Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 233 reacties

Lenovo heeft zijn eerste smartphone met Windows 10 Mobile aangekondigd. Het toestel komt alleen uit bij de Japanse provider Softbank en heeft ondersteuning voor Continuum, het systeem in Windows 10 Mobile om een telefoon als desktop te gebruiken.

Lenovo heeft de telefoon daarvoor voorzien van een Snapdragon 617-soc, de goedkoopste processor die Continuum ondersteunt. De telefoon heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels, schrijft Microsoft. Met Continuum kunnen gebruikers de telefoon aansluiten op een scherm, toetsenbord en muis en het systeem als desktop gebruiken.

Het toestel meet 14,2x7,1cm en is 144 gram zwaar. Het toestel heeft een achtmegapixelcamera aan de achterkant en een frontcamera met een maximale resolutie van vijf megapixels. De accu heeft een capaciteit van 2250mAh.

Lenovo heeft de telefoon gemaakt voor de Japanse provider Softbank. Het is voor het eerst dat het Chinese bedrijf, dat ook telefoons uitbrengt onder de merknaam van Motorola, een Windows 10 Mobile-telefoon maakt. Het is onbekend of Lenovo modellen met Microsofts mobiele besturingssysteem ook in Europa gaan uitbrengen.

Lenovo Windows 10 Mobile-telefoonLenovo Windows 10 Mobile-telefoon

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (233)

Als ik het lees denk ik budgetfoon, de telefoon lijkt echter antenne banden door een dan waarschijnlijk metalen omhulzen te bevatten.

Wordt dit een budgetphone met premium uiterlijk of een premium met budget innerlijk?

Goed te zien dat een ander merk dan Microsoft nog toekomst ziet in het platform.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 14 juli 2016 14:45]

Goed te zien dat een ander merk dan Microsoft nog toekomst ziet in het platform.
Er is ook de Japanse NuAns Neo met vergelijkbare specs en een veel spannender uiterlijk. Nu op Kickstarter te bestellen met levering wereldwijd: https://www.kickstarter.c...s-10-mobile?ref=discovery

Als deze in december internationaal beschikbaar was geweest had ik hem besteld. Nu heb ik al een Lumia 950 XL.

Verder komt in augustus de HP Envy X3 beschikbaar met top specificaties en een laptop dock op Continuum. Helaas met een 6" scherm wat erg groot is. Vooral gericht op Enterprise klanten.

Er zijn nog wat modellen, waaronder twee van Acer, maar het is niet veel soeps op het moment.
In ieder geval vrij budget
Uit het artikel
"Lenovo heeft de telefoon daarvoor voorzien van een Snapdragon 617-soc, de goedkoopste processor die Continuum ondersteunt"

En "De telefoon heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels"
Geen HD dus

En "Het toestel heeft een achtmegapixelcamera aan de achterkant en een frontcamera met een maximale resolutie van vijf megapixels"
Ook niet echt denderend
Ik denk dus een budget met premium uiterlijk
Wel HD, maar geen full HD ;)
Daarbij is 720P prima. Ben net geüpgrade van HD naar FHD en merk er niet veel van. Sure het is mooier, maar ik zou er geen vijftig euro extra voor willen betalen.
Ik zou zo 200 euro betalen voor de upgrade van 720p naar 1440p, ik vind het fantastisch op mijn Lumia 950. Wil niet meer terug naar de Lumia 640 die ik ervoor had.
Dat heeft vrij weinig met de resolutie te maken hoor. AMOLED ziet er sowieso beter uit dan een IPS LCD scherm.
Dat heeft juist alles met de resolutie te maken. Had nog liever wel een IPS scherm met 1440p gewild maar je kan niet alles hebben.
Het is nu wel heel erg offtopic, maar je kan niet serieus zijn als je zegt dat IPS mooier is dan AMOLED.

En sowieso, het heeft niet "alles" met resolutie te maken, maar wel iets inderdaad. Ik denk dat zijn punt meer was dat AMOLED 1080p jou ook had doen zeggen dat je niet meer terug wilt, dat de 1440p daar misschien niet eens de beslissende factor zou zijn geweest.

Leg maar eens een 1080p AMOLED naast een 1440p IPS en vertel welke je mooier vindt.
Zwart echt zwart is en dat de kleuren er mooier uit komen? Ik heb nu weer enige tijd weer Amoled (eerst l930 en nu 950xl) en wil echt niet meer terug.

Daarbij vind ik dat 1080p een te lage resolutie is op grotere smartphones (5 inch en groter).

[Reactie gewijzigd door vali op 14 juli 2016 20:20]

Amoled heeft ook nadelen. Een voornamelijk wit scherm verbruikt een stuk meer energie dan LCD. En veel amoled schermen gebruiken de pentile pixelindeling waardoor tekst er niet altijd even mooi strak uitziet. En dan is er nog het inbranden hoewel dat met nieuwe generaties schermen wel mee lijkt te vallen.

Amoled is prachtig voor films en series maar die kijk je amper op een telefoon.

Overigens heb ik al jaren een amoled smartphone maar daar heb ik de modellen niet op gekozen.
En daarbij scheelt het aanzienlijk in de rekenkracht en dus batterij gebruik als er wat minder pixels aan te sturen zijn.
En de backlight hoeft minder hard te branden om tussen de pixels door te komen.
???
Je wilt juist nooit dat de backlight tussen de pixels door komt. Het moet uit de pixels komen, niet er tussen ;)
En het maakt maar weinig uit voor de backlight.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 14 juli 2016 15:32]

Michielgb heeft zeker een punt. Meer pixels betekent meer randjes tussen de pixels waar juist geen licht door komt. Dus met meer pixels heb je een sterkere backlight nodig omdat je de verhouding van pixel-rand-oppervlak en pixel-oppervlak veranderd.
Dan zegt hij het verkeerd om :)
Maar ik vraag me af in welke mate die verhouding veranderd. Volgens mij scheelt dat niet veel voor de backlight. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Het hangt er ook vanaf denk ik of je graag kleine tekst leest. Ik maak zelf de tekst vaak kleiner dan veel mensen nog prettig vinden, en dan is FHD wel echt een plus omdat de tekst op dat formaat met HD (720p) gewoon eigenlijk wat korrelig wordt. Maar dan FHD zie ik echter het nut ook niet van in...
Dat is volgens mij een slim marktsegment. Zakelijk namelijk een prima toestel. Een soort Lumia 650 met continuum zal (denk ik) zakelijk gezien best handig kunnen zijn.
Lenovo is ook een bekende naam in de zakelijke wereld. Er worden nog flink wat thinkpads verscheept. Ben benieuwd of ze potten weten te breken.
Een budget Continuum phone dan, want er zijn nog goedkopere Windows Phones die dan wel geen Continuum ondersteunen.
Een Snapdragon 617, 3GB ram en 720p scherm is geen budgettelefoon. Als hij een goede prijs meekrijgt is het een prima middenklasser, vooral gericht op het zakelijke segment.
Ik denk toch niet meer dan 200 tot 220 euro in Europese prijsstelling of zoiets.
Laag in het middensegment.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 14 juli 2016 15:02]

De Snapdragon 617 is momenteel de op een na meest krachtige Snapdragon van de huidige generatie, ik denk niet dat ze die in een 200 euro kostend toestel gaan steken. Dit is zeker geen low-end of low-mid-end device.
De snapdragon 617 zit momenteel in de Motorola g4 die voor 220 over de toonbank gaat en die heeft wel een full HD scherm.
En als we daarbij optellen dat Windows 10 Mobile in verhouding minder geheugen en processor nodig heeft dan Android zal het volgens mij prima werken.

Ben benieuwd hoe de (Japanse) markt erop reageert.
Ik vraag me af of dat nog wel zo is met Continuum?
Hoe de (Japanse) markt erop reageert? ;)
Heel erg off-topic: Er is geen Pokémon Go voor Windows 10 Mobile. Dat zegt genoeg :+
===

Ik vind Windows 10 Mobile (op m'n Lumia 830) over 't algemeen prettiger werken dan de andere twee, grote platformen. Daarom juich ik het alleen maar toe als meerdere fabrikanten dit OS gebruiken op hun smartphones :*)

Paar vreemde bugs opgemerkt - misschien te wijten aan de upgrade van WP8.1 naar W10M, hoewel het alsnog niet mag gebeuren bij een Final/Release versie van een OS. Ik verwacht veel positiefs van de aankomende grote update in Augustus.

Lumia 830 gaat nog wel een tijdje mee totdat er meer bekend is over Surface Phones :)
(of... de terugkeer van Nokia! Maar goed, dat betekent Android).

[Reactie gewijzigd door NetAmp op 15 juli 2016 13:55]

Snapdragon 617, 720p op 5", 2 GB, dat is meer midrange te noemen - maar alsnog geen wereldschokkende specs natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 juli 2016 15:46]

"Goed te zien dat een ander merk dan Microsoft nog toekomst ziet in het platform. "

HP is er ook mee bezig. Nog lang niet genoeg fabrikanten, maar het gaat de goede richting op. Ik zou een Sony smartphone met Windows 10 wel aardig vinden, maar die kans is niet groot.
nieuws: 'HP brengt Windows 10-smartphone die x86-apps ondersteunt in septembe...
Wordt dit een budgetphone met premium uiterlijk of een premium met budget innerlijk?
wat is het verschil... ?
Er is geen verschil in het product alleen wel in het prijskaartje waarmee het verkocht gaat worden;)
ah zo bedoel je het, ja idd.
Los van het feit dat ik super tevreden ben met Android (iOS komt er hier zeker niet in), lijkt het me wel wat om ook eens een keer Windows 10 mobile uit te proberen, zeker icm. Continuum.

Echter, het is erg jammer dat er nauwelijks echt goede apps bestaan voor Windows 10. Het handjevol apps dat ik ook ken van bv. Android, dat wél ook in Windows beschikbaar is, is vaak ontzettend slecht ontwikkeld en afgeraffeld (zoals Buienradar).

Ik wil toch minimaal ABN AMRO, Google Maps, NS Reisplanner Extra, NLZiet, div. NPO apps en goede apps voor m'n Google diensten kunnen gebruiken, wil het echt mijn main OS worden.

Maar ja, zo krijg je dus ook een kip en ei probleem.
Komend van android ben ik naar de lumia 950xl gegaan dat was 'het' flaggenschip van de lumia's. Je hebt geen google apps what so ever. En vervangen door MS diensten: don't believe the hype. Outlook b.v. plaats al je mail in de zelfde inbox (geen sociaal /reclame tabs meer).
Cortana werkt niet in Nederlands en google spraak zoeken is geen optie aangezien er geen google apps zijn, vergeet google now. Bing maps heeft zijn thuis basis ingeruild voor het android platform.... iets met verlaten en zinkend schip. MS maps is nog lang niet wat google maps is en google maps is niet eens zo goed. Voordat je overstapt: test je toestel met het plastic er nog omheen zodat je hem na 2 weken terug kan sturen :) De abn app is basic @ best, je kan alleen geld voermaken met e.dentifier tenzij je die altijd bij je hebt vrij kansloos. Betalen met ideal...nope, beleggen Nope (je hebt ook geen Binck app) (zie hier voor vergelijking met andere platformen).
En omdat er zo weinig keuze is: hebben de ontwikkelaars ook door en moet je gewoon betalen voor fatsoenlijke apps. (zoals een youtube app).

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 14 juli 2016 18:13]

Kan het niet laten een paar beweringen te ontkrachten.
  • Outlook plaatst alle mail in een folder die je zelf instelt. Die kun je zelfs per folder per account op je startpagina weergeven zodat je in een oogopslag je custom folder ziet, zoals werk en prive.
  • Cortana werkt in Nederland als je Insider bent en Engels begrijpt.
  • Maps biedt wat Gmaps biedt maar ook nog offline functionaliteit voor heel Europa.
  • De ABN-app kan zeker zonder e-dentifier geld overboeken, mits die persoon in je adresboek staat. Let op de achterhaalde versienummers op je verwijzing.
Ooit Gmail gebruikt? Jij snapt die automatische filtering niet. Dat is niet custom filtering zelf op keywords ofzo. Nee. En Cortana, het gaat er juist om dat het in het Nederlands werkt. Dus je ontkracht helemaal niks. Gmaps heeft grotere functionaliteit. De rest is smaak.
Daarnaast zijn veel applicaties gewoon een "light" versie van de iOS en Android versie. Dit is gewoon waar. Ontkenning is tegen jezelf liegen.
Gmap grotere functionaliteiten? Dan ben ik erg benieuwd welke dat zijn in tegenstelling tot maps van Microsofts. Als je het vergelijkt met Here maps vind ik het niet raar, die is ook erg kaal. Of je bedoelt groter in de zin van hogere dataverbruik, dat kan weer wel kloppen :).

[Reactie gewijzigd door vali op 14 juli 2016 22:20]

Ging net even naar de mobiele website van Bing maps. En toen naar de mobiele website van Google maps probeer zelf maar even. Wat een verschil. De icoontjes van Bing maps zijn niet eens scherp en retina. En waar kan ik navigatie voor fietsen bus en trein en dergelijke vinden?? Ja veel minder functionaliteit dus.
Misschien moet je beter leren kijken en op het knopje transit drukken? Dan krijg je mogelijkheid voor OV. Het klopt inderdaad dat er geen fiets mogelijkheid aanwezig is, maar dat is dan ook het enige. Voor de ene keer dat ik op een fiets stap kan ik de weg prima vinden. De weg in het buitenland wat minder en dan is het toch wel fijn dat je dataloos kan navigeren :)
Ah klopt. Was een beetje onduidelijk het icoontje voor navigatie. Soort ruitje met pijl schuin naar buiten. Zwart wit klein icoontje valt niet erg op.

Tevens zet je browser in developer modus en dan mobile. Dan maps.bing.com en dan refreshen. Check hoe alles lelijk uitgelijnd is alle icoontjes hebben slechte resolutie zien er niet uit. Het is beetje amateuristisch opgezet.

Zijn alle goede UX en GUI mensen naar vertrokken uit seattle ofzo.
Het is maar wat je onduidelijk vind. Het verschil tussen een auto of een trein valt mij in ieder geval wel op.

Dat de resolutie lager/slechter is merk ik zo 1 2 3 niet op mijn desktop en om mijn mobiel opent hij gelijk de app. Desondanks dat neemt nog steeds jou uitspraak weg dat Google maps app flink wat meer functionaliteiten heeft, want dat is, zoals je zelf ziet, niet het geval.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 juli 2016 11:07]

Misschien krijgt de mobiele website van BING gewoon helemaal geen aandacht zie het ook op www.bing.com mobiele website is ook niet echt up to date. Kan een prioriteit zijn. Als ze nou even het Outlook webapp team overal hun werk over uitstrooien dan zie ik nog wel. Maar Google is tenminste consistent met het uitrollen van hun Material Design overal. Dat zie je niet terug bij Microsoft. Ze hebben overal verschillende GUI's en UX.
Af en toe spuugt Microsoft wel pareltjes uit zoals het nieuwe Outlook maar waarom dan niet overal? GOGOGOGO meer mankracht erachter! Powerrrr hup programmeren die hap. Maar waarom niet? Waarom half werk altijd. Why... Vraag me af of ze wel zelf willen. Lakse houding.
Outlook plaatst alle mail in een folder die je zelf instelt... ja dat is niet zoals google het ontvangt je hebt dus duidelijk geen gmail. Ik hoef niks in te stellen, google filtert automatisch op primair/sociaal/reclame. Dus ik hoef niet alles zelf in een folder te stoppen om te zien waar het hoort. Wow outlook kan een basis functie van een mail app..

Cortana werkt in Nederland als je Insider bent en Engels begrijpt: Cortana werkt dus niet in het Nederlands.... Alleen in het engels.....Dat is wat ik zei, ik zei niet cortana werkt niet. Kennelijk goed in Engels maar niet in begrijpend lezen in het Nederlands.

Gmaps werkt ook offline alleen android heeft nu here maps welke veel beter is dan gmaps, je weet wel die app die zo belangrijk was op ms lumia's van nokia.

DDe ABN-app kan zeker zonder e-dentifier geld overboeken: zelf nalezen op ABN, misschien is een keer de link openen.

Voor de rest goed ontkracht!! :+
Outlook heeft ook verschillende rules...

HERE Maps is geen Microsoft product, nog een Nokia product en is zeker niet natief aan Windows. Dat het ooit standaard meegeleverd werd met Lumia's boeit niet. Microsofts eigen Windows Maps heeft deze app al lang overtroffen.
Here maps is van origine een Nokia product en was key in lumia's marketing voordat MS de boel verpeste.
Niet om het 1 of ander, maar MS heeft juist op het HERE paard gewed en Nokia heeft zelf de handdoek in de ring gegooid. MS/Bing maps was voor lange tijd gewoon HERE maar met een MS logo.
Gmaps werkt ook offline alleen android heeft nu here maps welke veel beter is dan gmaps, je weet wel die app die zo belangrijk was op ms lumia's van nokia.
Niet helemaal offline, je kan nog steeds geen complete landen en POI punten downloaden.
Dus ik hoef niet alles zelf in een folder te stoppen om te zien waar het hoort. Wow outlook kan een basis functie van een mail app..
Het is maar wat je fijn vind, ik bepaal het liever zelf.
Nogmaals, het is nog steeds maar net wat je fijn werken vindt. Ik heb mails van twitter, en fb sowieso uit staat en reclame van webwinkels ook. Het kost je misschien 10 min aan regels instellen maar vervolgens komen de mails in de mappen die ik wil. Ik weet dat de optie binnen Gmail is, maar aangezien ze advertenties tonen op basis van je mail, blijf ik er ver van weg.

Om verder offtopic te gaan, als ik op vakantie ben vind ik het verrotte handig dat ik het complete land offline kan downloaden. Met een SD-kaart van 128gb is dat ook geen enkel probleem. Natuurlijk is het fijn dat je nu here maps hebt, maar Windows maps heeft meer functionaliteiten.

Om weer over dit toestel te hebben, ik vind het erg slim dat fabrikanten smartphones uitbrengen die contiuum uitbrengen. Zeker in een omgeving waar er veel gebruikt wordt gemaakt van tin clients.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 juli 2016 22:15]

Het is juli 2016 en dan kom je nog met Here aan?
Die is vervangen door ingebouwde navigatie Maps/kaarten.
En ja, er zijn ook andere gratis apps met offline data in de Windows Store.
Dus ja, die luxe heeft Microsoft ook.
En wil echt goede navigatie met alle toetsers en bellen, dan kom je niet aan een betaalde navigatie app onder uit.
Uit meerder posts van je is inmiddels duidelijk dat je ervaring achter begint te lopen. TH2 heb je wel al meegemaakt? RS al eens gebruikt ? Dan proef je beter waar iets naar toe gaat. Niet handig voor ons als je vervolgens een discussie aan gaat. Doet me denken aan 'prestaties uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst'. Ik krijg het idee dat je te vroeg ingestapt en te snel weer uitgestapt bent.
Het ging over Here Maps op android, die is daar gewoon alive and kicking, nogmaals zinkend schip. Lange disccusie met steeds de zelfde. Maar nogmaals zie markt aandeel van w10m wat nu ongeveer uitkomt op 0.25% (5% van 5% Het eerste getal daalt per maand het tweede stijgt) Voornamelijk de goedkope lumia's verkochten goed dus die hebben niks aan continuum of UWP apps aangezien die geen kracht hebben om dit te draaien.
Ik zal wel de enige realist pessimist.
Nee, over het vergelijken. Here loopt sowieso achter vergeleken met het nieuwe Maps/Kaarten van W10. Ja, is er niet alleen op mobiel.
UWP is Windows 10/OneCore.
Desktop/laptop enz. >350 miljoen actieve gebruikers. UWP gaat dus niet alleen om mobieltjes. Het argument van W10M marktaandeel kan je als een baksteen laten vallen :)

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 juli 2016 08:16]

ABN AMRO app is er overigens. Reisplanner zijn een aantal aardige alternatieven voor die soms in tegenstelling tot de officiële apps op andere platforms al eerder ondersteuning hadden voor zaken als reis opslaan.

Voor het overige zijn er inderdaad helaas geen officiële Google apps, maar wel zoals anderen al noemen vaak vervangende Microsoft diensten.

Dat gezegd hebbende zou ik het fijn vinden als een toestel zoals dit dus ook naar de rest van de wereld/Europa komt. Ik haal zelf ook altijd meer midrange toestellen en m'n Lumia 925 begint toch wel te sputteren zo na bijna 3 jaar, met name onder W10. Verder heb ik nog niet zoveel andere mid-range aankondigingen gehoord, alleen van die wat hogere range toestellen zoals van HP.
Vervangende Mcirosoft diensten zijn voor mij niet bruikbaar. Zo zie ik bij Bing Maps bv. nog geen fatsoenlijke ondersteuning voor fietsroutes. Wellicht kom je met de loopmodus nog een eind, maar ik vind Bing Maps het in het algemeen nog niet halen bij Google.

Bovendien is Microsoft voor zover ik weet gestopt met het aanbieden van hun diensten gekoppeld aan je domeinnaam. Google biedt dat ook niet meer gratis aan voor nieuwe gebruikers, maar nog wel voor bestaande (zoals ik). Bovendien zou ik dan de rest van mijn familie ook meteen moeten dwingen om naar Microsoft over te stappen.

Oftewel, laat voorlopig dan nog maar ff :P.
Hehe nee snap het, in zo'n geval is het de moeite niet waard. Zelf ben ik alleen simpele doorsnee-consument dus voor mij is het niet zo'n punt. Vindt alleen het gemis van een gmail app bijvoorbeeld soms wel eens frustrerend al is de mobiele site tegenwoordig wel normaal te bekijken in Edge. Voor de andere zaken ben je denk ik nu inderdaad gewoon nog op Android/iOs aangewezen :)
Google apps kan je vergeten, als je daarvan afhankelijk bent moet je sowieso naar Android voor de beste ervaring.
heeft men dit gedrag van GOogle eigenlijk al onderzocht? Puur misbruik van hun monopolie met Android
Dit is gewoon onzin. Het staat zowel Microsoft als Google geheel vrij om apps te ontwikkelen voor het WM10 platform, maar het feit dat Microsoft het niet doet en Google het niet wil, wil nog niet zeggen dat Google haar monopolie misbruikt.
Laten we zo zeggen: Google 'gebruikt' het zeker.
Het zou je verbazen als het niet zo was.
Dat doen ze allemaal.
Nieuwe EU-klacht tegen machtsmisbruik Google
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160714_02384655

maar ook... http://www.standaard.be/cnt/dmf20160420_02247976

Nu moeten mensen niet klagen... iedereen loopt Android achterna en komt dan vertellen dat het aantal apps op Windows Mobile beperkt is ? Stap over naar Windows 10 Mobile en bijt even door de zure appel zou ik zeggen (het is heus niet zo dramatisch als sommige laten uitschijven tenzij je echt Snapchat en Pokemon Go niet kan missen).
Waarom zou je door een zure appel willen bijten in eerste instantie. Mensen boeit dat echt helemaal niks. Ze zijn niet technisch en weten niet eens wat Microsoft, Google of Apple precies op de achtergrond doen. Ze willen gewoon iets dat werkt en wel direct en nu. En niet dat SoonTM waar Microsoft om bekend staat. Wachten wachten wachten... ja daar worden mensen ongeduldig van.
Wat weet jij wat mensen willen. Er zijn zoveel mensen met een Android phone die exact hetzelfde gebruiken als als met een Windows phone.
Ik denk dat menigeen een Android of iOS phone neemt odat ze denken iets te missen. Ik vraag dat wel eens aan Windows op de mobiel gebruikers en meestal krijg ik de opmerking: waar heb je 't over?

Het valt me ook op dat de Android fans het hardst roepen over hoe het is.
Grappig, net alsof ik als Audi rijder een BMW rijder ga vertellen hoe het is.
Ik weet in ieder geval dat mensen niet willen wachten. Maar blijkbaar heb ik iemand gevonden die dat wel wil. Weetje je bent uniek! Special snowflake...

Natuurlijk weet ik wel wat mensen willen. Beetje algemeen kennis toch dat niemand wil wachten.
Nee, dat is het niet.
De meeste apps zijn. En er is meer dan apps; kijk naar Tweakers.net of Hardware.info; geen apps maar responsive sites.
En dan wil jij nota bene dat alles via browsers gaat (als ChromeOS gebruiker)

R2504 heeft het dan ook helemaal bij het rechte eind.
De meeste apps zijn er. Ook van banken. En heel veel mooie apps.
Zoals recent van de FIA.

Het is minder goed dan bij iOS of Android maar dramatisch slecht is zwaar overdreven.
Ik ben een voorstander van de browser inderdaad. Maar bankieren via een app is sneller, swipen tussen nieuwsitems ook. Maar Tweakers via de browser is bijv weer fijner, tenzij je WM10 hebt want dan is de app weer fijner dan de Edge browser. Want die is ruk.

Probeer maar eens Hangouts te open in Edge. Gaat niet. Marktplaats was ook een ramp, weet niet hoe het nu is.

Dus pro-browser hier, en bij gebrek aan een goede browser of snelheid ben ik voor de app.
LOL. Tweakers.net met Edge is juist top en de apps zijn ruk. Lumia 950/RS. Hangouts gebruikt niemand hier, dus ik ook niet. Weet ik niet.
Heb je RS draaien?
Die google diensten kan je volledig vervangen door de desbetreffende microsoft diensten. Google maps is namelijk niet beter dan microsoft maps etc. Wat betreft die andere apps daar mis je er inderdaad wel enkele van.
Je blind staren op apps is zo 2013. Tegenwoordig zijn bijna alle website mobiel goed te bereiken.

[Reactie gewijzigd door whoptimus op 14 juli 2016 15:52]

Dan ben ik erg benieuwd met welke website jij turn by turn navigatie doet.

Om maar iets te noemen.

Ook krijg ik op de mobiele website van NS geen pushberichten.

En inderdaad wat ManIkWeet zegt: Een goed ontwikkelde app is nog steeds een stuk vlotter en fijner dan een mobiele website.
Turn-by-turn navigatie zit sinds Windows 10 Mobile standaard ingebouwd in de Maps-applicatie. Spraaknavigatie, offline downloaden van kaarten, alles erop en eraan. Ik snap je punt maar het valt echt wel mee
In windows phone 7 zat het al met Here maps.
Alleen zat HERE Maps niet in Windows Phone 7. HERE is gewoon een app als geen ander, het is geen systeemapp.
Er zijn een inderdaad een aantal apps die niet via een website te evenaren zijn. Pushberichten via de browser is een kwestie van tijd.
Sygic is een perfect navigatiesysteem voor Windows 10.
Geometerpro 10 is ook een hele mooie app om mee te navigeren, beter dan series van garmin die specifiek voor fietsen of wandelen zijn gemaakt.
Er zijn desondanks heel wat apps die niet zomaar weg te werken zijn door een mobile friendly site. In mijn geval bv mis ik: Waze, SnapChat, Pokemon Go. En er zullen er ongetwijfeld nog zijn die ik zou missen.
Klopt er zijn een aantal apps (games/navigatie/chat) die je niet via een mobiele website kan evenaren. Ik wilde alleen aangeven dat er meer is dan alleen apps!
Zeker, alleen zijn de mobiele websites niet echt een issue bij W10M. De browser werkt uitstekend, net zoals alle recente OS'en een goede browser hebben, daar zit het wel goed. App support daarentegen is het kritieke probleem, en daar zit na jaren nog steeds geen goede trend in te vinden :(
Na 1,5 jaar met een iPhone 6 te hebben gelopen heb ik recentelijk na 2 maanden met Windows Phone de handdoek in de ring gegooid.
Naast het gebrekaan apps werken de wel aanwezige apps niet zoals op iOS en Android. Wunderlist bijvoorbeeld, die is notabene van Microsoft.
Over Whatsapp nog niet te spreken.
Het OS doet ook wel een paar zaken goed, maar...

Geef mij maar een iPhone of een Droid.
Whatsapp is gewoon aanwezig xD minstens 2 jaar al.
Het is ook maar net wat je gewent ben. Ik vind juist dat apps zoals whatsapp en Facebook stukken minder zijn op IOS. Nu heeft Facebook de IOS app naar W10M geported en ik merk gelijk dat de app dezelfde logge scrolling heeft als de IOS versie. Ook is het niet mogelijk om te swipen tussen verschillende menu's.

Whatsapp precies hetzelfde. Bij IOS heb ik het idee dat ik naar een interface van 5 jaar terug sta te kijken.
Ik vind de browser interface helemaal niet handig. Nieuw tabblad met een Favoriete site openen kost veel teveel klikken en ook nog ver uit elkaar wat onhandig is met eenhandig gebruik.

Toegegeven: URL balk onderaan is wel handig, maar ook niet meer uniek.

Opera op Android werkt heel veel beter. Opera Mini op Lumia 950 XL is traag en buggy.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 14 juli 2016 19:41]

Er zijn ook veel goede fietsen, wil niet zeggen dat je geen aandacht voor auto's hoeft te hebben.
Google maps/gmail etc? poweramp/neutron website? Alle andere apps die gebruik maken van sensoren op je smartphone. Internetverbinding in het buitenland? Ook lekker voor je databundel, ik heb en wil geen 5GB data bundel.
Apps zijn zo 2013 totdat je ze nodig hebt, zoals een fatsoenlijke browser.... om die websites te bereiken (wat edge absoluut niet is - komend van een l950xl).
Hangt er van af, ik heb ook mijn Gmail op mijn l950xl, zonder een officiele Gmail app bijvoorbeeld.

Eerlijk is eerlijk, er zijn minder apps op W10m, maar over het algemeen is er wel een vervangend alternatief, website, of kan ik er omheen omdat het iets is dat ik op mijn laptop kan doen die 2 keer per jaar dat ik mijn tandartsrekening declareer bij de zorgverzekering.
Het grote voordeel van W10m boven de meeste Android toestellen (Nexus uitgezonderd) zijn de updates die je wel krijgt op het OS voor langere termijn, net als op iOS, en het voordeel t.o.v. iOS is dat je modernere techniek en goedkopere toestellen beschikbaar hebt met W10m.

En wat app makers betreft die niet voor W10m ontwikkelen, die moeten leren rekenen, immers al is de totale dekking W10m toestellen maar 5 procent van de markt, je loopt dan toch potentieel 1 op de 20 klanten mis, en doe je het goed en maak je je App UWP geschikt voor smartfoon, tablet en laptop/pc, dan is de potentiele groep gebruikers nog veel groter. Ben je klein en startup pak je als je slim bent eerst de grootste groep gebruikers, maar naarmate de markt voller raakt, moet je je groei halen uit plekken waar je concurrenten zich niet op richten.
Dat laatste is wel heel simplistisch gesteld, die 5% betekent dat die 5% ook daadwerkelijk je app download, laten we er van uitgaan dat het 20% van de wp gebruikers daadwerkelijk je app test 2x meer dan op android & ios daar test maar 10% je app omdat ze meer keuze hebben. Van de 1000 man die een smartphone gebruikt heeft 950 man Ios of android en probeert 95 man je app en 50 man wm10 en probeert 10 man je app. Welk platform kies jij om te ontwikkelen?

Over gmail, ik had outlook ingesteld voor gmail. De beschikbare apps waren echt slecht en allemaal nog voor 8.1 ingesteld samen met een look alsof het een senioren telefoon was.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 14 juli 2016 17:12]

Je vergeet erbij te melden dat je als Windows 10 developer niet alleen de mobile markt bereikt maar ook die van de desktops, laptops en tegenwoordig ook de xbox. Dit is zeker nu ook terug te zien in aanbod. Facebook en instagram maken gebruik van nieuwe tools die MS aanbiedt om zeer gemakkelijk apps van IOS naar Windows 10 te porten ,en Snapchat ziet nu ook in dat er grote veranderingen met het laatste OS versie is gekomen.

Mooi dat je nu blij bent met Android, maar om nou je ervaring van 6 maanden terug nu nog te gebruiken alsof het nog steeds het geval is, is wel beetje gevalletje oude koeien uit de sloot halen. Ja, het OS draaide niet perfect toen der tijd, maar is dat nog steeds het geval? Nee, dat is niet het geval. Mijn l959xl voelt sneller en vloeiender dan de Sonyz3 van mijn werk. Dat komt niet alleen door de snellere cpu, maar door het OS.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 juli 2016 23:28]

Goed punt, hoelang is windows bezig met dit OS, dit verhaal heb ik ook gehoord bij 8.1, 8 en 7 voor mobiel. 6 Maanden.. ouwe koeien, bagatelliseer het maar omdat je zelf een fervent gebruiker bent van wm10. Voor een niet fan is 6 maanden heel lang en zal ik het zeker niet nog een keer proberen. Ergo blijven alleen de die hard fans over, want ik laat me niet voor een tweede keer naaien (nogmaals kijk naar het markt aandeel van MS dat daalt alleen maar).
Hoeveel apps gebruik jij op je desktop? precies ik ook niet. Niemand zit te wachten op apps op een pc want die heb je al en die zijn veel beter dan de apps op je mobiel. Zoals photoshop app vs photoshop op de pc b.v. Probeer het maar beter te laten lijken wat het is en blijf maar zoeken naar redenen waarom je UWP nodig zou moeten hebben, maar ik kan het je al vertellen UWP dient alleen maar om w10m meer apps te geven niet op de pc meer apps te geven.

Je l950xl voelt sneller aan door het gebrek aan apps ;)
Apps worden inmiddels ook met Windows 10 gebruikt hoor. Zeker met die inmiddels >350 miljoen actieve Windows gebruikers. Al zou 20% dat al doen. Ken er zelf ook velen die (windowed) apps gebruiken.

Mobiel is daarbij slechts een klein deel. UWP is helemaal niet puur voor mobiel. Hoe kom je daarbij? UWP is apps voor Windows10/OneCore.
Voor desktop, mobiel, 2in1, laptops, tablets en mobiel. En sinds kort op Xbox, Surface Hub en voor de gelukkigen op een Hololens.

Kan Vali's post alleen maar onderschrijven. Een Lumia 950/XL is echt serieus snel geworden. You left to soon. Ook op mijn app loaded Lumia 950 draait het heerlijk snel/soepel. Van de mannen met up to date ervaring zeg maar.
Je snapt niet waar UWP voor bedoeld is, het moet het verschil tussen de processor architectuur overbruggen dat is het enige wat het doet. Pc's hebben vaak een x86 processor, Telefoons van MS en nokia een Arm processor en tablets kunnen beiden hebben.
Om een Universal platform te kunnen maken.. (de U van UWP) moet alles in een taal geschreven worden, Voor een x86 is dit een andere taal dan voor ARM (de xbox one heeft overigens ook een x86 cpu) UWP is niks anders dan een vertaal programma zodat bedrijven hun code kunnen geven van een x86 programma en UWP het geschikt maakt voor zowel x86 als ARM. Waarom zeg ik steeds mobiel: x86 heeft genoeg aanbod, Wi10M heeft gebrek aan aanbod vandaar UWP. Niet de andere kant op.

En Apps in windows 10.... weet je waarom windows 10 update metro eruit getrapt heeft en weer gewoon een startknop heeft... omdat niemand zat te wachten op de apps in ms marketplace. Ik heb gewoon weer een desktop met al me programma's die ik zelf geďnstalleerd heb op me desktop. Zoals 99% van de gebruikers toegegeven door MS zelf.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 15 juli 2016 00:15]

Nee, het is niet voor de architecteur Het gaat over OneCore. De kernel. Windows 10. Apps te gebruiken op allerlei verschillende apparaten. Ik dacht dat iedereen dat wel wist :? .
Nee, Microsoft zegt juist dat het app gebruik enorm gestegen is. En dat zie ik ook in mijn omgeving. Mede omdat apps nu wel windowed gedraait kunnen worden. Mede doordat ze standaard er al staan.(het apple standaard app gebruik principe)
En dan vergeet je Xbox enz.
Microsoft zegt... here we go again. Je snapt niet wat het verschil is tussen x86 en ARM. En het heeft alles te maken met architectuur van de core. Kan jij dan je windows apps van je pc installeren op je lumia? Ooh niet hoe zou dat komen, ze hebben toch one core. Heb je wel is een widows pc gehad die 32 bit was? kon je daar een 64 bit windows op installeren....of 64 bits programma's? One core alleen snap jij niet wat het betekent.

Ik laat deze discussie want het ontbreekt aan enige technische kennis en je loopt blind MS reclame te lepelen.
Ook. Dat is een van de voordelen dat het architectuur onafhankelijk is. Duh. Op de een of andere manier wil er echter niet bij je in dat UWP meer is dan alleen mobiel. Dat is juist de kracht van UWP. Dat heeft geen enkele andere toko behalve Microsoft. En dat opzetten kost veel tijd.

Goed dat je een discussie aangaat, maar informer je eerst een beetje en sta open wanneer je het te kort door de bocht ziet.
Dat zou je sieren.
En op de man spelen helpt niet. Dat betekent dat je het niet wil snappen en geen argumenten meer hebt..

FUD zoals je dat je moet betalen met YouTube apps doen ook geen goed aan je geloofwaardigheid.

Best to move on. Je hebt je hart kunnen luchten.

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 juli 2016 11:53]

Iemand anders heeft hier ook al op gereageerd maar je blijft het niet begrijpen UWP dient niet de bestaande windows gebruikers, want apps op het Windows platform worden nauwelijks gebruikt. (door jouw en je kennissen natuurlijk wel.. I get it, maar MS zegt iets anders). Waarom zou je? er zijn miljoenen applicaties beschikbaar voor windows 10, gewoon te downloaden via je browser dat internet/html5 gaat nog is heel groot worden. 350 miljoen windows gebruikers... ios en android (voornamelijk android) verkopen samen per jaar 400 miljoen toestellen(en dat groeit nog steeds).
Pc's markt krimpt elk jaar, de gebruikers van pc zijn of zakelijk gebruik of prive gebruik door mensen die iets meer doen dan candycrush. Meeste mensen gebruiken android voor social en communicatie windows voor werk. Ik kijk nooit in de windows store want er staat ook alleen bagger in. Bijna alle mensen die ik ken en -ik ken redelijk wat mensen- gebruiken hun laptop/pc voor werk/student, surfen/kopen, (echte) games of alle drie samen. Meeste mensen hebben een android of ios voor communicatie en kennen UWP of de windows store niet eens. Maar gelukkig ken jij steeds meer mensen die het wel gebruiken, compleet tegendraads wat de cijfers ons vertellen.
cijfers don't lie, onlies peoples do.
Goed punt, hoelang is windows bezig met dit OS, dit verhaal heb ik ook gehoord bij 8.1, 8 en 7 voor mobiel. 6 Maanden.. ouwe koeien, bagatelliseer het maar omdat je zelf een fervent gebruiker bent van wm10.
Lijkt wel alsof je bijna gepest bent door je smartphone.. Damn

Om op je app verhaal in te gaan, blijkbaar heb je niet super veel energie in het platform gestoken. Ik gebruik gebruik genoeg apps op mijn desktop en laptop, oa plexx, facebook, mail, meerdere games ect. ect. Worden er ook steeds meer :)

Kan nu verhaal op houden dat ik genoeg niet "die hard fans" ken die met plezier W10M gebruiken, maar dat doet jou toch niks. Jij vind het niks dus iedereen die dat niet vind is een fanboy.
UWP is niks anders dan een vertaal programma zodat bedrijven hun code kunnen geven van een x86 programma en UWP het geschikt maakt voor zowel x86 als ARM. Waarom zeg ik steeds mobiel: x86 heeft genoeg aanbod, Wi10M heeft gebrek aan aanbod vandaar UWP. Niet de andere kant op.
Verdiep je eens meer erin want het gaat veel verder dan dat. Microsoft wilt juist met hun eigen x86 app naar UWP gaan. Voordeel? Het installeert makkelijker, gebruiksvriendelijker en laat minder troep achter bij de installatie. Ze zijn nu ook bezig om de x86 office naar UWP te brengen. Ze willen juist van de ouderwetse klik klik next next installatie gui af.
Je l950xl voelt sneller aan door het gebrek aan apps
Juist ja... Het is niet alsof ik alleen ervaring heb met Android of W10M door privé ervaring. Ik heb 8 jaar als bijbaan verkoper in electronica winkel gestaan en ontelbaar veel verschillende devices in mijn handen gehad ,en genoeg daarvan uitgebreid getest voordat ik het überhaupt ging verkopen... Beetje jammer dat je gelijk als "fanboy" wordt neergezet als je beargumenteerd dat een uitspraak van een ander niet juist meer is.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 juli 2016 09:11]

Gepest door een smartphone, nee ik had gewoon een bagger product, gezien de marketshare ben ik niet de enige die dat vind.
Een fanboy wordt je door je fanatiek gedrag in je reacties en persoonlijke aanvallen: zie je uitspraken in dit draadje. Beste product eva, veel plezier met je w10m geniet nu het nog kan.

Ik raad je aan om je zelf wat te verdiepen (samen met Sake), UWP samen met de bridges als astoria waren bedoeld als 'vertaal' programma omdat ze geen x86 aankunnen (je snapdragon aka ARM cpu in je lumia) Ze zijn bezig x86 naar UWP te brengen.. inderdaad DAAR dient UWP voor ze vertalen x86 apps om naar ARM te brengen. BINGO valt het muntje nu. Ze wilden een x86 processor inbouwen zodat ze geen UWP nodig hadden. en alles compatibel was. Het enige product zonder UWP is de smartphone. Want de xbox one (AMD x86CPU) PC (intel/amd x86 cpu) Surface (Intel x86 cpu) en de meeste tablets met windows hebben een atom (intel x86 cpu).
Alleen de lumia's hebben alle 3 een ARM cpu (650,950 &xL) en de volgende generatie (door schuld van intel) heeft waarschijnlijk ook ARM cpu.

Maar goeie punten haal je aan, lekker makkelijk ook, ik hoor verdacht weinig over het markt aandeel van MS w10m en de krimp maand op maand van hun aandeel inmiddels minder dan 5% met windows mobile (niet eens 10) Fantastisch product alleen jammer dat de rest van de wereld daar niet mee eens is.

Het had een goed product kunnen zijn alleen MS heeft geen enkele moeite gedaan om het te laten slagen (want ze waren van koers gegaan en gingen all in op x86), en nu ze geen x86 cpu's kunnen krijgen (tenzij AMD nu wat gaat doen) moeten ze weer proberen om hun UWP te laten slagen. In de tussentijd wed MS ook gewoon op android en IOS door hun vele apps die ze daar uitbrengen (ik heb een MS launcher op me s7 edge, zeer goed product), wijs besluit om niet alles om een enkel paard (je eigen OS) te wedden, maar dat zie ik andersom niet door Android en IOS gedaan worden.

Als MS een goed product levert een toestel wat zijn 699 ook reflecteert in bouw kwaliteit en software wat gewoon af is ipv compleet beta bij launch maken ze een kans -dat ze een groter markt aandeel krijgen. Domweg zeggen dat apps er niet toe doen: blijf lekker je kop in het zand steken, er zijn gasten die letterlijk een toestel kopen zodat ze weten dat ze pokemon go kunnen spelen. Met w10m weet je zeker dat je de laatste games en apps niet als eerst kan spelen.
Games spelen op je mobiel, dat noem ik geen games. Als je Battlefield kan draaien op zowel je mobiel als pc stap ik over. Als ik me PC applicaties kan draaien op een mobiel dito. Autodesk, adobe etc gaan echt hun apps niet converteren met UWP aangezien ze toch weten dat alleen pc of mac gebruikers hun producten gebruiken en ARM cpu's niet voldoende kracht hebben.
Gepest door een smartphone, nee ik had gewoon een bagger product, gezien de marketshare ben ik niet de enige die dat vind.
Een fanboy wordt je door je fanatiek gedrag in je reacties en persoonlijke aanvallen: zie je uitspraken in dit draadje. Beste product eva, veel plezier met je w10m geniet nu het nog kan.
En je gaat maar door, blijkbaar zit het erg diep. :) Wilde nog serieus op in gaan, maar waarom zou ik? Fijne dag verder
Ik raad je aan om je zelf wat te verdiepen (samen met Sake), UWP samen met de bridges als astoria waren bedoeld als 'vertaal' programma omdat ze geen x86 aankunnen (je snapdragon aka ARM cpu in je Lumia
:z

[Reactie gewijzigd door vali op 15 juli 2016 11:48]

Dat zou ik ook maar doen aangezien je inhoudelijk niet verder komt dat te zeggen dat ik niet snap waar UWP voor dient.
Inhoudelijk reageren op markt aandeel komt er niet.
Maar het muntje is kennelijk nu wel gevallen merk ik want dan krijg je zo'n reactie. Toevallig dat Sake exact de zelfde reactie geeft lol.
Ik kan het je allemaal uitleggen, maar als ik zulke reactie krijgt heb ik het idee dat ik tegen de muur praat. Sake heeft exact hetzelfde idee, dus ben niet de enige.
Als je enige technische kennis in je argumenten zou gebruiken, zou ik misschien kunnen inzien dat je het begrijpt. Maar als je UWP UWP blijft roepen en 'Microsoft wilt juist met hun eigen x86 app naar UWP gaan' blijk je weinig kaas gegeten te hebben van de materie. Het slaat nergens op wat je hier zegt.
MS blijft altijd bij x86 aangezien ze backwards compatibel moeten blijven. UWP is en blijft een schil om programma's cross platform te maken. Ik zal het nogmaals zeggen een x86 tablet of xbox one KAN al alle programma's van een PC aan (als MS dat zou toestaan op de xbox zou je gewoon pc windows kunnen draaien) en heeft al de zelfde windows core en heeft geen UWP nodig om crossplatform te zijn. De enige die het niet aankan door een andere architectuur is je telefoon en omdat MS ziet dat ARM een steeds grotere speler wordt en pc verkopen blijven dalen. Moeten ze met UWP komen om relevant te blijven in de toekomst. UWP is niks anders dan een schil die makers gebruiken en UWP kan dan bepalen welke bronenn hij gebruik maakt afhankelijk op welke platform hij zit.
Door een programma in UWP te maken hoef je niet voor elk platform een ander programma te maken. Dat hoefde dus al niet voor x86 zeg maar 99% van MS zijn afzet markt (afgezien van UI, wat ze met UWP ook automatisch aanpakken).
Door te blijven schreeuwen UWP is meer dan alleen mobiel, snap je niks van de reden voor UWP, wat alles te maken heeft met mobiel en de krimp van de pc markt.
De cijfers die je laat zien is de verkoop van W10 toestellen tegenover andere toestel verkopen, maar, het grote verschil is dat de Windows 10 toestellen jaren langer mee kunnen door een verwisselbare batterij en doordat ze wel software updates krijgen, dus je minder snel een nieuw toestel hoeft te kopen.

Wil je komen met wat in gebruik is heb je een realistischer beeld van de werkelijkheid.
Wat probeer je nu te zeggen dat mensen met een w10 toestel langer gebruik maken van hun toestel dan android of ios gebruikers? want als ik mij toestel volgend jaar weg doe dan gaat hij in de prullenbak? en er zijn geen (high end) android toestellen met verwijderbare accu? Mijn 3 jaar oude moto x heeft de laaste versie van android en krijg waarschijnlijk ook de komende versie. Plus het feit dat als de fabrikanten geen software meer levert je altijd nog zelf de laatste versie van de software erop kan zetten (of elke andere rom naar keuze) en dan ben je sowieso al uit je toestel garantie voordat zo ver is.
Krijgt de lumia 920 (4 jaar oud) ook windows 10? En kan je op de lumia 820 nog andere roms plaatsen? Op de samsung galaxy nexus uit 2011 b.v. wel... Samsung s2, of een van de vele andere anroid toestellen van die periode.
Succes met je realistisch beeld.
Bijna goed, W10 en iOS toestel eigenaars kunnen over het algemeen langer met hun toestel doen met updates dan Android telefoons, uitgezonderd enkele high end en Nexus modellen.
Uiteraard kun je met Android toestellen met custom roms aan de slag, maar die zijn er lang niet voor alle modellen en zeker niet weggelegd voor Jan met de pet.
Moto x 2014 is geen nexus of highend, dito met moto E en G. Het flashen van het toestel is net zo moeilijk als bestanden copieren naar je telefoon en de powerknop plus volume naar beneden houden. Alles is voor gemaakt en uitgebakken.
Windows 10 mobile heeft geen 5 procent markt aandeel. Eerder 1,2 procent
Hoelang heb je die Lumia 950 al niet meer? Heb je de RS1 build ook meegemaakt?
Edge was in het begin van W10M lichtelijk beta, maar inmiddels een snelle en top browser geworden. 'geen garantie voor resultaten uit het verleden'
Inmiddels zijn we 8 maanden verder, 6 maanden lang een bagger toestel gehad, maar gelukkig hebben ze nu wel eindelijk een goede build. Helaas ben ik nog steeds niet lyrisch over de l950xl of windows 10 mobile. Lichtelijk beta is zwaar eufemistisch.
MS had een goed product kunnen afleveren, een flagship die de 699 waard was, hebben ze niet gedaan maar nog steeds lopen mensen goed te praten dat een techbedrijf een bagger product levert en er mee weg denkt te komen. DE reden dat ze 5% marktaandeel hebben en geen apps en de reden waarom de l950 en 950xl bijna weg gegeven worden of zoals in canada letterlijk weg gegeven worden. Als het zo'n fantastisch toestel was, was het nooit zo'n flop geweest.
Eens met de start. Weggeven worden ze niet meer. Eens dat het geen goede start was, maar je moet ook niet overdrijven. Na ~3 builds was het een goede smartphone. En inmiddels is het een fantastische smartphone met de recente Fast Insider builds.
Met de huidige 350-400 euro Lumia 950 prijs, denk ik er aan nog een te halen. Of een Dual SIM model. Om werk en privé meer scheiden.

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 juli 2016 23:42]

Fantastische smartphone?... ik heb hem aan familie weg gegeven en ik geef hem nog steeds updates (de l950xl), kennelijk nooit een s7 edge gehad. Ik ruil hem voor geen goud in voor me oude toestel al had ik een s6. De s7 is mijlen verder in gebruiks gemak, bouwkwaliteit, snelheid en accu duur.
Kan je -afgezien van unlocken- al iets anders met de retina scanner zoals betalingen doen, inloggen websites?
Jawel hoor. Heb daarmee kunnen spelen en weet de ervaringen.
Ik heb eerder het gevoel dat je überhaupt een brak toestel had. Zeker als je dat zoveel maanden had. Na een paar builds waren er weinig issues meer.

Met RS (merkbaar sneller dan TH2) voelt een Lumia 950 in alles beter, behalve minder apps dan.
Waar beginnen? USB Type C? Krasvastheid vs 'hoesjes' mobiel? Accuduur? Snelheid/soepelheid OS? We hoeven niet te beginnen ;)

Edit: Als ik een Android phone zou nemen zou ik sowieso niet een 'hipster' phone nemen, maar eerder een van Xiaomi, OnePlus oid.

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 juli 2016 02:23]

Zucht.. een hipster wil juist niet wat iedereen heeft/zet zich af tegen de main stream.. neemt dus een xiaomi, oneplus of ander 'onbekend' merk. S7 is juist erg main stream aangezien het een van de meest verkochte toestellen is....Ik wil gewoon een toestel dat alles kan draaien en een goede camera heeft.
Wifi? Internetverbinding in het buitenland? Volgens mij heb je deze ook nodig voor apps? Ik heb geen problemen met Edge, weet niet wanneer jij deze voor het laatst gebruikt hebt?Gmail kan je gewoon koppelen met de mailclient die aanwezig is in w10m?

[Reactie gewijzigd door whoptimus op 14 juli 2016 16:49]

Heb je wifi nodig voor een muziek app, teken app, camera app etc? Ik heb bijna nooit wifi op vakantie tenzij ik in een hotel zit, waar ik bijna nooit in zit. Heb nu een paar maanden een s7 edge, nooit meer een ms toestel voor mij, zeker niet nu ms meer werk besteed aan andere platformen dan hun eigen. (MS arrow launcher, gratis office op de s7 edge etc )
Ik was een van de eerste in NL met de lumia 950xl, ik heb al heel wat telefoons gehad, me ervaringen met de l950xl was de slechte tot nu toe, in april was ik het zat met de constante beta software en heb ik een s7 edge gekocht.
MS fans kunnen zeggen hoe fantastisch het toestel is, pricewatch verteld het verhaal in een simpele grafiek, Het toestel was in een paar maanden tijd 1/3 in prijs gezakt en je koopt het toestel nu voor minder dan 400. Een anderhalf jaar oude s6 edge levert meer op op marktplaats.
Ik ben pas in april ingestapt en een lumia moet je altijd 2de hands kopen ;). Ik heb meestal in het buitenland geen internet en dan wil ik juist een windows mobile gebruiken, vanwege de offline maps, goede camera en goede browser. 3 dingen die ik veel gebruik tijdens mijn vakantie.

Ik gebruik overigens een oude lumia 820 i.c.m. geometerpro 10 puur voor navigatie tijdens mijn vakantie, zo ben ik afgelopen maand naar Berlijn gefietst.

[Reactie gewijzigd door whoptimus op 14 juli 2016 17:16]

De ms maps crashte om de haver klap en nadat ik het toestel kocht bleek dat here maps zou stoppen met wm10.... daar gaat je goede navigatie (zie reviews op google play :) ).
S7 en l950xl hebben beiden uitstekende camera's dus dat is geen argument om de een te nemen over de andere (heb beiden nog liggen)
Offline maps? je gooit je eigen argument van eerder overboord dat je altijd wifi nodig hebt. :)
Tja en die app is dus sindskort helemaal vernieuwd en op een paar verbeterpunten na een stuk beter dan de oude here app.

Wifi haalde ik aan omdat je het over een internetbundel van 5gb had :-)

Ik snap wel wat je bedoelt, microsoft had nooit de lukia 950 uit mogen brengen met die beta windows 10. Het is inmiddels allemaal stukken beter geworden.
Ik ben van Android naar Windows Mobile gegaan, en was zwaar enthousiast over het besturingssysteem. Die live tiles zijn een mooie compromis tussen consequente vormgeving en widgets. Heb nooit echt het gevoel gehad apps te missen op een paar apps na dan.

Ben de Lumia helaas verloren op de piste, en omdat je toch alles eens moet proberen heb ik een iPhone aangeschaft. En na een 5 maanden gebruik, blijkt mijn gsm toch vol apps te staan die ik regelmatig gebruik. Apps zijn toch veel nuttiger dan een website. Ze zijn sneller, de integratie is beter, energie zuiniger, meer opties en maken dingen zoals push message's mogelijk. Internetten op een GSM heb ik nooit fijn gevonden.

Dus, na eigen ervaring alles geprobeerd te hebben, moet ik je toch geen gelijk geven dat apps geen toegevoegde waarde hebben. De volgende gsm wordt waarschijnlijk weer een iPhone, of Microsoft moet echt veel beter ondersteund gaan worden door app makers.

Android wordt het in ieder geval niet meer. Mijn ervaring (HTC / Samsung) is dat je blij mag zijn als je een jaartje ondersteuning krijgt. Daarnaast heb ik het besturingssysteem nooit lekker gevonden. Zootje met al die widgets en altijd zoeken naar opties.
Ik snap dat apps gemakkelijker zijn, maar niet altijd even nodig. Ik heb zelf ook een tijdje een iphone 6s gehad, maar heb deze weer ingeleverd. Ik kon niet wennen aan het homescherm van IOS en de schermen die gebouwd zijn om het homescherm heen. Deze waren bijna niet aan te passen. Ik had het gevoel dat ik bleef swippen en zoeken.

[Reactie gewijzigd door whoptimus op 14 juli 2016 17:43]

Zeker, maar een browser is over het algemeen een stuk langzamer dan een app.
Tegenwoordig gaat het redelijk gelijk op.
Hardware.info in Edge is bijvoorbeeld veel sneller dan de app op alle platformen ooit was.
Van Tweakers.net denk ik ook maar dat is even geleden dat ik dat op alle platformen getest heb.
Mijn ervaringen met de browser op mijn Lumia 920 zijn over het algemeen langzamer dan een native app, maar dan is de telefoon ook 4 jaar oud dus ik mag niet klagen :+
Ah OK. Met name Edge op een Lumia 950 met Redstone Fast Insider is heerlijk snel.
Zo goed als instant voor de meeste sites (behalve die met een vervelende cookie popup)
Helaas zijn er geen insider builds meer voor mijn toestel. Websites zoals tweakers laden wel snel maar websites zoals nu.nl dan weer een stuk minder. Ik ben een beetje jaloers :+
Tinder niet :P
Er zijn gewoon een aantal basis apps die minder goed werken op WP10. Voor mij niet direct een ramp, voor veel gebruikers voorlopig nog wel.
Genoeg Tinder apps zijn er, zelfs de "like de 30 in 1 keer". Hoe zit het eigenlijk met grinder?
kun je er pokemon mee spelen? :)
Het iets grappige aspect, je zal wel doelen op het iOS/Android verhaal, genoeg Android toestellen die het ook niet kunnen, dat opzicht is WP dan iets consequenter ;)
Om serieus antwoord te geven op Mooyal's vraag:

Nee, dat kan nu nog niet. Misschien komt er ooit een WP app, misschien niet. Het heeft in ieder geval weinig prioriteit bij Niantic.
Maar ze zijn wel met MS Hololens bezig, wat hetzelfde platform is uiteindelijk...
Niantic komt uit de Google stal. Dus denk je? Ik denk van niet.
iedere toestel kan je het installeren sinds je de apk ergens kan plukken maar het aankunnen is een tweede :)
Teken de petitie om Pokemon Go naar Windows Phone 10 te brengen :)

https://www.change.org/p/...share&utm_medium=copylink
Dan kun je lang wachten.
Heb je daar voorbeelden van dan? Want ik geloof er weinig van.
Realistisch zijn is wat anders als negatief zijn.
Als ontwikkelaar kun je je geld maar één keer uitgeven. Stabiliteit van het platform, de bestaande apps en het uitbreiden van functionaliteit zal daarbij voorop staan.

Andere platformen ondersteunen is in dit stadium gewoon niet realistisch. Zeker niet de platformen die in toenemende mate door zakelijke gebruikers gebruikt worden. Dat is gewoon niet de doelgroep.

Ik maak ook zulke keuzes intern. Weinig gebruikers, laag potentieel? Direct stoppen.
Kijk dat was een betere reactie geweest. We hoeven het niet eens te zijn, maar met oneliners schieten we niets op. Zeker niet wanneer die slechts negatief zijn.

PS Zullen we dan ook maar met Linux op de desktop en ChromeOS stoppen? Denk het niet.
Nee, maar je kan het wel op je pc spelen. Hoef je ook niet je huis uit. :)
if you want to collect all the Pokémons without leaving your desk, then the following may be your solution.

Travis D from YouTube has posted a detailed tutorial on how to play Pokemon Go on a Windows PC

[Reactie gewijzigd door vali op 14 juli 2016 16:29]

Voor mij is Pokémon Go de doorslag geweest om een paar dagen geleden een Android te bestellen ipv W10M phone. Jammer, maar helaas :(
Ik heb net een Moto E 2015 gekocht, oa voor Pokemon :P

Lumia 630 DS blijf ik nog wel erbij gebruiken, maar niet voor lang meer, helaas!
At first they think you're crazy, then they say you got lucky, then they avoid you because your success is a threat to their accepted reality. Welke fase zit je? :) Geloof je er zelf nog zo sterk in? Hoe voelt het om tegen jezelf te lopen liegen?
Mathieu_Hinder vindt die app belangrijker dan andere zaken. Prima toch.
Wat betreft apps gaat dit ook op over privacy.
Heb je de privacy voorwaardes van de Pokeman Go app gezien?
In welke fase zit je dan? In die van ontkenning :)

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 juli 2016 22:08]

Ja en heb je alle privacy schendende opties in Windows 10 en Windows 10 Mobile gezien? Komt op hetzelfde neer. Beetje hypocriet om over de Privacy voorwaarden van Go te klagen terwijl Microsoft zelf ook geen lieverdje is op dit gebied.
Nee, ga ze nog maar eens lezen. Die van Pokeman Go bijvoorbeeld.
Maar wat je wil. Het is jou privacy.
Schelden op mij heeft geen zin. Je zit in de ontkennende fase blijkbaar. Heb je de voorwaardes van Pokémon Go nou gelezen?
Dat weet je dat er duidelijk verschil in voorwaardes zit. Ik zoek daar een balans in.
Jes! Nog een grote fabrikant die ook brood ziet in W10m. Goede zaak.
Helaas wel een fabrikant die imo. niet te vertrouwen is, gezien hun herhaaldelijke mal-/spyware escapades op laptops (waarom zou ik ze dan op andere devices wel moeten vertrouwen?)
Ik juich het toe dat meer merken Windows Mobile gaan ondersteunen (wacht nog altijd op een geschikte opvolger van m'n Lumia 925), maar Lenovo komt er bij mij absoluut niet in: die hebben hun krediet en geloofwaardigheid wmb. volledig verspeeld...
Het mooie van MS is dat zij in dit geval het OS controleren, dus apps moeten via de officiele MS Store komen en kunnen niet side loaded in de ROM zitten zoals op Android toestellen het geval is.
Dus in dit geval zou je een Lenovo toestel gerust kunnen overwegen als die hier uit kwam.

Daarnaast nog een plus punt, doordat MS het OS controleerd krijg je ook je OS beveiliging updates wel ipv bij Android als de fabrikant er een keer zin in heeft of niet.
Het slechte is dat OEM's juist meer controle willen. Android is daar een mooi compromie in. En wat jij wilt leuk, maar er zijn meer mensen en bedrijven die ook wat willen. Je laatste punt geef ik je gelijk. Maar ook dat is sterk verbeterd de laatste tijd. Hoe zit het trouwens met mijn beveiligings updates van mijn WP7 telefoon? :)
Zover ik weet zijn die bijzonder lang doorgegaan waar menig Android toestel al lang geen updates meer had gekregen.
Niet zozeer. Meer minder afhankelijkheid. Zie Samsung die Tizen aan het pushen is.

LOL, je gaat toch geen WP vergelijken met het drama wat het met (oudere) Android toestellen is. :)
En nee, die heb je niet.
Hoe zit het trouwens met mijn beveiligings updates van mijn WP7 telefoon? :)
Die heb je gekregen tot ergens in de herfst van 2014, een dikke 4 jaar na datum. En om Androids situatie "sterk verbeterd te noemen"? Ja, sommige toestellen krijgen een update, maar simpelweg het feit dat na 9 maanden nog steeds maar een dikke 10% ook de laatste versie van Android draaien, is schrijnend.
Je hebt updates en upgrades. Wat bedoel je? Van Android 4 naar 5 naar 6 is een upgrade. Het derde cijfer is bedoelt voor minor fixes en beveiliging fixed. Het tweede zijn grotere updates welke ook functionaliteiten kunnen bevatten. Dit wist je toch wel? Je hoeft niet perse Android 6.0 te hebben om een veilig systeem te hebben. Android 5.1.2 kan ook waarbij het laatste getal die beveiligings update voorsteld. Ook al ga je niet naar 6.0.2 o.a. get it?
Dus terugkomend op je eerdere punt, hoe lang komt Android op een Major versie met beveiligingsupdates uit? Volgens mij niet langer dan een 2 jaar?
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history
En of die updates dan nog aankomen op je toestel is de 2de vraag.
Hierboven lees ik dat Windows Phone 7 dan 4 jaar updates had gehad.
Dat is een verschil van 2 jaar.

Uit ervaring van mijn vader weet ik dat Windows Phone 8 naar Windows Mobile 10 upgrade er is, waardoor zijn L640 nog jaren mee kan.

Ik heb zelf een L950XL gekocht eind vorig jaar bij release, daar 3 maanden issues mee gehad maar sindsdien stabiel, maar daarvoor had ik een HTC One M7 waar ik ook een periode instabiliteit op gekend heb (bij de eerste grote update tot de 2de grote update), en met mijn werk iPhones heb ik ook een paar keer een fabrieksreset moeten doen en troubleshooten van netwerk instellingen na updates en upgrades. Die instabiliteit ben ik niet over te spreken, maar lijkt bij het mobiele wereldje te horen. Gelukkig heb ik mijn iOS 9.3.2 nu weer stabiel nadat apps niet meer zich gedroegen na de update van 9.3.1, net als mijn W10m toestel, dus voorlopig ben ik weer tevreden.
Het punt is nog steeds dat de OEM's verantwoordelijk zijn voor de update push. Dus Samsung, LG, Sony, Motorola e.d.

Ik denk dat de merken daar op kunnen concurreren door juist daar onderscheid in te maken naar de klant toe door een garantie van updates af te geven.

Zoiets moet marktwerking doen. Dus de consument moet zelf een product kopen met update garantie. Als consumenten daar zelf fatsoenlijk op letten dan is dat prima. Gaan ze achteraf klagen is het de consument zijn eigen schuld. Daar kan tweakers ook best een artikel over schrijven welke merken nou een betrouwbaar update beleid hebben. Kijk als er geen bugs op een bepaald moment zijn, wil je dan wel een versie bump? Om de consument tevreden te houden? Of zeg je nee dan hoeft de update niet. Even om je gevoel te paaien. Als er niks te updaten valt hoeft er ook geen update te komen toch? Behalve het tweede en derde getalletje.

Mijn Note 4 ging ook naar Android 6.0. Had ik nooit verwacht, had gewoon 5.0 verwacht met beveiligings updates. Had ik ook prima gevonden. Dus ik wordt al extra verwend! :) zo kun je het ook zien.

Want een WP7 telefoon gaat toch ook niet naar W10M???? dat is hetzelfde. Van Android 4 --> 5 naar 6 zijn echt grote upgrades hoor. Net zo groot of zelfs groter als WP8 naar W10M of van WP7 naar WP8.
Heb je het nu over updates of upgrades?

Maar precies je punt is goed, bij Android moeten de OEM's het doen, en die doen het voor hun vlaggeschip toestellen in enige mate, en voor de rest niet. En dat zuigt, maar komt ook door hun verdienmodel, elke 2 jaar een nieuwe telefoon is meer geld verdienen dan als de klant er 5 jaar mee doet.
Apps kunnen gewoon gesideload worden, sterker nog, dat is de standaard instelling. Maar dat heeft niks te maken met al dan niet de mogelijkheid te hebben voor OEMs om apps mee te leveren, want dat is wel degelijk mogelijk. Wel moeten al die apps verwijderbaar zijn.
De vraag is of ze er ook brood aan verdienen. Samsung en HTC vinden van niet uit het verleden. Dat is hun ervaring. We zullen zien.
Dat is niet beter met Android. Zie HTC en LG bijvoorbeeld. En Samsung is Tizen aan het pushen om van de afhankelijkheid van Google af te komen. Verkeerde voorbeelden ;)
Dan zie je dus al dat het lastig is om winsten te halen. Ga je ook nog eens met Windows Phone de markt op is de kans nog kleiner. Pretty logisch.
Tja, een beetje niet veel zeggende renders... vooral erg zwart, het geeft bijna totaal geen indruk van de vormgeving, het lijkt bijna een silhouet. Okay, je kan zien waar de camera zit en hoeveel 'kin' het apparaat heeft, maar veel meer valt er niet aan af te zien.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 14 juli 2016 14:52]

Inderdaad. Dat is wel jammer. En die knoppenbalk in zwart: bij van die plaatjes is het mooier dat die in een andere kleur of doorzichtig is. Wordt die kin gelijk een stuk kleiner en snapt iedreen dat het on screen knoppen zijn.
Ik vind het een mooi strak ontwerp! Ook met het Windows logo mooi op de achterkant :)

Hopelijk valt de prijs een beetje mee en brengen ze ze ook naar Europa!
Ik zou zo kunnen overstappen van android naar w10mob/ubuntu mits ze continuum/convergence goed uitwerken. Maar ja, ik voel me oolk niet echt gebonden aan een os of ecosysteem.

Deze lenovo ziet er leuk uit maar ben dan meer benieuwd naar of ze ook hi end modellen gaan uibrengen.
Nou, laat ik mee beginnen:
Mijn vader van bijna 70 heeft sinds kort ook zijn eerste smartphone, een windows phone 10 apparaat (lumia 950xl)
Hij is hiermee ontzettend blij en kan door de grote knoppen en het grote scherm voor de apps er prima mee overweg en al zijn afspraken van de agenda worden via zijn pc door outlook keurig en vrijwel direct overgenomen.

Ik hoop dat er heel wat meer apps voor windows phone komen en dit niet alleen een 'profoon senior' gaat worden, al is microsoft hier naar mijn mening wel naar op weg.

Het is wel jammer dat hij door een pop-up melding van facebook (niet uit te schakelen) steeds op een knop drukt waarop wel een paar honderd contacten van facebook aan zijn telefoonlijst worden toegevoegd.
Dus nu moet hij ouderwets foto's eerst op de pc zetten en daarna op facebook.

Ik heb mijn windows phone helaas weg moeten doen ivm apps die ik voor mijn werk nodig had.
(torque was niet leverbaar, nu wel volgens hun site, en veel andere diagnose software voor auto's nog steeds niet)
Desondanks vindt ik windows phone een super besturingssysteem dat tenminste goed samenwerkt met mijn outlook en hotmail agenda. Ook mijn diverse onedrive boxen werken keurig gescheiden.
Een betere app beschikbaarheid en misschien een nog betere samenwerking met windows zou dit voor mij tot de ultieme telefoon maken.

[Reactie gewijzigd door the_leonater op 15 juli 2016 01:10]

Vreemd genoeg werkt Office 365 beter op iOS dan op WP10. O.a. Exchange met MFA werkt op iOS net even iets beter.

Windows Phone is technisch ook absoluut geen slecht product. Microsoft faalt alleen op commercieel gebied. Momenteel is het niet eens duidelijk was de missie en visie van Microsoft op de consumentenmarkt is. Zakelijk wel, en daarom drukt Microsoft de concurrentie met een vinger weg. Google Apps is volledig weggevaagd door Microsoft. Apple maakt gebruik van de diensten van Microsoft, maargoed, Apple en Microsoft zijn nooit concurrenten van elkaar geweest.

Zelf heb ik een Lumia 550 en een iPhone SE. Over beide telefoons ben ik tevreden. De SE is een budgetmodel dat wel 4x zo duur is, maar het toestel is maar 2x zo goed.
En toch wat mij betreft de beste telefoon os van dit moment. Eerder vond ik android beter, maar sinds WP8 ben ik hooked!
Heb laatst ook een beetje in app development gekeken. Blijkbaar heb je voor het compilen van een ios app een mac nodig. :z (ouderwets zeg...)
Dan maar geen support voor iPhones.
Heb laatst ook een beetje in app development gekeken. Blijkbaar heb je voor het compilen van een ios app een mac nodig. (ouderwets zeg...)
Volgens mij heb je voor her signen van je app een Mac nodig. Het compilen kun je ook op een andere machine doen.
Voor een Windows Phone app heb je ook minimaal Windows 8 nodig en voor een Windows 10 Mobile / UWP app heb je Windows 10 nodig. Alleen Android kun je alle platforms gebruiken.
Development van UWP op zich vereist alleen maar VS2015. Wil je ze kunnen testen heb je wel een Windows 10 device nodig. Mobiele UWP kan je op W8 nog wel testen in de telefoon emulator.
Dat moet dan iets van xamarin zijn...
Wanneer ik het compile, dan gaat hij klagen dat er geen mac in het netwerk zit waar een buildserver op draait.

Heb ook niet gezegd dat het op windows perfect is. Al kun je wel een WP7 app (developed op W7) draaien op een WM10.
Apple vereist dat een iOS-app vanaf een Mac gepubliceerd wordt naar de AppStore, anders bestaat het risico dat de app verwijderd wordt.
Het is inderdaad Xamarin wat controleert of er een Mac in je netwerk zit waarop de app gedraaid kan worden. Daarmee ben je in ieder geval niet verplicht ook op een Mac te ontwikkelen.
Kan je "Visual Studio Code" on Mac/Linux eventueel in combinatie met VS Online niet gebruiken voor Crossplatform cordova apps?
Het grappige is dat de mensen die ik ken die een WP hebben, vooral developers zijn. Het minder grappige is dat ze niet voor WP developpen. Er scheelt dus iets.
Als developer weet je hoe brak android is achter de schermen ;).
Maar je weet ook dat daar het geld zit. Samen met iOS. :) Een developer moet ook eten. Ze leven niet van lucht. En daarom ontwikkelen ze massaal voor Android en iOS. Money talks.
En zie daar komt UWP apps. Gelijk ook voor andere devices. Inclusief inmiddels >350 miljoen. En UWP apps komen steeds beter op gang. Al had ik wel al meer gang verwacht. Al hoor ik dat menig app en device op RS zit te wachten. Binnenkort komt daar Xbox bij. Die is met RS ook geschikt voor UWP apps. En Surface Hub en Hololens en iOT natuurlijk. Centennial komt daar ook bij. In aantallen heeft de Windows Store nu al heel veel apps, al zijn die Stores nu nog grotendeels verdeeld. Wat met RS grotendeels gemerged wordt.
Ben benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet.
En dan niet alleen voor mobiel, maar vooral ook ook voor 2in1 en laptops/desktops. Die van OSX schijnt nog ver achter die van Windows te lopen bijvoorbeeld.
350 miljoen apparaten zijn vooral computers. En daar is totaal geen sprake van een app gap want alle programma's zijn al beschikbaar. Dus nee, dat argument gebruikt MS graag en ik ben zeker ook fan van het UWP concept maar op de desktop is er totaal geen vraag naar.

Het is MS eigen schuld dat ze sinds de overname van Nokia vrijwel geen line up hebben uitgebracht. Ja alleen de L950 en L550, hopeloos laat, meeste WM gebruikers waren toen al terug naar Android of iOS. Niet dat WM slecht was maar omdat er simpelweg geen nieuwe hardware was. Tweakers en Ars hebben hier beide mooie artikelen over.
Ik bedoel niet goedkopere devices, er is gewoon een gap geweest in de tijd waardoor Lumia gebruikers geen keuze hadden en teruggingen naar iOS/Android. Daar was een heel mooi grafisch overzicht van op Tweakers of Ars. Dat is echt ontzettend zonde maar heeft Microsoft helemaal aan zichzelf te danken.
Hier een commercieel ingesteld persoon met een L950. Heb ik dat probleem ook voor je opgelost ;) En nee, ik mis geen apps.
Jij moet wel een Apple gebruiker zijn. Die houden zichzelf nooit voor de gek namelijk met hun premium prijsje voor een premium product. :) Ik kan nog veel van je leren begrijp ik nu. Dank voor je wijze comment.
Apple is Premium product? Jouw L950 heeft tenminste een oled glimp scherm, om te kwijlen :-) Apple is al lang geen premium product meer, maar meer een glimmend sieraad.
Nee, ik wil geen iOS en geen Android. Windows Mobile is eigenlijk nog het enige alternatief.
En ik na 4 jaar geen Windows Phone meer. Net gisteren een Android telefoon aangeschaft. Was het helemaal zat dat notificaties soms wel en soms niet worden doorgegeven. Simple zaken als een WhatsApp krijg je pas binnen als je de app opstart. Verder veel slecht onderhouden apps bv Flitsmeister die onderweg alleen handmatig ververst Runtastic die vaak spontaan uitvalt ( kom je pas achter als je weer thuis bent) enz.

Windows mobile is voor mij geen alternatief meer
En ik na 4 jaar geen Windows Phone meer. Net gisteren een Android telefoon aangeschaft. Was het helemaal zat dat notificaties soms wel en soms niet worden doorgegeven. Simple zaken als een WhatsApp krijg je pas binnen als je de app opstart. Verder veel slecht onderhouden apps bv Flitsmeister die onderweg alleen handmatig ververst Runtastic die vaak spontaan uitvalt ( kom je pas achter als je weer thuis bent) enz.

Windows mobile is voor mij geen alternatief meer
Ben je er zeker van dat die apps de toestemming hebben om in background te draaien?
Denk er ook aan dat er in de opties instellingen zijn voor batterijbesparing: daar kan je apps toevoegen die altijd moeten blijven draaien ook als de telefoon in batterijbesparingsstand is.
Ja, daar heb ik natuurlijk al lang naar gekeken en op fora gezocht. Ben namelijk niet de enige met dit probleem.
Mijn ervaring met whatsapp is dat die geen notificaties meer doorgeeft als whatsapp een update heeft gehad. Remedie is een reboot van je telefoon.
Lastig als je even niet door hebt dat er een update van whatsapp is geweest, maar verder niet een super groot nadeel voor mij persoonlijk...

Over de andere apps kan ik niet oordelen omdat ik die niet in gebruik heb...
Het is een bekende bug die zo nu en dan optreed bij nieuwe builds. Vaak helpt factory reset ook wel, maar dat kost je ook weer een halve middag om alles te installeren en weer herstellen. En zo zijn er wel meer klachten die je vooral bij het insiderprogramma tegenkomt waaraan je kunt merken dat de stabiliteit van WP8 gewoon niet gehaald gaat worden de komende 2 jaar.
Ik kan niet zeggen dat ik er last van heb gehad dat notificaties niet binnenkomen op W10M. En ik gebruikte een andere app voor hardlopen.
Heb je de apps wel toestemming gegeven om op de achtergrond te draaien? Krijg de hele dag gewoon whatsapps binnen.....
Was voor mij niet de hoofdreden om een WP aan te schaffen, maar wel de reden waarom ik niet overstap naar de andere 2.
Geweldig punt dat je maakt, sterk onderbouwd ook.
Ik zal je de standaard argumenten voor W10M besparen (want iedereen weet inmiddels wel dat het echt een super-solid OS is).

OT: Is er eigenlijk een reden waarom er best veel W10M telefoons uitgebracht worden in Japan?
Sorry, maar moet ik het nog onderbouwen? Iedereen weet toch wat het marktaandeel is, persoonlijk vind ik Windows 10 geen slechts besturingssysteem, echter is het mijn ogen trekken aan een dood paard. Microsoft heeft gewoon te lang gewacht en dat verschil gaan ze nooit meer goedmaken.
Ik denk dat veel mensen net geen idee hebben van het marktaandeel. Mensen verwijzen maar wat graag naar dalende verkopen maar dat zegt niets over het huidige marktaandeel. Zeker omdat vele Lumia gebruikers hun toestellen veel langer gebruiken dan een gemiddelde Android gebruiker.

Microsoft heeft altijd laten weten dat de mobiele versie geen sprint is maar een marathon. Men werkt aan de weg en het platform wordt meer en meer volwassen. Het is ondertussen ook wel duidelijk dat het niet snel potten zal breken op de consumenten markt, maar de nieuwe toestellen (zoals de HP Elite en deze Lenovo) richten zich dan ook meer op een zakelijk publiek, en daar heeft Win 10 Mobile zeker wel een grote kans van slagen net omdat het Windows is en dus naadloos integreerd in elke grote Windows omgeving.
Dat is mijn gedachte ook altijd al geweest, dat ze zich ook op de zakelijke markt moeten gaan richten. Windows phone/mobile integreren in hun zakelijke windows omgeving. Ook hadden ze misschien op die manier in kunnen springen op het gat wat blackberry heeft achtergelaten, al zijn ze daar misschien nu wat laat mee. Continuum is een stap in de goede richting, maar zal misschien nog wat snellere hardware nodig hebben. Ik verwacht ook dat micrsoft binnen een jaar of 5 van ARM afgestapt is en over is op x86 hardware, wat tevens voor intel een goede stap kan zijn in de mobiele markt... mits het allemaal aan gaat slaan natuurlijk. Het zou voor de oude wintel vrienden een zeer welkome stap zijn die ze beide al jaren willen maken.
Dat wilde ze doen totdat Intel aangaf te willen stoppen met het ontwikkelen voor de mobiele markt. MS wilde x86 hardware in ze telefoon stoppen (surface phones) zodat alle software instant crossplatform zou worden en bedrijven eenvoudig hun software kunnen poorten voor een telefoon. Dat was ook de reden waarom er compleet geen reclame was voor de lumia's omdat MS gewoon tijdens de launch van de lumia's al besloten had dat dit geen kans van slagen had in een wereld met android, ios en apps. Alle beloften over de apps en het platform zijn niet uitgekomen.
Dat was alleen verre van gelijktijdig.
En beloftes? Welke beloftes en waar zie je die?
Het is altijd een kwestie van afwachten geweest.
UWP zie je steeds meer momentum krijgen.
Het is geen kort door de bocht zwart-wit verhaal.
Niet gelijk tijdig? wanneer begon MS met marketing van de lumia's? Precies na launch in NL was er 0.0 reclame voor de lumia, een voorbode van wat ze van dit product dachten en hun intenties.

Beloftes:
flagship phone --isgeworden--> telefoon voor de fans.
Samenwerking grote bedrijven: Waaronder FB, uiteindelijk zijn daar niet of nauwelijks producten uit gekomen afgezien van een FB & instagram app, die er al 3 jaar daarvoor had moeten zijn.
UWP bridges = android is ge-cancelled en Project Islandwood levert niks aan nieuwe apps op.
De beloofde groei in apps is gewoon uit gebleven.
UWP is kansloos, simpelweg omdat MS een x86 processor wil gebruiken bij hun volgende product, dus hoef je niet apart code te schrijven voor andere apparaten slechts de UI aanpassen. UWP was noodzaak om meer apps te krijgen voor windows 10 mobile. Als je een x86 processor hebt kan je in eens photoshop of 3dsmax installeren, mits er een bruikbare UI is of als je continuum gebruikt kan je gewoon alles draaien als op je pc. Pc is nog steeds koning in apps. Niemand wilde zijn software aanpassen aan windows mobile, dat zag MS in en hebben ze besloten om hun hardware aan te passen. Zodat ze zowel meer apps hebben als software voor bij continuum. Met een x86 cpu wordt continuum wel een goed product, want dan installeer je gewoon wat je wil van pc.
Nee hoor. Maar dat mag jij vinden.
En nee, een x86 phone is nooit beloofd.

En ja, Facebook heeft inmiddels voor al hun apps op de Windows mobiel de apps. Een zit er nog in beta, maar ze zijn er.

En wat belangrijk is, Microsoft zegt dat UWP/OneCore een Marathon is. En ja, er zijn al best veel UWP apps gekomen.

Met RS1 komt daar Xbox bij. Er zijn al best veel apps die ook geschikt zijn voor de Hololens. Mooi te zien als je in de RS Windows Store kijkt.

Edit En nee, x86 is helemaal niet nodig om UWP een succes te maken. Hoe kom je daarbij? Niet van Microsoft in ieder geval. Daarbij moet je niet vergeten dat het de eerste iteratie is. Zodra de hardware sneller is, krijgt Continuum steeds waarde. Door mijn werk heb ik duidelijke use cases en gebruik ik continuum met veel plezier.

Edit2; Binnenkort krijg ik een Continuum dock, Nexdock, 79 eurootjes Early Bird. Weer iets leuks om mee te spelen + real life handson om te zien hoe dat is.

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 juli 2016 23:30]

Wat mag ik vinden?
Nooit gezegd dat ze een x86 hebben beloofd, ik zeg dat x86 UWP onnodig maakt en MS daarom geen haast heeft met nieuwe apps op ARM.

MS zegt, dat is het probleem ze zeiden dat de l950xl hun flagship was dat veranderde ze naar: voor de fans. Jij gelooft alles wat een bedrijf zegt?

Maak een notitie: MS laat de ontwikkeling van UWP vallen het moment dat de surface/whateverthename etc telefoons op de markt komen met x86 cpu's. Sterker nog ik heb het maanden geleden al gezegd op het lumia draadje op got.

Microsoft heeft officieel 3 toestellen in het assortiment, alle andere toestellen zijn NOKIA's. en de 3 toestellen in het assortiment verkochten voor geen meter. Waarom zeg ik dit: MS heeft er geen moeite mee om die paar fans een oor aan te naaien en EOL voor de lumia's te geven om vervolgens de surface lijn een verse start te geven. Als je geluk hebt en intel gaat echt geen x86 meer uitbrengen moet MS wel ARM cpu's gebruiken en UWP blijven ondersteunen. Of ze stoppen gewoon met rennen in de marathon van ze. Want de investeerders willen wat wat zien voor hun geld.
Ach, die x86 phones gaan er (voorlopig) niet komen, dus het is sowieso (nog) geen discussie vraag.
En nee, natuurlijk geloof ik niet alles.En ja, Microsoft heeft al de nodige UWP apps uitgebracht. Zoals Remote Desktop Services met Continuum. Gebruik ik af en toe op mijn werk als '2de werkplek'.
In de tegenwoordige tijd.
Trouwens ook voor Xbox en Hololens. En Surface Hub. UWP apps zijn echt wel here to stay.
Waar heb je die wijsheid vandaan precies? Intel stopt ermee, kijken wat AMD gaat doen aangezien die twee elkaar al kennen uit de xbox tijd. MS probeert het al jaren en laat het zelf steeds falen. De concurrentie zit ook niet stil en android zal waarschijnlijk ook overstappen op een ander soort update beleid. Je kan zeggen wat je wil maar een ios device doet het meestal jaren goed met de laatste updates (en krijgen ook jaren de nieuwste updates) en hebben nog steeds een goed design.
Of MS here to stay is, bepaald het markt aandeel, deze krimt elk jaar. en is met de MS lumia's sterker gekrompen. Markt aandeel windows OS is 5% procent van die 5 % is 5 procent windows 10 mobile........zelf lezen doe je hier. Succes met je verhaal verder.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 15 juli 2016 00:26]

Ga nou eerst eens bekijken wat UWP/OneCore is. Dus niet alleen voor mobiel. Dan snap je ook dat steeds met het marktaandeel van mobiel komen, weinig zegt. Het staat een beetje te simpel.
e gaat gemakshalve maar even aan >350 miljoen actieve Windows 10 gebruikers voorbij. Xbox, iOT, stijgende 2in1/laptop markt.
UWP is juist geniaal voor (noob) consumenten en gaat dus verder dan alleen mobiel. Capice?
Ja dat vond ik ook jammer ten opzicht voor microsoft. Maar tegelijkertijd vraag ik me af of een low power atom onderhand niet in de buurt komt? Maar ik weet niet hoe de laatste atoms zich verhouden tot de high end arm chips. Ik kan zo 123 even niet vinden hoeveel zo'n arm chip nou verbruikt, al gok ik dat dat nog steeds meer is dan een atom met een sdp van 2 watt.
Een goed voorbeeld is de Dell Venue 8 7000, deze tab heeft een intel proc. heeft veel kracht en doet het goed qua accu duur in de test.
x86 zal er voorlopig niet gaan komen, aangezien intel heeft aangegeven geen x86 mobiele chips te gaan maken. Helaas.

nieuws: Microsoft maakt Windows 10 Mobile geschikt voor smartphones met Intel...

http://www.anandtech.com/...smartphone-socs-cancelled
Het enige grote verschil wat er is betreft de hoeveelheid beschikbare apps, behalve dat daar al aardig aan wordt gewerkt en er dus steeds meer goede apps te verkrijgen zijn, wordt er ook heel hard gewerkt aan software die het heel eenvoudig maakt om apps van iOS over te zetten naar WM10... dat zal op den duur dat gat ook grotendeels dichten. Buiten dat heb ik liever 100.000 goede apps dan 10.000.000 apps die veelal hetzelfde doen etc.

Maar buiten dat is WM10 een zeer fijn mobiel OS, na 3 jaar voor het werk een Lumia 820 naar volle tevredenheid te hebben gebruikt heb ik nu maar weer eens voor een Android toestel gekozen en ik heb er eigenlijk een beetje spijt van. Alleen al de stabiliteit van de software en de apps met WM10 is echt stappen voor op Android, met de Lumia 820 vrijwel nooit problemen... nu een HTC One A9 en ik heb het toestel al meerdere keren moeten herstarten omdat bepaalde apps blijven crashen zoals mail en telefoon.

Die achterstand waar jij het overhebt is lang niet zo groot als jij denkt dat het is, WM10 is op sommige vlakken zelfs flinke stappen voor op Android. (Ik spreek expres niet over iOS want daar heb ik geen ervaring mee).

Prive ben ik overigens van een HTC One M7 overgegaan op een Lumia 950 en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad...

edit: typo

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 14 juli 2016 19:08]

Volledig mee eens... Wegens ontevredenheid over mijn Lumia 950 in eerdere stadia (toen Windows 10 als beta aanvoelde), heb ik een Z5 Compact gekocht. Maar geloof me, Android is echt niet stabieler. Je wilt niet weten hoe vaak ik 'xxx is gestopt' als pop-up krijg met Android 6.0.1, de allerlaatste update.

Verder vind ik het instellingenmenu van W10M veel fijner en overzichtelijker om mee te werken op mijn Lumia (ook hier is Windows van ver gekomen met Windows Phone 8.1, waar het echt brak was)...

Het is spijtig dat de hoeveelheid apps beperkt is inderdaad, maar met opties als Xamarin, of andere tools om iOS apps naar Windows 10 Mobile te krijgen zit dat wel snor. Instagram en Facebook Messenger zijn daar een heel goed voorbeeld van, waar Instagram voorheen altijd afwezig was, werkt het nu werkelijk perfect op mijn Lumia 950! :)

Mijn hoop op zege is gevestigd voor Windows 10 Mobile! :9
Van wat ik zoal hoor is dat "app is gestopt" meldingen veelal worden veroorzaakt door andere apps zoals bv een lockscreen app of andere ongein. Zaken die eigenlijk niks met elkaar te maken moeten hebben. Gezien je mail en telefoon noemt is een lockscreen in ieder geval een mogelijke veroorzaker. Eventueel de lockscreen van Sony zelf.

Maar het klopt dat de stabiliteit bij Android ook nog niet gewenst is, maar voor de meeste gebruikers is dat geen probleem omdat die niet veel customizen aan hun systeem. In ieder geval niet in de mate van een tweaker. Maar veel apps zijn echter wel weer veel beter op Android. Noem een Flitsmeister, Whatsapp, Spotify of zelfs Skype. Als je geen rare dingen met je toestel en er een beetje handigheid in krijgt, kan je Android wel betrouwbaar genoeg krijgen. W10M is, zeker in het Insider programma, alles behalve stabiel en betrouwbaar. En compatibiliteit met dingen als Bluetooth is ook vaak droevig.

Maar wil je stabiliteit dan moet je echt iOS hebben of WP8. En bij iOS weet je in ieder geval wel dat je voorlopig goed zit.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 juli 2016 08:18]

Te vroeg begonnen. Tijdje stil gestaan. Nu weer aan de weg aan het timmeren https://blogs.windows.com...-14388-for-pc-and-mobile/

Maar het marktaandeel en app-gap verhaal is een kip en het ei verhaal wat alle tweakers nu wel kennen.
Klopt, maar het marktaandeel is omlaag gegaan, niet langzaam meer gestegen zoals eerst wel het geval was. Kortom: er is achteruitgang. Zeker ook als je op Tweakers steeds meer reacties en forumposts leest van mensen die het wel hadden, maar ondertussen ook niet meer geloven in het platform of op zijn minst de komende 2 jaar geen verbetering zien.

Windows 10 heeft ook niet gebracht wat men ervan hoopte en zeker in NL is er weinig reden meer om bij W10M te blijven
maar bedoel je marktaandeel van devices in gebruik of nieuw verkochte?
Las laatst dat er iemand zelfs voor android koos boven windows puur vanwege pokemon go. (dat was op tweakers)

Zelf blijf ik wel bij windows10mobile ook al is cortana niet in het nederlands. Ik geloof nog wel in de apps op de xbox, telefoon, tablet, desktop, hololens, iot etc. maar ik begrijp mensen goed dat ze de overstap maken. ieder zijn voorkeur. Ik begrijp niet dat Microsoft de 950 niet wat later heeft gelanceerd, want w10m was er op dat moment niet klaar voor. Je krijgt geen 2e kans voor een 1e indruk, dus dat heeft het platform niet veel goeds gedaan.
Misschien omdat Japan een grote, best wel geďsoleerde markt heeft waarin er vraag is naar verscheidenheid. Ik vermoed dat de marktaandelen in Japan best wel eens wat anders kunnen liggen dan in de rest van de wereld.
Die liggen inderdaad anders, maar misschien niet in het voordeel van Microsoft. Japan... ,1% share, China... 0,6%. Ik vind het dat ook heel vreemd dat dit toestel maar op 1 markt wordt uitgebracht. Dit toestel is eigenlijk de opvolger van de Lumia 730. Ik hoop dat hij naar Europa mag komen.
Dat heeft er dus niks mee te maken, in Japan gebruiken ze relatief weinig vaste internet verbinding maar zijn ze veel meer mensen mobiel aan het internetten. Windows 10 is een uitkomst voor mensen die thuis even hun scherm aansluiten en gewoon verder kunnen internetten op hun mobiel alleen ook met tobo en muis :)
Ik gok dat het zakelijk segment er veel gebruik van maakt. Ook zijn daar zoveel meer merken dan we hier plaatselijk toegang tot hebben, dus meer kans op w10.
Inderdaad, ze zouden ermee moeten stoppen. Ik bedoel maar, je ziet besturingssystemen zoals Ubuntu, Debian, etc. ook niet meer op de desktop markt concurreren die een nog veel lager marktaandeel had-