Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Het Nederlandse Wooting demonstreert de Wooting One, een mechanisch toetsenbord met analoge input, zodat precies gemeten kan worden hoe hard de gebruiker op de toetsen drukt. Dat moet met name van pas komen voor gamers.

Dankzij de analoge input kunnen gamers met het Wooting One-toetsenbord net zo nauwkeurig lopen of sturen als met een controller die over analoge joysticks en triggers beschikt. Door zacht of hard te drukken kan bijvoorbeeld de loopsnelheid van het personage in games als The Witcher worden aangepast. Met name het sturen in racegames wordt veel nauwkeuriger dan bij gebruik van een toetsenbord dat enkel digitale input heeft.

Voorlopig is de Wooting One nog een prototype en is het niet precies bekend hoe het toetsenbord werkt. De bedenkers, naar eigen zeggen een groep gamers die gaming meer awesome willen maken, geven nog niet veel informatie prijs over de achterliggende techniek. Wel benadrukken ze dat de software erg belangrijk is. In het toetsenbord zit geheugen, zodat instellingen bewaard worden en meegenomen kunnen worden naar een andere computer.

Het toetsenbord zou niet alleen de kracht waarmee een toets wordt ingedrukt kunnen vertalen naar een actie op het scherm, maar ook de snelheid. Dat moet het mogelijk maken om verschillende acties te verbinden aan de verschillende snelheden waarmee een knop kan worden ingedrukt. Wooting wil gebruikers door middel van software de mogelijkheid bieden om zelf analoge functies aan te maken.

De Wooting One is een tenkeyless toetsenbord, zonder numerieke toetsen. De makers zeggen die keuze gemaakt te hebben zodat het toetsenbord compact is en bijvoorbeeld bij lan-parties weinig ruimte inneemt op een tafel. Het toetsenbord is voorzien van rgb-verlichting en gebruikers kunnen de kleur naar keuze instellen in de software. De leds maken het ook mogelijk om visuele feedback te geven van de analoge input; zo zou de verlichting bijvoorbeeld feller kunnen worden als de gebruiker harder drukt. De kabel aan het toetsenbord kan losgekoppeld worden en heeft een micro-usb-aansluiting.

Volgens de bedenkers is de Wooting One niet alleen interessant vanwege de analoge input, maar is het ook een mechanisch toetsenbord met goede eigenschappen. Welke switches er gebruikt worden is niet bekend, maar de makers claimen 'iets veel beters' te hebben dan wat nu gebruikelijk is. Ze geven aan hier later meer bekend over te maken. De bovenste plaat van het toetsenbord kan worden vervangen, zodat de kleur kan worden afgestemd op de smaak van de gebruiker en de gebruikte toetsen.

Wanneer het toetsenbord daadwerkelijk op de markt komt en tegen welke prijs is nog niet bekend.

Wooting One toetsenbord

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

Wel benadrukken ze dat de software erg belangrijk
En je dus meteen het probleem hebt dat diverse games dit volledig blokkeren, dus kans dat heel je keyboard niets doet of zit je dus met inputs die niet 1 op 1 met de ingame inputs zijn (welke game snapt bv 'beetje W' is lopen, 'veel W' is sprinten?).

'racing games suck on a keyboard'
En daarom hebben wij controllers en racestuurtjes :/

Leuk idee, snap alleen de toegevoegde waarde niet tov controller (welke 4x analoge input heeft).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 februari 2016 14:08]

Elke game kan analoge inputs gebruiken voor bepaalde acties, waarom zou je dus de analoge wasd niet kunnen mappen naar de gewone joystick voor/achter links/rechts?
In principe heb je met dit toetsenbord veel meer analoge inputs dan welke controller maar ook kan geven. En een stuurtje of controller is ook niet altijd handig voor op tafel.

Vergeet ook het professioneel gebruik niet voor bjvoorbeeld tekenaars, ik doe vaak lijntjes slepen en dat gaat dan inderdaad met full speed, zo een toetsenbord zou dan zeker handig zijn.
Precies wat ik dus zeg, je moet dus keys gaan binden aan niet-keys, zoals analoge input van je keyboard, maar hoe ondervang je dan simpel typen? Als je W mapped is aan de Y-as van joystick, hoe ga jij de 'W' in chat typen?

Daarnaast kan je wel 'zoveel analoge inputs' hebben, een game accepteert veelal maar tot 3 analoge inputs op 1 controller (X Y Z) voor 1 besturing (zeker in racegames), of je moet heel je keymapping op de schop gooien.

En hoe zou zoiets normaal typen? Gezien heel keyboard 'analoog' is, lijkt me in Word bv niet fijn typen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 februari 2016 14:27]

Denk dat er iets van een switch op zit zodat je kan wisselen tussen typen of gaming. Moet op te lossen zijn op een creatieve manier. Misschien is het een beperking nog, maar dat hoeft er niet voor te zorgen dat het meteen een nutteloos concept is.
Wat toetsenbord muis betreft sta ik wel open voor nieuwigheden.
Logitech heeft van die profilingsoftware die detecteert welke game je hebt gestart en je gamepad of wat dan ook dan bepaalde settings geeft. Zoiets kunnen deze makers toch ook doen? Zodra jij game X opstart, presenteert een deel van je toetsenbord zich als een gamepad met analoge sticks. Maar je hebt geen sticks, maar enkel WASD en eventueel nog wat meer toetsen :) Kom je terug in Windows, dan is W weer gewoon een W, hoe hard je hem ook indrukt :P
Analoge input tijdens gamen en gewoon digitaal tijdens typen. Probleem opgelost :)
Niet iedereen heeft zin om voor die paar keer een stuur of controller te gebruiken.

Zelf ben ik door jarenlange gewenning beter met tobo op veel racespellen, dan met een controller.
Ik ook, alleen merk ik dat bij flauwe bochten waarbij je als het ware tik tik tik tikjes doet dat je soms afremt
"controller"

neem aan dat je dan een gamepad gedoeld. Ja dat zuigt flink, toetsenbord werkt vaak net zo goed.
Gebruik eens een stuur !
Los van de implementatie vind ik het leuke ontwikkeling!
Ik ga namelijk niet met een controller in mijn bureaustoel achter de pc op mijn kantoortje zitten. Dat gamet voor geen meter, vind ik.

Een racespelletje met de keyboard gaat prima, maar inderdaad sturen blijft altijd lastig omdat je a) of maximaal stuurt of b) rechtdoor rijdt.
Het zou mooi zijn als dit native in toetsenborden kwam met de insteek "je hoeft het niet te gebruiken, maar het kan wel".
Niet iedereen is daarmee opgegroeid, zo ben ik bijv. Beter met een toetsenbord en muis I.p.v. een controller. Analoge input op een toetsenbord vind ik een welkome toevoeging.
Ik denk dat elke game die een controller ondersteund van dit keyboard gebruik kan maken.
Het kan goed zijn dat het keyboard gewoon de X en Y Axis van een controller simuleert voor de WASD knoppen na het veranderen van een instelling..

Een controller of stuur is ook niet altijd een oplossing.
In games als GTA5 heb je ook shooter aspecten die dan weer beter met keyboard en muis werken. En constant wisselen is geen oplossing.

Dan zijn er ook nog diegene die niet graag met controllers werken.
Het is vrij simpel op te lossen eigenlijk. Als je WASD gewoon compleet uitschakelt als sturen maar wel bind als Axis heb je geen last van dubbele input. Zo kan je dus alsnog typen aangezien W gewoon je W toets blijft maar W nu ook een Axis is.

Correct me if I am wrong ^^
'racing games suck on a keyboard'
En daarom hebben wij controllers en racestuurtjes
kijk!!!!!!
+10
Laat ik het nou wel snappen; een stuur met pedalen is prachtig als je een race game speelt. Het neemt echter wel ruimte in beslag en tijdens gebruik moet je daar ook plaats voor maken/hebben.
Verder is het rijden nogal intensief. Oja, een goede stoel is onontbeerlijk.

Met toetsen die op gevoeligheid en duurte reageren heb je al die ongemakken niet, Vind het dan ook
een geweldig idee en hoop dat e iets moois van komt.
Die toetsen zitten te hoog, op dat plaatje. Net als bij de KKmoon rainbow; dat typt niet lekker. Met name als de toetsen een wat scherpe rand hebben, typt dat niet zo lekker, want dan is de hoek tussen vinger en toets groter. Waardoor je trouwens ook iets meer kracht moet zetten, zoals bij ctrl+key.

Tevens zie je hier een deel van de switches, wat de boel er m.i. niet mooier van maakt.

Iets beters dan Cherry Blues (wat nu gebruikelijk is)? Dat moet ik eerst nog zien; dat zou revolutionair zijn.

Verder hoop ik dat ze niet dezelfde fout hebben gemaakt als bij de KKmoon, die vooral teveel kracht vereist bij de speciale toetsen enter, BS, tab en shift.

Wat mist bij de redenen om tenkeyless te doen, is dat dat veel ergonomischer is (de muis ligt dichterbij, waardoor de hoek tussen arm en bureau veel beter is).

Verder hoop ik dat ze de toetsen programmeerbaar maken, zoals, geloof ik, bij de Rapoo v500 (uit mijn hoofd). Maar als het ontwerp met die hoge toetsen zo blijft, moet de rest wel steengoed zijn wil het een vervanger zijn voor mijn Pluck plu ML-87 met blues. Verder hoop ik dat ze het bordje niet ontsieren met een logo. Gewoon blanc; da's mooier.

Verder hoop ik dat ze een knopje monteren om de numpad tijdelijk te mappen naar het keyboard. Met de backlight kan je dan mooi aangeven waar die nummers dan zitten.

Verder zou ik naast de normale toetsen een rij kleinere (geen fullsize) programeerbare blanc knopjes verwelkomen op een mechanische tenkeyless.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 februari 2016 14:25]

"Met name als de toetsen een wat scherpe rand hebben, typt dat niet zo lekker, want dan is de hoek tussen vinger en toets groter. Waardoor je trouwens ook iets meer kracht moet zetten, zoals bij ctrl+key."

Tjah das jouw mening, ik vind dan weer scherpe randen fijn, zo weet ik precies waar ik zit.
Maar, klinkt alsof jij de toetsenboard master bent, ik vroeg me af of jij weet of mechanische toetsenborden al verkrijgbaar zijn voor 50 euro?. Vind 100 euro momenteel nogal absurd, heb her en der wat toetsenborden getest en cherry mx red switches is een must. Ik type erg erg veel, maar 100 euro voor een toetsenbord vind ik simpelweg te veel.
¤100 klinkt inderdaad als veel, maar zie het als een investering. Je hebt voor ¤100 een goed toetsenbord die vele jaren mee zal gaan. (wilt natuurlijk niet zeggen dat die van minder dan 100 slecht zijn)

Die van mij gaat nu al zo'n 3 jaar mee, en heb hem vorige week een keer goed schoongemaakt.
Mijn Logitech rubber dome toetsenbord kreeg vorige week een glas thee en toen is 'ie eindelijk overleden. Toen ik hem omdraaide zag ik dat hij uit 1998 kwam.
Ik wil maar zeggen dat je niet per se een mechnisch/duur toetsenbord hoeft te kopen om hem lang mee te laten gaan.
idd, die Logitechs zijn niet kapot te krijgen. Ik vind het investeringsargument van mechanische keyboards een beetje onzin.
Ik heb een kast vol keyboards, ook mechanische maar kom altijd weer uit bij een Logitech rubber dome.
Waar woon je? Ik kom je graag verlossen van die mechanische :).
zuid-holland
het is eenCorsair k65
kun je echt geen $90 betalen voor een keyboard?

[Reactie gewijzigd door kabal op 27 februari 2016 13:14]

Ah, jammer... Ook zo'n eentje met niet-verzonken toetsen. Ik heb er eentje gekocht (ander merk), en dat werkt niet lekker. Het lijkt een (irritante) hype; een groot deel van de nieuwe mechanische toetsenborden hebben van deze los staande toetsen.
Een mechanisch toetsenbord voor EUR 50? Toevallig heb ik er net een voorbij zien komen voor ongeveer dat bedrag. ;)
https://www.massdrop.com/...2-key-mechanical-keyboard
Het bestaat dus wel, maar je moet goed zoeken.

edit: @Durandal ja, dat was niet handig, deze link: https://www.massdrop.com/...-keyboard?mode=guest_open moet voor iedereen toegankelijk zijn 8)7

[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 27 februari 2016 12:52]

Facebook-only reclame?
Na verzendkosten, zit je net iets boven de ¤50,- :P
Maar deze is inderdaad relatief goedkoop. Helaas heeft ook deze van die omhoog staande toetsen (niet lichtjes verzonken zoals bij een 'normaal' toetsenbord). En deze 84-key indeling lijkt me minder gebruikersvriendelijk dan een 'normale' tenkeyless.
Tnx maar is dit een betrouwbare website? heb jij hier weleens besteld?
Ja, ik heb hier twee keer iets besteld. Wat mij betreft zeker betrouwbaar. Maar het het duurt wel een tijd tot je in huis hebt wat je hebt besteld. (En vergeet niet dat je vaak ook nog BTW moet betalen aan de deur.)
Ik denk dat het vooral een leuke site is voor dingen die je nergens anders kunt krijgen.

Het raakt wel een beetje off-topic zo. Of zou dat analoge toetsenbord ook op Massdrop worden aangeboden als het af is? :P
Nee hoor; geen toetsenbord master :). Jij hebt reds, dus weet je al gauw evenveel of meer dan mechanische toetsenborden dan ik.
Alleen op een gegeven moment ontdekte ik dat mechanisch een miljoen keer lekkerder typt dan rubber dome. (En ook wel beter dan de betere scissors, zoals je op laptops/macs ziet.) Ik heb ook eigenlijk alleen wat ervaring met blue switches (niet met de andere kleurtjes); die zijn ook 't populairs bij de mechanische liefhebbers, vooral bij mensen die veel typen (voor gamen wordt soms een ander type/kleur switch geprefereerd, maar ik game nauwelijks). Maar je hebt dus nog een aantal andere switches; maar je kan niet zomaar even verschillende switches testen - mechanische toetsenborden zijn stervensduur in NL, al was 't vanwege de hoge verzendkosten (ja je hebt shops zonder verzendkosten; maar daar zijn die kosten gewoon al ingecalculeerd. (Hangt er waarschijnlijk ook wel een beetje vanaf of ze iets in een Europees distributiecentrum op voorraad hebben.) Iets vanuit de VS laten sturen is helemaal niet te doen qua verzendkosten).

Ruim 99% (99% van alle percentages zijn verzonnen of verkeerde conclusies uit een onderzoek) van de losse, niet-mac toetsenborden zijn rubber-dome. Ik vind 't nu een straf om op zo'n toetsenbord te moeten typen (eventjes kan wel... Maar 't gaat al snel weer kriebelen). Normale laptops vind ik ook niet bepaald een feest om op te typen. Ik weet niet of een mac beter is; daar heb ik te weinig ervaring mee. Maar kan me niet voorstellen dat 't net zo plezierig typt als Blues.

Qua 'iets meer kracht moeten zetten': dat is geen mening; da's natuurkundig feit :). Dat 't minder plezierig typt, da's inderdaad lichtjes subjectief. Maar ik denk dat als ik de KKmoon langere tijd zou gebruiken, dat ik dan eelt zou krijgen op mijn duim vanwege die scherpere rand die je veel gebruikt bij bijv. de ctrl-toets.
ik vroeg me af of jij weet of mechanische toetsenborden al verkrijgbaar zijn voor 50 euro?
Zelden of nooit; tweedehands heb je een kans maar er zijn heel weinig mechanische toetsenborden in Europa. Je hebt nog wel kans bij een kringloopwinkel, als ze daar veel oude toetsenborden hebben; de regel is bijna: hoe ouder, hoe beter. De eerste toetsenborden waar een Windows-toets op zat: in die tijd had je nog wel eens een mechanisch toetsenbord, maar nu zie je ze zeer zelden meer. Veel oude toetsenborden zijn rucksichtlös weggemieterd, terwijl ze veel beter waren dan de rubber domes die daarna kwamen. Die domes zijn veel goedkoper te produceren, en ze maken veel minder geluid (althans minder dan de Blues). In gezamelijke ruimtes wordt dat vaak als voordeel gezien. Maar ja, het typt beroerd.

Als Blues te combineren valt met de druksensors, dan hoop ik dat Wooting ook Blues wil leveren.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 27 februari 2016 13:10]

Ik denk dat de plaat in het een na laatste alinea er nog overheen moet:

De bovenste plaat van het toetsenbord kan worden vervangen, zodat de kleur kan worden afgestemd op de smaak van de gebruiker en de gebruikte toetsen.

Zie ook: voorbeelden

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 26 februari 2016 14:21]

Ok; dat is dan een stuk beter :).
de toetsen zijn helemaal niet te hoog, al lijkt dat wel zo.
ik vergelijk hem nu namelijk met de k70 waar ik nu op typ, en als je die bekijkt vanuit de zelfde hoek ziet hij er ook zo uit...
k hoop wel dat ze een wrist rest optie hebben, want ik kan niet zonder op mn k70
je zegt dat ze niet te hoog zijn maar toch heb je een wrist rest nodig?
Mwah, de toetsen van de Corsair K series borden lijken ook hoog te zitten, toch typt het goed hoor.(inc wrist-rest dat dan wel) ((meestal persoonlijk iets))

Ze zouden wellicht de backplate iets kunnen verhogen om de hoogte wat minder te laten lijken maar de toetsen blijven natuurlijk op de zelfde hoogte.
die K-series zitten wel degelijk hoog, typt voor geen meter zonder wrist rest.
met switches die "veel beter" zijn dan de huidige Cherry MX standaard? Volgensmij lopen ze een beetje in de wolken. Doe nou gewoon Cherry MX blue/red/brown, dan maak je 90% van je mogelijke klanten blij zonder ontwikkelkosten van nieuwe switches.

Maar daarnaast, analoge input is zeker interessant. Als ze het onder de ¤150 euro kunnen aanbieden dan ben ik zeker een mogelijke klant!
geen tobo expert, maar de huidig gangbare switches registreren volgens mij geen kracht/snelheid, alleen een aan/uit pulse en dus niet geschikt voor wat ze met dit tobo willen bereiken. ;)
Als je bottomed, kan je onderaan een druksensor plaatsen. Ongeacht type switch.
Ik heb Blues, maar weet eigenlijk niet of ik 'altijd' bottom. Wellicht niet, want op geekhack lees ik dit:
Maar Cherry MX is digitaal, dan zal het 'yet another tenkeyless mechanical keyboard' worden. Ze willen juist afsteken en dat kan niet met de bestaande opties.

@kimborntobewild: Je had gelijk, was wel wat erg onduidelijk :X

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 27 februari 2016 15:51]

dan zijn juist weer nog een tenkeyless mechanical keyboard worden
Die zin kan ik helaas niet ontcijferen...
Maar naar mijn weten zijn de Cherry switches binair.
Dus daar hebben ze geen fluit aan als ze een analoog toetsenbord willen maken.

Analoge input op een toetsenbord vergt wel behoorlijk wat aanpassing aan de kant van de user; die is al 30 jaar gewend om binair te werken (toets ingedrukt/niet ingedrukt).
Denk dat ze helemaal in de wolken lopen. Niemand zit hierop te wachten en het is sowieso goedkoper om een stuurtje te kopen of gewoon een controller om al die uitgelegde games fatsoenlijk te spelen. Waste of Earth resources in my opinion.
Het kan handig zijn hoor. Ik speelde GTA het liefst met toetsenbord en muis wanneer ik rondliep. Maar in de auto zouden analoge toetsen best handig kunnen zijn.

Alleen hoeven wat mij betreft niet alle toetsen analoog te zijn. Keuze uit, of gewoon beide; WASD/pijltjes.

Een paar macro toetsen zouden erg handig zijn.
Drukgevoelige toetsen en software erop lijken mij idd geen goed idee, al ben ik geen gamer. Ik zou geinteresseerd zijn in een remake van het IBM XT toetsenbord of iets uit het low-budget Logitech assortiment dat aantoonbaar sneller typt dan de K100/K200 die nu mijn standaard zijn.
Voor klassieke IBM toetsenborden zie hier.
Ze hebben 1 imitatie. Maar voor 105 dollar, met Windows-toetsen, nee dank je.
Wat je wilt. Maar het is geen imitatie, zij produceerden de Model M voor IBM. Diezelfde technologie gebruiken ze nu nog steeds.
Niemand zit hierop te wachten
Weet je niks van.
Heb je al een drukgevoelig keyboard liggen?
Verder is het zeer welkom als er in NL mechanische toetsenborden worden gemaakt; dat scheelt behoorlijk in de verzendkosten (zoals uit China, waar je redelijk wat keuze hebt).

Verder bestaat er een kleine kans dat er met dit toetsenbord een veiliger login mogelijk is; iedereen zal een wachtwoord op een andere manier (qua druk) intypen.
Er is al onderzoek gepleegd naar hoe snel je zo'n wachtwoord intikt en hoe lang je de toetsen ingedrukt houdt. Daar hoor ik echter niks meer over; waarschijnlijk was dat niet veilig of consistent genoeg. Met een extra factor erbij, zoals drukgevoeligheid, kan de balans wellicht omslaan.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 27 februari 2016 13:24]

Als ze het onder de ¤150 euro kunnen aanbieden dan ben ik zeker een mogelijke klant!
Als het boven de ¤75 wordt, krijgen ze niet voldoende klanten om winstgevend te kunnen zijn.
Een betere richtprijs is zo'n ¤49,95. Als 't net onder de ¤50 blijft, lijkt de prijs optisch gezien voor velen 'nog mee te vallen'.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 27 februari 2016 13:36]

Euhm....ik zie wel enig potentieel erin als de software op het toetsenbord rekening houd met de analoge input. Alleen...gaat de input van een Tb in een PC niet direct door een ADC ergens in het circuit? Het moet ergens in de route digitaal worden gemaakt en dan gaat je analoge input verloren.

Als het on chip in het TB zelf wordt afgehandeld snap ik het nog wel maar dat zou dus ook betekenen dat de hardware van de chip zelf snel genoeg moet zijn om dat op de achtergrond te kunnen doen zonder input lag. Dat kan overigens wel. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de hardwareafhandeling.
Vroeg of laat wordt het natuurlijk ergens digitaal. Maar als dat digitale signaal in plaats van toets A AAN/UIT is: Toets A 78% ingedrukt, aanslag 34 m/s, kracht 115 Nm kun je daar al veel meer mee.
Als je hem aansluit op USB dan kun je er denk ik gewoon bijvoorbeeld een 8-bits digitaal signaal van maken, 256 standen lijken mij voldoende hiervoor. Weet niet hoe de werking van gamepads hierin is?
.

[Reactie gewijzigd door twicejr op 26 februari 2016 16:38]

Ik denk dat het twee apparaten in 1 zullen zijn, voor de machine.
Hoe kan de bios anders het toetsenbord begrijpen?
Begrijp ik nou goed dat de kabel middels micro-USB aan het toetsenbord gekoppeld is? Lijkt me nogal kwetsbaar eigenlijk. Micro-USB is nou niet bepaald de meest stevige connector die er is, en juist op een toetsenbord als dit wil je een aansluiting die nogal wat hebben kan.
Mijn Quickfire TK heeft ook een verwijderbare USB kabel (al gaat het hier om mini-USB). De kabel klemt gewoon in het kabelgootje onderop waardoor er nooit spanning op de connector zelf komt te staan. Zo: http://aphnetworks.com/re...quickfire_tk_blue/006.JPG

Maar waarom wil je juist op een toetsenbord een aansluiting die wat hebben kan? Misschien als je veel naar lanparties gaat, maar voor de meeste mensen ligt dat ding op het bureau en zal er een stuk minder wear and tear optreden dan bij bijvoorbeeld een smartphone. En de los te koppelen kabel betekent ook dat je hem makkelijk kan vervangen als de kabel stuk gaat.
Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar bij mij ligt een toetsenbord altijd op een buro met heel wat zooi. Als je dat je toetsenbord verschuift kan er zomaar wat zooi onder de connector komen wat die niet heel fijn gaat vinden vrees is. En niet alleen de connector van de kabel kan eraan ten onder gaan, maar ook die van je toetsenbord en dat is een stuk lastiger te vervangen.

De oplossing van je Quickfire TK is inderdaad wel mooi, en helpt veel. Hopelijk heeft de Wooting ook een dergelijke oplossing.
Heb een micro-usb op mijn Ducky Shine en dat is meer dan prima. Nooit moeite mee. Het is niet alsof er kracht op komt te staan.
Het is toch helemaal niet nodig om elke switch analoog te laten zijn? Alleen WASD, pijltoetsen, en nog wat functieknoppen lijken mij voldoende.

Vraag me af of ze speciale switches hiervoor moeten ontwikkelen. Of dat ze een 'gewone' cherry-switch hiervoor kunnen gebruiken (lijkt mij niet).
Niet iedereen speelt met WASD.
Dan kun je beter een dedicated gamecontroller maken (zoiets als de pricewatch: Logitech G13 Advanced Gameboard). Het lijkt me ook niet echt fijn als de WASD knoppen anders voelen bij het typen dan de rest van het toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 februari 2016 15:46]

EINDELIJK!
een van de weinige dingen die de consoles voor hebben op de PC, die analoge input.
Vooral van pas bij racegames, en voor mij persoonlijk immersie. Of rennen of kruipen eindelijk voorbij!
Niemand die serieus race games speelt doet dat op een toetsenbord

[Reactie gewijzigd door Dazzyreil op 26 februari 2016 16:14]

Wat precies mn punt was. Nu kan je dus ook racegames spelen op een toetsenbord.
Omdat je snelheid verliest als je te hard een bocht in stuurt. Niet alleen dat, ook zou de achterkant kunnen uitbreken of je stuurt teveel waardoor je moet corrigeren wat ook tijd en snelheid kost en zo gaat het verder.

Flight simulator zonder yoke of star citizen zonder yoke is ook niet echt fijn spelen op de toetsenbord. Voor de bediening in het toestel is het adequaat, maar voor de flight controle heb ik liever een yoke en rudder pedalen. ( gebaseerd op mijn mening en ervaringen )
Een beetje keyboard-gamer drukt natuurlijk niet links of rechts constant in. Een bocht bestaat misschien uit meer dan 10 tikjes van verschillende tijdsduur met correctie-tikjes op andere toetsen tussendoor. Het speelt anders maar is volgens mij absoluut geen beperking. Voor mij kan i.i.g. geen enkel ander besturingsapparaat tippen aan een toetsenbord.
Volgens mij komt dat trouwens gewoon door het feit dat in een echte auto zitten niet nodig is voor een racegame. Alle handelingen in een auto doe je om de machine te bedienen en zijn enkel praktische noodzaak. Achter een computer met toetsenbord elimineer je dat voor een groot deel waar je naar mijn idee gewoon sneller op de weg van wordt. Een race-stuur maakt het misschien iets realistischer maar is dat echt nodig? Je rijdt niet op een echte weg.

[Reactie gewijzigd door blorf op 26 februari 2016 17:17]

Precies maar hoe wil je dan langzaam optrekken met een auto wat over powered is zonder launch controle ? Ga je dan ook tikken totdat hij grip pakt of hou je het toetsenbord ingedrukt totdat hij San grip pakt ? Maakt niet uit welke manier je gebruikt het is allebij in het nadeel tegenover echte pedalen met een stuur. En net zoals je met flight simulator flightsticks met tegengewicht hebt ( als de vliegtuig in een stall beland worden de controls zwaarder ) heb je ook voor de serieuze LFS of rFactor simulatie rijders een zware koppeling simulatie en zwaardere stuur simulatie hoezo ? Omdat het sturen dan echter aan voelt en het ook het echie simuleert ( logish anders zou het geen simulatie heten ) met het driften kan je ook niet verwachten dat je zachte tikkjes op je toetsenbord kan geven want een auto drift toch net lekkerder op het begin van zijn redline in plaats van op het einde of idle. Maarja dat is maar mijn mening
Omdat je als serieuze racer gewoon een stuur en pedalen hebt staan, natuurlijk. Overigens snap ik het originele punt ook niet zo - PC's ondersteunen al langer analoge input dan dat consoles dat doen - je had vroeger in het DOS-tijdperk al analoge joysticks, toen de SNES nog maar net uit was.
EINDELIJK!
een van de weinige dingen die de consoles voor hebben op de PC, die analoge input.
Vooral van pas bij racegames, en voor mij persoonlijk immersie. Of rennen of kruipen eindelijk voorbij!
Je kan gewoon console controllers op PC's gebruiken. Sinds de introductie van XInput worden in de meeste spellen zelfs voor Xbox 360/One controllers passende controls getoond.

Fallout 3 heb ik zelfs ooit nog uitgespeeld met een Xbox controller (voor de originele Xbox, niet eens die voor de 360). Voor lekker lui op de bank single player spellen spelen is het echt ideaal.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2016 15:17]

Ja, das waar uiteraard. Ik gebruik zelf ook gewoon een controller voor games waarbij het beter is.
Echter speel ik een aantal spellen (GTA5 en euro truck sim bijvoorbeeld) waarbij ik de controller verwissel voor TBM als ik uitstap cq een knop moet gebruiken die niet op de controller kan.
Vroeg me af waarom dat nog niet eerder in een toetsenbord verwerkt was, tot ik er echt over begon na te denken en me realiseerde dat dat niet makkelijk ging worden.

Ben daarom heel erg benieuwd naar deoplossing van deze gasten, of het een beetje werkt.
Dit lijkt me eigenlijk niet heel fijn... Een risico wordt dat het lastig wordt om te weten of je nou maximale kracht uitoefent als je bijvoorbeeld vol gas wil geven in een racegame. Op de PS2 had ik dat ook met gran turismo (vraag me niet meer welke). Je gaf gas met een van de analoge knoppen bovenop (niet met een trigger) en ik kreeg dus altijd kramp in mijn duim omdat ik zo hard mogelijk duwde om maar zeker te weten dat ik ook echt vol gas gaf.
Het is op zich een interessant idee, maar vooralsnog ben ik vrij skeptisch dat het iets is wat ik zelf fijn zou vinden.
Software moet aangepast worden voor deze functionaliteit. Dan programmeer je gewoon een visuele feedback erbij...
Nou, nee. Voor zover ik het artikel begrijp is er software nodig om het keyboard goed te kunnen gebruiken, maar het lijkt me niet dat elke game hier apart voor aangepast moet worden (of anders is het kansloos want dat gaat nooit breed gedragen worden).

Bovendien denk ik niet dat het zou helpen, dan moet je jezelf echt actief trainen op dat je niet te hard duwt maar wel hard genoeg om de 100% aan te tikken. Je gaat onbewust toch al snel weer te hard duwen. Bij een analoge trigger of gaspedaal voel je automatisch of je hem helemaal induwt of trapt, maar er is geen duidelijke bovengrens aan hoe hard je kunt drukken dus dat gaat niet snel intuïtief duidelijk zijn.

Ook als je naar meer professionele interfaces kijkt (denk aan een rempedaal in een auto of een flightstick in een gevechtsvliegtuig want die werken ook meer met druk dan met beweging) zie je dat dit dingen zijn waar je even snel kracht op zet. Het wordt niet gebruikt voor elementen waar je continu kracht op moet zetten. Je gaspedaal duwt daarom veel minder hard terug dan je rem. Die rem zul je normaal gesproken alleen in noodsituaties vol intrappen, maar als je diezelfde kracht nodig zou hebben om je gaspedaal in te duwen dan zou dat echt niet fijn zijn. Ook die flightstick, daar ga je niet continu vol een bepaalde kant uitduwen, dat doe je als je een manouvre maakt. Je zou het bijvoorbeeld nooit gebruiken voor de throttle, die moet je gewoon vol open kunnen zetten zonder dat dat continu kracht kost. Als je met dit toetsenbord straks wel continu je W met kracht in moet duwen omdat je anders loopt in plaats van rent, dan heb je in no time klachten vermoed ik.
Bij toetsinstrumenten werkt dit prima hoor. Je voelt goed aan dat je op 100% zit, je kunt dan niet verder indrukken en dat went heel snel. Hoe verder je indrukt, hoe meer kracht je zet, totdat je de bodem voelt. Dat is dan 100%. Bovendien kun je vaak nog eea aanpassen aan je eigen voorkeur (reactie curves).

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 26 februari 2016 16:14]

Het zal waarschijnlijk ook voor een groot deel afhangen van de implementatie, 100% mag niet te veel kracht kosten, dan zou het wel te doen kunnen zijn...
Overigens hou je bij toetsinstrumenten volgens mij toch ook niet vaak minuten lang een toets op 100% ingedrukt denk ik? En het lijkt me dat je dan gewoon zo hard drukt als dat je wil voor de muziek die je aan het maken bent. Het is niet zo dat je echt zeker wil weten dat je op maximum zit, zoals je dat wel wil doen als je in een game zo snel mogelijk probeert te zijn (als je met je raceauto op 95% gas zit op het rechte stuk in plaats van 100% dan maakt dat een flink verschil op je rondetijden).
Het mag inderdaad niet te veel kracht kosten. In het begin waren er best slechte toetsenborden waar je veel te veel kracht voor nodig had. Tegenwoordig zijn de toetsenborden vrij goed te doseren. Ook lange tijd indrukken is geen probleem.
Ik ervaar het als een geweldige toevoeging en voorzie dat dit voor een computertoetsenbord uiteindelijk net zo'n vanzelfsprekende functie zal zijn als het nu in de muziekwereld is.
Mjam, dat ligt dan vooral aan de gebruiker. Zo ken ik ook gamers met een stuur die er als een malloot aan zaten te rukken omdat ze denken dat ze dan de bocht beter kunnen nemen of het gaspedaal tot kramp toe intrappen...

Voor ieder die snapt dat het subtieler kan is het een verademing dat analoge input nu ook
met toetsenbord kan. Hebben we alle ongemakken van een racestuur, pedalen, stoel en tafel waarop dat moet passen niet nodig alsook de opslag als je het niet gebruikt.
Ik snap je punt, maar ik denk dat er echt helemaal niemand gaat zijn die zijn stuur en pedalen setup de deur uit gaat doen voor dit toetsenbord... Als je er zo graag vanaf wou dan had je allang een xbox controller gekocht.
Zou ik niet zo sterk durven te stellen. Heb zelf nml. allang mijn stuur/pedalen aan de wilgen gehangen, omdat het maar in de weg ligt/staat. De fanatieke racegamer zal het idd niet weg doen, ieder ander zal er zeker over denken en de keus zal makkelijker worden als er een redelijk alternatief is zonder de benoemde nadelen.

Omdat het met een toetsenbord niet lekker stuurt, ben ik er dan ook maar van genezen; racegames. Nu er een, voor mij ideaal alternatief lijkt te komen haal ik die racegames maar weer eens uit de oude doos...

Een Xbox controller is een optie, maar wederom niet voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 februari 2016 16:32]

Alles in software? Hopelijk maken ze de API een beetje open, anders zal er wel weer geen ondersteuning komen voor Linux.
Op de website staat dat alles toegangkelijk is voor devvers zodat er maximale support komt vanuit community. Dus Linux support gaat wel goedkomen.
Dank, ik kon dat zo snel niet vinden maar ik geef toe dat ik de site dan ook niet heel uitgebreid bekeken heb.
Geen numpad? Gemiste kans. Die heb ik zo enorm vaak in gebruik. Dan zou dit een toetsenbord worden die ik specifiek zou moeten aansluiten wanneer ik een game zou spelen. Dan pak ik toch echt liever een controller :)

- Geen ondergrond nodig waar je je muis + toetsenbord op rust
- Native ondersteuning voor de analoge input in games
- Geen gewissel tussen apparaten gezien ik dit toetsenbord niet kan gebruiken in het dagelijks gebruik (zonder ergenissen)

Nee, persoonlijk niet aan mij besteed ;)
Gebruik op lan-party's als reden om het toetsenbord smaller te maken is een vreemd argument, want de beeldschermen zijn tegenwoordig breder dan de toetsenborden.
Geen numpad? Gemiste kans. Die heb ik zo enorm vaak in gebruik.
Alstu. ;)
Is die ook touch sensitive? :o
Geen numpad? Gemiste kans.
Een tenkeyless is ergonomischer; dan hoef je niet zo scheef en ver met je arm te reiken naar de muis.