Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HMD presenteert 4g-versie Nokia 3310 met Android-fork YunOS in China

Het Finse HMD Global heeft in China een variant van de 3310 met 4g aangekondigd. De telefoon heeft veel meer opslag dan de versie met 2g en 3g van vorig jaar. Bovendien staat er YunOS op, een besturingssysteem van Alibaba Cloud, gebaseerd op het Android Open Source Project.

De 4g-versie is iets groter dan de versie met 2g en 3g. In plaats van 115,6x51x12,8mm is de 4g-versie 117x52,2x13,35mm. Het scherm is met 2,4" en een resolutie van 320x240 pixels wel hetzelfde en ook de accu is met een capaciteit van 1200mAh ongewijzigd. De opslag is in plaats van de magere 16MB nu 512MB.

De 4g-variant draait op YunOS, een fork van het Android Open Source Project van Alibaba Cloud. Telefoons met dit besturingssysteem draaien veel toepassingen online en zetten veel data op webopslag neer, zodat gebruikers die op diverse apparaten kunnen synchroniseren.

De 3g-versie van de Nokia 3310 draait Feature OS en de 2g-variant bevat s30+. De 3310 4G ondersteunt alleen td-lte-banden voor in China. Daarbij zit een band die ook in de Benelux in gebruik is voor drukke plekken: de 2600MHz-band.

Het is niet ondenkbaar dat HMD later ook een 4g-versie van de 3310 naar Europa brengt. Eerder bracht het diverse modellen eerst uit in China. HMD houdt naar verluidt volgende maand, op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona, een evenement om nieuwe telefoons te laten zien, al is die persconferentie nog niet aangekondigd. HMD heeft nog geen adviesprijs bekendgemaakt van het nieuwe toestel. De nieuwe 3310 komt vermoedelijk volgende maand uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-01-2018 • 12:38

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
De telefoon heeft veel meer opslag dan de versie met 2g en 3g van vorig jaar.
Laat dan ook even weten hoe veel of vermeldt het niet, dan hoeven we niet te gaan zoeken op een Chinese website..

Het is overigens 512MB en uitbreidbaar met MicroSD tot 64GB

[Reactie gewijzigd door iketot op 30 januari 2018 13:39]

Dit is wat ik er over kon vinden:
"The YunOS-based Nokia 3310 4G features a 2.4-inch QVGA (240x320 pixels) colour display. Compared to 16MB storage available on its original 2G version, the 4G variant has 256MB of RAM and 512MB of onboard storage that is expandable via microSD card (up to 64GB)"
Bron = gadgets.ndtv.com
Helemaal gelijk, heb me bericht erop aangepast.
Topie, ik heb inmiddels al weer wat meer info kunnen vinden:
Hij moet 88gram wegen, voorzien zijn van een 2 megapixel camera, en bluetooth 4.0 & een gesprekstijd van in totaal 15 uur hebben. Ook moet i VoLTE ondersteunen over een 4G verbinding, en op versienummer 5.2.0 van het Yun OS draaien.
En voorzien zijn van een dualcore processor op 1,5 GHz.

Overige/meer specs zijn hier te vinden.
(Al is het wel pretig om erbij te vermelden met dit soort pagina's, dat het allemaal niet altijd blijkt te kloppen achteraf, dus houd hier rekening mee)
Ik had niet voor niets de productpagina gelinkt in het artikel, daar staan ook specs namelijk. Hierzo nog even in quote. In het Chinees, maar specs vormen een universele taal die we allemaal spreken natuurlijk :)
Nokia 3310 4G手机

快速入门指南

电池:BL-4UL (1200 mAh)2

Micro USB充电

屏幕
尺寸和类型 2.4英寸 320*240分辨率

性能
系统 YunOS

电池
电池类型 可拆卸的BL-4UL电池 (1200mAh)2

最长通话时间 2G(GSM):15小时,3G(TDS-CDMA):8小时,4G VoLTE(LTE):5小时

最长待机时间 2G(GSM):15天,3G(TDS-CDMA):12天,4G VoLTE(LTE):12天

扬声器最长播放时间 16小时

FM收音机最长播放时间 31小时

设计
颜色 清新蓝,深沉黑

尺寸 117 x 52.4 x 13.35mm

重量 88.1克

存储
内部存储器 运行内存 256MB / 存储空间 512MB

MicroSD卡插槽 最大支持64 GB(存储卡另售)

相机
主摄像头 200万像素

闪光灯 LED灯

网络支持
数据业务 带有VoLTE的4G TD-LTE

蓝牙4.0

Micro USB接口

网络频率 2G: 900/1800; 3G: TD-SCDMA B34/39; 4G: TDD B38/41,39,40

FM收音机

WLAN 802.11 b/g/n

Micro SIM单卡

音频
耳机接口类型 3.5mm耳机接口

功能 FM收音机,MP3播放器
网络频率 2G: 900/1800; :'(

Ik zou hem direct aanschaffen als ie quad band was, en ik hem wereldwijd als basic telefoon zou kunnen gebruiken.
Ik spreek geen Chinees, maar mijn oog viel op het getal 2.4 in de bovenstaande tekst. Daarom vraag ik mij af of dat toevallig iets te maken heeft met de 2.4 GHz Wi-Fi frequentie en mogelijke ondersteuning daarvan. Dat zou wel tof zijn, al kun je dan nauwelijks meer spreken over een "domme" telefoon. Wellicht zou een volgende generatie dan zelfs 5 GHz kunnen ondersteunen. :9

Edit: nu zie ik pas "WLAN 802.11 b/g/n" staan. Daarmee is mijn bovenstaande vraag al voldoende beantwoord. 😌

[Reactie gewijzigd door John Duh op 30 januari 2018 18:40]

Laat dan ook even weten hoe veel of vermeldt het niet, dan hoeven we niet te gaan zoeken op een Chinese website..

Het is overigens 64GB en uitbreidbaar met MicroSD.
Dank, ik heb het toegevoegd :) Het is trouwens 512MB, die 64GB is de kaartje met de meeste capaciteit die je erin kunt stoppen.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 30 januari 2018 13:41]

Thanks, zal mijn bericht even aanpassen ook zodat er geen verkeerde informatie staat.
Echter het bericht van SSDtje hier boven geeft aan 512MB die 256MB is de RAM.
Haha ja, stond juist in het artikel en fout in mijn reactie, thx 8)7
Das +1 voor jou Arnoud, it can happen to the best of them.
Jij liet mij met je eerste reactie twijfelen aan mijn eerste post namelijk, vandaar.
;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 januari 2018 14:03]

Ik zag het inderdaad nadat ik mijn reacte al weer had geplaatst :-)
Correctie, het is met microSD uitbreidbaar tot 64GB. Zoals jij het verwoordt lijkt het alsof er 64GB standaard in zit.
Klopt, heb me bericht aangepast!
Als hier Whatsapp op kan draaien zou het voor mij de perfecte werktelefoon zijn.
Vergeet niet dat je nu geen touchscreen hebt, oftewel: als je een lang bericht wilt typen duurt dat wel even (want fysieke knoppen). Je kan natuurlijk (als 'ie WhatsApp ondersteunt) WhatsApp Web openen.
Ik heb de 3310 3g versie waarop ik veel sms richting collega's, dit gaat me sneller af dan whatsapp met Gboard op me Galaxy S7.

Gebruik 99% vd tijd Whatsapp web via Win10 laptop of me Chromebook, dit omdat ik touchscreen typen haat... mis me BB Q10...

[Reactie gewijzigd door Vieuxtje op 30 januari 2018 13:00]

Gboard ondersteunt swipe, en dat is ongetwijfeld sneller typen dan met 12 fysieke knoppen.
voor jou wel misschien, voor anderen misschien niet.
dat zal best alles met touchscreen vind ik ruk, typen gamen swypen alles.

Fysieke knoppen > touch
Dit werkt volgens mij alleen als het nummer dat je wilt gebruiken wel op een telefoon draait met Whatsapp. Je moet immers de QR-code scannen van een telefoon met camera. Als de nieuwe 3310 geen whatsapp app ondersteunt, gaat de web-variant lastig worden lijkt me.

Je suis desolé

[Reactie gewijzigd door Lamith op 30 januari 2018 13:35]

Natuurlijk moet dat :p, maar zei niet dat dat niet hoefde (misschien verkeerd verwoord van mijn kant?). Daarom zei ik "als 'ie WhatsApp ondersteunt".
och, poep :P Volgens mij heb je het prima omschreven, maar doen mijn ogen het niet goed. Scusi!
Ik denk alleen in theorie.

Gezien YunOS gebaseerd is op AOSP is de kans klein dat de Play Services erop staat. En zonder de Play Store kun je Whatsapp niet officieel installeren.

Ook al is het lulkoek wat ik zeg, het ding heeft 256MB RAM en 512MB opslag, dus erg ver kom je daar niet mee. Opslag is wel weer uitbreidbaar met microSD, maar daar kun je geen apps meer op installeren gezien die functie deprecated werd vanaf Android 4.

Bron: https://www.gadgetsnow.com/mobile-phones/Nokia-3310-4G

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 januari 2018 13:14]

Natuurlijk valt WhatsApp erop te installeren, de APK is rechtstreeks van hun website te halen via deze link: https://www.whatsapp.com/android/

En dat zonder Google Play Services! (Ikzelf heb al ruim een jaar geen Google Play Services op mijn telefoon draaien).

[Reactie gewijzigd door wolfero op 30 januari 2018 15:16]

maar werkt het een beetje met 256mb ram dan, lijkt me erg weinig nu
Ja dat zou een test moeten uitwijzen, mijn toestel heeft 3gb ram, dus daarop werkt het sowieso /oftopic.
En zonder de Play Store kun je Whatsapp niet ***officieel*** installeren.
De APK van hun website is anders wel officieel hoor ;)
Oh dat is dan iets nieuws.
Nouja, uiteindelijk kom je daar en gewoon het klassieke 'typen' op zo'n nummerpad nog best een eind mee. Laatst moest ik op mijn experiabox tekst invoeren met het nummerpad (the classic way) en dat zat nog verrassend goed in de vingers. :D Voor korte en middelkorte berichten kun je prima uit de voeten op zo'n toetsenbord. Als ik lange stukken tekst wil versturen doe ik dat wel via Whatsapp Web of bel ik.

[Reactie gewijzigd door Wouterkaas op 31 januari 2018 11:21]

Dus de 2G, 3G en 4G versie van hetzelfde toestel draaien allemaal een eigen OS. Lekker handig zeg.

In ander gerelateerd nieuws: de Android 8.0 update voor de Nokia 5 en Nokia 6 (2017) is vandaag ook uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 30 januari 2018 12:49]

In ander gerelateerd nieuws: de Android 8.0 update voor de Nokia 5 en Nokia 6 (2017) is vandaag ook uitgekomen.
Ik las het net ook, echter komt hij bij mijn Nokia 6 (2017) vooralsnog niet binnen. Reeds een aantal keer manueel gerefresht. Nog even geduld dus ;)
Bijna elk Android toestel heeft een "eigen" OS.
Maar de 2G en 3G Nokia 3310 (2017) draaien niet op Android.
De 3G versie draait op FeatureOS, de 2G versie op Series 30+.
Dat werd eens tijd zeg. Daar heb ik 18 jaar op moeten wachten.
Voor welke doelgroep?

Ja telefoon zal goedkoop zijn.

Maar telefoon is status object en dit ziet er armoedig uit.
Ik hoop dat je voor jezelf spreekt. Status boeit mij persoonlijk echt geen drol. Ik lach mensen vierkant uit als ik met een telefoon loop die de helft van de prijs is én over het algemeen beter is. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar zelf geef ik geen drol om het merk. Design speelt wel een rol, maar geen hoofdrol.
Ik had het niet over mezelf.

In het buitenland gebruik ik juist een toestel van paar tientjes met lokale kaart aangezien mijn S7 op straat trekken vragen is om een beroving (met mogelijk geweld).

Maar in tweede en derde wereldlanden is telefoon naast kleding status object. Meer nog dan auto.

Zo was er een nep S8 er eerder dan de echte en op firmware en een samsung logo na was er geen verschil te zien.
vind m er juist leuk uitzien, en bij mij is mn telefoon gewoon iets wat voor mij mooi moet zijn, en doet wat ik ermee wil kunnen. als hier whatsapp op kon wist ik het wel.
Maar telefoon is status object en dit ziet er armoedig uit.
Alleen voor oppervlakkige kneusjes, voor mensen met meer dan 1 hersencel is een telefoon gewoon een ding dat ze gebruiken.
Kom met een E72 met Ovi Maps en kaart updates