HMD brengt nieuwe Nokia 3310 binnenkort uit in Nederland en België

De nieuwe Nokia 3310, die gemaakt wordt door het Finse HMD, is vanaf 22 mei te koop in België en vanaf 5 juni in Nederland. Het toestel, dat alleen 2g-netwerken ondersteunt en draait op Nokia Series 30+-besturingssysteem, krijgt een adviesprijs van 59,99 euro.

Nederland en België behoren tot de eerste landen waar het toestel beschikbaar komt. Bij de aankondiging van de nieuwe Nokia 3310 noemde HMD nog een prijs van 49 euro, maar dat blijkt de prijs exclusief btw te zijn. Inclusief btw is de adviesprijs van het toestel 59,99 euro in de Benelux.

HMD presenteerde de Nokia 3310 eind februari. De telefoon kan bellen en sms'en, en bevat een moderne versie van het spelletje Snake. Het toestel heeft een 1200mAh-accu die goed zou zijn voor een gesprekstijd van 22 uur en een stand-bytijd van een maand.

Het 2,4"-scherm heeft een resolutie van 320x240 pixels en er is 16 megabyte opslagruimte aanwezig. Wie dat niet genoeg vindt, kan een micro-sd-kaartje in de telefoon stoppen. Er komen vier kleurstellingen op de markt. De rode en gele uitvoering hebben een glanzende afwerking, de donkerblauwe en grijze variant zijn mat uitgevoerd.

Terugkijken: videopreview van de Nokia 3310 2017

Nokia 3310 (2017)Nokia 3310 (2017)Nokia 3310 (2017)
Nokia 3310 (2017)Nokia 3310 (2017)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-05-2017 • 14:03

103

Reacties (103)

103
103
65
2
0
10
Wijzig sortering
Een mooi toestel, maar ik vraag me af of hier echt een markt voor is. Zeker gezien het feit dat ik zie dat de ouderen (opa's en oma's) ook tegenwoordig aan de whatsapp zitten. En dat gaat niet met deze telefoon.

Verder ziet het toestel er niet zo robuust uit als zijn voorganger.

Snake is +1
Absoluut... we hebben er hier voor een aantal medewerkers al een aantal stuks in de pre-order staan :) Het zal misschien gek klinken voor de meeste tweakers, maar er zijn nog heel wat mensen die helemaal geen smartphone willen, die hebben aan bellen en sms-en genoeg en dan is een dergelijke toestel ideaal. Snake +1 inderdaad... maar 1x in de week opladen +10
Waarom zou je zo veel geld betalen voor een toestel, dat alleen maar 2g ondersteund?

Je kunt zat telefoons (ook geen smartphones) vinden die goedkoop zijn, maar die wel 3g/4g ondersteuning hebben. Ook prijs is geen voordeel, aangezien deze telefoon best prijzig is voor een toestel met verouderde specificaties.


Kijk eens naar een alcatel bijvoorbeeld: pricewatch: Alcatel OneTouch 10.16 Dual Sim Zwart (ook 2g) (en kleine batterij)

Maar de beste deal is:
BLU Tank II T193
(weet niet of die compatible is met alle nederlandse providers, maar dat toestelletje heeft 3G en kost maar 27 dollar :P



Of te wel, stukken goedkoper dan de Nokia, gelijkwaardige batterij, en 3g!
Kun je beter kopen dan die een verouderde nokia


Daarnaast, als je wel een touchscreen model wilt, voor een 50 euro kun je gemakkelijk een touchscreen met 3g kopen tegenwoordig.


Edit: comment

@PVTD & @7th Ik haal 3g/4g niet aan vanwege het internetten, maar vanwege dat 2G uitgefaseerd gaat worden

@4Lph4Num3r1c Yes, je hebt gelijk, had er over heen gekeken, BLU Tank II T193 blijkt ook 2g only the zijn

Alcatel OneTouch 20.45 blijkt wel een 3g dumbphone toestel te zijn, voor nog geen 40 euro https://tweakers.net/pric...-onetouch-2045-zwart.html :)

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 24 juli 2024 20:57]

Waarom niet?
Als deze model even goed/beter is dan zijn voorganger, dan heb je een top toestelletje.
Zoals eerder vermeld werd, je koopt geen Nokia 3310 om te internetten of 40megapixel foto's te trekken, maar om te bellen en SMSen te lezen.
1G, 2G, 3G, zelf 10g, de meesten gebruiken/kennen het niet (vb mijn vader die vorige week voor de eerste keer een SMS kon lezen, na dat men hem vroeg als hij whatsap't en antwoordde dat hij netflix't in de plaats. "Total WTF")
Dat en nostalgie :D
Waarom niet?
Als deze model even goed/beter is dan zijn voorganger, dan heb je een top toestelletje.
Waarom niet?
Omdat deze geen 3G en 4G ondersteund. 2G netwerken worden binnenkort uitgeschakeld. Tele2 heeft zelfs geeneens een 2G of 3G netwerk.

Nu zijn het nog alleen de toptoestellen, maar VoLTE wordt de nieuwe standaard.
Juist niet, G3 gaat verdwijnen ivm G5, maar het G2 netwerk blijft. Zie ook het Tweakers artikel hierover:
reviews: Mobiele netwerken: het tweede leven van 2g
Dat 3G eerder verdwijnt als 2G verwacht ik ook. Echter Tele2 heeft geeneens 3g noch 2G en is 4G only.

Ook acht ik het mogelijk dat 2G nog een tijd lang gebruikt wordt voor connected devices, zoals alarmsystemen, beveiligingscamera's, pinautomaten, waterschapsgemalen, 'slimme' energiemeters, lokalisatiediensten, en dergelijke maar voor telefoons niet meer toegankelijk. Genoemde diensten mogen ook al een tijdje geen 06-nummers meer krijgen (daar is immers een tekort aan) maar 097-nummers.

Tablets zonder belfunctie krijgen ook een 097-nummer.
Anoniem: 343906 @BeosBeing11 mei 2017 13:16
Toch doen 2G toestellen het ook bij Tele2 nog wel. Al zal dat wel op zijn einde gaan lopen omdat Tele2 die capaciteit moet inkopen.
Toch doen 2G toestellen het ook bij Tele2 nog wel. Al zal dat wel op zijn einde gaan lopen omdat Tele2 die capaciteit moet inkopen.
nieuws: Tele2 gaat nieuwe klanten en verlengers zonder 4g-telefoon blokkeren

Kortom, alleen wie een 4G toestel heeft mag van Tele2 nog bij T-mobile roamen op het 2G netwerk en enkel daar waar tele2 zelf nog geen dekkend signaal heeft.

Tele2 gaat 2G-only-toestellen dus gewoon blokkeren. Wie geen 4G toestel heeft kan al niet meer verlengen en als zijn abonnement verloopt volgt dus het blokkeren.
Anoniem: 343906 @BeosBeing11 mei 2017 17:41
Die mededeling heb ik ook gekregen van Tele2 maar kan je verzekeren dat 2G echt nog werkt tot nog toe.
Maar een nieuw abo afsluiten of gewoon verlengen (bv sim-only) zal waarschijnlijk wel niet lukken.
Anoniem: 343906 @BeosBeing12 mei 2017 00:17
Moet ik navragen bij Tele2. Heb nog steeds een simpel Nokiaatje 112 ;(
Het is wel de strekking van het Tweakers-bericht
Tele2 wil klanten zonder 4g-toestel weren van zijn netwerk om de kosten in de hand te houden. Zonder 4g-verbinding komt een klant op het 2g- of 3g-netwerk van T-Mobile en dat kost Tele2 meer dan wanneer klanten gebruik maken van het 4g-netwerk van Tele2.

Klanten die een blokkade krijgen, kunnen nog wel gebeld worden en sms'jes krijgen, maar zelf bellen, sms'en en internetten kan niet meer, zegt de provider die een pagina online heeft gezet over de blokkade.
...
Het gaat om nieuwe klanten en klanten die verlengen vanaf 1 februari.


Uit die pagina:
Als je geen geschikt toestel voor ons 4G-netwerk gebruikt, hebben we het recht om de functionaliteit van de dienst te beperken of je abonnement te beëindigen en daarvoor een eindafrekening te sturen met de resterende abonnementskosten. Met het beperken van je dienst bedoelen we dat we het gebruik van je data- en uitgaande spraak- en sms-diensten zullen blokkeren. We waarschuwen je eerst per e-mail en SMS voordat we de functionaliteit van de dienst beperken of beëindigen. Let op: je abonnement loopt tijdens deze periode wel gewoon door. Daarom is het belangrijk dat je zo snel mogelijk gebruik gaat maken van een 4G-toestel.

Wat is deze blokkade precies?

Bij het aangaan van je Sim Only abonnement ben je akkoord gegaan met de 4G-only voorwaarden. Om optimaal gebruik te maken van ons 4G-netwerk heb je een 4G-ready telefoon nodig. Wanneer je een 3G-telefoon gebruikt, kan je worden afgesloten van het 3G-netwerk. Dit geldt overigens alleen voor klanten die een abonnement hebben afgesloten vanaf 11 januari 2017. Je kunt dan nog wel gebeld worden en sms’jes ontvangen. Het 4G-netwerk blijft ook gewoon beschikbaar. Zodra je je simkaart in een 4G-telefoon gaat gebruiken, kun je dus direct weer gebruik maken van 4G-data en bellen over 4G (VoLTE). Na een dag wordt de blokkade op het 3G-netwerk opgeheven.
...
Als je een Sim Only abonnement hebt afgesloten dat maandelijks opzegbaar is, kun je op elk gewenst moment je abonnement opzeggen. Heb je gekozen voor een Sim Only abonnement met een 2-jarig contract, mag je jouw abonnement opzeggen, maar zullen we de resterende maanden van je contract in rekening brengen.


Let op het door mij onderlijnde. daarom geld dit waarschijnlijk nog niet voor jou. Zodra je echter verlengt, ben je er aan gebonden.
Anoniem: 343906 @BeosBeing13 mei 2017 00:24
Wow, mijn dank is groot voor je antwoord! :Y)

Zal er waarschijnlijk dan toch aan moeten, aan een smartphone! :)
Tenzij er dumbphones komen met 4G en LTE. Maar dan nog wil je misschien ondersteuning voor messaging services zoals Signal, WhatsApp e.a.
Ok, blijkbaar zal de nieuwe Nokia niet veel succes kunnen krijgen dan... Beetje gelijk de AM banden volledig stil leggen, ik vind die wel enig wanneer ik per ongeluk op de AM knop druk in de auto en dan hoor je één of ander koor met geruis op.
Ze zouden enkel 2G moeten houden voor de dumb-phone-level-people zoals mijn vader.
Ok, blijkbaar zal de nieuwe Nokia niet veel succes kunnen krijgen dan...
Dat denk ik ook. Misschien dat het in 3e wereldlanden nog succes kan hebben, maar meestal willen ze daar ook geen legacy troep.
Bepaalde dingen kun je hier nog wel kopen en daar helemaal niet. Als voorbeeld: filmrolletjes. Daar is hier nog vraag naar maar in dat soort landen helemaal niet.
Beetje gelijk de AM banden volledig stil leggen, ik vind die wel enig wanneer ik per ongeluk op de AM knop druk in de auto en dan hoor je één of ander koor met geruis op.
Dat gaat dus volgend jaar ook gebeuren met de FM. Ik verbaas me er al een paar jaar over dat er nog steeds heel veel draagbare FM-radio's en FM-wekkerradio's, worden verkocht, zelfs HIFI-tuners en receivers en nog nauwelijk DAB+-versies.
Ze zouden enkel 2G moeten houden voor de dumb-phone-level-people zoals mijn vader.
Misschien dat KPN dat doet, maar T-mobile denk ik niet en ook van Vodafone verwacht ik het niet.
Ah kijk, ik vroeg me net af hoe levensvatbaar 2G nog was.

Je linkje geeft antwoord dacht ik, al is het wel een artikel uit 2014 dus je weet maar nooit. Bijstellen van inzicht en meningen zeg maar. En de andere reacties over 2G beloven ook weinig goeds.
Maar punt is dus: Hij is heel erg duur voor wat je krijgt. Dat je aan een dumbphone genoeg hebt is prima, maar de vraag is waarom je zoveel zou betalen voor een dumbphone als er veel goedkopere alternatieven zijn.
Adviesprijs != verkoopprijs.

Ik denk dat je - als hij eenmaal in de winkels ligt - een dergelijk toestel voor deze prijs kunt bemachtigen inclusief een prepaid simkaart o.i.d. En ik moet zeggen, goedkopere alternatieven met een (gemiddelde) standby tijd van een maand kom je bijna niet tegen in deze prijsklasse.

Ik kan mij goed voorstellen dat werkgevers liever een newgen 3310 kopen voor hun personeel - puur voor de bereikbaarheid - dan dat ze een smartphone zouden meegeven daar die kosten vaak al aanzienlijk hoger liggen.
Adviesprijs != verkoopprijs.

Ik denk dat je - als hij eenmaal in de winkels ligt - een dergelijk toestel voor deze prijs kunt bemachtigen inclusief een prepaid simkaart o.i.d.
Over het algemeen zijn dumbphones i.c.m. een simkaartje goedkoper dan de adviesprijs. Dit aangezien deze toestellen meestal gesimlocked zijn en je zodoende niet kunt kiezen uit het netwerk naar keuze.

Simlock vrije toestellen kosten overigens meestal wel gewoon de adviesprijs.
Maar het is een 3310! _/-\o_

Wij Tweakers zullen hier misschien minder gevoelig voor zijn, maar reken maar dat dit "kreng" een hoop media aandacht krijgt: zie dit nieuwsbericht bijvoorbeeld en er zal straks vast wel weer een "tech-deskundige" bij RTL Boulevard aanschuiven om te verkondigen dat de 3310 terug is van weggeweest.

Ja hij is veeeeels te duur voor wat je krijgt qua specs..... maar geld dat niet voor een heleboel producten????
Oh helemaal mee eens. De hoeveelheid gratis reclame die ze krijgen doordat ze hem hetzelfde nummer als een oude hebben gegeven, en als je heel erg slecht zicht hebt dan lijkt ze waarschijnlijk wel op elkaar, heeft zich al 100x terugbetaald.

En genoeg, hier ook overigens, zullen hem wel kopen. En je hebt gelijk dat er genoeg overpriced producten zijn, maar sommige blijven hier doen alsof het nu ineens nieuw is en ze nu ineens weer een simpele dumbphone kunnen kopen. En dat klopt toch niet helemaal :).
Anoniem: 93248 @PVTD10 mei 2017 16:21
Sorry maar van die anekdote over je pa kan ik echt niets maken.
3g is sowieso niet nodig voor deze doelgroep. 4g mogelijk wel handig om daar over te kunnen bellen. Dus moeten ze dat ondersteunen.

De doelgroep gebruikt de telefoon om te bellen. En dan is 3g niet nuttig. Alleen 2g en mogelijk 4g wanneer ze ook 4g bellen zouden ondersteunen.
2G is in verschillende landen al opgeheven (om meer frequentie ruimte vrij te houden voor de andere technieken). Dus heel toekomstvast is het niet.

(Natuurlijk hoef je geen 10 jaar met een mobieltje te doen).
T-mobile is volgens mij de enige (Nederlandse) operator die 2G uit wil gaan faseren. Bij de andere twee verwacht ik eerder dat ze op termijn 3G juist uitfaseren. Alles wat 3G doet, doet 4G namelijk beter, terwijl 2G wel nog bepaalde voordelen biedt boven de andere twee (vooral voor machine to machine toepassingen die nog geen specifiek M2M netwerk hiervoor gebruiken). Ook is bij Vodafone en KPN 2G stabieler met een betere dekking dan 3G. Bij T-mobile was dat juist andersom vanwege de door hun gebruikte frequenties, dus voor T-mobile was het niet zo gek om 2G uit te gaan faseren (en volgens mij leunt T-mobile niet zo sterk op de zakelijke markt als de andere twee dat doen).
Tenzij je dus graag T-mobile wil (blijven) gebruiken, zie ik geen reden waarom een 3G toestel beter zou zijn als je alleen wil kunnen bellen.
Mee eens. Maar voor 2G worden de lage frequenties gebruikt, die beter door muren gaan en verder reiken. Dus als die ingezet kunnen worden voor de snellere technieken, lijkt me dat ook niet heel verkeerd.
Als je in Korea wilt bellen. Daar is geen 2G netwerk.
Ja, op de maan ook niet 8)7
Zuid-Korea bedoel ik uiteraard. Was niet grappig maar serieus bedoeld. In Zuid-Korea kan mijn dualsim-telefoon ook maar 1 SIM verbinden, omdat hij maar een enkel 3G/4G-Modem heeft.

(Noord-Korea heeft trouwens wel een mobiel telefoonnetwerk. Geen idee welk maar het zou best wel eens 2G kunnen zijn)
Nee, dat snap ik inderdaad... Ik doelde er meer op dat het voor de meeste mensen net zo relevant is omdat ze nooit naar Zuid-Korea toe gaan. Als je wel zo'n wereldreiziger bent dan kun je beter een toestel met zoveel mogelijk banden nemen zodat je die overal kunt gebruiken, maar voor de meeste mensen doet dat gewoon niet terzake. Het is van belang dat hij het hier doet en eventueel de omringende landen.
Hi mmjjb,

Als je een Nokia 3310 koop dan koop je het niet om er mee te kunnen browsen/youtube.
Bellen werkt prima op 2g (in landen waar ze 2g nog niet hebben uitgeschakeld........) , en SMS verloopt niet via 2g/3g/4g verkeer.

[Reactie gewijzigd door 7th op 24 juli 2024 20:57]

Waarom betalen mensen tegen de 1000 euro voor een iPhone of een Samsung S8... zijn toch ook zat goede veel goedkopere alternatieven voor te krijgen? Same thing... zelfs de non tech liefhebbers hebben zo de voorkeur.

En wat is het belang van 3G/4G ondersteuning voor iemand die er geen gebruik van maakt? Overigens zover ik het altijd heb begrepen blijft 2G voorlopig nog bestaan omdat er een heleboel (kostbare) systemen gebruik van maken. Het is 3G wat eerder van het toneel zal verdwijnen omdat het met de komst van 4G nog weinig nut heeft.
Anoniem: 870725 @mmjjb10 mei 2017 20:45
dan koop je hem toch niet wie zegt dat je het moet kopen? en deze telefoon is gewoon voor de lief hebbers en niet voor personen zoals jij ;)
Waarom zou je op zo'n apparaat 4g willen?
Omdat 2G langzaam vervangen gaat worden met 4G :)
True true, AT&T in de VS heeft 2G al uitgeschakeld, en een grote telecom provider in Singapore heeft 2G ook al uitgeschakeld.
Het zou beter zijn geweest als Nokia/HMD de 3310 had voorzien van 3G support.

Of mogen wij over 1,5 jaar de 3310 MK2 kopen? NU met 3G support!
Netwerkdekking. Er zijn best veel regios en landen waar 2G op het kapblok staat om het spectrum te kunnen hergebruiken voor nieuwe toepassingen, en sommige operators hebben hun 2G netwerken ook al afgesloten.
Omdat het niet ondenkbaar is dat 2g uitgefaseerd wordt op een gegeven moment?
http://www.gsmhelpdesk.nl...p-uitfasering-gsm-netwerk
Waar haal je vandaan dat 2G uitgefaseerd gaat worden? De halve B2B wereld draait op 2G. Mijn voorspelling is dat 3G eerder uitgefaseerd wordt dan 2G!
De BLU Tank II is een 2G toestel. Dat geeft je eigen link ook aan.

En ook de bovenste reviews zeggen het (mensen die het toestel niet meer kunnen gebruiken omdat verschillende providers in de US inmiddels gestopt zijn met 2G).
Anoniem: 312486 @mmjjb10 mei 2017 21:10
omdat nokia 3310... nostalgie is ook wat waard.

ik ga de matblauwe halen!
Ik denk vooral zakelijk, bouw telefoons.
Verder is ie vooral duur, bij de kruidvat liggen basic toestellen voor 15 euro.

[Reactie gewijzigd door Finger op 24 juli 2024 20:57]

Zelfs dan gaat het in Nederland lastig worden. 2G wordt steeds minder ondersteund voor 'menselijk' gebruik. Het blijft eigenlijk alleen in de lucht voor machine-communicatie.
Ik dacht inderdaad ook dat 2G er uit ging voor de consument? Lekker nuttig zo }:O
3G gaat er sowieso eerder volledig uit dan 2G. 3G blijft nog wel sowieso tot 2021, 2G volgens dat artikel waarschijnlijk nog tientallen jaren.

Geen idee of we als consument er dan ook nog steeds gebruik van kunnen maken.
Ja die 3g is gewoon geen handige frequentie. Veel problemen met bereik enzo. Dat in tegenstelling tot 2g (wat natuurlijk veel voor M2M wordt gebruikt). Nu dat 5g er ook al aankomt en dat voor IoT oplossingen gebruikt zal worden ben ik benieuwd of 2g vervangen gaat worden door 5g of het gaat naar 4g toe aangezien 5g eigenlijk een verbeterde variant van 4g is..
Nou ja, goedkope mp3 speler dan misschien? :?
Dat kan ook een stuk goedkoper, en dan zit er standaard al iets meer dan 16 megabyte opslag in ;).
Er kan een micro sd kaartje in ;)
Dat weet ik, maar dat veranderd niets aan mijn statement ;).
Dit is ook mijn gedachte. Geinig toestel, maar ja, het is zo beperkt in zijn mogelijkheden... Wie gaat dit dan kopen?
Ik zou het direct kopen als het ook de USA freq's had (Quad-band) Net zoals de Samsung C3050.. Gewoon een toestel om overal bereikbaar te zijn. Opladen en 4 weken geen omkijken...
Helaas begint de accu van de Samsung af te takelen...
Omdat je vaak reist? Zou je deze dan ook ter vervanging van je Samsung smartphone gebruiken of als 2e toestel?
Vervanging. Ik heb geen behoefte aan een smartphone.
Inderdaad is de bouwkwaliteit nog afwachten, Finland heeft zelfs een mooie emoji van de origineel: https://finland.fi/emoji/unbreakable/
Een mooi toestel, maar ik vraag me af of hier echt een markt voor is. Zeker gezien het feit dat ik zie dat de ouderen (opa's en oma's) ook tegenwoordig aan de whatsapp zitten. En dat gaat niet met deze telefoon.

Verder ziet het toestel er niet zo robuust uit als zijn voorganger.

Snake is +1
Het punt van deze telefoon is niet om markt te veroveren, deze telefoon bestaat enkel om HMD/Nokia terug te lanceren. De publiciteit die deze telefoon vangt is enorm en is onbetaalbaar.
Je betaalt voor de naam/gimmick/nostalgie. Er zijn legio betere alternatieven in het dumbphone segment, maar men wil de 'opvolger van de Nokia 3310'. Ook al is het misschien een heel matig product.

[Reactie gewijzigd door hershel op 24 juli 2024 20:57]

Er is een kans dat Whatsapp zal werken, maar dit is nog niet bevestigt ;)
En waar heb je die info vandaan ?:)
Wij zitten bij ons bedrijf juist te springen om dit soort toestellen. We gaan verhuizen en willen geen dect netwerk meer aanleggen in het nieuwe pand. Dan is dit een super oplosing. Elcheapo simmetje erin. koppelen aan de telefooncentrale in de cloud en klaar is klara. Ideaal
Wat off topic, maar wanneer komen de Nokia 3, 5 en 6 eigenlijk uit in Nederland? Vlak na de introductie waren ze te vinden op onder andere Belsimpel.nl, nu zijn de toestellen op geen Nederlandse webshop meer te vinden.

On topic: Ik vind het idee leuk, maar door gebrek aan WhatsApp denk ik dat er niet echt een markt voor is. Veel mensen hebben uiteindelijk voor een smartphone gekozen vanwege WhatsApp. Ik denk dat als WhatsApp ook op deze toestellen te verkrijgen is, dat meer mensen er voor gaan.
Ik moet er niet aan denken om een whatsappbericht te moeten typen op een T9 toetsenbord. Ik verwacht ook niet dat de doelgroep die deze telefoon koopt hier Whatsapp op wil hebben. Deze telefoon zal waarschijnlijk voor zakelijk gebruik en festivals gebruikt worden (bellen, smsen en lange accu) en meer dienen als 'tweede telefoon'.
Mja, op een festival zou ik toch wel graag af en toe even een fotootje willen schieten, dat wordt hier ook niet zo'n heel groot succes mee heb ik het vermoeden.
Ze zijn nog helemaal niet uit... sommige shops zullen ze 'alvast' erop hebben gezet, maar vooralsnog kan je de toestellen nog nergens kopen, wat ook de reden zal zijn waarom ze nu niet meer te vinden zijn. Er wordt verwacht dat ze op de eerste markten eind deze maand zullen verschijnen, maar of ze in Nederland dan ook gelijk via de normale wegen kunnen worden aangeschaft is niet bekend.
Ik had hem al gepreordered, maar later heb ik hem zelf weer geannuleerd. Daarna is het toestel verdwenen van de site. Ik denk inderdaad dat deze maand/volgende maand als hij beschikbaar komt in NL, de toestellen weer op de websites staan.
Die zouden deze of volgende maand ook uit moeten komen, was de reactie zojuist van Nokia op Twitter.
Dat vind ik helemaal niet terug in de tijdlijn. De enige relevantie reactie die ik heb gelezen van @nokiamobile is het volgende bericht van 3 uur geleden:
@Xypod13 Hi, we will be making announcements very soon so keep an eye on our social media pages for updates.
Ik heb de vraag aan nokiamobile gesteld wanneer de Nokia 3,5 en 6 zouden komen en kreeg vrij snel deze reactie:
Hi, we will be launching our products globally in the coming months (May-June). Stay tuned to our social pages for updates.
Heb de tweet gevonden op de tijdlijn van Nokia Mobile. Bedankt voor de informatie, ik kijk er naar uit :D
Inderdaad. Ik ben met smart aan het wachten op nieuwe Nokia-telefoons in Europa. HMD belooft telefoons te leveren met zo-goed-als stock Android (a la OnePlus), met maandelijkse security updates, met de expertise, mensen en productielijnen die ze van Nokia/Microsoft hebben overgenomen. En ook volgens de geruchten ook met de Carl Zeiss deal die Nokia/Microsoft had voor cameralenzen voor de high-end telefoons. De Nokia 6 heeft al een heel goede eerste indruk achtergelaten bij de reviewers, en heeft tot nu toe veel software-updates gekregen.

Jammer dus dat deze aankondiging bij de 3310 blijft. Ik hoop maar dat HMD een goede terugkeer in de Europese markt voorbereidt!
Helemaal mee eens, hopelijk weet HMD de beloftes waar te maken voor hun toestellen! (Ook in het lagere segment)
Zit ook nog steeds op mn pre-order te wachten voor de Nokia 6 Arte Black.
Nog een maandje geduld dan zal hij wel verschijnen.
Er wordt vaak gezegd dat Whatsapp hier niet op beschikbaar is als app, maar is er dan geen mobiele site die je kan gebruiken? Ik weet dat het niet zo handig is aangezien je geen meldingen krijgt dan, maar voor een back-up phone lijkt dat me geen probleem.
Er is een website whatsapp web alleen maar, en deze werkt alleen on combinatie met je smartphone :).
Je moet voor inloggen zo QR code scannen via de whatsapp app.
Sterker nog, deze webomgeving werkt niet op mobiele platformen zoals Android, iOS en Windows 10 Mobile Edition
Als hier Spotify en Whatsapp op zou draaien zou ik er zo een kopen. Ik vind de vormgeving gaaf, lekker simpel en de prijs valt heel erg mee.
Spotify zou mij nog niet eens uitmaken maar whatsapp idd wel, als dat nog zou werken dan had ik hem ook genomen.
Ik had dan wel niet vanaf mijn smartphone direct foto's na mijn nas kunnen sturen, maar goed boeiend dan zet ik ze eerst op de pc.
ik snap dit dus echt niet, 60 euro verspillen aan een toestel dat het over een jaar of 2 niet eens meer doet... waarom zit hier geen 4g functie zodat je kunt bellen over een fatsoenlijk netwerk. 2g is over een paar jaar alleen nog voor bushokjes en matrixborden

het is jammer dat nokia niet is ingesprongen op 4g conectiviteit, ik had liever een herleving gezien van een nokia c7-00 gewoon een paar standaard apps (zoals facebook, whatsap, en misschien nog een paar, met bellen over 4g bij zowel voda als kpn. een minimale interface met shit die gewoon werkt, een 720p schermpje van 4inc ofzo. en een accu tot tokio. dan zou ik hem morgen nog voor moederdag gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 24 juli 2024 20:57]

(...)
het is jammer dat nokia (...)
Het is Nokia niet, denk dat dit toch al paar weken duidelijk is? Het zijn gewoon de letters N.O.K.I.A die in die volgorde op een goedkoop random toestel staan en waarvoor betaald is om dat te mogen doen.
De morgen is dan ook een Belgische site en in het artikel staat ook :
De nieuwe Nokia 3310, die gemaakt wordt door het Finse HMD, is vanaf 22 mei te koop in België en vanaf 5 juni in Nederland

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 24 juli 2024 20:57]

Nu de Android toestellen van Nokia nog. Ben benieuwd hoe die het gaan doen.
Een leuk toestel, denk dat ie wel markt vind.
Zeker als reserve toestel.

Zelf zou ik er één kopen omdat het kan, gewoon voor de heb.
Heb zelf heel lang een 3310 gehad.

Het is wel jammer dat hij alleen 2G ondersteund en het geheugen is iets aan de lage kant :P
Jammer dat ik nergens de bron van dit nieuws kan vinden?

Edit: Interessant dat de beoordeling van deze reactie 0 is, maar er ondertussen wel een linkje wordt toegevoegd naar het artikel waarop dit artikel is gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door IThom op 24 juli 2024 20:57]

1 x per week opladen ... wat een droom :-)
Eigenlijk niet. Ik had vroeger altijd dat ik een leeg toestel had omdat ik niet aan laden dacht omdat het zelden nodig was. Nu is precies als ik naar bed ga me toestel op 5% ofzo en laad ik hem elke nacht op. Perfect.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.