Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nokia 6-smartphone is vanaf half juli te koop

Door , 104 reacties

HMD heeft bekendgemaakt dat de Nokia 6-smartphone vanaf medio juli te koop is in de Benelux voor een adviesprijs van 250 euro. De goedkopere Nokia 3 en 5 komen al op 28 juni uit. Dat bleek eerder deze week uit een pagina op de KPN-website.

Het Finse HMD, dat Android-smartphones uitbrengt onder de Nokia-merknaam, heeft in een persbericht de komst van de Nokia 3, 5 en 6 naar Nederland bevestigd. Het was nog niet duidelijk wanneer het duurste model, de Nokia 6, uit zou komen. Alleen KPN en Telfort zullen de nieuwe Nokia-toestellen leveren in combinatie met een abonnement. De smartphones komen echter ook los op de markt.

De Nokia 6 is vooralsnog het duurste en meest geavanceerde model van HMD. Het heeft een 5,5"-scherm, een Snapdragon 430-soc, 3GB ram en 32GB opslagruimte. Het scherm is een lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het toestel gaat 250 euro kosten. Er is ook een duurdere Arte Black-editie. Die heeft 4GB ram en 64GB opslag, maar HMD noemt dit model niet in het persbericht. Deze versie staat in de Pricewatch bij één aanbieder voor 339 euro, maar is nog niet leverbaar.

Bij de aankondiging eind februari beloofde HMD dat de Nokia-smartphones maandelijks beveiligingsupdates krijgen en snel van nieuwe Android-versies zullen worden voorzien. De toestellen worden bij de release geleverd met Android 7.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Reacties (104)

Wijzig sortering
Het toestel gaat 250 euro kosten.
Nee, 249 euro. Normaal zou dat niet zo'n punt zijn natuurlijk, maar omdat 249 net onder de BKR-leengrens van 250 zit is het nu wel relevant.
Nou, eigenlijk niet, omdat het wat die grens betreft niet om de waarde van de telefoon gaat, maar om de totale lening die je afsluit. Een verkoopsite zal jou dan gewoon meteen eenmalig ¤1 laten bijbetalen zodat je op ¤249 uitkomt...

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat TLC deze prijs gezet heeft juist opdat mensen geen euro bij hoeven te betalen.
32GB Opslag, 3GB RAM, 5,5 scherm en 430 soc Lijkt me wel een goede prijs kwaliteit verhouding voor 250 euro. ;)
Voor 275 heb je de moto G5 plus met een erg degelijke camera en snapdragon 625. Al hebben deze Nokia's een veel luxurieuzere uiterlijk en beloven ze lange support.
Klopt. er zijn zat telefoon's die betere Prijs- Kwaliteit verhouding hebben, maar ach, het is een Nokia inderdaad, die hebben vaak wel geoptimaliseerde support. Ik moet zeggen dat dit model mij wel degelijk aanspreekt, hoewel ik ook wel benieuwd ben naar de andere versies.
Klopt. er zijn zat telefoon's die betere Prijs- Kwaliteit verhouding hebben, maar ach, het is een Nokia inderdaad, die hebben vaak wel geoptimaliseerde support.
Nee! Het is een HMD toestel onder de Nokia-merknaam, het is dus afwachten of het een goede telefoon wordt. Het toestel ziet er mooi uit vind ik en de eerste hands-on die ik zogauw kon vinden is erg positief. http://www.techradar.com/reviews/nokia-6

Nu hopen dat de updates in orde zijn aangezien er op dit gebied nog steeds weinig tot geen keuze is op het Android gebied.
Die updates van Android, ik stoorde me er 3,5~4 jaar geleden al aan (toen bij de Galaxy S3). Helaas blijkt dat ze nu pas stappen gaan zetten om dit (misschien) op te kunnen lossen.

Ik ben ondertussen al 3,5 jaar over op Sailfish (van Jolla), waarbij ik nog steeds (relatief vaak) updates krijg op een 3,5 jaar oud toestel. Dat is voor mij de reden te wachten op dat Sailfish uitkomt voor de Sony Experia. Helaas is Jolla niet scheutig met nieuws, maar het lijkt er wel echt op dat dit er aan gaat komen. :)

Ik meende van iemand opgevangen te hebben dat Nokia medewerkers mee zijn gegaan naar HMD. Dat zou niet alleen betekenen dat HMD de naam van Nokia heeft, maar ook de potentie om er iets van te maken.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 14 juni 2017 12:17]

Volgens mij las ik dat ook ergens, dat er behoorlijk wat personeel van nokia mee ging naar hmd. Maar ja ik heb geen links of bewijs helaas.

EDIT:

https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global

HMD is made up of veteran Nokia staff[5] and is headed by CEO Arto Nummela, who previously spent 17 years at Nokia. It is headquartered in Espoo near Helsinki, in front of Nokia's headquarters. Manufacturing and distribution is outsourced to a division of Foxconn.[6] Whilst Nokia itself does not directly invest in HMD, it has a board member representative, sets mandatory requirements, and receives royalty payments for patents.[7][8] HMD claims it developes phones that stay loyal to Nokia's heritage of quality "design, robustness and reliability".[9]

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 14 juni 2017 12:59]

Misschien moet Tweakers er maar eens een artikeltje over schrijven, want hieromtrent blijft erg veel verwarring bestaan... Men blijft denken dat het Chinese telefoons zijn met slechts de naam Nokia opgeplakt. Dan heb ik het vooral over Jan met de pet op Facebook...

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 14 juni 2017 14:51]

https://www.androidheadli...ed-phones-in-vietnam.html

Nee niet China, maar gewoon Vietnam.
Niet erg apple maakt ook in verre oosten net als anderen.
Vietnam is niet slecht maar het is niet made in EU zoals dat ooit vroeger bij nokia was. Niet dat dat nu ook echt heel vel beter is tegenwoordig.
Inderdaad, vroeger was het made in Finland. Heb hier nog een Nokia 3650 liggen, gemaakt in Finland, en die werkt nog steeds _/-\o_
De lader begaf het eerder dan het toestel zelf :+
Maar met de prijzen van deze producten zou dat kosten technisch gewoon niet meer kunnen. Dan zal er dus voor miljoenen een compleet nieuwe productie faciliteit geplaatst moeten worden. Terwijl ze nu direct bij FoxConn in kunnen produceren. Dan moet je nog zeker weten dat de toestellen aan slaan voordat je miljoenen investeert in die productie faciliteit.
Klopt HMD Global bestaat uit ex Nokia en Microsoft medewerkers.
En is in tegenstelling wat veel mensen beweren geen Chinees bedrijf maar Fins.
Telefoons worden wel in China gemaakt net als bijv de iPhones etc etc, dus grote problemen voorzie ik niet.
Hier aardig inzicht van hun eigen site:
https://www.hmdglobal.com/about
Wacht, maar waarom maakt HMD dan toestellen onder de naam Nokia? Omdat HMD Niet bekend genoeg is of heeft Nokia toestemming gegeven?
Ze hebben een gebruiksrecht op de merknaam "nokia" van Nokia het moederbedrijf, wat oa nog groot is in Telco/netwerk apparatuur, voor 10 jaar gekocht.

HMD is een bedrijf, wat bestaat uit de restanten van Microsoft Mobile, wat de ooit zo marktdominante mobiele divisie van Nokia was, die Microsoft heeft gekocht toen ze dachten zo een speler van formaat te kunnen worden op de smartphonemarkt net als Google en Apple.

Het zijn oud medewerkers van die divisie + Foxconn met geld en productiecapaciteit, die nu weer zelfstandig telefoons gaan maken.
Behalve dat het alleen maar de merknaam Nokia is. Volgen mij kan er nog niet zo veel gezegd worden over 'geoptimaliseerde support' van HMD...
Het is zeker niet 'alleen maar' de merknaam, HMD bestaat voor een groot deel uit ex-Nokia werknemers die na de verkoop van de telefoondivisie en het debacle mij Microsoft een eigen bedrijf zijn gestart. Er zijn al diverse teardowns van de Nokia 6 geweest die alleen aangeven dat het echt de oerdegelijk bouwkwaliteit is die je van een Nokia mag verwachten. Maar wat betreft updates, dat kunnen we pas over een paar jaar weten, tot nu toe is er maar 1 fabrikant die werkelijk langdurig updates uitbrengt en dat is Apple... verder zijn er eigenlijk geen fabrikanten die zich aan die beloften houden.
Microsoft brengt ook langdurig updates uit voor hun toestellen en Blackberry in het verleden ook.
Maar MS brengt dan weer geen toestellen uit dus daar heb je ook niet veel meer aan.
Momenteel krijgen die toestellen nog steeds updates. Verder komen er wel weer toestellen.
Op GoT is iemand in het Nokia 6 ervaringen en discussie topic die keurig elke maand een update heeft gekregen op de China versie van deze Nokia 6
Over de kwaliteit van support kan toch nog niet veel gezegd worden? Buiten de naam is er namelijk niet veel Nokia meer te bespeuren aan die toestellen.

Maar het is inderdaad wel een leuk toestel voor de prijs, hoewel ik voor een midrange toestel eerder naar een Snapdragon 6** zou grijpen.
Ik heb ze gisteren al in handen gehad en de bouwkwaliteit is echt een stuk boven wat je van deze prijs verwacht. De softwareondersteuning zou voor het grote deel van google komen, daar is een of andere deal met gesloten, dus dat lijkt erg goed te zitten. Jammer van die 430 in de 6, maar volgens de geruchten zouden er eind dit jaar meer high end modellen volgen. De arte editie wordt door geen enkele europese distributeur verdeeld.
Niet veel Nokia aan te bespeuren? Dan heb je ze nog niet goed bekeken... deze toestellen zijn een overduidelijke doorontwikkeling van wat toen nog de Nokia Lumia's waren. En zoals ik in een eerdere reply al heb genoemd is HMD heel erg Nokia...

https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global
met een erg degelijke camera
Beter dan de Nokia 6 camera?
IMO is Motorola geen serieuze optie meer door het gebrek aan support.
Wie zegt dat Nokia dit wel gaat bieden?
HMD zelf. Of ze het waar gaan maken is natuurlijk vraag 2.
Bij Nokia heb je een misschien. Bij Motorola kan je sowieso fluiten naar je ondersteuning, terwijl dat vroeger toch echt wel anders was :/
Wat zit er in de weg om op deze Phone bijvoorbeeld Windows Mobile 10 te installeren?
Kan dat werken?
Als je de juiste drivers voor de hardware kunt krijgen zal het vast wel werkend te krijgen zijn. Op dezelfde manier zal Symbian ook wel werkend te krijgen zijn. Maar wie gaat moeite doen voor een dood platform?
Voor WM10 adepten, zoals ik, is er nog heel weinig keus in hardware.

In hoopvolle afwachting van het verschijnen van een opvolger van Windows Mobile met bijbehorende, daarmee compatible hardware, zou het fijn zijn om het tot die tijd nog bij WM10 te kunnen houden.
Mijn huidige hardware is bijvoorbeeld al 'te oud' om WM8.1 te upgraden naar WM10.
Maar moderne hardware moet dit zonder meer aankunnen. Vandaar dus mijn vraag of je WM10 op een nieuwer systeem kan installeren.
Dwz Android eraf en WM10 erop.
Zou mooi zijn :)
Jammer dat die camera uit steekt. Heeft ook geen snelladen.
De Nokia 6 heeft onder andere volgens dit linkje Qualcomm Quikcharge 3.0
Das raar. Op yt beweerden ze wat anders.
Wat jij waarschijnlijk gezien hebt is dat deze telefoon geen USB-C aansluiting heeft, maar nog de "oude" micro-USB aansluiting, waardoor de datasnelheid via USB gemiddeld lager is.
Heeft ook geen snelladen.
Is dat een pluspunt of een minpunt? ;)
Is minder snel laden niet veel beter voor de accu?
Een minpunt, een telefoon die snelladen ondersteunt kan ook langzaam laden voor de genen die niet willen snelladen.
Heeeh, is een budget telefoon toch, als je al die dingen wilt zal je meer moeten uitgeven dan je blijkbaar wilt...
Koop dan beter de Xiaomi Redmi Note 4 4GB/64GB met Band20 voor ¤150,- zonder inklaring kosten met German express delivery!! Veel beter en bespaart je nog eens ¤100,-
Hoe bestel je een xiaomi zonder inklaringskosten? En hoe zie je dat je een model met band 20 hebt? Zie dat op de site van xiaomi zelf er nergens bij staan.
Ehm, ik heb even gekeken en waarschijnlijk doelt hij op deze en die heeft geen 800Mhz / B20. Ook bij belsimpel is ie te koop maar met 32GB en ook die heeft geen 800hz / B20.

Ik ben er nog geen één tegengekomen die wel B20 heeft.
maar waarom geen high end model met een snelle SD? ja natuurlijk is er een grotere doelgroep voor middenklasse telefoons! maar met een high end model kom je weer in het nieuws!
Die komt er volgens mij nog. Nokia 9

De Nokia 9 krijgt een 5,3 inch Quad-HD display met smalle schermranden. Daarbij zouden de afmetingen van het toestel als volgt zijn; 151,5 x 73,7 millimeter. Er komt onder de vermoedelijk metalen behuizing een Snapdragon 835 processor te liggen, samen met 4GB RAM en 64GB opslagruimte. Het geheugen kan uitgebreid worden met een geheugenkaart en de behuizing is IP68-gecertificeerd waardoor het resistent is tegen water en stof.
bron: https://www.droidapp.nl/n...fcc-onthult-specificaties

Afhankelijk van de prijs wordt dit mijn volgende telefoon :P
Allemaal geruchten van wat blogjes.

Hetzelfde modelnummer is ook gespot in de database van Bluetooth SIG en daar wordt melding gemaakt van Bluetooth 4.2, terwijl de Snapdragon 835-soc met Bluetooth 5.0 komt. Oftewel gerucht ontkracht.

https://nokiapoweruser.co...-size-lte-bands-revealed/
https://www.bluetooth.org/tpg/QLI_viewQDL.cfm?qid=34765

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 juni 2017 12:00]

Reactie ging met name waarom er geen high end komt. Die komt er dus wel. Even los van de exacte specificaties.
Een telefoon zonder Snapdragon 835-soc zou ik niet willen omschrijven als high-end.
Nou er zijn voldoende recentelijke high end zonder sd835. Zoals HTC U ULTRA ss821.
Een high-end prijs maakt geen high-end toestel :P
Helemaal waar, maar over het algemeen wordt het wel als vlaggenschip gezien :-) ergo high end :-)
Omdat HTC momenteel niks anders aanbiedt haha :P zo heeft Wileyfox ook een vlaggenschip smartphone, maar ook dat zou ik geen high-end toestel noemen.

HTC's Snapdragon 835-toestel zal vast niet heel lang meer op zich laten wachten trouwens :)
Die is er al, de HTC 11.
Arme Apple bezitters.. en Huawei P10 ook zielig zeg..
Ik denk niet dat de Nokia wordt aangedreven door een chipontwerp van Apple of Huawei? Of denk je van wel.
Ach daar heb je er weer één die op iedere slak zout wil leggen, be my guest. Het gaat hier over de Nokia 9, maar waarschijnlijk had je dat zelf ook al wel begrepen. :|

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 juni 2017 19:17]

Maar betekent het gebruik van een SD835 ook automatisch Bluetooth 5.0? Of kunnen ze daar toch nog een oudere versie bij gebruiken?
Als dat zo is, dan is een SD835 niet automatisch ontkracht, hoewel het wel onwaarschijnlijker is.
Die is op weg onder de naam Nokia 9, maar hier is nog niks officieels van bevestigd.

link

Volgens mij komt er ook nog een Nokia 8.

[Reactie gewijzigd door Arteron op 14 juni 2017 11:43]

Deze is toch ook nu in het nieuws hier, zo te zien praat iedereen erover...positief of negatief..
yep, maar niemand met een S7 of S8 of iPhone denkt nu die moet ik hebben!
Klopt, die zijn bereid om een dure telefoon aan te schaffen, mensen die het niet zo boeiend vinden of niet perse mee willen lopen om maar het nieuwste te hebben nemen misschien deze dan.
Ik zit er over te denken om het toestel via Amazon of Aliexpress te bestellen, omdat ik al best wel lang op het toestel gewacht heb. Ik heb echter geen ervaring met toestellen vanaf bijv. de Chinese markt, heeft iemand tips voor mij?
Huh, gewoon bij KPN?
Top, daar zocht ik naar!
Ik wil graag in China bestellen omdat de unlocked versie van daar er eentje is met die 64GB opslag en 4GB RAM, en dat voor de prijs van een tientje meer dan voor de standaard versie hier in de Benelux, en bovendien heb ik 'em dan al op 25 juni volgens Aliexpress.
Deze Nokia teledoons worden wereldwijd uitgebracht ;)
niet de arte black versie, voorlopig tenminste

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 14 juni 2017 14:39]

Ik dacht dat Nokia zijn smartphone tak aan Microsoft had verkocht?
Ja Nokia mocht tot begin 2017 geen telefoons maken en de naam Nokia niet gebruiken.
Maar die overeenkomst is dus verlopen ;)

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 14 juni 2017 11:59]

Het is ook niet Nokia die de smartphones maakt, maar HDM, gebruikmakend van de Nokia merknaam.
Net zoals TPVision die televisies verkoopt met Philips als merknaam.
Klein detail is dat HMD bestaat uit ex-Nokia medewerkers, TP-vision heeft verder niets met Philips te maken.
De ervaring is er dan wel, maar dat betekend niet meteen dat de product visie nog hetzelfde is. Ze moeten het sowieso anders aanpakken omdat ze Android gebruiken en niet meer Symbian.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Nokia staat bekend om zijn goede hardware, niet bepaald om zijn software ;).
De stap naar Android wordt door velen dan ook erg toegejuicht en ik vermoed dat puur door de naam Nokia veel mensen geïnteresseerd zullen zijn.
Een kale versie van Android en de belofte om lang updates uit te geven geeft toch wel aan dat hun visie de juiste is, zeker gecombineerd met de uitstekende bouwkwaliteit.
Snapdragon 430-soc? Wow, die is al meer dan 1,5 jaar geleden geintroduceerd en ruim een jaar geleden in telefoons geplaatst. De opvolger was al niet echt zuinig (SD 435), maar zo'n oude processor in een nieuwe smartphone zou ik niet aanraden. Mede doordat de support zomaar gestopt kan worden door fabrikanten.
Ik zou dus liever een echte mid-range processor zien in een telefoon van zo'n ¤250-¤300,- zoals de Snapdragon 625 van vorig jaar of wellicht de gloednieuwe 630 die vorige maand is aangekondigd.

Nokia moet hard aan de slag om deze niet-zuinige-socs smartphone minder energie te laten verbruiken.
Het is een low/mid-end toestel voor 250 euro. Wat verwacht je dan? Uiteindelijk valt of staat ook alles met de softwareoptimalisatie en capaciteit. Er valt nu nog niet zoveel over deze Nokia 6 te zeggen. ;)
genoeg telefoons die wel een recentere processor hebben voor 250-300 euro
Een Nokia met Anroid, ik krijg bijna tranen in mijn ogen.

De kans dat ik een Nokia ga kopen als volgende toestel is erg aanwezig, eind van het jaar heb ik mijn Wileyfox Swift afgeschreven en ga ik weer op zoek naar een ander toestel. Als er voor 250 een goed toestel is zonder china import gedoe en goede updates dan ben ik om.

En als het niets blijkt te zijn dan skippen we deze generatie gewoon.
HMD Global is een Fins bedrijf, het zal dus niets met importeren vanuit China te maken hebben, ondanks dat ze daar gebouwd worden.
Nee dat bedoel ik ook, dat hele chinaphone gedoe is aan mij niet besteed. Dit maakt het voor mij veel makkelijker ik ben erg blij met de nieuwe midrange phone wars die momenteel ook gaande is :)
Ah, in dat geval kan ik het alleen maar met je eens zijn natuurlijk.
SoC had van mij nog wel ietsje sneller gemogen, maar verder een heel leuk toestel met lekker veel opslag voor de prijs, dat is juist het punt waarop veel goedkopere telefoons het af laten weten (en dat ga je 100% merken naarmate apps steeds groter worden...)
Ik vind die prijs niet verkeerd als ze echt zo vaak en hopelijk lang blijven updaten.
Niets mis met de specs voor gewoon gebruik.
Deze telefoon zien er echt goed uit qua prijs, specificaties en stevigheid. Ik hoop als Android ontwikkelaar dat ze erg populair worden omdat ze up-to-date zijn en zo te zien een weinig aangepaste versie van Android draaien.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 14 juni 2017 15:17]

Ik loop al een tijd te twijfel tussen een aantal keuzes.

Nokia 6:
+ Stevig gebouwd.
+ Vertrouwen in updates en support
- SD430 wel voldoende?

Nokia 5
+ Kleiner dan 5,5 inch
+ Vertrouwen in updates en support
+ Stevig gebouwd.
+ Goedkoper.
- SD430 wel voldoende?
- 2Gig RAM wel voldoende?

Moto G5 plus
+ SD630
- Verwacht meer updates en support van Nokia.
- Niet volledig van metaal.

Gebruik mijn telefoon enkel voor communicatie, bankieren en surfen.
Neig nu meer naar Nokia omdat ik het gevoel heb dat deze telefoons duurzamer zijn ( build-quality en updates )
Of zou de SD630 in de G5 plus een slimmere keuze zijn met oog op duurzaamheid?
Stevig gebouwd? Hoe weet je dat? Dat moet toch nog blijken?
Dit zou je toch wel moeten overtuigen.

https://www.youtube.com/watch?v=_5aXkW0EFRI