Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: HMD gaat nieuwe variant van Nokia 2010 maken

In de lijn met heruitgaven van klassieke Nokia-telefoons gaat HMD vermoedelijk een nieuw toestel uitbrengen. Het zou gaan om de Nokia 2010, die aanvankelijk in 1994 uitkwam. De nieuwe versie zou volgend jaar uit moeten komen.

Het nieuws werd door een HMD-insider met Android Authority gedeeld. Het toestel krijgt een vernieuwd ontwerp, 4g-ondersteuning en een kleurenscherm en wordt 25 jaar na het origineel uitgebracht. Hij wordt volgens de bron verkrijgbaar in dezelfde markten als de andere retro-Nokia's.

Android Authority speculeert dat het toestel hetzelfde besturingssysteem als de Nokia 3310 en 8110 gaat draaien en mogelijk applicaties voor WhatsApp en Facebook gaat hebben. Het toestel zou in de kleuren rood, geel en zwart verschijnen.

HMD heeft eerder nieuwe versies van de Nokia 3310 en Nokia 8110 uitgebracht. De nieuwe toestellen lijken op hun klassieke varianten, maar zien er moderner uit, hebben de specificaties van een moderne feature phone en kunnen enkele recente applicaties draaien.

De originele Nokia 2010

Door

Nieuwsposter

120 Linkedin Google+

Reacties (120)

Wijzig sortering
Gezien het plaatje bij het originele artikel (https://www.androidauthority.com/nokia-2010-remake-851325/), en het feit dat deze 14 uur geleden geplaatst is, is dit echt geen 1 april grap?
Ook omdat die nagemaakte oude modellen helemaal niet zo goed zijn. Ik heb zelf de Ruggear 100, niets smart aan anders dan dat het is gebouwd als een tank, een batterij heeft die zo groot is dat er een extra aansluiting aanwezig is om hem als powerbank te kunnen gebruiken, en hij voldoet aan militaire standaard voor schokbestendigheid en waterdichtheid.

pricewatch: RugGear RG100 Zwart
Een vraag; waarom anno 2018 nog een dumbphone?

Voor oma/opa snap ik het, maar een Tweaker?

[Reactie gewijzigd door Norman77 op 2 april 2018 18:43]

Verzamelaars en voor de rest gewoon voor de gein :+
Plausibele reden! 😁
omdat ik de smartphone veel te veel aandacht vind vragen bij haar gebruikers. sommige mensen chatten via de smartphone terwijl ze naast elkaar zitten. Etentjes en andere sociale situaties worden ondergeschikt gemaakt aan de aanwezige smartphone. Ik heb mijn telefoon alleen om te bellen als het nodig is en hij staat 's avonds, in de weekeindes en tijdens mijn vakantie gewoon uit. Je denkt dat ik achter loop op de horde, maar ik voorspel dat ik juist voorop loop. ik had mijn eerst wireless phone in 1992, maakte als een van de eerste gebruik van orkut, en heb nu als een van de eerste de smartphone uit mijn leven gezet. Ik kan het je aanraden.
Thuis mag het gewoonweg niet aan tafel en uit huis doe ik het gewoonweg niet. Beetje zelfcontrole toch?

En ik gebruikt die nog altijd ongeveer hetzelfde als mijn acer n300 : boeken lezen, agenda,GPS,nmbs app, surfen als ik ergens sta te wachten of op de trein. Zie ik me echt niet doen met zoiets.
Eens, te veel mensen hebben geen benul meer van hun omgeving, maar om nu smartphone-loos te gaan, omdat anderen zich niet kunnen beheersen is voor mij een brug te ver. Ik zou niet zonder willen en qua werk niet kunnen, maar respecteer je keus.

Tijdens een etentje of feestje gaat de telefoon gewoon op stil en kunnen alleen voorgeprogrammeerde nummers mij storen.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben ;)
Tenzij HMD inderdaad een mini-crt gaat inbouwen lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat je gelijk hebt. Dit ziet er zeer geshopt uit. Wel leuk, daar niet van. En plausibel door het 25-jarig jubileum.
Tuurlijk was dit een 01 april grap.

Niet zomaar nieuws kopiŽren dus ;)

Enne deze was ook wel leuk overigens :

Met name die rekensom _/-\o_

https://youtu.be/rsJlT53jU_4

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 3 april 2018 06:33]

HDM speelt goed met de nostalgie, zo weten ze meer aandacht te krijgen van de media, die normaal gesproken alleen op Apple en Samsung gefocust is.

Echter vraag ik mij af hoelang dat nog lukt, ik bedoel de 3310 was een klassieke, Banana/Matrix phone was leuk... Maar zijn er meer Nokias waar cosumenren echt denken van "ha dit was cool!"?

Misschien de N-Gage nog, maar verder kan ik het niet zo goed meer plaatsen.
Nokia is geen kleine speler. Het maakt zeer veel telefoons en heeft een hoop andere grote fabrikanten ingehaald.

https://www.techzine.nl/n...n-google-htc-en-sony.html
HMD Global kocht in mei 2016 de rechten op de Nokia-merknaam. Waar het Microsoft niet lukte om er een succes van te maken, is het dat Chinese bedrijf duidelijk wel aan het lukken. Vandaag blijkt dat het in het vierde kwartaal van 2017 meer smartphones verkocht dan Google, HTC, Lenovo, OnePlus en Sony.
Techzine zit fout op 1 punt: Het is geen Chinees bedrijf, HMD is Fins, net als Nokia dat was. Dat ze hun telefoons ook in China produceren doet daar niets aan af.
De 8850 vond ik persoonlijk de mooiste/coolste gsm die Nokia ooit gemaakt heeft. Was ook de duurste candybar die ze maakten als ik me niet vergis. Kan je volgens mij prima een leuke moderne versie van maken
Die heb ik gehad maar had zeer slechte ontvangst.
Ik heb toevallig ooit een 8800 gekocht wat ik de mooiste vond, trouwens ik heb deze nooit gebruikt zit nog kompleet met 3 nieuwe accu's in de plastic en de originele doos vond het zonde als er een kras op kwam ik had daar destijds 800 euros voor betaald.
Is toch nostalgie

[Reactie gewijzigd door e.strijbos op 2 april 2018 11:32]

Niet de eerste keer dat deze discussie hier gevoerd wordt. Destijds waren de meeste prijzen gebaseerd op aankoop gekoppeld aan een duur abonnement. Dit gold overgens ook voor de eerste iPhones die via AT&T te krijgen waren. Enfin, de 8810 was simlockvrij al zo’n 1800 gulden. Die 800 euro kan dus wel kloppen.
De 8850 was inderdaad de mooiste als je het mij vraagt. Heb daar ook een zwarte versie van gehad met een doorzichtig glas schuif gedeelte. Nokia Luna meen ik. Het toetsenbord pulseerde in wit licht, door het doorzichtige glas heen.

Daarnaast heb ik nog heel warme gevoelens voor de 8210 en 8310.
Dat was de 8600 Luna inderdaad. In de markt gezet als het “goedkopere” antwoord op de 8800 Scirocco serie.

De 8850/8890 was echter veel eerder en zijn tijd kwa bouwdegelijkheid ver vooruit.

Goeie oude tijd.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 2 april 2018 11:42]

De 8000 serie was sowieso erg aan de prijs. Die kon (en wilde) ik destijds niet betalen, ik liep toen met een 3330 en later een 6610 rond. Vrijwel even klein en kon evenveel zo niet meer als de toestellen uit de 8000 serie.
De N95 was een mega hit, verkocht zelfs beter dan de eerste iPhone.
Ik had zelf de N96, die N9x lijn was wel populair voor dat de iPhone 3G een hype was, maar ik kon mij niet herinneren dat mensen die toestel echt goed vonden, vooral omdat het snel met een iphone vergeleken werd, en dat was (zelfs met alle leuke features van de Nokia zoals de betere camera of FM transmiter) echt windows 98 VS Windows 10 vergelijken.
De N serie was IMO niet echt superdegelijk en kampte met veel software bugs. Ik heb altijd de op de zakelijke mark gerichte E serie gebruikt,de E51 en E72 waren toptoestellen die het nog steeds doen. Jammer dat WhatsApp ze niet meer ondersteund.
Personelijk vond ik als "power user" de N Series prima zo lang je de iPhone vergeet.

Maar als we over de liefde van consumenten hebben, zie ik geen plek voor de N of E series, misschien m.u.v. De N8, of 808, maar ja dan denk je snel over de 1020, die is meer bekend.
De eerste iPhone kon een stuk minder dan de Nokia n series. Veel mensen schijnen dat vergeten te zijn maar de iPhone 1 kon bijvoorbeeld geen video opnemen had geen front camera kon geen MMS berichten versturen had geen navigatie enz enz enz . Allemaal dingen die de duurdere nokias wel allemaal deden in die tijd
MMS kon mijn nog veel oudere Nokia 6610 al. Jammer dat het zo duur was (was ja, veel providers in Nederland ondersteunen mms niet eens meer) dat je het haast nooit gebruikte. Het enige voordeel van die hoge prijs was voor WhatsApp, dat meteen een erg groot marktaandeel kon pakken en in Nederland sms en zeker mms vrijwel weggevaagd heeft. In de USA, met veelal onbeperkte sms/mms bundels, is ze dat niet gelukt.
De E-serie kan prima een gat in de markt vullen als telefoon met toetsenbord.
Is niet gek, de iPhone 2g werd alleen in de VS verkocht.
De E71 is nog altijd mijn favoriete (en laatste) echte Nokia. Wat een apparaat. Had alles, en was ongelooflijk makkelijk bruikbaar. En ook nog onverwoestbaar.
Ik snap de drang voor high-end toestellen om groter te worden niet. Dit formaat was zo goed als perfect. Ook het besturingssysteem was prima deluxe.
Ik heb nog steeds mijn oude E72, ik gebruik hem nog op de fiets als mp3 speler en FM-radio om de accu van mijn smartphone te sparen. Vrijwel even onverwoestbaar als de E71, zelfde vormfactor (er zit ook dezelfde accu in).
Zat zeer goed ontvangen Nokia toestellen. Het is alleen een irritante strategie m.i., omdat je zo op termijn het verschil tussen toestellen niet meer kan omschrijven op basis van de naam. Juist bij productnamen op basis van cijfers zou dit geen probleem moeten zijn.
N950 maar die is nooit voor consument uitgebracht. ;)
Blijkbaar doen deze nieuwe varianten het goed (genoeg) op de markt om ze te blijven uitbrengen. Wanneer zou de Nokia N97 komen?
De Nokia N97 was totaal geen succes, dat was een telefoon die alleen maar kampte met problemen. Wat had ik hier spijt van dat ik deze had gekocht. Kunnen ze beter de Nokia N95 opnieuw uitbrengen, dat was commercieel ook meer een succes of de Nokia communicator 9000.
Ik denk inderdaad ook dat de N71 / N73 en de N900 een betere optie zijn, dan deze modellen.
Maar op de ťťn of andere manier is HMD van mening dat deze toestellen terug moeten komen.
De E51 en E72 hoeven ze van mij niet opnieuw uit te brengen, die doen het nog perfect. Met die N series had je veel meer gedonder dan met de degelijke zakelijke E series.
de N serie's waren op ap's en tom tom uit,

voor de tom tom ap werkte perfect met 'apparaatje wat je er bij moest hebben'
de N serie's waren op ap's en tom tom uit,

voor de tom tom ap werkte perfect met 'apparaatje wat je er bij moest hebben'
Je bedoelt dat je toen een bedrade of bluetooth GPS nodig was om navigatie werkend te krijgen. Alleen de N95 en N97 hadden een ingebouwde GPS ontvanger met een antenne onder het toetsenbord, zodat je GPS signaal kon ontvangen door de gemetaliseerde behuizing heen.

De Nokia 2010 is wel heel antiek en daardoor door relatief weinig potentiele Nederlandse kopers gebruikt. Ik zie in Nederland vooral een markt voor de high end Nokia’s als remake, zoals de Nokia N95, Nokia 8810 mini telefoon, de Nokia 6100, het goedkopere mini model, de Nokia 6310 die bijna iedereen kent en nu nog wel eens voorbij komt. En zelf zou ik ook de 7810 schuiftelefoon nog eens terug willen zien.

En natuurlijk als killer model als het lukt de Nokia Communicator 9000 (die met volledig qwerty toetsenbord en een scherm binnen en buiten de klep, maar dan met kleurenscherm, 4G en Android. Wow! dat zou best eens een bruikbare combinatie kunnen opleveren.

In plaats van de 2010 had men dan trouwens toch beter de iets modernere en veel bekendere Nokia 2110 kunnen pakken, de markantere telefoon, die voor ex zakelijke gebruikers trouwens beter bekend als de PTT (KPN) Pocketline Darwin. Die werd in eerste instantie hier in NL vooral veel verkocht, omdat het voor toen een van de eerste “betaalbare” handheld mobieltjes was met een goede carkit en mogelijkheid tot een GSM booster voor in de auto die hem van 1 Watt zendvermogen naar 4 Watt vermogen upgrade. Daarmee verdubbelde je dekking bijna.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 2 april 2018 12:49]

Nee hoor ik had gewoon een draadloze TomTom BT module voor mij N73.
Mijn eerste navigatie was Tom Tom op een Nokia E50, daar had ik inderdaad een externe GPS muis bijgekocht (waar eenzelfde accu als ik die E50 inging trouwens). Die Tom Tom deed het op de E51 ook goed, de E72 had ingebouwde navigatie en een ingebouwde GPS. Gelukkig maar want de kaarten van die Tom Tom waren nogal verouderd op het laatst.
De E72 ... dat zou inderdaad een leuke remake worden.
Als ze dan ook nog zorgen voor een goede messenger-client ( desnoods Telegram )

Want ik denk dat dŠt een punt is waar al deze "retro's" tegen aanlopen, het gebrek aan software.
We zijn te veel gewend aan extra apps die we 'willen' gebruiken
de n900 krijg je nooit verkocht als featurephone.

ik bedoel, met dat ding kun je vandaag de dag nog steeds dingen die je met je iphone of android niet kan, bijna 10 jaar verder...
onmogelijk om daar een featurephone versie van aan de man te brengen... dan ben je beter af met een echte n900...
Zal ie niet gewoon de 79 bedoelen? Die zag je overal.
De bedoeling is om mee te liften op bekende namen van succesvolle toestellen. Denk dat je dan eerder aan andere toestellen moet denken dan de N97.

Ik vind het overigens een beetje een onzinstrategie. Verzin gewoon een nieuw nummer en vertel in je marketingpraatje waar de inspiratie vandaan komt.
Het gaat vooral om persaandacht. De Nokia smartphones alleen betekenen niet zo heel veel en zullen buiten de techwereld geen ogen trekken. Deze remakes wel.
ze willen nokia weer op de kaart brengen door de remakes en langzamerhand zullen ze denk ik wel richting de normale budget markt gaan. en dan rept iedereen weer over nokia ipv al die andere goedkope toestellen.

denk dat, dat de bedoeling is.
Budgetmarkt? De High-end Nokia 8 Sirocco kan wedijveren met de toptoestellen van Apple en Samsung
Dan hebben ze blijkbaar toch een andere tactiek voor ogen ;)
Dat was destijds al een flop.
Zo slecht verkocht dat ding niet hoor. De telecom was er iig dol op. Ze hadden een apart apparaat dat ze konden verkopen inclusief een interessant abonnement waarmee provisie gescoord kon worden. Dit zou een welkome afwisseling zijn op al die inwisselbare telefoons.

Een goede gametelefoon met goed uitgedachte kleine controllers... Of iets dat je aan het toestel kan klikken zoals de Switch of een oplossing als de racer Edge Tablet... Ik denk dat het best kan werken. De vraag is of er genoeg goede games zijn op Android die je zo wil spelen. Misschien moet Google zich er wel gewoon op richten om Android er beter klaar voor te maken (ergo het interessant maken voor developers) zodat er meer van dit soort games (die met een controller beter gespeeld kunnen worden) komen zodat ook andere hardware developers (zoals wederom Razer, maar wellicht ook anderen) er naar gaan kijken.
Waar ik nieuwsgierig naar ben of de nieuwe HMD/Nokia 8110 en deze nieuwe Nokia naast het 4G internet ook via 4G (VoLTE) kunnen bellen. 2G en 3G gaat op termijn in de wereld stuk voor stuk uit. Nederland volgt ook. Voor de generatie die gewend is aan eenvoudige mobieltjes wordt bellen over 4G ook een must.

Mijn oude "echte" Nokia 8110 belt bijvokrbeeld al niet meer via Vodafone bij gebrek aan E-GSM900 ondersteuning van de huidige GSM frequenties.Nieuwere "dumbphones" gaat dit op termijn ook gebeuren. De nieuwe Nokia 3310 in de 3G versie kan op steeds meer plaatsen al minder goed op 3G, puur omdat deze frequenties meer en meer uitgezet worden en opnieuw gebruikt worden voor 4G.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 2 april 2018 11:17]

Ik denk dat 3G eerder uitgefaseerd raakt dan 2G, omdat er nogcveel industriele controllers op 2G zitten. Dat men dat met 5G probeert op te vangen betekent in die wereld dat het over 25 jaar mainstream begint te worden, industriele hardware wordt niet zo gauw vervangen.
Ik vind het altijd erg grappig hoe de industrie zowel innovatief kan zijn en conservatief tegelijkertijd, een totale contradictie aan het werk in deze tak van sport, wat mij regelmatig doet verbazen.

Super innnovatieve constant veranderende systemen, die dan boven op heel conservatieve systemen die zo star zijn als wat draaien die de innovatieve systemen eigenlijk weer tegenhouden.

Als IT/Telecom engineer heeft me dit altijd perplex doen staan je met dagelijks bezigheden in deze brance altijd met deze rare contradictie te maken hebt
Dat heeft een heel eenvoudige reden: industriele systemen zijn te duur om elke 3 jaar te vervangen. Een productielijn van 50 miljoen ga je niet vervangen als de nieuwe versie niet zoveel beter is dat je dat eruit haalt voor de oude versleten is, en dat is zelden het geval. Als er dan wat hacks nodig zijn om snel veranderende techniek te laten aansluiten op het bestaande dan moet dat maar. Het eindresultaat telt, niet hoe mooi of innovatief het opgezet is.

Dat punt hebben we tegenwordig met PC's trouwens ook al lang bereikt, en telefoons beginnen ook in die fase van hun bestaan te komen.
Hoop het niet dat 2G er uit gaat, met 4G is er in buitengebieden van Duitsland absoluut geen bereik.
In de steden...ja vol bereik. maar ga je de stad uit wat landelijker dan ''kein signal''.
Als in Duitsland 2G en 3G weg gaat en 4G over blijft hebben wij land bewoners toch een probleem...
2G zie ik er voorlopig echt niet uitgaan. Vanwege industriele toepassingen, en in wat legere landen als Nederland ook vanwege de dekking.
Het is niet retro omdat het al een smartphone was, maar ik zie graag een nieuwe Nokia 5800.
Misschien ook een variant van de Nokia 6310i? Heb er nog 2 van liggen en tot de dag van vandaag werken ze nog perfect.
Ik heb recent nog iemand blij gemaakt met een zo'n oud 'afdankertje', die bij onze facility manager nog in de bureaula lag. De ontvanger gebruikt deze om de carkit in z'n auto (youngtimer) semi-autonoom te 'voeden' vanuit de speciale Nokia telefoonhouder die onder de middenarmsteun is weggewerkt.
Dat is dan ook meteen de voornaamste reden dat dat model nog heel lang populair geweest is: sommige dure automerken hebben een tijdje standaard een ingebouwde carkit gehad voor dat model, dat een tijdje het standaard zakelijke toestel geweest is. Ik heb er ook nog een in m'n collectie van iemand die hem wilde weggooien (wat moet ik met zo'n oud ding?). Zonde.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 2 april 2018 22:34]

Ik heb mijn oudste vorig jaar nog "straf" gegeven zo.

Mocht hij zijn telefoon inleveren, maar zijn moeder was het er niet mee eens
"kan hij niet bellen bij noodgevallen" ....
De simkaart werkte prima in de 6310i .. had nog een cool blauw scherm ook :+
Die met het blauwe scherm is een 6310 zonder i, de i had witte schermverlichting. Ze zien er vrijwel hetzelfde uit.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 2 april 2018 22:36]

Die met het blauwe scherm is een 6310 zonder i, de i had witte schermverlichting. Ze zien er vrijwel hetzelfde uit.
Dit klopt niet helemaal juist de i had de blauwe (en de non i groen)
Zie ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia_6310i
The model is basically the same as the earlier 6310 from 2001, with the addition of tri-band reception, Java and a blue-backlit LCD Screen (as opposed to the earlier green backlighting).
Groen? Ik heb hier een 6310i liggen en die heeft toch echt een witte backlight. En ik weet dat er destijds hobbyisten waren die ledjes zelf op de print vervingen (3310 met blauwe of zelfs disco ledjes kwam voor) maar daar is hier geen sprake van.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 3 april 2018 00:50]

Yup, hier ook een paar weken geleden.
De man kocht een BMW waar die carkit nog inzat.
Eigenlijk als grapje hem er op gewezen dat ik die nog wel heb liggen.

Nu zit hij 'vast' in de auto, met een prepaidsimkaartje

"omdat het kan" :+
18 jaar geleden heb je ze voor het laatst opgeladen?
Moet lukken bij normaal gebruik. Bij intensief gebruik is elke 10 jaar opladen aan te bevelen.
Paar weken geleden, accu kan je netjes ongeveer een maand mee doen.
En ik zat me waarlijk af te vragen: gister was het toch 1 april? :)

Maar is hier serieus markt voor? Die iconische 3310 was leuk maar nu
gaan en ineens al die oude meuk namaken?
Ach, geschiedenis herhaalt zich zullen we maar zeggen.
Hier in Duitsland bijvoorbeeld zijn die 70's kokerbroeken weer helemaal hip bij de dames.

Dan niet te zwijgen over de autofabrikanten, Fiat 500, VW kever, etc.
Games ook, Remasters of hoe al dat oud meuk ook heet.

Dan wat anders, hier in het oosten (Duitsland) van het land zijn de DDR checkpoints helemaal hip, Checkpoint Charlie bijvoorbeeld is nu een restaurant met daar omheen werkelijk alles uit het tijd van de DDR. Zelf een minimarkt waar je ''oost'' Producten kunt kopen zoals cola en worst.

Dan hier nog in Rheiland Pfals waar een kompleet dorp is nagemaakt uit de middeleeuwen wat een goudmijntje is.
met de gehele familie kun je er slapen, eten/drinken , en kleden in middeleeuwse omgeving en gebruiken.
wel heeft de keuken een gastoestel en is het wat schoner :+

Dus dat nu de telefoonfabrikanten met de retrohype mee gaan is niet zo uitzonderlijk toch?
Jawel, getuige de flop die de remake van de 3310 is
Flop in welk opzicht? Commercieel zal het wel goed zijn gegaan, anders gingen ze niet in dat spoor verder. En uitendelijk bepaald dat of het een flop is of niet.
De voornaamste reden waarom de verkoop traag gaat met de nieuwe 3310 is het ontbreken van apps zoals whatsapp en facebook(voor europa iig). Als ze dat voor mekaar hebben zullen de verkoopcijfers wel omhoog gaan. Ik zie nu bijna dagrlijks mensen die zo een toestel heeft passeren.
Voornamelijk als 2de toestel maar toch ze verkopen wel.
Naam van dat dorpje misschien?
Ik denk niet dat veel mensen deze zullen kopen, maar ik denk dat als hun doel media aandacht is (soort van marketing), dat het dan nu al super successvol is.

De hoeveelheid artikelen die ik zag om de 3310 en de 8110 was immens, en zal vast ook zo zijn voor de 2010
ik twijfel nog steeds om een nokia 3310 versie 2017 aan te kopen, als geschenk voor m'n vader.
Hij heeft indertijd de nokia 3310 gehad, die telefoon was echt een baksteen met een batterij die meer dan 1,5 weken meeging. En hij belt toch maar enkel met z'n huidige smartphone. Maar die huidige smartphone gaat amper 3 dagen mee op 1 volle batterij.

Helft van de keren dat je hem belt, is z'n gsm plat.
En voor §50 ga ik er mijn broek niet aan scheuren tbh.
Ze hebben er goed aan gedaan om voor android te kiezen en hun eigen software links te laten liggen.
ja ik heb hem , hij is wel ok, maar dat batterijleven hebben ze ook wel opgehemeld, standby gaat die misschien 2 weken mee, software is best wel brak, ik heb hem ook mijn vader gegeven (72) die heeft er nogal moeite mee.

het is niet meer de software van vroeger
Ik heb zo'n new 3310 als storingstelefoon.
De batterij zal best goed zijn, maar als ik hem in de broekzak heb zet hij elke keer de zaklamp aan en is hij in 2 uur leeg.

Enigste voordeel is dat ik dan niet uit bed gebeld kan worden....
Maar de dag erna krijg je wel de wind van voren op je werk.
Ik heb die telefoon niet gekocht he....

Heb het al een paar keer aangegeven, meer kan ik niet doen.
Van de oude 3310 was de accu anders het zwakke punt. Nokia leverde toen nog nikkel-metaalhydride accus mee met de 3310, daar waar concurrent Ericsson al lithium accus gebruikte. Toen mijn accu de geest gaf heb ik er dan ook zo'n aftermarket Chinese Li accu ingezet.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 2 april 2018 22:36]

Waar ik echt op wacht is een nieuwe bizarre cameraphone. Boeit mij dan niks dat er een zieke hump op zit, als de rest van de phone ook goed is. Mijn broer had zo 1 uit 2012 ofzo, met windows os. Ben de naam vergeten, maar op lowlight na maakt dat ding zelfs nu nog geweldige foto's.
808 ( sy(M)bian ) en de 1020 ( windows phone ) met 41mp camera.

Lijkt alsof Huawei de volgende phone camera heeft gemaakt, maar moet de in depth review nog afwachten ( en jammer genoeg is een toestel van 800+ euro voor mij gewoon te veel van het goede :( ).

*edit: kleine spellings correctie O-)

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 2 april 2018 12:34]

Ik denk dat het Symbian moet zijn en niet Sybian, een sybian wil je echt niet als foon }>
Oops :+ Naja er zijn ook vrouwelijke tweakers denk ik, die stellen zo'n goede trill functie wel op prijs misschien :Y)
Dat gesprek tussen die 3 vrouwen op de trein enkele jaren geleden wordt me ineens veel duidelijker, ik dacht al "die weten veel van Nokia..."
Autoexpert John Cardogan gebruikt op youtube een glazen telefoon die verdacht veel lijkt op een accesoire uit die categorie.
Laat ze maar met de N900 afkomen. Was een top apparaat!
Lijkt me een tiental jaren te vroeg om ook al van dat soort recente toestellen een remake te hebben.
Wat recent lijkt, is alweer een paar generaties oud. Met telefoons gaat dat best snel.
Waarom? Ik ken echt niemand die dit model gehad heeft. Waarom niet een aanzienlijk populairder model zoals de 5110 of 8210?

Ik vraag me wel af of het nieuwe model ook de externe antenne krijgt...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 april 2018 15:17]

Vreemde keus idd, in 1994 hadden we amper GSM in Nederland. Mijn vader was werkzaam voor defensie en die kreeg in 1995 zijn eerste mobiel. 97-98 werd het pas wat meer mainstream en toen de postbank met de c35 van siemens kwam ging het echt los in Nederland. Denk dat t ergens in 2000 was toen ook de 3310 uit kwam.
Oja, Siemens... Laat in de jaren '90 hebben die ook wat mooiere toestellen uitgebracht. Het oranje backlight herinner in mij daarbij nog het meest. Ik bel trouwens nog steeds met een telefoon van Siemens...via VoIP 😌


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8