Logitech brengt vier gamingheadsets uit

Logitech heeft een nieuwe reeks gamingheadsets geïntroduceerd onder zijn Logitech G-merknaam. Het topmodel is de G935, een draadloze 7.1-hoofdtelefoon met aanpasbare verlichting. De G432 en G332 zijn volgens Logitech speciaal ontwikkeld voor battle royale-liefhebbers.

De G935 is de eerste headset met de door Logitech ontwikkelde Pro-G 50mm-audiodriver. Deze luidspreker bevat een ander soort gaasmateriaal dan Logitech normaliter gebruikt, wat volgens het bedrijf een positieve invloed op de geluidsweergave heeft. De 7.1-hoofdtelefoon beschikt daarnaast over DTS Headphone:X 2.0, technologie die objectgebaseerde geluidsinformatie omzet in een surroundbeeld.

Logitech voorzag de G935 van Lightsync, een verlichtingseffect dat gesynchroniseerd kan worden met games, video’s of muziek. Het is ook mogelijk om de kleur af te stemmen op de verlichting van een muis of toetsenbord. Met de G HUB-software kunnen gamers aangepaste geluidsprofielen maken en functies aan de geïntegreerde G-Keys toewijzen. De G935 is compatibel met pc's, spelconsoles en mobiele apparaten, en heeft een accuduur van ongeveer twaalf uur. De richtprijs bedraagt 189,99 euro. Er bestaat ook een uitvoering met kabel: de G635, die 149,99 euro kost.

De Logitech G432 en G332 zijn volgens de fabrikant vooral bedoeld voor gamers die battle royale-modi spelen. De G432 biedt 7.1-surroundgeluid en DTS Headphone:X 2.0, en is uitgerust met 50mm-drivers en een microfoon. Het apparaat heeft een prijs van 79,99 euro. Tot slot introduceert Logitech de G332, een stereogamingheadset met een richtprijs van 59,99 euro.

Logitech gamingheadsetsLogitech gamingheadsets

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

05-02-2019 • 13:26

121

Reacties (121)

121
120
36
1
0
69
Wijzig sortering
Hoop dat bij deze serie het oorkussen wel van degelijke kwaliteit is, en niet zoals bij mijn Logitech G930 na een paar maanden uit elkaar schilfert.
Voor een paar euro kun je via eBay vervanging regelen. Helaas helpt dat niet voor de hoofdsteun waardoor ik alsnog altijd van die schilfers in mijn haar heb -.-
Wellicht dat zo'n soort hoesje uitkomst kan bieden.

https://www.amazon.co.uk/...7911_189395841_TE_3p_dp_1

Ik gebruikte hem om wat minder puntbelasting op m'n kale knar te krijgen, maar wellicht werkt het ook tegen uiteenvallende pleather.
Het materiaal van de 930 is een drama inderdaad. Ik heb deze op Ali weten te vinden en passen prima. Iets minder zacht dan het origineel maar voldoet prima.
https://nl.aliexpress.com...adphones/32667802113.html
Voor een paar euro ook via Logitech zelf, is niet erg duur.

[Reactie gewijzigd door Balder© op 22 juli 2024 14:54]

Ja, maar dan krijg je dezelfde crappy dingen weer en moet je ze over een half jaar weer vervangen. Ik zou Logitech daar echt niet opnieuw geld voor willen geven. Het is een vieze businessmodel en dat soort shit moet je met alle macht ontmoedigen.
Slechtse headset ooit .. en koste een berg geld.
Ik kreeg geen support omdat m.n. serienummer niet leesbaar was. (zat onder de hoofdsteun, dus afgeschuurd binnen een half jaar gebruik).

Bonnetje of niet, kon het wel op mn buik schrijven.
Bij de mediamarkt EN Logitech.

Sindsdien... geen Logipech producten meer voor mij.
Zover ik weet mag garantie niet afhangen van een serienummer wat al dan niet leverbaar is. Ik zou nog eens een stap verder gaan bij de Media markt. Ik moet trouwens zeggen dat het me verbaast dat Logitech moeilijk doet. Ik heb niets anders dan super ervaring met hun klantenservice. Echt above en beyond. Ik zou nog eens bellen, waarschijnlijk heb je gewoon een regeln****** aan de lijn gehad.
Ja, ik wou net zeggen: Toen mijn muis z'n scrollwieltje kuren begon te vertonen kreeg ik gewoon een nieuwe muis, zonder gezeik over serienummers. Opsturen en binnen twee weken een nieuwe op de mat.

Dit was dan wel 3 jaar geleden, misschien dat ze inmiddels iets minder soepel hierin zijn geworden. Maar ik denk eerder dat je net de verkeerde supportmedewerker aan de lijn hebt gekregen.
Ik hoefde de muis niet eens op te sturen.. kreeg het verzoek "pak een hamer, sla muis kapot, stuur foto van kapotte muis" en kreeg een nieuwe toegestuurd :P
Ik had hetzelfde, maar hoefde niet eens een foto op te sturen.
Ik had hem overigens eerst bij Media Markt aangemeld, maar die deden moeilijk omdat ik een aanbiedingsprijs betaald had, en ik moest nu bijbetalen voor de volle prijs. Toen contact met Logitech opgenomen, en ze gingen een nieuwe opsturen. Ondertussen lostte de MM het wel op, en zat ik met twee muizen. Logitech gebeld, situatie voorgelegd, kreeg ik doodleuk het antwoord: 'Dan heb je nu twee muizen, veel plezier ermee...'
Dat noem ik geen slechte service ;)
Ik heb trouwens ook nooit een serienummer hoeven op te geven.
Heb zelfs helaas andere ervaringen.
2 (!!) Logitech G910 toetsenborden, kort achter elkaar problemen met de toetsaanslagen. Dubbele of drievoudige registraties per aanslag (met name op de klinkers die je het meest gebruikt), hoogst irritant.

Helaas waren ze 25 en 27 maanden oud, dus buiten het garantie termijn van 24 maanden.
Had nog gehoopt op enige coulance, omdat ze de gebruikte Romer-G toetsen als 'ongelooflijk duurzaam' adverteren. 2x een poging gedaan, 0 coulance of überhaupt begrip voor mijn aanvraag, garantie is over, dus zoek het maar uit.
Ik heb hier 18 jaar oude low cost rubberdome HP toetsenborden liggen die nog veel intensiever en langer gebruikt geweest zijn, en het nog steeds perfect doen.
Alleen een aankoopbon is voldoende.
Zou wel moeten ja, dit issue was een tijd terug (+/- jaren terug, wellicht is hun support nu wel goed)
toentertijd was dit iig niet het geval. Had het zelfs via Facebook gespeeld.
Wat ik mij dan afvraag. Stond het serienummer wel op de bon? Want anders kan je het alleen gebruiken om aan te tonen dat het apparaat niet nep is. Niet om te verifieeren dat het apparaat en de bin bij elkaar horen. En ik gok dat dit niet het geval is standaard.
Bij veel winkels wordt de serienummer opgeslagen bij verkoop en kan zo aangetoond worden of het wel dezelfde headset is. Als hij dan afgescheurd is kan je zelf niet zo veel aan doen(bij mijn kapotte Dualshock 4 was de serienummer eraf gezweten), en dat is meestal geen probleem. Het wordt pas een probleem als de serienummer niet hetzelfde is..

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 14:54]

Eens,

Ik heb een oude G35 headset. Prima geluid, maar de schelpen waren ook in no-time aan vervanging toe. Ik heb ze zelf toen maar afgeschuurd...
Op dat punt na hebben de mijne het verbazend goed uitgehouden. Ik heb de G35 denk ik al een jaar of 8-9.
Ik hoop dan weer dat ze bij deze serie überhaupt degelijker materiaal gebruiken voor de hele headset. Mijn G633 heb ik weg gedaan omdat het bij de minste beweging zó kraakte dat het zelfs hoorbaar was over de microfoon. Dure headset, maar helemaal geen degelijke kwaliteit als je het mij vraagt.
Ik merk inderdaad ook zeer ernstig gekraak van plastic tijdens het gebruik, zelfs alleen al als je je mond beweegt en daarmee dus de spieren in de buurt van je oren aanspant. Ik ben het volledig met je eens, heel herkenbaar.
Als je kwaliteit wil, koop dan gewoon een headset van een merk dat dit soort producten als primaire focus heeft (sennheiser ...)
Mijn in-ear headphones (voor onderweg) zijn inderdaad van Sennheiser, mocht ik ooit een opvolger voor mijn nog steeds in gebruik zijnde G930 zoeken, dan zal ik die zeker overwegen.
Heb daar nog nooit last van gehad, na 1,5 jaar gebruik. Dus ligt denk ik echt aan je gebruik of een fabrieksfout.
Maar buiten dat is al te zien dat de pads van leer zijn, dus die zullen wrs wel langer mee gaan.
Dit is ook gewoon wannabe leer, die net als bij mijn G35 vanzelf uit elkaar gaat vallen.
Gelukkig wel goedkoop te krijgen op oa. ebay.
ik heb de G930 jaren gebruikt en zelfs de accu een keer vervangen zodat hij weer wat langer mee kon, maar nooit last gehad van de oorkussens.
op het moment gebruik ik de HyperX Cloud II maar mis afentoe nog de G930.
zelf jaren lang al de G930, voor win 10 werkte dit perfect, na windows 10 wat minder maar ok, nu hebben ze dat ook na lange tijd getackeld.

die kussenjes al 3x vervangen voor andere, ook de accu al eens vervangen..

G935 gaat de opvolger worden.
En dat de microfoon minder compressie heeft dan de g933
Hoop dat bij deze serie het oorkussen wel van degelijke kwaliteit is, en niet zoals bij mijn Logitech G930 na een paar maanden uit elkaar schilfert.
Yeah... Zo heb ik er ook een paar versleten, dat heb je met een kale kop en stoppeltjes... ;-)

De G933 heeft stoffen oorkussentjes en hoofdkussen, deze houden het veel en veel langer uit. Echter heb ik met alle G35/G933 headsets (gebruik ze ondertussen al jaren) dat het vrij duur is en niet super stevig. Jammer genoeg heb ik nog geen goede vervanging gevonden die voldoet aan al mijn eisen, de troep die ik hiervoor gebruikte was ook niet bepaald goedkoop, maar nog veel slechter.

Over de jaren gelazer met drivers, geluid (in & out), kabels, dongels, kussentjes, etc.

@strikey Dat had ik ook. Logitech was daar echter wel heel behulpzaam in en met veel weerspiegeling een goede gok kunnen maken (onder een bepaalde hoek lichtinval was het enigszins zichtbaar). Ze hebben toen braaf een nieuwe headset opgestuurd.

Wat heb je trouwens als vervanging genomen?
gewoon garantie claimen bij Logitech.Heb ik ook gedaan toen ik haarscheurtje kreeg bij mijn oorschelpen.
Krijg je gewoon nieuwe.
Inmiddels hangt m'n G930 als een jaar of 4 a 5 (ben de tel kwijt) aan de muur, gebruik hem nog af en toe, maar de garantieperiode is al lang verleden tijd.
Dat is naar, Ik heb zelf de G933 sinds april 2016. Het enige wat ik vervangen heb is de batterij(maandje geleden). De rest is nog volledig intact.
Ik heb nergens last van. Ik gebruik dan wel de Logitech G933. Ik hang de headset altijd op aan een standaard die aan mijn bureau hangt. Dat deed ik eerst nooit en volgens mij heeft dat ook de duurzaamheid van mijn huidige headset (de G933 dus) overtroffen, ondanks zijn plastic.

Leuk, die verlichting. Maar met een draadloze headset geef je volgens mij meer om accuduur dan om verlichting. Die verlichting zie je niet eens als je hem op hebt. Die van mij staat standaard uit.

De Logitech Gaming Software steekt ook goed in elkaar. Je kunt profielen voor games downloaden zodat de settings precies goed voor de game in kwestie staan. Het profiel wordt automatisch geladen wanneer een bepaalde game start.

Ik gebruik hem op pc, ps4 en xbox one en 3DS. Bij die laatste gebruik ik de (meegleverde) kabel om de verbinding met mijn xbox en 3DS te maken.

Het bereik is ook uitstekend. De microfoon is dan weer wat minder Ik vraag mij sowieso af of de upgrade naar deze headset het waard is. Ik lees nergens wat over een nieuwe mic, alleen over de driver. Nou ja, misschien als mijn huidige het begeeft.

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 22 juli 2024 14:54]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik heb in het verleden de G35 gehad (de G930 met draad) en binnen een aantal maanden begon het nepleer te schilferen. Ik heb deze vervangen zodra de G230 uit kwam. Deze had namelijk stoffen oorkussentjes en geen nepleer, daarnaast hadden ze een identieke pasvorm. Voor 5 euro had je een setje kussentjes die nog jaren op mijn G35 hebben gezeten.

Nu heb ik de G933, ook draadloos. De opvolger van de G930 en de voorloper van deze nieuwe G935. Deze heeft wel stoffen oorkussentjes.. dus ik begrijp ook niet direct waarom ze bij de G935 weer voor nepleer gekozen hebben. 8)7

[Reactie gewijzigd door Scorpio616 op 22 juli 2024 14:54]

Of de dongle,, zowel van me 930 als die voorganger ervan heeft de 930 eindelijk ook een jack, (mijn koopreden destijds omdat bij de ander de dongle het begaf en enkel dat ding al 40euri kost) gaat die jack in 2dagen normaal gebruik kaduuk,,

Ik was zo fan van Logitech,, toetsenborden muizen headsets, het was me merk Togo... Totdat alles behalve de g11 (maar die heeft me ex ) het begaf... Never Logitech meer hier,, vroeger kwaliteit tegenwoordig not so much
Investeer in een paar Brainwavz earpads.

De oval past prima op de Logitech oorschelp. Heb heel wat geprobeerd (Cloud, Sennheiser, AKG en zo verder) maar zweer ondertussen bij een g233 met deze pads. Veel comfortabeler word het niet.

Het geluk met de headsets van logitech voor mij is dat het geluid nagenoeg hetzelfde blijft (vaak toch een grote verandering (bass weg) met andere pads).

Voor het serieuzere audio werk heb ik een HD650, maar voor gaming/communicatie prefereer ik de alles in 1 oplossing.

Verder een beetje jammer dat ze nu weer kiezen voor een vaste kabel en mic... als het kapot is is het kapot (of je moet van solderen houden.)
Gebruik de mijne nu al iets van 4,5 jaar, zit nog steeds comfortabel en het schilferen van de oorkussentjes is lichtelijk aanwezig. Wellicht dat jouw zweet méér corrosief is dan de ander waardoor het sneller degradeert/schilfert bij gebruik? Je hebt vast en zeker ook een toetsenbord waarbij de WASD toetsen zowaar weg zijn geveild van het toetsenbord... Verschilt van persoon tot persoon ;)
Nog nooit last gehad van weg geveilde/versleten toetsen en/of muizen. Evenals controllers van verschillende consoles door de jaren heen. Tot op heden aardig was producten van Logitech benuttigd waarvan de headset naar mijn mening toch echt de slechtste bouwkwaliteit heeft, geluidsperfomance is wel uitstekend bij single audio taken, als je muziek luistert terwijl je gamet moet je de 7.1 switch niet gebruiken, anders gaat de audio kraken, helaas.
Voor minder als dat geld had je ook een echt koptelefoon merk kunnen nemen. ipv. overpriced logitech rommel.
Ziet er misschien iets minder flashy (plastic) uit, maar dan heb je wel iets wat op de "werkvloer" in studios over de hele wereld dagelijks gebruikt wordt. Voor een goede reden.
productreview: Beyerdynamic Custom Game review door Dutchiee.tv

[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op 22 juli 2024 14:54]

Zelf ook lang een g930 gehad. Materiaal is drama.
Inmiddels al een paar maand tevreden eigenaar van de g933, de opvolger van de g930. Deze heeft stoffen oorkleppen die veel beter werken. Ik ga er vanuit dat de g935 dit ook heeft.

Voor die prijs mogen ze trouwens wel eens noice cancelling imbouwen...
Ik lees hier vaker van verschillende mensen over, maar ikzelf heb eigenlijk nog nooit zoiets ervaren. bij mij is alles nog gewoon tip top in orde ;)
Waarom nou weer gefocust op battle-royale? Die van 70/80 euro is dan toch gewoon de opvolger van de G430? Dat was ook geen headset voor battle-royale gamers.
Puur marketing.
Maak een product, zet er Battle Royal neer en het verkoopt toch wel..
Maar je kan dus stellen dat dit de opvolger is van de G430?
Daar lijkt het wel op.
Moet wel zeggen dat de 432 beter specs heeft dan de 430.
432: https://www.logitechg.com...sound-gaming-headset.html
430: https://www.logitechg.com...t.html#product-tech-specs
Jawel op papier, of het daadwerkelijk groot verschil is betwijfel ik.
Er zit wel daadwerkelijk een grotere (dus andere) driver in, dit kan best wat verschil maken!
Ja... Lichte refresh voor volle oude prijs verkopen
Net zo iets als b****chain, echt zo'n marketing term geworden om maar meer aandacht te trekken.
Net als in de jaren 80 gebeurde met het woord Turbo. Het stond overal, zelfs op zonnebrillen :)
Of onlangs met 'HD'... Ik ben zelfs al eens een HD massage apparaat tegen gekomen.
Het is anders wel een echte must-have voor Battle Royale spelers hoor. Samen met het Battle Royale RGB toetsenbord, de Battle Royale muis met ingebouwde RGB lampjes en de Battle Royale badmuts inclusief RGB ledstrip!

Het is natuurlijk gewoon marketing. De vraag is hoeveel beter de G432 is ten opzichte van zijn voorganger de G430 in geluid. Het antwoord is waarschijnlijk niet veel tot niets.
Marketing is een leuk iets. Beetje vergelijkbaar met ergens een 'gaming' tag op plakken. Verkoopt het vaak beter door. Mijn idee is dat ze die 'battle royale' headsets richten op een jonger publiek met een zacht prijskaartje. Plak er termen als battle royale of Fortnite op en je hebt gegarandeerd kinderen die bij pa en ma gaan zeuren om dat ding.

Die G935 ziet er verder wel leuk uit, alleen best jammer dat ze weer voor dat vage leer kiezen wat na verloop van tijd altijd gaat schilferen zodra het uitdroogt. Waarom pakken ze niet gewoon een stoffen oorkussen en hoofdband?
Heb nu de G430, maar de hele oorkussens zijn vernaggeld en versleten :+.
Even nieuwe aanvragen bij Logitech! Ik heb erg goede ervaring met hun support!
Maar m'n headset is al meer dan 2 jaar oud :-(. Buiten de garantie dus.
Mijn broertje heeft buiten de garantie een nieuwe G502 gekregen omdat ie soms dubbel klikte. Ik kan je niks beloven maar het is dus zeker het proberen waard!
Oh, raad je dan aan om met Logitech contact op te nemen of de webshop waar ik hem besteld heb?
Logitech zelf, maar als ze je bij Logitech doorverwijzen naar de webshop waar je het gekocht hebt ben je denk ik out of luck.. Maar je kunt het daar ook altijd nog proberen.. :)
Uiteraard is het 95% marketing. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen waarheid in hun verhaal zit.
Het gaat hier om een headset dat 'ontworpen' is met BR spelers in het achterhoofd. Mij lijkt het dan aannemelijk dat er gedacht wordt aan comfort voor lange speelsessies en goede geluidsplaatsing.
Dat in tegenstelling tot de headsets die ontwikkeld zijn met online-snelschaakspelers in het achterhoofd. Die hebben geen geluid en zitten maar vijf minuten confortabel...
Hahaha XD
Zoiets?

Maar er zitten toch echt wel verschillen in headsets, en verschillende spelers hebben verschillende wensen. Zo kan prijs een factor zijn, maar ook dat iemand voor bepaalde games toch andere wensen heeft. Ben je een World of Warcraft speler, dan heb je wel iets aan de comfort, maar niet aan het surround geluid. Kijk je vooral films, dan is surround wellicht belangrijk, maar langdurig zitcomfort minder.
En zo kan ik meerdere scenario's bedenken. Zoals ik al zeg, 95% zal marketing zijn, maar dat betekent niet dat er geen kern van waarheid inzit.
Bij het lezen van dit artikel vraag ik me af "Wat maakt het dat deze headsets, volgens Logitech, zo geschikt zijn voor battle royale spellen?" Dus ik ben gaan zoeken om daar achter te komen. Een echt antwoord vind je niet. Het beste wat ik heb kunnen vinden is:
As a mainstream genre, battle royale is both massively popular and still in its infancy.
[...]
As more and more players are joining in the fun, they are looking for a headset that gives them a definitive audio advantage and one that’s super comfortable.
Kortom: Een "battle royale headset" wordt gedefinieerd door goed geluid en comfort.

Juist. 8)7

[Reactie gewijzigd door Rannasha op 22 juli 2024 14:54]

wordt gedefinieerd door goed geluid en comfort.
Denk dat ze eerder bedoelen 7.1 technologie dan goed geluid(Voor de G432)

Alsnog belachelijke marketing.
Dat dacht ik eerst ook, maar 7.1 is niet echt bijzonder meer in headsets and ook niet specifiek iets voor battle royale spellen. Bovendien worden zowel de G432 als de G332 als battle royale headsets op de markt gezet, terwijl de G332 slechts stereogeluid biedt.

Vandaar dat ik maar verder ben gaan zoeken om te zien of er een goede reden achter deze marketing zat. En dat viel dus tegen.
Voor pubg wil je juist een stereo koptelefoon. 7.1 wordt niet ondersteund en dan ben je in het nadeel.
Anoniem: 368306 @cmegens5 februari 2019 21:41
Zet je de 7.1 toch niet aan of snap ik iet :O s niet?
De marketing van de headset is geoptimaliseerd voor battle royale spelers. Zolang mensen erin geloven dat het zin heeft zullen er mensen zijn die het kopen.
is een beetje hetzelfde voordeel als shooters lijkt me. dat je een beter idee hebt vanaf welke richting er op je geschoten wordt bijvoorbeeld. Om dan alleen battle royale te gebruiken zal wel een marketing stuntje zijn omdat dit op het moment een populair genre is
haha, dat was dus ook mijn vraag. Nee, is dus pure marketing BS. Denk juist dat je er meer aan hebt in games die geent zijn op langzaam/sluipend bezig te zijn waarbij het belangrijk is of iemand om de hoek staat etc. ipv arcade achtige games waarbij je vaak gewoon rond rent en schiet.
je kan mensen aan de andere kant van de map horen, wat bij een gewone headset die niet battle royale is niet lukt.


nee. is onzin. ik heb zoiezo een sennheiser headset.
Zolang een mens maar 2 oren heeft blijven die 5.1/7.1 headsets vrij onzinnig. Om over de verlichting nog maar te zwijgen.

Goed, ik zal het wat meer uitleggen: je kan je oren best goed vergelijken met je ogen: doordat hetzelfde signaal op twee verschillende punten binnenkomt zijn je hersenen in staat een '3d geluidsbeeld' te creëren.

Met een headset komt het geluid maar op 1 punt binnen (nl. je linker of je rechteroor). En dat ene oor kan geen richting horen, net als je met 1 oog geen driedimensionaal beeld kan zien. Meerdere speakertjes die allemaal op slechts 1 oor werken hebben dus geen enkele zin.

Je hebt beide oren nodig om richting te kunnen horen, en dan gaat het om minuscule tijdverschillen waarmee een geluid je linker- danwel rechteroor binnenkomt, alsmede vervorming van geluid dat door je schedel ipv je oorschelp binnenkomt. Dit is alleen maar softwarematig te simuleren met een headset. Of je nou 30 of 1 speakertjes op één oor hebt.

Ik garandeer je dat je met relatief simpele oordopjes net zo goed richting kan horen als een 7.1 headset.

[Reactie gewijzigd door Clush op 22 juli 2024 14:54]

Ik merk het verschil tussen een stereo headset en een (virtueel) surround headset anders erg goed. Kan prima horen of iemand voor, achter, onder of boven me loopt met een 7.1 headset. Iets wat met een stereo headset niet mogelijk is.
Je weet dat een virtueel 7.1 headset, een stereo headset met een stukje software is?
Er zijn games die HRTF ondersteunen (bijvoorbeeld CS:GO). De gebruikers (ik ben zelf geen CS:GO speler) ervaren over het algemeen een verbetering in de bepaling van posities.
En dat werkt dan ook 10x beter dan geëxtrapoleerde stereo dat 9/10 headset fabrikanten verkopen als surround
Ja, dat is het leuke. Dat werkt zeker net zo goed als een heleboel kleine speakertjes in je headset.
Als iets 'achter' je klinkt, komt dat doordat het geluidsbeeld anders is (omdat je oorschelp nu eenmaal beter geluid van voor je oppakt).
Als je dus een akoustisch profiel maakt waarbij dingen doffer klinken als ze achter je moeten klinken, dan maken je hersenen er een mooi surround beeld bij :-)
Het is fascinerend hoe goed het menselijk oor in staat is om richting van geluid te herkennen.
Wat mij betreft komt dit beter tot zijn recht in een "echte" 7.1 surround speaker setting, maar de 7.1 headsets komen tegenwoordig toch aardig in de buurt.
Als je game een beetje fatsoenlijke surround audio heeft geïmplementeerd ga je dat verschil echt wel merken, en er bovendien voordeel uit halen doordat je hoort uit welke richting een bepaald geluid komt.
Dit is dan geen kwestie van links/rechts, maar linksvoor, rechtsachter, etc.
Nou dat is dus het hele probleem met deze 5.1/7.1 headsets. Je hebt er niks aan als de game dit soort geluid niet goed geimplementeerd heeft.

COD Black Ops 1 had het prima voor elkaar. Ik weet nog goed dat ik met een maat van me die ook, net als ik een goede 5.1/7.1 headset had, we de chopper gunner kill streak reward van een tegenspeler om zeep hielpen nog voor hij de map in kon vliegen en 1 schot gelost had. Puur op basis van geluid. We hoorden hem linksachter de map binnen vliegen, dus omdraaien, stingers richten en hij was neer.

Battlefield daarentegen heeft het dan weer compleet verneukt qua surround geluid. Vaak hoor je in BFV niet waar het geluid nou precies vandaan komt. Ja je hoort voetstappen ergens achter je, maar precies pinpointen lukt niet zoals ik dat wel altijd in COD games kon. BF1 en BF5 zijn daarin echt een achteruit gang qua surround geluid.
Dat is zeker waar. Ik merk ook steeds vaker in moderne games dat dit zeer te wensen over laat. Toch vreemd dat we daar in wezen een achteruitgang aan het meemaken zijn. Terwijl de games van vroeger dit aardig goed voor elkaar hadden!
in battlefield 1 kan ik precies horen waar ze zitten. met een stereo headset. de sound positionering in battlefield 1 is echt goed. in het begin wel bugs maar was later veel beter. net als battlefield 4. in lockers map kon ik goed horen waar ze waren. in battlefield 3 is de sound nog slecht. iig tdm canals 64 man. mja misschien teveel spelers. in call of duty black ops 4 is de sound echt ruk. zonder die perk voor beter geluid voor voetstappen.
Dat klopt niet helemaal. Ondanks dat het de belangrijkste factor is, gaat het niet alléén om het tijdsverschil van de twee oren. Anders zou je alleen plaatsing kunnen horen tussen links en rechts. Maar de mens kan geluid plaatsen in alle drie de assen. Dus ook boven, onder, achter en voor.

Hier komt de accoustiek van de oorschelp bij kijken. Deze is niet alleen om geluid te versterken, anders was deze niet zo gevormd. Bovendien zie je in het dierenrijk dat veel dieren hun oren kunnen draaien om geluid beter te kunnen plaatsen.

Duw je vinger maar eens in je oor, en zet de TV aan. Als je dan door de kamer gaat lopen, dan hoor je nog steeds waar het geluid vandaan komt. Niet zo goed als met beide oren, maar zo merk je wel dat er meer bij komt kijken.

Bovendien spreek ik uit eigen ervaring dat headsets met meerdere kanalen en speakertjes per schelp wel degelijk betere plaatsing verzorgen dan 'virtual surround'. Niet zo goed als een volwaardige surround sut-up, maar ruim voldoende om in games te kunnen reageren op waar geluid vandaan komt. Bij racegames en multiplayer shooters maakt dat heel veel verschil.
Door de vorm van de oorschelp wordt geluid op een manier vervormd waardoor je redelijk in kan schatten waar het geluid vandaan komt. Ik geloof dat die "7.1" headsets een 7.1 signaal ontvangen, dan een postprocessing doen die de oorschelp probeert na te bootsen, waardoor je een redelijk resultaat hebt.

Als het spel zelf "3d" audio doet heeft een 7.1 headset 0 toegevoegde waarde boven een gewone stereo headset.
Tja leuk dat je 1 headset voor PC, Xbox en PS kan gebruiken, maar ik lees op hun pagina nergens hoe je met de G935 nou draadloos kan gamen.

https://www.logitechg.com...tsync-gaming-headset.html

Ik denk dat er gebruik gemaakt wordt van een basis station (TX) die gekoppeld is (mixamp achtig iets) via optical op je Xbox en het geluid dan draadloos naar je receiver (RX) unit in je headset stuurt. Op zich prima, maar De Xbox One beschikt over het Xbox Wireless protocol waardoor je dus een headset zonder basis station kan aansluiten en dus echt helemaal draadloos (op de oplaadkabel na) kan gamen. Via Xbox wireless protocol koppel je de headset dus net zo makkelijk als een Xbox one controller. Dit heeft voor mij momenteel de voorkeur en zou zeker 1 van de hoofdredenen zijn bij het uitzoeken van een neuwe headset voor de Xbox.
Bij de draadloos details staat:
" Verbindingstype: USB "

Neem dus aan via een USB dongle
Mijn huidige Logitech G933 zou ook werken met consoles. Echter werkt dat alleen via de 3.5mm jack op de XB1, de USB dongle werkt alleen draadloos met een PC of PS4. Het zou mij niet verbazen als dat bij de G935 precies hetzelfde is.
Ja daar was ik inderdaad ook al achter dat het zeer onduidelijk is. Vaak wel 7.1 maar niet werkend op console. In principe logisch maar word heel onduidelijk geadverteerd.
Inderdaad. Zie nu net op de pagina van de G935 het volgende sterretje/kleine lettertjes staan:
DTS Headphone:X is niet beschikbaar op gameconsoles. Voor sommige Xbox One-controllers moet mogelijk apart een Xbox-adapter worden aangeschaft. Mac, PS4, Xbox One, Switch en mobiele apparaten: alleen stereomodus.
Oftewel het verkochte plaatje werkt alleen op de PC. Op alle andere platformen is het ineens een dertien in een dozijn headset, waar die op de XB1 ook nog eens bekabeld is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:54]

En dus zeker de prijs niet waard want voor 139 euro (of nog goedkoper) heb je een TurtleBeach Steath 700 voor de Xbox One die wel 7.1 doet en wel volledig draadloos, inclusief BT naar je telefoon en superhuman hearing (ja marketing praat).
Op de PC en PlayStation 4 kun je de draadloze dongle gebruiken (die je opbergt in de hoofdteleoon zelf). Voor de Xbox One moet je een kabeltje gebruiken via een jack in de headset naar de controller.

Op deze manier kun je de headset ook gebruiken op andere apparaten met een jackplug.
Wat is de toegevoegde waarde van meekleurende verlichting op een headset ? tenzij je aan het streamen bent en jezelf zichtbaar bent heb je daar weinig aan lijkt mij. RGB zal natuurlijk ook verkopen, zelfs in dit segment, maar ik zoek dan liever wel een headset zonder, waarvan ik in ieder geval het idee heb dat de fabrikant geen geld besteed aan onzinnige dingen als dit.
Ik ben het met je eens. Het zal wel een soort status dingetje zijn. De verlichting geeft aan dat je een dure headset op je hoofd hebt. Zoiets als een horloge van 1000 euro of een van een tientje. Op beide kun je zien hoe laat het is maar toch zijn er mensen die liever 1000 euro uitgeven.
De G935 is dus gewoon een geupdate G933 met een grotere driver en een software update?
Werkt de 7.1 dan ook op consoles?

Was toevallig van de week opzoek naar een nieuwe headset, wat een ramp. Specificaties zijn waardeloos om te vergelijken en dan denk je een 7.1 te hebben gevonden voor een mooi prijsje, werkt de technologie alleen op PC.

Iemand een idee voor een betaalbare 7.1 console headset die gewoon werkt op mini jack of draadloos?
Wil sowieso geen USB want dan zit ik vast aan de PS4 zelf.

G432 Is betaalbaar en zou het moeten hebben, weet iemand al wat voor aansluiting er op komt te zitten?
PS4 wel surround met de draadloze USB dongle.
Op Xbox One is dat niet mogelijk omdat je hem met een stereo kabeltje aan de controller aansluit.
Hopen dat ze bij deze versie de scharnieren verbeterd hebben ten opzichten van de G633. de scharnieren kraken namelijk verschrikkelijk en dit was na een maand gebruik van de G633. Mocht mijn G633 het gaan begeven dan geen logitech headset meer.
Hmm, ik heb nu een product: Logitech G933 (dus de voorloper van de draadloze variant, die ook draadloos is). Word alleen gek van elke keer dat de laadkabel "kapot is" en de PC dus "toedoedoenk" doet omdat er een nieuw USB apparaat is. Verder heel vervelend dat ondanks dat de firmware up 2 date is deze altijd denkt te moeten updaten (en zodoende je headset "brickt" waardoor je een harde reset moet uitvoeren en opnieuw koppelen) en het bereik dat in de eerste maanden fantastisch was na een firmwareupdate willekeurig nieuwe frequenties gaat zoeken.

Ik wou dat ze daar eens naar keken dan inprincipe dezelfde headsets uit te brengen met de sticker "Battle Royal".
Bron problemen met de firmware:
https://community.logitec...98327-killed-g933-headset
https://www.reddit.com/r/..._fix_new_firmware_update/

En veel meer als je een Google Search doet. Jammer, want het is op de frequentie en de firmware update een heerlijke headset en ondanks dat zou ik hem ook zo weer kopen.
Ik heb ook sinds een lange tijd de G933 headset gekocht en ben er in principe tevreden mee. De geluidskwaliteit is niet het beste, maar het doet zijn werk. Sinds mijn nieuwe PC (en nieuwe firmware) heb ik ook problemen met mijn headset. Ik heb elke keer het probleem dat de dolby surround wordt uit- en ingeschakeld. De headset probeert zichzelf elke keer te updaten maar dat lijkt niet te werken op de een of andere manier. En na 1 maand was mijn kabel ook al kapot, terwijl ik er super zuinig op ben.

Verder ben ik er best tevreden mee en is de 7.1 best prettig om te gebruiken. Ik kan wel merken dat nieuwere en goedkopere headsets van andere merken alweer stukken beter zijn. In sommige games hoor ik nog niets aankomen terwijl iemand anders wel de vijand kan horen.

Mijn volgende headset zal waarschijnlijk geen Logitech worden. Dit meer omdat ik het headset gedeelte en de microfoon wil scheiden.
raar , heb er nog geen last mee, met zijn voorganger dan wel, nog gelukkig zonder fancy kleurtjes :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.