Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Promotiefilmpje toont Nokia-smartphone met dubbele camera

Door , 29 reacties, submitter: AnonymousWP

Er is een promotievideo online verschenen die een Nokia-smartphone toont met twee camera's aan de achterkant. In het filmpje zijn ook renders van drie andere Nokia-smartphones te zien; deze modellen zijn al uitgebracht.

Het desbetreffende filmpje, dat werd opgemerkt door telecominsider @evleaks, is gemaakt door ontwerper George Chevalier Lewis in opdracht van Nokia-licentiehouder HMD. Op zijn website schrijft hij dat de toestellen nog in ontwikkeling waren toen hij het filmpje maakte. Daardoor zijn de renders wat vorm betreft eenvoudiger dan de uiteindelijke producten.

HMD kondigde op het Mobile World Congress eind februari drie Android-smartphones aan: de Nokia 3, 5 en 6. Geen van deze toestellen heeft een dubbele camera. De renders in het filmpje tonen twee toestellen die erg lijken op de Nokia 3 en 5. Een derde model is vermoedelijk een vroege versie van de Nokia 6, het uiterlijk wijkt iets af aan de achterkant.

Het vierde model heeft twee camera's aan de achterzijde; mogelijk is dat de Nokia 8 waar al langer geruchten over gaan. De huidige Android-toestellen van Nokia zijn modellen die maximaal 300 euro kosten. HMD zou van plan zijn om dit jaar zes tot zeven Nokia-toestellen uit te brengen.

Reacties (29)

Wijzig sortering
Zou dit kunnen zijn om er 3D mee te kunnen fotograferen en/of video's maken?

Ik zou anders niet de meerwaarde zien van 2 camera's

[Reactie gewijzigd door stealthgun op 16 mei 2017 16:50]

Hier een verhaaltje waarom Apple er twee heeft : http://www.cultofmac.com/...s-camera-on-the-iphone-7/

Gezien 3D niet echt een meerwaarde is tenzij je dieptje shots wilt maken. Ook gezien de camera's boven elkaar staan zou je dus de camera horizontaal moeten houden om 3D te laten werken, iets dat veel mensen wellicht vergeten...
Misschien een idiote vraag, maar hoezo? Onze ogen zitten ook op een horizontale lijn en wij zijn toch ook prima in staat om 3D te zien?
De hersenen doen zoooo veel bewerkingen op het beeld dat wij binnen krijgen. Dat kan een camera echt niet. We kunnen nog steeds behoorlijk 3d zien met 1 oog.. of nouja. Zien.... Waarnemen. Horizontaal of verticaal heeft er absoluut niets mee te maken. Het gaat om de afstand tussen 2 camera's en het verschil tussen 2 beelden (bij de mens wordt ook meegenomen: hoek van de ogen, mate van schrrpstellen, semantische informatie over objecten, verhouding tot de horizon,, etc.) Met dure woorden wordt er gebruik gemaakt van binoculaire dispariteit. Hoe meer de afbeeldingen verschillen van elkaar, hoe dichterbij het voorwerp. Daarnaast is er een verschil tussen 3d en diepte. 2 camera's kunnen beter diepte zien. Ze zien geen 3d. Met software kan je er iets 3d achtigs van maken. Maar heel beperkt. En qua diepte... het voordeel is er dus voornamelijk voor objecten die dichtbij staan want hoe verder hoe minder nuttig de afstand aan de afstand tussen camera's hebt.
dat komt doordat de lensen onder elkaar staan (zie foto van de camera). Dus dan moet je het toestel horizontaal houden. Iets waar rvt1 op doelt dat zoiets eigenlijk niet veel gebeurt omdat veel mensen het toestel verticaal houden tijdens het fotograferen met een smartphone.

[Reactie gewijzigd door mmniet op 16 mei 2017 16:59]

Hoezo? Als ik op mijn zij in bed lig, kan ik nog steeds prima in 3D zien. :)
Hoe dan ook, ik vind ze er wel leuk uit zien. Ik hou wel van die scherpe hoeken.

[Reactie gewijzigd door diondokter op 16 mei 2017 17:07]

Ja omdat je ogen alsnog horizontaal "kijken". Of kan jij terwijl je op je zij ligt ineens verticaal kijken(VVS zoals je telefoon dat doet). Ik kan dat niet.

/edit of dit de hele reden is laat ik in het midden.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 16 mei 2017 17:13]

Onze ogen zitten naast elkaar zodat we een breder blikveld hebben. Als vogels gevaarlijker zouden zijn dan leeuwen, dan zouden onze ogen wellicht boven elkaar hebben gezeten ;)
Voor de wiskunde erachter maakt het niks uit hoe ze zitten.
Zoals ik al zij of dat de hele reden is laat ik in het midden. Ik geef alleen aan dat het de reden is.

En er zijn genoeg beesten die hun natuurlijke vijand in de lucht hebben. En alsnog ook een breder blikveld hebben. Ik vermoedt gewoon dat naast elkaar natuurlijker is als boven elkaar.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 16 mei 2017 19:23]

Vergeet ook niet dat jouw hersenen veel meer doen dan alleen twee beelden vergelijken om afstand te schatten.

Ook met een oog kan een mens heel goed afstanden schatten en dus min-of-meer 3D zien. Het mensenlijk oog ziet geen beelden zoals een camera een beeld ziet (als plaatje) dit is vele malen complexer.
Ik doelde op het feit dat de camera's verticaal staan, niet horizontal en dat je dus de telefoon horizontaal moet draaien om dan 3D te filmen. Dat horizontaal draaien is iets dat mensen wellicht vergeten... Ik tenminste zou dat wel doen..
Maakt niet uit of het verticaal of horizontaal is, het gaat om de afstand (of belangrijker, dat er afstand tussen zit) tussen de 2 ogen of camera's wat je (icm met een boel processing) diepte geeft.. Als je je hoofd schuin houdt raak je niet je diepte kwijt.
Waar het vooral om gaat is dat indien je 2 camera's zou gebruiken die ongeveer op dezelfde afstand van elkaar staan als onze ogen op een horizontale lijn dat je die beelden bijna rechtstreeks kan gebruiken voor 3d-weergave met 3d-tv of 3d-headset.

Staan ze niet op de juiste afstand van elkaar, of staan ze onder elkaar ipv boven elkaar dan moet je de verschillen tussen de beelden analyzeren, een model opstellen van de diepte van alle objecten in het beeld, en vervolgens 2 nieuwe beelden genereren waarbij de objecten op verschillende diepte zo verschoven zijn dat ze geschikt zijn voor weergave aan onze ogen.
Dat is uiteraard een veel complexer proces, zeker als je het op een smartphone wil kunnen doen.
Apple en LG zijn eigenlijk de enigen waarbij de dubbele camera een goede toevoeging is. De monochrome foto's van huawei zijn meer een gimmick.

Wat wel belangrijk is, is dat de camera's gelijkwaardig zijn, zoals LG bij de G6 heeft gedaan. Zelfde camera, andere lens (of misschien heet het anders ben niet helemaal thuis qua camera begrippen).
Apple aan de andere kant had een heel goed idee, met de 2x zoom, de uitvoering is echter verschrikkelijk te noemen. De main camera van de 7plus is zeer goed, echt heel goed, en dan moet je je 2x zoom foto's maken zonder OIS, en met een veel minder lichtsterke camera. Hadden ze 2 dezelfde camera's gebruikt was het een geweldige toevoeging, nu is het leuk geprobeerd maar vrij slecht uitgevoerd.

Ik hoop dat de nokia dus een sterke functie als de LG g6 of iphone 7plus mee krijgt, en juist uitgevoerd.
Huawei heeft ook een goede toepassing voor de dubbele camera. Namelijk het achteraf kunnen bijstellen van de diafragma. Hiermee kan je als het ware achteraf de scherptediepte bijstellen. Tevens kan je ook de focus point nog verplaatsen waarbij je naderhand nog kan kiezen waar je op scherp wilt stellen.
Oh dat wist ik niet eens. En heb nog wel een mate 9. Zo eens proberen.
De dubbele camera op de 7+ heb ik nu heel vaak aan het werk gezien, maar iOS gooit er een gigantische achterafbewerking overheen, waardoor het echt lelijk wordt. Daarnaast lijkt het louter een softwarematige aanpassing waarmee ze depth of field proberen te implementeren, want er klopt echt helemaal niets van op zo'n foto.

Voor de gemiddelde facebookfoto ziet het er grappig uit, maar in een fotoboek hoeft hij van mij niet te komen. De diepte wordt niet goed herkend door de camera's, of niet goed geimplementeerd. Twee opbjecten op dezelfde afstand verschillen soms van elkaar (de ene scherp en de ander onscherp). Dat kan bij een DSLR niet, dat kan alleen als je een slechte achterafbewerking eroverheen gooit.
Kan meerdere functies hebben. Bijvoorbeeld achteraf scherpstellen of een fish-eye camera etc. Zullen vast nog wel meer functies voor zijn :)

Edit: niet goed verwoord

[Reactie gewijzigd door hjansen2 op 16 mei 2017 16:54]

De Huawei P9 en P10 heeft ook 2 camera's (2 sensors).
1 camera maakt gebruikt van een normale RGB sensor.
En de andere camera sensor is een echte monochrome sensor.

De monochrome sensor zou meer details kunnen opslaan dan een normale RGB sensor.
De Huawei P9 en P10 combineerd de data van de 2 sensors om een mooiere foto te leveren dan bv de iPhone 5,6,en 7.

Of zoals de setup van een iPhone 7 plus:
1 cam breedbeeld
1 cam meer zoomed in.

[Reactie gewijzigd door 7th op 16 mei 2017 17:00]

Bij de Huawei kan je naderhand nog de diafragma bijstellen en/of de focus point waarbij je dus naderhand kan bepalen waar je op scherp stelt.
Achteraf zoomen en scherpstellen (dof), misschien, weet het niet zeker.
Ik dacht ook Google Tango + IKEA =Nokia?
Zouden de nieuwe nokia's sms ook Tango in huis hebben. ...
Of zou dat te baanbrekend zijn?

Heeft iemand een link met aankomende phones met Tango?
:)
Asus Zenfone AR, kweet alleen niet of die in Nederland komt.

Daarnaast hebben we ook al de Lenovo Phab 2 pro, voor de rest geen idee.
Hey Jvann,

Die 2 had ik gezien. Lenovo phab pro is wel een mooi ding. Ben alleen benieuwd of je 6.4 met een hand kan bedienen.
Asus zenfone ar is 5.7 is denk ik net handzamer. En kan ook daydream weergeven.
Over een tijdje in goedkopere telefoons?

We gaan het mee maken, Hopelijk. :)
Zwaar offtopic:
Datum op alle telefoons is zondag 25 november... Dat is dus in 2018 (of 2012, of 2007, kan ook) ;)
Doe eens gewoon de Nokia 5 leveren?! Roepen dat je meerdere telefoons gaat leveren als het al onmogelijk is om ťťn type normaal te kunnen leveren. Ik wacht wat mij betreft al te lang. Ben dus uiteindelijk op ander merk over. Houd het aantal types laag, dan kan je wellicht aan de verwachting die je schept voldoen. Ik wens jullie alle succes toe HMD.

[Reactie gewijzigd door BUR op 16 mei 2017 21:43]

Zes tot zeven toestellen? En ze advereteren juist als ondersceidende feature goede update support.
Ze zouden beter wat minder telefoons uitbrengen en ervoor zorgen dat deze echt de beste zijn in hun prijsklasse