Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech maakt fysiek toetsenbord zichtbaar in vr

Logitech heeft de Bridge aangekondigd, een ontwikkelaarskit die het mogelijk maakt een toetsenbord zichtbaar te maken via een vr-bril, om te kunnen typen in de virtuele omgeving. In eerste instantie maakt Logitech een beperkte hoeveelheid sdk's beschikbaar.

De Bridge moet het invoeren van tekst in vr eenvoudiger maken, door het fysieke toetsenbord en de handen zichtbaar te maken. De kit bestaat uit een Logitech G-gametoetsenbord en een accessoire waarin een Vive Tracker geplaatst kan worden, naast de bijbehorende software. De tracker kan aan het toetsenbord bevestigd worden. Zodra de Vive Tracker aangezet wordt, verschijnt de virtuele representatie van het toetsenbord in een vr-app als overlay. Ontwikkelaars hoeven hier hun app niet voor aan te passen. De Bridge werkt bij elke app op basis van SteamVR.

De kit zorgt ervoor dat fysieke toetsaanslagen ook zichtbaar zijn bij het virtuele toetsenbord. Ontwikkelaars kunnen de weergave van de Logitech G naar eigen inzicht aanpassen met bijvoorbeeld skins. Logitech maakt van de tracking van de HTC Vive gebruik om de handen van de gebruiker zichtbaar te maken tijdens het typen.

Voorlopig zijn er slechts vijftig exemplaren van de sdk beschikbaar voor een bedrag van 150 dollar, omgerekend en met btw is dat 156 euro. Ontwikkelaars kunnen zich tot 16 november melden bij het bedrijf om een kit te ontvangen. Logitech belooft dat er meer exemplaren beschikbaar komen als er genoeg interesse is. Of het bedrijf ook aan ondersteuning voor andere vr-brillen dan de HTC Vive werkt, is niet bekend.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

03-11-2017 • 15:25

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Het is een mooi begin om fysiek belangrijke besturingselementen in een VR omgeving zichtbaar te krijgen en daarmee bedienbaar zonder de VR bril te moeten afzetten.
Een volgende stap is b.v. je button-box van je (race/vlieg) sim zichtbaar maken.
Dan wordt volledig VR racen of vliegen een stuk aantrekkelijker; op de tast een schakelaar zoeken is niet realistisch.

Er moet een manier zijn om via merktekens op de externe apparatuur deze in een VR omgeving te kalibreren; bv joystick, flight controllers, stuurwiel.
Dit is voor mij het belangrijkste bezwaar om naar VR over te gaan, ik kan fysieke dingen niet meer bedienen zonder visuele ondersteuning.
Eigenlijk vind ik het vreemd dat deze ontwikkeling niet al wat verder is. Je zou verwachten dat het inbouwen van wat infrarood leds in (bv) een game-controller, en dat vervolgens in VR laten tracken, niet heel lastig is voor de Oculus.

De Vive heeft dan welis waar de puck, maar eigenlijk vind ik die nog best groot en onhandig. Daarnaast is de puck erg lastig te krijgen.
Wat dacht je van motionsickness, ik wordt na 1 min kijken naar een achtbaan video al kostmisselijk

[Reactie gewijzigd door sygys op 6 november 2017 09:04]

Dan moet je niet in de achtbaan gaan :+

Even zonder gekkigheid: heb je recent nog een Vive gebruikt? Motion sickness is imo al een stuk minder tov de Rift DK2 bijvoorbeeld.
Natuurlijk alleen overbodig voor het gros van ons dat blind tikt ;)
Ik zou het alleen handig vinden om het toetsenbord te vinden zeg maar. Zeker als je vr dingen hebt waar je bij gaat rondlopen. Dat je dan in VR gemakkelijk je toetsenbord kan vinden en je handen kan plaatsen, is dan wel handig (is een beetje AR-achtige techniek, een real-life object in de ruimte tracken). Ik hoef dan verder het toetsenbord niet meer te zien, kan prima blind tiepen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 3 november 2017 15:38]

Maar kan je ook blind je toetsenbord vinden als je een tijdje in roomscale VR door je kamer bent wezen rondlopen?
Zonder je VR headset af te zetten is het niet makkelijk om je bureau terug te vinden, je toetsenbord op je bureau en daarna de juiste positie op het toetsenbord vinden om dan pas blind te gaan typen. Exact weten waar je toetsenbord zich bevind kan zeker toegevoegde waarde hebben al kan je nog zo goed blind typen.
Maar als je rondloopt, doe je dat met die vive-controllers, die moet je dan neerleggen (waar? dat zie je niet), typen, controllers weer vinden en weer oppakken.

Toegevoegde waarde? Waarschijnlijk. Omslachtig/onpraktisch? Net zo goed.
Controllers worden al gevolgd. Als ik even een pauze neem of maar 1 controller nodig heb leg ik ze gewoon op de vloer. In VR liggen ze dan ook op de vloer en zijn vreselijk makkelijk terug te vinden. Ook gebruik ik alleen de straps als ik een game doe waar ik actief met mijn armen zwaai, maar zelfs met de straps is het seconden werk om ze op de grond te leggen en weer vast te hebben.

Ook ben ik geen expert in blind typen, Ik heb niet echt een vast patroon, ik typ hoe mijn vingers op het moment boven mijn toetsenbord hangen. Daardoor moet toch altijd even kort spieken (voornalijk om te zien waar mijn vingers rond hangen). Ik typ te weinig om zin te hebben om op een normale manier blind te leren typen.
Ik heb zelf een oculus en ook deze tracked net zoals de vive de controllers. Mensen hebben totaal geen probleem hierdoor deze uit je handen te graaien :+
Hey Barsonax :) Ook eindelijk VR in huis? Nice!
En jep, de controllers zitten gewoon waar je ze verwacht, op de exact zelfde plek waar je ze virtueel ziet. In de eerste reacties van vrienden zit meestal hoe erg ze onder de indruk zijn van de tracking.
Ik heb de oculus gekocht toen de prijs naar 450 ging voor de set (bril + 2 controllers + 2 camera's). Nog steeds vrij duur maar meer wat je voor een console ook zou betalen.

De prijs zal wel nog wat verder naar beneden moeten voordat het echt gaat aanslaan maar ze zitten op de goede weg.
Juiste positie op het toetsenbord is blind toch nooit een probleem,

daarom hebben de F en J (op een azerty) keyboard toch zo van die topjes , zodat je weet waar je de wijsvingers moet plaatsen :)
Klopt, maar dan moet je wel die topjes zoeken. Terwijl het zien van je keyboard vanuit je ooghoeken (wat je met blind typen ziet) genoeg is om ongeveer op de juiste positie te landen. De topjes zijn in een normale situatie alleen maar een bevestiging, maar je gaat niet express weg kijken en dan voelen naar die topjes om de juiste positie te vinden.

Maar als het niet genoeg overtuiging is. Maak het stil in je kamer, sta in het midden draait 10 rondjes om je te desoriŽnteren en ga met ogen dicht je toetsenbord zoeken en typen. Dan merk je snel genoeg wat een gedoe dat is.
Als je aan het rondlopen bent heb je toch een andere vorm van besturing in gebruik?
Dat betekend niet dat je nooit een toetsenbord nodig hebt. De games zullen dan gebruik maken van virtuele toetsenborden, maar dat is niet altijd even handig. Soms moet je buiten de VR game ook even multitasken en dan kan je vrij snel overstappen naar een virtuele desktop binnen SteamVR, maar dan heb je weer met een vervelende virtuele toetsenbord te maken.
Niet alleen dat.. als ik het moet hebben van de video ziet het er ook nog eens sukkelig uit. je zit in een VR wereldje en moet je alsnog naar voren kijken om je beeldscherm te zien, met daaromheen een zwarte muur.. nou wil ik niet klagen maar zie weinig nut hier van in. tijdens het gamen lijkt me het enorm irritant om je toetsenbord te zien 8)7 . Enige voordeel dat ik me kan bedenken is dat je zo virtueel meerdere schermen kan hebben..
Natuurlijk niet voor gamen, maar wel voor bijv ontwerp/programmeer/etc werk in een virtuele omgeving.
Men kan het maken zoals een toetsenbord op je mobiel. Vanaf je je toetsenbord nodig hebt, wordt de laag met het toetsenbord ook actief, anders niet.
Blind typen gaat ook in vr een heel stuk moeilijker :)
bij de meeste keyboards hebben de F en de J een lipje/verhogingkje/reliŽf op de toest, waardoor je die makkelijk kunt vinden. Dan is blind typen prima mogelijk. En je ziet wat je typt (lijkt me) dus je kunt makkelijk snel corrigeren.
Het probleem is als je moet wisselen tussen VR controllers en je toetsenbord. Je toetsenbord blind terug vinden is lastiger dan je denkt, vooral als je in Roomscale bezig bent. Ik moet meestal mn bril half afzetten of de camera activeren om te zien waar mn toetsenbord zich bevind.
Ik type niet blind, en ik vind het overigens heel cool.
De vermenging tussen VR en werkelijkheid is volgens mij het meest interessante aspect van VR.
Om een voorbeeld te geven ik werk lekker thuis, maar de muur achter mijn monitoren is door VR veranderd in een zicht op kantoortuin waar mijn collega's virtueel werken... want zij werken ook thuis.
Je kan zo wel ff wat vragen of virtueel naar iemand toe "lopen" en mee kijken op zijn scherm(en)
There's always this one guy .....
~Logitech
8-)
Ik kan prima blind typen, alleen weet niemand dan wat er staat 😊
Zou niet overbodig zijn mochten de toetsen bijvoorbeeld andere functies hebben in bijvoorbeeld media platformen of bepaalde games. dan is het wellicht handig voor bepaalde functie toetsen of Macro's om dit te gebruiken.
Ja, net zoiets als toetsenbord verlichting.
Maar dan moet je wel eerst je toetsenbord vinden, en DAT is waar dus die gekoppelde tracker voor is.
Kon ik het maar blind typen, dat gaat nog steeds nog niet helemaal lekker, maar het gaat wel, maar duurt wel een stuk langer dan iedere keer kijken op mijn toetsenbord.

Maar het is wel heel erg handig dat je niet je bril hoeft af te zetten wanneer je moet typen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 november 2017 20:38]

Ah ja een werkplek in VR.

*Gaat achter bureau zitten en zet VR bril op vervolgens krijg je een toetsenbord te zien met Office/Skype etc. voor je* Complete werkplek 360 graden.*

Thuis geen computer of toetsenbord nodig alles virtueel. Met Force feedback op de toetsen ook nog gevoel. Klaar.
* Falcon droomt even mee .. :)
Oneindige travel!

Oh nee, je hebt gewoon een toetsenbord nodig.

[Reactie gewijzigd door jpsch op 3 november 2017 16:16]

Tot je de wederhelft een tik verkoopt, omdat die jou op de schouder tikt want de koffie staat op tafel en jij dacht dat het een collega was.... :+
Doet me denken aan de Oculus Rift aflevering van South PArk.
Op PSVR krijg je je controller ook te zien in verschillende games. Zo heb ik mijn controller op een virtuele tafel (cafe in London Heist) willen neerleggen (die er uiteraard niet was) en de controller vervolgens op de vloer kletterde.
Die 50 zijn al weg, ze hebben me net gezegd dat ze er meer zullen maken en dat volgende week laten weten. Welke nitwit bedacht heeft dat je met 50 iets kon doen.....
Ben ik nu de enige die het allemaal zo omslachtig ga vinden ??

Dingetje voor dit, dingetje voor dat :? :?
Dat lijkt me tijdelijk :) uiteindelijk wordt het gewoon met een camera en beeldherkenning gedaan, en worden zo de objecten direct herkend ipv met speciale "dingetjes"
Wat ze nu overigens al aan het testen zijn met speciale sensors...
Die sensors gaan binnenkort gewoon ingebouwd zitten in nieuwe keyboards.
Daar zult je vast niet de enigste in zijn, maar.. dit is wel echt briljant. Hoe vaak ik al mijn tobo op de grond heb gekieperd al zoekende naar dat ding... Het is een wonder dat hij nog steeds werkt..
Met die instelling waren er uberhaupt geen computers geweest.
Laat ik een VR bril opzetten, zodat ik mijn fysieke toetsenbord niet meer zie, die ik dan weer virtueel zichtbaar maak met ťťn of ander tooltje... Beetje onzin dit.

Overigens blijft het een virtueel toetsenbord wat je ziet. Het fysieke toetsenbord is niet zichtbaar. Het is een virtueel 3D model wat op de plek van het fysieke toetsenbord verschijnt. Maar nu ben ik wel heel erg aan het muggenziften.
Je bent inderdaad aan het muggenziften. Niemand zegt namelijk dat het geen virtueel toetsenbord is. Er wordt alleen gezegd dat een fysiek toetsenbord zichtbaar wordt gemaakt, niet dat wat je ziet daarna nog steeds het fysieke toetsenbord is. Het lijkt mij redelijk voor zich spreken dat dit niet het geval is.

En over je eerste alinea: jij bent niet de enige die VR gebruikt. Er zijn mensen voor wie dit rete handig is.
VR software programmeren IN VR. _/-\o_
En dan met Leap Motion je vingers tracken. :)
Vive Trackers, werkt dus ook met de komende Pimax 8K en 5K headset.

[Reactie gewijzigd door 16K op 3 november 2017 16:23]

Denk zelfs dat die leap motion niet nodig is. Dat die gewoon de Vive camera gebruikt. Het beeld van de handen wordt gewoon weerspiegeld als een skin op het virtuele keyboard.

Maar VR software programeren in VR gaat wel geweldig zijn. Een test van je code is dan terug snel uitgevoerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True