Nokia 3- en 5-smartphones met Android zijn vanaf 28 juni te koop in Nederland

HMD brengt zijn nieuwe toestellen onder de Nokia-merknaam op 28 juni in Nederland uit. Het gaat om de Nokia 3 en de Nokia 5, die allebei op Android draaien. De Nokia 6-smartphone moet op een latere datum beschikbaar komen.

Nokia 5De datum staat op een pagina die maandag door KPN online is gezet. Daar zijn de toestellen te bestellen in combinatie met een abonnement. De vermelde leverdatum is 28 juni. Wat de precieze leverdatum van de Nokia 6 is, is niet duidelijk. HMD brengt de Nokia-toestellen dinsdag uit in Finland. De Nokia 3 kost 149 euro, de 5 gaat voor 199 euro over de toonbank en de 6 kost 249 euro.

Het gaat bij alle drie de telefoons om Android-toestellen, waarvoor de fabrikant snel met updates en patches wil komen. De Nokia 6 is een 5,5"-telefoon met een full-hd-scherm, een Snapdragon 430-soc en 3GB ram. Van dit model is een speciale Arte Black-editie beschikbaar. De Nokia 5 heeft een 5,2"-720p-scherm, dezelfde soc en 2GB ram. De Nokia 3 beschikt over een 5"-scherm, een MTK 6737-soc van MediaTek en 2GB ram.

De Finse fabrikant bracht begin dit jaar de Nokia 6 met andere software al eens uit in China. De release van de drie smartphones betekent de terugkeer van smartphones onder het Nokia-merk in Europa. De laatste smartphones die onder de merknaam Nokia verschenen, waren de Lumia 735 en 830 in 2014. De laatste Android-smartphones met de naam Nokia erop was de X-serie uit 2014.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

12-06-2017 • 14:41

80

Submitter: Chocoball

Reacties (80)

80
79
34
0
0
37
Wijzig sortering
Dit zijn niet eens zulke verkeerde prijzen, ben wel benieuwd naar hoe de toestellen zich gaan houden!

Bijna geneigd er eentje te kopen, om te zien of het überhaupt iets is geworden. :)
Voor dit geld is qua specs de moto g5 plus een betere koop.
Voor specs misschien wel, maar qua bloatware en updates is Nokia toch een pak interessanter (als ze de beloftes kunnen waarmaken natuurlijk).
Ik denk dat HMD/Nokia niet in de positie zitten om hun belofte niet waar te maken, ze zullen wel nog een oud groot klantenbestand heben die hun telefoon zal kopen, maar toch heeft het merk een deuk opgelopen door WP.

Ik denk dat deze telefoons de juiste prijs hebben, alles onder de BKR toetsing en ik denk voor veel gebruikers gewoon meer dan voldoende!
Het merk heeft nauwelijks een deuk opgelopen door WP. Ik denk eerder dat Microsoft de deuk van WP heeft opgelopen.
Volgens mij heeft Nokia nog steeds een 'legendarische' status (om even een overstatement te gebruiken) als merk.
Onder ons "oudjes, misschien wel, maar het gros is Nokia allang vergeten of heeft het nooit gekend. Bedenk de leeftijd van de iPhone en de eerste bruikbare android telefoons. Dat was de grote ondergang van NoKia
Ik ben zelf 18 jaartjes oud :D Wees nu eens eerlijk, wie kent Nokia niet? (en dan vooral van legendarische telefoons als de Nokia 3310)
Persoonlijk denk ik echt dat de naam Nokia nog groot is... en dan vooral van de goede herinneringen!
Dat zei men ook van de naam Atari, Tulip, commodore.

Grote namen. Ooit. En velen kennen ze nog. Verkoopt/verkocht bij nieuwe eigenaren voor geen meter.

Ik hoop in dit geval wel. Een beetje cconcurrentie voor Samsung en Apple is nooit slecht.
Van Atari en commodore zijn ook nooit meer goede producten op de markt gezet. Tulip ken ik niet.
Als commodore nou een soort raspberry pi was geworden hadden ze nog een kans gemaakt.
Tulip was een zeer bekend Nederlands merk die IBM compatible clonen bouwden met MSDOS erop en later ook Windows versies oa. 2 en 3. Vele PC prive projecten bij onderwijs, overheid en bankinstellingen deden zaken met Tulip Computers.
Waar ken jij de 3310 van? 6110, 6210, 6310, 8210, N95.... tijden.
Vergeet de Nokia 5800 XpressMusic niet :D nog steeds een telefoon waar ik alles mee kan behalve browser want dat gaat op zo'n klein schermpje en resolutie gewoon niet lekker meer.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 20:03]

Die heb ik ook nog gehad en ik herinner me dat die tal van features had in Symbian die je vandaag nog steeds niet hebt in de moderne OS'en.
Ik wil eerlijk zijn, de N95 is ook heel bekend... die anderen wat minder, de enige waarvan ik nog nooit heb gehoord is de 8210.
De 3310 ken ik gewoonweg van zijn status als mini-tank/baksteen en van het feit dat het een echte classic Nokia is.
8210 was toen helemaal in, omdat het de kleinste mobieltje was. Ik dacht van alle mobieltjes.

6x10 reeks waren de telefoons die veelal in gebruik waren door medewerkers.

De 3310 was vooral in trek bij consumenten.

Ik was daardoor erg benieuwd wat je ervaring (gezien je leeftijd) was en waarom je de 3310 noemde. Daar heb je al antwoord op gegeven.

Mooie tijd O+
Mja tot de Nokia N95 hadden ze inderdaad een legendarische status maar daarna was het succes ze naar het hoofd gestegen. De N96, N97 en wat daarop volgden waren allemaal op hardware gebied dik in orde maar de software was om te janken. Stabiliteit was echt ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Miki op 23 juli 2024 20:03]

Anoniem: 890159 @Miki12 juni 2017 17:16
Je moest ook niet de N serie kopen, maar de E serie die meer op de zakelijke markt gericht was. Ik heb de E51 en E72 gehad en die doen het nog steeds. Oerdegelijk. Ik gebruik de E72 nog wel eens als radio / mp3 speler op de fiets.
Ach, de N900 is bij mij nog steeds in gebruik en werkt nog prima (op oorspronkelijke battery). Wat zal het zijn, Ruim 10 jaar oud?

Draaide dan wel geen Android, (gelukkig moet ik eigenlijk zeggen), maar het prima werkende Maemo!
De N900 van nokia is dan wel langzamer dan mn huidige iphone maar hij kan veel meer. Ik heb em nog omdat de radio-functie geweldig is en onder de motorkap gewoon debian is :) :)
N9 is anders de beste smartphone die ik in mijn handen heb gehad... Oh the memories... Zaten echt dik op de goede weg, en toen kwam het ms debacle
De N9 was ook wel heel bijzonder met het OS(meego) wat ze hadden ontwikkeld. Symbian s60v5 was echt dramatisch op de N97.
Klopt, had (en heb) ook nog een n97, was idd een kleine catastrofe qua snelheid, stabiliteit en het vinden van sommige instellingen
De N97 had Nokia zelf ook na een paar maanden opgegeven. In het begin nog een paar updates en dat was het.

Ik bedenk me ook net dat ik met de N95 (en daarna de N97) de eerste stappen heb gemaakt in het modden van toestellen. Bij de N95 was het omdat het leuk was en je extra functies e.d. toe kon voegen. Bij de N97 was het noodzakelijk om dat ding überhaupt bruikbaar te krijgen.
Het Motorola van 2013/2014 deed niet aan bloatware en had juist hele schone Android. Inmiddels gekocht door Google en doorverkocht aan Lenovo dus geen idee hoe dat nu zit..
Ik had een moto G3. Daar zaten veel apps op die niet in stock android zitten. Handige extra's volgens de een, nutteloze apps volgens de ander (ik). Komt er dan ook nog eens bij dat er maar 8gb aan opslag was, dan wil je die apps er zeker van af hebben. Nu wil ik niet zeggen dat dat echt bloatware is, maar ik zit niet te wachten op extra apps die ik niet kan verwijderen. Ik wil zelf kunnen beslissen wat er op staat en wat niet (los van de google apps uiteraard).
Inmiddels gekocht door Google en doorverkocht aan Lenovo dus geen idee hoe dat nu zit..
In ieder geval dat je niet meer de updates krijgt die je vroeger wel kreeg.
Inderdaad qua specs wel, maar ik vind het design van de G5 Plus echt afschuwelijk, het komt erg lomp en budget over. Nou heb ik de Nokia nog niet in het echt gezien, maar de eerste indrukken van de bouwkwaliteit schijnen echt goed te zijn!
Ding schijnt een zeer sterk middenframe te hebben, veel schroeven, is in sommige teardown video's een tank genoemd.

Ben het met je eens dat de g5+ een wat vreemd uiterlijk heeft. Erg grote bezels en een flink uitstekende camera.
De camera is voor budgetbegrippen echter wel van uitstekende kwaliteit.
Nu nog zo'n Nokia alleen dan met een fatsoenlijk 1080p scherm rond de 5 inch. Ik kan echt niks beginnen met die 5.5in schermen, ook al heb ik geen kleine handen. En die socs zouden ook wel wat mooier mogen.
SoC's zijn inderdaad maar matig lijkt me.
Volledig mee eens. 5" scherm, 1080p en SD6xx soc en ik koop er een. Altijd die te grote 5.5" schermen. :( De soc van de Nokia 6 vind ik te zwak. Moest een SD6xx geweest zijn. Dan zijn de midrange smartphones van Samsung veel interessanter. HMD heeft nog veel werk aan de winkel.
Volledig mee eens. 5" scherm, 1080p en SD6xx soc en ik koop er een. Altijd die te grote 5.5" schermen
Voor mij is 720p (op een 5,5") voldoende al is 1080p natuurlijk mooier.
Zelf vind ik 5,5" echt het minimum (zie mijn reactie op @lololig ) en wil liefst groter. Echter het 5,2" scherm van de Wileyfox Swift 2X is in de zon wel veel beter af te lezen als het 5,5" scherm van de Acer Liquid Z630 (helemaal niet).

De 430 (Wileyfox) voldoet prima al is een 6xx uiteraard net wat beter, zeker de 625 die stukken zuiniger is als de andere 6xx en 4xx socs vanwege het kleinere procede waarop die gemaakt is.
Nu nog zo'n Nokia alleen dan met een fatsoenlijk 1080p scherm rond de 5 inch.
Afgezien van de resolutie voldoen de 3 en de 5 dus qua schermgrootte.
Ik kan echt niks beginnen met die 5.5in schermen, ook al heb ik geen kleine handen.
Ik kan echt niks beginnen met 5". Een 5,2" (Wileyfox Swift 2X) vind ik al te klein. Ik typ steeds een andere letter als dat ik wil. Draai ik het toestel dan zie ik niet meer wat en waar ik typ dus onder de 5,5" wil ik een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord.
En die socs zouden ook wel wat mooier mogen.
Dan zit je echt in een andere prijsklasse en behalve bij Apple krijg je daar ook steeds grotere schermen. Die mediatek soc vind ik overigens ook niet ideaal vanwege het slechte bereik, vooral op de Wifi maar ook op 4G/3G/.. (Vodafone, signaal is wel goed bij KPN) maar bij de genoemde Snapdragon 430 is het signaal wel goed (Vodafone en KPN signaal beide maximaal) Subjectief lijkt de Snapdragon 430 (Wileyfox) overigens wel trager als de Mediatek 6753 (Acer Liquid Z630).
Nokia 3 en Nokia 5 zijn van een andere prijsklasse dan de Moto G5 Plus.
Nokia 5 en Moto G5 zijn wel vergelijkbaar, waarbij Nokia net een wat groter scherm biedt met vergelijkbare afmetingen. Hoewel ik liever een compacte 4.7inch zou zien bv, maar goed.
Nokia belooft een goed update beleid, wat bij Motorola sinds Lenovo achteruit is gegaan.

Moto G5 schijnt ook problemen met audio te hebben tijdens bellen + video.

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 23 juli 2024 20:03]

Ja, ik zit er ook bijna over te twijfelen om er gewoon 1 voor de fun te halen. Zeker als ze de updates goed aan gaan pakken kan dit best wel eens aan slaan!
Inderdaad, ben voornamelijk benieuwd naar de accuduur. Heb nu een S6 uit een ibood box, (iets met een gegeven paard, maar goed) maar ben zeer ontevreden over voornamelijk de accuduur.

Plus firmware vind ik niet je van het, en updates duren zeer lang. Wanneer Nokia dit een beetje goed doet lijkt het me best een waardige opvolger. (voor minder dan 1/3e van de prijs :p)
De snapdragon 430 soc is nog op 28nm gefabriceerd, dus voor de accuduur neem je beter iets anders.
Anoniem: 890159 @scottbiker12 juni 2017 17:17
Het scherm is een veel grotere stroomverbruiker dan de soc.
ben benieuwd waaneer ze hun flagship model nu eens gaan voorstellen ze komen er wel heel laat mee af tov de concurenten
Deze prijzen zijn erg hoog, dus als die flagship model zal komen zal die vast onbetaalbaar zijn :/
Deze prijzen zijn erg hoog, dus als die flagship model zal komen zal die vast onbetaalbaar zijn :/
het is dan wel weer een 'bekender' merk waar je ook al voor betaald ik vind het design in ieder geval mooi, eens iets anders is ook altijd mooi dan samsung, apple, sony ...
Of met een fatsoenlijke midranger van 200a300 EUR met een 5 inch scherm en een snapdragon 625 of beter
das waar maar ik had het dan ook over hun flagship model wat zou komen deze vind ik de prijs ook niet waard.
oke ze zijn voorzien van goede camera's maar geen full hd scherm en een snapdragon 430 zijn ook niet om te zeggen veel waar voor je geld te krijgen dit zou ik persoonlijk niet doen.
maar ik kan begrijpen, dat andere mensen wat een gsm nodig hebben om enkel whatsappjes te versturen en te bellen (goede camera, fingerprint is dan weer mooi extra meegenomen) zou zijn voor die prijs

dan spreek ik over de nokia 5 want 5'5 inch is echt veel te groot voor dagelijks gebruik imo

[Reactie gewijzigd door Philtjens op 23 juli 2024 20:03]

dan spreek ik over de nokia 5 want 5'5 inch is echt veel te groot voor dagelijks gebruik imo
imo niet, 5,2" is al te klein, groter dan 5,5" is beter dan 5,5" al kom je daarboven wel snel aan de grens.

Ik vind deze Nokia's ook aan de prijzige kant maar bedenk wel dat dit adviesprijzen zijn dus de straatprijs zal wel iets lager worden.
De prijzen zijn t.o.v. een Moto G5 aan de hoge kant. Die doet full HD en 3gb RAM voor €189. Wel een iets kleiner scherm (5-inch, persoonlijk vind ik dat een pluspunt).

Wat wel voor deze toestellen spreekt: ik vind het design mooier dan van de Moto G5 en de G5 plus. Is dat de paar tientjes meer waard? Dat moet een ieder voor zichzelf bepalen.

EDIT: De camera is ook een sterk punt van voornamelijk de G5 Plus. Ben benieuwd hoe die is bij de Nokia-serie. Kijk uit naar de reviews!

[Reactie gewijzigd door brain75 op 23 juli 2024 20:03]

Als de software ondersteuning echt goed is, dan zijn ze hun meerprijs wel waard, want die is bij motorola om te huilen
Die is bij Motorola anders veel beter dan bij andere fabrikanten. Op google na dan natuurlijk
Vroeger wel ja, maar sinds de overname door lenovo al lang niet meer
Het is minder geworden maar nog steeds beter dan alle grote jongens
Dat is niet langer zo, zelfs Huawei en Honor beginnen de laatste tijd naam te maken met updates. Mijn Honor 8 is er echt een verrassing in, ze hebben geen reclame voor de updatevoorziening gemaakt, ze doen het gewoon!
En de desbetreffende KPN pagina is hier te vinden. https://www.kpn.com/mobiel/nokia

Ben zelf erg benieuwd naar de Nokia 5,ziet er uit als een mooie budget topper als ze de software beloftes waarmaken
Eindelijk, krap 4 maand na aankondiging :/
Wacht al een tijdje op deze toestellen. Wil deze graag uit proberen. Windows Phone wordt immers actief kapot gemaakt door MS en mensen die programmatuur moeten onderhouden op dit platform. Maar de meeste android telefoons zijn of te duur (samsung) of het design en hardware zijn om te huilen. Dus ben erg benieuwd naar deze Nokia revival
Over design (smaak) valt niet te twisten.

Mijn zoon heeft een Moto E 2016. Prima toestel en met de hardware snel genoeg. Geen haperingen. Opstarten whatsapo duurt welgeteld 5 seconden. Daarna vloeiend. Ondanks de mindere specs
Als ik de specificaties van de 6 zo zie, heeft deze 4gb ram in arte uitvoering en 64 GB opslag
http://www.gsmarena.com/nokia_6-6885.php
En stock Android, zonder bloatware.
En ook nog stereo speakers met Dolby atmos ondersteuning, dat zie je ook niet vaak.
En ook nog een FM radio, ook een optie die vaak niet meer aanwezig is, deze telefoon heeft dus zeker meerwaarde tegenover concurrentie als de Moto

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 23 juli 2024 20:03]

Het enige spijtige vind ik dat het toestel niet beschikt over USB type-C. Het mag dan wel een budget toestel zijn, maar het lijkt me niet dat type-C significant duurder is dan micro USB, of veel moeilijker in implementatie.
idd erg spijtig anders had ik hem ook gekocht!
Wat is hier de meerwaarde van?
Het vermijden van dit: http://imgur.com/idzYrI2
of dit: http://imgur.com/5A6cx3D

Alhoewel ik bij het inpluggen in het donker van mijn telefoons het voorbije decenium hier amper last van heb gehad, je kan aan de connector immers voelen welk de 'bovenkant' is en je voelt ook wel hoe je je telefoon vast hebt.

Als ik iets achter de pc in te pluggen heb zijn de gelinkte afbeeldingen meer van toepassing :p
type c over usb2 lijkt me niet significant duurder, maar dan loop je wel het risico dat fastcharging niet werkt... toch zou het een giga aanwinst zijn omdat je dan een veel stabilere connector hebt. juist bij zulke toestellen had het 'omkeerbaar zijn' een groot verschil gemaakt.
Vind ik persoonlijk ergens prima voor nu. Als ik overga naar USB-c uiteindelijk moet ik ook voor 60-ish euro aan laders en kabeltjes kopen om hetzelfde "overal opladen" gemak te behouden wat ik nu heb met de huidige standaard en die tig triljard kabeltjes die ik overal heb slingeren.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 20:03]

De Arte is een special edition die ook meer kost.
... en ook fingerprint ondersteuning, aan het vingerafdruk logo op de screenshot te zien.

Dit zou wel eens m'n nieuwe toestel kunnen worden!

[Reactie gewijzigd door cappie op 23 juli 2024 20:03]

klopt ook fingerprint scanner, aan de voorkant, toestel heeft wel wat weg, van de Samsung Note4 en bovendien ook nog fast charging

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 23 juli 2024 20:03]

... en de 6 heeft een kompas, in tegenstelling tot de Moto G5+
Maar goed, die heeft dan weer een SD625, in tegenstelling tot de SD430 in de Nokia6. En een veel betere camera (althans, volgens GSMarena). Het ligt er dus maar net aan waar je je prioriteiten legt. Keuzes. keuzes... :+
Atmos puur misschien niet, maar wellicht verbeterd het wel de geluidsoutput, in het verleden had ik de Nokia 5800 Xpressmusic met stereo speakers, als je die op een tafel legde was de geluidskwaliteit verbluffend goed, je had echt geen headset of speakers nodig dan.
Goddank maakt Nokia ook nog gewóne telefoons in plaats van die Lumia speelgoedzooi. Misschien kunnen ze hun eer tóch nog redden dan.
Ik ben de specs aan het lezen hier: https://www.nokia.com/en_int/phones/nokia-6 en het viel mij op dat GPS niet in de lijst staat van connectivity. Dat vind ik opzich wel vreemd, GPS is toch wel een handige feature in je telefoon.
Bij de webshops en nieuws artikelen staat wel dat hij over GPS beschikt.
http://www.phonearena.com/phones/Nokia-5_id10432

Heeft gewoon GPS.
Standaard in de SD430

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 20:03]

Ah dankjewel, ik vond het vreemd dat het niet op de specsheet stond op de site zelf.
Anoniem: 890159 @guysp12 juni 2017 17:19
GPS is geen connectivity, dat is eenrichtingsverkeer net als FM. Of denk je dat je telefoon de satellieten signalen stuurt?
Ze zien er goed uit. En vooral dit is hoopvol: "waarvoor de fabrikant snel met updates en patches wil komen." Ik heb enkel mijn twijfels of de snapdragon 430 meekan met de andere midrange telefoons. Webbrowsers hebben tegenwoordig hun handenvol met javascript om de pagina te renderen.

Ik mis wel een iets kleinere uitvoering, een 4,5"-4,7" of een zou ideaal zijn. Het spijtige is dat kleinere schermen bijna altijd een minder snelle soc hebben. Ik begrijp de logica niet want de Iphone 5SE is wel klein en krachtig en de batterij kan ook een dag mee. Niet iedereen zit te wachten op meer scherm, meer pixels etc.

Als android alternatieven zijn er nog Samsung Galaxy A3 2017, Sony Xperia X Compact (stuk duurder)

De vraag is of deze Nokia beter zal zijn dan de Galaxy A3 want de Snapdragon 430 in de Nokia nog gemaakt op het oudere 28nm procede terwijl de Samsung Exynos 7870 (in de A3) al op 14nm draait. Dat is sowieso zuiniger en krachtiger dan een 28nm model.
Iets beters dan SD430 was wel fijn geweest inderdaad, A53 cores zaten twee jaar geleden al in telefoons van 100 - 130 euro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.