Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties
Submitter: nickurt

De Anniversary Update voor Windows 10 Mobile wordt vanaf 9 augustus naar gebruikers van apparaten met het besturingssysteem gestuurd. Microsoft noemt de datum in een antwoord op een vraag op Twitter.

Microsoft is dinsdagavond Nederlandse tijd begonnen met het versturen van de Anniversary Update naar gebruikers van Windows 10. Ook de mobiele variant van het OS krijgt een 'verjaardagsupdate', die gefaseerd naar gebruikers van Windows 10 Mobile-smartphones zal worden gestuurd. Dat zal vanaf 9 augustus gebeuren, aldus het officiële Lumia India-account op Twitter.

Windows 10 Mobile krijgt vergelijkbare verbeteringen en toevoegingen als Windows 10 voor pc's, maar ook specifieke verbeteringen voor smartphones. Zo wordt er een panoramafunctie toegevoegd aan de Windows Camera-app en komt er op het lockscreen een knop waarmee de camera snel kan worden benaderd, voor toestellen die geen hardwareknoppen hebben.

Ook wordt de nieuwe Skype-app aan de Windows 10 Mobile Anniversary Update toegevoegd. Het betreft dezelfde uwp-app die al op de pc beschikbaar is. Verder wordt de Settings-app aangepast met nieuwe iconen en krijgt het Action Center de mogelijkheid om bepaalde notificaties prioriteit te geven, zodat deze bovenaan verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

Een volledige lijst met changes is hier te vinden:

http://mspoweruser.com/fu...obile-anniversary-update/

Lijst is veels te groot om hier te posten, dus kijk vooral ff!
Hier is dezelfde lijst (van MSPUs bron) maar mét alle updates die volgde op de originele 14393 http://changewindows.org/build/14393/mobile.
De build van jouw lijst is 10.0.14393.0.rs1. Mijn telefoon zit inmiddels op build 10.0.14393.5 in de slow ring, maar ik heb nog altijd geen panoramafunctie in de camera-app (behalve de zelf geïnstalleerde Lumia panorama lens), zoals door Tweakers genoemd wordt.
Ook werkt bij mij de camera button op het lock screen nog niet. (Ik zie m wel, maar hij doet niets) kom er net achter dat ik de knop langer ingedrukt moet houden
Misschien dat de Final Release toch nog op punten af gaat wijken van genoemde builds?

[Reactie gewijzigd door Xeixei op 3 augustus 2016 15:12]

Bovenaan staat "Changelog" en "Updates", op die laatste. Anyway, de Camera app update wordt uitgerold, mogelijk dat je het nu gewoon nog niet ziet, maar hier is hij wel al beschikbaar op alle toestellen met 14393... De build die je draait heeft op zich niks te maken met de Camera app zelf, een oudere Anniversary Update-build hier kreeg hem ook al toen hij uitrolde. De knop op het vergrendelscherm moet je ingedrukt houden voordat hij iets doet, niet gewoon tappen.
Bedankt voor de camera button. Ik was er ook net achter gekomen.
Heb jij de panoramafunctie wel in de camera app? Of is dit een foutje van Tweakers?

Een groot minpunt van het updateproces is het gebrek aan informatie over wat er nu eigenlijk geüpdated is. Daar moet je zelf maar achter zien te komen. Dit geldt overigens niet alleen voor de windows phone. Dat disrespect van Microsoft voor de klant zou niet moeten mogen. Het is niet dat je een doosje paperclips van een paar cent hebt gekocht of zo.
Ik krijg net als jij gewoon de vraag na de reboot of ik wil ontdekken wat er veranderd is.
MS kan er niks aan doen dat je gewoon verder klikt.
En als je daar op klikt ... dan zie je helaas niets (je komt dan in het scherm waarin je kan zoeken naar nieuwe updates)
In deze lijst (en ook in die in de link van Loller1) staat de volgende omschrijving voor een aanpassing:
The text prediction engine has bene improved to show candidates based on the current keyboard language, instead of the language that was used when the word was written
Nu is de grote vraag of de originele schrijver van de change log dit met opzet gedaan heeft gezien het verbeterde item... of toch een echte typo? :)
Kleine onopvallende fouten in teksten maakt het zo veel makkelijker om schaamteloze kopieën zonder credits te vinden op het internet en te verifiëren dat het wel degelijk gekopieerd is. ;) Niemand gebruikt "toevallig" dezelfde zinsstructuur en maakt "toevallig" dezelfde fout.
Is het raar dat als ik de lijst doorlees dat ik echt 90% van de punten eigenlijk maar niks bijzonders vind? En dat die zaken vaak allang werken op andere concurrerende platformen?
Weet iemand of hier ook de nieuwe EdgeHTML14 in zit? Deze zit wel in de desktop update. Eerste engine die 100% coverage haalt op HTML5 accessibility :D
Yep, zit ook in Windows 10 Mobile (en de Xbox One August 2016 Update en Windows Server 2016).
Nice! Dat is in ieder geval goed om te horen :) Nu nog hopen dat Narrator uitgebreid wordt zodat het ooit eens de competitie met VoiceOver aan kan.
Wordt Nederlandse stem tegenwoordig al met Narrator geinstalleerd? VoiceOver heeft m.i. wel erg grote voorsprong op narrator/nvda/supernova/jaws.
Niet dat ik weet. VO heeft inderdaad een grote voorsprong op zowel Narrator als TalkBack. Wat support op de desktop betreft ben je op Windows nog altijd het beste af met JAWS (helaas). Al maakt NVDA wel hele goede stappen en gaat het zeker de goede kant op :) Ook Orca op Linux gaat langzaamaan de goede kant op.
Toevallig net een video over gezien van Microsoft:

https://youtu.be/WUKUtB7f9Vc
Niet onlogisch aangezien ze van dezelfde broncode worden gecompileerd.
Ah, dat wist ik niet. Dan is het inderdaad heel logisch :)
Leuk maar ik zou liever hebben dat MS na jaren het stotteren van fixed background images tijdens scrollen eens aanpakt. Daarnaast is de prestatie van Edge niet fantastisch, zowel desktop als mobiel. Bij het wisselen tussen tabs moeten pagina's regelmatig herladen en ook heel vaak loopt het laadbalkje vol maar blijft de pagina wit. Soms is het zelfs zo erg dat pas na een paar refreshes de pagina in beeld komt. Ook dit gebeurt op zowel desktop als mobiel, build 14393.3. Dan start ik uit frustratie Firefox op. Dan maar iets minder html5 compatibility.
Edge draait juist als een tierelier hier. Zowel op desktop als mobiel.
Ik draai wel al even insider builds.
5 jaar oude laptop en op een Lumia 950.
Als ik een PC met Chrome of Firefox moet gebruiken, dan valt me steeds die tragere werking op. En nu met Extensions hoef ik ze helemaal niet meer gebruiken. Happy days.
Extensies zijn er (nog) niet voor de Edge browser op wm10.
Hij heeft het in z'n laatste zin(nen) ook over "Als ik een PC met(...)"
Probleem dat de pagina wit blijft heb ik op build 10.0.14393.5 van W10M geen last meer van. Eigenlijk al sinds +- 2maanden niet meer, maar weet niet sinds welke build dit exact was.
Hmm, zorgen dat mensen met een beperking je software kunnen gebruiken of stotterende achtergronden oplossen. Ik had het wel geweten ;)
Mag ik je erop wijzen dat wat daar staat niet alles is van HTML5? En dat deze website opgezet is in samenwerking met Microsoft wat dus deze website behoorlijk biased is. Ik zie al genoeg cherry picking door die mapping en error state mapping.(edit: dit komt dus door accessibility blijkbaar)

Kom ook met andere websites graag die onafhankelijk zijn en niet in samenwerking met Microsoft zijn opgezet.
Maar ik snap de marketing. Accessibility is natuurlijk iets waar Microsoft wel mee kan scoren.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 augustus 2016 23:45]

Dat mag zeker. En het is inderdaad niet alles van HTML. Het is echter wel alles wat geïmplementeerd is in de verschillende browsers. En van wat er geïmplementeerd is heeft Microsoft er voor gezorgd dat alles toegankelijk is.

Om te verduidelijken: HTML5Accessibility.com is niet gemaakt door Microsoft, ook niet in samenwerken met. De website is opgezet door Steve Faulkner van The Paciello Group. Steve is iemand die enorm veel doet voor toegankelijkheid. Hij heeft de website een aantal jaar geleden voor het eerst gemaakt. Hier is een oudere versie van de website. Zoals je daar kan zien had die website hoog nodig een nieuw ontwerp nodig. En dat is precies waar Microsoft resources voor heeft gedoneerd. Alle tests zijn onafhankelijk gedaan.

Als ondanks deze informatie je denkt dat de resultaten biased en incorrect zijn, dan kun je op GitHub een issue toevoegen. Verificatie van test resultaten is altijd goed :)
Maar Microsoft heeft resources gedoneerd vanwege belangen. Ze stoppen er moeite in en hopen er iets uit te krijgen. Qua marketing. Zo werkt de wereld gewoon. Ontkennen is gewoon aan geven dat je niet snapt hoe de wereld in elkaar zit. Dat doet elk bedrijf.
Maar ik krijg dan wel een beetje gevoel dat het marketing is en niet het hele verhaal verteld.

Accessibility is zeker belangrijk!! Maar die website is nu een marketing tool geworden van Microsoft. Ja toch? Want voordat ze geen 100% hadden, hadden ze niks geïnvesteerd. Nu ze 100% hebben kunnen ze lekker de website gebruiken voor marketing en boze vingertje wijzen naar andere browsers.

Ik heb liever een website die het HELE HTML5 verhaal verteld. En dan INCLUSIEF accessibility en niet dat item eruit pikken en een complete marketing website opzetten. Beetje doelloos. Neem dan dat punt op in een volledige HTML5 test. Dat geeft een beter zicht op de echte effort dat men besteed aan HTML5 compatibility. Ben je het daar toch wel mee eens hoop ik?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 4 augustus 2016 11:42]

Volgens het W3C heeft Microsoft momenteel de meest correcte HTML5 implementatie tot nog toe, sterker nog, het feit dat ze hier 100% op halen onderlijnd gewoon hoe correct Microsofts implementatie wel niet is. Jij en mkools24 (die gisteren dezelfde discussie startte) mogen dan wel denken dat dit irrelevant is, maar dat is het niet. Als er browsers zijn die vermeden moeten worden dan zijn dat eerder Blink-gebaseerde browsers omdat er daar nu eenmaal gewoon teveel van zijn, en Safari omdat Apple de standaarden aan zijn laars lapt en aan een slakkengang vooruit kruipt.
Ik ben benieuwd waar jij die conclusie vandaan haalt. Want volgens deze test site haalt Edge nog maar 460 punten (Edge 14) vergeleken met 492 punten (Chrome 51). Dus een 100% correcte implementatie van HTML5 ben ik nog niet van overtuigd.
Dit gaat om 100% support voor de toegankelijkheids laag van HTML; alle HTML5 elementen die in Edge14 zitten zijn ook toegankelijk.
volgens deze test site
Dat is geen test site maar een site die arbitraire scores geeft aan arbitraire markup of jscript features of andere zaken die ook nog eens niet noodzakelijkwijs iets met html5 te maken hebben. Uit die site kun je slechts concluderen dat sommige browsers features ondersteunen die andere browser niet ondersteunen maar het zegt weinig over volledigheid en vrijwel niets over correcte support van html5 features.


Dit is een officele testsuite (voor Ecmascript):
https://github.com/tc39/test262
Dit is een test suite voor webplatform (is dus ook meer dan alleen html5)
https://github.com/w3c/web-platform-tests

[Reactie gewijzigd door TWyk op 3 augustus 2016 15:13]

Ik wil je er tevens op wijzen dat de BRON die hierboven genoemd is, in samenwerking met Microsoft is opgezet. Om accessibility te promoten dus. Niet HTML5 in zijn geheel.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 augustus 2016 23:45]

Correct is niet hetzelfde als volledig. Google ondersteund meer, maar daar zitten vaker afwijkingen in van de standaard.
volgens weke norm is die van MS de meest correcte dan?
Volgens de toegankelijkheid norm. De dingen die MS heeft geïmplementeerd zijn ook toegankelijk voor mensen met een beperking.
Cynisch? Hoezo zou ik dit cynisch bedoelen? Het is belangrijk dat mensen van alle soorten en maten het internet kunnen gebruiken. Wat jij afdoet als een “geweldige onderbouwing” is inderdaad precies dat; een geweldige onderbouwing. Hier een mooie quote van Tim Berners Lee, de uitvinder van het World Wide Web zoals wij dat kennen:
Tim Berners-Lee wrote:
The power of the Web is in its universality. Access by everyone regardless of disability is an essential aspect.
Daarom zijn er ook initiatieven zoals Web Accessibility Initiative (WA) bij de W3C.

Om het kort samen te vatten: ja, toegankelijkheid van het web is enorm belangrijk en daarom is het goed om te zien dat Microsoft hier met Edge zoveel energie in stopt.
en wat is daarin dan de bijdrage van Microsoft?

het gaat om de correcte HTML implementatie, waarbij Microsoft Edge er dus minder goed uitkomt in vergelijking met o.a. Chrome
Wat implementeren ze dan niet goed?
Je snapt wel dat wat hier aangehaald word door "Good Fella" gaat over de 'accessibility options', oftewel dingen als het automatisch op kunnen lezen van text, vergrootglas functie, etc, wat natuurlijk bij Microsoft software het beste werkt want zij hebben met hun browser volledige toegang tot Windows, en andere partijen minder.

Laat ik je een beetje op weg helpen met deze links: HTML5 support, CSS3 support, SVG support of JS support (zie bij al deze links onderaan de pagina het summary blokje)

Microsoft/IE/Edge loopt dus gewoon nog steeds achter de feiten aan, en geloof mij maar, ze doen nog steeds het 'wij zijn microsoft dus we weten het beter' gezever over de web standaarden.
Microsoft/IE/Edge loopt dus gewoon nog steeds achter de feiten aan, en geloof mij maar, ze doen nog steeds het 'wij zijn microsoft dus we weten het beter' gezever over de web standaarden.
Zoals? Enig recent voorbeeld? Ik kan je er een paar van Google geven, die het tot een tijd terug vertikte om Pointer Events te ondersteunen. Of hun ongoing Webkit-prefix drama.

Maar opnieuw, veel ondersteunen is leuk, maar wat heb je eraan als het niet volledig en/of volledig correct gebeurd.
Loller1, de bron die opgenoemd is. De website is in samenwerking met Microsoft zelf opgezet. Kunnen jullie alsjeblieft eens niet met die cherry picking bronnetjes aan komen? Een gehele test met alle HTML5 elementen zou mooi zijn. Met accessiblity als een onderdeel. (Zeker niet onbelangrijk!! integendeel.)

https://blogs.windows.com...le-ux-with-html5-and-uia/

Edge team zegt:

As part of our ongoing work to advance Edge’s accessibility, we want to make sure developers and users can easily get accurate information on platform accessibility across browsers, making it easier to build more accessible sites and make informed decisions when using accessibility features. For example, we are working closely with HTML5Accessibility’s maintainer, Steve Faulkner of the Paciello Group, to update the site and refresh its design.

Puur voor de marketing. :) Dit gaat om Accessibility. En dat is dus een cherry picked deel van HTML5. Dus niet de gehele HTML5 spec. Daar loopt EDGE namelijk in de werkelijkheid gewoon een klein beetje achter op Chrome. Ik zeg niet dat Edge slecht is, ze doen het super goed.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 augustus 2016 23:47]

Nee Loller1. Fout. Geef nou eens een keer toe.
Wat een onzin. Microsoft heeft in het verleden met IE genoeg fouten gemaakt, maar is nu met Edge (en de laatste versies van IE) prima bezig. Elke browser zal zo z'n eigenaardigheden hebben in de interpretatie van de standaarden. Dat is bij Edge zo, maar is niet anders bij Chrome of Firefox.
het probleem is dat Microsoft willens en wetens iedere keer weer eigen invulling geeft aan de standaarden, waarna iets op Edge er weer net anders uit ziet/anders werkt
'Collega', geef eens een voorbeeld waar Edge zich niet aan een w3c standaard houdt. Al was het maar om er van te leren...
Dat valt ook wel tegen, de implementaties van HTML5 tags <summary> en <details> is een drama, en de support voor http live streaming is ook bijzonder inconsistent (werkt wel in Chrome op Android, niet op de PC, wel met Edge, niet met Firefox, etc).
Ah, ik kan dus stoppen om elk uur op een update te checken :p
Bij de desktop Windows komt het ook allemaal niet binnen. Begrijp eigenlijk niet waarom MS die update niet voor iedereen tegelijk uitrolt. Bang dat er toch een probleem naar voren komt?
Waarschijnlijk omdat 1 225 000 000 GB aan data in 1 keer uitsturen bovenop de capaciteit die ze sowieso al nodig hebben voor Windows Update, Office, OneDrive, Skype, etc. misschien niet het beste idee ter wereld is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 3 augustus 2016 12:22]

Hetzelfde zou ook moeten gelden voor Apple die een miljard iOS devices heeft en iTunes en iCloud etc. Dus als ze zouden willen moeten zij het kunnen. Maar ze zullen ongetwijfeld alles hebben afgewogen voordat ze deze oplossing hebben gekozen.
iOS updates zijn veel kleiner dan Windows builds en Apple heeft veel minder services dan wat Microsoft moet voorzien. Daarbij huurt Apple ook AWS af tijdens launches. Maar goed, zelfs met enkel iOS updates voor 1 miljard devices (wat ruim meer is dan er daadwerkelijk actief zijn/updates krijgen) komt Apple voor een iOS release nog niet eens dicht aan die 1,225 EB die Microsoft zou moeten verwerken. En dat is alleen Windows 10 wat momenteel 25% uitmaakt van Windows... En die andere 75% moeten ook nog allemaal updates krijgen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 3 augustus 2016 15:14]

Er zijn ook vrijwel elke keer ook behoorlijke performance problemen met Apple updates van ios.
Hoewel ook Apple daar externe partijen voor gebruikt om het eigen netwerk wat te ontlasen helpt dat weinig. De grotere windows updates vormen een nog gotere aanslag op beshcikbare bandbreedtes. Dus is de meest slimme oplossing dit in een aantal dagen doen zodat een ieder op tijd de update heeft en deze probleemloos kan ophalen.
Kan verkeerd zijn maar werden updates en zo ook niet via andere Windows 10 pc's verspreid? Zo'n beetje het torrent systeem. Dus niet enkel van bij Microsoft maar ook van bij andere gebruikers

Op mijn vijf toestellen zijn er nu vier die de update ontvangen hebben en één niet. Niet dat ik er mij aan stoor. Ik zie het wel als de update upgevoerd is
Als je dat allemaal tegelijk doet kost je veel meer capaciteit. Vandaar dat ze het in fases doen. En ook idd. als er toch een probleem is dan kan je eventueel nog snelle aanpassingen doen.
Als je echt niet kan wachten: download de Windows 10 Update Assistant of download de officiele ISO.

Edit: dit is voor de niet mobile versie ;)

[Reactie gewijzigd door -8- op 3 augustus 2016 11:17]

Bedankt, ik vroeg me al af of de downloadbare ISO op die pagina nu de nieuwste versie is (dus de Anniversary Update). Dat is dus zo? Het leek me namelijk een mooie gelegenheid om Windows 10 eens schoon te installeren. Werkt dat gewoon zonder moeilijk gedoe met productsleutels, als er al Windows 10 op de computer heeft gestaan?
Volgens Windows Central is het Windows 10 Anniversary Update build 14393.0
opgelet !!! heb de windows 10 update assistant vandaag gebruikt, dit geeft een INSIDER build als resultaat, met een foutmelding bij settings / update and security. Recovery gebruikt om de vorige build terug te zetten. Misschien is een backup voor de upgrade geen slecht idee...
Nooit geweten dat je Windows Mobile kon updaten met een ISO en dat die assistent ook voor Mobile werkte.
Download gewoon de ISO of maak een USB-stick met de Media Creation Tool op dezelfde pagina (more options)...
En wat heb ik er dan aan voor mijn Windows Mobile?
Ik dacht echt precies hetzelfde :P Was al regelmatig de knop aan het indrukken :)
Wordt deze update geforceerd door Microsoft? Of kunnen we hem ook overslaan wanneer we hebben aangegeven dat we zelf moeten aangeven wanneer een update wordt gedownload?
Hij gaat hem op bepaald moment downloaden en als je quiet hours hebt ingesteld, gaat hij de update doorvoeren.
Helaas werkt quiet hours niet op mijn telefoon omdat ik geen Cortana heb... Dan moet ik eerst die anniversary update hebben :p
Ik heb ook geen Cortana met de Anniversary Update. Pas nadat ik de regio en taal op Engels heb gezet heb ik Cortana.
Op mijn SP heb ik nu wel Cortana. Regio op Nederland, taal op Engels (wat ik by default altijd al heb). De wijziging in de Anniversary update is juist dat de regio niet meer uitmaakt, alleen nog maar de taal.
Toch werkt het niet altijd zo. Ik krijg het op mijn L950XL Dual Sim (Frankrijk) niet voor elkaar. Ik moet de regio echt op US of UK zetten...
Raar...
Hier op Lumia 532 (van de Kruidvat aanbieding toendertijd) wel cortana.
Build 14393.5,
Region: Netherlands,
Language: English US

Wel even bij settings de taal kiezen die ondersteund wordt door Cortana.

Ook zag ik (alleen op de PC) bij de Aniversary Update ineens een 'Microsoft Frank Mobile' staan bij Text-to-speech en daarmee een Nederlandse stem ("U heeft Microsoft Frank Mobile gekozen als de standaard stem" na 'preview voice'). I weet niet of die er al in zat bij de November Update
Ik heb op mijn Portugese Lumia 950 XL dual SIM wel Cortana met de volgende instellingen:

Time and Language:

Region:
- Country/Region = Netherlands
- Regional format = English (Netherlands)

Language:
- English (en-NL)
Phone language: active
Regional format: active
- Nederlands (Nederland)
Phone language: available
Keyboard: Dutch
Duimpje omhoog voor @TWyK :)

Ik had Language op English (UK) staan in combinatie met Region Netherlands. Daar zat dus de fout. Cudos...
Dan gaat hij volgens mij op bepaalde tijd in de nacht updaten, als de update binnen is, zie je dat ook bij updates staan wanneer hij zelf gaat bijwerken.
Ik kan alleen aangeven of hij automatisch moet herstarten of niet... Ik kan niets vinden wanneer hij gaat downloaden (dat gebeurt meestal wel ergens 's nachts, want ik zie die melding meestal 's morgens dat ik moet herstarten).
Downloaden doet hij gewoon wanneer hij kan, maar het geforceerd updaten gaat uiteindelijk om een bepaalde tijd. Ik zit in de preview, dus was het updaten moment dat hij binnen kwam :P
Quiet hours != Active Hours. Windows 10 installeert updates buiten Active Hours, een Windows Update-instelling. Quiet Hours heeft betrekking tot notificaties en oproepen.
Behoorlijk naar dat, erg beperkt nog. Je moet minimaal een periode geven van 12 uur :-/
Het zelfde voor Windows 10 Mobile.
Wat het installeren van de updates.
Je kan hoogstens een tijdspanne van 18 uur instellen als Active Hours, niet 12. Als je nog langer nodig hebt, heb je waarschijnlijk een serieus slaapprobleem.
Of een gevarieerd(er) ritme? In de weekenden ben ik op andere tijden actief dan doordeweeks.
Android heeft exact hetzelfde probleem hoor. Je kan maar 1 reeks instellen. Voordat Google met Lollipop kwam, hadden HTC deze feature al, maar je kon dan meerdere reeksen opgeven (bijv voor werkdagen en weekenden). Met Lollipop heeft HTC zijn eigen systeem verwijderd. Clean Android biedt maar 1 periode helaas.
Android 5.1 heeft deze opties:
1. Voor onbepaalde tijd.
2. 15 minuten instelbaar tot 8 uur.

Niet instelbaar zoals een alarm o.a. dagelijks. Zou wel handig zijn overigens.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 4 augustus 2016 11:47]

Jawel hoor, Settings > Sound, Notification > Interruptions. Maar je kan dus slechts 1 schema instellen, waar dat pre-Lollipop op HTC meerdere waren.
Zo zijn er wel meer features verdwenen met Lollipop. In clean android is je Contacts bijvoobeeld niet te filteren op "alleen contacten met telefoonnummers". Superirritant. Onvoorstelbaar ook. Sindsdien houd ik Windows in de gaten. Jammer dat er vrijwel geen hardwarekeuzes zijn.
Ook wanneer je hebt aangegeven dat hij géén updates mag downloaden? Gezien ik de updates niet volledig kan uitschakelen (of MS heeft het heel diep verstopt) heb ik nu alles ingesteld op "Melden voor downloaden" en "Upgrades uitstellen".
Als ik me niet vergis, dat bestaat niet meer op dit moment bij de laatste Windows 10 versies.
Als dat zo is ben ik blij dat ik hem tijdig heb stopgezet :)
Die ervaring heb ik ook, ik heb tevens aanstaan dat ie automatisch mag rebooten. Nadeel daarvan is dat na de reboot quiet hours uit (ondanks de automatisch rule dat tussen x en y quiete hours aan moet staan) staat en de telefoon vrolijk een notificatie geeft dat ie een update heeft geïnstalleerd. .... midden in de nacht ....

Het uitzetten van de optische notificatie van een geinstalleerde update heb ik nog niet gevonden, zit niet apart gespecificeerd in het notificatiecentrum-ding.
komt binnen als een update voor windows, automatic install dus.

Ik zou moeten zien of W10M een "defer updates" optie heeft zoals Windows 10 Pro, maar ik denk van niet.
Ik kon een update iets van een week uitstellen, daarna weer een dag, maar dat heb ik niet gedaan.

Geloof als je wifi uitzet en zegt dat je een limiet hebt met mobile provider hij niks download, aangzien je onder phone update/advanced staat update come automaticly, but not over metered connections (of iets in die geest).
Je kunt in de Anniversary Update (afgekort AU) straks veel makkelijker je Audio Apparaten veranderen, ik vind dat misschien nog wel het meest handige van de update ookal is het iets heel kleins haalt het voor mij toch een paar clicks weg :)

Voor een complete lijst met features check dit topic op Reddit.
Maar waar je nog steeds geen volle controle hebt van volume van UWP's, daar moet je weer andere app voor gebruiken :/ (apps staan niet in de 'volume control', enkel je desktop programma's).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 augustus 2016 11:28]

Daar heb ik geen last van gelukkig. Ik gebruik alleen maar desktop programma's, maar kan zeker voorstellen dat het lastig is dat je dat niet per App kan doen.
Uh, ik geloof dat je het over de desktop versie hebt, dit artikel gaat over Windows 10 Mobile :)
Oh OOPS, ik dacht dat het ook over de Desktop versie ging... Ik heb teveel tabbladen van Tweakers over de Anniversary Update open :P
Goed nieuws dus, was bang dat het een kwestie van weken ~ maanden ging worden. Een week is meer dan acceptabel. Vanavond de andere systemen maar even bijwerken. Ben erg benieuwd naar de notificatie integratie met de telefoon.
Notificaties synchroniseren werkt in mijn ervaring erg slecht. Sommige notificaties komen helemaal niet binnen op mijn PC en sommige notificaties komen veel te laat. Er is voor zover ik weet ook geen overzicht, buiten de Action Center, dus als je veel notificaties binnen krijgt is het lastig om te volgen.
Zit je op Android of Windows Mobile? Ik kreeg volgens mij al wat notificaties door(sms? maar dat komt misschien door de backup/sync acties van messages), zonder insider en zonder anniversary, maar dat werkte eigenlijk al best goed.
Windows Mobile. Zowel mijn PC als mobiel zitten op de laatste insider build.
ow dat is wel jammer dan. Hopelijk wordt de ervaring dan nog beter.
Mijn notificaties zijn zo goed als instant. Lumia 550 naar desktop uit jaar kruik.
Compleet andere ervaring hier. Notificatie syncen werkt prima en krijg vrijwel direct na binnenkomst op de telefoon een notificatie op mijn desktop en tablet.
Al gebruik ik mijn Lumia niet meer als daily driver, houd ik alle ontwikkelingen nauw in de gaten. Deze anniversary update for W10M is echt best goed eigenlijk! Erg stabiel, functie rijk vergeleken met Treshold.

Het is dat ik niet kan wennen aan alle apps die ik wil niet voor handen te hebben, anders hadden ik mijn S6 alweer ingeruild voor de L950. Ik blijf het nauwgelet volgen, en als mijn meest gebruikte apps on par komen (i.e. whatsapp, NOS, Nu.nl, LinkedIn, maar ook Edge) stap ik direct weer over denk ik:)
Van die apps is eigenlijk alleen LinkedIn echt onder de maat. NOS, Whatsapp en Nu.nl zie/merk ik vrij weinig verschillen met de Android equivalenten.
Ik mag toch hopen dat de LinkedIn app binnenkort vernieuwd gaat worden na de overname door Microsoft.
WhatsApp ziet er niet uit, en groepsgesprekken zijn verschrikkelijk onoverzichtelijk zonder kleurtjes. NOS Heeft de basics maar ik mis de liveblogs. NU.nl dito, heeft de basics maar mist nujij.nl en liveblogs.

Kortom, totaal niet on par met Android of iOS variant. ABN is er nog zo'n eentje trouwns ;)
NOS mist liveblogs? Die heb ik tijdens de tour en voetbalwedstrijden anders veelvuldig gebruikt. Updaten netjes met nieuwe berichten etc.

Nu.nl en ABN zijn inderdaad karige apps, WA heb ik persoonlijk geen last van.
Die apps zijn er toch? of missen die bepaalde functionaliteit of kwaliteit?
Waarom???? :'(
Dan ben ik aan het genieten van vakantie in het buitenland....
Je telefoon doet het toch ook prima in het buitenland?
Je kan je tijdelijk aanmelden als Insider. De laatste Insider build is waarschijnlijk de Anniversary Update en kan je dus al binnenhalen.
Ik hoop dat ze in deze update ook eindelijk de 'zomertijd' erkennen, zodat we ook echt in de juiste tijdzone zitten.
Mogelijk is dat ook een oplossing voor de eeuwige 'your account settings are out of date' meldingen de hele dag door.
Ik heb hiervoor altijd Android toestellen gehad, maar uitgezonderd van wat kleine problemen zoals hierboven is W10 echt een verademing.
Staat bij jou de klok ook steeds twee uur achteruit? Blijft hem maar steeds terug zetten na reboot.
Heb eigenlijk nog met geen enkel windows toestel problemen gehad met de zomertijd en zo. Als ik 's morgens opsta, staat het uur correct.
Enigste toestel dat wel last had met zomertijd was de android telefoon van mijn vriendin, die ondertussen ook vervangen is (de telefoon, niet de vriendin ;) )
De tijd staat altijd keurig op de juiste, zoals gesyncd met netwerk. De tijdzone klopt echter niet, dat is geen utc+1. En dat kom weleens andere zaken verstoren.
Ik weet niet of dat werkelijk verstoord, maar ik vermoed van wel.
Dat is op zich netjes dat het "maar" een weekje duurt. WM gebruikers zijn al vaak genoeg teleurgesteld.
Ook 1 van de redenen waarom ik dit mooie OS met zijn gebreken aan de kant heb gezet.
Qua updates en de snelheid waarmee ze uitgerold worden naar een heel scala aan toestellen is W10M wat mij betreft het beste OS. iOS komt er aardig bij in de buurt en Android blijft hopeloos achter.
Je kunt het natuurlijk ook anders formuleren... De vele updates bij W10M zijn er natuurlijk om nieuwe functionaliteit toe te voegen, bestaande functionaliteit te verbeteren of bugs te verhelpen.
Dat is inderdaad een definitie van updates die algemeen geldig is.
Allicht, maar het gaat mij om de stelling die er geplaatst wordt.
Qua updates en de snelheid waarmee ze uitgerold worden naar een heel scala aan toestellen is W10M wat mij betreft het beste OS.
Natuurlijk worden er meer updates uitgerold voor W10M. Het loopt in verhouding achter qua functionaliteit en dus valt er simpelweg ook meer te updaten.

En een 'heel scala' toestellen is natuurlijk betrekkelijk. Het zijn voornamelijk de eigen Lumia's die een update krijgen. Dat noem ik geen 'heel scala'. Het aantal verschillende Android toestellen is natuurlijk gigantisch, die twintigtal Lumia's steken daar natuurlijk schril tegen af.
Zoals altijd is dat heel betrekkelijk. Ios komt slecht s voor een paar toestellen beschikbaar.
Veel Androids krijgen zelfs nooit een update dus of dat nu zon groot voordeel is waag ik te betwijfelen. Als er al 20 Android toesteltypen zijn die inderdaad een automatische update krijgen zijn we er wel vrees ik.
Maar dit is een Windows Mobile topic dus laten we het daar ook bij houden.
Welke functionaliteit mis je dan in WM trouwens? En tov welke alternatief os?
Welke functionaliteit mis je dan in WM trouwens? En tov welke alternatief os?
Voornamelijk apps, apps en apps. Ik mis Google Hangouts, Google Docs, Digital Ocean beheertools, Uptime Robot en Pingdom Tools. Dat is zakelijk allemaal. Prive mis ik goede apps om te bankieren en nee, overstappen naar een échte bank is niet de oplossing. Het gemis van apps is natuurlijk op te vangen door een goede browser, maar ook daar ontbreekt het aan.
Apps zijn geen OS functionaliteit. De updates waar hier sprake van zijn ( net zoals Android en Ios ) gaan niet over apps. Het is een OS update! Je gaat dus nogal off-topic hier.

De Edge browser onder wm is prima trouwens, geen idee wat daar nu weer mis mee is.
Ik hoor trouwens voorheen allemaal slechte verhalen over de edge browser in wm. (Simpele zoek actie op het forum zegt genoeg) Is dat soms sinds kort opgelost?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 4 augustus 2016 11:51]

ik gebruik de insider versie en die werkt prima. De lege paginas en dergelijke zijn al weer even verleden tijd.
Schijnbaar is daar dus wel wat in mis. Misschien niet in de Insider versie die jij draait, maar goed, dat zijn bèta's die je niet voor vol mag aan zien. Een normale gebruiker heeft daar namelijk weinig aan.

Apps zijn weliswaar geen OS functionaliteit, dus wellicht dat ik het niet mag meerekenen. Maar bij het ontbreken van apps moet ik een beroep doen op Edge. En dat is - buiten de insider versie om - dus geen goede browser zoals is gebleken.

En dan is er dus wel iets mis met het OS.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 4 augustus 2016 12:16]

Je mist de context volkomen. De insider versies worden nu uitgebracht als Anniversary Update inclusief de goed werkende Edge browser.
Misschien moet je bovenstaand artikel eens lezen.
Volgens mij snap ik de context heel goed.

88% van de Windows Mobile gebruikers zit nog op WM 7 of WM 8 en heeft daarmee de beschikking over de oude Internet Explorer browser. We weten dat die niet goed is.

12% van de Windows Mobile gebruikers zit al op W10M. Van die 12% zal een deel de insider preview al hebben gedownload, waaronder jij dus. Als we dat gemakshalve en in het voordeel van jou op 75/25% doen, dan heeft 91% van de WM gebruikers dus geen goede Edge browser.

Stellen dat de insider versies worden uitgebracht als de Anniversary Update is fijn, maar niet relevant. Ik ben een normale gebruiker en de tijd dat ik met fast ring / slow ring / crappy ring updates aan de slag moest heb ik gehad. Ik wil gewoon een goede telefoon met een goede browser. En die wil ik NU, niet volgende week.

Je vroeg me wat ik mis binnen het OS. Ik mis NU een goede browser. Volgende week is dat wellicht anders, maar ik heb niet de illusie dat na 3 jaar ploeteren alle issues ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dat zou naief zijn lijkt me.
Dit hele topic gaat over de AU die uitgebrcht wordt. Dat is de enige context. Vervolgens doe je je best er van alles bij te slepen inclusief windows 8 en 8.1 me tinternet explorer. Daar gaat heel dit topic niet over.

Als je een browser wilt installeer je toch een alternatief, zoals Oprera mini, maxthon of UCbrowser etc..

En ik stel niet dat
Stellen dat de insider versies worden uitgebracht als de Anniversary Update is fijn, maar niet relevant
daar gaat namelijk dit gehele topic over en is het enige relevante. vandaar mijn eerdere tip om het artikel hierboven eens door te lezen.
Het uitbrengen van de UA is de afsluiting van deze insider sessies.
Dit begint een heel vreemde discussie te worden. Wat zit je eigenlijk precies dwars in dit topic?
In welke opzichten schiet iOS tekort tegenover windows mobile qua updates? Gebruik zelf iOS en ben zeer tevreden over hun update beleid. Heb geen ervaring met windows mobile's update beleid.
Ik denk dat het verschil tussen Windows 10 Mobile en iOS op dit vlak is dat Microsoft updates op een voorspelbaar schema brengt, maandelijks op de tweede dinsdag waardoor fixes vaak sneller uitrollen dan bij iOS weer Apple juist meer lijkt te wachten tot er al eens iets significants te fixen is en anders de fix moet wachten tot de volgende .1-update of volledige versie.