Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Submitter: StevoMark10

Logitech brengt twee nieuwe mechanische toetsenborden uit. De G610 Orion Red en Orion Brown zijn voorzien van Cherry MX-switches en aanpasbare verlichting. Begin april zijn de toetsenborden te koop voor 139 euro per stuk.

De fabrikant plaatst de toetsenborden in zijn assortiment voor gamers. De nieuwe Orion Red- en Orion Brown-toetsenborden hebben verlichte toetsen, maar geen rgb-leds. Wel kan de helderheid van de toetsverlichting naar wens aangepast worden met de Logitech Gaming Software. Het G610-toetsenbord weegt 1,2kg, is een full-size model en beschikt over extra multimediatoetsen. De F1-F12-knoppen zijn te gebruiken voor instelbare macro's.

Logitech G610

Op de switches na zijn de twee toetsenborden gelijk. De G610 Orion Red heeft Cherry MX Red-switches, die over een gelijkmatige druk beschikken. Op het Orion Brown-toetsenbord zitten Brown-switches die tijdens het typen lichte weerstand bieden. Logitech maakte in 2012 al de G710+ met Cherry MX-switches, maar koos voor recente mechanische toetsenborden voor zijn eigen Romer G-switches. Met de G610-toetsenborden kiest de fabrikant net als veel andere merken weer voor de populaire switches van Cherry MX.

Logitech G610

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Top - strak design, achtergrondverlichting, full size numpad, US layout (ANSI) en wat extra functietoetsen. Ik houd hem in de gaten :)

Extra macro-toetsen aan de linkerkant vind ik in de regel vaak vervelend, al het is het natuurlijk wel een kwestie van gewenning. Gelukkig heeft deze G610 ze niet.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 17 maart 2016 13:59]

De vraag is of wij de US-layout daadwerkelijk gaan krijgen maar hoop het wel net als dat alle toetsen de juiste vorm hebben voor custom keycaps enzo!
De US-layout heeft NIETS met een grote/kleine entertoets te maken -> hij is er in beide varianten. Het verschil is of het ISO-layout (hoge entertoets, kleine linkershift) of ANSI-layout (platte enter-toets met backslash erboven, grote linkershift) betreft. Zie https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO
Ik bedoel dat niet perse. Het gaat ook om de rest van de toetsen. Mijn Corsair K60 heeft afwijkende breedte toetsen bij de onderste balk rond de spatie waardoor normale keycapssets never gaan passen.

Beter gezegd anders moet hij keycapcompatible zijn met de normale gangbare sets.
Gotta Love Ansi! ( ASCII stupid question, get stupid ANSI ) :P

+ 2 voor de info in eider geval
Ugh het is soms zo krom. Ik heb ansi layout maar mijn backslash zit onder de enter toets met een kortere right-shift, enter is dus groter.
Ja, klopt, dat is altijd een heikel punt bij Logitech. Sommige retailers hebben dan wel de US-layout.
Daar zou ik persoonlijk ook op jagen!

Ben wel benieuwd naar IRL pics maar mijn shortlist is nu deze en de Das Keyboard met mediatoetsen enzovoort :D
Coolblue heeft de US-layout al op Pre-order staan:

MX Brown
MX Red
Ik denk dat ik je teleur moet stellen. Ik heb stad en land afgezocht naar een G910 met US layout, en hoewel er op de doos US staat, zit er een grote enter en kleine shift knop op.
Ik heb contact opgenomen met Coolblue en ze bevestigen dat het hier echt om de US-international variant gaat. Dus met platte enter en normale shift.

[Reactie gewijzigd door Referix op 17 maart 2016 12:04]

Vraag ze om de doos open te maken, want dat vertelde ze mij ook zonder dat ze dat gedaan hadden.

En als je kijkt naar het model nummer (van de G610 brown) dan zie je dat je die bij Logitech kunt bestellen als Dutch(querty).

Ze kijken gewoon naar wat er op de doos staat.
Dit probleem had ik ook met mijn g710 us sticker op de doos en een eu toetsenbord erin. Ik kan er wel mee werken maar had liever de andere lay-out gehad
Dat kan ik je ook aanraden. Vraag ze altijd de doos open te maken. In Nederland gebruikt Logitech namelijk meestal ANSI afbeeldingen op hun keyboard dozen. Ze plakken er vervolgens een sticker op met "US International" en in de doos zit dan een ISO model. Is erg verwarrend.
Sommige winkels waarschuwen hier zelfs voor, en zetten zelfs op hun website dat de afbeelding op de doos bij Logitech af kan wijken van wat er in de doos zit.

ANSI is met een horizontale Enter toets, ISO met een vertikale Enter toets.
https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO

De keyboard afbeeldingen die je ziet op de website van Logitech NL (de link in het artikel) komen dus hoogstwaarschijnlijk niet overeen met wat er in de dozen voor Nederland zit.

Erg jammer dat Logitech niet allebei de modellen (ANSI en ISO) in Nederland beschikbaar maakt omdat zowel ANSI als ISO veel gebruikt worden in Nederland.
Persoonlijk ben ik gewend om met ANSI keyboards te werken en daardoor sla ik nu Logitech over als ik op zoek ben naar een nieuw keyboard omdat ze in Nederland (heel Europa) alleen ISO layout leveren.

[Reactie gewijzigd door os12345 op 17 maart 2016 13:41]

De definitie van US-internationaal is toch echt de hoge enter en de korte shift.

Bij apple heet dat tegenwoorden EN en EN international https://support.apple.com/en-us/HT201794
Misschien wel op de Apple website, maar als je kijkt bij "Dutch" is dat hetzelfde. Als je kijkt bij English (zonder toevoegsels, gewoon English) zie je wél een lange shift en platte enter.

Confusing keyboard layouts are confusing.
US international is toch juist die met de halve shift?

Je moet gewoon US hebben, zonder die international aanduiding. Dat international geeft volgens mij aan dat er extra toetsen opzitten voor evt. gebruik van extra tekens.
Apple heeft weer zijn eigen standaard.

Ik denk dat het grote probleem is dat het totaal onduidelijk is welke keyboard layout je nu werkelijk krijgt, Op de site staan ook geen voorbeelden, alleen de tekst erbij dat de plaatjes waarschijnlijk niet is wat je krijgt.

Ook staat er Engelse layout op de Nederlandse site bij de plaatjes, maar het is ook niet UK want die hebben ook de korte shift en grote enter. (Ik heb engelse reviews met foto's van de G910 gezien).

Al met al vind ik het onzin dat ze JUIST gaming keyboards verkopen met korte shift keys die toch wel redelijk standaard in het gebruik zijn in de meeste games.
Heb meteen maar even gevraagd aan Coolblue voor de G810 (staat ook als een US Layout op hun site, met ANSI fotos erbij)
Snelle reactie, blijkt toch ook een ISO model (verticale enter toets), dus komt niet overeen met de afbeelding. Helaas.
En Ducky eens bekeken? Absoluut men favoriete keyboards :D
Ja maar hebben geen losse mediatoetsen ;) Niet zoals deze en de Das heeft.
True, maar - naar mijn gevoel - wel steviger.. Zeker de Ducky Legend.. daar sla ik zonder problemen 10 Trump-aanhangers de kop mee in :P

maar ja, mediakeys is idd best DasKB of Logi
Ik heb thuis de "Das Keyboard 4 Professional - Mechanical keyboard (Zwart, MX Brown, US Lay-out)" en ben daar zeer over te spreken.
Misschien dat ik deze van Logitech op werk kan gaan gebruiken, kan ik ze hier ook gek maken met harde keystrokes! :P
Wat bedoel je met "US-layout" ?

Als je ANSI layout bedoelt dan hoor ik heel graag welke retailers die hebben want ik zou graag een ANSI versie van de G810 (opvolger van de G910) hebben.

ANSI is met een horizontale Enter toets, ISO met een vertikale toets.
https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO

In Nederland gebruikt Logitech meestal ANSI afbeeldingen op hun keyboard dozen, maar plakt er dan een sticker op met "US International" en in de doos zit dan een ISO model.
http://kbd-intl.narod.ru/english/layouts

Enerzijds bedoel ik ANSI er mee, maar ook met US layout wat aan geeft waar de speciale tekens zitten; ik heb nu een Duitse Qwerty ISO... :/
Duits zou qwertz moeten zijn. ;)
Daarom koop ik geen Logitech toetsenbord meer.

Bij iedere webshop waar ik een Logitech toetsenbord bestelde, kon ik het weer terug sturen. Ik heb een aantal van te voren gebeld zelfs, allemaal loze beloftes als ik de doos open maakte.
Er zitten, als ik de afbeelding zie, geen extra macro-toetsen op dit toetsenbord. Ik geloof dat ze bedoelen dat de F1 t/m de F12 toetsen naast dat het F-toetsen zijn ook gebruikt kunnen worden voor macro's. Dus in Windows/Linux/whatever gebruik je de gewone F-toetsen, waarna je bij een spel de 'macro modus' activeert en je de F-toetsen dus als macro-toetsen gaan werken.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 17 maart 2016 11:21]

Klopt, ik bedoelde met mijn reactie meer dat ik het goed vind dat die er niet zitten. Veel andere Logitech-toetsenborden of andere 'gaming' toetsenborden hebben die extra macro-toetsen wel. Ik heb het iets duidelijker gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 17 maart 2016 11:25]

Ik zie het, veel duidelijker zo! Ik heb zelf een G15 met een heleboel extra macro-toetsen aan de linker kant. Ik gebruik ze nooit en in het begin drukte ik heel veel op G1 ipv op escape, maar wat je zegt: het is vooral een kwestie van wennen. Ik merk nu eigenlijk niet meer dat ze er zijn.
Top - strak design,
Ja? Voor mij valt hij af. Wel ergonomische toetsen maar dan een vierkant toetsenbord zonder pols steun?
Design is leuk maar ik ben geen minecraft poppetje.
Ik heb een MK700/MK710. Daar verdwijnen na een paar maanden de meest gebruikte letters van de toetsen. Voor de prijs van dit toetsen bord had ik toch wel iets anders verwacht. :( :'(
Ik zou graag overstappen naar mechanische toetsenborden maar ik heb het bedrag van ¤80+ gewoon niet over voor een toetsenbord. Ik kan ook niet begrijpen dat dit zoveel duurder is. Waar zit dit verschil?

Een basic toetsenbord met "normale" toetsen kost ¤15. Uiteraard begrijp ik dat mechanische toetsenborden duurder zijn. Maar waarom moet een toetsenbord met mechanische toetsen dan opeens ¤100+ kosten?
Kort door de bocht gezegd kost iedere toets / switch dan ¤2. Dat geloof ik gewoon niet. Een basic mechanisch toetsenbord moet toch ook voor ¤50 te maken zijn?
De toetsverlichting kost geld, de mogelijkheid om te switchen tussen F-toetsen en macro-toetsen kost geld, research en development kost geld en inderdaad, mechanische toetsen kosten meer geld. Misschien is er meer quality assurance nodig voor mechanische toetsenborden - ik noem maar wat. Misschien krijg je meer en langere garantie, misschien zijn de gebruikte materialen van hogere kwaliteit etc. Er zijn genoeg redenen waarom iets een stuk duurder kan zijn. Kostprijs is slechts één factor. En ja, misschien is het ook gewoon een kwestie van 'omdat we het ervoor kunnen vragen', dat is altijd mogelijk. Feit is wel dat mechanische toetsenborden meer een niche-product zijn, dus lagere productie en daarmee hogere prijzen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 17 maart 2016 11:27]

goedkoopste mechanisch toetsenbord is krap 60 euro en goedkoopste toetsenbord met verlichting is 19 euro.
kortom het had er voor dat geld MAKKELIJK op gekund marja dikke winsten is wat we willen.
Dat hele toetsenbord kost ze misschien 15 euro om te maken.

Ze zijn gewoon duur omdat het kan en er geen enkele fabrikant denkt van laten we een mechanisch verlicht toetsenbord op de markt gooien voor 30 euro omdat ze liever 300% winst hebben ipv 30.

Dat is het verschil met vroeger en nu.
Vroeger gunde ze de gebruiker nog wat nu willen ze je kaal plukken met absurde winsten en het nog raar vinden ook dat de gebruiker zijn geld maar 1x uit kan geven en dus geen geld meer heeft voor je nieuwe producten.

Hoe duurder producten worden en blijven des te minder er verkocht gaat worden dus vroeg of laat zullen ze goedkoper worden maar dat zal heel langzaam gaan.
Wat een onzin, uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Het zijn allemaal bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen. Dus die willen maximale winst halen ja. Dat is nu niet anders dan 'vroegah'. Een bedrijf dat een goedkoper toetsenbord uitbrengt en er daardoor veel meer verkoopt maakt meer winst dan een bedrijf dat de prijs kunstmatig hoog houd. Andersom, als wij blijkbaar deze bedragen willen betalen voor deze toetsenborden, dan zijn de bedrijven wel gek om de prijzen veel lager te gaan maken. Ergens komen die hoge prijzen vandaan, anders waren er allang goedkopere toetsenborden op er markt.

Los daarvan blijf ik wel bij mijn standpunt dat de afzetmarkt van deze toetsenborden veel kleiner is, waardoor de productie en research in verhouding duurder zijn en daarmee ook de prijs hoger. Hoeveel hoger weet ik niet.

Oprechte vraag: zijn er misschien nog patenten in het spel die erg duur zijn waar dure licenties op genomen moeten worden? Of zijn die Cherry-gevallen misschien heel duur?
Je mag hier ook prijselasticiteit en een paar andere zaken aan toevoegen:


- De massa weet niet wat het verschil is tussen een dome bord en een mechanisch bord
- Van de mensen die het verschil wel kennen is voor een groot deel het verschil financieel niet te verantwoorden. Dit maakt het mechanische toetsenbord al een nicheproduct, waar je altijd een premium voor mag betalen
- Men is gewend dat mechanische borden vanaf ca. ¤100 te krijgen zijn (ook al kan het een stuk goedkoper)
- Tel hier de reputatie van Logitech bij op

Kijkende naar de alternatieven is dit gewoon een normale prijs. Het kan zeker goedkoper, maar genoeg mensen zien de meerprijs als gerechtvaardigd, alleen al vanwege de merknaam.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 17 maart 2016 16:42]

Dat is het principe van "ofwel verkoop je een product 100 keer voor ¤1 ofwel 1 keer voor ¤100", wat hier begrijpelijk is.
De gemiddelde computergebruiker kijkt namelijk niet naar verschillende toetsenborden en muizen. Ze kopen eerder een kant en klare oplossing van winkel X, Y of Z, waar dan meer dan waarschijnlijk een 'goedkoop' toetsenbord bijzit, maar de klus van een mailtje of word document typen ook wel klaart.

High-end peripherals zijn eerder een niche markt, voor power users, gamers, ...
Daarbij komt ook het feit dat een toetsenbord ook wel enkele jaren meegaat, ze weten dus ook dat, zelfs al koop je een toetsenbord van ¤15, je niet meteen terug komt. Dan is het dus beter om te proberen je meteen een aankoop van ¤100 te laten doen.
Je zou eens kunnen kijken naar modellen als de CM Storm Quickfire. Deze zijn tussen de 80/90 euro te koop volgens de pricewatch.
Het zal qua productie meer kosten een mechanisch toetsenbord te maken dan een rubberdome toetsenbord maar ik denk dat er door veel fabrikanten wel een niche premium opgezet word. Mechanisch word steeds populairder maar het is nog wel een niche product dus kan je er ook meer voor vragen vinden ze (mijn mening gebaseerd op gevoel).
Het is premium en dus betaal je premium prijzen. Daarnaast worden dit soort borden vaak van extra's voorzien zoals toetsenverlichting, geïntegreerde ARM CPU, programmeerbare profielen, etc. De materialen zijn vaak ook degelijker, zoals verwisselbare keycaps die slijtvast zijn, een stalen plaat die het bord rigide maakt, etc.

Vanaf +/- 80 euro haal je een goed mechanisch toetsenbord. Zo'n bord gaat vele jaren mee, en het is een genot om mee te werken.
Mijn regel: bespaar niet op input en output devices. Je kijkt elke dag meerdere uren naar je scherm. Is een scherm dat 100 euro duurder is dan veel geld? Je kijkt er waarschijnlijk meerdere jaren meerdere uren naar... elke dag. Je muis: is 20 euro besparing je misschien RSI waard? Toetsenbord: je typt dagelijks een enorme hoeveelheid en laat me je vertellen: elke keer als ik weer thuis kom en van mijn dunne macbook pro toetsenbord overstap op mn MX blue mechanische toetsenbord dan is dat een genot voor mijn vingers. Typt echt heerlijk. Voor mij is dat het meer dan waard.

Wat is 100 euro verschil over 5 jaar (relatief kort nog, mn oude toetsenbord ging 10 jaar mee, Logitech G15), per dag, per uur over 5 uur per dag? 100/(5*365)/5 = 1 cent per uur. Dat is helemaal niks voor een superieure type ervaring.

Tip: neem geen MX blue in stille kantooromgeving of in een huis met dunne muren. Die dingen zijn luidruchtig.

Ik heb overigens zelf een DasKeyboard 4 professional (mx blue)
Ik zou graag overstappen naar mechanische toetsenborden maar ik heb het bedrag van ¤80+ gewoon niet over voor een toetsenbord.
Alstu. Die dingen gaan decennia mee (al dan niet langer). :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 maart 2016 13:47]

Heb hier nog steeds een mechanisch IBM AT PS/2 toetsenbord, niet kapot te krijgen dat ding .. (kostte vroeger in de jaren 80/90 dan ook zo'n 300 gulden ...) :)
Exact! We vinden deze tobo's dan wel duur, maar vergeet niet dat dat spul toentertijd ook zeer expensive was. Ik heb ook nog wel ergens zo'n IBM toetsenbord met DIN connector en bodemplaat van staal en dubbele rij F toetsen zowel bovenlangs als links (apart?). Als ik het ding zie liggen denk ik gelijk aan al die Sierra games die ik vroeger speelde :) Maar inderdaad, in de orde van 300+ guldens.

Ik kan gerust stellen dat PC's en randapparatuur nog nooit zo goedkoop zijn geweest als hedendaags het geval is. Dat er ook dure spulletjes zijn is altijd al zo geweest. Dat een dergelijk niche product relatief duur is.... tjah, niets nieuws..

Net zoals die videokaarten...alsof die nu zoveel duurder zijn. Hoho, ik betaalde toen ik 16 jaar oud was ook al 1400 gulden voor SLI Voodoo2 :)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 17 maart 2016 14:40]

Was zo'n voodoo2 sli set echt zo duur? Ik meen veel minder betaald te hebben, 4 50-650 gulden ofzo? Kan ook zijn dat ik geen early adopter was :p

[Reactie gewijzigd door Xfade op 17 maart 2016 21:08]

Geweldig, de IBM Model M. Ben al jaren op zoek naar zo'n ding. Veel spijt dat ik em ooit heb weggedaan toen we een 486 kregen! Die KLIK, dat voelt zo fijn :)
Wat zou je voor zo'n toetsenbord over hebben dan ? Wellicht dat ik er misschien nog wel aan een kan komen ... is uiteraard wel gebruikt natuurlijk ..

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 23 maart 2016 09:51]

als ie in goede staat is, 30 euro i guess :) (ik ben niet heel rijk)
Ik zal het eens bij betreffende persoon navragen voor je .... misschien heb je geluk en heeft hij er ergens nog een liggen .. kan je uiteraard niets beloven en het kan even duren, maar je hoort nog.
bedankt, zie maar of er iets mogelijk is :)
oke, zal het hier gaan navragen .. maar ik kan je niets beloven ..
prima hoor, voel je vooral niet verplicht :)
er zijn echter wel mechanische toetsenborden van onder 70¤, echter gebruiken die vaak chinese switches die ik niet vertrouw/ken ipv de wel bekende en geliefde cherry MX switches
Ik mis bij Logitech toch wat gaming toetsenborden in het goedkopere segment (¤60 - ¤ 80). Zoiets als de Corsair K30 bijvoorbeeld. In dit segmentMis ik overigens wel meer merken.

Als ik bij de MM loop bijvoorbeeld zie ik of crap kwaliteit baggerplanken of ramplanken van ¤ 130+

Misschien is hier dan geen markt voor, maar ik vind ¤ 120,00 te veel van het goede voor alleen Toetsenbord.
Inderdaad 139 euro is belachelijk duur voor zo'n simpel mechanisch toetsenbord. Ik heb zelf de Func KB-460. Cherry MX Red. Full-size, alle toetsen kunnen macros worden, instelbare helderheid, multimedia toetsen met de Fn knop, 5 profielen, game mode, 2 extra ingebouwde USB poorten, gevlochten kabel, inclusief polssteun. Minder dan 90 euro.
Eerder ook een CM Storm Quickfire gehad. De CM Storm toetsenborden zijn ook een stuk goedkoper. De kwaliteit zal nagenoeg hetzelfde zijn.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 17 maart 2016 12:43]

Hmm, bedankt voor deze post, ik ben nog niet zo thuis in de huidige generatie tobo's en gebruik nu nog een Logitech G11 maar wil ergens ook graag terug naar die degelijke tobo's van vroeger, maar niet voor 150 Euro. Die Func KB-460 ziet er als je het mij vraagt een stuk beter uit dan deze Logitech G610, bied meer functies en oogt professioneel no-nonsense en heeft nog licht ingebouwd ook (overbodig, maar kan handig zijn... Func is precies wat ik zocht!)
Het is een prima toetsenbord! Als je hem nog kan krijgen. Func is recent overgenomen door FNATIC. Het KB-460 toetsenbord hebben ze vrijwel 1-op-1 overgenomen in hun eigen Gear segment, maar kost nu 129 euro (FNATIC Gear Rush).
Mijn god, ik kom echt onder een steen vandaan zeg :z
De Rush G1 inderdaad, mooi ding, tnx for the info! :)
Groothandel prijs van cherry MX switches is ~50 cent per stuk en dat is zonder leds. Dat is gewoon de prijs die je ervoor moet neerleggen om een keyboard te nemen die met gemak minimaal 10 jaar meegaat en aanpasbaar is naar je eigen wens en eventueel gerepareerd kan worden.
Alle andere keyboards die ik persoonlijk heb gehad hebben na 2-3 jaar altijd een of ander mankement gehad (soms eerder) en als je elke 3 jaar weer 60-80 euro uitgeeft dan heb ik liever dat ene keyboard die het dubbele cost en 3 keer zolang mee gaat zonder probleem.
Prijs technisch ben je goedkoper uit met die 120+ euro kostende keyboard en heb je alles wat je in een keyboard kan krijgen.
Leuk verhaal, maar ik kijk er toch wel echt iets anders tegen aan.
Ook toetsenborden zonder Switches van Cherry moeten ook gewoon fatsoenlijk functioneren.
Ik heb mijn huidige toetsenbord (¤40,00 medion :o ) nu zeker 6 jaar en die functioneert nog prima. Echter zou ik best wel wat willen investeren in een goed functionerend nieuw toetsenbord tot max ¤ 80,00. Waarvan ik dan ook verwacht weer dezelfde periode mee te gaan.
In die prijscategorie ben je beter af met een niet Gaming keyboard
Met de G610-toetsenborden kiest de fabrikant net als veel andere merken voor het eerst voor de populaire switches van Cherry MX.
Inmiddels typ ik nu al een aantal jaar op een G710+. Ik ben dus opgelicht! >:)

Edit:
Ter zijde: jammer dat er geen numpadloos variant uit komt voor meer muisbewegingsruimte. Met een muis met thumbgrid (Naga/Scimitar/G600/Nyth) heb ik die niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 17 maart 2016 11:11]

Hoezo opgelicht? Heeft logtech ooit aangegeven dat dat Cherry switches waren?
Volgens de auteur zou ik zijn opgelicht. Wat eigenlijk niet is. M.a.w.: Logitech heeft al eens eerder een Cherry MX bord uitgebracht. ;)
Ja zeker hebben ze dat, maar niet in de G610 lijn ;)
Scherp. Ik ga het aanpassen. Zag op de website alleen andere switches staan.
Heel goed, logitech. Overstappen naar echte switches en een wat simpeler vormgeving!
Ze waren al overgestapt?
De 810 heeft volgens mij dezelfde vormgeving... En zijn de Romer switches toch echte switches?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 17 maart 2016 11:32]

Als ze nu ook gewoon weer eens een Apple versie van die toetsenborden gaan maken (en die mag ook nog duurder zijn van mij gezien de beperktere oplage) dan ben ik helemaal blij.
Of gewoon zoals sommige fabrikanten gewoon een extra set keycaps mee leveren waardoor je de 3 onderste toetsen kan vervangen met een keypuller :)
Dat mag ook ja.
Trouwens als je echt geen budget hebt (leverkosten zijn moordend duur) dan kan je hier volledig een keyboard op maat maken. Gewoon omlaag scrollen en voor een van de 2 iso layouts kiezen: http://www.wasdkeyboards.com/ ^^
Jammer dat er geen MX Blues zijn. *klik* *klak*!!! :D
Idd, ik ben nogal verliefd op de blues in mn cm quickfire tk. Spijtige is aan dat toetsenbord is dat je numlock moet in en uitschakelen voor de pijltjestoetsen te gebruiken tijdens het programmeren dus ik ben op zoek naar iets nieuws met blues en dat sober is. Dit design spreekt me wel aan om eerlijk te zijn. Nu hopen dat er een blue variant komt ^^
Ik heb om die reden een Daskeyboard 4 professional. Full numpad, mediatoetsen, volume draaiknop en vooral niet een "KIJK AL DEZE COOLE LEDJES WANT IK BEN EEN GAMER" design.
Ik heb gewoon een Corsair K70 met Browns. Enorm tevreden mee, ik heb nog nooit zo'n fijn toetsenbord gehad. Het "Lampjes-aspect" vond ik een eis, omdat mijn kast ook verlichting had en voor de prijs vond ik het ook de mooiste op de markt. Ik heb trouwens niet de RGB versie, want dat vind ik te veel geld voor zoiets.
Eindelijk terug naar de essentie. Een stevig toetsenbord van goede kwaliteit zonder alle toeters en bellen.
Mooi strak toetsenbord, deze kan tenminste ook nog zakelijk voor de dag komen. Ben niet echt fan van die regenboog RGB toetsenborden. Deze ga ik in de gaten houden.
Heerlijk om te zien dat we weer meer toetsenborden krijgen die er strak en netjes uitzien zonder alle poespas. Eén rrij M keys had ik persoonlijk prettig gevonden, maar zonder kan ook prima. goed bezig logitech.