Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech komt met stylus voor tekenen in virtual reality

Logitech heeft een vr-stylus ontwikkeld, en daarmee is het mogelijk om ontwerpen te schetsen in virtual reality, in samenwerking met een vr-bril. De VR Ink Pilot Edition kan dus gebruikt worden om 'in de lucht' te tekenen, maar werkt ook gewoon op 2d-oppervlaktes.

De VR Ink werd door Logitech kort voor het Augmented World Expo aangekondigd. Deze beurs wordt momenteel gehouden in Santa Clara in de Amerikaanse staat Californië en duurt nog tot vrijdag. Daar wil Logitech zijn nieuwe vr-stylus ook demonstreren. Volgens Logitech gaat de VR Ink 2,5 uur mee op de accu, en kan deze weer worden opgeladen via usb. Daarnaast zitten er nog een aantal functieknoppen op de stylus en is er een touchstrip voor aanvullende bedieningsmogelijkheden.

Om in vr te kunnen tekenen is een geschikte vr-bril nodig, en Logitech werkt hiervoor samen met HTC, die de Vive geschikt heeft gemaakt voor de stylus. Zo kunnen gebruikers dus met de bril op het ontwerp zien dat zij schetsen met de VR Ink. Overigens werkt de stylus ook op andere vr-headsets die gebruik maken van Steam VR-tracking. Daarnaast doet Logitech een oproep aan andere bedrijven om partner te worden, waarschijnlijk om zo VR Ink compatibel te maken met meer producten.

Wanneer de VR Ink Pilot Edition moet uitkomen is nog niet duidelijk, aangezien de fabrikant voorlopig slechts een select aantal partners de beschikking geeft over de stylus. Waarschijnlijk brengt Logitech de stylus eerst in de Verenigde Staten uit.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

30-05-2019 • 14:07

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Alle specs hier te vinden, onder aan de pagina:
- VR Ink Pilot Edition = logitech.com
Best cool, in het niets, creëer je zo toch iets :>
En zonet nog even vlug opgezocht, een gemiddeld Bruynzeel potlood weegt 7 gram, tegen de 68 gram die dit digitale potlood weegt.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 mei 2019 15:32]

Typisch PR filmpje..
Ik wacht wel op een review.
Alstublieft, https://www.roadtovr.com/...ands-on-steamvr-tracking/

Geen review, maar wel een hands-on ervaring
Dank je.
Hij rolt in elk geval niet van zijn plek als je hem neer legt. ;)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 30 mei 2019 14:15]

Dit is wel grappig, maar vind de resolutie nu nog veel te wazig voor tekenen en schilderijen. Bovendien ben ik bang dat dit weer leidt tot een 'rage' of 'niche' voor de rijken met VR-schilderijen die je kan kopen en alleen kan zien wanneer je VR/AR bril op hebt.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 30 mei 2019 21:02]

Resolutie te wazig?
welke brillen heb je allemaal geprobeerd?
VR heeft echt potentie en ik geloof werkelijk dat het meer dan een hype is maar voor mooie weergave van tekeningen en foto's is de resolutie bij de meeste brillen, mijns inziens, nog te laag.

Als je met je neus er bovenop zit is het nog te doen, maar zodra je iets tentoon stelt in een virtuele gallerie, word het blokkerig en merk je gewoon dat de resolutie niet voldoende is.
Het gaat om een stylus om tekenen en te modelleren in vr.
Niet om een vr gallerie. Dit zijn twee veschillende dingen.
Maar ik zou niet weten waarom de resolutie te laag zou zijn
Het object wat je tekent kan in de maximale resolutie van de bril worden weergegeven. Dat zal echte zelden gebeuren. Er moeten namelijk ook nog een virtuele omgeving worden gerenderd waarin je werkt/het object toont. Dit zie je ook terug in bovenstaande promo filmpje. Een groot gedeelte is werkomgeving terwijl het daadwerkelijke teken gebied maar een klein gedeelte van de resolutie beslaat.
En dit zou erg zijn omdat?
Of het had niet bestaan, of het is nu een dure niche die mogelijk voor consumenten beschikbaar wordt in de loop van de tijd. Helemaal niks mis mee lijkt me.
Zal waarschijnlijk zeer nuttig zijn voor mensen die in 3d modelleren. Normaal als je een tekentablet of muis gebruikt in 3d heb je niet directe controle maar moet je afwisselen tussen aanzichten om iets te doen, terwijl je met deze pen precieze 3d input kan leveren. Dit is alleen echt handig voor 3d sculptures en surfacing, wat wel een niche is.
Het zou inderdaad geweldig zijn als dit ondersteund wordt in een programma als Blender of Zbrush.
De eerste PC was ook alleen maar voor "de rijken". Hadden we ook maar niet moeten doen?
Ik hoop dat de stylus heel licht is.. Hij is al serieus dik voor een tekengereedschap, mocht het nu ook nog eens zwaar zijn denk ik niet dat dit heel comfortabel tekent. Ook de driehoek achteraan is hopelijk geen off-balance gewicht. Zou van mij veel dunner gemogen hebben zodat het de feel van een potlood veel dichter benaderde.
68 gram. Dat is lichter dan de gemiddelde smartphone :)
Het is ook lichter dan een gemiddelde olifant, wat? :?

Een eerlijke vergelijking hier is het product vergelijken met een wacom stylus, een potlood of een pen. Vergelijken met een gemiddeld smartphone gewicht lijkt me nogal appels met peren vergelijken.
@Zuurstok @TheVivaldi vergelijkt het vast met een smartphone omdat 68g zoveel zwaarder is dan de gemiddelde pen.
  • Surface pen: 20g
  • Willekeurige balpen: 12g
  • Olifant: 68g

[Reactie gewijzigd door palexander op 30 mei 2019 21:09]

precies! Jij snapt wat ik bedoelde, dank je wel! :)
ik vind dit gaaf hoor, maar op de een of andere manier had ik meer verwacht.. een redelijk zware "pen". ik zie niet echt wat die toevoegd. ik zou niet weten waarom er in VR niet getekend kan worden met je vingers cq handen... waarom ik dan met een set dartpijlen (68 gram) de hele dag in mijn handen zou gaan staan? een raadsel....
Alleen jammer dat je er alleen raceauto's en vliegmachines mee kunt tekenen. Verder ziet het er wel leuk uit...
Pas als er volledige integratie is met fatsoenlijke programma's zoals 3D studio max, Maya, Solid works, inventor etc, dan lijkt het mij nuttig. Maar volgens mij zijn het alleen maar proof of concept appjes wat leuk is voor een demo, maar als je er echt nuttig werk mee wilt doen het voor geen meter werkt. En als er dan een integratie komt met bestaande gevestigde 3d programma's, dan is de implementatie waarschijnlijk zo halfbakken, dat gewoon werken met je Wacom bordje 100% beter werkt.

En modellen exporteren en importeren is in mijn ogen geen fatsoenlijke optie. Ik wil een model graag native modellen in de 3D applicatie met behoud van al mijn modifier topologie.
Lijkt me leuk, maar ik hoop dat het ook echt op de markt komt, vorig jaar waren ze hiermee bezig maar is ook nooit echt uitgebracht:
nieuws: Logitech maakt fysiek toetsenbord zichtbaar in vr

[Reactie gewijzigd door 16K op 31 mei 2019 02:02]

Leuke techniek, maar ik zie het geen groot success worden. Het 'tekenen in de lucht' is namelijk zeer onergonomisch. Als je langdurig nauwkeurige posities moet aanwijzen, dan gebruik je constant spieren en pezen, alleen al om je arm of hand in de lucht te houden. Dit is bijzonder belastend, i.t.t. werken aan een bureau waar je minder spieren en pezen voor aan hoeft te spannen omdat je je armen op het blad kunt laten rusten. Bovendien kun je aan een bureau tussendoor veel gemakkelijker volledig ontspannen, zodat ook de frequent gebruikte spieren en pezen steed weer hersteltijd krijgen.

Langdurige gebruik van spieren en pezen, zonder zeer regelmatige ontspanning tussendoor, kan uiteindelijk leiden tot RSI- of KANS-klachten.

Voor korstondige creatieve input of 'pop-up' interfaces is zo'n vr-stylus wel een interessante ontwikkeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True