Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ASRock maakt externe Radeon RX 570-videokaart met thin-mini-itx-formfactor

ASRock toont op de Computex een externe Radeon RX 570-videokaart met de thin-mini-itx-formfactor en een thunderbolt 3-aansluiting. Het videokaartbordje kan in een kleine behuizing of achter een monitor weggewerkt worden.

ASRock gebruikt voor de de RX570TM-ITX/TBT een printplaat met de afmetingen van een thin-mini-itx-moederbord. Daarop zit een AMD Radeon RX 570-gpu en 4 of 8GB gddr5-videogeheugen. Verder heeft ASRock twee thunderbolt 3-controllers toegevoegd. Een daarvan wordt gebruikt voor de gpu, de andere voor alle i/o-aansluitingen die op het bordje zitten. Er is onder andere een sata-poort voor het aansluiten van opslag en er zijn vier usb 3.1 gen2-poorten met type-a-connector aanwezig.

Het bordje is een externe videokaart die met thunderbolt 3 aangesloten kan worden op bijvoorbeeld een laptop. ASRock wil het bordje beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld fabrikanten van monitoren, zodat zij schermen kunnen bouwen die met een enkele kabel zijn aan te sluiten op een laptop en dan niet alleen beeld, maar ook extra grafische rekenkracht leveren. Het bordje gaat ook los in de verkoop en een ASRock medewerker stelt dat de prijs niet veel hoger zal zijn dan die van een losse Radeon RX 570-videokaart.

Er zit een losse voeding bij de externe videokaart. Op de Computex toont ASRock een 330W-exemplaar. Dat is veel meer dan nodig is om een RX 570 aan te sturen, maar dat maakt het mogelijk om een aangesloten laptop ook van stroom te voorzien. Volgens ASRock kan er via de thunderbolt 3-aansluiting met 60W geladen worden. Het is nog niet bekend wanneer het bordje op de markt komt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-05-2019 • 15:46

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Ik hoop dat er meer van zulke kastjes op de markt komen, genoeg laptops/mini/Htpc PC's, die daardoor geschikt kunnen zijn voor gaming of 3D rendering. Een RX 570 komt goed weg in de meeste gevallen.

Aan de andere kant is het de vraag of deze kastjes echt nog steeds een toegevoegde waarde zijn:
- Je moet beschikken over Thunderbolt 3 = duur en veelal niet aanwezig
- Energie verbruik zijn hoogstwaarschijnlijk hoger dan met één systeem en/of console
- Afhankelijk van OS (dacht dat *nix zoals Apple -nog- niet werken met externe GPU)
- GPU kan niet worden geupgrade zo te zien (?)
- Weer een kastje op je bureau erbij en M-ITX is nog altijd vrij groot

Verder is/komt er de Cloud waarbij je direct kunt streamen en 3D rendering kunt huren. Niet altijd een goede vervanger, maar ik denk voor velen een goedkoper/beter alternatief.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 30 mei 2019 16:02]

een goedkoop alternatief voor thunderbolt dat bijna niemand kent
https://www.youtube.com/watch?v=aM3D3cZmqn0
Ik heb dat systeem gebruikt destijds (intussen geupgrade). Enkele opmerkingen:
  • Erg beperkte PCIe bandbreedte (een enkele PCIe lane, en meestal PCIe 1.0). Bij de meeste moderne games vormt dit weldegelijk een bottleneck.
  • Gebruik van extern scherm, of een lage resolutie, is vereist, omdat het terugzenden van het videobeeld bij 1366x768@60Hz al meer dan de helft van de PCIe 2.0 bandbreedte opsoupeert (bij PCIe 1.0 haal je met moeite 30fps)
  • De kabels van de enige makkelijk te verkrijgen oplossing (EXP GDC) zijn erg fragiel en quasi niet geisoleerd tegen omgevingsruis. Dat wil zeggen dat je signaal vaak wegvalt, iets waar de meeste computers en grafische kaarten niet mee omkunnen. Ik heb 3 van die docks en kabels gekocht, en slechts 1 kabel was in staat een PCIe 2.0 signaal vast te houden nadat ik er zelf extra shielding rondgedaan had.
  • ExpressCard laptops worden met de dag zeldzamer en duurder. Op de tweedehands markt vind je er wel, maar die zijn intussen vaak redelijk verouderd qua CPU.
  • Niet erg draagbaar. Je moet een extra ATX voeding meesleuren, de fragiele datakabel (voorzichtig!) en de externe grafische kaart.
  • Moderne grafische kaarten zijn expliciet geblokkeerd over ExpressCard of mini-PCIe door Nvidia's drivers, dus je moet ofwel oudere kaarten gebruiken ofwel AMD. Knoeien met drivers kan, maar informatie online is vaak tegenstrijdig en werkt ook vaak enkel bij oudere drivers. En elke driver update mag je weer op zoek.
Kortom, voor de komst van Thunderbolt laptops was dit een leuke optie voor een gemotiveerde, doorwinterde tweaker, maar het is heus niet zo makkelijk en probleemloos als moderne externe GPU's.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 30 mei 2019 19:18]

Dit kost wel gruwelijk veel moeite.
Valt wel mee denk ik. Ik vraag mij wel af wat sneller is.
Zie mijn commentaar hieronder. Het is erg veel werk (en veel problemen), werkt enkel op oudere laptops en is een stuk trager door de beperkte PCIe bandbreedte.
Mijn laptop heeft iets van 10 schroefjes voor de backplate dus ik zou het er zelf nooit voor over hebben. Elke keer dat je wilt gamen even 10 schroefjes los schroeven om je gpu aan te sluiten 8)7 .
IN de video wordt de wifi kaart uit een laptop gehaald en wordt deze bus gebruikt om een videokaart op aan te sluiten. Praktisch is anders, want er steekt een kabel uit je laptop (naar je wifiadapterslot); je moet in je laptopbehuizing een opening maken zodat deze kabel naar buiten kan en je hebt geen interne wifi meer.

Maar je hebt dan wel naast je laptop een device staan waar je iedere desktop videokaart in kunt prikken. Maar ik vraag mij wel af, wanneer je alles ingesteld hebt (en dat is veel), of je het device gewoon los kan koppelen om de laptop te verplaatsen, of dat je echt alles opnieuw moet installeren/instellen.


Eigenlijk misbruik je een interne bus om er een externe bus van te maken, om hier via veel getweak een videokaart op aan te sluiten. qua GeekPoints scoor je over 9000. Maar of het praktisch is betwijfel ik.
E-gpu werkt gewoon met Apple. Zeker AMD, dat kan out-of-the-box. Nu moet je nog een kastje hebben; ingebouwd zou ook wel interessant zijn. Nadeel is wel tov een egpu kast dat je waarschijnlijk niet makkelijk kan upgraden.
Op Windows ook, ik gebruik momenteel een laptop met een Nvidia Quadro P3200 in, maar als ik aan mn bureau zit sluit ik hem aan op een dock met Vega56 en al m'n schermen en USB apparaten op. Werkt prima, al moet ik games soms wel duidelijk proberen maken dat ze niet de Nvidia kaart mogen gebruiken.
Gaat ook zo op de mac. Wat enerzijds begrijpelijk is maar toch jammer is dat het niet hot-pluggable is. Gezien de mensen van usb-c niet hebben gezorgd voor een stevige en ongevoelige connector, kan een lichte beweging zorgen voor een disconnect. En dan raakt OS X van slag...
Thunderbolt 3 wordt wel goedkoper, geen dure licentie meer nodig. Zelfs ingebakken ondersteuning bij de aankomende intel cpu generatie als ik het niet mis heb :9

E-gpu werkt dacht ik wel met Apple's MacOS.

Voor de rest valide punten, al verwacht ik dat het extra energieverbruik miniem is.
Ik hoop dat er meer van dat soort kaarten op de markt komen. Een thin mini-ITX kast kan je overal wel vinden. Een kaart in dat formaat is heel wat anders.
Is hier wel een markt voor als je al laptops met betere interne videokaarten kan kopen?
De RX570 is ook niet echt een krachtpatser.
voor een mac mini en twee 4k schermen zie ik dit wel als een goede toevoeging denk ik. Die UHD630 is net niet helemaal lekker vlot.
Dan zou het wel lekker zijn als hij twee displayport uitgangen heeft en niet voor slechts één monitor is ontworpen.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 30 mei 2019 17:38]

Zie de foto's, op het blauwe kaartje staat dat hij 2x hdmi heeft voor 2 4k monitoren, maar niks over displayport helaas.
Mogelijk als er meer usb-c displays zijn wordt dat wel een optie.

[Reactie gewijzigd door Dehmona op 30 mei 2019 18:16]

Is hier wel een markt voor als je al laptops met betere interne videokaarten kan kopen?
De RX570 is ook niet echt een krachtpatser.
Laptop is beperkt, sowieso qua beeldscherm. dan koeling, en een RX570 is geen hoogvlieger.
RX570 als 'losse' GPU is goed te gebruiken voor budget systemen. GT1030 en RX550 zoals hierboven worden al overklast door Vega 11 uit Ryzen 2400(nog afwachten wat de iGPU van Ryzen 3000(3300/3600G)gaan doen
Zeker, vooral voor mensen die laptops kopen die zeer dun en elegant zijn, dat kun je niet zeggen van de meeste 'gaming' laptops
Wel tof, maar het komt de modulairiteit niet ten goede..
Had liever een enkel een casing met deze features gezien en dan een PCIe-slot om zelf een GPU naar keuze te faciliteren. GPU eventueel netjes paralell ipv perpendiculair op het bordje ivm de ruimte.
zijn toch genoeg opties voor een casing zodat je je eigen GPU kunt kiezen ?
Jup! Absoluut, maar die focussen zich dan vaak weer op enkel de eGPU. Zonder al die nette doordachte features die we hier zien. Daarnaast zijn ze vaak nogal behoorlijk aan de prijs.
Bijvoorbeeld de Akitio Node Pro (een van de betere eGPU-cases) komt nog niet eens in de buurt van de featureset die hier gepresenteerd wordt en schurkt al tegen de €500,- aan.
Terwijl hier wordt gesuggereerd dat dit volledige apparaat niet veel meer moet gaan kosten dan een RX 570 zelf, wat dan rond de €350,-(!) zit. INCLUSIEF GPU.
Simpel weg, ik wil dit ding. Een featurerijke Thunderbolt 3 Hub, met mijn GPU d'r in.

[Reactie gewijzigd door Scorp op 30 mei 2019 18:29]

Dat is nog eens creatief!
Wat een goed idee, 2 vliegen in 1 klap: een standaard mitx case kunnen gebruiken en de I/O ruimte van zo'n case kunnen gebruiken als Thunderbolt-hub.

[Reactie gewijzigd door ByteDelight op 30 mei 2019 15:49]

en eindelijk weer eens modden na 15 jaar laptop
Wat als; fabrikanten een mini-itx bordje voor verwisselbare gpu's als norm zouden zien en
massaal GDDR6 SO-Dimms en bijbehorende kastjes/koeloplossingen zou ontwikkelen...

Goed op weg Asrock :9

[Reactie gewijzigd door Totoro88 op 30 mei 2019 16:03]

Wew, dat zou echt geweldig mooi zijn! Finally some serious gaming on MacBooks as well :3

Kan al, maar met het beeld dat jij schetst lijkt me de prijs/kwaliteit/technologie ratio zeer solide.

[Reactie gewijzigd door maplebananas op 30 mei 2019 18:30]

Gddr heeft niet genoeg signaalmarges om als Dimm gebruikt te worden. Dat is een belangrijk verschil met gewone DDR. Je zou wel een hybride kunnen maken, maar dat is een compromis. En voor dat deel van de markt hebben we al iGPU's.
Nog nooit van 'signaalmarges' gehoord en hoe deze in verhouding staan met de implementatie. Kan je even een linkje geven?...
Alles behalve nieuw. Zo had RS-233 bijvoorbeeld al de regel dat een 0 gerepresenteerd wordt door een spanning tussen de -15V en de -3V, terwijl een 1 tussen +3V en +15V lag. Dat geeft je dus 6V marge tussen een 0 en een 1. Voor de betrouwbaarheid kun je als zender beter niet in de buurt van die -3V en +3V gaan zitten, daar is elke ruis meteen een risico.

Het probleem echter is dat je dus voor een bit-overgang een voltage-wijziging van tenminste 6V, maar meestal 10V hebt. Dat levert ook relatief grote stromen op, wat onhandig is. GDDR houdt daarom de spanningen laag, wat een lage signaalmarge tot gevolg heeft. Dat is niet erg, want alles zit op 1 PCB, en GDDR is expliciet daarvoor ontworpen.
Er was ook een keer een soort kubus concept waar je hardware als lego kon stapelen.
Denk dat het gewoon een veredeld bracket systeem met PCI en power was.. maar idee was leuk vond ik. gewoon een block erbij..
Maar met die snelheden van TB.. ik denkd at we over een tijdje weer gaan daisy chainen :)
Je denkt aan PC/104. Zeldzaam en dus duur.
Weet je waar ik al heel lang op zit te wachten?
Een M.2 videokaart, zoiets als een GT1030/RX550 (uiteraard met externe voeding)
Qua vermogen en koeling moet dat allemaal nog wel lukken (TDP rond de 30W)

Echt een uitkomst voor NUC's en kleine mini-itx systemen.
Dus je hebt eigenlijk een iets betere GPU en je kan je laptop opladen en eventueel toetsenbord & muis is ook direct aangesloten (en enventueel een USB geluidskaart). Hier zie ik wel markt voor. Je komt thuis deponeerd een laptop op het bureau sluit 2 tunderbold kabels aan en je hebt basically een desktop.
ASRock probeert zich wel echt te onderscheiden van de competitie. Mooi om te zien.
Deskmini A300 was een mooi voorbeeld hiervan.
Kan iemand mij uitleggen waar de Sata, en ethernet aansluiting voor is? Op het eerste plaatje staan deze aansluitingen tussen de specs. Is dit een manier om ook storage en ethernet beschikbaar te maken voor de laptop via Thunderbolt?