×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech kondigt draadloos mechanisch toetsenbord en muis aan

Door , 78 reacties

Het Zwitserse Logitech heeft een nieuw mechanisch toetsenbord aangekondigd. De G613 is draadloos en beschikt over switches van Romer G, die het ook in andere toetsenborden gebruikt. Daarnaast introduceert de fabrikant een draadloze G603-muis.

Door de gebruikte draadloze techniek moet het toetsenbord responstijden van 1ms kunnen leveren, claimt Logitech. De eigen Romer-G-switches hebben een activatiepunt van 1,5mm en er is volgens de fabrikant een kracht van 45 gram, omgerekend 44 centinewton, nodig om dit punt te bereiken. De levensduur komt neer op 70 miljoen toetsaanslagen.

Het keyboard is met maximaal acht apparaten via bluetooth te koppelen, waarbij gebruikers kunnen wisselen tussen deze manier van overdracht en de zogenaamde Lightspeed-modus. De gebruiksduur moet met twee AA-batterijen neerkomen op achttien maanden.

Daarnaast introduceert het Zwitserse bedrijf een nieuwe muis onder de naam G603. Die heeft een nieuwe Hero-sensor aan boord die tussen de 200 en 12.000dpi ondersteunt. Dat is hetzelfde als de pmw3366-sensor, die in eerdere producten werd toegepast, al claimt Logitech dat het nieuwe exemplaar tien keer zo efficiënt omgaat met energie als de vorige generatie.

In de high performance-modus komt de gebruiksduur neer op maximaal vijfhonderd uur. In de 'low'-modus gaat de responstijd van 1 naar 8ms, maar moet de muis maximaal achttien maanden meegaan op twee AA-batterijen. De G603 heeft zes programmeerbare knoppen en slaat configuraties op lokaal geheugen op. Ook dit exemplaar is met verschillende bluetooth-apparaten te pairen.

De twee nieuwe apparaten moeten deze maand wereldwijd beschikbaar komen en zijn inmiddels vooruit te bestellen. Logitech vraagt 149 euro voor het toetsenbord en 79,99 euro voor de muis.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

30-08-2017 • 12:19

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Speciaal voor de wannabe gamer! (Seriously, draadloos? Als gamer wil je juist minder latency...)
Want gamers zijn de enige mensen die profijt hebben van een mech keyboard?
Niet perse, maar dat is wel de doelgroep volgens de marketing van dit apparaat.

Je kan stellen dat mensen die de algemene verbetering van toetsenborden met specifieke switches willen ervaren het niet op prijs stellen als precisie en timing om zeep geholpen worden door een draadloze verbinding.
Dit vroeg ik me een stukje hierboven dus ook al (openlijk) af... :\ Ik snap dit niet zo goed
Jammer dat hij niet verlicht is. Verder ziet hij er redelijk neutraal uit, wat erg positief is. Tegenwoordig lijken de meeste toetsenborden gericht op jonge gamers (met allerlei felle kleuren en vreemde vormen).
Jammer dat hij niet verlicht is.
Verlichting combineert niet lekker met batterij gevoed. Het zou wel kunnen, maar dan ga je max enkele weken halen i.p.v. 18 maanden.
Ik vind persoonlijk verlichting alleen maar storend. Verder ziet het er uit als een prima draadloos toetsenbord voor de prijs, dus verlichting (al helemaal RGB) zou ik er echt niet op missen.

Sowieso, mechanisch, niet verlicht, draadloos en een volledige 104-key layout met polssteun, doe mij er maar ééntje. Of een tiental voor op kantoor. ;)
Ik snap dan de noodzaak van draadloos weer niet zo. Dat draad heb je toch helemaal geen last van? Geen gezeik met opladen of batterij beheer. Bovendien goedkoper.
Alleen voor mobiel gebruik kan ik me draadloos voorstellen als compacter/mobieler. Maar ja, laat een mechanisch toetsenbord nu bij uitstek al niet geschikt zijn voor mobiel/compact. Dus dat argument blijft niet echt meer overeind.

Verlichting vind ik wel fijn in donkere situaties, verder heeft het niet zoveel nut voor normaal gebruik. Mag van mij ook gewoon wit licht zijn en hoeft geen LED discoshow te zijn. Maar voor gamers kun je LED kleuren weer gebruiken om een herkenbare functie aan toetsen te koppelen bijv.

Zelf wordt ik dus niet zo warm van dit product, maar het zal vast een markt bereiken.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 augustus 2017 18:16]

Zit er hier zelf aan te denken om mijn XBOX in te ruilen voor een HTPC om op te gamen, nu wil ik daar dan natuurlijk controllers bij. Maar ik zat ook te denken aan een soort van "tafeltje" welke ik op schoot / op de bankleuning kan houden met een draadloos toetsenbord en muis. Dan kan ik ook nog eens een RTS spelen.
Ik ben benieuwd of dit toetsenbord en deze muis ook op de Xbox One gebruikt kunnen worden.

Van de week gaf Microsoft aan, om naast de bestaande toetsenbord ondersteuning, ook langzaam muis besturing toe te gaan staan. Als eerste spel is dat het eigen Minecraft, maar wie weet wat volgt.
Dit is heerlijk voor een HTPC en de bank ;) https://www.nerdytec.com
Ah, yeah, zoiets ja! Thanks!
niet mee eens, je hebt zo wel een opgeruimd bureau, of je kan het aan de kand legen
Het is esthetisch idd wel fraai.
Als ik game met weinig omgevingslicht is een verlicht toetsenbord wel erg fijn vind ik.
RGB vind ik zelf een fijne extra, indien gewenst kan het uitgeschakeld worden, maar in mijn geval per applicatie verschillend, zo kies ik bij Gaming voor rode toetsen, en bij Spotify voor wat rustigere paarse verlichting.
Check de nieuwe tesoro gram eens, die is echt mooi voor een mechanisch toetsenbord. Wel met een korte travel dankzij de nieuw kailh switches, wat ik persoonlijk wel fijn vind omdat ik door de jaren gewend ben geraakt aan de scissorswitch toetsenborden van laptops.

https://www.youtube.com/watch?v=iKghMC0iHHQ
https://www.youtube.com/watch?v=X5YwG6kxgxE

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 30 augustus 2017 12:37]

Maar die is niet wireless, toch? Dat is mij uit het filmpje en de website niet honderd procent duidelijk doordat de kabel schijnbaar ook detachable is. Maar ik heb het idee dat dat enkel voor handig opbergen / meenemen is?

Edit: uit dat andere filmpje wordt het ook duidelijker, het is geen draadloos toetsenbord, de kabel is enkel verwijderbaar voor gemak.

[Reactie gewijzigd door paoper op 30 augustus 2017 12:41]

Ah ja, klopt!
Als je echt een draadloze wil kijk dan ook eens naar de Anne pro op chineze sites, die kan je ook nog eens programmeren!
Super bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet, maar is exact het soort toetsenbord waar ik naar op zoek ben. Ook in het wit beschikbaar zie ik :9
Hoe vaak kijk jij naar je keyboard tijdens het typen of gamen? Ik zie echt geen voordeel in een verlicht toetsenbord (op laptops kan ik het me nog voorstellen).
Kunt er leuke dingen mee doen evt, wil zelf nog een script schrijven dat een keyboard groen laat oplichten bij succesfull build tests en rood bij issues.

Handige feedback op een leuke manier zonder een build in de gaten te houden snel resultaten te merken, dan kan ik de mails ook naar spam schieten :P
successful build tests? In welke context praten we dan? :P
Software development, doe meer als alleen gamen met een pc :+
Aha, maar het blijft meer omdat het kan dan dat het daadwerkelijk nuttig is ;).

Ik game overigens tegenwoordig überhaupt nog sporadisch
Dat verhoogt de productiviteit: als je krant fullscreen over je build staat, zie je toch nog direct wanneer de build klaar of onderbroken is. Ik vind het wel een leuk idee eigenlijk.
Ik zou het niet weten. 15 jaar geleden kreeg je gewoon een geluidje te horen als iets klaar of mislukt was bij bijvoorbeeld het branden van een cd :Y) *insert elby clone cd geluidje*
De leukere dingen in het leve zijn niet zozeer nuttig :Y)
De goedkope wel ja, de duurdere toetsenborden zijn meestal neutraal. Neem de corsair serie of de masterkeys van cooler master.
Er zijn genoeg toetsenborden op de markt met nog minder game knoppen waarbij je ook het licht uit kunt schakelen. Je stelling raakt dus kant noch wal.
De verlichting is wel een gemis ja. Maarja het scheelt veel in accuduur. Ik ben wel benieuwd wat de accuduur prestaties hadden kunnen zijn met verlichting.

De meeste gamers zijn vaak avers van draadloze peripherals, maar zelf ben ik best wel geinteresseerd in dit toetsenbord. Ik heb zelf het liefst een zo'n kabelloos mogelijke setup. Het argument dat het mogelijk 'net in tijdens een game uit kan vallen' is niet zo'n probleem aangezien dat altijd ver van tevoren wordt aangekondigd door de software. Een relevanter probleem is hoogstens de latency die wat hoger ligt.
klopt. Maar een witte toetsenverlichting was beter geweest. Houden ze waarschijnlijk achter voor een hardwareupdate?
Ze hebben waarschijnlijk de verlichting weg gelaten om een lange batterijduur te kunnen houden.
Mijn K800 gaat ook wel een twee weken mee. Heeft ook verlichte toetsen. Nee, dat kan geen excuus zijn. Er is plaats genoeg voor voldoende batterijen.
Verlicht vind ik niet nodig, ik zit nooit in het donker. Prijzig maar misschien een leuke item om over na te denken.

Betr. de "Jonge gamers" heb je het verkeerd dit heeft weinig met leeftijd te maken, vaak zijn er genoeg 30+ers die ook graag een kamer vol RGB verlichting hebben. Ik ben daar geen van, maar ik vond dit in mijn tienerjaren ook gewoon niet leuk.

Dus ik denk dat leeftijd daarbij niet speelt.
Betr. de "Jonge gamers" heb je het verkeerd dit heeft weinig met leeftijd te maken, vaak zijn er genoeg 30+ers die ook graag een kamer vol RGB verlichting hebben. Ik ben daar geen van, maar ik vond dit in mijn tienerjaren ook gewoon niet leuk.
Beetje een contradictie als je het mij vraagt. De voornamenlijke afzetmarkt voor dit soort producten zijn toch echt de 'kids zoals ik' (inmiddels 22 maar nog niet volledig uit de RGB fase, alhoewel het niet perse RGB hoeft. Gewoon een beetje verlichting in mijn pc en op mijn toetsenbord om ook in het donker alles te kunnen bewonderen, vind ik wel prettig).


Het feit dat jij die fase al ontgroeit bent, en met jou velen, maakt toch echt de 'jonge gamer' als primaire klant. Daarnaast is het voor die mensen erg verleidelijk om te kiezen voor het product met de meeste "wauw"-factor. Dan is het misschien kwalitatief niet het beste product, maar het oog is toch sterker dan het verstand (ook hier ben/was ik schuldig aan).
Je bedoelt dan geen contradictie, maar een pleonasme, vermoed ik. Overigens ben ik het niet met je eens, want ook mensen die beroepsmatig veel tekst invoeren, zijn gebaat bij mechanische toetsenborden, zoals dit. En laten die nou net niet zo zitten te wachten op de voornoemde toeters en bellen. Ik hou van feestverlichting, maar niet als ik aan het werk ben, alleen daarna.
Pleonasme inderdaad, mijn excuus met vertraging op het vliegveld zitten heeft me niet zo scherp gemaakt :9.

Het gaat in deze ook niet alleen om RGB leds. Maar over ook felgekleurde inserts etc. Bij de meeste gamertoetsenborden kunnen de LEDs ook uit/"wit" licht weergeven.
Wat ik me wel afvraag is waarom logitech gestopt is met het maken van toetsenborden met een ingebouwd scherm. Ik zelf heb de g19 en ben daar erg over te spreken. Ik had graag een g20 gezien met allemaal coole features in het scherm.
Omdat tegenwoordig veel mensen blind typen en nooit naar hun toetsenbord kijken.
Ja dit! Ik zit nog met de G15 en ondanks dat de ledjes niet zo goed meer werken en de volumedraaiknop niet meer werkt ben ik erg blij met dit toetsenbord.
FPS of een klokje bijvoorbeeld gebruik ik vaak tijdens het gamen.

Ik snap dat velen (ikzelf ook trouwens) een 2e scherm hebben, maar die staat niet altijd aan en bepaalde beperkte info op een klein schermpje voor je neus vind ik gewoon handig.

De macro keys gebruik ik ook voor o.a. Firefox opstarten, volume hoger/lager zetten van discord, calculator starten, chrome starten, de map openen in PUBG etc.
Dit nieuwe keyboard heeft dan wel een aantal macrotoetsen dus dat zal wel voldoende voor me zijn.

Ook ik had graag lichtjes in het keyboard gezien. Gewoon subtiele verlichting vind ik handig en mooi.
Inderdaad msi afterburner plugin op de g15 is ideaal onder het gamen.

Als ik een nieuw tobo ga kopen dan sloop ik het scherm en controller er uit en 3d print ik daar iets voor dat ik dat gewoon kan blijven gebruiken.
Omdat ze daar tegenwoordig ARX en je tablet of smartphone voor gebruiken.
Veel beter en groter scherm
Veel slechtere ondersteuning van de apps helaas.
Ja lekker omslachtig! Weer losse stroom voor je extra apparaat. Schermpje moet aan blijven staan, er moet via een app gecommuniceerd worden met je pc (kan bijv. met roccat).
Maar ik vind dat echt geen doen.

Ik snap op zich wel waarom er amper van dat soort toetsenborden meer zijn hoor, maar toch had ik er graag nog een paar gezien.
ik ben nog steeds blij met mijn G13 die is wel van een dergelijk schermpje voorzien.
en ik kan intussen niet meer op een normaal keyboard gamen, dat is echt veel te beperkt.
wasd toewijzen aan 1 vinger is echt een verrijking.
Inderdaad! Ik heb sinds kort mijn g15 ingeruild voor een g933 en enige wat ik mis is mijn klok. Ik moet nu mn tel pakken of switchen uit de game om de tijd te zien.
Ik neem aan dat het iets met verbruik te maken heeft?
Ik ben een groot fan van m'n Logitech muizen en ik ben al tijden op zoek naar goede BT KB&M, maar het grootste probleem dat ik heb, is met Bluetooth. BT functioneert zelden lange tijd zonder problemen. Vooral bij het toevoegen van meer dan twee devices en het swappen daartussen, gaat vaak mis. Ook heb ik bij alle devices met BT, last gehad van wel/niet herkennen, wel/niet activeren in verschillende varianten. Soms zegt ie dat ik verbonden ben, doet het device het niet. Dan valt het device of de connectie opeens weer weg..om gek van te worden.

Alleen om die reden al, verwacht ik dat bedraad voor gaming altijd beter blijft. Tot BT eens een upgrade krijgt.
BT is één van de twee draadloze modussen. Verder werkt het toetsenbord en muis ook via "G Lightspeed" wat met een losse adapter is.
Misschien lees ik het verkeerd in het artikel, maar er wordt gesuggereerd dat er gekoppeld moet worden via BT en daarbinnen tussen twee modi gekozen kan worden. Ben er niet helemaal bekend mee.
Kijk op deze foto: https://assets.logitech.c...nical-gaming-keyboard.png

Zie je een duidelijke losse adapter die je in het USB poort doet (en nee dat is geen BT adapter)
Ik heb het even opgezocht en het lijkt er inderdaad op dat het om een separate adapter gaat. Nu ben ik zeker geïnteresseerd. Het kan in het artikel beter verwoord worden though.
Waarom is het begin van het filmpje rainbow six siege? Of is dit alleen bij mij?


Verder, prima toetsenbord. Weer is een normaal toetsenbord. En niet altijd maar dat rood en RGB
Dat filmpje staat ook op Logitech product pagina.
Is gewoon het promo filmpje van Logitech zelf.
Ligt het aan mij of vind ik dat logo erg op de Commodore lijken?

Zo uit m'n hoofd, heb het niet opgezocht.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 30 augustus 2017 14:45]

Het heeft er wel wat van weg.. Maar niet veel meer als dat de linker kant van de C op de linkerkant van de G lijkt, of O. Maar, zeker vanuit geheugen, snap ik de vergelijking ^_^

Commodore: http://www.logobook.com/w.../10/Commodore_65_logo.svg
Logitech G: http://school.egg-one.com...chG_vert_RGB_black_LG.png

[Reactie gewijzigd door CaseyWHO op 30 augustus 2017 15:56]

Verlichten? En dan een mega accu erin ?
Ik vind het wel jammer om te zien dat de G603 geen echte opvolger van de G602 is. De G602 is een fijne kruising tussen een "shooter" muis en een "mmo" muis. De G602 heeft zes buttons op de zijkant, en twee extra buttons bovenop, waar een Naga ofzo een heel numpad aan knoppen op de zijkant heeft.

Jammer dat dit weer een traditionele "shooter" muis is geworden, en dat alle extra knoppen van de G602 weer verwijderd zijn.
Het is sowieso jammer dat ieder nieuw model gelijk is aan de G403... 2 thumb buttons en een extra dpi button. Wat dat betreft hebben ze maar 3 modellen qua layout:
- G102, G203 en G Pro.
- G403, G603, G703
- G903

Misschien dat ze de G503 meer buttons geven want dat mis ik nu een beetje.
Ik vind het wel een bijzondere combi, mechanisch en draadloos. Bij mechanisch denk ik toch aan perfomance, gamers bijvoorbeeld. Een doelgroep die ook een lage kans op storing of lege batterijen wil.

Maargoed, misschien heb ik een negatief beeld van draadloos, ik heb al een tijdje geen draadloze spullen gebruikt. Ik heb hier een Logitech MX1000 gitech muis die ik een tikje aan de trage kant vind. Ik ben een intensieve gebruiker maar ik game niet.
Ik ben die doelgroep. Als gamer die gewend is aan 'performance', had ik geen andere keus dan om er op achteruit te gaan qua keyboard als ik wil gamen op mijn TV. En daar irriteer ik me mateloos aan slechte draadloze muis+toetsenbord. Met de G900 muis van logitech is de inputlaggende oude muis al vervangen met een compromisloze draadloze muis (echt een aanrader!). Dit toetsenbord zal hopelijk een verademing zijn qua toetsenbord.
Ja, "computeren" via de tv is wel een goed argument om draadloos te gaan, draden worden dan al gauw onhandig. Ik heb de MX1000 van de rommelmarkt meegenomen met het idee om dat ding daarvoor te gebruiken.
Jammer dat ze vast blijven houden aan de Romer-G switches, ik vind ze lang niet zo fijn als Cherry MX switches. Als ze die zouden gebruiken zou ik wel een Logitech mechanisch toetsenbord kopen, de kwaliteit van Logitech is altijd dik in orde.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 30 augustus 2017 12:41]

Ik ben juist ontzettend blij met Romer-G. Nou moet ik wel erkennen dat ik niet zo zeer een voorkeur heb qua switches. Maar had hiervoor een Cherry MX Red ook van Logitech (heb nu een G810) en wat mij vooral opvalt is dat er geen/weinig "Licht Lekkage" is onder de toetsen, dat vond ik altijd heel storend. Alsof er een gloed onder je toetsenbord vandaan kwam in plaats van alleen de individuele toets verlichten.

[Reactie gewijzigd door CaseyWHO op 30 augustus 2017 13:04]