Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: wardjj

Roccat heeft een nieuw toetsenbord met rgb-verlichting voor gamers in de verkoop gezet. De Ryos MK FX beschikt over Cherry MX- mechanische switches en heeft een polling rate van 1000Hz, waarmee hij een reactiesnelheid van 1ms haalt.

Het toetsenbord is 50,8cm breed, 23,4cm diep en 4,4cm dik, en weegt 1600 gram. Elke toets in het mechanische toetsenbord bevat rgb-verlichting, waarmee 16,8 miljoen kleuren beschikbaar zijn. De Ryos MK FX maakt gebruik van N-key rollover, waardoor de toetsen volledig onafhankelijk worden gescand door de hardware. Verder heeft het toetsenbord in totaal 94 programmeerbare toetsen, waaronder drie thumbster-toetsen onder de spatiebalk en vijf macrotoetsen. Roccat claimt dat de toetsen vijftig miljoen keer meegaan.

Het toetsenbord heeft een usb-kabel van 1,8m en een in- en uitgang voor audio. Ook zitten er in de Ryos MK FX twee ARM-Cortex-processors van 32bit en 2MB flashgeheugen. Het toetsenbord maakt gebruik van Roccats Easy-Shift+, waarmee elke toets een tweede functie geprogrammeerd kan krijgen. Met AlienFX kunnen de verlichtingseffecten van het toetsenbord worden gekoppeld aan games die daarvoor ondersteuning bieden. Door gebruik te maken van Roccat Swarm kunnen alle Roccat-producten aan elkaar worden gekoppeld om met elkaar te werken.

De Roccat Ryos MK FX is volgens het bedrijf per direct verkrijgbaar en kost 199,99 euro.

Roccat Ryos MK FXRoccat Ryos MK FXRoccat Ryos MK FX

 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Zzzzzz... , er zijn al zoveel RGB keyboarden, wanneer komt er nu eens een goede opvolger van de Artlebedev Optimus Maximus keyboard.

Zou best wel een keyboard willen hebben met echte LCD displays in de toetsen, makkelijk met games, maar ook als ik over wil schakelen naar een Duitse of Noorse layout.
De optimus maximus is dan ook een absurd duur toetsenbord en typt voor geen meter vergeleken met een plank uitgerust met Cherry switches. (of zelfs een fatsoenlijk domed keyboard voor zover dat boeit)
Volgens mij is het zelfs anno 2016 meer een proof of concept dan wat anders. Je hebt er buiten de gadget waarde immers geen drol aan verder. Zeker niet als gamer.
Daar gaat het allemaal om de weerstand, toetsafstand en de diepte van de aanslag.

Ik zou het zelf wel eens vernieuwend vinden als ze gewoon gamer-spec hardware maken zonder dat kermisgedoe er omheen. :)
Gewoon een elegant stuk hardware waar niet direct van af spat dat je elke dag minstens een uur in CS/COD/BF te vinden bent maar wel al die poespas heeft zoals anti ghosting, rollover en weet ik wat meer ze met die toetsenborden doen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 februari 2016 17:34]

Je bedoelt dus gewoon een degelijke PS/2 ramplank van twee tientjes die je vroeger bij je Compaq of Dell kreeg?

Pas sinds de USB aansluiting stunten ze opeens met 1000Hz polling, gouden connectors, anti-ghosting en dergelijke marketing termen.
Die meuk die je bij je Compaq of Dell kreeg (en krijgt) was allemaal domed en raakte in paniek als je meer dan 3 toetsen tegelijk gebruikte. Dus zeker niet die nee.

"Heel vroeger", toen je toetsenbord met DIN aansluiting kwam, dat waren wel fijne toetsenborden! Die grote logge zware klicky IBM dingen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 februari 2016 17:46]

Dat oude spul is prima. Pas ergens rond 2000 kwam echt de pure rotzooi op de markt.
Er worden nog steeds goede toetsenborden gemaakt, zelfs nog steeds met de oude type micro-switches die in die oude IBM ram planken gebruikt worden, alleen dan wel in een nieuw jasje, en niet zo lomp als vroeger meer.

Alleen betaal je dan wel minimaal 80 euro voor zo een type keyboard, net zo als er in dit besproken keyboard zit.

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 februari 2016 18:46]

Kan je trouwens nog altijd kopen: http://www.pckeyboard.com/ Heb er zelf twee al heb ik op 1 ondertussen een defecte toets die ik eens moet nakijken.
Tja je hebt de K83, maja wel enkel in red en blue.
Ik had het ook over een opvolger, en niet de optimus maximus, we zijn nu 9 jaar veder, en ik denk dat ze nu wel een keyboard kunnen maken die wel goed werkt.

Zeker nu de OLED/LCD techniek veder ontwikkeld is voor smartphones, kan de behuizing voor de display veel kleiner zijn, en als een van de firma's als Logitech of Roccat zou samen werken met Cherry, zou er best wel iets degelijks gemaakt kunnen worden voor onder de 500 euro.

Want voor sommige games zou het verdomt makkelijk zijn als je icoontjes kan gebruiken ipv gewone toetsen, denk bv aan weinig gebruikte spels met WoW bv, want het oude gezegde bestaat niet voor niets, "Een plaatje zegt meer dan duizend woorden", dat is omdat mensen gewoon meer visueel zijn ingesteld.

Dan zou ik eindelijk een echte vervanger voor mijn nu echt oude maar nog steeds prima werkende Logitech Cordless Freedom Optical Mouse and Keyboard.
Een beetjebgamer kijkt niet naar zn ramplank, dat gaat puur op gevoel :)
Ik ben het wel met je eens hoor, en denk dat er ook echt wel een markt voor is, het is een kwestie van wachten tot de eerste kickstarter van een spinoff van dat toetsenbord, de techniek is er, en een stuk betaalbaarder dan toen
Art Lebedev is dan ook geen hardware manufacturer, het is een ontwerp studio. De Optimus toetsenborden waren dan ook gewoon een ontwerp van 1 van hun mensen waarbij men nooit de intentie had om deze in productie te nemen. Door de grote vraag vanuit de markt zijn ze dan uiteindelijk toch begonnen met de praktische uitwerking van het concept.
Ducky Zero 2108. Super toetsenbord. Sinds 2 jaar in gebruik. Solide, geen irritante LEDjes, geen vage macro knoppen. Gewoon typen. Zelf wat demping aangebracht onder iedere toets, en hoop er nog zeker 5 jaar mee te doen.

[Reactie gewijzigd door 70599 op 2 februari 2016 20:24]

maar ook als ik over wil schakelen naar een Duitse of Noorse layout
Waarom zou je switchen tussen layouts die gebruik maken van de in west/noord/zuid Europa gebruikelijke gezamelijke characters? Als ik Duits (Straß(compose-s s)e) of Frans (Ç(compose-, C)a va) moet inkloppen is het makkelijker om gewoon via een compose key de samengestelde characters te tikken (vrijwel blind te vinden) dan naar een volledig andere layout te switchen (azerty/qwertz), zeker gezien het recente commentaar dat azerty toetsenborden niet voldoen voor Frans.

Voor volledig andere characterset zou het inderdaad wel verdomd handig zijn.
Dat is volgens mij de uitleg van iemand die niet elke dag Franse mails typt :-).

@Dorank, sorry, maar als ik verhandelingen, brieven of welke tekst dan ook in het Frans aan het typen ben, ga ik me niet bezighouden met extra toetsencombinaties. (ik woon op de taalgrens in België ;-)) En volgens mij is hetgene je aanhaalt helemaal niet logisch. Het is logisch dat ik dat gewoon met 1 toetsaanslag kan fixen voor veelvoorkomende accenten, en met zo weinig mogelijk toetsaanslagen voor minder voorkomende. Je gaat geen enkele wedstrijd in het Frans winnen tegen iemand op een azerty en jouw manier. En zelfs voor programmeren verkies ik eigenlijk mijn geliefd azerty tobo.

[Reactie gewijzigd door white modder op 2 februari 2016 22:22]

Ik klop weinig Frans, Duits of überhaupt samengestelde characters (zelfs in mijn eigen naam doe ik dat nooit), maar als ik ze wil gebruiken zijn ze heel simpel blindelings te creeeren. Dit in tegenstelling tot de beweringen in "Is France's unloved AZERTY keyboard heading for the scrapheap?". Alle voorbeelden aandragen als lastig voor een toetsenborde bedoelt door Frans zijn met 1 of 2 extra aanslagen te regelen op een volkomen logische manier. Dus als ik één œuf muß bjøŗķȩņ kan dat probleemloos.
Ik switch vaak tussen Noors (waar ik woon) en US/NL layout, kan simpel door gewoon de taal te veranderen in Windows, maar voor de weinig gebruikte toetsen, vooral Noorse toeten zou een veranderbare layout verdomt makkelijk zijn.
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk.
Ik heb nu een corsair k60, vanwege de reactie tijd en het gevoel.
Maar een toetsenbord met aanpasbaar opschrift /icoontjes lijkt mij een revolutie in de toetsenbord wereld. Ik denk eerder aan een soort e-ink schermpjes als bovenkant van elke toets. Kleur is leuk maar in essentie niet noodzakelijk.
Ook voor het spelen van een nieuw of lang niet gespeeld game "tha bomb" volgens mij.

en switch tussen engels/amerikaans/nederlands/frans of een andere taal op je toetsen bord word op die manier ook veel eenvoudiger.

En grappig genoeg zou het ook interessant zijn voor toetsenbord fabrikanten. 1 toetsenbord voor alle toets indelingen!
Oh dat is cool!
Kun je alle toetsen animeren XD

Ontopic:
Zelf boeit mij dat rgb gebeuren ook niet zo.
In mijn toetsenbord zijn ze ook verlicht, maar ik houd het altijd maar gewoon op rood. (Kan ook nog paars en blauw)
CherryRGB inderdaad mij ook niet zo..
Cherry MX silent dan weer wel, is corsairs half jaar monopolie daarop niet zo'n beetje voorbij?
Ik had verwacht rond deze tijd wat meer fabrikanten met silents te zien.
Ik snap niet dat ze ook maar iets van die MX switches silent durven noemen. Zelfs met demp ringetjes heb je nog die klik als je de toets vrij laat opspringen, not to mention dat krassige geluid bij elke toetsaanslag. Erg jammer dat er niet meer keus is op degelijk keyboard gebied. Zo zou je bv makkelijk een laptop dikte keyboard kunnen maken ook in de trend van de cherry mechaniek. Gewoon ipv die membrane switches een naaldje onder de toets aanbrengen die bij het indrukken 2 elektroden verbind. Waarbij je dus niet hebt dat een membraan kan uitlodderen. Wat mij betreft mogen keyboards tevens ook standaard van een siliconen cover voorzien worden, scheelt een hoop op het schoonmaak front.
Thermaltake Prime? :)

Volgens vele reviews een heel erg prima toetsenbord. Zeker voor een membrane versie.
Nee, de logitech G110. Een tikje duurder, een klein tikje :*)
En je inventory en load out, alle beschikbare keys...
Precies wat ik dacht. Dat was een awesome tb, op de prijs na.
Het exclusieve contract van Corsair voor de RGB switches van Cherry is onlangs afgelopen, vandaar dat nu andere fabrikanten mechanische toetsenborden uitbrengen met echte cherry mx switches, onder andere Vortex en Ducky hebben er ook al een op de markt.
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet zo van in. Ik heb sinds een jaar een Razer Blackwidow Ultimate met slechts groene verlichting, niet eens met de "coole" effecten die de chroma of de nieuwe 2016 Blackwidow Ultimate heeft. Maaaaarrrrr, hier komt de catch. Ik kijk bijna nooit naar mijn toetsenbord. Ja, als ik hem niet gebruik en bijvoorbeeld een film kijk, maar dan is het juist onhandig en afleidend. Tijdens het gamen heb je geen tijd om naar je toetsen te staren, en tijdens het typen ook niet. Sterker, ik heb voorheen gewoon altijd, zelfs in het donker, op een onverlicht tobo getypt. Het enige waar de verlichting handig voor is is als je 's nachts even een bepaalde specifieke toets moet zien te vinden, maar verder ook niet.

Het zijn allemaal gimmicks, dure gimmicks. Net als dat scherm van de G15 destijds wat als een soort HUD diende tijdens gamen. Niemand keek erop. Ja, je kon er ook andere dingen op laten zien als je in Windows bezig was maar het was vooral een gimmick.

Het enige waarvoor ik het me als enigszins nuttig voor kan inbeelden is voor custom macro toetsen. Ik heb er slechts 5 en gebruik er 3 waarvan ik na een paar keer gebruiken op gevoel weet wat het doet en waar ik het kan vinden. Toetsenborden hoeven niet zo moeilijk te zijn of te innoveren met gimmicks. Laat ze maar eens met iets komen waarmee mensen 100+ wpm zonder moeite op kunnen tikken ipv de zoveelste nutteloze gimmick.

(Ja ik weet dat er een hoop tweakers zijn die moeiteloos 100+ wpm doen, maar de meeste mensen die ik ken halen vaak de 50~60 niet eens)
Dat jij er niets aan hebt is prima, ik heb er wel wat aan, ieder zijn eigen gebruikspatroon.

Ik heb aan gegeven waarom ik er wel wat aan heb, vooral bij games (zoals WoW of flight sims) waar je heel veel verschillende toetsen kunt gebruikt met vaak weinig gebruikte maar nog steeds noodzakelijke functies, zijn icoontjes gewoon superieur, want een toetsaanslag is vaak sneller dan een icoontje aanklikken in de grafische user interface, en zou daarnaast minder beeld in beslag hoeven nemen.
Snap niet helemaal waarom je RGB wil. Lage latency snap ik voor gamers, maar waarom wil je kleurtjes. Zelf kijk ik in iedergeval het liefst nooit naar mijn toetsenbord :D
Jammer dat de bron er niet bij staat. Belangrijker dan de lampjes zijn nog altijd de kleuren van de switches die geleverd kunnen worden.
Op de website zelf vind ik ook niet zo snel terug welke soort switches mogelijk zijn. In de specs staat het volgende: CHERRY MX key switches

Verder staat er wel een plaatje van een bruine switch maar in de tekst komt het niet terug.
Even bij retailers opgezocht, newegg vermeldt de switches inderdaad als bruin.

http://www.newegg.com/glo...fx-_-23-436-017-_-Product

edit: in de pricewatch staat dat er Cherry Red switches opzitten, maar nog geen prijzen bekend: pricewatch: Roccat Ryos MK FX

[Reactie gewijzigd door jleijdekkers op 2 februari 2016 15:45]

De Ryos MK FX is op 't moment alleen met Brown switches beschikbaar, ik denk dat hier later ook black/blue/red bijkomt net zoals bij de MK Pro.
Wat verder gekeken op de site, en er staat een plaatje van de bruine switch bij de de MK FX, een plaatje van de zwarte switch bij de MK en MK Glow en bij de PRO versies staat een plaatje van 4 switches met de tekst dat deze alle vier erbij zitten.

Ik denk dus dat ze inderdaad bedoelen dat er bruine switches bij deze zitten.
Ik zie nog steeds niet staan precies welke keys ze gebruiken:
KEY SWITCHES TO SUIT EVERY GAMER
The Ryos MK FX comes locked and loaded with the highest quality mechanical key switches, meaning you’re playing with the best the industry has to offer. With durable CHERRY® MX key switches that last up to an incredible 50 million keystrokes and laser-etched, UV-coated keycaps, wear and tear will be the least of your concerns.
Red? Brown? etc...
Afgaand op de afbeelding ernaast zou ik zeggen bruin, tenzij dit puur een standaardafbeelding is.
Mijn excuses, die ben ik volledig vergeten te linken in het artikel. Hij staat er nu bij. Bedankt!
Afgezien dat ik recentelijk mijn gaming keyboard verkocht heb (Logitech G15v1) waar ik niets meer mee deed, vind ik het wel jammer dat een toetsenbord van nota bene 200 euro wel een audio in en uit heeft, maar dan weer geen USB 2.0 of USB 3.0 hub heeft. Want? Gamer headsets bestaan alleen maar met jack aansluitingen?? Ik had een Logitech G35 die een USB aansluiting heeft, maar daar heb je hier dus helemaal niets aan.

Toch jammer.

edit: en die Logitech G15v1 is toch onderhande minstens 8 jaar oud, en die had dat wel al was het maar USB 1.0

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 2 februari 2016 15:33]

Precies. Mijn Das Keyboard heeft twee USB3 aansluitingen en dat blijkt super handig.
Ik moet er niet aan denken snoerenzooi over mijn bureau te hebben lopen naar mijn keyboard.
Het snoer van het keyboard zelf is al erg genoeg.
Ik bedoelde ook meer voor USB-sticks en andere tijdelijke dingen. Ik ga er inderdaad niet permanent een muis inpluggen of zo.
plus een handig schermpje met allerlei functies en de enorm handige volume knop.
Sinds de komst van de eerste "gaming" keyboards in mechanisch toetsenbordenland zoek ik al een keyboard, maar geen van alle voldoet aan mijn wensen. van polssteun tot mediakeys, tot de verlichting. er is altijd wel een deal breaker en zeker voor die prijzen.
Ik heb de Ryos MK (red switches, blue led) en die heeft wel gewoon een usb hub. Lijkt me sterk dat deze dat niet zou hebben, verder zijn de toetsenborden (muv de rgb switches natuurlijk) op het oog identiek.
Offtopic:
Wat ik me bij dit soort toetsenborden afvraag, wat is de meerwaarde wanneer je altijd blind typt? Ik kijk echt nooit naar mn toetsenbord, en die lichtjes lijken me eerder afleiden wanneer ze in mn ooghoeken staan. Of heeft het dan ook inderdaad geen meerwaarde meer?
Vroeg ik me ook altijd af. Wel is het zo dat ondanks dat je er niet recht op kijkt, bij een bepaalde felheid licht je toch altijd opvalt. Vooral zo bij de waarschuwingskleur rood. Ken verhalen van gamers die bv hun healtniveau laten weergeven via de toetsenbordkleuren/display. Over het algemeen is alles gamegerelateerd nogal overgoten met sausjes van kleuren, overdreven waardes waar je irl weinig echt aan hebt en gimmick-opties die misschien jongeren aanspreken, maar elke 25+-gamer zichzelf achter de oren laat krabben.

Het hoort er een beetje bij denk ik, je ziet het ook bij muizen en zelfs headsets (daar zie je zelf dus never nooit de sierkleur van als je hem op hebt). Het verkoopt blijkbaar prima :P Het is leuk voor de look, maar niet 200 euro leuk. Dan is een toetsenbord voor de helft van het geld met 1 kleur die je kunt dimmen misschien een nuttigere optie. Maar wat weet ik er nou van..ben maar een ouwe game-oma ;)
Bij dat health niveau kan ik me dat goed voorstellen. Waar ik zelf voornamelijk irritatie ondervind wanneer ik zo'n lichtje in mn ooghoeken zie, wil dat inderdaad nog niet zeggen dat je er geen functionaliteit aan kunt geven. *Zit daar al patent op? :P
Geen meerwaarde als je echt 100% kan blind typen (100% = letterlijk alle toetsen altijd blind kan vinden, en je niet onbewust vanuit je ooghoeken toch op je toetsenbord kijkt). Dan kan je net zo goed all the way gaan en zo'n Das Keyboard kopen met blanke keycaps! :)

Ikzelf kan blind typen, maar niet voor de volle 100%. Dan is backlighting toch wel prettig om die paar toetsen te vinden die ik niet regelmatig gebruik, maar toch belangrijk zijn om snel vanuit m'n ooghoeken te vinden. Daarnaast zien backlit keys er esthetisch prettig uit (althans op mijn G710+ met brightness in laagste stand). Geeft gewoon sfeer.

Zelf prefereer ik of een witte achtergrond verlichting, of RGB. Wit als het voornamelijk functioneel moet zijn; RGB om de sfeer te kunnen veranderen.
Altijd? Nee, mijn backspace is mijn meest gebruikte toets :P Maar de 2de keer is dan wel altijd raak ;) Vooral grappig wanneer je ene hand nét een beetje scheef zit, lrokg ke dot spprt zpnnen. (Krijg je dit soort zinnen ;) ).
geen eigen ervaring, maar ik kan me het volgende voorstellen:
- ambilight effect
- context afhankelijke highlighting van bepaalde groepen toetsen
- spelletje op je toetsenbord zelf (zoiets als hit the frog)
Soms kijk ik nog wel eens op mijn toetsenbord, als ik iets anders typ dan een letter.
Ook moet ik mijn handen vaak "goed" leggen vaak gaat dit gepaard met een blik op het toetsenbord.
Neem niet weg dat backlight over het algemeen een beetje overrated is omdat er meestal gewoon ergens een lamp brand en het toetsenbord goed zichbaar is.
Ik game althans zelden in het donker want dat wekt vermoeiing van mijn ogen ontzettend in de hand.

Op een laptop die je soms een beetje onhandig vast hebt in je nest ofzo vind ik het absoluut zeker wel handig want dan is mijn oriëntatie op het toetsenbord een beetje raar en is het wel prettig als je in het donker kan zien waar je letters zijn.
Op mijn macbook heb ik standaard de toetsenverlichting ook uit staan, maar 's avonds in bed wil ik ze ook nog wel eens aanzetten. Maar dat is meer omdat ik nog steeds moet kijken waar mijn volume, beeldscherm en playbuttons etc exact zitten. Dat is inderdaad herkenbaar, nog niet bij stil gestaan.
Dit toetsenbord is niet echt uniek naar mijn mening, geen specificaties die er uitspringen. 200 euro hiervoor is echt veel te veel.

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 2 februari 2016 16:00]

Holy Mowly! 200 euro voor een toestenplank... Dan moet je wel pro league spelen en af en toe een dikke prijs binnenslepen. Hoewel, die lui worden gewoon gesponsord qua harde waren...
Waarom? Veel 30+ gamers verdienen genoeg geld, puisterige Commodore- en DOS-nerds uit de jaren '80 zijn vaak op goedbetaalde stoeltjes terecht gekomen.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 2 februari 2016 15:52]

Koop er toch liever de nieuwste gfx kaart voor of een nieuwe buiskap voor mn zeilboot :p
Mwoah een goed keyboard mag gewoon wel wat geld kosten net zoals een goede monitor. Een keyboard gaat makkelijk tien jaar bij intensief gebruik mee als je een Model M achtige bouwkwaliteit hebt. 20 euro per jaar. Een high-end grafische kaart schrijf je veel sneller af.
AlienFX is dat niet het programma van Alienware ? :O
Ah, genoeg geheugen en CPU power om een embedded keylogger in te bouwen :D
Ik zie het hier niet in het artikel staan, maar het toetsenbord heeft 2! USB-kabels en 2x 3,5mm kabels voor de audio. Die 2 USB kabels zouden nodig zijn om betere anti-ghosting te kunnen leveren en de LEDs van genoeg stroom te voorzien.
Ik heb ook een toetsenbord (Razer BlackWidow) met 2 USB-kabels en dezelfde kabels voor de audio. De toetsenbord heeft inderdaad alle twee de USB kabels nodig voor het functioneren (Met 1 USB doet ie het niet, ook niet zonder de verlichting.)

Ik ga er van uit dat er wel meerdere toetsenborden zijn die twee USB poorten nodig hebben.
Mechanische toetsenborden worden altijd genoemd voor spellen,
maar laten we de mensen niet vergeten die zweren bij een mechanisch
toetsenbord, puur voor het typen - je begrijpt, ik ben één van die mensen.