Patent van Microsoft toont stylus met dynamische oleddisplay

Microsoft heeft patent aangevraagd voor een stylus met daarin een ingebouwd oledscherm. Die zou op de Surface Pen komen te zitten waarmee gebruikers kunnen schrijven op hun tablets.

In het patent is een afbeelding te zien van wat lijkt op een bestaande Surface Pen, maar dan met een aanraakscherm op te platte kant. De patent werd in 2017 aangevraagd en is nu openbaar gemaakt. Het is niet duidelijk of Microsoft serieuze plannen heeft de techniek toe te voegen aan een echte stylus.

Het patent beschrijft hoe het display dynamisch dingen kan weergeven. Zo kunnen er notificaties van e-mails verschijnen, en kan er tijdens het tekenen een dikkere of dunnere streep gekozen worden. In het patent staat ook hoe de informatie op het scherm verandert op basis van wat de gebruiker aan het doen is. Ook zou het scherm als scrollwiel kunnen werken.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

18-06-2019 • 07:50

27 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (27)

Wijzig sortering
Zou e-paper hier niet beter voor zijn? Vaak zal wat op de pen staat statisch zijn, en met e-paper kost alleen het verversen van het scherm energie.

Gebruik e-paper in inversie (wit op zwart) en het staat ook goed op een donkere pen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 juni 2019 08:00]

Ik zie in de gelinkte abstract geen OLED staan. Misschien is dat de interpretatie van de schrijver.
Op pagina 27 van het patent staat: "In some configurations, the display 1440 is a liquid crystal display ("LCD") utilizing any active or passive matrix technology and any backlighting technology (if use). In some configurations, the display 1400 is an organic light emitting diode ("OLED") display. Other display types are contemplated."
Klopt, maar ze willen kleur op de pen laten zien volgens mij :-). Maar je hebt gelijk staat wel mooi op een zwarte pen!
Er bestaat al kleuren e-ink, wel beperkt in aantal kleuren, maar genoeg voor indicaties.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juni 2019 08:11]

Een interessante en mogelijke toepassing lijkt mij het weergeven van wat je huidige foreground color in Photoshop of dergelijke is, dan ga je een redelijk uitgebreid spectrum moeten hebben (bv. dicht tegen het 100% Adobe RGB spectrum). Dan ga je er spijtig genoeg niet komen met een beperkte set e-ink kleuren.
Dat is wel een killer feature overigens.
Kosten van e-ink zijn een stuk hoger dan voor dit soort oleds. Verder kan het scherm het grootste deel van de tijd uit staan om zo niet te veel batterij te verbruiken
Tenzij ze het zoals Benq doen, dan is de prijs niet zo hoog: https://liliputing.com/20...-have-an-epaper-mode.html
Een Stylus met een statisch oled-display zou dan ook niet zo handig zijn. Goed bezig Microsoft.
Misschien even het patent lezen, hoe je het artikel van deze schrijver interpreteert is misschien anders dan MS zelf heeft geschreven in het patent.
Het gaat om wat het scherm weergeeft aangepast word aan de houding van de pen of bepaalde functies die geselecteerd zijn. Er staat niet eens OLED in dat abstract.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juni 2019 08:07]

Misschien zelf even het patent lezen? Verder in het patent staat: "In some configurations, the display [1440] is a liquid crystal display ("LCD") utilizing any active or passive matrix technology and any backlighting technology (if used). In some configurations, the display [1440] is an organic light emitting diode ("OLED") display". (p. 12) Dus het lijkt erop dat er verschillende configuraties mogelijk zijn, waaronder een OLED configuratie. :) Er staat daarna ook nog "Other display types are contemplated", dus wellicht zelfs een e-ink optie.

EDIT: DIt had een reactie moeten zijn op een andere opmerking van je, maar aangezien het eigenlijk dezelfde opmerking is (alleen anders verwoord), laat ik hem hier staan.

[Reactie gewijzigd door DracoInvisia op 18 juni 2019 08:34]

Ik neem aan dat dit patent ook zou gaan gelden voor mLed aangezien dat in de nabije toekomst Oled zou gaan vervangen. Dus dat het met name gaat om een schermpje dat ergens opgeplakt is. Maar is dit patent al toegewezen? Ik zou het bizar vinden als het toegekend wordt, anders kun je alles wel patenteren. Oled op een lampenkapje, oled op mijn lichtschakelaar, oled op een kandelaar, oled op een ... etc.
Je kunt bijna alles patenten, hoe simpel of gek het idee ook is. Zolang het niet al iets is wat bestaat, en niemand anders er patent op heeft.

Dus display in lampenkap? Ja, kan.

De meningen over het patentenstelsel zijn dus ook verdeeld.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juni 2019 08:14]

verdeeld ? ik denk dat iedereen er wel van inziet dat het achterhaald en misbruikt wordt, maar er is geen alternatief, dus als je enige bescherming wil op je werk moet je op alles een patent nemen ...
Diegene die het “misbruiken” zullen dus een andere mening hebben: verdeeld.
Deze lijkt me heel gaaf! Ik ben wel een beetje bang voor de prijs.

Mooie extra toevoeging zou zijn dat je hem via een oplaaddocje (magneetstripje met USB ofzo) aan je beeldscherm kan plakken voor het laden. Dan zou het helemaal mooi zijn dat mijn notificaties van mail enzo op de pen binnenkomen als ik hem niet gebruik. Gebruik ik hem wel dan wordt de notificatie naar het "echte" beeldscherm geschoven en krijg ik de opties voor het tekenen. Ik zou dus graag twee profielen in willen stellen. Één voor in gebruik en één van buiten gebruik. Dit is uiteraard allemaal vrij plaatsbaar waardoor de notificaties aan de kant van het laaddocje van de pen komen. Het is maar een invulling van de vrije tekst uit het artikel...

[Reactie gewijzigd door stevens20 op 18 juni 2019 08:31]

Wat is er zo "dynamisch" aan dit display in vergelijking met displays die niet "dynamisch" worden genoemd? Niet te letterlijk het marketingmateriaal overtypen jongens...

[Reactie gewijzigd door Juice2000 op 18 juni 2019 11:23]

Gelukkig is het een dynamisch OLED scherm, die niet-dynamische OLED schermen zijn echt achterhaald.

Wat een stom patent trouwens... waarom kan je een patent krijgen op onzin als dit?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 juni 2019 12:08]

Heel mooi idee, zeker met tekenen op volledig scherm kan dit een toevoeging zijn. Ik snap alleen niet waarom er een notificatie-functie is. Is het niet juist veel fijner om totaal gefocust te kunnen zijn op één taak?
op zich een goed idee, maar laat ze dan dit wel uitvoeren op een ronde stylus en niet zo'n vierkante die totaal niet lekker in de hand ligt.
Of misschien driehoekig net als van die oefen pennen
Mooi maar het doet wel afbreuk aan de ergonomie. De vorm van de stylus doet me nu denken aan een schrijnwerkerspotlood, niet meteen iets waar ik mezelf fijne tekeningen zie mee maken. Ik had gehoopt dat ze net een stylus zouden maken die beter in de hand lag (zoals bij Wacom het geval is). Of een screen protector meeleveren die wat meer textuur aan het scherm kan geven voor de liefhebbers. Of misschien een dial integreren net onder de gom aan de bovenkant (zodat je daar je dikte of hardheid kunt instellen).