HMD maakt 4g-versie van 'Matrix-telefoon' Nokia 8110

HMD heeft op het Mobile World Congress de Nokia 8110 4G aangekondigd. Het toestel lijkt op de klassieke Nokia 8110, die gebruikt werd in de film The Matrix uit 1999. De nieuwe versie, die draait op een Nokia-besturingssysteem, komt in juni uit voor 79 euro.

De originele Nokia 8110 stamt uit 1996; het is een zogenaamde sliderphone, waarbij een gesprek aangenomen kan worden door het toestel open te schuiven. Ook de nieuwe versie krijgt die functionaliteit, bovendien kan de Nokia 8110 4G overweg met 4g- en wifi-netwerken en is er ondersteuning voor VoLTE. Dat houdt in dat bellen via 4g-netwerken mogelijk is, mits de provider dat aanbiedt.

Het toestel draait op een Qualcomm 205-soc, heeft 512MB ram en beschikt over 4GB opslagruimte. De nieuwe Nokia 8110 werkt met een eigen besturingssysteem van Nokia. Er kunnen apps op geïnstalleerd worden en HMD noemt daarbij Google Maps, Google Assistant, Twitter en Facebook. Ook staat er Snake op de nieuwe Nokia 8110. Het 2,4"-scherm heeft een resolutie van 320x240 pixels.

Nokia 8110 4G - ReloadedNokia 8110 4G - ReloadedNokia 8110 4G - ReloadedNokia 8110 4G - Reloaded

HMD gaat de nieuwe Nokia 8110 in twee kleuren uitbrengen: zwart en banaangeel. Het toestel is vanaf juni in de Benelux te koop voor een adviesprijs van 79. Het is de tweede keer dat HMD een oude klassieker nieuw leven inblaast, vorig jaar presenteerde de fabrikant tijdens het MWC een nieuwe versie van de Nokia 3310.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-02-2018 • 17:55

96

Reacties (96)

96
94
71
3
0
14
Wijzig sortering
Anoniem: 428562 25 februari 2018 18:10
Wat ik er van begrepen is gebruikt de nokia 8110 een OS met de naam kaiOS, een fork van firefox OS.

https://www.kaiostech.com/
https://twitter.com/kaiostech

Update
Artikel gevonden met iets meer info over kaiOS ...

"We achieve this partially through service fees charged to partners (for example for FOTA) and partially through our proprietary advertising system (KaiAds) that’s developed in-house."

https://www.developingtel...95-kaios-emerging-os.html

Heb geen device met kaiOS en kan dus niets testen, maar apps in de firefox marketplace schijnen
te werk op kaiOS
https://marketplace.firefox.com/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 428562 op 22 juli 2024 13:35]

Ik begrijp niet dat ze deze feature phone niet uitrusten met Android wear. Het schermpje is amper groter dan een smartwatch en nokia stapt zo in een groter ecosysteem van betaal apps, stappentellers, shazam, spotify, OVapps, betaal apps, bank apps...

Met de e-sim in aantocht maakt android wear op featurephones helemaal een topper want dan kan je eenvoudig switchen van uw dure flagship naar een good old nokia.

Mogelijkheden zat om een feature phone zo te ontwikkelen dat deze niet enkel geschikt is voor de armere medemens maar ook populair kan zijn voor hipsters, mensen die geen fullscreen touch willen, digital natives die op een avondje uit weer ff old school willen gaan met enkel whatsapp en telefoonfunctie en reizigers die een telefoon mensen waarvan de batterij 1week mee kan.

Spijtig is het design van de 8110 om van te huilen. Het lijkt een cheap afkooksel van op de kermis terwijl de originele veel meer karakter heeft.

De 8110 vond ik een hele mooie telefoon. Sleeky design in die tijd en dé top feature was dat je een extra dikke batterij er op kon opklikken!

Mss ideaal kickstarter idee! Handy 90-ties oldschool android wear phone.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 13:35]

Helemaal eens, nog niet eens over nagedacht! Ik ben op zoek naar een dumb phone waar alleen WhatsApp op draait (en bellen natuurlijk) met een oldskool Nokia batterijduur, 2G zou daarvoor meer dan genoeg zijn. Dan zou Android Wearable een uitkomst zijn!
2g is bijna dood en 3g gaat op ten duur ook uit. Daarbij is 4g beter voor je accu
2G blijft nog jaren in de lucht. 3G gaat er wel uit ten faveure van 4G.
Google maps en google assistant worden genoemd als voorgeinstalleerde apps. Ik vermoed dat zowel kaiOS als HMD Global per verkochte telefoon een vergoeding krijgen van Google en dat dat de motivatie is om deze telefoon te maken en te verkopen. Ik vind het ook een gemiste kans voor HMD Global om een leuke telefoon te maken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 428562 op 22 juli 2024 13:35]

GSMhelpdesk:
De nieuwe Nokia 8810 draait op het KaiOS, een afgeleide van het Android besturingssysteem. Dit maakt het mogelijk om op het toestel bepaalde apps te gebruiken. Zo zijn er al apps beschikbaar voor Facebook en Twitter en zal mogelijk in de toekomst ook WhatsApp beschikbaar komen voor het toestel. Bijzonder detail is dat de Nokia 8810 over 4G ondersteuning beschikt en ook geschikt is voor VoLTE (bellen via 4G netwerken).
Afgeleid van Android dus.
Ik verwacht dan dat Telegram ook snel met een app gaat komen want zij ondersteunen ook veel platformen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 22 juli 2024 13:35]

kaiOS gebruikt net als android een linux kernel en verder gebruikt kaiOS de HAL van android verder is er niets android aan kaiOS. kaiOS ondersteund geen java dus porten van android apps gaat hem niet worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 428562 op 22 juli 2024 13:35]

Als het alleen de Linux kernel en HAL zijn vind ik niet dat ze het "afgeleid van Android" mogen noemen.
Maar het zal wel zo zijn, ik weet het niet. Maar zo zou je MacOS ook bijna afgeleid van Android mogen noemen want dat gebruikt ook de Linux kernel.
MacOS gebruikt de BSD kernel ;)
Ik dacht de Mach kernel
Ik zal niks meer zeggen :X
De info die ik heb komt voornamelijk van wikipedia ...

Core technologies
The initial development work involves three major software layers:
Gonk – platform denomination for a combination of the Linux kernel and the HAL from Android
Gecko – the web browser engine and application run-time services layer
Gaia – an HTML5 layer and user-interface system

https://en.wikipedia.org/wiki/KaiOS
https://en.wikipedia.org/wiki/Firefox_OS
Daar lees ik dat het een aangepaste versie van KaiOS is: Smart FeatureOS.
Niet dat het iets met jouw reactie te maken heeft, maar het is wel handige info.
Wat een berg onzin in 1 post.

MacOS draait niet op een Linux kernel. Het draait op Darwin wat een fork is van volgens mij FreeBSD (of anders een andere BSD).

Verder is niet alles wat op een Linux kernel draait een “afgeleide van Android”, want Android is juist op Linux gebaseerd. Linux is niet afhankelijk van Android maar andersom wel. Eigenlijk is Android gewoon een Linux distro, net als Ubuntu, Fedora, etc, maar met een desktopomgeving die speciaal voor smartphones is geoptimaliseerd.

KaiOS is dus geen “afgeleide van Android”, maar gewoon een op Linux gebaseerd mobiel OS, en volgens iemand hierboven een fork van FirefoxOS, waar Mozilla ooit mee bezig was, maar ondertussen mee gestopt is.
Verder is niet alles wat op een Linux kernel draait een “afgeleide van Android”, want Android is juist op Linux gebaseerd. Linux is niet afhankelijk van Android maar andersom wel. Eigenlijk is Android gewoon een Linux distro, net als Ubuntu, Fedora, etc, maar met een desktopomgeving die speciaal voor smartphones is geoptimaliseerd.
Ik weet niet of dit nog relevant is na de merge van de Android Kernel terug in de Linux Kernel, maar destijds kozen veel mobiele OS-fabrikanten voor de Android kernel vanwege de driverondersteuning. Android was (is?) dus meer dan alleen een linux Kernel met een mobiele desktopomgeving: je kreeg (krijgt) er ook de nodige hardwareondersteuning bij. Vandaar dat bijvoorbeeld webOS en Firefox OS op de Android kernel gebouwt zijn, net als Sailfish.
Ter illustratie: dit antwoord is op de Jolla website te vinden op de vraag of Sailfish de Android Kernel gebruikt (2014):
Yes and no. The basis is a kernel for android since we needed the ODM support and they only deliver android kernels. However it has been as good as possible been synced with upstream stable (I think the last release was synced up to 3.4.92 stable). So there are android bits in it, but it is also upstream. To be honest an android kernel is just an upstream snapshot with some android fairy dust and drivers sprinkeled in. The difference in the end is pretty small and we did our best to make it even smaller.

Also the bits for the android kernel are totally open, its only a few userspace blobs that are closed android blobs. More or less similar to people who run Nvidia closed drivers for example on their desktops/laptops (except that in Jollas case there is libhybris in between to be able to use a true Linux userspace on top )

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 13:35]

MacOS gebruikt niet de Linux kernel. Doe je huiswerk maar opnieuw.

Ik zie dat je t inmiddels weet :)

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 22 juli 2024 13:35]

dit gaat over de 8810.... wij hebben het over de 8110
GSMHeldesk is er een beetje willekeurig in, ik denk dat ze ook de 8110 bedoelden.
In het wereldberoemde eerste deel van de film The Matrix gebruikte hoofdrolspeler Neo een Nokia 8810 die drie jaar eerder in 1996 was uitgebracht. Dat heeft ervoor gezorgd dat de Nokia 8110 'bananaphone' een cult status heeft gekregen. 22 jaar na de introductie van de Nokia 8110 brengt HMD Global het toestel opnieuw uit
Volgens Wikipedia komt de 8810 uit 1998 en is daarmee dus pas 20 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 13:35]

Anoniem: 939609 25 februari 2018 19:01
Chipset: Qualcomm® 205 Mobile Platform (MSM8905 Dual Core 1.1 GHz)
OS: Smart Feature OS
RAM: 512MB LPDDR3
Storage: 4GB eMMC internal memory
Display: 2.4-inch QVGA 320x240 display, curved display
Camera: 2MP rear camera
Connectivity/Sensors: Wi-Fi 802.11 b/g/n, BT 4.1, GPS/AGPS, micro USB 2.0, 3.5mm AV jack
Battery: 1500mAh (kleine maand standby & 8 uur bellen)
Audio playback file formats: AAC, AMR, MP3, MIDI, Vorbis
Micro SIM slot

De 2MP Camera zal ws net zo onbruikbaar zijn als die van de 3310
De Nokia 7110 had zo'n knopje waarmee het klepje open sprong. Dat had de originele Matrix telefoon niet - die in de film was gemodificeerd.

Die functie zou ik graag terug zien. En ja, zoals zovelen hier aangeven mag Whatsapp niet ontbreken.

Aangezien het een eigen besturingssysteem is maak ik mij wel zorgen over updates voor het OS en de geïnstalleerde apps.
Nou inderdaad. Speciaal daarvoor toen die 7110 gekocht. En gebruikt tot dat hij het echt niet meer deed. Dat schietklepje was zo ontzettend gaaf!

Ik zou deze nieuwe Nokia 8110 zo kopen als hij dat gewoon wel had...
Dat was inderdaad erg cool - ik heb zelf ook een 7110 gehad (en ik heb hem zelfs nog steeds).

Fijne telefoon ook, omdat de microfoon onderaan het uitschuivende gedeelte zat, had je een heel goede kwaliteit.

Zo te zien hebben ze dat bij dit toestel niet gedaan - ik zie onderin het basis gedeelte een gaatje voor de microfoon. Jammer, gemiste kans (en maakt dat hele klepje gelijk een stuk minder nuttig)

Edit: Volgens een korte preview is dat toch wel het geval:
And while the new 8110 4G doesn't look identical to the handset of old, there's still a sliding cover protecting the keypad for when being carried in the pocket and extended downwards in use, bringing the microphone closer to the mouth.
Maar ik moet het nog maar zien, ik zie duidelijk een gaatje onder de "0" toets. Ik zie bovendien geen metalen strips die destijds gebruikt werden om het microfoonsignaal te geleiden. Je kon namelijk ook gewoon met het klepje dicht bellen als je dat wilde.

En het is ook een "fidget spinner" speeltje voor de neuroten onder ons :')
"Slide to answer a phone call and close it to end, as well as spin helicopter style on its axis," HMD said.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:35]

Ook een voordeel van de 7110 was het wieltje ipv. de up an down knopjes.
Die website ziet er een beetje guur uit... Ik vertrouw het allemaal niet echt
Het is denk ik een Aziatische die die met auto translate is overgezet, inhoud lijkt mij wel te kloppen namelijk alleen taal en zins gebruik vallen negatief op.
Volgens Firefox tracht die website mij te volgen en heeft dat geblokkeerd. Lekkere website ...
Is ook gebaseerd op Firefox os 8)7
Tja, nostalgie is een sterk te misbruiken middel.

Vraag me echter wel af wat het nut is van 4G als je 3 keer op een knop moet drukken om een letter te krijgen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 13:35]

De 4G functionaliteit lijkt me eerder om ervoor te zorgen dat je hem nog kan gebruiken wanneer 2G en 3G uit de lucht zouden gaan.
En als bijkomend voordeel dat je het als hotspot kan gebruiken bij Tele2 ;)
Tja, nostalgie is een sterk te misbruiken.
Wat is hier misbruik aan? Blijkbaar is er vraag naar dit soort toestellen, en is er dus een hang naar het verleden. Als mensen dan blij worden van dit soort producten snap ik niet wat je hier als misbruik in ziet, het feit dat het bedrijf er geld aan verdient? Dan kun je werkelijk alle bedrijven en mensen wel misbruik toeschrijven.
Het aanbod van goede feature phones is de laatste tijd erg mager. Héél veel smartphones, een paar dumbphones, maar daar tussen in, de feature phones, dat valt zwaar tegen, en dit model springt in dar gat. Ik ben smartphonemoe maar een dumbphone gaat me te ver.
Denk dat het toestel wel T9 ondersteund ;)

EDGE is niet heel erg bruikbaar voor internet en 3g wordt steeds verder uitgeschakeld, dus daarom 4g lijkt mij.
Vraag me echter wel af wat het nut is van 4G als je 3 keer op een knop moet drukken om een letter te krijgen.
In India een van de meeste successvolle providers is Jio, een budget 4G-only provider.

Zij hebben een eigen 4G feature phone gemaakt en het verkoop best wel goed.

Je hebt te maken dat in andere delen van de wereld 2G en 3G netwerken niet zo goed zijn en steeds minder worden, daarnaast als je geen smartphone wilt hebben maar de hotspot functionaliteit wilt gebruiken voor je laptop of tablet....
In het filmpje is te zien dat hij ondersteuning heeft voor een hotspot modus, hiermee heb je dus een eenvoudige, goedkope telefoon die ook als 4g modem kan worden gebruikt. De toegevoegde waarde is beperkt maar dat maakt 4G wel nuttig. Daarnaast is dit natuurlijk een 'tele2' editie.
Heh... En jij denkt dat met een beetje swipen je 2G vol weet te krijgen?
VoLTE is een andere term voor bellen via 4G. Dat betekent eigenlijk dat het toestel toekomstklaar is voor de komende 10 jaar.
Ze hebben bij HMD donders goed in de gaten dat je ook een oude koe behoorlijk uit kan melken als je diezelfde oude koe in een iets nieuwer jasje kan steken. Ze hebben het goed afgekeken van Nintendo ;)
Opzicht niet erg, want de prijs is gewoon acceptabel, ik had het uitmelken genoemd als ze er een premium toestel van gemaakt hadden (qua prijs dus).
Is ook zeker niet erg. Ze gaan er gewoon met dit soort dingen van uit dat ze volumes kunnen pushen, en ook daarme kun je leuk geld verdienen.
Ik ben zeer gecharmeerd van dit toestel, als hij inderdaad whatsapp aan kan en/of telegram, dan laat ik mij huidige toestel vaker thuis liggen. Lage marges hoog volume, alleen maar beter, make nokia great again! :+
Maar is het niet een premium prijs voor wat je krijgt? Feature phones, met vergelijkbare functies, heb je al voor een paar tientjes. Deze kost €79. Voor datzelfde geldt heb je een Android Go telefoon met veel betere specs. Bijvoorbeeld de Nokia 1.
Ja daar heb je gelijk, maar ze hadden een veel duurder toestel kunnen maken vergeleken met hun 3110 bij introductie. Ik vind 80 euro mooi bedrag voor iets wat simpelweg gewoon anders is dan veel van de toestellen die nu circuleren. Je kan het ook zo zien: voor 80 euro heb je iets anders dan de rest :)
Kijk 3 sec naar etsy en dan zie je wat mensen vragen voor nostalgie :+
Nou ja, ze gebruiken inderdaad de oude modellen als inspiratie en als marketingpoint... ik vind het maar prima. Wij dumbphonegebruikers hebben niet erg veel te keizen gehad, de laatste jaren. Als ik hier in Finland kijk wat er in de winkel te koop is, dan zijn de meeste dumbphones óf van die super el cheapo 15 euro toestellen met nul komma nul features, óf gespecialiseerde toestellen voor ouderen (extra grote knoppen en zo).

Nokia/HMD mikt juist op de mensen die een dumbphone willen maar toch een beetje leuk uitziende/hippe telefoon willen hebben, en daar is zeker een markt voor. Het is ook in mijn ogen niet zozeer een oude koe in een nieuw jasje, maar meer een nieuwe koe in een oud jasje, een beetje zoals de nieuwe Mini of de nieuwe Fiat 500: niets ouderwets aan, anders dan dat de design ervan door de klassiekers is geïnspireerd.
Anoniem: 658112 25 februari 2018 17:58
Dit toestel zou ik kopen voor mijn kinderen denk ik, of als reserve telefoon. Specs maken niet veel uit, als ze maar kunnen bellen als er iets is en als er maar een spelletje op staat ( snake is goed voor ze, gameplay >> grafische pracht en praal _/-\o_ ).

En ik vind ze er ook nog eens cool uitzien 8-)

Whatsapp ondersteuning zou dan wel weer een vereiste zijn van mij, fb hoeft dus totaal niet.
Helemaal met je eens. Met Whatsapp erbij wordt dit mijn weekendje weg / fiets telefoon. Altijd handig.
Als er Whatsapp op draait is er volgens mij wel een markt voor dit soort toestellen. En dan niet eens als dagje weg/festival telefoon.
Haha voor deze prijs is dit toestel een instant buy. Makkelijk voor fitness, watersport of klussen maar toch nog een ambulance moet bellen :+
En voor vele waaronder ik: nostalgie.
Helemaal met je eens dat Whatsapp eigenlijk niet zou mogen ontbreken. Met Whatsapp (al is het alleen ondersteuning voor tekstberichten) heb je een toffe telefoon zonder teveel afleiding en ben je toch bereikbaar via de belangrijkste kanalen (email, whatsapp, sms en bellen).

Als het alleen bij FB blijft zie ik een beperkte onderscheidende waarde ten opzichte van veel andere "domme" telefoons
Helemaal met je eens dat Whatsapp eigenlijk niet zou mogen ontbreken.
Buiten sms een messenger die op de andere (veelgebruikte) os'en beschikbaar is
Dat hoeeft niet persé WA te zijn, als er maar een tegenhanger is op andere apparaten, ben ik al tevreden
Een beetje een vage site.
En boven aan staat geel groot: crypto currency
Anoniem: 658112 @j1b2c325 februari 2018 21:53
Als ik dat lees kan kaiOS evenweg met alle apps die op Firefox OS draaiden ( marketplace kan gewoon gebruikt worden).

Maar dat betekent niet dat apps ook overweg kunnen met de lage resolutie van het scherm vrees ik?
Iets zegt me dat het niet helemaal betrouwbaar is.
Iemand die ervaring heeft met een gekromde telefoon zoals deze? Hoe zit dat in je broekzak?
Geen ervaring ermee, maar als ik al die verhalen hoor van smartphones die vervormd zijn doordat ze de hele tijd in de broekzak zitten, dan is een gekromde telefoon zo'n slecht idee nog niet. :)
Met de 7110 destijds was dat geen probleem. Die was ook een beetje gekromd (ook omdat de accu onderaan taps toeliep).
Juist extra lekker, want die kromming valt om je been heen, dus je hebt minder duidelijk 'een blokje' in je broekzak.
Valt me persoonlijk erg tegen. Lijkt op een telefoon voor kinderen die te koop is bij de Intertoys of Bart Smit. Is in mijn inziens geen ode aan de 8110. Zelfde gevoel als bij de 3310. Mag wel wat meer premium.
Dat is waar, de 8110 was destijds een toptoestel, en geen budget ding.

Persoonlijk zou ik wel graag een remake van de 8210 zien. Dat was echt de top van die tijd wat mij betreft. Ik heb er (naast de 7110) ook nog een, maar het ding is helemaal uitgemergeld en het scherm is gaar (bekend probleem, vervaagde doordat de geleidende rubber strip krom trok). Maar wat een mooi ding destijds. Ik miste alleen heel erg de T9 en de bekabelde internetverbinding (9600 baud, heel veel gebruikt op de 7110), de 8210 moest het helaas met irDA doen, en dat viel vaak uit.

Maar de 8210 was echt zo'n leuk klein telefoontje. Destijds was het nog hoe kleiner hoe beter (in tegenstelling tot tegenwoordig). Maar dat heeft naar verluid hier mee te maken ;)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:35]

Als we dan toch remakes mogen kiezen, wil ik graag een remake van de Sony Ericsson M600i!
En een HTC HD2! ^^
En de 9110 communicator!
Niet helemaal hetzelfde, maar misschien is dit een alternatief als je zoiets zoekt:

https://www.indiegogo.com...ard-mobile-device-phone#/
Ja, ik wacht nog op de levering van de mijne :P
En ik hoor net dat het ook nog Sailfisch 3 gaat ondersteunen :D
Ik ook... Heb er op de valreep nog eentje besteld. Ik had destijds al een Psion series 5 (en heb die nog steeds liggen trouwens) dus ben heel benieuwd. Ik mis een echt toetsenbord wel. Swype (of liever gezegd de ingebouwde functie in Gboard) heeft het wel een stuk makkelijker gemaakt op een smartphone maar het blijft behelpen.

En cool van Sailfish, had ik zelf nog niet meegekregen.
Voor 79EUR wil ik deze wel aanschaffen als back up toestel, enige vereiste is dat whatsapp er op wil werken :)
Als er Whatsapp op werkt zou het nog wel een heel populair toestel kunnen worden
Het toestel ziet er gelikt uit, weinig op aan te merken behalve dat HMD geheimzinnig doet wanneer er word gevraagd of Whatsapp op de phone kan draaien. Ben bang van niet maar hoop het wel.
En een klein minpuntje is dat de slider niet spring-loaded is zoals dat voorheen wel het geval was, al mag dat geen probleem zijn voor zo een leuk toestel in die prijsklasse. Ik ga er zeker 1 kopen.
Ik vermoed dat als Whatsapp er op zou draaien HMD dit als grote feature naar buiten had gebracht. Tenminste dat zou ik doen als ik de marktingstrategie mocht bepalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.