar heb inmiddels een clean install gedaan en dat werkt wel.
Alleen was ik niet zo happy met de problemen die erin zaten,dus oude backup weer trug.
Heb zelf ook de nodige problemen na de update. Gebruikte ZoneAlarm Free als firewall maar daar werd Window10 niet blij van blijkbaar. Kreeg iedere keer een blauw scherm met de melding bad_pool_caller. Na de crashdumps bekeken te hebben kwam ZA als boosdoener naar voren. ZA verwijdert en nu werkt alles weer normaal. Maar dit tegen mijn zin in moet ik zeggen...
Trouwens ccleaner werkt ook niet na die update,zelfs na een clean install werkt hij niet meer.
Cookies blijven enz blijven gewoon staan na een clean....
Ja heb dat ook gemerkt.
@Theodor en Pointfair

En is dit de schuld van MS dan? Misschien zijn ZoneAlarm en CCleaner te laat met het uitbrengen ve update voor de AU.
Windows heeft gewoon een ingebouwde firewall die prima werkt. ZoneAlarm is al jaren nutteloos.
Maar het is wel de zwakste firewall van allemaal.
Gebasseerd op welke bron?...
Altijd dat standaard Windows bashen, ik zal de laatste zijn die W10 'SP1' een goed OS zal noemen, alles is brak net zoals de eerste release van W10...
Maar de firewall doet gewoon zijn werk...
Staat nu ook aan maar ondanks blijft nog steeds vreemd dat het niet meer werkt na de update. Dat is wat ik ermee wilde zeggen.
"De reden voor het verwijderen van video-encoding via mjpeg en h.264 op webcams is dat Microsoft voor betere performance wilde zorgen. Na het installeren van de Anniversary Update is het namelijk mogelijk dat meerdere applicaties tegelijkertijd toegang willen tot de webcam."

Want het gelijktijdig benaderen van je webcamstream zorgt automatisch voor een betere performance... Wil geen alu hoedje opzetten, maar het riekt eerder naar wat anders.

Ik word ook een beetje moe van de manier waarop deze softwarereuzen tegenwoordig hun updates door de strot van consumenten proberen te duwen. MS, Apple, zelfde laken een pak. Heb hier nog een oude ipad waar al een tijdje die malware-achtige update melding meerdere malen per dag tevoorschijn komt en laten we niet eens beginnen over de windows10 installatie meldingen.

Het is logisch dat ze proberen om hun support enigszins manageable te houden, maar zorg dan in ieder geval dat je je change wat beter voorbereidt en grondig test alvorens het uit te rollen. En dat doen ze dus niet.
Wat zij hier bedoelen is dat andere codecs efficienter omgaan met muli access tot de webcam. Mjpeg an h264 zorgen in die toestand er dus voor dat het niet soepeltjes draait en voor haperingen zorgt.

Er zal dus een andere softwarematige oplossing gevonden moeten worden om het toch goed te laten werken. De encoding van beide codecs zal dus efficienter moeten.
Het ding is dat niemand heeft gevraagd om multiaccess behalve ms zelf. In ieder geval de gebruiker niet want die gebruikt maar 1 programma tegelijkertijd voor het cammen. Die codecs bestaan ook al een hele tijd en werden gewoon ondersteund. Gewoon heel slordig dus.
Het is gewoon een kwestie van nieuwe functionaliteit bieden. Het is wel slordig om dit niet te vermelden in de changelog.
Weten waarom deze codecs eruit zijn gehaald geeft de mensen meer inzicht van het hoe en waarom.
Alleen moeten ze die wel lezen. Ben er 100% zeker van dat 99% die niet leest..
Advies: stap toch over op Linux. In het uiterste geval kun je altijd nog de nodige drivers zelf installeren.
Die stap heb ik zelf zo'n 10 jaar geleden al gemaakt, en nooit spijt van gehad. Maar om dat nou zomaar aan iedere Windowsgebruiker te adviseren... Linux heeft ook nog genoeg tekortkomingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True