Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fullsize Wooting Two-toetsenbord met analoge input verschijnt eind dit jaar

De Nederlanders achter Wooting gaan een fullsized versie van hun analoog mechanische toetsenbord maken. Voor de Wooting Two kregen ze binnen enkele uren de financiering rond via Kickstarter.

Volgens de initiatiefnemers was er grote vraag naar een versie van het Wooting-toetsenbord met numpad. Wie het project voor de Wooting Two steunt, draagt daarnaast bij aan de uitbreiding van de softwareontwikkeling, aldus de makers, die stellen dat het ultieme doel is om van analoge input de standaard te maken.

Via Kickstarter kunnen ge´nteresseerden 125 euro toezeggen om in aanmerking te komen voor een Wooting Two-toetsenbord. De makers verwachten de levering in november te kunnen starten. Het doel was om minstens 45.000 euro binnen te krijgen. Dat bedrag werd binnen enkele uren bereikt.

In 2016 introduceerden de initiatiefnemers achter Wooting hun eerste toetsenbord. De mechanische toetsenborden onderscheiden zich met analoge input: ze registeren hoe hard de gebruiker een toets indrukt. Dit opent mogelijkheden in bijvoorbeeld games, zoals nauwkeurig sturen en harder of zachter lopen op basis van het indrukken.

De input verloopt door registreren van de reflectie van licht in de optische FlareTech-switch, om de afstand van de knop te bepalen. Het toetsenbord is ook met traditionele input te gebruiken. De Wooting-toetsenborden hebben n-key rollover en per-key rgb-verlichting.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

31-05-2018 • 22:55

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Jeroen van Wooting hier. Heel vet om zoveel reacties op Tweakers over ons te lezen. Bedankt voor alle support van mensen die al een wooting one hebben en nieuwe backers. We staan altijd open voor feedback en vragen, vooral vanuit ons thuisfront!
Erg mooi toetsenbord! Komt er ook nog een ergonomisch gevormd bordje? (zoiets MS Sculpt comfort). Dan bestel ik er ook 1!
Bedankt! Ik ben bang van niet, onze aantallen zijn niet groot genoeg om verschillende types aan te kunnen bieden. Het opzetten van de productie is erg duur.
De Wooting One leek mij een ideaal toetsenbord, maar ik wilde geen TKL. Gelukkig zag ik laatst dat er een full-size Wooting Two aan zat te komen. Daarna kreeg ik bericht dat de Kickstarter de 31e mei zou beginnen en ik heb uiteraard meteen die avond mijn pledge geregistreerd. Ik ben nu dus de trotse backer 263!
Yes, dat is precies waar we op mikten! Bedankt voor het backen :D
Kun je ook multi-packs erop zetten? Transportkosten zijn relatief hoog namelijk, zeker voor Nederland naar Nederland.
Verder zou ik graag wat meer uitleg over die rode, blauwe en zwarte klikkers zien - het is fijn om te weten of mijn voorkeur zou wijzigen icm analoge input.
Multi-packs in welke vorm? Je kan een meervoud van het bedrag pledgen, dan zorgen wij dat je krijgt wat je wilt combineren.

Over de transportkosten, ik denk dat je het hebt over de BTW. We hadden het liefst de prijs inclusief BTW neergezet (zoals wij gewend zijn), maar dan zouden we met de USD prijzen in de knel komen. We hebben daarom gekozen om de belasting bij de extra fees neer te zetten.

Voor het verschil tussen de switches refereer ik je graag naar de keyboard-goden, inputclub. Voor het analoge kun je het best bij een lineare switch blijven, dus rood of zwart. Tussen die twee is het een kwestie van wat je fijner lijkt: iets lichter of iets zwaarder.
Prachtig toetsenbord. Ik ben zeer ge´nteresseerd maar heb ÚÚn vraag: hoe word het Linux support? Ik snap dat het toetsenbord gewoon werkt onder Linux (net als mijn huidige Das Keyboard Professional 4) maar word de software voor het instellen/configureren ook uitgebracht voor Linux?
De software werkt volledig op Linux en we blijven actief bezig om te zorgen dat alles goed werkt op alle platforms.
Als ik de Wooting Two reward zou kiezen (en niet de combo pack), kan ik dan gelijk typen of ontbreken dan de switches?
Hey naamgenoot. Er zitten standaard al switches op ge´nstalleerd. Je kan na de kickstarter in een survey kiezen welke kleur je wilt. Je kan dus direct beginnen met typen!
Bedankt voor het antwoord Jeroen :D ! Dan gok ik dat de combo-pack bedoeld is voor mensen die twee soorten switches willen kunnen gebruiken of wisselen tussen de soorten, of niet? Hopelijk vind je het trouwens niet erg om via dit medium vragen te beantwoorden. N.a.v. een paar reacties hier vroeg ik me af wat eigenlijk de tijd-resolutie van de positiemetingen is. Hoe lang duurt een toetsaanslag gemiddeld en hoeveel positie-metingen heb je dan in die tijd, of varieert dat?

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 1 juni 2018 11:34]

Geen probleem, ik lurk toch altijd op tweakers haha. Klopt, daar is de combo-pack voor bedoeld. Je kan ze gewoon uit- en inklikken.

De tijd tussen de metingen is op dit moment ongeveer 5-10 ms, maar we zijn hard aan het pushen om het onder de 1 ms te krijgen. Calder heeft toevallig gister over dit topic een hele blog geschreven.
Thanks voor de link, interessant! In de post gaat hij vooral in op de latency vanuit het perspectief van een 'discrete' aanslag: dus hoeveel lag is er van een aanslag of een fysieke verandering naar de MCU en uiteindelijk de computer. Maar ik ben benieuwd in hoeverre je met de Wooting toetsenborden iets kan met de informatie die er is gedurende de aanslag. Daarvoor heb je per aanslag zo veel mogelijk metingen nodig van de analoge positie.

Ik heb voor de grap even het volgende totaal niet wetenschappelijke experiment gedaan: Ik zoek online een BPM meter, en ram zo snel als ik kan op dezelfde toets. Ik kwam uit op zo'n 600 BPM, dus dat is 10 aanslagen per seconde. Een enkele toetsaanslag is dan 100ms, waarvan 50ms omlaag en 50ms omhoog. Dus in dat geval heb je met een scanning rate van 1ms ongeveer in de orde van 50 metingen per aanslag, waaruit je bijvoorbeeld de kracht van de aanslag zou kunnen meten. Dat lijkt me best voldoende eigenlijk. Wanneer je echt maar 10ms haalt, dan wordt het 5, en dat is misschien een beetje weinig maar misschien nog voldoende.

Wat doen jullie hier nu al mee?

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 1 juni 2018 14:10]

Oh juist, dus je gebruikt dan de input speed als variabele. Het is inderdaad een van de dingen waar we mee bezig zijn, maar wel op een laag pitje. We hebben wel software ontwikkeld die het mogelijk maakt om de rauwe analoge waardes te lezen. Er zijn al wat onderzoekers op universiteiten die er mee bezig zijn, want het is zeker iets met heel veel potentie.

Buiten een nieuwe manier om variabelen in games te krijgen kun je ook denken aan andere toepassingen. Een voorbeeld is actieve beveiliging, waarbij het toetsenbord aan de hand van het typgedrag (waar je nu vele meer inzicht in kan krijgen) kan bepalen wie er typt. Het is nu nog allemaal ver weg, maar het is zeker iets waar we z.s.m. meer mee willen doen :)
Ik kan me voorstellen dat het best goed te gebruiken is voor sentiment analysis. In een bedrijfsomgeving kan er een berichtje verschijnen als het toetsenbord detecteert dat je boos bent en eventueel uitgaande emails 10 minuten blokkeren :+
Mooi toetsenbord! Ik hoop er over een tijdje een aan te kunnen schaffen en te testen! Succes met je nieuwe product!
Bedankt voor de steun! Na de kickstarter zal er ook nog een pre-order lopen.
Mooi ook om te zien dat het streefbedrag diezelfde dag nog al was gehaald. De Wooting Two gaat er komen!
Ben ik de enige die denkt dat dit compleet een faal is?

Een goed toetsenbord heeft een soort omschakelmoment. Dit is belangrijk omdat je dan voelt dat je de toets hebt ingedrukt.
Maar als je een goed analoog signaal wilt genereren dan heb je juist een vlak verloop nodig in de indrukbeweging.

Deze zaken zijn compleet tegenstrijdig en volgens mij kunnen deze dingen niet zinnig in 1 apparaat verenigd zijn.
Dus het is Of een goed toetsenbord en een slechte analoge pad, OF een slecht toetsenbord en een goede analoge pad.
Cherry reds hebben dit inderdaad ook niet.
Ik had eerst browns en verkoos dit wel echt voor te typen omdat je perfect voelde wanneer je aanslag geregistreerd was.
Jammer genoeg zijn de small formfactor toetsenborden alleen op gaming gericht (LANs ed) en hebben ze dus eigenlijk altijd reds.
Zeker in AZERTY omgeving. Volgende laptops toch terug qwerty maar.
Maar je went er wel aan om te weten wanneer je aanslag geregistreerd is, ook op iets zoals reds, zonder omslagpunt. In het begin mis je vaak aanslagen als je zachter wilt typen maar na een tijdje maakt dit niet meer uit.

Het is wel zo dat eenmaal je mechanisch gebruikt je niet meer naar een gewoon kan.
Once you go ... you never go back
Je kunt bij dit toetsenbord voor switches kiezen met een klikje. Daarnaast als je aan het typen bent dan moet je zoals je zegt op een bepaald moment een omschakeling hebben, en dat is bij dit analoge toetsenbord instelbaar. Je kunt het dus samen laten vallen met de klik, en dan heb je eigenlijk een klassiek mechanisch toetsenbord nagemaakt maar vermoedelijk met snellere (optische) registratie.

Maar door veel meer informatie te hebben dan alleen maar een registratie of geen registratie kun je allerlei creatieve nieuwe manieren van typen proberen te verzinnen. Iemand zei al 'hoofdletters zonder shift' door de kracht van de aanslag te meten (je hebt de positie en de tijd, dus je hebt ook de versnelling en die is gerelateerd aan de kracht). Zo zou je ook zelfs toetsen zo in kunnen stellen dat je bij de klik een letter registreert en bij bottom-out dezelfde letter nogmaals zodat als je twee letters wil typen (bijvoorbeeld 'bijvoorbeeld', 'letters', of 'twee'), je in feite maar 1 aanslag hoeft te doen. Ook voor toepassingen die te maken hebben met typen denk ik dat er dus wel potentie in zit, niet alleen voor games.
Er zijn toch ook mensen die voor Cherry red of blacks gaan? Daar lijkt men ook geen probleem te hebben. Daarbij kun je nu de activeringsdiepte instellen.
Daarbij is er nog steeds 1 punt waarop de toets activeert, wat standaard halverwege is.
Er zijn al veel mensen die de eerste versie naar tevredenheid gebruiken.
De meeste toestenborden zijn niet mechanisch en hebben ook die klik niet. En toch werkt het voor veel mensen. Tja... wat is goed en wat is goed genoeg?
Je zult inderdaad een van de weinigen zijn. Denk eens aan MX browns? Om maar eens wat te noemen ..
Ik heb het gevoel dat als hier Úcht vraag naar was, de grote techgiganten hier toch wel al iets van aanbod in hadden gestoken.

Mij blijft de vraag: waarom werd dit 10 of 20 jaar geleden niet al uitgebracht.

Behalve dat het voor gaming misschien interessant zou kunnen zijn, zie ik het overige nut niet echt ervan in. Bovendien hebben we het dan nog nieteens gehad over de implementatie hiervan in games, dat moet ook weer ondersteunt worden. Dat zal dan misschien niet zoveel moeite kosten, maar toch.

Is het dan niet misschien beter om moeite te steken in het ontwikkelen van een partial WSAD + essentiele keys, mini toetsenbordjes (zoals deze er wel al zijn) met dit geimplementeerd. Speciaal voor de gamers.

Ik heb er toch er veel vraagtekens bij.
Dat bestaat al lang :)

nieuws: Belkin Nostromo n52 game controller review

Helaas is de Nostromo na de overname van Razer (n52TE) helemaal doodgebloed. Razer firmware en software heeft hem helemaal ver$@*(#(#. Belkin had hiermee goud in handen. Ik gebruik hem nog steeds!

Ik hoop dat er ooit een kickstarter komt die dit apparaat een do-over geeft!
Maar het bestaat niet met analoge toetsen natuurlijk... De Logitech G13 is een aardige vervanger trouwens.
Eerlijk gezegd vind ik dit een erg slecht idee... Ik denk dat dit enorm RSI gaat bevorderen. Het probleem is namelijk dat je nooit precies weet of je nou de maximale druk geeft waardoor je als speler al snel de neiging krijgt om zo hard mogelijk te drukken als je vol gas wil of maximale snelheid wil rennen, en als je dat lange tijd doet dan is dat erg slecht voor je vingers/pols.

Het verschil met de analoge controls op een controller is dat je daar duidelijk kunt voelen wanneer je op de maximale uitslag zit waardoor je niet meer kracht hoeft te zetten dan nodig is voor die maximale uitslag. Als je een knop echter volledig ingedrukt hebt maar het hangt er dan nog vanaf hoe hard je drukt dan heb je die feedback niet en zou je dus je in game prestaties negatief kunnen be´nvloeden als je niet hard genoeg drukt. Misschien is dat probleem er helemaal niet, maar voor de speler maakt dat niet uit als die al dan niet bewust meer kracht gaat zetten dan benodigd.
Bekijk het filmpje op kickstarter eens, want ze hebben er een mooi stukje software bij zitten die deze problemen dus gewoon oplost voor je. En als je dan ook nog de blue switches neemt die een klik hebben, dan heb je 2 manieren om jouw probleem aan te pakken.

Zelf heb ik mij jaren afgevraagd waarom er geen analoge keyboards waren, met de Wooting one was die er eindelijk. Ik wilde echter wel een numpad dus de one heb ik niet besteld, nu bestel ik de two wel.

Behalve voor games gaat die ook veel kunnen doen voor allerlei creatieve vakgebieden, voor game development, voor filmmontage (snel/langzaam scrubben bijvoorbeeld), etc, ik kan hier zeker een duizend toepassingen neerzetten als ik er de tijd voor zou nemen. Zelfs snel/langzaam door een document scrollen waarbij je je handen dus niet van het toetsenbord hoeft te halen is voor veel kantoorpersoneel al een groot voordeel en juist preventie van rsi.
Ahhh.... Ik heb het filmpje nu gekeken, en het staat dus gewoon fout in dit artikel! Het keyboard registreert helemaal niet hoe hard je op de knop drukt, hij registreert hoe vÚr je hem indrukt! Dat is een subtiel maar behoorlijk belangrijk verschil! Dan is het dus wel duidelijk wanneer je op maximaal zit. Ok, natuurlijk moet je iets harder drukken om hem helemaal in te drukken, maar zoals het hier staat klinkt het alsof wanneer de knop al op de bodem ligt het toetsenbord het nog eens registreert als je extra hard op de knop gaat duwen vanaf dat punt, en dat is dus helemaal niet zo.

Bedankt dat je me daar op gewezen hebt... Ik ben eigenlijk volledig om daarmee, ben nu zelfs tempted om er een te backen :P of misschien de tkl variant die al in de winkels ligt... hmm.... damn, gaat me weer geld kosten! :+

edit: Als ik andere reacties hier zie dan denk ik dat heel veel mensen dit dus verkeerd begrijpen... Zoals het voorstel om harder te drukken voor caps. Nee dat werkt dus alleen maar als je normaal niet bottomt, en wel bottomt voor caps. Lijkt me erg onpraktisch.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 1 juni 2018 20:22]

Ik denk dat het wel kan werken hoor, bottom voor caps en minder voor normale letters.
In theorie wel, maar je moet wel echt leren typen zonder bottomen dan. Dat lukt me wel enigszins als ik er echt op let, maar als ik gewoon snel ga typen dan bottom ik toch gewoon weer.
Ik denk dat je wel meer moet leren met dit keyboard om er optimaal gebruik van te kunnen maken ;)

Het ligt er overigens ook aan wat je nu hebt, want heb je nu een mechanical met tactile (blue/brown) switches, heb je ook je schakelmoment midden in de reis. En als je gewend bent daarop te reageren, dan heb je dit snel onder de knie om verder te gaan wanneer je hoofdletters wil.
Zelfs snel/langzaam door een document scrollen waarbij je je handen dus niet van het toetsenbord hoeft te halen
pijltjestoetsen en pgup/pgdn?
Er zit nogal een groot nuanceverschil tussen per regel (of per 3 regels) of per pagina. Je kan de snelheid in Windows instellen maar soms vraagt een andere context (ander document) om een andere snelheid en als je dat niet steeds aan hoeft te passen lijkt mij dat ideaal.
Beste toepassing die ik tot nu toe heb gehoord
Ja eindelijk heeft het harder rammen op je toetsen effectief een invloed! :D
En wij maar rammen op onze gameboy/controller vroeger en schuin hangen.
Het had theoretisch geen effect, maar we wisten allemaal dat het wel hielp . . .
Bij de PS2 was dit ook al... Ik had een race game waarbij je gas gaf met een van de face knoppen en die was ook al analoog. Nou was die controller ook niet helemaal jofel meer, had hem ook tweedehands, maar daar kreeg ik dus pijn van in mijn hand in mijn pogingen om vol gas te geven.
Geen shift key met nodig om hoofdletters te typen, gewoon even wat harder drukken ;)
Weet je of dit ook inderdaad al ge´mplementeerd is in de software? Ik zie wel de hoofdlettersuggestie staan, maar nergens of het ook al uitgeprobeerd is (en dus prettig werkt): http://blog.wooting.nl/wooting-one-faq/
Geen idee, was het tweede dat in me op kwam. Het eerste dat in me opkwam was waarom een toetsenbord in godsnaam een analoge 4-20mA ingang nodig heeft... :P
Het is wel al uitgeprobeerd ivm de DKS functie in game
niet bottom out = W - normaal lopen
bottom out = schift + W - snel lopen

en dit werkt prima, ik zie het dus dan ook gewoon gaan als je wilt typen :P
Als je dan woedend een mail uittypt wordt het dus automatisch in caps geschreven, briljant!
You just blew my mind.
Geniaal idee wat mij betreft!
Voor games blijft het een leuke toevoeging. Vooral race games worden vaak genoemd, naar mijn mening blijft het niet het gevoel evenaren zoals een stuur en pedaaltjes maar het is een leuke stap tussen toetsenbord zonder analoog en een stuurtje met pedalen. Het zou vast ook in FPS games enzo werken maar ik denk dat je met een race game heel duidelijk kan maken wat het verschil is. Voor de huis tuin en keuken gebruiker die een beetje in Office werkt zou het geen toevoeging hebben maar daar verwacht ik ook niet van dat ze een toetsenbord van 100 euro plus kopen.
Vooral race games worden vaak genoemd, naar mijn mening blijft het niet het gevoel evenaren zoals een stuur en pedaaltjes maar het is een leuke stap tussen toetsenbord zonder analoog en een stuurtje met pedalen.
Het probleem bij mij/ons is dat we een tijdje een stuurtje gehad hebben maar het maar een paar weken leuk was in race games, vervolgens moest je hem steeds weer opbergen of tevoorschijn halen want anders zat hij in de weg op ons bureau (en die is aardig groot). Mij lijkt een toetsenbord als dit perfect, we spelen te weinig race games voor het stuurtje en voor die paar race games is dit toetsenbord de oplossing.
Ik zou dan eerder zeggen dat een xbox controller oid dan nog steeds fijner werkt :)
Inderdaad persoonlijk, ik heb verschillende controllers liggen van xbox tot a en b merken. De enige controller die ik echt lekker vind is de oude shield controller (grote handen, nostalgie oude xbox controllers) en die heeft lang niet in alle spellen goede ondersteuning (Forza, dankje Microsoft of Nividia)
En ik wil gewoon een spelletje kunnen opstarten zonder gezeur.
Zoiets zal altijd persoonlijk zijn. Ik ken mensen die alleen met keyboard willen spelen.
Ja het is afhankelijk van de ruimte, je kunt ook zo race stoeltje met stuur en pedaalen ondersteuning kopen voor naast je bureaustoel en dan zet je de een aan de zijkant als je het ander gaat gebruiken. Maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de beschikbare ruimte en niet iedereen kan dat doen.
Als ik een fervent racer was geweest had ik dit natuurlijk allang gedaan, maar voor die paar spelletjes staat hij meer in de weg en is het zonde van het geld dan dat we er plezier van hebben ;)
ja das ook een optie. :) Mijn stuurtje staat ook alweer een tijdje in de doos omdat ik gewoon te lui ben dat ding elke keer aan te sluiten. Ik heb helaas niet de ruimte om zo stoeltje neer te zetten anders had ik er waarschijnlijk wel iets meer mee gedaan. :)
Lees deze pagina van een review op Tom's Hardware: https://www.tomshardware....ical-keyboard,5124-6.html
You don’t notice a massive change at first, necessarily. When you switch back to standard digital keyboard input, though, that’s when you feel it; something’s missing. That something is analog input.
Wacht maar, die gaan nog volop komen. Toevallig is Cooler Master met zijn variant bezig, de MK850. Ik verwacht dat er in de nabije toekomst nog aardig wat fabrikanten gaan volgen. :D
Er is vraag naar, dus waarom zouden ze het niet doen? Jij kunt met jou wensen ook actie ondernemen en bij deze mensen aankloppen.

Dit is de tweede kickstarter campagne en ze waren binnen een paar uur succesvol. Dus het maakt eigenlijk niet uit dat jij het nut niet ziet of vraagtekens hebt. Anderen zien het nut wel en kopen het.

Ik zie het nut niet van een dure Lamborghini van een miljoen euro, anderen wel. Tja..... ieder zijn ding.
Is het dan niet misschien beter om moeite te steken in het ontwikkelen van een partial WSAD + essentiele keys, mini toetsenbordjes (zoals deze er wel al zijn) met dit geimplementeerd. Speciaal voor de gamers.

Ik heb er toch er veel vraagtekens bij.
Je bedoelt een gamepad :+
volgens mij ondersteunen de meeste games die een normale controller ondersteunen dit toetsenbord ook wel (xinput)
Veel games hebben wel het 'probleem' dat ze bv automatisch de prompts op het scherm aanpassen als deze xinput of een reguliere toetsenbord knop detecteren. Dan moet je dus alle knoppen op het toetsenbord naar xinput mappen, anders flapper je steeds heen en weer. Dat probleem heb ik ook wel eens als ik rewasd gebruik om de pedals op mijn xbox elite controller te remappen naar reguliere keyboard controls.
Het eerste Wooting toetsenbord, de Wooting One, is volop beschikbaar in Nederland en kun je in principe morgen of overmorgen al in huis hebben.

product: Wooting One
De Wooting One is gewoon te koop - er staat zelfs een link onderaan het artikel en je vind overal online tests. Deze heeft dus geen numpad.
De originele Wooting One heeft de eindstreep gewoon gehaald en is uiteindelijk ook uitgebracht al dan niet met vertraging. Ik heb er hier eentje staan.
Dus ik heb er gewoon vertrouwen in dat het ze lukt om ook deze op de markt te brengen, zeker met de ervaring die ze hebben opgedaan met de Wooting One.
Niet zo depressief man! Star Citizen gaat lekker! :)
Dan noem je ook wel 1 van de meest succesvolle kickstarters ;)

Er zijn ook gewoon meer dan genoeg kickstarters die het gewoon niet halen, hij heeft dan ook wel een punt behalve dat het gewoon 0,0 van toepassing is op dit merk...
na de eerste versie die een behoorlijk succes was? deze zal net zo goed het eindproduct halen
Wat kan ik met deze analoge input? Hoe interfaced dit met je PC? Welke applicaties kunnen er gebruik van maken?
Waarschijnlijk kan je toetsaanslagen gewoon binden als analoge inputs van een controller. In plaats dat je dan een joystick naar links of rechts kan bewegen, druk je dan dus de A of D toets in. Half A indrukken is 50% naar links, half D indrukken is 50% naar rechts; dat idee.

Ik vermoed dat het toetsenbord 2 invoer events stuurt per toets: 1 "normale" en 1 analoge. Standaard zullen games de "normale" aanslagen registreren, maar games die support hebben voor gemende invoer apparaten (m.a.w., zowel controller als toetsenbord gelijktijdig ondersteunen, vele games vinden dat prima, enkelen niet; zelfs Battlefield kan je gemengd spelen, door bijv. stuur + pedalen te gebruiken in een voertuig terwijl je rondkijkt met je muis) kan je dan configureren zodat bijv. gas geven en sturen op de analoge toetsaanslagen (die vanuit het perspectief van de game lijken op input van een joystick of analoge trigger op een controller) in te stellen ipv "normale" toetsaanslagen.

In andere situaties kan ik me voorstellen dat je het gehele toetsenbord gewoon kan registreren als controller, en dan A/B/X/Y knoppen van de controller gewoon aan spatiebalk, shift, ctrl, en whatever kan instellen, en de linker joystick is dan bijv. analoge inputs van WSAD. Je laat games die dan niet met gemengde invoerapparaten kan omgaan gewoon omgaan met een virtuele xbox controller, gebaseerd op analoge toetsaanslagen van het toetsenbord die dan dus direct gekoppeld zijn aan virtuele xbox controller knoppen.

Voor de meeste games met controller support zal dit dus gewoon werken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 juni 2018 00:38]

Heb wat ingelezen, lijkt inderdaad dat er XInput integratie is om mee te beginnen. Ik zou dit toetsenbord al overwegen omdat de prijs best meevalt voor een Mechanical.
XInput: samenvatting van mijn hele post in 6 letters :) :P
Maar wat voegt het dan toe boven een controller?
Interessante ontwikkeling. Nu nog hopen dat ze een witte variant uitbrengen.
de 'top plate' wat onder de switches zit kun je los maken en zelf verven als je wilt :)
Wooting team is zelf ook geinteresseerd in andere top plates aan te bieden, maar het is nog moeilijk om te bepalen wanneer dit mogelijk zal zijn zonder dat het voor de gebruikers extreem duur wordt helaas.

Calder heeft ook al een test kleurtje in rood, en die zag er ook super mooi uit :D
Dit is mijn hype van 2018!
Spijtig dat het geen matrix layout heeft, of andere ergonomische dingen.
Nice, heb paar jaartjes geleden nog met Erik staan praten hierover bij de dutch game garden, toen was het nog een gewoon toetsenbord waar de WASD knoppen gewoon gehackt waren van losse analoge inputs :P
Kijk hier zat ik op te wachten!
De Wooting One was een mooi concept, maar miste naar mijn mening de numpad. Nu dat de Wooting two deze heeft ondersteun ik de ontwikkelaars graag, direct gebacked.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True