Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer Phone heeft geen 3,5mm-jack vanwege grote accu en koeling

De Razer Phone heeft geen 3,5mm-jack, omdat de fabrikant daardoor een accu met hogere capaciteit in de behuizing kwijt kon en de prestaties kon opschroeven door de koeling te verbeteren, zo zegt de directeur.

In plaats van een 3500mAh-accu kon Razer een 4000mAh-accu kwijt in de behuizing, claimt directeur Min-Liang Tan in een Facebook-post. Hoe groot de vooruitgang in prestaties was voor het toestel door het weglaten van de audio-aansluiting laat de directeur in het midden. In een recent verschenen teardown van pwrdbykyank zit de koeling niet op de plek waar een telefoon doorgaans een 3,5mm-jack heeft.

De Razer Phone heeft koelpasta op de soc en een koperen heatpipe. Dat is niets bijzonders: veel smartphonemodellen van de afgelopen twee jaar hebben een dergelijk systeem om de temperatuur onder controle te houden als de soc lang op volledig vermogen moet werken.

Tan zegt dat de Razer Phone het gemis van de analoge audio-aansluiting goedmaakt door het meeleveren van een adapter onder Razers THX-vlag, met ondersteuning voor 24bit-audio. Bovendien verkoopt de fabrikant usb-c-oortjes voor 79,99 dollar en een bluetooth-headset voor 99,99 dollar.

Het model onderscheidt zich vooral met naar verluidt de krachtigste luidsprekers op een smartphone tot nu toe en een scherm met een refreshrate van 120Hz. Toestellen van Sharp voor de Japanse markt en Apples recente iPad Pro's hebben ook dergelijke lcd's. Met 120Hz moeten games en de interface er vloeiender uitzien.

De introductie van de smartphone volgde op de overname van Nextbit eerder dit jaar. Nextbit, een bedrijf van een oud-ontwerper van HTC, legde zich toe op de ontwikkeling van smartphones. De Razer Phone komt niet naar de Benelux, maar Razer verkoopt de telefoon wel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zweden. De adviesprijs is 750 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-11-2017 • 10:33

263 Linkedin Google+

Reacties (263)

Wijzig sortering
Ik snap veel mensen die de 3.5mm poort verdedigen, maar eigenlijk is het raar.
1. Een dongle is ook niet per se mijn voorkeur, maar de praktijk wordt vaak erg overdreven. Ik weet niet hoeveel oordopjes mensen hebben, maar ik heb 1 setje en daar hangt de dongle gewoon vast aan. Ik heb verder nooit de use case dat ik wel eens een 3.5mm kabel er even bij een kennis in wil stoppen, die hebben of Bluetooth, of zelf iets ingericht waardoor ik helemaal niet MIJN muziek bij hun hoef af te spelen. Ik heb daarnaast niet de use case om dit in de auto te doen, ook daar is het Bluetooth.
2. De digitale DAC die in een USB-C poort of Lightning poort zit, is gewoon beter dan menig 3.5mm analoge DAC. Daarnaast kun je je eigen DAC aansluiten die je voorkeur geniet, iets dat met de 3.5mm poort niet kan.
3. Als ik kijk naar "normaal koptelefoongebruik met draadje" kom ik er snel achter dat je feitelijk de 3.5mm poort vaak "met je mee sleurt" en je er niks mee doet. Voor een poort die basically maar 1 ding kan doen, is het een vrij grote aansluiting die nogal wat plek inneemt. Logisch dus dat deze over gaat in een multi-purpose poort.
De overgang van bedraad naar draadloos, daar zijn de dongles voor, als transitie. Je kunt het er mee eens zijn of niet, de analoge techniek is ingehaald door de digitale techniek. Ik begrijp ook alle frustraties met "weer een device dat je moet opladen", maar in de praktijk valt dit allemaal wel mee. Het is een andere manier van omgaan met je devices.

Bluetooth oordopjes kun je inmiddels ook voor hele normale prijzen krijgen, die niet onder doet voor de bedrade variant: klik.

Ik snap de weerstand in veel dingen, zoals extra slijtage aan je poort met een adapter, echter heb ik hier nog nooit problemen mee ondervonden. Overdrijven is ook een vak.
Voor jou als ervaringsdeskundige, hoeveel stroom trekt een Bluetooth verbinding extra als je muziek luistert? Is dit noemenswaardig voor je batterijlevendsuur?
Ik luister al 2 jaar met mijn iPhone alleen nog via bluetooth headsets naar muziek (en bluetooth in de auto). Ik heb het nooit precies gemeten maar ik heb vaak opgelet, toen ik nog in de randstad werkte was ik 45 minuten met OV onderweg. Ik had de hele tijd dan muziek op staan. Het kostte mij vaak niet meer dan 2% batterij. Soms 3%, soms zelfs 0%. Dit is geen echte meting maar mijn punt is dat ik in de praktijk niks merk.
Dat lijkt me een aardig reële situatie voor veel gebruikers van telefoons. Ik weet niet hoe goed een IPhone met een batterij omgaat, een dag?
Met veel gebruik net een dag, maar hij is 2 jaar oud, in het begin was het een stuk meer.
2. De digitale DAC die in een USB-C poort of Lightning poort zit, is gewoon beter dan menig 3.5mm analoge DAC. Daarnaast kun je je eigen DAC aansluiten die je voorkeur geniet, iets dat met de 3.5mm poort niet kan.
Hoe bedoel je een digital of analoge DAC?
Er bestaat geen digitale of analoge DAC; DAC = Digital Analog Converter. Dat maakt van een digitaal signaal een analoog signaal om -in het meeste mobiel gebruik- de drivers van je hoofdtelefoon aan te sturen.
Misschien bedoel je dat je een digitaal signaal uit de USB-C poort krijgt en je een eigen hoofdtelefoon met ingebouwde DAC kunt gebruiken (meestal wireless dus). In snoerversies -daar gaat de 3,5mm strijd om- zijn DAC-loze hoofdtelefoons/oortjes echter de norm. En bij een mobiel van 750 euro mag ook wel een redelijk deftige DAC ingebouwd zitten.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 27 november 2017 12:12]

Er is geen enkele smartfoon DAC-loos. Elke telefoon maakt geluid en dat gaat via een DAC. Er zijn wel maar enkele telefoons die een specifieke, extra DAC hebben.

Alle DAC's zijn goed genoeg voor de standaard meegeleverde 'oortjes'. Heb je echter specifieke in ear monitors of een kwaliteitskoptelefoon, dan is een externe DAC aan te raden. Dan is draadloos ook niet aan te raden vanwege het kwaliteitsverlies. Met een externe DAC is USB-C ook geen probleem behalve misschien voor een paar DAC's met exotische aansluitingen.
Aha! Nu snap ik waarom ze van die poort afwillen. Puur om geen DAC te hoeven gebruiken in de mobiel.
Hehe, het is dus gewoon een pure bezuiniging. Off course! |:( |:( |:(
Die heb je wel nodig, de normale speakers hebben ook een DAC nodig.
1. Een dongle is lelijk en onhandig. Je moet er altijd aan denken dat je de dongle aan je headset laat zitten, behalve als je de headset ook op andere apparaten gebruikt, dan moet hij er alsnog af.
2. De DAC die in de adapter zit zal niet beter zijn dan degene die ingebouwd in het toestel zit. Hooguit dezelfde. Daarnaast is de mogelijkheid om een andere DAC aan te sluiten niet afhankelijk van het ontbreken van een 3,5 mm aansluiting. Dat kan sowieso als je daar behoefte aan hebt.
3. Ik sleur de laadpoort ook vaak mee als ik hem niet gebruik. Zullen we die ook maar weglaten?

De overgang naar draadloos, voor degenen die daar behoefte aan hebben, kan prima zonder die irritante dongles. Ik heb geen enkele behoefte aan een bluetooth headset, dat is gewoon een extra apparaat waarbij ik ook moet zorgen dat die is opgeladen. Dus ben ik wat langer dan een paar uur onderweg en wil ik muziek kunnen luisteren moet ik alsnog een dongle, een bedrade headset, en een extra lader voor die draadloze headset meenemen zodat ik hem kan opladen voor de terugweg.

Dat jij er geen hinder aan ondervindt is puur en alleen jouw situatie. Om dan te stellen dat degenen die er wel last van hebben overdrijven is nogal arrogant. Maar bagetalliseren van andermans zienswijze is ook een vak, nietwaar?
Je hebt legitieme punten, maar daarbij stel ik mezelf wel de vraag: heb je zelf een toestel zonder 3.5mm aansluiting (gewoon echt een legitieme vraag)? Ik hoor vaak de mensen zonder de eigenlijke ervaring van dongles (en ja, de punten die je noemt zijn absoluut reeel) en zonder een dergelijk toestel zonder de 3.5mm poort het hardst schreeuwen dat het niks is, terwijl ze het zelf niet mee maken.

Het grootste probleem met de 3.5mm en dan met name bij de iPhone is het probleem met de standaarden. Als Apple USB-C had geimplementeerd in de iPhone, dan was dit een minder groot issue geweest. Ik zal never nooit een lightning koptelefoon kopen, want die kan ik maar op 1 device gebruiken, de iPhone. Voor een MacBook moet ik weer naar USB-C. Deze keuze van Apple snap ik ergens, maar het is voor de gebruiker gewoon slecht uitgedacht.

Echter, aannemende dat alle 3.5mm oordopjes vervangen zouden worden door USB-C equivalenten (met nog wat extra features), dan loop je niet meer met je dongle rond. Binnen die sfeer probeer ik dit te plaatsen. Er wordt naar mijn idee een enorm issue gemaakt van de 3.5mm aansluiting op een toestel zelf. Ik vind het weglaten van die poort niet onoverkomelijk zoals het geschetst wordt door een aantal. Daarmee wil ik niemand bagatelliseren want voor een ieder is er een andere use case. Echter zijn er ook een aantal die het hardst schreeuwen dat dongles helemaal kut zijn en de eigenlijke reacties van mensen die er daadwerkelijk mee "moeten leven" vaak meevallen dan dat er eerst in reacties geschreeuwd wordt alsof het onoverkomelijk is, dat probeer ik aan te duiden.
Nee, zelf heel bewust een toestel met 3,5 mm aansluiting, juist omdat ik geen dongles wil. Nooit.
Ik gebruik mijn headset vrij regelmatig met mn telefoon, en daarnaast ook met mn desktop en laptop.
Die laatste 2 hebben geen USB-C aansluiting, en mn telefoon nog niet.

Als mijn telefoon straks alleen USB-C heeft moet ik dus sowieso aan een dongle voor mn telefoon. Mijn headset is heel prima en ik heb geen behoefte om ¤ 150 uit te geven aan een nieuwe.
USB-C op de desktop is geen optie, aangezien de 3,5 mm aansluiting onderdeel is van de geluidsset, en ook die wil ik niet vervangen.
Ook als alle headsets vanaf nu alleen nog maar een USB-C aansluiting krijgen, wat nooit gaat gebeuren, zal ik ergens een dongle moeten gebruiken. En ik zou niet eens weten of 3,5 mm naar USB-C adapters bestaan.

De 3,5 mm aansluiting is gewoon perfect in zn eenvoud, het weglaten ervan zal ongetwijfelt prima zijn voor een deel van de mensen, maar het beperkt een andere groep in de mogelijkheden. Alles wat zonder die aansluiting kan is ook mogelijk met. Dus weglaten van die aansluiting is ronduit klantonvriendelijk.
Dus omdat klanten iets hebben moeten we nooit meer overstappen op andere techniek? Ik had ook een videorecorder thuis en een hoop videobanden.
Luister, als elke telefoon nu met 3.5 bleef komen, maar altijd USBc kop telefoontjes mee leverde, en als alle grote kopetelefoon merken met USBC als standaard komen, met een dongle naar 3.5 mm voor je oude apparaten (ik ga niet even een nieuwe versterker kopen, die gaan meestal 20 jaar mee en ik heb net een nieuwe gekocht) en als Apple ophoud met het lightning gezeik, dan zou je over 5 jaar eens kunnen denken aan een telefoon zonder 3.5 mm.

Als je het doet zoals nu - ik kan niet eens een nieuwe noise cancelling bose kopen die met USB c komt, en ik heb nog heel veel 3.5 mm telefoons en draagbare speakertjes. Zeker een dozijn in huis. En ik heb maar 1 USB C apparaat. Dus ja, voor mijn volgende telefoon is 3.5 mm echt een keiharde vereiste, al zou ik er tegelijk wel blij mee zijn als het ook met USB C kwam, en met USB C koptelefoontjes, zodat ik langzaam aan de transitie kan beginnen.

En nee, bluetooth vind ik een klote oplossing. Je moet het aan-en-uit zetten (kost stroom), kiezen wat je aansluit, het kost beide apparaten extra energie - ik heb een BT speaker maar ik zou er geld voor over hebben om hem van een 3.5 mm kabeltje te voorzien, zoveel makkelijker en sneller.
Dus omdat jij je videorecorder hebt weggedaan moeten wij maar afstappen van een 3,5 mm aansluiting in een mobiele telefoon?

Overstappen op een andere techniek is helemaal prima, ALS het een verbetering is. HDMI is een verbetering ten opzichte van SCART, en ondertussen zullen weinig mensen de SCART aansluiting op een nieuwe TV missen. Had je dat 10 jaar geleden gedaan was dat anders geweest.
Tegen de tijd dat headsets niet meer met 3,5 mm aansluiting worden verkocht wil ik best een telefoon zonder die aansluiting, tot die tijd moet ie er van mij gewoon inzitten.
Onoverkomelijk is dat natuurlijk niet, lastig of een verbetering voor veel mensen ook niet. Gezien zoals velen zeggen draadloos even goed mogelijk is zonder dat de poort weg moet.
Voor mij persoonlijk zou het heel lastig zijn, ik heb een bose op het werk die niet draadloos is. Ik gebruik die ook op een vliegtuig of op een trein.
Thuis gebruik ik dan weer andere die ook niet draadloos zijn, moet ik voor al die plekken dongles gaan voorzien of nieuwe koptelefoons kopen?
Het laden terwijl ik luister is dan weer een probleem, die dingen kwijtraken, de prijs, etc.

Het is een oplossing voor iets waar ik nooit iemand over horen klagen heb. Wil je bluetooth gebruiken? Dat kan als sinds x jaar, maar als je nu je koptelefoon wil gebruiken zit je daar.
Verder waren er ook mensen die die poort creatief konden gebruiken, zie die knopjes die ze er voor gemaakt hebben.
Precies. helemaal mee eens!!
Stel je voor zoals in jouw voorbeeld dat een fabrikant besluit de laadpoort maar weg te laten zodat we overmoeten op draadloos opladen. Dan zou er nog meer plaats zijn, nog eenvoudiger waterdicht te maken.
Maar dat zou ook zo'n onzinnige beslissing zijn. Ik vind dat een goede fabrikant zijn gebruikers de mogelijkheid moet geven hoe men het toestel gebruikt zeker wanneer zoals in dit geval duidelijk blijkt aan de vele commentaren op internet dat er nog meer dan genoeg gebruikers zijn voor wie het ontbreken van een headphone jack gewoon een no-go betekend.
Eens. De USB poort op mijn telefoon is kapot, dankzij draadloos laden gebruik ik hem nog steeds. Maar het is echt niet altijd handig... In de auto, bijvoorbeeld, of onderweg in het algemeen.
Het is een vrij grote poort? Hoeveel kubieke millimeter is het dan? Want dat is wel de ordegrootte waar het om gaat. De enige valide manier om dit weg te laten, is op het moment dat er een adapter vanuit USB mee wordt geleverd.

Ik vind het vreemd dat je het verdedigt omdat het relatief veel plek inneemt. Want dat doet het niet.
Het probleem: je kan de dongle vergeten als je de koptelefoon gebruikt bij andere apparaten met een 3.5mm jack (mijn laptop herkent de koptelefoon niet via de USB-C poort, erg irritant) en de dongle gaat snel kapot (vervanging blijkt ook moeilijk te zijn, zeker als je een dongle wilt die bijvoorbeeld knoppen op je koptelefoon ondersteunt, wat ook lang niet altijd het geval is). Beide problemen maak ik in praktijk mee en vind ik enorm irritant, ik zou alsnog veel liever een 3.5mm poort hebben.
Wacht, stop de persen... Ik zie een gat in de markt...
Kunnen we geen bluetooth 3.5 mm plug maken? Een waarop gewoon alle koptelefoons werken.. *rent naar patent bureau*

Maar OT; geen probleem. Als je een telefoon wilt waar dit per se op zit, dan moet je een telefoon zoeken met deze optie. Ik ga ook geen niet OLED tv kopen en zeuren dat er geen OLED op zit.
*stopt met rennen* :(

Ja precies. Als ze dat toch meeleveren is het probleem van de klagende mensen toch opgelost?
Je kan nog poging 2, usb-c koptelefoon :) Die zijn er volgens nog amper :P
Omdat je dan zoals apple dit heeft niet kan laden tijdens het luisteren. Of een stomme dongle mee te nemen. 2 usb-c's is dan beter maar dat kost juist meer ruimte
Sorry hoor.... maar heb je dan niet juist veel meer bewegingsruimte met een bluetooth headset als je aan het opladen bent???

Het is meer een gevalletje problemen zoeken die er helemaal niet zijn.

Een bluetooth headset is zeker prima! Je kunt je toestel op de oplader zetten en door je woonkamer wandelen luisterend naar je muziek.

Why the fuck wil iedere een 3.5mm jack??? Wordt eens wakker!! Het is oud, door vuil storingsgevoelig en het is gewoon niet handig... koop een fatsoenlijk BT headsetje of koptelefoon en je hebt zeer prima geluid. geen gekut meer met kabeltjes die overal achter blijven hangen. De SBH52 van sony heeft het beste van beide. Draadloos verbinden met je toestel. 8 uur muziek streamen en tevens wel een 3.5mm jack zodat je er iedere koptelefoon of oortjes op aan kan sluiten. En er zitten er zelfs een paar bij met korte kabel!!!

Wat loopt iedereen nou nog te kloten met een 3.5mm jack? Ik heb nog een 3.5mm jack in mijn telefoon, maar gebruik hem nooit!

Dit begint een zelfde discussie te worden als toen opeens het fysieke toetsenbord van de telefoon af ging. Iedereen liep te zeuren en niemand zou meer een telefoon kopen als er geen toetsenbord op zat.... tegenwoordig loopt iedereen rond met een touchscreen...

Gewoon mee gaan en niet zeuren.

[Reactie gewijzigd door sygys op 27 november 2017 16:31]

Lol ik zou graag een bluetooth hoofdtelefoon gebruiken maar die 3,5mm is echt handig.
En zou voor men pc nog een extra bluetooth adapter moeten halen want men pc heeft geen bluetooth.

Zou het allemaal handig vinden niet tegenstaande dat modellen zonder bluetootg veel goedkoper zijn en qua kwaliteit ook in goedkopere klasse goed geluid produceren...
Ok, jij betaalt voor iedereen een gelijkwaardige bluetooth koptelefoon?
Voor mij graag de bose QC-35 ter vervanging van mijn 25.
Kijk, dat zou ook een optie zijn, voortaan 2 USB-C connectors ipv 1x + 3.5mm jack :)
Maar dan is het zogenaamde probleem van "ruimtegebrek" niet opgelost
dan via inductie laten laden met een magneetje op de achterkant om hem op ze plek te houden :D

[Reactie gewijzigd door daan9999 op 27 november 2017 11:07]

Om zo vervolgens een ingewikkeld probleem op te lossen dat door het toestel zelf is geintroduceerd .....
Nou niet echt, ik moet geen extra attributen hebben die opgeladen moeten worden. 3,5mm jack kabeltje erin en klaar is kees. Voor mij geen gsm zonder!
Mijn bleutooth headset gaat 4 weken mee en vind het zonder kabel toch makkelijker
Omdat ik geen eindelose dongles mee wil nemen zoals apple dat heeft. Maar maak je geen zorgen bij mij geldt 'Geen headphone jack, geen aankoop' ;)
Als dat zo is vind ik het niet erg. Het is gigantisch grote onzin dat ik een dongle moet kopen en altijd bij me moet dragen omdat ik dan "bij de tijd ben". Naast dat het gelul is dat het ruimte zou besparen is het ook nog eens anti consument om je klanten een apart product te laten kopen zodat ze dan gewoon met hun eigen koptelefoon muziek kunnen luisteren.

Daarnaast is er ook nog geen beter alternatief voor Jack, waarom je oude schoenen weg doen als je nog geen nieuwe hebt? Of is het ook normaal dat je je veters apart moet afrekenen?
Was de eerste hit die ik tegenkwam.
Op welke manier beter trouwens, schermpje of ook echt audio kwaliteit ?
Nog een apparaat om op te laden.. :/
Heb een bluetooth ontvanger opd e aux poort in mijn auto, omdat ik de originele radio nog heb en een hele oude auto, ik laad dat ding 1x in de 3 weken op. Er zit een 120 mah accu in... Mijn koptelefoon laad ik nog minder vaak op, maar die gebruik ik ook niet dagelijks.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 27 november 2017 12:07]

Liggen tegenwoordig al bij de Action voor ¤8,-. Doet precies wat jij noemt.
http://www.maxxter.biz/item.aspx?id=8652&lang=nl

Wij gebruiken het in ons studenthuis om telefoons via bluetooth aan de aux-in van de versterker te koppelen.
Maar OT; geen probleem. Als je een telefoon wilt waar dit per se op zit, dan moet je een telefoon zoeken met deze optie. Ik ga ook geen niet OLED tv kopen en zeuren dat er geen OLED op zit.
Dit is niet voor elke consument logisch hoor... Ik werk in de fietsenbranche en wij krijgen vaak genoeg te horen waarom zit een bepaald iets niet op mijn fiets, dat wil ik wel. Zoals bijvoorbeeld verende voorvering. En dan eisen ze een nieuwe een compleet nieuwe fiets... Helaas is niet iedereen even pienter.
Het is lastig te zoeken als het er niet meer op zit. Ze doen dit puur voor de koppel verkoop van hun dongeltjes en branded oortjes. Zelfs een niet-apple gast kon in zijn nieuwe iphone zelf een koptelefoon aansluiting maken. Dat terwijl ze zeiden dat het niet meer kon qua ruimte.https://www.youtube.com/watch?v=utfbE3_uAMA
Een multimedia toestel zonder hoofdtelefooningang. Briljant toch.
Je kan voor een paar tientjes een USB-C naar 3.5mm adapter kopen, dan maakt hij nog steeds gebruik van de interne DAC. Dit komt omdat je via USB-C AM de pins kan laten gebruiken voor een analoge signaal. Ik zie niet echt het probleem van geen 3.5mm aansluiting.

Sterker nog, het blijkt dat het gebruik maken van SBU pins betere doorgang van het analoge signaal geeft dan een 3.5mm jack aansluiting, al ligt dit wel weer aan de kwaliteit van de USB-C aansluiting.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 november 2017 11:49]

Je kan voor een paar tientjes een USB-C naar 3.5mm adapter kopen
Dat is nou niet bepaald goedkoop... vooral als er niet eens een DAC in zit. Een degelijke USB-A -> 3.5mm kost 25-30 euro met een prima DAC erin.
Maar daar heb je toch niet zoveel aan als er al een DAC in de telefoon zit?
Dat wordt weer een hoop verwarring omdat sommige USB-C kabels wel of geen ingebakken DAC hebben. "maar het is toch hetzelfde soort kabel?!" Wordt "de concurrent heeft duurdere kabels" ook weer een mooi excuus om het goedkopere segment duurder te maken, ook al hebben die geen DAC.
Ik illustreer hiermee alleen dat er kabels zijn (al zijn dit geen USB-C, maar de "oude" USB) waar een DAC in zit die beter is, en in vergelijking minder kosten. Ik heb het in dit geval over een converter die ik gebruik zodat ik geen crappy on-board sound van laptop/desktop hoef te gebruiken.
maar dan is jou toestel geen ¤750 meer :p dat is het ook juist.... voor meerdere, als jij dit toestel koopt, dan moet jij ook maar een USBC koptelefoon, of BT, then again jij krijg altijd die USBC to 3.5mm jack adapter... dus dat is toch niet erg dat die aansluiting verdwijnt op het toestel dus not end of the world xD


die dongel is net zo goed als een 3.5mm aansluiting.
Niet bij alle telefoons krijg je een usbc to 3.5 mm jack adapter. Bij de HTC U11-Life zit deze er niet niet bij. Plus, niet alle usbc to 3.5 adapters werken op deze telefoon. Dat is een van de problemen. Een jackheadset kan je al voor een paar euro krijgen. Die adapter maakt het onnodig duur. Daar zijn we nu niet van af. 15 jaar geleden had Nokia dat ook aparte verloopstekkers voor je headset. Kostte zo 30 tot 60 euro.
Dat is wel merkwaardig. Bij de U11 (gewone) zit die er wel gewoon bij. Ik vraag me af waarom ze deze selectief meeleveren.
Dat verbaasde mij ook, ik had deze bijna gekocht via de HTC website. Toen ging ik wat reviews na lezen en kwam ik erachter dat je enkel verloopstekkers van HTC kunt gebruiken.

Ik begrijp dat er keuzes gemaakt worden en dat er wat voor reden dan ook de 3.5 aansluiting komt te vervallen. Ik heb wel een probleem mee dat ik dan gedwongen word om duurdere of merkspecifieke producten te kopen. We weten allemaal hoe persoonlijk een koptelefoon is. Welke mij goed zit. Is bij een andere te groot. Wat ik mooi vind klinken of uit wil geven etc. Vandaar dat ik een probleem heb met het laten vervallen van de 3.5 aansluiting.

Mijn dochter was met school weg. Ze zaten steeds uren in de bus. Als op zo moment haar koptelefoon kapot gaat dan kan ze willekeurig eender met haar huidige telefoon gebruiken. Straks moet je specifieke merk gaan kopen. Betekend dat je dus niet zomaar een winkel in kunt lopen en een koptelefoon pakken
Beetje Apple-achtig dus.
Ik vind het gevaarlijk om een USB-C aansluiting in je zak te hebben met aangesloten plug. Deze is veel fragieler dan een 3.5mm connector, en ook veel belangrijker om "heel" te houden.
Daarbij opgeteld dat je veel makkelijker blijft "haken" met een adapter kabeltje, vind ik het geen oplossing.
Dan ga je toch gewoon draadloos. Een 3,5mm connector is veel fragieler dan draadloos.
Het ging er in deze om dat ik een verloop kabeltje geen oplossing vind.
Wel en ik bied je een alternatief aan ;)
Wat het wel is... Want jouw probleem is van een andere aard namelijk je bent bang dat een USB-C aansluiting gevoeliger is. Heb je die al één overigens? En bij welk toestel in gebruik?
Ik heb een ZTE Axon 7, dus ik heb er inderdaad een :).
Begrijp je helemaal, een oplossing zou zijn voor de mensen die graag bedraad willen luisteren met hun eigen headset. Een magnetische usb aansluiting zoals die soms ook zit voor het opladen. Dan hoef je niet meer bang te zijn voor breken.

Zelf gebruik ik een bluetooth setje maar die werken ook niet altijd met alle telefoons. Maar gaan wel langer mee. Omdat je geen last heb van draadbreuk.
Magnetisch zoals Sony gebruikt (heeft) vind ik ook niet handig. Die gaan weer te makkelijk los...
Ik wil gewoon mijn 3,5mm connector houden :p.
Bluetooth is ook handig maar dan weer voor andere zaken (auto radio, btspeaker).
Beide moet gewoon kunnen met de huidige formaten...
Dat magnetisch makkelijk los gaat. Is een punt die ik wel zie. Maar ik wilde mijn reactie kort houden. Het ligt ook aan de soort magneten die gebruikt worden. Met magneten hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je kabel afbreekt. :-)
Nee dat snap ik, maar het is ook niet fijn als elke keer door je kabel je stekker lostrekt. Bijvoorbeeld op de fiets.
Die 3,5mm connector kan je telefoon prima een stukje optillen, de grip is sterk genoeg en de kabel kan het prima hebben. Er zal dus niets mee gebeuren en de muziek blijft doorspelen. :)
Analoog over USB-C is in september vorig jaar gestandaardiseerd, oudere toestellen ondersteunen dat vaak niet.
maar bij de meeste telefoons die dat niet ondersteunen is de dac ook niet zo goed
Sterker nog, het blijkt dat het gebruik maken van SBU pins betere doorgang van het analoge signaal geeft dan een 3.5mm jack aansluiting, al ligt dit wel weer aan de kwaliteit van de USB-C aansluiting.

De USB aansluiting is misschien ietsjes, beter, maar daarna moet je alsnog over een 3,5mm jack heen.
1 connector > 2 connectoren.

Daarnaast zal het routen van de analoge signalen over de USB poort ook niet zonder problemen zijn. Dat betekend dat deze signalen hoogstwaarschijnlijk door wat semiconductor materiaal heen moeten, wat ook weer voor signaal verlies zorg,r extra ruis en mogelijk crosstalk zorgt.


Als het toch via USB-C moet, doe mij dan maar een USB-C naar 3,5mm met goede ingebouwde DAC.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 november 2017 12:50]

Heb je hier een bron van?
Je krijgt er zelfs een usb-c naar 3.5mm jack adapter bij met een ingebouwde DAC.
Voor mij was keuze snel gemaakt paar weken terug toen ik op zoek was naar nieuwe telefoon. Als je toch graag nog gebruik wil maken van headsets en eventueel koptelefoons wordt de keuze snel gehalveerd (of nog kleiner), zo uiteindelijk bij de S8 uitgekomen.

Ben absoluut geen voorstander van het verwijderen van de 3,5mm, dan maar een telefoon die marginaal groter is.
Wen er maar aan want met 2-3 jaar is het standaard
Samsung speelt er slim op in door expliciet te vermelden dat zij er geen afstand van doen. Als je ziet hoe groot de groep is die nog steeds van een dergelijke aansluiting gebruik maakt, dan vind ik dat een erg slimme zet.
Dit melde google vorig jaar met de pixel ook, ze lachte zelfs apple uit voor het weghalen van zo'n mega "nuttige" feature. Echter hebben ze er zelf ook geen meer, Samsung is net zo makkelijk.
Plus, Google levert GEEN oordopjes en GEEN adapter naar 3.5mm jack. Je wordt dus helemaal in de steek gelaten. Apple levert beide keurig mee en krijgt constant kritiek erover...

edit: Correctie van @TheFes -> Wel een adapter meegeleverd. Alleen geen oordopjes.

[Reactie gewijzigd door ExNomenDei op 27 november 2017 11:24]

Dat komt omdat er een standaard gestopt wordt, zonder dat daar een universele standaard voor terugkomt. Stel, er zijn geen 3.5mm poorten meer. Wat hebben we dan? USB A (met name PC), USB-C (nieuwe PCs en Android), de Apple port. Allemaal adapters om je ene koptelefoon te laten werken op al die apparaten. Dat is toch geen verbetering?
Apple krijgt kritiek er over omdat het nergens op slaat om die poort weg te halen. Leuk dat er bij veel toestellen een adapter meegeleverd word, maar dat betekend wel dat ik je niet én kun laden én muziek over je oordoppen kunt luisteren tenzij je een Bluetooth headset gebruikt. Apple is niet de enige die kritiek krijgt, alle fabrikanten die zo'n poort weglaten krijgen er kritiek over.
Apple krijgt kritiek er over omdat het nergens op slaat om die poort weg te halen. Leuk dat er bij veel toestellen een adapter meegeleverd word, maar dat betekend wel dat ik je niet én kun laden én muziek over je oordoppen kunt luisteren tenzij je een Bluetooth headset gebruikt. Apple is niet de enige die kritiek krijgt, alle fabrikanten die zo'n poort weglaten krijgen er kritiek over.
Ach, Apple was ook de eerste om een computer te leveren met alleen USB en geen parallele en seriële poorten of PS/2 aansluitingen, is uiteindelijk ook geen slechte keuze geweest. Maar goed, verandering is eng enzo :'(
Als de markt voor Jacks echt zo klein zou zijn, dan zou je nu bij HEMA etc wel USB-C headsets vinden.

De meeste mensen willen liever analoog, omdat het goedkoper is en gewoon goedwerkt. Ik ben er een van, gebruik mijn oortjes op meerdere apparaten en dan moet ik ineens heletijd resyncen(bluetooth) met elke device.

Nu doe ik de plug erin, en klaar ik kan gaan.
Ach een Bluetooth Audio Receiver kost heel weinig, en maakt van alle analoog koptelefoon een draadloze Bluetooth koptelefoon, met nog steeds goed geluid.

Voor onder de ¤14,00 heb je er al meerdere.
En die moet je dan ook weer opladen, kan je kwijtraken, je bluetooth van je telefoon moet aanstaan en voor dat geld heb ik 3 paar xiaomi koptelefoons?
Nee dank je beleefd.
En die moet je dan ook weer opladen, kan je kwijtraken, je bluetooth van je telefoon moet aanstaan en voor dat geld heb ik 3 paar xiaomi koptelefoons?
Nee dank je beleefd.
Je raak je Bluetooth Audio Receiver niet kwijt als je hem gewoon aan je koptelefoon laat zitten, en je kan ook je koptelefoon kwijtraken, en ja zo kan ik het ook wel met heel goedkoope koptelefoons, je hebt een Bluetooth Audio Receiver ook al voor ¤5,- maar moet je niet gaan zuren dat hij snel stuk kan gaan en slechter geluid geeft, net als goedkope koptelefoons.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 november 2017 19:31]

Vanwege het simpele feit dat een hobbyist het zelf voor elkaar krijgt om de headphone jack in de iPhone 7 te proppen. Wat dus betekent dat de claim ''het neemt te veel ruimte in'' BS is en dat het gewoon weer eens typisch Apple is.
As you’d expect, it was incredibly complicated and expensive. Allen had to design his own circuit board to integrate Apple’s adapter, figure out how to actually fit that circuit board into the phone, and of course, build the actual phone.

There are also a few limitations to Allen’s design. Due to how Apple’s Lightning adaptor works, you unfortunately still can’t use the headphone jack while charging your phone.
Apple heeft er waarschijnlijk dus wel een goede reden voor. Want echt lekker werkt het bij die gozer schijnbaar niet.
Apple heeft er waarschijnlijk dus wel een goede reden voor. Want echt lekker werkt het bij die gozer schijnbaar niet.
Denk je niet dat een bedrijf met een waarde van ongeveer 800 miljard toch wel wat meer in zijn mars heeft dan een random guy?

[Reactie gewijzigd door aimbob op 27 november 2017 16:35]

Er zit bij de Pixel 2 gewoon een verloopstukje naar 3.5mm jack hoor. Er zit inderdaad geen headset bij, maar met het verloopstukje kun je gewoon je oude headset aansluiten.
Ah, dat maakt het een stukje beter. Bedankt voor de info!
Al die negatieve reacties in die link ziet iedereen prima :)
Waar TaranQQ op replied was trouwens vrij positief over Apple. Dat zij het wel meeleveren. Dus dan snap ik jou reply weer niet.
inderdaad, ijk overweeg zelf ook over te stappen naar Samsung dankzij hun belang voor 3,5mm

Xiaomi heeft me al sinds de Mi5 in de steek gelaten en dus koop ik nietmeer van hen.
Of eender wie geen 3,5mm audiojack aanbied.
Als over 2-3 jaar geen 3,5mm meer bestaat op telefoons (wat ik betwijfel) koop ik gewoon een converter kabel. Ik ga niet mijn dure koptelefoons en oordopjes die prima werken vervangen met bluetooth rommel.
Dat hoeft ook niet, maar de aansluiting zal op den duur wel weggaan. Converter zullen er altijd zijn
Wen er maar aan want met 2-3 jaar is het standaard
De originele van 6,35mm wordt nog steeds gebruikt... En die is er al sinds 1878.

Dat bepaalde telefoonfabrikanten er voor gaan kiezen om het niet te gebruiken, hun keus.


Een headphone is iets groter en kan meer accucapacuteit hebben,
oordopjes is waardeloos. Die wil je niet draadloos hebben. Capaciteit is niet goed, opladen is priegelwerk, etc, etc.


If it ain’t broke, don’t fix it.
Ik acht de kans groter dat er op een gegeven moment headphones komen die je rechtstreeks kunt aansluiten op USB zonder converter, dan draadloos.
Voor bepaalde moddelen zijn er al sets te koop om het om te bouwen. Mijn Senheisser HD25 was met een nieuwe kabel met lightning weer als van ouds te gebruiken. Welliswaar een investering van 40euro, maar altijd beter dan er niks meer mee kunnen.
Ja, en dan zit je waarschijnlijk weer een telefoon verder.
Volgend jaar een nieuw toestel uitkiezen en hou m'n hart vast voor de mogelijkheden. Had gehoopt dat het geneuzel met de mini-jack beperkt zou blijven tot Apple maar helaas hobbelen andere grote merken er ook achter aan.
Niet echt. Je kan het verloopstekkertje gewoon permanent aan je koptelefoon aansluiten. Tenzij je Linus heet en elk kabeltje losmaakt en in een apart tasje wilt meenemen
Gisteren m'n S8+ laten vallen, met dikke beschermhoes, toch een stuk uit het scherm precies in de hoek. 4 maanden oud, scherm vervangen kost 400 euro. S8 koop ik niet meer, dat scherm is echt veel te fragiel.

Wel een ontzettend mooie telefoon is dit trouwens, ik gebruik zelf geen 3.5 mm maar zou hem overwegen :)
Vriendin precies het zelfde maar dan met de S7 Edge. Het scherm (omdat hij dus doorloopt tot de rand) is een stuk minder beschermd hierdoor. En ja een telefoon is niet gemaakt om te stuiteren, echter gebeurd dit regelmatig ;).

Dan nog het feit dat het vervangen van een S7 Edge of S8 scherm mega duur is.
Ik heb mn s8 laten vallen van +/- 1.5m zonder een hoesje en nog helemaal heel. Anekdotes zeggen niet zo veel over een product.
Tja telefoons zijn ook niet gemaakt om te stuiteren, zelfs met beschermhoes ;)

Datzelfde probleem zal je waarschijnlijk met veel andere telefoons ook houden.
Dat heeft ook te maken met het feit dat ze zo extreem dun worden :/
Wat heb je aan een hoofdtelefooningang? Ik zou liever een hoofdtelefoonuitgang hebben :)
Dus in plaats van een aansluiting waar je je hoofdtelefoon in kunt steken wil jij er één waar een hoofdtelefoon uit komt? :-p
Het is maar hoe je het bekijkt maar technisch gezien wil je liever een hoofdtelefoonuitgang waar het geluid vanuit het toestel naar je oordopjes/headphones wordt gepompt en niet andersom. :)
Op een telefoon is het echter beide, omdat je ook een koptelefoon/microfoon combo op aan kan sluiten. :)
Eigenlijk klinkt dat me niet eens zo verkeerd. Oprol feature erbij tegen knopen. :*)
Hij bedoelt een mannetjes stekker op de telefoon en een vrouwtjes stekker op de hoofdtelefoonkabel.
Maar er zitten wel keigoede speakers in, zodat de hele bus mee kan genieten!
Ja de Razer was bedoeld voor gamers dacht ik. En bluetooth werk best voor muziek maar voor gaming is het niet veel soeps.
ja, want men gebruikt steeds vaker gewoon draadloze headsets, geen gezeur meer met kabels.
Ik was het gebriel met de kabel op trein/bus/tussen het volk ook kotsbeu en heb mij verleden jaar een BT koptelefoon aangeschaft. Wat mij betreft mag die 3.5mm jack gewoon weg, heb er geen behoefte aan, USB-C koptelefoon aanbod gaat gewoon groter worden over tijd en draadloos laden zal wellicht ook de standaard gaan worden waardoor het niet tegelijk laden en muziek luisteren probleem ook niet meer zal bestaan. En in de tussentijd heb je je oude gsm toch nog met 3.5mm jack en zijn er nog genoeg smartphones die het wel nog hebben, dus wat het grote probleem is snap ik niet goed.
Dat heet feedback geven. Dat mensen dat zon moeilijk fenomeen vinden snap ik weer niet.
tja, en onze feedback is dus dat die aansluiting rustig weg mag blijven, weer minder onderdelen die kapot kunnen gaan.
Hoe kan ie kapot gaan als je hem niet gebruikt 8)7

En meestal is de usb poort eerder kapot, wat je alleen maar versnelt door hem ook als audio poort te gebruiken.
Maar als ik em niet gebruik hoeft die er dus ook niet op te zitten 8)7

en de usb poort gebruik ik ook niet als audio poort, en mn nexus 5 kan gewoon draadloos opladen (wat eigenlijk standaard bij elke telefoon moet zijn).
Jammergenoeg worden telefoons niet exclussief voor jou gemaakt, en aangezien velen hem graag hebben kan die er dus best op zitten.
Je bedoelt de mensen die het hardst schreeuwen hem graag hebben, want het weglaten van zo'n poort gebeurd niet zomaar en daar gaat wel degelijk eerst een behoorlijk onderzoek aan vooraf.
Dus tja, ik kan dan precies weer hetzelfde terugzeggen, 'jammer genoeg worden telefoons niet exclusief voor jou gemaakt'..
Maar er is wel degelijk een probleem. Dat je dit probleem niet ervaart is fijn, maar andere ervaren het wel. Usb-c koptelefoons zullen moeten worden vervangen zodra er weer een nieuwe standaard komt of je moet een verloopje gebruiken, Bluetooth koptelefoons gaan naar een paar jaar gegarandeerd stuk omdat de accu's op zijn, bluetooth frequenties kunnen vol raken, extra apparaten die leeg kunnen zijn enzovoorts enzovoorts.

Het mooie van de huidige oplossing is dat een koptelefoon niet outdated kan raken omdat het allemaal mooi anneloog is, met usb-c en bluetooth kan dit wel omdat je veel meer apparatuur naar de gebruiksvoorwerpen verplaatst. En de kosten zijn absurd veel hoger als je om geluidskwaliteit geeft (Er bestaat bijv. Van shure en westone bluetooth mmcx kabels die allebij 100 euro kosten, en niet veel bster klinken dan een telefoon dac).
Ik vind het geen probleem maar gewoon nog iets te vroeg voor me.

Vooral omdat een pc daar helemaal niet op gemaakt is en ik weer een bluetooth adapter moet kopen.

Doe ik wzl in de toekomst maar voorlopig is het analoog.
Dus omdat jij de 3,5mm jack niet gebruikt mag deze weg?

Terwijl veel mensen die wel gebruiken?

Prima, haal BT weg, NFC, vingerafdruk lezer oh en natuurlijk moet de front camera ook weg omdat IK deze niet gebruik...

(nee natuurlijk moeten die functies niet weg omdat ik ze niet gebruik, ik denk ook aan de mensen die ze wel gebruiken)

Dat bepaalde dingen die vrijwel niemand gebruikt niet meer op telefoons zitten snap ik nog wel, maar de 3,5mm jack weg laten is gewoon Apple als een lief schaapje achterna huppelen (doelend op de fabrikanten die de jack weg laten).

En er is reden tot heisa, steeds meer goede telefoons laten die jack weg.

Leuk dat er ergens een Alcatel telefoon van 33 euro die jack heeft, maar als je interesse hebt in een goede telefoon hebben die steeds vaker de jack niet, en het worden er alleen meer helaas.

Dus lekker terug naar het verleden toen in de dumbphone tijden bijna iedere telefoon verslaafd was aan een verloop kabel, ik zie verloop stukje nog steeds als diezelfde ellende en draadloze koptelefoon is ook geen optie want de nadelen ervan blijven bestaan (ongeacht de accu duur, alweer een extra apparaat om op te laden + accu's gaan ook niet eeuwig mee natuurlijk).

En ik weet dat voor een ander de bedraade koptelefoon vast wel nadelen heeft, en die zullen voor zo iemand vast wel terecht zijn echter vraag ik niet dat BT verdwijnt omdat ik liever de 3,5mm gebruik omdat beiden perfect naast elkaar kunnen leven en dat ook lange tijd deden.

Dan maar een telefoon met de jack voorlopig, zolang het kan want meer kan ik niet doen aangezien ik op ten duur net als in 2005 weer aan zo'n "leuk" verloopstekker aan vast zit, en nee USB C koptelefoon is geen optie want dan moet ik weer een extra koptelefoon kopen omdat mijn alle andere apparaten netjes de jack wel hebben.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 27 november 2017 14:13]

Ten eerste, ik koop een toestel nooit op dag 1 pas als deze flink goedkoper is.

Ten tweede, dat ik eventueel 1000 euro aan iets spendeer wat het ook moge wezen betekend niet dat ik meteen voor alles extra veel geld wil smijten (nee ik bespaar niet op spullen, maar ik smijt ook niet onnodig met geld).

Het is ook een onzinnige stelling, het is net alsof iemand een iPhone koopt maar ook meteen Apple wireless earpods moet kopen, nee als iemand al goede koptelefoon heeft vind ik dat onnodige geldklopperij.
Er zit toch USB-C op... er zijn op t moment zat hoofdtelefoons te vinden met USB-C. Relatief nog minimaal, maarja ze moeten ergens beginnen.
Je kan niet verwachten dat, *BAM*, en er is een nieuwe standaard en alle producten ondersteunen het en de oude wordt nooit meer gemaakt en gebruikt.

We zitten gewoon in een transitie fase en je kan nu klagen wat je wilt, maar uit eindelijk moeten we toch over op iets dat wat meer toekomstgericht is.
Dat is hetzelfde goedkope beknibbel als die ellendige hybride SIM/SD slots (die gelukkig weer langzaam lijken te verdwijnen) - een toestel van 750 euro en dan een paar cent willen besparen op nuttige functionaliteit.
Maar die extra poort kost wel degelijk behoorlijk wat bij het ontwerp, ook niet te vergeten een extra punt waardoor je weer een groter probleem hebt met em stof/waterwerend te maken.
En zo nuttig vind ik die functionaliteit nou weer niet, heb em nog nooit gebruikt en is alleen maar een doorn in mijn oog dat er een extra onnodig gat in mn telefoon zit (nexus 5).
Waterdichtmaken heeft nog geen één fabrikant problemen mee gehad. Samsung en sony zijn er juist waterdichter dan apple met de jack.
Op een toestel van 750 verwacht ik juist geen compromis, en zelfs in dat geval: voor 750 had ik ook wel een usb-c -> 3.5 connector bij verwacht.
Geen compromis in de overige specificaties dus. Het weglaten van een vervangen connectie is geen compromis.
Snap niet waarom je weggemod word. De mensen die hier klagen over een 3.5" jack welke mist zijn degene die deze gebruiken - maar even heel eerlijk zie ik steeds minder mensen de jack gebruiken.

Alternatieven zijn er genoeg, en zelfs bluetooth oortjes/headsets zijn tegenwoordig goedkoop in de winkel/Ali te koop. Net zo goed in audio kwaliteit als de dopjes van de meeste doorsnee consument.

De aansluiting zelf is vervangen voor draadloze techniek en ander type aansluitingen. Eerst zat men te zeuren dat er een USB c op toestellen als dit ontbrak, nu zitten ze erop, en kunnen ze andere aansluitingen vervangen, maar nu is het weer niet goed. Ik dacht dat we hier tweakers waren/hadden welke juist technologische veranderingen toe zouden moeten juichen. ipv dit zijn we nu zover dat we klagen dat een aansluting uit de 19e eeuw (1878 om precies te zijn) welke mist.

De BBC heeft er ook al eens aandacht aan gegeven. Meer details, leuke read, hier: http://www.bbc.com/news/magazine-35253398

Edit: voor diegene die zoeken naar relatief goede oortjes, bluetooth, op ali - kijk eens naar KZ.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 27 november 2017 12:06]

Ik ben een tweaker maar juist daarom is het van belang dat mijn apparatuur (in het algemeen) zoveel mogelijk tegenmoet komt aan mijn wensen / eisen en zoveel mogelijk mogelijkheden bied. Ik ben voor technologische vooruitgang maar nooit ten koste van functionaliteit. Ik zie ook niet goed waarom het weglaten een voordeel zou moeten zijn voor de consument, het is alleen een verkapte vorm voor de fabrikant om nog meer winst te kunnen maken door minder componenten in te bouwen en neg eens extra bij te kunnen verkopen en daar doe ik dus niet aan mee.
Ik zeg niet dat ik nooit bluetooth gebruik of wie weet in de toekomst eens volledig zal overstappen op bleutooth maar nu ben ik (en ik denk een groot gedeelte van de markt) nog niet klaar voor. Nu betekend het voor mij inleveren van functionaliteit. Het betekend dat ik omwegen zou moeten zoeken voor een probleem dat ik met een toestel met een jack niet heb. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
Leuke quote uit artikel van The Verge :
DITCHING A DEEPLY ESTABLISHED STANDARD WILL DISPROPORTIONATELY IMPACT ACCESSIBILITY
The traditional headphone jack is a standard for a reason — it works. It works so well that an entire ecosystem of other kinds of devices has built up around it, and millions of people have access to compatible devices at every conceivable price point. The headphone jack might be less good on some metrics than Lightning or USB-C audio, but it is spectacularly better than anything else in the world at being accessible, enabling, open, and democratizing. A change that will cost every iPhone extra for a dongle (or more for new headphones) is not a change designed to benefit everyone. And you don’t need to get rid of the headphone jack to make a phone waterproof; plenty of waterproof phones have shipped with headphone jacks already.
je levert niet in op functionaliteit, misschien iets op gebruiksgemak. De verloop zit erbij. Ik zie echt het probleem niet....

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 27 november 2017 14:50]

Ik kan ten eerste al niet luisteren en laden tegelijk (komt best regelmatig voor tijdens lange reizen vliegtuig, trein) dat vind ik al een belangrijk punt waarop ik moet inleveren. Nu laadt mijn gsm snel op in ca 1 uur maar toch. En natuurlijk kan ik gedurende een treinreis van 6 uur een uurtje alleen maar kan opladen maar het is toch een beperking en niet nodig want nu heb ik dat probleem niet.
Die adapter altijd meenemen daar weet ik ook al van hoe het gaat, als ik die nodig heb ben ik hem vergeten mee te nemen of ik raak hem weer kwijt. Ik hoor zeggen ik laat hem altijd aan de headphones zitten maar hij zal er toch af moeten als ik mijn headphones op mijn werk gebruik in de pc etc
Met 3,5 mm heb je daarnaast ook nog de modelijkheid om met een splitter met 2 van één toestel te luisteren, volgens mij gaat dat niet met bluetooth.
Kun je eigenlijk gewoon bellen met een headset met microfoon met zo'n adapter?
Kortom beperkingen die ik nu niet heb ...
Ik zie het probleem niet om die jack gewoon erop te laten ..... er zijn genoeg toestellen die dat wel nog doen, kijk naar de OnePlus 5T volgens mij kan dat perfect zonder in te leveren.

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op 27 november 2017 16:34]

Vergeet niet dat je op android ook een usb hub kan aansturen - ik weet neit of je dan wel kan laden en luisteren tegelijk, maar je zou zo wel meerdere oortjes aan kunnen sluiten - anders kan dat sowieso op de ouderwetse manier met de aux adapter.

Daarnaast gaat mijn iphone toch echt wel een uur of 12-14 mee als ik enkel muziek luister, dus geen probleem mee met laden en lange vliegreis.
Volgens mij zijn er wat technische hindernissen om te laden te luisteren tegelijk via usb-c. Daarom zie je die dingetjes ook niet. Bij de iPhone kan het wel, met een lightning adapter.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 27 november 2017 18:41]

meestal (in de trein) doe ik meer dan enkel luisteren, games, facebook etc... dan red ik 6 uur meestal net niet en ik heb natuurlijk zeker altijd nog wat capaiciteit nodig als ik op bestemming aankom.
Luisteren en laden tegelijk kan natuurlijk ook gewoon met Bluetooth oortjes
haha Steven grapjas :*)
Dat jij ze steeds minder ziet, wil niet zeggen dat ze niet gebruikt worden.

Het enige alternatief zijn bluetooth oortjes/headsets en die wil ik om meerdere redenen niet:

A) Ik moet weer een device opladen
B) Betaalbare bt oortjes/headsets (met goed geluid) zijn er een stuk minder
C) Ik kan blind een 3,5mm jack ergens inpluggen (versus scrollen door een lijst met BT devices)
D) Reguliere oortjes zijn klein genoeg om op te bergen, maar niet zo klein dat ik ze kwijt kan raken.
E) 3,5mm is hardware, dus geen gekloot met firmware, updates of vulnerabilities

En de leeftijd van de techniek is irrelevant; elektriciteit, batterijen en radio golven zijn ook allemaal ruim van voor 1900, maar worden ook nog steeds gebruikt. Dat iets oud is, maakt het niet slecht, dat kan ook betekenen dat het prima werkt.
Het maakt het zeker niet slecht maar het neemt gewoon zo veel ruimte in beslag die nuttiger besteed kan worden. Daarbij verlies je ook nog eens een stukje mobiliteit door die vervelende kabel die gaat krullen, uit de knoop gehaald moet worden en wel eens ergens achter blijft haken.

Maar, Bluetooth is wat mij betreft nog niet een volwaardige alternatief. Het connecten, de batterij die snel leeg gaat en de kwaliteit zijn nog minpunten. Als ik mij niet vergis gaat de volgende BT versie dit allemaal oplossen maar dat had eigenlijk al gebeurd moeten zijn voordat de 3,5mm jack massaal verwijderd wordt van devices.

Het kan echter wel perfect werken. Kijk naar de Apple AirPods, zodra je ze in je oren doet zijn ze verbonden en opladen is ook geen probleem omdat je ze opbergt in het doosje die je maar een keer per week hoeft op te laden. Nadeel is natuurlijk wel Apple only maar phoe wat ben ik blij met mijn AirPods (al had ik graag een HQ variant gewild)

Als de implementatie goed zou zijn zou "niemand" de 3,5mm jack missen maar dat is gewoon nog niet zo. Hopelijk worden de beloftes voor de volgende BT standaard waargemaakt. Dan is de implementatie goed genoeg om de 3,5mm jack niet meer te missen.
De 3.5 mm aansluiting op een telefoon heeft in het toestel 1 a-d converter (de microfoon) en 2 d-a converters nodig die de juiste stroom en spanning leveren. Vroegâh schakelde dat uit het analoge cirquit van de ingebouwde microfoon en speakers maar die worden tegenwoordig zo op maat gemaakt dat een aftakking net zo veel of nog meer werk is. Dan heb je dus die extra hardware, die kost ook energie. Uit een heel klein beetje (lekstroom). Aan veel meer.

Komt daar het ontwerp van het kastje bij: Waar zit de aansluiting? Dat heeft invloed op de interne invulling van het geheel. En bij 'waterdicht' en zo heeft het nog meer invloed.

Meganisch moet de stekker er ook nog goed in zitten. Niet alleen voor insteken en uittrekken maar vooral voor het afbreken (uitbreken) van de stekker.

De blue-tooth aansluiting moet er toch ook op, die is niet weg te bezuinigen vooral omdat blue-tooth nog veel breder gebruikt wordt, waarmee de blue-tooth speaker/microfoon aansluiting uiteindelijk puur software is. Tel daarbij dat de plaats van de blue-tooth antene (bijna) geen invloed heeft op het ontwerp van het kastje en meganisch geen uitdaging biedt.

Vanuit het ontwerp van het toestel begrijp ik wel dat de 3.5 mm jack er uit gaat. Het is aan de klanten om deze aansluiting te 'eisen' door toestellen zonder zo'n aansluiting niet te kopen.

Zelf zou ik nooit een toestel zonder 3.5mm audio aansluiting kopen, net zoals ik ook lang doorzoek naar een toestel met FM-radio. Die optie vervalt helaas ook als er geen 3.5mm jack op zit. Voorlopig doet mij Sony Z2 het nog maar ik vrees het ergste.
er bestaat ook nog een usb-c naar aux plug - welke meegeleverd word, maar ook gewoon log te koop is.
Je hebt altijd de twee kampen, maar ik begrijp beiden. Ik begrijp jouw punt van vooruitgang, maar vooruitgang hoeft toch niet ten koste te gaan van gebruiksgemak? De vooruitgang van bluetooth kan toch perfect bestaan NAAST de 3.5mm-jack. Ik begrijp dat die jack oud is, maar niet verouderd. Het is nog steeds prima kwaliteit en best wel vaak gebruikt.

Een aantal voorbeelden waarom in liever nog wel even een 3.5mm-jack heb:
  • Ik drum vaak mee met muziek van m'n telefoon, maar mijn audio-apparatuur heeft geen bluetooth. Ook zijn er geen nieuwe varianten van deze apparatuur die wel bluetooth hebben. Smartphones lopen voorop kwa technologische vooruitgang, maar andere apparatuur wordt niet jaarlijks vervangen.
  • bovenstaande punt gaat ook op voor auto's. Veel auto's hebben geen bluetooth, maar wel een aux-plugje. Betekent een nieuwe telefoon dan ook meteen een nieuwe uitgave voor een andere autoradio of zelfs nieuwe auto?
  • Veel thuis- of bedrijfsoplossingen voor audio zijn nog steeds met inpluggen van een apparaat dat de hele dag speelt. Hier werd bij ons nog wel eens een telefoon aangehangen, maar om heel deze versterkingsinstallatie nou te vervangen voor een type MET bluetooth
En ja, overal is vast wel een ali express-achtig blokje aan te koppelen om bluetooth toe te voegen, maar ik zie eerlijk gezegd nog geen dingen die telefoons nu WEL kunnen nu de 3.5mm-jack weg is. Razer geeft aan dat de batterij groter kan nu, en dat vind ik een geldige reden (los van het feit dat je compromissen maakt op een high end model...), maar wat kon de iPhone 7 nou beter of langer door het weglaten van de headphone jack? Hij kon dunner? Maar de iPhone X, 'de iPhone van de toekomst', is dikker en zwaarder...

TL;DR: weghalen van functionaliteit is geen vooruitgang, vervangen van functionaliteit kan vooruitgang zijn.
Ik heb trouwens van die Ali express achtige dingen gekocht om mijn koptelefoon thuis bluetooth te maken. Ik gebruik die niet regelmatig dus gevolg, als ik ze nodig heb zijn die blokjes dus ALTIJD leeg.............
Of je koopt voor 2-3 euro een usb-c naar aux adapter ;)
Ieder z'n eigen ding, maar ik vind de radio's die af-fabriek in een auto zitten vele malen mooier dan after-market radio's. Klassiek ingetogen vind ik mooier dan de RGB-LED lampjes en glimmende draaiknoppen.

Daar komt bij dat wij slecht 1% van de markt zijn en dat het overgrote deel van de markt echt niet stil staat bij wat hun auto kan. Je kunt dan wel lekker innoveren, maar de rest van de markt innoveert nou eenmaal niet zo snel als een markt zoals de smartphone-markt, waar iedereen zowat elk jaar een nieuw model heeft een de marges ruimte bieden voor veel innovatie.
Een poort die vervangen is kan je weglaten. Jammergenoeg is de 3.5mm jack niet vervangen, er zijn alleen maar alternatieven die allenaal hun plus en minpunten hebben.
Er zit een usb-c naar 3.5 connector in de doos. De 24 bit DAC waar het in dit artikel over gaat zit in de meegeleverde adapter.
Is dat niet het oplossen van een nieuw geïntroduceerd probleem?
Als je het standaard mee levert, waarom dan niet standaard inbouwen. Een iets kleinere accu of een iets grotere telefoon is niet zo'n punt.
Als dat poortje zijn werk uitstekend doet waarom niet? Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Inderdaad zo las ik op the Verge het leuke zinnetje dat al die dongles verloopdingen adapaters een oplossing zijn voor een probleem dat er eigenlijk nooit was maar door het toestel zelf geintroduceerd is. :D
(en wellicht met als enig doel extra dure randapparatuur te kunnen verkopen!)
Er zijn zat mensen die al talloze keren iedere keer hun argumenten voor het voortbestaan van de mini jack hebben verkondigd hier.

De redenen aangedragen door fabrikanten slaan gewoon nergens op. Voor mij is het weglaten mini-jack een serieus gemis. En als je een keer een goede 3/4 driver in-ear monitor via mini jack aangesloten op een mobile device met een goede ingebouwde DAC&versterker zou horen, zou je precies weten wat ik bedoel.

Mini jack kan niet zo maar vervangen worden. BT en mini jack kunnen perfect naast elkaar bestaan.
Dat heet feedback.
Feedback kunnen bedrijven van leren. Als niemand er wat over had gezegd had samsung hem waarschijnlijk ook weggelaten op de s9 omdat dat makkelijker is, maar zover wij weten zal hij nog gewoon blijven.
Ik zal ook nooit zo'n toestel kopen, tenzij er geen keuze meer is.

Maar, ik reageer volgens mij op een opmerking die gemaakt wordt waar ik het niet mee eens ben. Ik klaag niet over het toestel. Dus....
Die beginnen het review process mooi op een min een!
Had de prijs wat meer schappelijk geweest was het een serieuze contender voor OnePlus kunnen zijn. Met de huidige markt is het nog steeds niet verkeerd, maar voor mij al weer ruim 2x te hoog.
250 euro meer dan oneplus echter biedt het wel velen extra's:
- 120hz display, kan je gimmick vinden maar na de ipad pro 120hz een paar maand te gebruiken, erger je je kapot aan je telefoon met 60hz.
- Stuk grotere accu
- Beste stereo speakers in een telefoon period
- High quality ondersteuning voor audio via usb-c.

Daarnaast als je veel reviews leest van de oneplus 5t, is het ook geen flagship killer, het enige goeie aan dat ding is de prijs. Camera blinkt niet uit, scherm blinkt niet uit, accuduur blinkt niet uit, blinkt nergens ook in uit.
Je kan ook overdrijven. De OP5t blinkt uit in 1 heel belangrijk onderdeel, in mijn ogen de belangrijkste: Software.

Oxygen is naar mijn mening de fijnste ROM die er stock op een telefoon te krijgen is. Verder is het ook nog eens een bloedsnelle telefoon, die qua snelheid kan tippen aan de iPhone 8/X, en dat lukt bijna geen enkel android toestel op het moment. Qua RAM management gaat het ook echt heel erg goed, apps blijven heerlijk lang open staan, en multitasken is echt een heerlijke ervaring door de 6/8GB RAM.

Dat het scherm/camera/accuduur dan niet uitblinkt, is voor mij niet belangrijk persoonlijk. Scherm is nog steeds beter dan veel LCD's, camera maakt prima foto's maar niets bijzonders, prima voor facebook en whatsapp. Accuduur is genoeg om de dag door te komen, en je hebt de snelste snellaadtechnologie tot je beschikking als je het een keer niet haalt.

Het is een kwestie van prioriteiten. De dingen die jij noemt, blinkt de 5T niet in uit, maar heeft het wel allemaal goed voor elkaar. Om te zeggen dat ie nergens in uitblinkt vind ik in ieder geval niet helemaal eerlijk :)
Wat een klinkklare onzin. Je betaalt inderdaad 250 euro meer, maar:
  • 120Hz slurpt je batterij leeg en is alleen actief in applicaties die dat ondersteunen
  • Hij heeft inderdaad een 700mAh grotere accu, maar dat heeft weinig zin als hij gebruik maakt van 120Hz
  • Stereo speakers.. Wie gebruikt daadwerkelijk z'n speakers nog met regelmaat? Velen gebruiken of de headphone-jack, of Bluetooth. Ik gebruik het alleen als ik eventjes wat snel op YouTube kijk, en daarbij is de OnePlus 5T een prima toestel voor. Is natuurlijk altijd leuk meegenomen, maar daar wil ik geen 200 euro extra voor lappen.
  • Wat versta jij daaronder? Ook vervalt dan de optie om te kunnen laden en muziek luisteren tegelijk. Komt vaak voor. OnePlus heeft in z'n software een geweldige equalizer ingebouwd, wat prima functioneert kan ik je vertellen.
Het 'grappige' is, is dat je de OnePlus 5T-camera's slecht noemt, terwijl die van Razer volgens reviews nogal tegenvalt. De OnePlus 5T scoort volgens reviews aardig goed, en al helemaal als je je bedenkt dat hij 499 euro is. Bovendien kun je de Google Camera port downloaden die aanzienlijke verbeteringen brengt.

Accuduur blinkt inderdaad niet uit, maar daarbij krijg je wel Dash-Charge, en sowieso halen de meeste reviewers de volle dag. Ook met heavy usage.

Misschien moet je eerst maar eens wat reviews lezen voordat je een vergelijking gaat maken, want dit is gewoon schreeuwen zonder bronnen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 27 november 2017 11:48]

Mijn bron mkbhd en mister mobile van youtube. Twee zeer gewaardeerde reviewers die allebei aangeven dat het toestel nergens in uitblinkt. Maar zeker niet slecht is. Daarnaast zal razer de camera problemen wellicht simpel met een update kunnen oplossen
120hz display is zeker nice, maar verder heeft oneplus ook veel voordelen als je het over camera's hebt is Razer trouwens ook niet super en oneplus heeft dash charge headphone jack, een amoled display en de notification slider. en een (natuurlijk is dit persoonlijk) mooier design. al denk ik dat het allebij super telefoons zijn zal ik toch echt voor de op5t gaan maarja ik zit hier ook te typen terwijl ik mn telefoon oplaad en muziek op een goede koptelefoon afspeel
Je vergeet 1 groot ding bij de OnePlus 5T: Hij blinkt uit met price–performance ratio. En dat is waarom OnePlus zo geliefd is. Zet je alle telefoons naast elkaar, zonder prijskaartjes, dan zal de OnePlus misschien niet speciaal ergens in uit blinken, maar gaan we de prijs vermelden en kijken hoe de toestellen naar hun prijs presteren, dan worden de verhoudingen toch wel wat anders. :)

Let wel: het toestel kan je al krijgen vanaf ¤450. Als dat geen bang-for-the-buck is, weet ik het ook niet meer. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 27 november 2017 12:17]

Minder naar specs turen, meer naar reviews:

-120Hz display kent een ernstig mankement qua helderheid, terwijl het OP5 display erg goed gekalibreerd is en OLED.
- Teleurstellend qua accuduur, ondanks zijn 4Ah accu.
- Dit zal zo zijn
- Ja, je moet iets zonder jack aansluiting hé.

10x liever een OP5, dan een Razer die sneller op is, niet buiten te gebruiken is, en waar menig koptelefoon niet mee werkt zonder dongle.
Oled heeft ook de nodige nadelen. Zelf heb ik veel liever een goed gekalibreerd lcd scherm. Dan een oled scherm, met alle problemen die erbij komen. Daarnaast heeft de ipad pro ook een 120hz display en een hogenhelderheid
Maar de Razer phone dus niet. Met de iPad zou je nog een punt hebben. Maar de Razer heeft (afgezien van de 120Hz) gewoon een slecht scherm.
Tja de prijzen van OP zijn ook al verdubbeld sinds de One, dus vind ze eigenlijk ook niet interessant meer. Als ik van plan was grof geld uit te geven aan een telefoon zou ik nu eerder voor de Razor dan de OP gaan, al is het maar voor het "hebben". Als je dan toch >700 euro aan het uitgeven bent...
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die het ontbreken van een jack plug verdedigen en dan de meest drogmetatishe redenen geven. "Ja maar de jack plug stamt uit de 20 ste eeuw" ja het huidigr stopcontact komt uit 1984 of zoiets. "Ja maar je kan ook bluetooth setje aanschaffen" dus omdat er mensen zijn die anti-oud zijn moet ik maar ¤90 of meer uitgeven. "Ja maar je kan een USB c naar Jack plugje kopen" tja moet ik ook weer iets kopen omdat een klein select groepje zit te janken plus zo'n blok in je broekzak zit harstikke k*t. Het enige valide argument wat ik hoor is dat door een jack plug je geen waterdichte telefoon hebt. Maar de markt voor waterdichte telefoon lijkt me erg niece. Ik ben oo mijn telefoon gewoon "zuinig" als het regent en je zit op de fiets doe je hem in je jaszak of tas. En onder de douche appen doe ik niet aan.

Geen jackplug = no go zo simpel is het voor mij. Ik wil mijn universele koptelefoon gebruiken op elk apperaat wat ik wil.
Die 3.5 jack heeft toch helemaal niets met waterdichtheid te maken?
Nope. Helemaal niets.
Zowel Samsung als Sony maken al jaren waterdichte waterbestendige toestellen met 3,5 mm aansluiting.

Niet helemaal waterdicht natuurlijk, want er kan wel water in die aansluiting. ;)
Strikt gesproken is de smartphone niet waterdicht maar wel waterbestendig. 'Waterproof' in het Engels.
En dat is waar het om gaat. Bijvoorbeeld de Samsung A3 2017 heeft geen klepjes om hem waterdicht en waterproof te maken. Water loopt erin en eruit, niet waterdicht, wel waterproof.
Wat men ook vergeet, de non-analoge headsets hebben een grotere milieimpact door hun batterijen+constant extra rechargen, daarbij zijn het signalen over the air die alleen maar verstoord kunnen worden.

Analoog heeft dit probleem minder tot niet.

Geef mij maar kabels :)
Exact.

Daarnaast voel ik er bar weinig voor om die USB poort ook nog eens voor audio te moeten gebruiken, aangezien ik nog nooit een gesloopte minijack ingang heb gezien maar wel tientallen gesloopte USB poorten. Stuk gevoeliger en een stuk duurder, idem voor de hardware.

Audio met koptelefoons werkt via (mini)jack, klaar. Dat is zo met consumenten audio apparatuur en professionele audio apparatuur. In studios zie je geen USB-headphone inputs, op stereotorens zie je geen USB-headphone inputs en op autoradio's zie je geen USB-headphone/mic inputs. Waarom niet? Omdat (mini)jack de standaard is voor koptelefoons.
Er is nog een standaard: bluetooth. En daar werkt men voornamelijk meer naartoe. USB-C is best robuust trouwens, maar ik snap de angst voor beschadiging van de poort wel. Dan kan je beter lightning hebben, dan breekt hoogstens de male aan de koptelefoon/dongle: maar de poort blijft veilig.
Bluetooth kost accuduur, dus daarmee worden de voordelen van een iets grotere accu direct teniet gedaan.

En in studio's gaat bluetooth nooit de standaard worden, want dat is twee extra conversies: van analoog naar digitaal en weer terug.

[Reactie gewijzigd door TimMer op 27 november 2017 17:37]

Oordopjes poweren kost ook stroom :P De nieuwe bluetooth standaarden zijn zeer energiezuinig. Ik ben benieuwd wat meer verbruikt, maar denk niet dat het heel gek veel gaat schelen.

In studio’s niet nee, maar dat is een andere situatie natuurlijk.
Weet nog met een oude Sennheiser die ik had dan moest je eigenlijk een extra versterker aan je broekriem hangen om het volledige bereik te krijgen. Dat ging nergens over hehe.
Heb je ook WiFi uit staan op al je apparaten?
Ik ben een groot voorstander van de audio jack. Ik heb een auto uit 2011 met ingebouwde bluetooth maar dat is alleen voor bellen. Muziek podcasts etc luisteren doe ik dus via de audio jack.Aangezien ik ook vaak navigatie gebruik ben ik een van de personene die beide poorten tegelijk nodig heeft, opladen en muziek luisteren tegelijk. daarnaast is het toch verdomd handig om bij vrienden of waar je ook bent even je tel aan te sluiten op hun auto radio stereo wat dan ook en dan heb je niet altijd een kabeltje in je zak.
Hier precies zo, voorlopig echt geen toestel zonder 3,5mm jack!
Dat is dan ook weer relatief.

Op mijn Nokia (dacht 3310) heb ik even FM radio geprobeerd. Sindsdien heb ik mijn nieuwe Sennheiser hoofdtelefoon ooit een keer in mijn Nexus 6P gestoken om te kijken hoe ie het deed. Op ongeveer 10 jaar gsm gebruik heb ik die plug dus minder dan 10 keer gebruikt. In mijn geval neemt dat dus gewoon plaats in die gebruikt kan worden voor iets anders.
Nu zullen jullie dit mischien vloeken in de kerk vinden, maar ik gebruik in de auto altijd gewoon de usb kabel, en ben eerlijk gezegd blij dat ik met één kabeltje klaar ben, gewoon via de radio kan skippen naar het volgende nummer én ook nog eens gebeld worden via mijn radio. Deze oplossing werkt voor mij beter als gehannes met zon minijackje, waarvan de connector 9/10 keer toch vol met stof zit
Wat kletsen jullie nou allemaal toch omdat een 3,5mm jack mist op een high-end toestel.

Als je hem daarom niet wilt hebben, koop je hem toch niet...

Die 3,5 jack past gewoon niet omdat de accu helemaal onderin zit, maar daardoor passen er wel andere en betere items in het toestel. Waardoor hij beter performed op alle vlakken.

Je kan er ook gewoon een dongle in duwen dan heb je ook je 3,5 jack of je koopt een usb-c headphone.
Maar het is natuurlijk gewoon een onzin argument, hetzelfde argument wat Apple ook gebruikte en wat toch redelijk ontkracht is (https://www.youtube.com/watch?v=utfbE3_uAMA)

Ook hier denk ik, ze hadden hem ook bovenin kunnen doen, of op een andere plek. Of de batterij minimaal kleiner maken om dit er in te doen.
Voor een multimedia telefoon is het gewoon teleurstellend en de argumenten zijn nog erger (vooral omdat ze dus koeling aanhalen, terwijl uit de teardown blijkt dat de koeling nergens in de weg zou zitten). Het is gewoon een marketing keuze, want Apple doet het dus als wij het doen denken mensen ook dat we cool zijn (beetje triest, maar wel hoe het vaak werkt. Consumenten hebben gewoon geen idee van technologie en lopen achter Apple aan, even niet ingaande op de redenen want die zijn er vast, maar het is wel zo)

Voor een telefoon van deze prijs met toch een beetje outdated specs en dus vooral de focus op multimedia zou je toch verwachten dat ze de 3,5mm jack prioriteit geven boven 50mah meer in de accu bijvoorbeeld.
Er wordt gewoon gezegd dat ze een adapter meeleveren.

Wat is dan in vredesnaam het probleem? USB C is juist echt heerlijk, niet meer dat geflikker met die micro usb...
Ik zal niet de discussie gaan voeren die al 1000x gevoerd is. Micro usb staat hier echt helemaal los van, het gaat om het ontbreken van de poort. Maar als je iedere reactie pagina van ieder artikel hier over opent dan zul je genoeg materiaal zien om deze comment mee op te vullen.
Waarom de jack niet past omdat de accu onderin zit ontgaat me eigenlijk. Dan is er toch juist ruimte over aan de bovenkant?
5,7" en 4000 mAh, de Lenovo p2 is 5,5" en heeft 5100 mAh en 3.5mm plug. Aparte opmerking dus dat je dan een grotere batterij hebt.
Tsja, moest iedereen een Lenovo P2 hebben of weten van z'n bestaan, er waren al veel discussies gewoon opgehouden. Feit is en blijft dat de Lenovo P2 geen high-end smartphone is, maar toch is het mogelijk om een 3.5mm jack + 5100 mah batterij in een 8.3mm dik frame te stoppen.

Bij producten waar men veel meer R&D in stopt kan dit dan plots niet? Jahoor..
Wat heft het er mee te maken of het high end is? Een Soc die high end is wordt toch niet ineens groter zodat er geen ruimte meer is?
Nee precies, m'n punt is dat men deze dingen kan stoppen in een goedkopere smartphone, maar blijkbaar niet in een duurdere. Lijkt me dat men meer tijd en geld stopt in de ontwikkeling van bijvoorbeeld de Galaxy S8 dan de P2.
Aha, nu snappen we elkaar :). Inderdaad, maar volgens mij hebben veel fabrikanten nog niet door dat mensen juist zitten te wachten op een grote batterij. Al wordt dit punt wel minder relevant door fast charging.
Ik vind "barely need to charge" nog interessanter, daarom heb ik een P2 die ook nog eens redelijk snel laadt de weinige keren dat ie aan de lader moet. Jammer dat er geen opvolger(P3) voorzien is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True