Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech maakt toetsenbord en muis die met drie apparaten tegelijk verbinden

Door , 95 reacties

Logitech brengt een nieuwe set van toetsenbord en muis uit die met drie apparaten tegelijk verbonden kunnen worden. Het toetsenbord beschikt over drie toetsen waarmee geselecteerd kan worden welk apparaat er bestuurd moet worden.

Met behulp van bluetooth of met Logitechs Unifying-dongel kan de MK850-set aan apparaten verbonden worden. De fn-knop op het toetsenbord geeft naast gebruikelijke toetsencombinaties ook de mogelijkheid om met muisbewegingen andere zaken te besturen. Zo kan er met een beweging opzij van bureaublad gewisseld worden, opent een beweging omhoog een overzicht van de openstaande applicaties en is met een beweging omlaag het startmenu te openen. De bewegingen kunnen met behulp van software van Logitech ook aangepast worden om bijvoorbeeld het volume te regelen.

De muis beschikt over acht knoppen en een 1000-dpi-sensor. De weerstand van het scrollwieltje kan uitgeschakeld worden, zodat er snel door een lange pagina heen gescrold kan worden. Hij wordt gevoed met een enkele aa-batterij, waarop hij twee jaar mee moet gaan.

Het toetsenbord heeft een golvend ergonomisch ontwerp en is voorzien van een rubberen polssteun. Verder kan de hoek van het toetsenbord met de pootjes versteld worden. Hij werkt op twee aaa-batterijen, waar hij het drie jaar op moet kunnen volhouden. Logitech verkoopt de MK850-set voor een adviesprijs van 119 euro.

Emile Witteman

Freelancer nieuwsredactie

27 januari 2017 11:34

95 reacties

Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Je kunt net zo goed Mouse without Borders gebruiken. Als je op hetzelfde wifi-netwerk zit verbindt hij automatisch en je hoeft maar te klikken op een tekstvak met je muis en je toetsenbord typt er. Je kunt bovendien vanuit meerdere toetsenborden tegelijk typen en bestanden verzenden naar verschillende pc's door het bestand te verslepen naar de andere monitor. Is dus ook handig voor meetings, of als je met meerdere personen tegelijkertijd een Word-bestand op een beamer wilt bewerken. Het enige nadeel is dat het alleen op Windows-systemen werkt.

En, het is gratis :)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 27 januari 2017 13:17]

https://symless.com/synergy/

Dit is wat universeler volgens mij.

Als je het wilt testen heb je hier een (verouderde) gratis versie: https://symless.com/download-synergy-for-free

En als je echt de nieuwste versie wilt zonder te betalen moet je hem zelf compilen: https://github.com/symless/synergy

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 27 januari 2017 12:45]

Wow, ik meende dat Synergy nog steeds volledig een FOSS project was, en ik heb ook meerdere donaties gedaan om dat zo te houden. Technisch is het dat dus nog steeds, maar dat is behoorlijk op de achtergrond geraakt. Jammer, maar ook wel begrijpelijk, het was al een tijd moeilijk te onderhouden door een gebrek aan financiering.

Als het kwalitatief nog steeds hetzelfde programma is kan ik het zeker aanraden, altijd zeer prettig mee gewerkt!

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 27 januari 2017 13:33]

Ik heb tijd terug een life time licentie gekocht, vind ik het wel waard voor een tool die ik bijna dagelijks gebruik. Echt een timesaver!!
Of een (wellicht iets wat boven budget, maar professionele oplossing) http://www.adder.com/products/adder-ccs-pro4-0
https://www.inputdirector.com/

Gratis, ook network (SW) based KVM.

Deze heb ik thuis draaien, het ziet er wat oud uit meer werkt gewoon goed.
Maar dat werkt uitsluitend op toestellen met een Windows OS?

--
Off-topic blijkbaar? :s

Zo (Win only) staat het alleszins op de site van de fabrikant.
Vreemd dan dat ik daar dan een opmerking over maak / vraag over stel wanneer dit als alternatief gesteld wordt van een meer universele (minder OS-afhankelijke) oplossing...

[Reactie gewijzigd door tc-t op 27 januari 2017 13:17]

Linux en mac ook, als ik het me goed herinner
Super combo met Windows phone en Continuum. Heb je meteen een goed toetsenbord.
Werk zelf met het vouw toetsenbord (echt een gravel kB) van MS, kan je er twee combineren, incl ios en Droid.
Ik begrijp niet helemaal waarom jou post een +3 krijgt. Ja het klopt allemaal wat je zegt maar je vergeet één ding. Zoals je in het filmpje kan zien werkt deze muis toetsenbord oplossing over meerdere besturingssystemen, inclusief mobiele besturingssystemen. Dat gaat je met de software die iets vergelijkbaars over Wifi doet niet lukken.
Ik heb al jaren een Logitech K810 die dit kan :?

Gevalletje "Is it news or advertising?"

[Reactie gewijzigd door thelightning87 op 27 januari 2017 11:38]

En die doet precies dat wat deze MK850 ook doet. Sinds medio 2015 had Logitech ook een muis die je met 3 devices kon verbinden (de MX Anywhere). Verschil ik wel dat dit toetsenbord ergonomischer is (t.o.v. jouw K810) en dat dit volgens mij de eerste gecombineerd verkochte set is.

Wat ik bij dit soort sets wel mis is dat je niet op één invoerapparaat (toetsenbord of muis) kan switchen, zodat het voor beide apparaten geldt.

(edit: heb vetgedrukte achtervoegsel toegevoegd n.a.v. terechte comments :))

[Reactie gewijzigd door Sebbo op 27 januari 2017 17:51]

En voor de mensen die dit met een deftig mechanisch toetsenbord willen kan ik een filco majestouch convertible 2 aanraden. Kan je met 5 apparaten tegelijk verbinden (4 bluetooth en een usb). Dan kan je ook gewoon met een sneltoets wisselen van apparaat op voorwaarde dat je in je desktop een bluetooth dongeltje hebt. http://www.keyboardco.com...2-usa-ascii-keyboards.asp Heb er een en ben er zeer tevreden van :D
is dit zo niet ?
uit de tekst zou ik denken van wel.
Logitech brengt een nieuwe set van toetsenbord en muis uit die met drie apparaten tegelijk verbonden kunnen worden. Het toetsenbord beschikt over drie toetsen waarmee geselecteerd kan worden welk apparaat er bestuurd moet worden.
en ze zwijgen daarbij over de muis.

Hmmm in het filmpje is inderdaad te zien dat de muis ook over een select knop beschikt.
Maar misschien is dit te linken ?

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 27 januari 2017 11:53]

Mijn Logitech MX Master kan dit ook prima, en die is ook alweer een tijdje op de markt volgens mij.
Verschil ik wel dat dit toetsenbord ergonomisch is (dat is jouw K810 niet) en dat dit volgens mij de eerste gecombineerd verkochte set is.
Een kleine bolling in het toestenbord maakt het nog niet ergonomisch, zodra er minstens een split in het midden zit praten we verder. Dit is gewoon een standaard RSI-plank.
synergy software gebruiken (Windows, MacOS, Linux), werkt met elk toetsenbord en muis combi zonder dat je toetsen moet indrukken. Het aantal PC's op je netwerk is de beperkende factor qua aantal pc's die je kunt bedienen :)

[Reactie gewijzigd door Yucko op 27 januari 2017 12:23]

Dit toetsenbord is niet "ergonomisch": het is gegolfd. Dat is een eerste stap op weg naar ergnonomie, maar ergonomie in een toetsenbord begint bij het splitten van de 2 secties, zodat je polsen niet in een onnatuurlijke houding op je toetsenbord liggen (45 graden gekanteld ten opzichte van je armen)
Het verschil zit hem erin dat de knoppen nu bovenop zitten. Bij de Master MX muis zit de knop om te switchen onderop wat het minder makkelijk maakt ;)
*onbruikbaar, ik heb een master MX muis op mn werk maar die knop indrukken en dan naar links of rechts swipen gaat nogal lastig aangezien je je duim gebruikt om de knop ingedrukt te houden..

Of heb ik gewoon te grote handen ? |:(
De knop dient om te wissellen tussen apparaten waarmee de muis verbonden is.
ehh volgens Logitec options (setpoint werkt niet met deze muis) is het toch echt de "gesture button"

zie https://www.logitech.com/assets/53166/mx-master.png

[Reactie gewijzigd door Jvds1987 op 27 januari 2017 12:28]

Robinvdh5 en Blokker_1999 hebben het over de knop onderaan waarmee de MX Master tussen 3 apparaten kan geswitched worden (de Easy-Switch button).
ohh die met 1,2,3 erbij.. ik dacht dat het over de gesture button ging. |:(
We schrijven over nieuwe producten. Ook als er al eerder vergelijkbare producten waren. Dat maakt het nog geen advertentie. Tweakers doet niet aan verkapte advertenties. Ik had in de titel nog iets toe willen voegen als "Logitech brengt nieuwe set uit van...", maar er zit een limiet aan de lengte van de titel en dat past er niet in.
We schrijven over nieuwe producten. Ook als er al eerder vergelijkbare producten waren. Dat maakt het nog geen advertentie. Tweakers doet niet aan verkapte advertenties. Ik had in de titel nog iets toe willen voegen als "Logitech brengt nieuwe set uit van...", maar er zit een limiet aan de lengte van de titel en dat past er niet in.
Stel je voor dat mensen zo zouden reageren bij elke nieuwe iPhone aankondiging. "Ik heb al jaren een iPhone 3G die dit kan :? "

Dan kun je de tent wel sluiten 8)7
In mijn ogen is de K810 een klein toetsenbordje geschikt voor onderweg.
Waar dit toetsenbord bedoeld is voor het gebruik in een desktop omgeving.
Jul 8, 2000 - Logitech K480 Bluetooth Multi-Device Keyboard (White) ... :)

Oftewel die feature is niets nieuws. Wel schijnt de toetsaanslag erg soepel te zijn, alleen dat is iets meer voor een review dan voor een nieuwsbericht...
Ik wilde precies het zelfde posten.
Ik heb de k810 ook al een aantal jaar. En die kan inderdaad met 3 apparaten tegelijk verbinden.

Ideaal want ik heb deze zowel met mijn desktop pc als mijn tablet verbonden

Nieuws waarde ontgaat mij inderdaad ook een beetje.
Of de titel is verkeerd gekozen

[Reactie gewijzigd door Tasz op 27 januari 2017 12:29]

Jou K810 is een toetsenbord, dit is een toetsenbord en muis combinatie waarmee beide apparaten samen naadloos overgaan op een ander systeem. Windows, Linus, macOS, Android, iOS you name it. Als het ondersteuning voor bluetooth toetsenborden heeft dan werkt het. Daarnaast zijn ze beide in combinatie te gebruiken voor andere functies zoals je in het filmpje kan zien.

Dus nee jou K810 kan dit niet.
De K810 kan dat inderdaad, maar is een klein toetsenbord. Wat ik hier nieuw aan vind is dat het een fullsize toetsenbord is op bluetooth. Dat had ik volgens mij nog niet gezien.
Goed bezig Logitech.
Zie eigenlijk liever een bedrade versie met 3 USB stekkertjes :)
En ik zie liever een witte uitvoering met zwarte opdruk omdat dat véél prettiger/beter leesbaar contrast geeft en een grote 'omgekeerde L' entertoets waar je véél makkelijker op kunt timmeren zonder te hoeven opletten dat je ernaast tikt. Mijn oude toetsenbord(en) hebben dat maar tegenwoordig vindt een stelletje marketing-guru's blijkbaar dat zwart véél stoerder is.

Het aanbieden van een assortiment dat de consument zowaar KEUZE geeft daar doen de fabrikanten tegenwoordig niet meer aan. En als je het maar lang genoeg zo doet wéét de consument niet beter meer dan dat het zo hoort en mist men het inzicht dat een alternatieve uitvoering wel eens beter zou kunnen zijn dan wel beter bij de persoonlijke voorkeuren aan zou kunnen sluiten.
Nee. Tussen Enter en Backspace hoort de \-key.
Nee. Tussen Enter en Backspace hoort de \-key.
Dat 'hoort' dus helemaal niet. Bij het toetsenbord waarop ik dit tik zit die naast de backspace en zijn die allebei even groot als de reguliere letter- en cijfertoetsen. Er zijn meerdere mogelijkheden qua layout met elk zijn eigen voor- en nadelen en de consument 'hoort' daarin enige keuze te hebben die het best bij de eigen wensen/behoeften aansluit.
ugh, moet er niet (meer) aan denken om een wit toetsenbord te hebben, dus wat mij betreft hebben de marketing-guru's gewoon gelijk :p
Overigens ben ik het niet eens dat witte achtergrond met zwarte opdruk prettiger/beter leesbaar is. Als programmeur heb ik juist de achtergrondkleur ook altijd op donker staan, omdat dat juist rustiger voor je ogen is.

Maar de onderkant van het toetsenbord lijkt hier wit te zijn.

Enige irritante van huidige toetsenborden is juist de 'fn' knop, ik maak er totaal geen gebruik van (gewoon puur de Fx toetsen), maar mijn microsoft keyboard heeft dus een ledje die AAN gaat als je juist de Fx toetsen wilt gebruiken en UIT als je die niet wilt gebruiken, en ik wil juist zo min mogelijk leds aan. En de Fx toetsen koppelen aan de fn varianten werkt niet voor alle applicaties.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 27 januari 2017 13:33]

Maar dan komt de backslash naast de Z en dat gaat ten koste van de linker shift. Dat is vreselijk onhandig als je dat niet gewend bent.
Dus eigenlijk een toetsenbord met een usb-switch?
hier zoek ik al jaren naar.... om mijn wireless toetsenbord tussen mijn Windows laptop en Linux desktop te switchen. Maar de MK850 klinkt nu ook wel interessant, alhoewel mijn desktop nog geen Bluetooth heeft.
Bedankt voor de link
Logitech MX Master kan dit al.
Volgens de website zit er in de doos maar 1 USB-dongle. Moet je er dan nog zelf 2 dongles bijkopen als je hem via USB wilt verbinden aan drie apparaten? Of kunnen de andere twee alleen via bluetooth?
Als je wilt kun je alle 3 verbinden zonder dongle. De dongle is er alleen voor om niet bluetooth apparaten de optie te geven om te verbinden.
Ja, je moet dan nog 2 extra muizen kopen, zoals de M235, want een losse ontvanger is duurder.
Je wordt dan wel naar beneden gemod, maar het is inderdaad zo dat de losse ontvangers duurder zijn dan de goedkoopste muis met unifying ontvanger. Het klopt dus dat je, wanneer je 2 of meer apparaten zonder bluetooth wil kunnen bedienen, goedkoper af bent door een M235 te kopen en die meegeleverde ontvanger te gebruiken.
Terecht naar beneden gemod. Je zou ook gewoon een willekeurige andere bluetooth dongle kunnen kopen.

http://www.dx.com/p/bluet...black-207993#.WIst9VwrmBQ

Als jij logitech muizen kan vinden voor minder dan 3 euro hoor ik graag waar.
Terecht naar beneden gemod. Je zou ook gewoon een willekeurige andere bluetooth dongle kunnen kopen.

http://www.dx.com/p/bluet...black-207993#.WIst9VwrmBQ

Als jij logitech muizen kan vinden voor minder dan 3 euro hoor ik graag waar.
Jij snapt het verschil tussen een logitech Unifying receiver en een Bluetooth dongel niet?
Maar in did artikel gaat het over een Logitech set die weldegelijk via bluetooth kan verbinden. Dus heeft je apparaat geen bluetooth dan hoef je niet een extra dure unifying receiver te kopen maar gewoon de eerste de beste bluetooth dongle.

[Reactie gewijzigd door MenN op 27 januari 2017 22:17]

Je hebt helemaal gelijk, zo had ik het nog niet bekeken. :D

Al moet ik wel bekennen dat ik een MX Master en MX Anywhere 2 welke over de zelfde functie beschikken en ik gebruik en beide zeer bewust met de unifying receiver omdat ze via Bluetooth nog wel eens wat kuren geven. Ik vind persoonlijk de meerprijs van de unifying receiver het wel waard.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 27 januari 2017 17:47]

Maar dat werkt alleen als de unifying receiver ookbword ondersteund. Ik ben sinds een aantal jaar tevreden gebruiker van de anywhere mx muis, alleen inmiddels wel aan mijn 3e receiver toe. Originele receivers kossten mij, incl. Verzendkosten (a 25 euro!!) Bijna 50 euro!!
Ik heb verschillende receivers via e-bay besteld, vaak 3-10 dollar, maar het overgrote deel ging binnen een aantal weken stuk.
Toen 12 dollar betaald voor eentje uit Hongkong en die doet het al 2 jaar prima.
Die hebben geen Unifying receiver, dus je kan enkel de muis aan een andere receiver koppelen. Een andere muis/keyboard met de niet-unifying receiver verbinden is voor zo ver ik weet niet mogelijk.
Heel het nut van de unifying dongle van Logitech is dat je dongles en randapparatuur met elkaar kunt uitwissellen.
Dus dan kun je in principe hiermee je PC/Mac, Smart TV en de PlayStation/Xbox bedienen vanuit je favoriete stoel in je man-cave? Want dat zou heeeeel chill zijn.

[Reactie gewijzigd door StefanSvD op 27 januari 2017 11:40]

Ja maar er zijn dus al meerdere toetsenborden en muizen van Logitech waarmee dit kan.
Oh nooit over nagedacht om dat te zoeken in een keyboard, weet je toevallig uit ervaring ook of het goed werkt op die al apparaten met zo een dongle?
Ik gebruik zelf een Logitech MX Master muis met een Dongle in mijn PC's en bluetooth in mijn laptop, dat werkt prima maar het knopje om te switchen zit aan de onderkant.
Wat ook kan is met de logtiech software het zo instellen dat hij bij de rand van je scherm overswitcht zodat het een soort van werkt als 1 PC met 2 schermen. Dit werkt nog niet altijd even vlekkeloos maar het werkt prima.
Die optie voor het automatisch switchen kom ik nergens tegen, hoe werkt dit dan? (heb ook een MX Master).
Je moet Logitech Options installeren en dan ergens daar in aanzetten dat je Beta-functies wil testen. Je moet Logitech Options dan wel op de apparaten geinstalleerd hebben waarmee je het wil gebruiken.
Kan straks thuis voor je kijken waar dat precies staat.
Oh in de beta-functies. Ga ik proberen, tnx!
Ja inderdaad, had gedacht dat ze het misschien al in de "normale" release hadden gestopt aangezien het al best lang in Beta is. Hoewel het inderdaad niet altijd perfect werkt.
Ik heb vaak mijn iPad voor me staan, en als ik even op email wil reageren begin ik bijna op mijn keyboard te typen- even switchen zou wel prettig zijn.
Ik kan zien hoe in de IT dit wel een interessant dingetje is voor de baas.
Uit een oude werk omgeving klaagde de baas al regelmatig dat hij het irritant vond om meerdere toetsenborden bij te houden.
1 Voor de vaste Pc 1 voor zijn persoonlijke beamer setup en nog een setje voor de laptop.
Wat mij nog onduidelijk is als je dus switcht van de PC naar de Laptop is er dan nog steeds het dongeltje over zetten of krijg je meerdere Dongels?
De prijs valt mij eerlijk gezegd nog heel er mee.
Er zit 1 dongle standaard bij, de verbinding verloopt via Bluetooth dus het idee zal zijn de dongle voor de Desktop, de laptop zal al bluetooth hebben en de derde misschien voor een tablet oid.
Dat haalt dan wel wat mobiliteit weg als je het mij vraagt.
Dan zal je hem of op een centrale plek houden of altijd het dongeltje in de laptop hebben.
Wat dus weer zonde is aangezien de laptop meestal wel een bluetooth connectie hebben.
Dat zeg ik toch, de dongle is gewoon een tool om apparaten die niet standaard bluetooth hebben hiervan te voorzien. Je hoeft het dongletje dus niet ook nog in je laptop te steken als deze van zichzelf bluetooth heeft.
Eigenlijk verbaast mij dit, ik ken veel bedrijven waar dit supersimpele gratis toontje Input Director wordt gebruikt, hiermee kun je over een (beveiligde) verbinding via WiFi/lan meerdere computers aansturen.
Voordeel is ook nog dat het zich standaard gedraagt als multiscreen omgeving, als je muis aan rand van eene scherm is loopt 'ie automatisch over naar scherm van de andere computer. Je kunt ook je clipboard delen en automatisch met WIN+L alle computers locken.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 27 januari 2017 12:24]

Ze hadden ook al toetsenborden en muizen die met drie apparaten kunnen verbinden, heb zelf eentje waarmee ik tussen mijn mobiel, tablet en computer switch. Erg handig voor instant messaging etc.
De Logitech Anywhere Mouse MX 2 kan ook met 3 pc's gebruikt worden (én je kan kiezen tussen unifying dongle of Bluetooth). Heel blij met die aankoop... Bovendien oplaadbaar via USB (micro usb).

[Reactie gewijzigd door Dryhte op 27 januari 2017 11:40]

Super idee, hadden ze al veel eerder moeten doen!
Hoop alleen wel dat zulke setjes ook eens met een linkshandige muis uitbrengen, maar dat zal jammer genoeg niet gaan gebeuren... :'(

[Reactie gewijzigd door dustyrick op 27 januari 2017 11:44]

De Logitech MX Anywhere 2 kan dit ook. Knopje zit inderdaad onderop. En die dongles zijn los nogal duur adviesprijs is 20 euro.