Nieuwe versie van Nokia 3310 gaat 49 euro kosten

HMD heeft op een eigen evenement voorafgaande aan telecombeurs Mobile World Congress de Nokia 3310 aangekondigd. Het toestel heeft dezelfde naam als de klassieker uit het jaar 2000. De 'dumbphone' draait op het Nokia Series 30+-besturingssysteem en ondersteunt alleen 2g.

Volgens HMD heeft de nieuwe Nokia 3310 met zijn 1200mAh-accu een gesprekstijd van 22 uur en een stand-bytijd van een maand. De telefoon heeft een 2,4"-kleurenscherm met een resolutie van 320x240 pixels. Er is 16 megabyte opslagruimte aanwezig en dat kan worden uitgebreid met een micro-sd-kaartje.

Er zit een 2-megapixelcamera in de telefoon en het toestel heeft een 3,5mm-jack voor audio. In de software is een fm-radio en mp3-speler aanwezig. De nieuwe Nokia 3310 heeft afmetingen van 115,6x51,12,8mm.

Het toestel komt in het tweede kwartaal op de markt in verschillende kleurstellingen. De rode en gele uitvoering hebben een glanzende afwerking, de donkerblauwe en grijze variant zijn mat uitgevoerd. De adviesprijs zal 49 euro bedragen.

HMD komt ook met een nieuwe versie van het spel Snake, dat oorspronkelijk op toestellen als de klassieke Nokia 3310 verscheen. De nieuwe versie is een multiplayergame en is te spelen in Messenger, via het Instant Games-platform van Facebook.

Update: de Nokia 3310 heeft 16MB opslagruimte en niet 16GB, zoals aanvankelijk werd vermeld.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-02-2017 • 17:55

285

Reacties (285)

285
275
182
5
0
26
Wijzig sortering
Pro:
  • Lange batterijduur (25 dagen standby)
  • Goedkoop (€49)
  • Bluetooth
  • Snake in kleur
  • FM-radio
  • 3.5mm headphone jack (heeft zelfs een telefoon van €900 niet :+)
Con:
  • Het 2G-netwerk gaat langzaam uitgefaseerd worden en wordt vervangen met efficiëntere LTE-M en -NB-IoT.
  • Geen GPS voor verzenden locatie
Unknown:
  • Even robuust als het origineel?
  • Waterdicht?

[Reactie gewijzigd door Balance op 23 juli 2024 07:42]

Ik heb jaren geleden op Lowlands met mijn 3310 meegedaan aan "Oud Hollands GSM werpen" met Giel Beelen van radio 3fm. Ik heb dat ding met alle macht zo hoog gegooid als ik kon en klapte vervolgens bij de landing volledig uit elkaar. Toen ik hem stukje bij beetje weer in elkaar gezet had en de 3310 aan mijn oor zette had ik nog steeds verbinding met de studio.

Als je dat niet robuust kan noemen weet ik het ook niet meer..
Zoals ik hier onder al heb gezegd, mijn Ericsson R600 viel twee van de drie keer niet eens uit elkaar bij een val van de 14e verdieping. Ik weet niet hoe hoog jij kan gooien, maar ik denk dat je 14 verdiepingen niet haalt. De 3310 heeft een mythische status, maar die verhalen komen vooral uit het feit dat iedereen de telefoon kent, niet dat hij significant beter was dan andere telefoons uit zijn tijd. Als we eerlijk zijn was de 3310 gewoon de iPhone van zijn tijd, iedereen kende hem en als je geen mening had over mobiele telefoons dan kocht je deze. De gekleurde frontjes (die ik altijd wat duur vond) zorgden ervoor dat je het meest gekochte product van zijn tijd toch nog een persoonlijk tintje kon geven, maar maakte het toestel ook groter dan nodig.
Het is op zich best gewenst, maar wat context bij je linkjes zou wel fijn zijn. Het komt over als een 'low effort' post.

In ieder geval bedankt voor de links! Was vermakelijk.
Ik denk dat ik één van de weinigen ben die een 3310 kapot heeft laten vallen. Vanaf zo'n 5 meter op beton. Hij deed het eerst nog wel maar was niet helemaal de oude meer. Het display ging steeds meer rare tekens vertonen, en na een paar maanden was ie onbruikbaar.
Iedereen zegt wel altijd dat de 3310 zo robuust was. Maar dat is iets wat ik totaal niet begrijp. Door de verwisselbare frontjes, viel het ding, na een beetje slijtage, zo uit elkaar. En als je hem op de grond liet vallen, kon je de onderdelen bij elkaar gaan rapen. Ik hoop toch dat hij een stuk robuuster is dan de originele.
Als je een huidige smartphone op de grond laat vallen, kun je inderdaad ook de onderdelen bij elkaar rapen. Maar de robuustheid van de Nokia 3310 zat 'm in het feit dat de telefoon het nog gewoon deed als vanouds wanneer je éénmaal de onderdelen bij elkaar had geklikt. Als ik mijn iPhone 6S één keer laat vallen zoals ik dat bij mijn 3310 destijds vele malen had gedaan, is mijn 6S totaal onbruikbaar.
Dan is mijn Luima 650 net zo stevig als die oude Nokia :)
Eens, mijn oude 920 ook, en de 950 XL die ik nu heb ziet er met z'n grote glas fragiel uit, maar stiekem al een keer of tien op de stenen laten stuiteren.
Dat heet mazzel. Ik ken er zat waarbij hij na de eerste keer kapot was.
Oh dat zal vast, ik voel mij ook erg gelukkig.
De 920 was overigens echt vrijwel niet stuk te krijgen. Het touchscreen had soms een storing wat alleen met geweld op te lossen was, dus hij zeilde regelmatig door de kamer in de laatste maanden.
Volgens mij is het ene dan ook de oorzaak van het andere.

Dat is nu ook het geval met de IP6. Beetje buigen en hij doet het wer even.
Met een degelijk hoesje is elke smartphone tegenwoordig hartstikke robuust. En dan hoef je er echt niet zo'n gigantische rubberen bumper omheen te doen.
Ja ze zijn ook totaal gelijk aan functies, prijs en ziet er kwalitatief hetzelfde uit,
Je casio rekenmachine kun je laten vallen en is er niks aan de hand, laat je je laptop vallen is die kapot, wat raar.

Appels met peren iedere keer als ik dit voorbij zie komen.
De telefoons die ik de laatste jaren gebruik, kunnen toch echt wel meer aan dan de Nokia 3310 (in mijn ervaring). Ik denk dat de degelijkheid van de 3310 vooral gevormd wordt door een roze bril.
Met de 3310 kon je voetballen ben benieuwd welke phone jij dan hebt
Ik sloopte mijn nokia 3310 op de eerste dag. Het materiaal tegenwoordig is een stuk robuuster dan het goedkope plastic van toen.
Reparatiekosten ca 10 euro op de markt. De "telefoon" zelf was gewoon onverwoestbaar.

Ja de hoesjes, die waren er zo vanaf en kapot. Maar de rest bleef bijna alitjd gewoon werken.

Hoe vaak ik dat ding niet van de trap heb laten vallen. En altijd gewon alles weer in elkaar klikken.
Daarom zijn er nu duizenden winkels die iPhone schermen repareren en vroeger bijna geen winkels om een 3310 te fixen... De iPhone is in mijn ogen wel de oorzaak voor het ontstaan van al die kleine reparatie winkeltjes (opnieuw vormgeven van die oude belhuisjes/internet cafe's). Al die smartphones gaan sneller stuk dan de telefoons van vroeger. Is ook niet meer dan logisch omdat het eigenlijk een compleet ander product is. Waar je vroeger telefoons had met een scherm voor 1 à 2 regels tekst kan je nu bijna een compleet document weergeven. Zo een groter scherm zorgt nou eenmaal voor een grotere kans op defect als je hem laat vallen. Deze nieuwe 3310 uit het artikel zal waarschijnlijk ook vaker stuk gaan dan de eerste 3310, juist omdat hij alweer veel meer kan dan dat oude ding. Het scherm lijkt al bijna 2x zo groot als het oude scherm...
Het scherm lijkt al bijna 2x zo groot als het oude scherm...
Dat hoeft in dit geval nog steeds geen probleem te zijn. Het scherm is niet voor touchbediening en in de oude Nokia 3310 zat het LCD-scherm achter een bescherming van een licht gebold polycarbonaat scherm. Dat beschermt behoorlijk.
Dat lijkt in het ontwerp behouden, denk ik dus dat je er nog steeds mee kan voetballen als vanouds.
Daarnaast was het "scherm" van de 3310 gemaakt van twee dikke glasplaten met een led als backlight.
Ik heb hier nog 3 werkende nokia 3310 liggen.. als ze zo snel kapot gingen wat dat ook niet meer mogelijk..
De echte vraag is natuurlijk wat er de eerste dag al meteen stuk aan was. Anders lijkt het net alsof je een beetje interessant wilt doen om het interessant doen en niet met inhoud over de brug komt.

Ik heb zelf ook nog een tijd rondgelopen met een 3310 en een 3330 in de tijd dat ze eigenlijk alweer op leeftijd aan het raken waren, dus ik heb enige ervaring. Uitelkaar gingen ze wel als je ze liet vallen, maar stuk heb ik ze niet kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 07:42]

Ik heb mijn 3310 een keer van 3.5m hoog op tegels laten vallen en er was niks aan de hand..
Ik heb mijn Ericsson R600 drie keer van de 14e verdieping uit het raam gegooid. De derde keer viel de accu er uit, verder geen problemen. Maar daar hoor je niemand over.
Mijn Ericsson r310 kon ook echt een heleboel hebben. Ben er altijd zuinig op geweest, maar de keren dat er iets gebeurde, bleef hij het gewoon doen.
Ik had best wat problemen met mij R600 gehad en een vriend van me noemde het daarom 'geen robuust toestel' en vond zijn 3310 veel beter. Op een avond, toen ik al een andere telefoon had, heb ik die vriend gebeld met mijn R600 en tijdens het gesprek de telefoon uit het raam gegooid. Ik denk niet dat hij dat met zijn 'o zo robuuste 3310' aandurfde.
Laat me raden, stoep helemaal kapot? :+
Waar is de +1 humor knop als je hem nodig hebt?
Dat ligt deels ook wel aan je telefoon keuze: Een Apple. Hoewel die goedkope Lumia's die ik tijden als klusapparaten gebruikte ook snel uit elkaar springen doen ze het na opnieuw assembleren gewoon weer.

Met de 520 heb ik ivm een weddenschap zelfs ooit een bierfles open gemaakt. Gaat gewoon.
Mijn 3310 was ook mijn standaard bieropener :P
Bij Samsung gebeurt dat ook inderdaad. Htc al een stuk minder.

Met al die merken heb ik daar zowel professioneel als persoonlijk ervaring mee :)
Dat komt ook doordat je voor een high-end htv echt zelf moet kiezen. Een iPhone zit bij iedere provider groot in de promotie. Een random tiener koopt een iPhone en geen HTC one. Een voordeel voor de HTC is het geluid. De dac zou een stuk beter moeten zijn (ik hoor het vrijwel niet)

Nadeel is dan weer dat reparaties ontzettend duur zijn.
Zal deels zo zijn, maar de constructie van Samsung en Apple is vaak ook gewoon "op het randje". Schoonheid voor functionaliteit.
Ja, de onderdelen vlogen rond, maar die kon je dan ook zo weer in elkaar zetten.
anekdotisch bewijs en mogelijk niet representatief, echter heeft mijn 3310 bij mij 2 puberjaren overleefd waarbij hij 3x in de wasmachine is geweest en daarna nog heeft gediend als telefoon voor mijn moeder gedurende 3 jaar.
anekdotisch bewijs en mogelijk niet representatief
Waar volg je dan zelf mee? Ik zeg nota bene dat dat mijn ervaring is.
De mijne heeft 3 verdiepingen betonnen trappen overleefd. In stukken: frontje, achterkant batterij en de rest. Na in elkaar klikken had ik een stevige kras in het dikke grijze plastic aan de onderkant, maar alles werkte nog. Meer nog, dat toestel werkt nog altijd. De batterij is wel echt om zeep (toestel hangt ook al jaren aan de lader inmiddels), maar het doet dag in dag uit z'n ding.
Het enige nadeel(tje): als je teveel sms'jes bijhield werd het toestel (en veel nokia's erna) traag als stront door een trechter.

Anyway, voor mij zijn er maar een paar mogelijkheden: je hebt nooit zo'n toestel gehad, en moet het dus beoordelen op de legende, of je deelt niet mijn definitie van robuust :p
Laat is een iPhone of ander toestel van de trap 10 hoog vallen voor de gein.
Ik durf te wedden dat de Iphone er slechter aan toe is dan de 3310. Denk dat de compactheid van de 3310 iets is wat de huidige smartphones niet meer hebben.
Idd, ik heb 2 3310's versleten in 2 jaar tijd. Toetsjes gingen snel moeilijk doen, en de enige reden dat ik toen nokia's kocht was de ingebouwde carkit bij de auto die ik van mijn werkgever kreeg.. Daarvoor had ik een Siemens en nog veel eerder de zwarte Motorola koelkast, die had ik in de jaren 90 werkend in de kast gelegd en ergens in 2004 met een verhuizing maar weggegooid.

De reputatie van "hij kan niet kapot" vind ik dus zelf zwaar overdreven, en waar die wel robuust was, waren zijn tijdgenoten dat ook.
+pro:
- Fysieke knoppen. Vergis je niet, die werken soms toch echt een stuk beter dan touchscreen.
- Afmetingen en gewicht (?)
- Micro-usb port, voor aansluiten op computer.
- Niet vermeld in Tweakers artikel, maar volgens Nokia site zowel in single als dual sim uitvoering.

Ben ook benieuwd of de accu te vervangen is.
Dit is voor mijn een ideale reistelefoon. Niet wanneer je een weekje weg bent. maar wanneer je op reis moet bellen ofzo. Voor 50 euro heb je dan een telefoon waar dat mee kan.
Maar waarom dan geen dumbphone die je voor een tientje koopt bij de Mediamarkt? Daar kan je ook mee bellen en niet heel veel meer.

Als deze echt populair gaat worden, dan denk dat hij hoog op het lijstje qua verspilling komt te staan. Veruit de meeste zullen hem dan voor nostalgie kopen en er vervolgens in de praktijk niks mee doen.

Overigens als je bij een gemiddelde smartphone mobiel internet, wifi, gps, etc uitschakelt, en er dus vervolgens ook niks mee doet behalve standby mee zijn, dan doet die het ook een behoorlijke tijd met zijn accu. De reden om dan alsnog een dumbphone te hebben moet meestal voornamelijk in kosten gezocht worden, als je bijvoorbeeld op zwarte cross bent en je betwijfelt hoe gezond dat is voor je telefoon, maar je toch bereikbaar wil zijn. Maar dan zijn er al lang dumbphones die dat doen, wat biedt deze meer?
Daarvoor heb ik geen dumbphone maar een Biertelefoon. Deze is een s3 4g in mijn geval. Het idee er achter is dat ik wel op telegram en dergelijke kan, maar als hij kapot gaat er niet veel bijzonders is. Foto's stuur ik toch gelijk richting huis.
Bij deze wil ik het woord Biertelefoon nomineren voor woord van het jaar.
Een smartphone die idle staat, houdt het geen 30 dagen uit. Hoogstens 5-7 dagen. Ik heb dat vaker getest met mijn eigen smartphones en verbaas me altijd weer hoe energieslurpend die dingen zijn tov een dumbphone. Als je ergens naar toe wilt en langere tijd geen oplaadpunt hebt, dan is een dumbphone ideaal.
Je vergelijkt een Tamagotchi met een volwaardige Pentium 3 pc in achterzakformaat. Nogal wiedes dat dat stroom trekt.

Ik zei het overigens al: M'n Lumia komt verder.
2G is here to stay, zover ik weet. Heel veel apparaten werken toch over 2G? Denk aan slimme energiemeters bijv.
In Singapore worden nu pre-paid kaarten verkocht die alleen maar op 3G/4G werken, daar wordt dus echt wel gewerkt aan het uitfaseren van 2G. Dat zal niet het enige land zijn waar dit gaat gebeuren.
Er zijn enkele landen waar men (reeds) bezig is met uitfaseren.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2G#2G_shutdown

Toen ik vorig jaar in de VS was, zag ik veel oproepen (advertenties) van bedrijven die alarmsystemen lever(d)en om deze systemen voor een "redelijke" prijs te upgraden naar 3G of 4G.
Zou wel episch zijn als je de covers kunt verwisselen :+

*Ja ik had een gele nu een rode, morgen een rood/gele of geel /rode :+
Enkel de achterkant spijtig genoeg.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Balance26 februari 2017 18:10
Het origineel heeft bijna een mythische status als het gaat om robuustheid. Door de naamgeving liggen de verwachtingen direct heel erg hoog. Mocht de telefoon dat niet kunnen waarmaken zal dat een behoorlijke domper zijn en slecht voor het imago.
Er zijn nog veel gebieden op de wereld waar 2G nog wel een tijdje blijft bestaan.
Bart ® Moderator Spielerij @Balance26 februari 2017 19:12
Ik denk dat 3g eerder uitgefaseerd is dan 2g. Dat laatste wordt nog erg veel gebruikt voor m2m interfaces.
Tikje offtopic ... Weet je hoe onvoorstelbaar veel machine to machine meuk er is op 2G? Mijn voorspelling is dat 3G eerder wordt uitgefaseerd dan 2G, niemand zit te wachten op het vervangen van dit soort dingen in pompgemalen, liftinstallaties, alarminstallaties en andere onbemande locaties. Kost enorm veel geld en daar levert 3G of hoger geen enkele meerwaarde. Het bandplan van 2G zal wel krimpen door het afnemende gebruik, maar verdwijnen (in NL)? Ik denk het voorlopig niet ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 23 juli 2024 07:42]

Anoniem: 890159 @Balance26 februari 2017 19:48
Ik denk zelf dat het 3G netwerk eerder uitgefaseerd wordt dan 2G. Behalve goedkope telefoons gebruikt ook een hoop industriele apparatuur uitsluitend 2G voor communicatie, dat allemaal vervangen wordt erg duur.
Nadelen;geen speaker !
jammer , want met speaker had ik m graag gehad.
Zie, dat snap ik nu ook niet. Dat ze 3G overslaan zou ik nog kunnen inkomen, gezien de trend om de 3G frequenties te gebruiken voor 4G.
Het is niet omdat je maar een beperkt aantal functies nodig hebt dat het nog op de manier van 2000 moet (bvb sms :het was handig geweest moesten ze zoiets als Webos messenger hebben gemaakt, waarbij je gewoon je contacten een bericht stuurt met het best bruikbare protocol, zonder dat jij je daar als klant mee moet bezig houden).
Andere functies die er in zitten zijn dan weer zo van de pot gerukt (fm radio wordt stilletjesaan vervangen door DAB+...), camera van 2Mpixel, laat hem er dan gewoon uit, helpt de robuustheid ineens vooruit...) . etc...

Voor de rest, ziet er wel een leuk ding uit, ik ga het waarschijnlijk eens testen en voor de mama kopen.
Anoniem: 343906 @Balance27 februari 2017 07:00
Om zich te onderscheiden van de smartphones zou HMD eigelijk Nokia's op de markt moeten brengen die eigenschappen hebben die al die smartphones niet hebben. Waarbij ik denk aan de mogelijkheden die Teenage Engineering laat zien met hun pocket operators en Ableton met hun draadloze Link interface. Kunnen gebruikers van zo'n mobieltje met draadloos met elkaar muziek maken. En daar zijn die fysieke knoppen echt wel heel wat lekkerder dan welke touch-knoppen dan ook.
https://teenageengineering.com/products/po
https://www.ableton.com/en/link/

En niemand verbiedt het HMD om een recordeitje in te bouwen, gelijk de OP-1 van Teenage Engineering dat heeft, al hoeft het niet zo uitgebreid te zijn. Alleen al die interface van dat recordeitje op de OP-1 zal HDM wereldwijd aandacht verschaffen.
https://teenageengineering.com/products/op-1
Ik weet dat inhoudelijk reageren op jouw comment niet veel verschil zal maken.. maar toch.
In het dagelijks leven heb ik nog geen enkele keer last gehad dat er op mijn telefoon van €900 een 3.5mm jack ontbreekt. In werkelijk elk nieuwsbericht over iPhone of andere smartphones kom ik deze bash tegen. Ik ben het er mee eens dat het hele "courage" verhaal nergens op slaat, maar ik wil toch eens weten waarom men hier toch zo aan stoort!?
Luister je nooit naar muziek terwijl je je telefoon aan het opladen bent? natuurlijk kan dat met een hub, maar dat is weer een extra ding om te kopen, mee te nemen en, uiteindelijk, te vergeten. Met bluetooth kan het ook maar dan zit je weer met de accu van de koptelefoon die ook nog leegloopt.
Ik luister inderdaad nooit muziek als ik de telefoon aan het laden ben (bijna altijd snachts). En ik heb ook nog eens een hekel aan draden.

Mijn Lumia 950 laad ik draadloos op, en muziek luister ik via QC35. Heerlijk. Gebruik die 3,5mm aansluiting nooit (zit ook een barst daar, omdat het materiaal zo dun is daar).

Van mij mag die weg.
Omdat al mijn headsets alleen een 3.5mm jack hebben lijkt mij al reden genoeg. Voor die 900 euro verwacht je ook wel kwaliteit en waar bluetooth wel handig is is het niet altijd de beste optie.

En als je geen bluetooth of mciro-usb headset hebt wordt je gedwongen die ook nog eens te gaan kopen. Als je dan ook nog een beetje kwaliteit wilt ben je geen 900 euro kwijt maar 1050 of meer, want de degelijke 'normale' headset die je hebt mag je niet meer gebruiken van Apple.

Zeker omdat een 3.5mm jack super ultra spotgoedkoop is om in te bouwen is het een vreemde omissie. In de queeste om maar voor zo dun mogelijk te gaan wordt practicaliteit achterwege gelaten - Design vanwege design. Function follows form in plaats van form follows function. Apple was híer juist zo goed in.
Ik ga er alleen een kopen met 4G beide 2G en 3G worden uitgefaseerd en zie deze telefoon toch echt wel 10 jaar mee gaan voordat ik em weg doe en dat gaat niet met 2G denk ik zo.
Dat is een mooie prijs en best wel mooi om te hebben eigenlijk, zeker met een maand standby tijd (als dat werkelijk gehaald wordt.) :)

Toch... Toch vind ik het ergens jammer dat het design een tikje anders is, er een kleurenscherm inzit en de software flink is omgegooid.
Echt een geüpgraded 3310 kan je het niet noemen, voornamelijk leuk voor marketing eigenlijk. Het is zoals het zo zie dus gewoon een compleet nieuw toestel, met de 3310 naam erbij gehaald om mensen enthousiast te maken plus wat software uit den ouden doosch om het leuk te maken. Ik had meer gehoopt op een echte re-make, met enkel wat essentiële wijzigingen zoals 4G ondersteuning. ;)

Blijft een mooi toestel om als noodbackup te hebben, daar niet van. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 07:42]

€50 voor een dumb phone vind ik niet een bepaald mooie prijs hoor. Het is ook niet uitzonderlijk hoog in de categorie waar wel nog een MP3 speler enzo in zit, maar goedkoop is anders. Het is lastig vergelijken omdat er zo weinig dumb phones te koop zijn tegenwoordig (die niet specifiek voor senioren zijn), maar bij de Mediamarkt zijn ze er bijvoorbeeld vanaf €10. Ja dan mis je wel de MP3 speler, maar verder eigenlijk effectief gelijk. (Ja kleiner scherm, maar niet heel relevant bij zo'n telefoon).

Letterlijk het enige wat dit ding als echte pré heeft is de naam. Alle mensen hier die deze echt willen voor bijvoorbeeld op vakantie: Waarom koop je niet één van de dumbphones die er al gewoon zijn? Wat levert deze meer dan die andere, behalve dus de naam?

[Reactie gewijzigd door Sissors op 23 juli 2024 07:42]

Misschien iets voor tieners in de uitgang? MP3 speler gebruiken op de bus/fiets naar de discotheek, geen gevaar om een toestel van 700 euro te verliezen/gestolen te worden e.d.

Alleen die camera lijkt mij een beetje nutteloos. Waarvoor ga je die gebruiken. Kwaliteit is zo slecht dat je er eigenlijk niets mee kan.

Edit: Off-topic moderatie?

[Reactie gewijzigd door Carharttguy op 23 juli 2024 07:42]

Met een 2 megapixel camera kun je echt wel foto's maken hoor. Mijn eerste digitale camera was ook een 2 megapixel camera en was voor simpele foto's echt wel prima.
klopt, maar die had waarschijnlijk wel een fatsoenlijke lens. Maar op zich moet het met 2mp lukken leuke polaroid foto's te maken!
Alleen die camera lijkt mij een beetje nutteloos. Waarvoor ga je die gebruiken. Kwaliteit is zo slecht dat je er eigenlijk niets mee kan.
Hangt er net een beetje van af. Het is ongeveer zoveel pixels als Full-HD, waarmee de camera wel geschikt moet zijn om 1d- en 2d-barcodes te lezen. Als de kwaliteit voldoende is zijn er zelfs nog leuke foto's mee te maken, als er maar voor gezorgd wordt dat de hoeveelheid ruis lager is dan bij een goedkope veel-MP camera.
Voor op de fiets gebruik ik zelf nog altijd de superdegelijke Nokia E72. Amper nog bruikbaar als smartphone tegenwoordig, en WhatsApp houdt in juni op te werken, maar de FM radio en mp3 speler blijven natuurlijk gewoon werken. Kan maximaal een 32GB microsd kaart in en dat is ruimte genoeg voor alle muziek tijdens het fietsen.

Dat is natuurlijk tegenwoordig een issue: veel mensen hebben nog een hele stapel oude telefoons die voor zoiets nog heel goed bruikbaar zijn.
Een goed (sport)tasje of (sport)jasje doet wonderen. Ben je voor 10-40 EUR klaar.
Een Nokia 1616 v2 doet het prima als dumbphone, heeft FM radio en zaklamp, ook rond de 10 euro, die zou ik dan eerder kopen dan de 'nieuwe' 3310. Enige probleem zou kunnen zijn dat je de data minder makkelijk uit je toestel kan halen, dat mag toch wel een keertje beter geregeld worden.
Of neem een Nokia 105. Iets modernere hardware
Die E 50 is de advies prijs. Daar zal dan nog wel een tientje ofzo vanaf gaan, verwacht ik.

En de telefoons die je voor E 10 bij de Mediamarkt koopt zijn waarschijnlijk voorzien van een simlock.
Dit kan je zo zelf checken natuurlijk he. Dat zijn gewoon ook simlock vrije telefoons. Wel met prepaid geleverd, maar je kan altijd je eigen SIM erin stoppen. Zelfs dual sim telefoons.
Vooral knap van die marketeers om in 2017 zowat de volledige wereldpers zo ver te krijgen iets over een nieuwe dumbphone te schrijven en zowat alle andere mensen om daar nog aandacht voor te hebben. Apple en Samsung hebben daar een nieuw vlaggeschip en een speciaal event voor nodig...
Zo aan de specs te zien is het al eerder een featurephone dan een dumbphone.
Natuurlijk betaal je voor de naam en de mooie herinneringen die daar bij horen, al zijn die in mijn geval gebaseerd op een Nokia 3210. Dat mag de pret echter niet drukken en waar ik normaal gesproken totaal niet geïnteresseerd zou zijn in een dergelijke simpele telefoon, heeft deze Nokia 3310 op mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht, door de naam inderdaad. Het heeft iets magisch en is moeilijk uit te leggen, zeker niet op een rationele manier, op een tech website... En dan is € 50 geen geld, voor een leuk hebbedingetje, wat veel goede herinneringen aan vroeger oproept, vind ik. ☺
Je klaagt over de aanwezigheid van een kleurenscherm, maar je wilt er wel 4G in hebben? Okee, websites in groen/geel bekijken kan natuurlijk ook een interessante ervaring zijn... :+
Inmiddels zijn er al berichten van providers die toestellen zonder 4G ondersteuning van het netwerk gaan weren. Zo heel gek vind ik de suggestie van WhatsappHack niet. Zie dit nieuwsbericht van ca. een maand terug over Tele2
Dit is wel heel specifiek omdat Tele2 geen eigen 3G netwerk heeft... ik denk niet dat men de komende 5 jaar of zo 3G volledig gaat afschaffen. En als dat toch zo is, voor 49 euro koop ik dan wel een nieuwere telefoon.
Ja de markt waar ze voor gaan bestaat ook echt uit ons😉 Of misschien toch niet? En wel uit mensen die rondkomen van ca €10 p/mnd die dus wel belang hebben bij het lang kunnen gebruiken van dat ding😉
Er zullen genoeg mensen zijn die dit als stand-by telefoon "voor erbij" gaan gebruiken. Veel smartphones zijn na 1 dag leeg en dus ben je dan onbereikbaar. Mooi nood telefoontje.
Dan liever wat kleiner. Ik heb voor de halve familie Samsung E1200 als nood / festival / carnaval telefoon aangeschaft. 10 euro bij de Kijkshop, met 10 euro beltegoed en toch simlockvrij. Goedkoop ding, kan alleen bellen en smsen en het is geen ramp als hij verzuipt, kwijt raakt of gestolen wordt.

Dat de hardware anders is vind ik niet gek: in de tijd dat de 3310 uitkwam bestonden de volledig geintegreerde socs die we nu hebben niet en moesten er veel meer chips op een printplaat om dezelfde functionaliteit te halen. Dat is veel duurder om te maken.
Ja, vooral ook omdat 4G niet enkel gebruikt wordt voor internet he. ;) 4G is deels het heden maar vooral de toekomst, niet enkel voor data maar ook voor bellen en smsen.
2G spectrum wordt al overgeheveld naar 4G, en hoewe het gehee uitfaseren ervan geen storm zal lopen (denk ik...) zal de oude technologie uiteindelijk geheel weggeknikkerd worden. Dat durven ze nu nog niet omdat teveel (zakelijke) apparatuur er overheen babbelt, maar het gaat gebeuren.
Er zijn al grote providers in andere landen die de stekker uit hun 2G netwerk hebben getrokken dus zo'n rare wens is het niet.
Niet om deze 3310 te bashen, maar de befaamde standby tijd van dumbphones ligt vooral aan dat men er niet mee _kan_ internetten. Als je internet uit laat op een smartphone kan ie ook lang op standby.
Zo zou je als backup telefoon ook n tweedehands Galaxy S3 kunnen nemen.
Kost evenveel, heeft evenveel gespreks+standby tijd, maar veel meer mogelijkheden, en super ondersteuning door custom roms.
Nouja zie maar.
Enkele dagen dan maximum. Je moet eens weten welke services er in de achtergrond allemaal draaien bij een Android/Ios phone. No way dat dit op kan tegen het simpele besturingssysteem van deze 3310.
In principe heb je gelijk dat (waarschijnlijk vooral Android) veel meer standby verbruik nog zal hebben als zo'n telefoon. Echter er zit ook een heel veel grotere accu in de gemiddelde smartphone. Dus onder de streep als je maar mobiel internet, wifi, etc uitschakelt, en er verder niks mee doet behalve bereikbaar zijn, dan zal je een behoorlijk goede standby tijd halen met een mobieltje tegenwoordig.
Beter een Windows Phone nemen. M'n 520 zonder kaart staat eigenlijk altijd op vliegmodus, soms even Wifi om muziek aan te vullen (kopiëren van server).
Hij draait iedere avond een uur slaapliedjes via de 3.5mm jack, wekt me iedere ochtend braaf en wordt eens per 2 weken opgeladen.
Mijn Galaxy S1 doet iets van 2 weken standby, met de originele 6(?) jaar oude accu, en 2 achtergrond apps (oplaad-waarschuwer en snachts-auto-vliegtuigstand).

edit: maar ja dat verschilt per toestel, en ja je moet de achtergrond onzin dan wel uitzetten (of desnoods eruit slopen).
iig heeft de SGS3 officieel ongeveer even lange standby+gesprekstijd als deze 3310 (bron).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 juli 2024 07:42]

Een Lumia 640XL haalt hier in pure standby meer dan 2 weken op de batterij. Zou het eens moeten testen met een SIM erin, maar zal niet veel minder zijn.
Mijn S4 zonder sim en Resurrection Remix erop op dezelfde plaats 3 weken standby. Met SIM, 2 dagen.
Anoniem: 97348 @N8w826 februari 2017 19:24
Klopt, de Samsung Galaxy S6 Edge heeft ook een Super Energy Saver modus in zitten.
geen internet, achtergrond app's geheel uitgeschakeld. enkel wat standaard dingen om te gebruiken.
accu gaat op deze manier met 100% lading gemakkelijk 4 tot 5 dagen mee.

Persoonlijk had ik liever ook een Nokia 3310 & 3210 gezien die robuust en lange bedrijfstijd hebben.
Maar met techniek anno 2017. dus ook een beter accu techniek.
Dat kleurenbeeldscherm is zeker jammer. De kracht van de 3310 zat ook in het zwart wit scherm, dat daardoor in fel zonlicht wel af te lezen was, i.t.t. de vele dumbphones met 4k of 65k kleurenscherm.
Zeker dat de opslag wel 16 GB is en geen 16 MB? Heb het persartikel ofzo niet gelezen maar het lijkt me wel erg veel voor een dumbphone van € 50.
Ik vroeg het mij ook af. Op de site waar tweakers naar refereert staat 16 MB, en een micro SD slot. Staat ook dat er Bluetooth op zit.

De camera had van mij trouwens niet gehoeven, dat is een fragiel punt maar ja de robuustheid is maar de vraag.

Ik neem aan dat HMD weet dat de iconische status daar vandaan kwam en dat de eerste de beste reviewer het ding uit het raam gaat gooien.
Klopt, staat fout in het artikel.
Van de website van Nokia;

INSIDE
  • 2G connectivity for calling and texting
  • All-new UI with nods to the original
  • Awesome battery life, with up to 22 hours talk time
  • FM radio and MP3 player for music
  • 16 MB storage plus a MicroSD card slot with support up to 32 GB

[Reactie gewijzigd door DutchCrownNL op 23 juli 2024 07:42]

Het is waarschijnlijk 16 MB, maar je kunt er een geheugenkaart in stoppen.
jammer, ik had op een simplified android verwacht, Whatsappen zou toch handig zijn op een back-up phone
WA kan toch een client maken als dit een hit wordt?
Deze telefoon heeft geen WiFi of mobiel internet toegang, en WA zal daarom ook niet draaien.
Internet via GPRS/Edge is aanwezig.
Da's voor WhatsApp meestal genoeg. Tenzij er grapjurken tussen zitten die hele speelfilms posten in groepsapps of zo.
Zo te zien aan de ikoontjes hebben ze ook Opera geinstalleerd.
mobiel internet zal er wel op zitten, hoe anders krijg je multiplayer in snake?
Bluetooth? Infrarood? Ouderwetse kabeltjes?
Ik dacht idd, perfect voor m'n moeder. Appen, sms'en en bellen, verder niets. Maar whatsapp kan hier dus niet op?
Wat is ook tegenwoordig dat gezever van Whatsapp? Is SMS niet goed dan? Iedereen heeft toch onbeperkt SMS?
Haha, wat een vriendelijke toon! En een prachtige aanname, maar niet een juiste. In het geval van m'n moeder: zij heeft de goedkoopste sim only van KPN met 150 sms/min, en ik geef haar maandelijks MB's. Sms'en doet ze met haar vriendinnen, appen met de rest van de (jongere generaties van de) familie.
A) Nee, niet iedereen heeft onbeperkt SMS
B) Whatsapp heeft features die SMS niet heeft.
C) Whatsapp is zo'n beetje de norm tegenwoordig.

Uiteindelijk ligt het er natuurlijk aan waar men de voorkeur aan geeft. Jammer dat het ook weer op deze manier moet. Dat je in niet begrijpt waarom bepaalde mensen, bepaalde voorkeuren hebben, prima. Maar dat je er zo neerbuigend over moet doen, begrijp ik niet.
ik heb niet eens een abbonement, en betaal gewoon nog per SMS een paar cent, ik moet er niet aan denken iedere maand te betalen voor potentieel niet gebruikte smsjes
Anoniem: 890159 @Snake26 februari 2017 20:14
Nee. Ik heb wel onbeperkt data (abonnement uit 2010 dat ik nooit opgezegd of verlengd heb) maar geen onbeperkt bellen of sms. Is ook niet nodig, bellen is tegenwoordig vooral een zakelijk iets (en naar bejaarde ouders) en daarin wordt ik meer gebeld dan dat ik zelf bel. Voor de rest bel ik via Signal, WhatsApp of Viber. SMS gebruik ik wel maar amper.
Ik bel nooit via apps, gewoon volte of 3G dat werkt altijd hetzelfde, ipv apps die soms vertraging hebben, soms niet. Soms halverwege het gesprek even weg zijn, etc. Mensen die mij via Whatsapp bellen druk ik ook weg. Dan bel ik ze wel normaal terug.

Uitzondering hierop is videobellen.
Perfect voor op vakantie dus. Je kunt de belangrijkste dingen, hij is goedkoop en de accu gaat lang mee :)
Je kunt de belangrijkste dinge
Is dat wel echt zo? De belangrijkste dingen zijn tegenwoordig toch niet meer bellen of sms'en, maar browsen, goede foto's maken en whatsappen? 3 dingen die dit toestelletje niet kan...
Het is maar wat je belangrijk vindt op vakantie :D Ik wil telefonisch bereikbaar zijn voor noodgevallen en de rest interesseert me niet.
Als dat je enige doel is, waarom zou je dan in hemelsnaam niet een goedkope telefoon kopen? Dumbphones koop je voor een tientje, waarom daar €50 aan uit geven?
Anoniem: 436362 @Sissors26 februari 2017 21:31
Precies dit dus. De hele hype rond de 3310 snap ik wel, maar vind ik zo overdreven. Alsof andere dumbphones de rol van een 3310 niet zouden kunnen overnemen. En Snake? Een verkoop punt van de telefoon is snake? Waar de fuck zijn we mee bezig?

HMD heeft mooi ingespeeld op nostalgie. Heel goed gedaan.
Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk:
1. Browsen: Dit wil IK juist niet doen als ik op vakantie ben
2. Foto's: Daarvoor heb ik een DSLR mee
3. WhatsApp: Daarvoor gebruik ik wel sms

Maar ik vind dit een erg mooie ontwikkeling en hoop dat er wat meer concurrentie komt voor dit soort toestellen!
Hangt van je vakantie af. 10 dagen naar Spaanse hotel in een massatoerisme plek of een weekend Paris en je bellen is niet zo belangrijke. Een smartphone met camera en data wel.

6 weken rondreizen door Zuid-America en dan is telefonisch bereikbaarheid en een telefoon die langer dan 18 uur meegaat ineens wel belangrijk. Niet als vervanging van je smartphone, maar als extra toestel. Wel jammer dat het geen flashlight heeft en dat het niet waterdicht is.
Op dat filmpje vind ik het eigenlijk een beetje goedkoop ogen. "Ja hij kost ook maar een paar tientjes" , maar de oude zag er juist oer degelijk uit. Had zelf ook graag wat meer uitpuilende knoppen gezien, dat drukt wat fijner.

Maar ben benieuwd, plus is zeker het kleurenscherm én een camera.
Ja, ik vraag het me ook af.
Is dit DE 3310. Nee, dat is het niet.
Dit is gewoon een low end telefoon die er hetzelfde uitziet maar onderwater geheel anders is.
Of niet?
Ik herinner me dat ik voor de originele 3310 destijds wel wat meer dan "een paar tientjes" betaald heb. In 2001, 2 stuks voor m'n vriendin en mezelf: 700 gulden (318 euro de twee dus).
Als je op high-end niveau niet kan winnen dan maar op low-end niveau. Kan best eens een hele goede zet zijn.
Zeker een hit. Collectors Item. En genoeg vraag naar dit soort toestellen. :)
Maar waarom zoveel geld er voor vragen?

15 euro met 10 euro bel tegoed liggen in verschillende winkels.

Welke doelgroep denken ze hiermee te bereiken, voor paar tientjes meer heb je een android smartphone.
Dat is nou juist het punt, de mensen die voor zo'n telefoon kiezen willen helemaal geen Android. Ze willen bellen en smsen meer niet.
Alleen deze Alcatel is zo slecht dat je niet kan horen wat de ander zegt.
Is dat zo?

Ik heb vaak genoeg een Alcatel weggegeven en dat werkt goed.

Ik heb een S7 edge en met Vodafone in bepaalde plekken zoals thuis ook waardeloos kwaliteit.
Kan ik me voorstellen dat het weggeven van de Alcatel goed werkt :+
Ik zou hem ook liever kwijt dan rijk zijn...
In sommige landen kun je beter niet met een Galaxy van dit jaar of vorig jaar bellend over straat lopen of in de auto. Dan vraag je om beroofd/bestolen te worden.

Met oude Nokia of zo'n Alcatel heb je dat risico niet.
Plekken waar een nieuwe S7 een paar maand salarissen waard is.
Gaan we nu weer appels met peren vergelijken?
Als je doelde op deze "Nokia" tov oude Nokia, heb je een punt.

En anders ook.
Ik bedoel die Alcatel met deze Nokia. Ze kunnen beide bellen en SMS, maar zo te zien ligt deze nieuwe Nokia toch wel in een iets andere klasse dan zo'n Alcatel.
Tja... smaken verschillen.

Ik vind bijna 50 euro voor deze Nokia veels teveel.

En in tweede- en derdewereldlanden zullen ze daar ook zo over nadenken.

20 jaar geleden was je het mannetje als je een NOKIA of een Ericsson telefoon had.... (later met Matrix nog dat Motorola uitschuif ding).

Maar klasse bij dergelijke toestel? Ik denk dat doelgroep meer naar prijs zal kijken en voor 10 euro een toestel, met dual-sim, sim kaart en bel te goed...

Ik vraag me echt oprecht af voor welk doelgroep ze dit toestel hebben gemaakt er zullen geen tientallen miljoenen van verkocht worden.
Ik zie dat ik je verkeerd geciteerd heb, ik doelde op je reactie van 26 februari 2017 19:16.

Ik ben het met je eens dat de nieuwe Nokia 3310 voor derdewereldlanden veel te duur is aangezien je daar een smartphone kunt kopen voor 3 euro.
En perfect met bijv uitgaan of zelfs voor kinderen op de basisschool.
Omdat het kan. Dit is wel een herkenbaar icoon die menig mens aan zal spreken omdat het herkenbaar merk en model is.

Als het verder Whatsapp zou ondersteunen zou het helemaal een hit onder ouderen zijn..
Ik ontken niet dat oude NOKIA de "vader" van mobiele telefoon generatie WAS.

Wat nieuwe NOKIA gemeen heeft met oude NOKIA weet ik niet.

Ik heb nog een toestel voor het buitenland die 10 jaar oud is, alleen batterij eens moeten vervangen.

Als ik die uit zet en na een halfjaar weer aanzet zit er nog genoeg energie in voor de eerste paar dagen in het buitenland.

Maar dat lukt met een 10 of 15 euro toestel ook.
Je weet niet wat ze gemeen hebben, maar dat is simpel na te gaan, op zijn minst gedeeltelijk.

Op https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global kun je vinden dat het gaat om een Fins bedrijf (net als vroeger Nokia) met een hoop oud personeel van Nokia. De fabricage vindt plaats door Foxconn, inmiddels ook al bijna een oudgediende in de mobieltjesmarkt, en ik vermoed (kon het zo snel niet terugvinden) onder andere in fabrieken in China en India die vroeger ooit van Nokia waren.

Nou verwacht ik niet direct (maar je weet maar nooit) dat er nog personeel tussenzit dat zelf aan de klassieke 3310 heeft gesleuteld, want die werd ontwikkeld in de destijds van Philips overgenomen Deense Nokia-vestiging die al langer gesloten is.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 07:42]

Dus verre van inhoudelijk hetzelfde.

Wat is hun doelgroep?
Dit gaat niet hun killer product worden.
Ik geef net aan hoeveel van het oude Nokia in het nieuwe Nokia zit, maar jij geeft niet aan waarop je de uitspraak "verre van inhoudelijk hetzelfde" dan eigenlijk baseert als het niet daarop is? Als je het hebt over de klassieke 3310 heb je 100% gelijk, want daar heeft dit toestel maar weinig mee te maken, maar als je het hebt over de algemene eigenschappen van het bedrijf (erfgoed, filosofie, het "DNA", locatie van ontwikkeling en productie) dan heeft het nieuwe Nokia toch echt véél gemeen met het oude Nokia. Nog mooier was natuurlijk geweest als ze symbian weer van stal zouden halen, maar je kan niet alles hebben. 30 series is toch ook al leuk, 40 series was beter geweest.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 07:42]

Deze NOKIA merknaam heeft niets te maken met NOKIA bedrijf van voor dat Microsoft het overnam.

Net zo min dat Philips TV van vandaag iets te maken heeft met Philips van voordat ze merknaam in licentie gaven.

Kodak, Grundig etc.. etc..

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 23 juli 2024 07:42]

Zoals ik uitleg heeft het huidige Nokia juist heel veel te maken met het oude Nokia. Lees je mijn bericht niet ofzo?

Grundig bestaat inderdaad niet meer als Duits bedrijf met de bijbehorende ontwerpers e.d., dat is de handelsnaam van het Turkse bedrijf Beko geworden. Zo heeft Philips de TV-ontwikkeling overgedaan aan TPV die volledig eigenaar zijn van TP Vision. De eerste jaren had je nog modellen die technisch duidelijk herkenbaar waren als Philips en ook nog in België ontwikkeld en in Hongarije gefabriceerd, maar dat is inmiddels uitgefaseerd.

Hoe vergelijk je (in de hoop dat je nu wel leest wat ik schrijf) die situatie met een bedrijf dat gevestigd is waar het oude bedrijf gevestigd was, grotendeels uit hetzelfde personeel bestaat, zelfs dezelfde technieken (zoals 30 series OS) gebruikt bij productie van nieuwe modellen?

Als je inplaats van jezelf te herhalen, ingaat op die vraag voeg je wat toe. Anders vrees ik dat je bewust of onbewust niet al te inhoudelijk bezig bent.
Ik bevestig wat jij eerder geschreven hebt.
Op https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global kun je vinden dat het gaat om een Fins bedrijf (net als vroeger Nokia) met een hoop oud personeel van Nokia. De fabricage vindt plaats door Foxconn
Dus ze hebben niets met oude Nokia te maken. Behalve zelfde handelsnaam.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 23 juli 2024 07:42]

Een android smartphone heeft daarentegen doorgaans geen stand-by tijd van een maand, en zijn ook niet zo stevig als de originele 3310. Als de stevigheid van dit toestel de oude 3310 ook maar evenaart zijn dit dus al twee vrij grote redenen waarom dit toestel voor een aantal mensen een goede deal zal zijn.
Wel als je alles uitzet. Geen wifi, bluetooth, scherm niet aan.

Zoals je in reactie hierboven ziet, Alcatel toestellen kun je met auto overheen rijden (weleens per ongeluk gedaan.)
S7 of een iPhone 7 kun je ook prima met een auto overheen rijden.
Sterker, elke telefoon kun je met een auto overheen rijden :)


Echt!
Smartphone scherm kan er niet goed tegen. Ik weet niet of er spanning op het scherm stond en dat door druk van auto daardoor defect ontstond. (Vriend van me heeft o.a. gsm reparatie shop dus ik zie en hoor weleens verhalen)
Het gaat erom dat je er overheen kan rijden, niet of hij daarna nog werkt.

/Sarcasm is a bitch
Was een bitch maar sarcastisch.
Wil je een paar telefoonnummers van sarcastische bitches? O-)
Op je dak leggen en dan wegrijden. Terug rijden om te zoeken waar hij is..

En even buiten kijken.
15 euro met 10 euro beltegoed zijn sim-locked telefoons. Die kosten kaal toch eerder vanaf 25 euro.
Dan worden ze kennelijk zonder winst of zelfs met verlies verkocht. Dat zou dan niet om duurzame beschikbaarheid gaan en moet je niet vergelijken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 07:42]

Zal wel 50% marge op zitten.
Zelfs in de IT hebben meerdere van mijn collega's een oude Nokia als zakelijke mobiel.... omdat de accu dagen zonder opladen mee kan.
Toch wel een beetje kriebels om wat geld de wereld in te smijten en weer een 3310 te hebben, for nostalgia zeg maar.. Tenzij ze nu ook met een 6310i komen.. O-)
Een nieuwe communicator die je kan openklappen! Dat zou het pas zijn. Dubbel touch screen binnenin.
En dan draaien op Maemo of een meer "echte" Linux omgeving dan Android, dat zou helemaal mooi zijn. Helaas in een ver verleden afgeschoten door MS. :(
Anoniem: 454358 26 februari 2017 20:00
Bizar veel geld voor een telefoon waar je niets mee kan. Tot een jaar geleden oid, kon je ook gewoon nokia dumbphones kopen voor +/- 20 euro. En die waren ook stevig. Maar nu met een leuk retro marketing verhaal moet je 50 euro betalen? En komen ze straks ook met een nieuwe 6210 ?

Als deze 3/4g had, en daarmee een wifi hotspot zou kunnen opzetten voor je tablet, dan had ik er nog wel in gelooft.
Deze telefoon kan niks zeg je?
Ik kan hier iets mee wat voor mij het allerbelangrijkste is voor een telefoon.......bellen :P
Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen die een mobiel enkel en alleen maar hebben voor te bellen en niks anders (zoals ik).
ja idd, en dan was die dual sim nokia 101 -die ik vorig jaar kocht voor 17,95- voldoende. Dit is naar mijn mening gewoon te duur voor wat het biedt.
Ik haak af op snake via Facebook. Of geef gewoon snake of laat het zitten.
Vind het sowieso typisch. Volgens mij is dit ding vooral voor mensen die bewust geen smartphone willen, anders heb je voor €50 ook wel een android met een muziek- en snake-app, en dan zit je alsnog op je dumphone aan facebook-shit vast?
Sowieso werkt dat dan, aangezien het facebook is, alleen via internet, en niet veel mensen zullen willen betalen voor 2g-internet. Of hebben ze er stiekem ook wifi in gezet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.