Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google investeert 22 miljoen dollar in besturingssysteem voor goedkope telefoons

Google heeft 22 miljoen dollar geÔnvesteerd in KaiOS, een besturingssysteem voor goedkope telefoons. Dat besturingssysteem draait onder meer op de Nokia 8110 4G van Nokia, de heruitgave van de 'bananentelefoon'.

Google werkte al samen met het bedrijf achter KaiOS om zijn diensten als Assistant, Maps en YouTube beschikbaar te maken voor telefoons op dat platform en nu heeft Google dus ook geld overgemaakt, meldt KaiOS Technologies. Assistant, Maps en YouTube werken met webtechnieken als html, JavaScript en css op de telefoons, die werken op weinig krachtige processors, en met relatief weinig geheugen en opslag.

Nokia liet al zien dat de Google-apps werkten op KaiOS met de demonstratie van de 8110 4G eind februari op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Daarbij zitten ook apps van Facebook en Twitter op de telefoon en zegt het bedrijf dat het eraan werkt om ook WhatsApp op KaiOS te krijgen.

KaiOS ziet de integratie van vooral Assistant als grote stap voor KaiOS, omdat het zo makkelijker wordt om teksten te maken en commando's in te voeren op de telefoons, die vaak alleen een numeriek toetsenbord met t9-functie hebben voor invoer. Wat het bedrijf verder met het geld gaat doen, is onbekend. KaiOS werkt behalve met HMD†samen met TCL, het bedrijf dat licenties heeft op merknamen als BlackBerry, Alcatel en Palm.

Terugkijken: videopreview van onder meer de Nokia 8110 4G vanaf het Mobile World Congress

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-06-2018 • 12:00

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Wel de moeite waard om te noemen, KaiOS is een doorontwikkeling van het Firefox mobiele OS en is volgens mij hoofdzakelijk om PWA's te draaien
dus eerst stappen we van Symbian af omdat 'smartphone needs moar features roar' en vervolgens gaan we 22 miljoen steken in het ontwikkelen van een NIEUW simpeler mobiel OS...

Hadden ze niet gewoon Symbian kunnen uitbreiden? Of is dat gewoon technisch onmogelijk?
Op mijn Nokia N95 8GB kon ik gewoon internetten, flash dingen draaien etc. :+
Dit is een OS dat apps draait die eigenlijk gewoon web-apps zijn. Makkelijker te maken en distribueren dan weer een andere native implementatie.
dus eerst stappen we van Symbian af omdat 'smartphone needs moar features roar' en vervolgens gaan we 22 miljoen steken in het ontwikkelen van een NIEUW simpeler mobiel OS...

Hadden ze niet gewoon Symbian kunnen uitbreiden? Of is dat gewoon technisch onmogelijk?
Op mijn Nokia N95 8GB kon ik gewoon internetten, flash dingen draaien etc. :+
Vreselijke die (digitale) conjunctuur. Een product/dienst/applicatie begint met wat basisfunctionaliteit, mensen vinden het heerlijk juist vanwege de simpliciteit. Hetgeen wint aan populariteit, de producent en/of investeerders ruiken geld en verruimen budget, breiden features uit onder het mom 'meer is beter'. Het eindigt in een hopeloos groot en log geheel, niet meer voldaan aan de initiŽle behoefte.

Zat voorbeelden van dit soort feature creep:
- Hyves
- MSN/Yahoo
- Kazaa
- Imgur
- Whatsapp
- Facebook
- Android/iOS
- Windows
- WinAmp / Realplayer
- MS Word
- fotocamera's
- de stereo torens uit de jaren 90
- koelkasten (selfiecamera's serieus?)
- de hedendaagse smartphone
(- zo'n beetje iedere applicatie met een Lite/Light variant)

Enorm vervelend is dit. Die mythe van stilstand is achteruitgang zou eens afgeschoten moeten worden.

[Reactie gewijzigd door geekeep op 28 juni 2018 16:28]

Erg jammer dat Firefox OS, Ubuntu en Jolla het niet hebben gered (hoewel Jolla nog actief is lijkt de oorspronkelijke energie wel te zijn vervlogen en richt het zich nu op lokale platforms voor democratische regimes als in Rusland en China). Een onafhankelijk en Europees platform zou toch wel fijn zijn...
UBPorts Heeft de ontwikkeling van Ubuntu Touch overgenomen. Dus het leeft nog soort van. Maar je zou het dood kunnen noemen omdat er geen toestellen meer van uitkomen.
Een doorontwikkeling inderdaad, maar er wordt betwist of ze nou eerlijk spelen met de licensing; iemand zou de veranderingen moeten open-sourcen, maar dat gebeurt niet (en men weet niet precies wie het zou moeten doen); zie:

https://discourse.mozilla...terms-of-firefox-os/29223

https://news.ycombinator.com/item?id=16462261
Dacht juist dat android go daarvoor bedoeld was, of is dit voor nog simpelere telefoons?
Niet alleen Android Go maar Android in het algemeen is ontworpen voor low-end toestellen, ook al is de hardware ondertussen veel krachtiger, het OS zit vol met ontwerp keuzes die overduidelijk bedoeld zijn om met heel weinig resources te kunnen draaien.

Beetje kortzichtig IMO, want het is met de huidige hardware al lang niet meer nodig maar het OS en de apps die er op draaien worden er een flink stuk complexer door.
Heb je voorbeelden van die ontwerpkeuzes?
Een v/d grootste is het gebruik van Activities i.p.v monolithische applicaties (zoals op iOS). In Android is in principe elk scherm een op zichzelf staand iets en kunnen Activities die niet op het scherm staan (ook van dezelfde app) uit het RAM geknikkerd worden.

Dit voeg een hoop complexiteit toe (Activity lifecycle) welke je in een monolitische app niet hebt.

Een ander voorbeeld is het gebruik van 16-bit identifiers voor methods in het DEX formaat, hierdoor loop je tegen problemen aan als je meer dan 65536 methods in je app hebt (en dat gebeurt nogal snel). Hier hebben ze dan weer omheen moeten knutselen in latere Android versies door je app op te spitsen in meerdere DEX files (multidex), wat dan weer niet werkte op oudere versies waar je dan weer een multidex support library nodig had. Hoop gedoe alleen maar om 2 bytes per method uit te sparen (niets geleerd van het y2k probleem blijkbaar).

De max. heap size limit is er nog zo eentje, de hoeveelheid heap space die een Dalvik app mag gebruik is vele malen lager dan het totale RAM. Dit wordt bepaald door de fabrikant en verschilt per model. Ik weet niet hoeveel apps dit nog doen, maar in principe zou je er rekening mee moeten houden dat je app maar 16MB RAM kan gebruiken (dit is de min. gegarandeerde heap size limit), de meeste toestellen mag je meer gebruiken, maar je mag er eigenlijk niet van uit gaan dat je meer dan 16MB beschikbaar hebt. Heb het even opgezocht, vanaf Android 6.0 is de minimum verhoogd naar 32MB.
Ik denk dat je statement dan moet zijn dat er bij het ontwerp ook rekening is gehouden met lowend. Google is het inmiddels volge 's mij wel zat dat Android op vanalles wordt gezet zonder goede user experience en focussed duidelijk op high end. Wellicht een verschil tussen doelgroep en technische mogelijkheden
Ik denk dat je statement dan moet zijn dat er bij het ontwerp ook rekening is gehouden met lowend.
Het is duidelijk designed voor wat nu ultra low-end devices zijn anders had je deze keuzes niet gemaakt. De kosten voor deze keuzes zijn namelijk vrij hoog, in complexiteit van het OS, van app development en in de beperkingen die je oplegt aan apps.

Overigens is dit gewoon kortzichtigheid van Google. De 'low end' waar Android voor gebouwd is bestaat al lang niet meer, en de keuzes die hier voor gemaakt zijn slaan ook nergens meer op, eigenlijk al sinds bijna dag 1 niet. Google heeft gewoon niet voorzien dat de ontwikkeling van smartphone hardware zo snel zou gaan.

Bedenk dat Android oorspronkelijk een soort BlackBerry clone was en waarsch. gericht op vergelijkbare hardware (trage CPU met een paar MB geheugen). Dit soort keuzes maak je nl. alleen als je praat over megabytes RAM in een telefoon, niet over gigabytes. Zelfs het goedkoopste Samsung toestel uit de pricewatch nu (J1, §79) heeft 1GB RAM. Toen Android ontwikkeld werd liepen we nog met Nokia N95's e.d. rond, en dat soort hardware is Android ook voor ontwikkeld.
Google is het inmiddels volge 's mij wel zat dat Android op vanalles wordt gezet zonder goede user experience en focussed duidelijk op high end.
Daar zie je in de praktijk echter niets van. Veruit het grootste aantal Android toestellen is low-end, tenzij je je kan veroorloven om >80% van je potentiŽle klanten te verliezen zal je dus je apps moeten bouwen voor dat soort toestellen.

In feite heb je dus weinig aan een high-end Android toestel, maar heel weinig apps zullen er optimaal gebruik van maken want die zijn allemaal gebouwd met low-end in het achterhoofd. Ik merk dit als app developer zelf ook, vaak genoeg een feature moeten schrappen omdat er niet genoeg toestellen zijn waar het op werkt.
Jaja, dus omdat een app niet alle features van de highend telefoon ondersteund, heb je weinig aan een snelle telefoon. Dat lijkt me een beetje een vergelijking dat als je niet op een circuit rijdt, je niks aan een snelle auto hebt. Bij de start van Android had je ook Palm OS dat feature richt maar traag was en window mobile hetzelfde, dus dat dit er van oorsprong in zit is slim en wellicht toendertijd een succesfactor
nee, het zegmaar meer dat je een snelle auto hebt voor dagelijks gebruik met snelheidslimieten, dan heb je niks aan de snelheid, en als Er maar een paar circuits zijn waar jij op mag rijden...
De max. heap size limit is er nog zo eentje, de hoeveelheid heap space die een Dalvik app mag gebruik is vele malen lager dan het totale RAM. Dit wordt bepaald door de fabrikant en verschilt per model. Ik weet niet hoeveel apps dit nog doen, maar in principe zou je er rekening mee moeten houden dat je app maar 16MB RAM kan gebruiken (dit is de min. gegarandeerde heap size limit), de meeste toestellen mag je meer gebruiken, maar je mag er eigenlijk niet van uit gaan dat je meer dan 16MB beschikbaar hebt. Heb het even opgezocht, vanaf Android 6.0 is de minimum verhoogd naar 32MB.
De Dalvik engine is dan ook al een paar jaar terug aan de kant geschoven ten gunste van ART. In Kitkat was dat nog optioneel, sinds Lollipop (2014) wordt Dalvik al niet meer ondersteund.
In ART worden apps ahead of time compiled en is ODEX vervange door ELF. Iets wat overigens in Nougat (2016) nog verder verbeterd is door middel van code profiling die at runtime nog de performance verbeterd.
Dat Dalvik vervangen is door ART veranderd v.z.i.w. niets aan de heap size limieten.
Ik lees in het artikel dat het onder andere om telefoons met t9 gaat. Dus buiten de lagere systeemvereisten zijn er andere zaken die anders werken dan op (budget) smartphones.
Android heeft ondersteuning ingebouwd voor o.a. USB en bluetooth toetsenbord, muis, ...
Een T9 toetsenbord kan perfect via een app (elk ander on-screen toetsenbord is ook een 'app')

Wat ik me nog herinner van mijn Symbian smartphone is dat die smartphone enorm lage specs had, maar toch vlot draaide, gezien Symbian gemaakt was om zo min mogelijk resources te gebruiken (Symbian was ook het besturingssysteem van de 'gewone' oude Nokia toestellen). Hopelijk willen ze hiermee dezelfde richting uit, waardoor er echt lange batterijduur voor smartphones komt.
Denk aan telefoon onder de 80 euro. Android Go is meer voor telefoon "vanaf" 80 euro. Heel kort door de bocht.
Dit is gewoon puur invloed kopen in het geval dat dit de standaard wordt voor feature phones.
Google als standaard zoek machine, google apps en diensten voor geinstalleerd en goede integratie met het google ecosysteem. Zolang zij maar goede integratie hebben vind google het al snel prima en met het geld is de kans dat dat ineens omslaat vrij klein. Slimme kleine investering voor een bedrijf als Google.
Welkom in de monopolisering.
Standaardisatie is goed maar als alles door een bedrijf wordt gecontroleerd, is dat heel fout.
Jammer dat google hier ook alweer zon dikke vinger in de pap heeft. Het zou imho wel goed zijn als er naast google/apple een ander alternatief komt.
Assistant, Maps en YouTube werken met webtechnieken als html, JavaScript en css op de telefoons, die werken op weinig krachtige processors, en met relatief weinig geheugen en opslag
Ook na drie keer lezen snap ik niet wat er bedoeld wordt. Het is net alsof men hier wil zeggen dat tragere processoren gebaat zouden zijn bij complexe software?

JavaScript, CSS en andere WEB technieken zijn zwaar werk voor de CPU en hebben veel resources nodig. Een gewone executable kan met veel minder toe als hij van een gewone GUI gebruikt maakt.
Het gaat er on dat ne 1 geen opslag nodig hebt.
2 dat Google alle info van jou kan krijgen
3 Google kan dan bepaalde dingen in de cloud renderen...
verdorie, nu heb ik die 'ring ring ring ring ring ring bananaphone' na tig jaar ineens weer in mijn hoofd... bedankt, tweakers! :P
Google is al dominant in dataverzamerling / profilering op internet en op smartphones (~85% van alle smartphones via Android). Maar: in sommige landen (bijv. India) zijn 2/3 van alle telefoonverkopen zijn nog steeds featurephones, niet smartphones. Deze stap van Google zorgt voor toegang tot dataverzameling op featurephones, iets dat nu Google nog mist.
Volgens mij heb jij helemaal niet naar de statistieken gekeken die jij publiceerde. De eerste link dateert vanuit 2014. Daarna is het helemaal in elkaar gedonderd met de featurephone markt in India. De tweede link is lastiger lezen, maar heel snel is te zien dat het gaat om de mondiale marktaandeel per segment. Dat is alleen maar een bewijs dat deze telefoons wel voor AziŽ bedoeld is (gezien dat ruijm 65% van featurephones daar afgenomen worden). De IndiŽrs zijn gehecht aan hun technologie en verandering gaat op een rappe tempo. Operation Elop vertelde juist hoe deze strategie strandde voor de originele Nokia. De featurephones als keuze om aantallen te verschepen werd al jaren geleden als doodlopend spoor gezien. Het zou interessant zijn om te zien hoe dit project vaart, maar aandelen ga ik niet kopen.

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 28 juni 2018 13:07]

Wat is je punt precies? Voel je vrij om de statistiek van vorig jaar te zoeken en hier te delen. Feit is dat de featurephone een grote en relevante markt is, wat ook door de investering van Google onderstreept wordt.
Het vinden van passend statistieken voor 2017 rond feature phones is al een indicatie van hoe weinig interesse er is voor deze markt. De enige wat ik zo snel kon vinden is van Nokia zelf. Mijn punt is dat het een kleine dalende markt is met hele lage marges en dat gaat niet echt veranderen in de nabije toekomst. Mijn punt was niet om per se je af te fluiten voor gebruiken van 4 jaar oude statistieken of het kennelijk verkeerd lezen van de 2de statistiek. Het is echter niets minder dan logisch in een open forum.

Als het trouwens een grote en relevante markt was, was de investering veel meer dan de druppel op een hete plaat die de 22 miljoen voor Google is. Het is een kleine markt, maar deel van het veroveren van 100%. Om hierin de grote feature phone speler in Nokia te omarmen is wel een logische keuze.
Blijkbaar verschillen wij van mening wat 'relevant' of 'groot' betekent, dat is prima. Ik vond deze twee achtergronden wel interessant: 1https://www.digitaltrends...s-smarter-feature-phones/ 2 https://www.counterpointr...-next-wave-of-lte-growth/
Ja, de eerste noemt 1.3 miljard feature phones in gebruik. Maar hoeveel van deze gebruikers hebben een telefoon van 5+ jaren oud en kopen een smartphone bij afdank van hun feature phone... Niet duidelijk. De 2de artikel liet zien wat de verkoopcijfers van 4G feature phones zijn. in 2018 lijkt een daling van ongeveer 20% te worden verwacht naar onder de 100 miljoen en de lijn zet aardig door naar de kelder... Zoals ik schreef in mijn eerste respons. Het zou interessant zijn om te zien hoe dit ontwikkelt, maar ik koop geen aandelen.
Ik vraag me af wat er wordt bedoeld met geinvesteerd. Als het een investering is waarbij Google niet direct aan de touwtjes mag trekken zou ik nog zeggen ok nice. Maar als Google hierbij direct een enorme invloed kan uitoefenen op ontwikkeling van de software en de licensie modellen dan ben ik toch bang dat we naar een Android Mini/Lite variant toe schuiven.

In zo een situatie kan Google afnemers verplichten om licensies te nemen op de Google applicaties en anders is het een half bruikbaar systeem gezien de doelgroep.
Google verzamelt data, en dat is hun businessmodel. Ze willen altijd en overal alles van je weten, om het vervolgens (al dan niet indirect ) door te verkopen, en precies dat is het doel van deze investering.
Licenties(gelden) etc. vinden ze echt niet boeiend.
Knap dat ze die apps ook werkend krijgen op telefoons met minder krachtige processors en minder geheugen! :)
offtopic:
Doet me telkens denken aan dit clipje met bijbehorend liedje :)
Ze hebben toch al een besturingsysteem voor goedkope telefoons? ;-)
Zeker, het gaat ook niet om het os, het enige wat Google wil is geld, door jouw informatie te verkopen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True