Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

Señor Sjon 20 november 2015, laatste update op 9 december 2016, 2.326 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Gekocht als opvolger van de MX Revolution, dè muis van Logitech waar mijn handen aan verknocht zijn. Zou dit dan de muis zijn die na vele jaren haar voorganger aflost?

Pluspunten

• Automatisch scrollen is weer terug!
  • Accuduur en korte laadtijd
  • Te koppelen met meerdere apparaten tegelijk via BT

Minpunten

• Minder comfortabel, vrij hoog
  • Knoppen vrij gevoelloos
  • Duimscroll en vooruit/terug te ver naar achteren
  • Nog steeds geen waardig opvolger van de MX Revolution

Sinds 2006 maak ik gebruik van de (toen ook al dure) MX Revolution. Een prachtig apparaat die het nog steeds goed doet. Ja, de accu is minder, bij sterk wifi gebruik sputtert de ontvanger, het jasje ziet ook niet meer als nieuw uit en het laaddock is in de regel een crime om aan de gang te krijgen. Ik heb de Performance MX laten liggen, maar nu heb ik tien jaar later me toch laten verleiden door de Master MX, hierbij mijn relaas.

Ik heb geen foto's en specs toegevoegd. Die zijn al op zoveel plekken te vinden, dat mij de ervaring belangrijker leek. Deze review vergelijkt de muis met de MX Revolution, beiden zijn nu aangesloten op hetzelfde Windows 10 systeem.

Ergonomie
Vanzelfsprekend is de muis alleen voor rechtshandig gebruik. Dat weet je als je hem wil kopen, dus dat kan geen criterium zijn. Wel heb ik nogal wat aan te merken op de knoppen en scrollwieltjes en ligt hij toch niet zo lekker in de hand als de Revolution. Bij de Master ligt je hand meer achterop de muis, waardoor je pols een wat vervelender hoek maakt. Bij de Revolution ligt je hand er meer op. De extra knoppen zijn bij de Master ook slechter geplaatst.

Functionaliteit
Het opladen gebeurd via een MicroUSB snoertje. Laden gaat erg snel en de muis kan je dan ook blijven gebruiken. Hier is een grote winst geboekt t.o.v. de Revolution. Wel jammer is dat de accu niet verwisselbaar is, toch een ding die bij de Revolution na een aantal jaren gebruik op sterven na dood is. De welbekende Unifying Receiver wordt gebruikt om contact te maken en dit werkt feilloos.

LMB/RMB
geen problemen.

MMB
geeft erg weinig feedback bij indrukken, vaak druk je deze meer dan eens in. Ik gebruik de MMB vooral voor pannen in CAD en om linkjes in een nieuw tabblad te openen.

Scrollwiel
Geen zijwaarts scrollen meer! :o Dat is wel een onbegrijpelijk gemis, want dat is iets wat in de Revolution nog wel zat. Gelukkig wel weer het on-the-fly naar klikloos scrollen en weer terug. Dat is een wereldoptie om snel door documenten heen te racen. Andere Logitech muizen zoals de M705 hebben daar een los knopje voor wat toch schipperen is. Maar toch, waarom is dat zijwaarts scrollen eruit gehaald?! Dan had ook weer het goede duimwieltje erin gekund.

Knop achter scrollwiel
Zit voor het mooi iets te ver naar achteren. Dit blijft bij elke muis een probleem.

Duimwiel
Waar bij de Revolution dit nog een rocker was met een knopfunctie (dus drie knoppen in één), is dit bij de Master een gewoon scrollwiel. Wederom weinig feedback in het scrollen. Doordat de rocker bij mij tab vooruit/sluiten/achteruit was, mis ik die functie nog steeds. Positie van het wieltje had ook de oude plek van de rocker moeten zijn. Nu ligt hij te ver naar achteren om comfortabel te zijn. Ik heb de knop nu ingesteld staan om tabbladen te switchen bij gebrek aan beter, maar doordat dit wieltje geen voelbare feedback heeft, is het maar gokken wanneer hij van tabblad switcht en hoeveel tabbladen hij doorscrollt.

Vooruit/Achteruit
Knoppen liggen veel te ver naar achter en zijn onergonomisch gevormd. Je hebt eigenlijk geen idee welke je indrukt op de tast..Tactile feedback is ook maar zozo.

Vleugelknop
Ik heb al verschillende termen voor deze knop langs zien komen. Er zit een knop die je in kan drukken met je duim op de plek waar deze rust, net zoals bij de M705. Met deze knop is het mogelijk om gestures te gebruiken. Zelf ben ik nooit zo'n fan hiervan, dus ik heb hem geremapped. Wel is de knop te stug om in te drukken en geeft weinig feedback.

Precisie
Qua sensor verslaat hij het oude beestje met gemak. De muis is bijna op elk oppervlak bruikbaar. Door het knullige duimwieltje is daar helaas de precisie ver te zoeken. Wel is het bereik beter dan de Revolution. Die muis had bij heftig wifi gebruik moeite om het signaal vast te houden.

Vormgeving
Muis ziet er prima uit. Wel zijn de LMB en RMB niet meer doorlopend, waardoor er makkelijker vuil op kan hopen tussen deze knoppen.

Bouwkwaliteit
Muis voelt solide aan. Wel hadden de knoppen een veel betere feedback kunnen geven.

Drivers en ondersteuning
Logitech gebruikt Options om de muis te configureren. Dit is minder uitgebreid dan SetPoint, maar je kan hier wel vrijwel alles in regelen. Bij het voor het eerst aansluiten met de muis krijg je een popup en kan je gelijk alles installeren. Je kan elke knop andere functies geven en ook toetsencombi's toewijzen.

Voor veel mensen een heikel punt. Ik heb de muis via Amazon.de besteld voor iets meer dan 70 euro (normaal 69,90; leve de hogere Nederlandse BTW :X ) inclusief bezorging en dan heb je de muis in een klein weekje in huis. Dat is wel een te rechtvaardigen prijs. 100 euro ligt gewoonweg te hoog.

Ik ben groot fan van de MX Revolution en smacht al jaren naar een opvolger die de laatste issues oplost. Heb ik hem gevonden? Nee, dat niet. Ten tijde van het tikken van deze review gebruik ik toch liever de Revolution die naast de Master ligt. Nog steeds kan ik er met mijn verstand niet bij dat Logitech niet een heruitgave maakt van de bijna perfecte muis, maar toch weer met een net-niet iets komt. Ik blijf in dubio of ik de Master MX terug ga sturen of niet. Het duimwiel, het gebrek aan zijdelings scrollen op het hoofdwiel en de ligging van de knoppen zullen hem waarschijnlijk weer een enkeltje Duitsland opleveren... vandaar ook drie sterren. Een goede muis voor iemand die niet de MX Revolution gewend is. Wellicht vier steren voor nieuwe gebruikers.

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Goed verwoord, heb al jaren de MX Revolution en ben het helemaal met je eens.

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk de set heb dus de MX 5500 toetsenbord en muis " MX Revolution"
Heb even de "Performance" geprobeerd maar die toch weer terug gebracht naar de winkel, ook die viel mij tegen omdat de knoppen van voor,terug navigeren wat te hoog zaten, zat iederekeer met mijn duim verkeerd.

Juist het grote scrol-wiel is zo fijn van de "MX Revolution" en wat mij zo beval is het oplaad station, veel gehoorde klacht van mensen is dat als hij leeg is ze niets meer kunnen doen wat dan weer met een USB kabeltje makkelijker is (zeggen zij) 😕 ja als je hem niet op de oplader zet als klaar bent met de PC komt de muis wel een keer leeg dus heb ik daar geen last van.

Hoop dat ik er nog lang mee kan doen allehoewel de linker-muisknop wat problemen gaat geven maar die nieuwe durf ik niet aan en zeker na de ervaring die jij nu heb beschreven.

Dank voor het delen van je ervaring.
Bedankt voor je reactie. Op het officiële Logitech forum loopt ook al 4 jaar een topic hierover: http://forums.logitech.co...d-p/644848/highlight/true

Ik hoopte echt dat de Master zou gaan bevallen, maar helaas. Het oude knaagdier zal 4-5 jaar doormoeten tot de volgende poging om een echt waardige Revolution vervanger (i.p.v. opvolger) te maken.