THX introduceert eerste consumentenproduct met smartphone-dac-versterker Onyx

THX heeft zijn eerste consumentenproduct onthuld. Onyx is een mobiele dac-versterker die voornamelijk is bedoeld om de geluidskwaliteit van een bedrade koptelefoon die is aangesloten op bijvoorbeeld een smartphone te verbeteren.

De THX Onyx bestaat uit de dac-versterker waar aan de ene zijde een 3,5mm-poort in zit voor de koptelefoon en aan de andere kant een USB-C-kabeltje uit komt om aan een smartphone te verbinden. De dac heeft THX AAA 78- en ESS Pro DAC-chips en ondersteuning voor de MQA-codec. De AAA-78-chip is volgens THX net zo krachtig als een desktop THX AAA-dac-versterker, alleen dan in een kleiner formaat. Deze kleine chip zorgt voor 'oneindig kleine niveaus' aan noise en vervorming. De chip maakt verder een groter dynamisch bereik en een harder volume mogelijk.

Het apparaat bevat magneetjes om de kabel van een koptelefoon vast te kunnen houden, zodat de kabel niet in de weg van de gebruiker zit tijdens het luisteren van muziek. De behuizing van de Onyx is gemaakt van metaal. De Onyx is vanaf nu verkrijgbaar in Europa voor 210 euro. Of THX ook andere consumentenapparaten gaat maken, is niet bekend.

THX Onyx

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-04-2021 • 14:00

97

Submitter: TheVivaldi

Reacties (97)

97
95
42
5
0
44
Wijzig sortering
Anoniem: 5674 8 april 2021 14:16
Hij komt in elk geval goed uit de test:
https://www.audiosciencer...-headphone-adapter.22223/
Hij komt er wel goed uit maar voor de prijs is hij ook weer niet geweldig.
E1DA is bijvoorbeeld beter én goedkoper.
Ja kijk eh zo kan ik het ook wel. Uit een generator komt meer stroom dan uit een powerbank.

Edit: Ik had misschien even iets beter moeten kijken. Ze hebben wel degelijk een product in eenzelfde formfactor.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 24 juli 2024 06:51]

Ik denk dat rubenkemp de E1DA 9038D bedoelt (of wellicht de E1DA 9038S uit 2019?) bedoelt. Dat is een zeer klein usb c apparaatje van $99 en werd een paar weken geleden op audiosciencereview inderdaad beter doorgemeten dan de THX Onyx ;)

THX Onyx: https://www.audiosciencer...-headphone-adapter.22223/
E1DA 9038D: https://www.audiosciencer...w-portable-dac-amp.21556/

[Reactie gewijzigd door job_h op 24 juli 2024 06:51]

Maar hoe moet dit werken?
Elke telefoon met USB-C poort heeft weer een andere audio implementatie.
Voor een Samsung werkt het USB-C naar 3.5mm adaptertje van een Xiaomi of OnePlus niet en omgekeerd en ga zo maar door.
Dit ding zal dus maar met enkele toestellen werken of er moet nog een speciaal kabeltje tussen komen (net als bij de iPhone met Lightning poort op het plaatje).

Het weglaten van 3.5mm poort op veel toestellen, vooral de duurste en allergrootste telefoons met zat ruimte voor wel 2 audiojacks, 2 USB-C poorten en een Displayport en HDMI poort, is gewoon idioot.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 06:51]

Gok dat er een USB geluidskaart in zit, die via het UAC2 protocol als audio device beschikbaar komt. Dat werkt op de meeste Android telefoons prima via "USB-on-the-go".

Bij de iPhone is het allemaal wat complexer, maar als je de boel officieel aanmeld bij Apple is vanalles mogelijk.
sommige telefoons zoals de Oneplus sturen anologe audio over de USB-C. het omzetten van digitaal naar audio gebeurt daar door de DAC (Digital-to-Analog Converter) van je telefoon zelf. daar heb je dus slechts een passieve USB-C naar 3.5 kabel voor nodig. Bij de nieuwere Samsung telefoons en tablets hebben ze die analoge uitgang over USB-C niet ingebouwd en stuurt de poort alleen een digitaal signaal uit. Daar moet je dus een kabel gebruiken waar een eigen DAC, in de stekker, zit ingebouwd. Dit kabeltje is dus eigenlijk een externe USB geluidskaart. Ik heb een paar verschillende (goedkopere) USB-C DAC's en in mijn ervaring werken die prima op alles met een USB-C uitgang. (mijn Samsung Galaxy tab, Laptop, maar ook mijn OnePlus Nord) Mijn passieve Oneplus kabeltje werkt daar in tegen alleen op mijn Oneplus Nord.
Mocht je een zeer compacte kleine usb-c DAC weten.. (met hoek stekker) Ik wilde zelf graag zoiets zodat ik het in de telefoon kon laten maar voor Samsung bestaat dat dus niet, omdat dus geen passief audi signaal uitstuurt begrijp ik nu.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 06:51]

Klopt, maar misschien zoiets:
of zoiets

[Reactie gewijzigd door Bartagnan op 24 juli 2024 06:51]

De keuze met hoekstekkers is wat beperkt. Maar je kan op AliExpress wel verschillende korte USB-C male (hoekstekker) naar USB-C female kabeltjes vinden, die je er dan tussen de telefoon en DAC kan doen. Aangezien het signaal digitaal is zal je dit niet merken in je geluidskwaliteit.
Maakt in dit geval niet uit. Met een 3,5mm jack maak je gebruik van een DAC in je telefoon. Dit is een externe DAC en die sluit je normaal gezien met iets anders dan 3,5mm jack op je toestel aan, er moet immers een digitaal signaal in. Dus ga er maar vanuit dat dit op de USB uitgang van je telefoon wordt aangesloten.
Dat bedoel ik juist: de USB-C uitgang van telefoons heeft per merk/model een andere implementatie.

Daarom bestaan er geen universele usb-> 3.5mm verloopjes. Ze zijn merk specifiek.

Grote kans dus dat dit ding helemaal niet met alle telefoons kan werken.
Anoniem: 159816 @Jazco2nd8 april 2021 14:55
Dit is een D/A-converter, geen verloopstukje.
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar DAC voor staat :)
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar DAC voor staat :)
Ik ging er vanuit dat het UAC2 protocol niet netjes was geimplementeerd, waardoor het datasignaal dus sowieso anders is bij elke telefoon.

Blijkbaar is alleen het USB-Audio protocol niet goed gestandaardiseerd/geimplementeerd.

Thanks in elk geval!
Ehm, vanuit mijn kant gezien begrijp jij Jazco2nd niet. Als input heeft de DAC een digitaal signaal nodig (want het zet een digitaal signaal om naar een analoog signaal). Maar blijkbaar hebben telefoons geen universele standaard voor het digitale signaal uitsturen via USB-C. Dat kan je zien aan het feit dat niet iedere goedkopere DAC (zeg maar een een verloopkabeltje van USB-C naar 3,5mm-jack) op elk apparaat werkt.

Dus de vraag blijft: Kan deze DAC automatisch met iedere USB-C-aansluiting werken van iedere telefoon, of moet er voor iedere specificatie ondersteuning worden gemaakt?

Aanvulling:
Maar blijkbaar is die standaard er alleen niet voor USB-Audio, terwijl deze DAC gebruik maakt van USB-Data. Het beschreven probleem is dus niet aanwezig.

[Reactie gewijzigd door KWOAD op 24 juli 2024 06:51]

Dat kan je zien aan het feit dat niet iedere goedkopere DAC (zeg maar een een verloopkabeltje van USB-C naar 3,5mm-jack) op elk apparaat werkt.
Er zit (niet perse) een DAC in zo'n 'verloop' kabeltje.. er is ook een USB-C mode voor analoge audio.
In andere woorden: de standaard verloopjes gebruiken gewoon enkele overige pinnen in de usb c connector als analoog uit (in theorie is daar een standaard voor maar who cares...). Doe je precies hetzelfde bij de kabel en zet je er een 3.5 mm connector op ... Klaar!

Deze dac zal idd gewoon een USB verbinding hebben via de usb c connector.
Dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat iphones nog steeds een analoge audio-uitgang hebben, alleen gaat dat dmv een usb-c-aansluiting, en niet zoals we gewend zijn een 3,5mm-aansluiting.

En hebben iphones dus nog steeds een DAC aan boord.

[Reactie gewijzigd door KWOAD op 24 juli 2024 06:51]

elke telefoon heeft bij mijn weten een DAC aan boord, anders kan je geen geluid naar de interne luidsprekers sturen
Laat Apple nou net anders zijn: die hebben de dac ook in de adapter verstopt. Slim, want dan hoef je geen connector aan te passen voor de extra pinnen. In theorie ook backwards compatible, maar omdat het Apple is weet ik dat niet zeker ;)

Zie deze video bijvoorbeeld.

Voor de interne speakers is nog steeds een dac aanwezig zoals dengregg opmerkt.
Die zetten allemaal om naar analoog, niet van digitaal naar digitaal. En dat is waarom hij zegt dat hij niet lijkt te weten waar een DAC voor staat: er wordt immers een USB naar USB verbinding opgezet, niet van USB naar 3.5MM.
Op de THX-site staan gedetailleerde beschrijvingen hoe je de Onyx moet koppelen en instellen met Tidal, USB Audio Player Pro en andere apps.
Dat verloopje is niets meer dan een een adapter. De usb-c poort in de telefoon geeft ook analoge signalen door uit de DAC van de telefoon, daarom werkt zo'n adapter niet op elke telefoon.
De converter van THX heeft zelf een DAC aan boord, dus dat zou praktisch op elke telefoon met usb-c moeten werken.
Overigens gebruiken veel telefoons volgens mij geen passieve adapter meer, maar wordt het signaal naar de 3.5mm aansluiting in de adapter omgezet net zoals dat bij die van THX gebeurt.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 24 juli 2024 06:51]

Het is al uitgelegt (implementatie maakt niets uit) maar het gaat er om dat dit apparaatje het digitale signaal omzet in analoog voor je koptelefoon. Als je dus een goede koptelefoon hebt dan hoef je dus niet te vertrouwen op het analoge signaal van je telefoon (3.5mm of pass through USB-C) of van een ingebouwde dac in een koptelefoon of converter (tussenkabeltje met dac).
Dit kleine apparaat is juist een externe audio implementatie.
Ze zullen er vast zijn die weer specifieke implementaties hebben die niet gewoon uitwisselbaar zijn. Tegelijk gebruik ik voor mijn Samsung telefoon een iPhone dongle, en die werkt perfect. Dus er zijn zeker wel gewoon standaard audio USB interfaces.
Hoe gebruik jij een iPhone dongle? Samsung telefoons hebben geen Lightning aansluiting?
Apple heeft ook een USB-C variant: https://www.apple.com/nl/...mini%E2%80%91jack-adapter

Betere geluidskwaliteit dan heel veel audiofiele DACs. Of je het verschil hoort is een tweede hoor, en zijn output vermogen is een beetje beperkt (zat voor mij alsnog), maar voor €10 is hij het bewijs dat je voor 3x niks een fatsoenlijke DAC kan maken, zolang je maar de implementatie niet verkloot.

(Qua specs is deze overigens zeker een stap beter, voor output vermogen is het relevant als je een koptelefoon met hoge impedantie hebt, of je de rest van de verschillen echt kan horen blijft een discussiepunt :P )
Ik had er niet aan gedacht dat de iPad tegenwoordig een usb-c poort heeft, en dat daar natuurlijk ook wel een adapter voor zou zijn. Makes sense.
De amerikaanse versie schijnt veel beter te zijn dan de europese. Helaas niet makkelijk te krijgen hier.

Edit: oops dat was de lightning versie. Maar waarschijnlijk ook wel de usb-c

[Reactie gewijzigd door Valinor op 24 juli 2024 06:51]

Volgens mij is het ongeveer als volgt:

Dit kastje heeft zelf ene 3,5 mm jack stekker (of een 6 MM stekker?) met daarin ongetwijfeld een (hoog- ??) ohmige aansluiting voor de betere analoge koptelefoon. Dit kastje zorgt er voor dat dit analoge signaal zo goed mogelijk is. Daar kan je natuurlijk je samsung/xiaomi of oneplus oortjes weer in steken, geen probleem. Maar dit soort kastjes, zeker met deze prijs, rechtvaardigen ook een perfecte analoge signaal verwerking.

Dit kastje heeft een usb-c aansluiting. Daar maak ik uit op dat ze daarlangs gevoed wordt zodat ze zelf geen accu/batterij nodig heeft. Een opvolger zou heel goed wel een eigen accu kunnen hebben. Wel zo handig voor de perfecte stabiele voeding.

Dan moet het digitale geluid nog het kastje in komen. Dat kan via de usb-c stekker. Via die usb-verbinding zijn er genoeg protocollen om een redelijk, goed of perfect geluid van te maken.

Dan vraag ik mij af of er ook een blue-tooth variant komt, dan kan het signaal ook 'draadloos' tot het kastje komen.
Bluetooth.. dus eerst het geluid omzetten on the fly naar een lossy formaat (SBC, AAC, AptX, LDAC) om vervolgens een dure DAC te gebruiken om dat weer naar analoog om te zetten?

Klinkt als de motor van een Fiat Panda in een racewagen zetten..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 06:51]

Waarom niet? Dan kun je je bedraadde koptelefoon draadloos gebruiken. Het zal dan niet anders zijn dan hoe draadloze koptelefoons werken, behalve dat de DAC dan niet in de koptelefoon zit maar in een kastje waar je de koptelefoon op aansluit.
Misschien heb je wel gelijk dat de keuze aan geluids-codering binnen blue-tooth anders is dan binnen usb of wifi. Het zou zomaar kunnen zijn dat er in de nabije toekomst, of misschien nu al, via nfc een digitaal geluid kan worden overgestuurd. Zo lang dat een digitaal geluid-signaal is maakt het mij niet uit, als het maar bij de dac kan komen.

En ja, die fiat panda motor in een racewagen, waarom niet? Het gaat er niet om of het perfectie geeft, het gaat er om of het werkt. Laat je niet beperken. Er zijn genoeg voorbeelden van dure en snelle auto's die met technische maatregelen worden beperkt zodat ze als 45km voertuig ook met een beperkt rijbewijs gereden kunnen worden.
Ik begrijp de logica niet dat je in geluidskwaliteit investeert (deze Onyx) maar deze vervolgens voedt met een halfgaar signaal.
Waar is het bluetooth signaal half gaar? BlueTooth is puur digitaal. Binnen Blue Tooth zijn er genoeg codecs om uit te kiezen. Sterker, naar mijn idee is de keuze in codec lost van de keuze in het digitale signaal transport al moet ik toegeven dat de beschikbare bandbreedte daar de keuze mogelijk wel iets beperkt.

En dan is er binnen de diverse codecs nog de keuze aan parameters en instellingen. Uiteindelijk is er ook voor audiofielen wel een keuze te maken. Natuurlijk, zoals bij alle communicatie moet de keuze aan beide kanten worden ondersteund.

Ff snel gegogeld kom ik bijvoorbeeld bij https://www.nextpit.com/bluetooth-audio-codecs. Daar staat een aardig overzichtje van bij BT vaker gebruikte codecs. Als dat niet genoeg is, kan er altijd wel een bij gebakken worden, wat dan als het moet zelfs als bt-data over bluetooth gaat in plaats van bt-audio, al heeft dat weer andere impact.
Met alle respect, ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik probeer uit te leggen.
Stel jij speelt een mp3 af, of een aac bestand. Dan wordt dat door Bluetooth eerst omgezet naar SBC of AptX of AAC. Van een geschraapt (want je origineel is lossy) formaat ga je dus nogmaals informatie wegschrapen. Dat komt aan bij de ontvanger. Leuk dat je dan een dikke DAC ertussen hebt zitten, maar die kan niet magisch de verloren informatie voor je herstellen. Het blijft dus crap.

Sommige, je kan haast zeggen "enkele" devices (ontvanger + verzender moeten het ondersteunen) ondersteunen AptX HD en LDAC@990. Alleen die laatste is bijna vergelijkbaar met lossless, maar zeker Android houdt LDAC zelden op 990kbps door power management. AptX HD is dan de meest betrouwbare keuze (omdat je niet een absoluut 100% supersterk signaal nodig hebt) al krijg je wel hoorbaar last van noise bij hoge volumes en bepaalde hoge tonen.

Dan nog ben je dus een afgeschraapt stukje audio weer aan het afschrapen. Dat je daarna dure apparatuur gebruikt om het restant af te spelen, zal je alleen maar snel herkennen dat het niet meer vergelijkbaar is met de originele (CD kwaliteit).

Daarnaast komt nog dat je totaal geen vrije codec keuze hebt en al ondersteunen beide devices het: wil je het niet. Bijvoorbeeld AAC voor Bluetooth op Android kan je beter niet doen, LDAC@330 (wat in 99% van de gevallen de bitrate is die Android automatisch forceert) is slechter dan AptX.

Dit is een goede bron omdat alles met metingen wordt onderbouwd ipv meningen:
EDIT: verkeerde artikel, dit is de juiste: https://www.soundguys.com...uetooth-headphones-20019/
dit artikel is vooral samenvattend maar ze hebben best wel in-depth artikelen.

Een audiofiel gaat dit proces al helemaal niet doorlopen, die speelt zorgvuldig geripte CDs (naar lossless formaat) af en gaat alle tijd en moeite en waardering daarvoor niet compleet teniet doen door Bluetoothcodecs erop los te laten, of investeert in iets wat absoluut LDAC@990 continue kan ondersteunen (volgens mij bestaat dat nog niet). Mijn Samsung S20 kan ik bijv wel (met veel moeite + iedere keer handmatig proces doorlopen) LDAC@990 forceren, maar dan stoort het geluid continu met mijn Sony XM4. LDAC werkt in deze combi alleen op 330/adaptive bitrate.

NFC doet vrijwel niet aan data transfer in deze context, maar kan hooguit ervoor zorgen dat je WiFi of BT verbinding credentials worden uitgewisseld voor het verbinden via 1 swipe/tap.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 06:51]

Op zich heb je helemaal gelijk. Maar hier heb je het over codecs en niet meer over blue-tooth. Met usb koppelingen heb je het in de regel ook over codecs. En zeg niet dat de keuze daar anders is, want dat is het niet. Het begint met communciatie, wat over nfc, blue-tooth, wifi of usb (of nog veel meer) kan lopen. Dan is er de afspraak wat er over te doen, de afspraak welke codec er gebruikt wordt. Dat staat los van de communicatie.

En daarbij ga je er al van uit dat de media al gecodeerd zijn en dat ze op een android systeem zouden staan. Je gaat voorbij aan het feit dat de cd in mijn computer zit en die dat via bluetooth naar mijn koptelefoon stuurt. Dan zou ik aan de pc daar een goede codec voor kunnen gebruiken en kan ik met de blue-tooth ontvanger en mijn analoge koptelefoon toch bewegingsvrijheid hebben.
Uhm nee juist niet: of je nou lossless flac op je device (telefoon, mediaspeler) hebt of niet, Bluetooth past de codecs toe. Zelfs als jij een AAC file afspeelt zal Bluetooth nogmaals(!) een codec (SBC, AAC, AptX, AptX HD of LDAC330/660/990) erop loslaten. Mijn voorbeeld was puur om aan te geven dat je met Bluetooth er niet onderuit komt.
Zelfs als je dus een AAC bestand afspeelt en in staat bent AAC als Bluetooth codec te kiezen, wordt het AAC bestand opnieuw encoded. Dat is dus wat ik bedoel met 2x je audiofile (of CD) schrapen.

Het lijkt erop dat je denkt dat je een CD kan omzetten naar een "goede codec" en zo toch van Bluetooth kan genieten, zonder dat Bluetooth je audio aanpast. Dat is dus niet zo. De codecs waar ik naar verwijs zijn inherent onderdeel van de Bluetooth specificatie. Bluetooth tast dus altijd je audio aan.
Zie ook het artikel, echt goede leesvoer. Staat dus volledig los van het bestand/audiocd/codec dat jij afspeelt, wat eventueel ook dmv een codec is omgezet.

Zo werkt het:
CD in je computer --> wel of niet omgezet naar een lossy of lossless codec --> Bluetooth ---- encode het (opnieuw) lossy naar een bluetooth codec ---> ontvanger decodeert ---> dure dac, kan geen magie toevoegen --> headset.

Daar komt nog bij dat Windows geen AptX HD en geen LDAC ondersteund. Dus tenzij je Linux gebruikt, ben je sowieso de sjaak. Ongeacht wat je afspeelt, een AudioCD of een FLAC bestand.
Op Ubuntu zijn deze trouwens wel beschikbaar :)

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 24 juli 2024 06:51]

Je moet dit zien als een USB externe geluidskaart die je in je telefoon plugt. De dongle verwerkt zelf alles van digitaal naar analoog geluid. Je kan overigens ook andere USB geluidskaarten aansluiten op een smartphone. Mits het voldoende stroom levert en drivermatig ondersteund wordt. Is dus net hetzelfde als insteken in een pc of laptop.
Dan heb je het over een passieve adapter, waarbij het analoge signaal over USB-C gaat. Die implementatie zou per telefoon anders kunnen zijn.
In dit geval gaat het om een externe DAC, waarbij de DAC van de telefoon overgeslagen wordt, en het digitale signaal in de adapter omgezet wordt. Dat zou op elke telefoon moeten werken, en bij een iPhone heb je dan inderdaad een Lightning naar USB-C verloopje nodig, tenzij ze ook een iPhone versie uitbrengen.
Wel grappig dat ze een product afbeelding kiezen met een iPhone -> Lightning naar USB-A -> USB-A naar USB-C en dan hun eigen product :+
Het valt mee, volgens mij is het alleen maar iPhone -> Lightning naar USB-C -> THX DAC :+

Of er moet wel een heel subtiel USB-A/C convertertje tussen zitten: dit is inderdaad het geval, te vinden op de productpagina: https://www.thx.com/onyx

[Reactie gewijzigd door BobV op 24 juli 2024 06:51]

Lightning naar USB-C bestaat niet van apple zover ik weet en dit lijkt wel heel erg op de originele Lightning naar USB-A dongle. De THX DAC is er niet met USB-A dus er moet wel wat tussen zitten nog.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 06:51]

Ze leveren er inderdaad een heel klein adaptertje bij, te zien op de productpagina: https://www.thx.com/onyx
Aah ja idd. Ook weer opgelost :P
Afgaande op dit plaatje van THX: https://www.thx.com/wp-content/uploads/2020/11/onyxshot.png heb je gelijk. Dat kabeltje zit er aan vast en er is een klein blokje meegeleverd voor een conversie van A naar C.

Wordt ook op een ander schema getoond: https://www.thx.com/wp-co...21/04/THXOnyx_PartsID.png
En specifiek genoemd als accessoire: https://www.thx.com/wp-co...04/Technical-Spec-03.jpeg

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 24 juli 2024 06:51]

Tegenwoordig krijg je enkel lightning > USB-C bij nieuwe iphones.
Dit gaat over de dongle. Niet de kabel.
Ach, mensen into audio zijn volgens mij niet vies van allerlei kabels.
wel van stekkers, iedere stekker is een bron van storing.
de verloopjes zijn in deze opstelling enkel bij het digitale signaal, waar storing niet zo relevant is. Het analoge geluid gaat rechtstreeks van de DAC/Versterker naar de koptelefoon.
Bij mij in huis bewijzen de digitale tv signalen het tegendeel.
Dat vond ik ook opvallend.
De iPhone is de enige telefoon waarbij je dat volgens mij precies niet wil.
Waarom zou je dat niet willen op een iPhone?
Precies om bovenstaande foto. En volgens mij omdat je hetzelfde ook via BT zou moeten kunnen. Het hele idee van de iPhone is er geen draden aan hangen --> Zie magsafe.
Geluidskwaliteit via BT is beperkt. Dus dan wil je een externe DAC als dat belangrijk voor je is.

Mooier had het geweest als ze direct voor Lightning waren gegaan inderdaad maar dit is verder een prima oplossing. Dat je dat niet zou willen op een iPhone zie ik daarom niet.
Het is denk ik persoonlijk voorkeur. Ik ben wellicht een beetje neurotisch daarin maag met al die koppelstukjes er tussen lijkt me geen prettige manier van aansluiten.
Ja ik hoef het persoonlijk ook niet. Mijn Airpods Max klinken draadloos prima.

Maar voor mensen die dit soort DAC’s kopen is het niet echt een beperking verwacht ik.
Misschien omdat op android de audio wordt geconverteerd naar een vaste? sampling frequentie (en zijn dus niet "bit perfect"). Volgens mij is dat anders op bijv een iphone. Als je high-end audio wil afspelen, zul je dan dus beter afzijn met een iphone dan met een Android telefoon. Overigens bestaan er wel bit perfect audio players voor Android
Die USB-A naar USB-C is een klein adaptertje, omdat er helaas geen Lightning naar USB-C adapter lijkt te zijn.
'oneindig kleine niveaus' aan noise en vervorming.
@Hayte Ik vind het prachtig hoe jullie soms de twijfelachtige claims quoten in artikels. Hulde!
Thanks :)
Omdat nog niemand begint over Spotify, start ik graag de discussie: Is een DAC überhaupt nog interessant als je Spotify met 320Kb/s gebruikt? Zwakte schakel, bottleneck, etc.. Volgens mij valt met een DAC weinig te winnen als je Spotify of Apple Music gebruikt of zie ik dat totaal verkeerd?

Alhoewel ik mij al afvraag of ik met €100,- 2.0 boekenplank speakers en een gehoorverlies van gemiddeld 25% op alle frequenties nog winst ga zien met een DAC..

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 24 juli 2024 06:51]

Alles wat je hoort (qua digitale audio) is via een DAC gegaan. Dus alles waar iets digitaals in gaat en analoog eruit komt, gaat via een dac. De vraag is dan eigenlijk alleen of de dac van thx uiteindelijk beter geluid oplevert dan de ingebouwde dac van je telefoon/tablet/tv/soundbar/versterker/koptelefoon etc.

Ik denk dat je meer hebt aan een koptelefoon/speakers die een mooi geluidsbeeld geven dan aan een 'betere' dac die er tussen zit. In dac's zit zeker wel verschil, maar of je dat gaat horen met een dac die alleen usb als bron van stroom hebben vraag ik me af. Een stabiele stroombron die genoeg kracht kan leveren voor je koptelefoon red je niet met alleen je telefoon als stroombron vermoed ik.

Als je een upgrade in geluid wil van jouw € 100,- euro speakers, zou ik een Sony WH1000-XM3 halen. Goedkoper dan deze dac, en wil je echt nog een stap verder dan moet je eerst een koptelefoon van € 800+ aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door barbarbar op 24 juli 2024 06:51]

Ik zou beginnen met de Koss KSC-75 om er achter te komen hoe goed een open design kan klinken. PS, je gaat geen gesloten designs meer willen. Ben je hier eenmaal aan verslaafd zou ik de hele midrange skippen en verschillende audioshops afgaan om je perfecte match te vinden. Bij mij was dat de Hifiman Ananda. In het Call of Duty Black Ops menu hoor je vogeltjes fluiten. Elke avond opnieuw denk ik dat dat geluid van uit mijn raam komt. Ik kan het niet onderscheiden van de realiteit.. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door thibaultvdb op 24 juli 2024 06:51]

Op het tweakersforum kun je je lol op over dat onderwerp.
DAC == digitaal analoog conversie
Ja, ook bij spottify en dergelijke heb je een dac nodig. De dac zorgt voor de digitaal naar audio conversie. De DAC is in de keten het eerste analoge onderdeel waar je perfectie van verlangt. Alles er voor is digitaal, daar moet gewoon al het signaal binnen komen. Alles er na moet net zo goed en storings vrij zijn om geen verlies te leiden.

Zelf heb ik een wonky-tonky tablet met de nodige digitale audio bronnen zoals internet-radio, spottify, youtube en dergelijke. En een blue-tooth verbinding naar een goede versterker. In die versterker zit een goede dac en dat levert mij goed geluid, hoe crappy de analoge cirquits in de tablet ook zijn, die worden toch niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door beerse op 24 juli 2024 06:51]

Dat ding is duurder dan m'n telefoon :)
Misschien handig om te vermelden dat THX sinds 2016 eigendom is van Razer. We zitten hier dus waarschijnlijk naar een product te kijken wat ontworpen is door Razer met een THX logo er op.
Desondanks zijn de THX-versterkers warm onthaald bij het audiofiele publiek. Drop, SMSL en anderen hebben waanzinnig goede versterkers gemaakt op basis van de THX-versterkertechnologie die erg betaalbaar zijn. Ik ga even de reviews afwachten want de Tempotec Sonata Pro, Earmen en Ibasso DC3 en DC4 zijn ook erg goed presterende dongles. Ik heb zelf de Sonata en die is belachelijk goed voor het geld.
Zitten schijnbaar LED's op die je laten zien wat de kwaliteit van de audio is waar je naar luistert. Volgens dit Gizmodo artikel:
The Onyx itself will actually let you know the quality of the track you’re listening to with its set of three color-changing LEDs. Blue is CD quality or slightly above, yellow is high resolution, red is Direct Stream Digital (what Sony and Philips used for Super Audio CDs), and magenta is for max quality MQA certified tracks.
Heel leuk, maar houden ze bijvoorbeeld ook rekening met misbruik van dynamic range compression? Dat heeft tegenwoordig veel meer invloed op slecht geluid, en maakt het verschil of muziek vermoeiend is of niet (hoe goed het ook is).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 06:51]

hah the MQA scam die een deel van het spectrum reserveerd van je audio om de MQA metadata te encoden, waardoor het dus lagere kwaliteit is dan de niet-mqa versies
Als je streamt of via YouTube afspeelt weet je dat toch vaak niet? Dan kunnen ze wel zeggen dat ze een HD stream aanbieden, maar of dat zo is, blijft de vraag.
Als je streamt via youtube is de audio bitrate en quality zowiezo volgens mij altijd lager dan CD quality, dacht ik..
Die andere opties, zeker DSD en de (blijkbaar nog hogere?) MQA gaan lijkt me zowiezo niet op youtube staan... als je telefoon dat uberhaupt wel kan afspelen.

Dus dit gaat dan eerder om high-res materiaal wat je zelf van je eigen storage af streamt of zo, denk ik.. Op misschien via specifieke high-end streaming diensten? Geen idee waar je DSD materiaal vandaan kunt halen om af te spelen via je telefoon, eigenlijk...
Gaat natuurlijk niet alleen om YouTube, maar ook om andere streaming services, zoals Spotify, of Tidal. Ook Netflix is interessant, maar dan zou ik persoonlijk gewoon liever zien wat de codec en/of de bitrate zijn.
Short and simple;
Spotify & Youtube zijn lossy bronnen van geluid. Soort-van MP3. Er is altijd al kwaliteit verloren door de compressie. Een geluidskaart zoals dit zal dan ook geen wereld van verschil zijn.

Tidal Hifi, Deezer, Qobuz, Plex icm FLACs: dit zijn lossless bronnen van originele kwaliteit en in sommige gevallen studio/master kwaliteit. In deze gevallen kan een goede geluidskaart (wat een USB DAC is) wel degelijk verschil maken in hoorbare kwaliteit, maar dan ook alleen icm een goede, bedrade, koptelefoon.
Directe concurrent van de AudioQuest Dragonfly die er in 3 modellen en prijzen is, deze mikt op de Red. Zelfde ondersteuning en ook de kleuren om de soort signaal aan te geven. Hoewel dat bij AQ beter uitgedacht is, want wat is high resolution? 24 ipv 16 bits of 96 of 192 kHz of een combinatie van beiden? De AudioQuest gaat niet hoger dan 96 kHz, alleen met MQA is hoger theoretisch wel mogelijk. Wat hier wel mooi is dat je gelijk USB-C aansluiting bij hebt, daar moet je bij anderen vaak extra OTG kabel voor aanschaffen. En veel hogere output, dus ook lastigere laag ohmige hooftelefoons zijn goed aan te sturen.
Om niet direct uitgebreid te hoeven Googlen en eventueel andere mensen ook te kunnen helpen: Waarom zou je 192kHz audio willen ondersteunen als men toch gemiddeld niet verder dan 20kHz hoort?
Sampling rate is iets anders dan het weergegeven frequentiebereik. Om tot 20khz weer te geven zul je allicht een sampling rate moeten kiezen waarbij die 20khz op of beneden de zgn Nyquist-frequentie ligt (da's een fancy woord voor de helft van de sampling rate, simpel gezegd :+).
Zowel 44khz als 48khz voldoen daar inderdaad al aan. 192 is eigenlijk alleen maar écht nuttig als je een audiofragment nog verder wil bewerken, of in een grotere mix opnemen (dan neem je zo min mogelijk afwijking mee naar het eindresultaat).

192khz sampling op eindproduct-audio is eigenlijk volslagen BS. maar goed, hogere cijfertjes zijn betere cijfertjes, dus verkoopt het nou eenmaal. Je zou toch niet willen dat de DAC van de buren een hogere sampling rate heeft, niet waar? :+
192khz is inderdaad overdreven. 96khz in combinatie met 24 bit (i.p.v. 16 bit van cd) is wel degelijk een verbetering, mits je goed audio systeem hebt of een goede koptelefoon. Een vereiste is dan wel dat je bekabeling gebruikt, aangezien de bitrate in principe te hoog is voor Bluetooth.
... Behalve dat dat natuurkundig gezien gewoon écht onzin is. Ik wil op zich best geloven dat op 96khz gesamplede audio óók op wél relevante eigenschappen net even wat hoogwaardiger encoded is - maar die sampling rate maakt écht het verschil niet.
Het ligt er maar net aan hoe gevoelig je oren zijn en hoe goed je apparatuur is (DAC, speakers, enz...). Ik ken iemand met een top systeem dat tienduizenden euros heeft gekost. Ik heb het met eigen oren mogen ervaren en cd kwaliteit was echt een stuk minder gedetaileerd en dynamisch dan dezelfde muziek in 96khz 24 bit.
Tja. Dat blijft altijd die eeuwige dooddoener. Geen meetbaar verschil, geen natuurkundig aannemelijke verklaring, en fatsoenlijk dubbelblind getest blijkt keer op keer dat ook de kenners met de gouden oortjes het onderscheid (hoe kan het ook anders) niet weten te maken - maar uiteraard, als je er maar genoeg geld aan versmeten hebt praat je het jezelf wel aan. Sorry, maar je houdt jezelf voor de gek.
Of die ongetwijfeld o zo audiofiele DAC speelt smerige spelletjes met audio op lagere sample rates. Dat valt uiteraard niet uit te sluiten :+
De THX presteert veel beter dan elke AQ. Minder vervorming, minder ruis, meer output power. Hij kan vast tot minimaal 192 kHz 24 bit, en de chip kan ook hardware MQA decoderen (but who cares).
Huh bedrade koptelefoon? Wat is dat? Sinds het verdwijnen van de mini-jack ben ik dat vergeten! :?
Dan behoor je niet tot de doelgroep gok ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.