Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla gaat compacte modus in Firefox verbergen in plaats van verwijderen

Mozilla heeft besloten om de compacte modus in Firefox niet te verwijderen, maar in plaats daarvan te verbergen. Gebruikers die de compacte weergave nu geactiveerd hebben, kunnen hem blijven gebruiken, zo zegt de browserbouwer.

Nieuwe gebruikers krijgen de optie in Firefox 89 en hoger niet langer te zien in de interface, maar kunnen dat wel activeren in de about:config, staat op Bugzilla. Mozilla kondigde vorige maand aan de optie helemaal te verwijderen, maar de gebruikers die er waren, kwamen daartegen in het geweer. Daarom heeft de browserbouwer het plan nu aangepast.

De optie is te vinden in het menu Werkbalk Aanpassen, waar het een optie onderin beeld is. Die plek is volgens Mozilla lastig te vinden en dat was een van de redenen om de functie te schrappen. Op die beslissing is Mozilla dus nu teruggekomen. Er zijn drie weergave-opties: compact, normaal en touch.

Firefox 89 is de eerste met een vernieuwd ontwerp. Het aantal meldingen van de browser is teruggedrongen en veel menu's en menu-items hebben een nieuw uiterlijk gekregen, zo zegt de browserbouwer. De eerste Nightly-testversie verscheen vorige maand en Firefox 89 moet half mei gaan verschijnen in een stabiele release.

Vlnr: compacte weergave, normale weergave en touch-weergave

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-04-2021 • 14:08

83 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (83)

Wijzig sortering
Verstoppertje spelen voor deze setting :N Waarom zie ik deze setting nu pas, ik vind het erg fijn om alles zo compact mogelijk te hebben. Had ik dit maar eerder gevonden.
De optie is te vinden in het menu Werkbalk Aanpassen, waar het een optie onderin beeld is. Die plek is volgens Mozilla lastig te vinden en dat was een van de redenen om de functie te schrappen. Op die beslissing is Mozilla dus nu teruggekomen. Er zijn drie weergave-opties: compact, normaal en touch.
Voor degene die Firefox in het engels hebben:
View -> Toolbars -> Customize -> Density -> Compact -> Done
ik vind het erg fijn om alles zo compact mogelijk te hebben.
Dan moet je eens naar FirefoxCSS kijken :), gaat een wereld voor je open.

https://www.reddit.com/r/...ct&restrict_sr=1&sort=top
Als fervent Firefox-gebruiker met een afkeer van clutter ben ik blij met dit artikel. Ik heb deze setting volledig gemist en zojuist geactiveerd ;)
Dank
Idem. Eigenlijk zou dit een mooi moment zijn om ook meteen de analytics van Firefox weer aan te zetten. Misschien dat ze dan zien dat, nu hier ruchtbaarheid aan wordt gegeven, deze setting massaal wordt gebruikt om het uiterlijk compacter te maken en besluiten ze dan alsnog om de optie op een beter bereikbare plek te zetten, in plaats van het verstoppen in het Toolbar Customization menu.
Dat is idd het gevaar van vertrouwen op analytics. De geavanceerde gebruikers zetten hem uit en the plug and play gebruikers niet. Dan ga je denken dat bepaalde functies helemaal niet gebruikt worden. Firefox maakt vaker beslissingen die daarop gebaseerd zijn helaas, zo vergeten ze hun trouwe gebruikers en ambassadeurs die Firefox groot hebben gemaakt.
Deze instelling is typisch iets wat je moet weten of per ongeluk tegen moet komen. Ik gebruik hem al heel lang, eigenlijk al vanuit de tijd dat de icoontjes standaard nog groter waren (of de resolutie van de monitoren nog niet zover was ontwikkeld). Een icoontje hoeft niet groot te zijn om al te herkennen.
View -> Toolbars -> Customize -> Density -> Compact -> Done
Ik heb zelf de complete menu bar verborgen en zie die View setting niet eens :P
Even Alt indrukken en voila daar is je menubalk.
Of gewoon Rechtsklik op de Toolbar -> Customise. Veel voor de handliggender kan niet.
Niet als je alleen even de menubalk nodig hebt.
Ik heb ook gelijk alle knoppen wat opgekuist.
Idd, waarom vind ik dit nu pas...

Vroeger, als student, nam ik veel meer de tijd om zo'n zaken uit te zoeken.
Nu gebruik ik het dikwijls gewoon hoe het geïnstalleerd wordt, omdat ik daar geen tijd in wil investeren.
+1Anoniem: 377399
@Deathchant8 april 2021 15:32
Of gewoon rechtermuisklik op de toolbar en kies "Customise..."
(o.a. handig als je voor nog meer ruimte de menu-balk al hebt uitgezet :)).
Voor degene die Firefox in het engels hebben:
View -> Toolbars -> Customize -> Density -> Compact -> Done
Of sneller: op de witruimte van een werkbalk (bijvoorbeeld naast de adresbalk) met rechts klikken en kiezen voor Customize, de rest is dan hetzelfde. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 april 2021 15:38]

Dan kun je gelijk die belachelijke witruimte uitzetten :)
Dit is toch prima? FF heeft geen zin meer om deze optie te ondersteunen en verstopt het dus zodat de casual gebruiker het nauwelijks kan vinden, maar geeft de tweaker nog wel de mogelijkheid om het te gebruiken.

90% van de bedrijven had de optie gewoon rücksichtslos eruit gebonjourd.
Probleem is dat de optie verstopt was en dat ze het eigenlijk helemaal wilden verwijderen. Nu verwijderen ze het toch maar niet, maar zit de instelling nog steeds verstopt.

[Reactie gewijzigd door SaiBork op 8 april 2021 23:03]

Thanks, ook aangezet! Stuk beter! Al die spacious touch-friendly nonsens tegenwoordig..
Haha in the same boat... Zit toch regelmatig daar bij die instellingen te klooien en deze nog nooit voorbij zien komen.

Zou stom zijn als deze optie weg zou gaan, de title bar wordt na 115% Windows DPI veel te groot.
of nog makkelijker. Rechterklikken op de werkbalk -> aanpassen > onderaan zijn de opties.
oef. een van de redenen waarom ik FF boven alle anderen prefereer is dat de loze ruimte door tabs etc het minste is. Ja, het zijn maar een paar pixels misschien (vergeleken met Edge echt een flink pak minder), maar zeker op lage resolutie (tm FHD) schermen niet onbelangrijk (op mijn 4K scherm is het veel minder een issue).
Ja, ik moet op m'n werk laptop eigenlijk Edge gebruiken van de baas, maar da's een drama qua loze ruimte, omdat Microsoft een "touch friendly" UI nastreeft. Chrome zit er net tussen in.
ik heb dit ooit aan de uservoice van MS doorgegeven (en via twitter). Op een gegeven moment nog antwoord ook: " wordt in een volgende versie aangepast" .. mja.. ik zie het nog steeds niet.. of dit is ook bij Edge een verstopt optie...
Als je in Edge de tabbladen verticaal links plaatst kom je al een heel eind!

Is even wennen maar de ruimte die je wint verticaal is de moeite waard. Vooral ook omdat je met die breedbeeldschermen veel meer ruimte links hebt. Je kunt er ook nog voor kiezen om dan alleen een icoon te zien van het tabblad, maar dat maakt het mij wat te onoverzichtelijk.
klopt deels. De headroom bovenaan blijft echter gelijk met/zonder vertical tabs. De window (tab) titelruimte is gewoon veel te ruim genomen in Edge. Ik begrijp de redenatie, maar ik zou het - zoals bij FF - graag als configuratie zien..
Ja, het is jammer dat Microsoft niet een aparte UI maakt voor bureaubladmodus zodat alles in die modus compacter is en in touchmodus groter (zoals nu). Of in ieder geval de optie biedt welke modus je wilt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:08]

Dit geldt ook voor Teams... wat een drama.
Ah, Teams, de ongeoptimaliseerde Electron app die (bijna) iedereen nu gebruikt met thuiswerken. Heerlijk. /s
"ja als je hier hovert komt er een hamburgermenu bij" en "deze lijdt is precies die andere lijst maar je hebt veel minder opties".
Wat een doolhof.
Ja. Ik dacht altijd dat Skype voor Business slecht was totdat we met 120+K collegas (verplicht) gemigreerd werden naar 'de overtteffende stap in collaboration software" Teams gemigreerd zijn... wat een drama
Gelukkig net een nieuwe laptop met flinkr cpu en redelijke ssd; zodat de cpu en memory honger door er belachelijk veel resources voor beschikbaar te stellen... maar toch.
Ik heb Edge, Chrome en Mozilla - maar de baas maakt Edge om de haverklap weer mn default browser... Weet iemand een commandline (of powershell) command om een bepaalde browser als default (terug) te zetten zodat ik dat bij elke inlog terug kan zetten naar Mozz of Chrome?
Commandline voor Mozilla Firefox: firefox.exe -SetDefaultBrowser, opnemen in je Startup-map van het startmenu zodat bij inloggen Firefox automatisch opstart en vraagt of je hem wilt instellen als standaard browser.
Nou inderdaad. Ik was een enorme fan van Teams toen het kwam omdat ik iets als Slack verwachtte.

Maar helaas hebben ze het helemaal verprutst. Enorme 'bubbles' om elke comment heen zodat de dichtheid enorm laag is. Verplicht alle kanalen moeten joinen in elk team, sommige kan je wel verbergen maar dat is dan weer een verplicht aantal (je kan niet alle kanalen die je wil weergeven).

Van MS heb ik begrepen dat ze het meer zien als een manusje van alles, in plaats van op developers gericht als Slack. Kan ik inkomen, maar het maakt het voor mij gewoon een veel minder goed produkt. Als ze gewoon wat meer weergavekeuzes hadden gemaakt in plaats van 'one size fits all' dan was het al een heel stuk beter geweest.

En idd dat het op Electron werkt helpt ook niet @A.J.Kwak2017
Edge heeft een modus om de tabbladen aan de linkerkant te plaatsen. Ben hier nu wel fan van, gezien mijn beeldscherm ook horizontaal het meeste ruimte heeft.

Met de tabbladen links heb ik van boven naar beneden nog amper loze ruimte in Edge. Het is de titelbalk en dan nog 1 regel voor de url-balk met forward/backward/refesh en daarna krijg ik gelijk de website.
zie mijn reactie eerder - volgens mij maakt het voor de headroom helemaal niks uit, de titelbalk (die ook de tabbalk is bij horizontale tabs) blijft volgens mij precies even groot/hoog -- check hieronder:
https://i.postimg.cc/prGzxjWC/headroom.png

vlnr: Edge verticale tabs - Edge standaard - Firefox compact -- bovenste rand op zelfde hoogte

[Reactie gewijzigd door KidPaddle op 8 april 2021 16:22]

Het is de titelbalk en dan nog 1 regel voor de url-balk met forward/backward/refesh en daarna krijg ik gelijk de website.
Titelbalken zijn toch helemaal afgeschaft? Als ik wil weten welke browser ik open heb moet ik kijken naar de kleurstelling (Firefox is bij mij donkerder dan Chrome), hoe afgerond de hoeken van tabbladen zijn, of gewoon op de taakbalk kijken welk icoontje geactiveerd is. Helaas, ik vond het wel logisch dat een programma een eigen titel heeft, maar naarmate schermer groter werden is de vraag naar meer efficiëntie helaas harder toegenomen.
Verrek zeg ik leer zojuist dat dit een optie is... snel aangezet :P
Ik had hetzelfde, wat een fijne optie!
Persoonlijk vind ik Edge's aanpak wat fijner, met een kleine ruimte boven de tabs. Daar kan je het venster mee verplaatsen, zoals normaal is bij desktop applicaties.

[Reactie gewijzigd door batjes op 8 april 2021 17:08]

waarom denk je dat bij firefox ruimte is overgelaten aan de linkerkant naast de eerste tab.. om je venster te verplaatsen. :-) (overigens heb ik nooit gebrek aan plaats naast mijn tabs, maar goed, sommige mensen hebben echt heel veel tabs open).
Kijk hierboven hoe je in de ‘customise’ kan komen en kijk daar eens naar de optie drag bar.
Ook boven Vivaldi? Want daar kun je gewoon de grootte van de interface instellen tot op de procent nauwkeurig (gewoon via de instellingen) en desnoods met css nog e.e.a. aanpassen.

Als je Firefox graag gebruikt, prima, maar waarschijnlijk heb je dan toch niet alle alternatieven geprobeerd, anders had je dat van Vivaldi wel geweten ;)
nee, ik heb bij lange na niet alle varianten uitgeprobeert, dat zei ik nergens. Maar goed: van de mainstream browsers. Al die spielerei van niche spelers is leuk, maar niet aan mij besteedt.
En Firefox is wél mainstream? Het marktaandeel ligt onder de 5%, dus dat is niet bepaald mainstream te noemen. In dat geval is Linux op desktop ook mainstream.

Overigens zei je wel dat je ze allemaal had geprobeerd, want je had het over "ALLE anderen".

Trouwens, Vivaldi is niet zomaar "spielerei" want de hoofdontwikkelaar is de voormalige maker/oprichter van Opera, dus een man met een behoorlijke staat van dienst. Het aantal ontwikkelaars is ook fors gestegen in de afgelopen paar jaar en het marktaandeel stijgt ook.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:47]

Ja, Firefox is wel mainstream. Marktaandeel of niet, de meeste mensen kennen het.

Was mij al duidelijk dat het Opera-achtig was alleen al door de website te bekijken. Vergelijkt zich met Chrome (uiteraard). En is dus in feite niets anders dan een opgeleukte Chrome. Net zoals twintig andere (Opera included). Dus dan zou ik Edge kiezen.

En Firefox, omdat die niet Chromium based zijn. (maar goed, argument voor de varianten van de gecko engine zijn eigenlijk hetzelfde.. ook allemaal variaties op hetzelfde)

Plus een praktische kant - geen zin om steeds alles heen en weer over te zetten (en op het werk heb ik ook niet alle vrijheid qua installatie)

[Reactie gewijzigd door KidPaddle op 8 april 2021 17:37]

Ja, Firefox is wel mainstream. Marktaandeel of niet, de meeste mensen kennen het.
De meeste mensen die ik ken hebben er nog nooit van gehoord, dus wie zijn die "meeste mensen"?
Dus dan zou ik Edge kiezen.
Dus eerst klagen over het te veel aan gebruikte ruimte in alternatieven, en dan Edge verkiezen ondanks dat Edge just een hele hoop loze ruimte heeft (iets waar meer tweakers hier in de reacties over klagen!). Die snap ik even niet.

---

En als je denkt dat Vivaldi alleen een opgeleukte Chrome is, dan heb je het mis, want je kunt met Vivaldi veel en veel meer dan je met Chrome kan, zowel via de uitgebreide instellingen als het aanpassen van de UI met css en javascript. Als je je een beetje had verdiept nadat ik je getipt had in plaats van dat je alleen een paar plaatjes op de website had bekeken, dan had je dat geweten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:52]

ik heb vivaldi niet geprobeerd (zei ik dat?) en kijk nu voor het eerst op de site. Dus ja ik roep blijkbaar maar wat. Sowieso staat mij die hele kleurstelling vd site tegen, terzijde.

Ik zei dus: mij boeien al die spelers niet. Ik heb een hele tijd Opera gebruikt, toen je er nog voor moest betalen (ja zo lang geleden). Nu kan het mij gestolen worden. Idem Vivaldi, Brave en rest van de club.
Dat anderen die gebruiken, prima, hoe meer keuze hoe beter.
Maar ik hoef niet overtuigd te worden dat die misschien een heel klein beetje beter zijn op een bepaald gebied. Don't care.
Van mij mag je gebruiken wat je wilt, ik vond het alleen een beetje flauw dat je termen als "opgeleukte Chrome" gebruikt terwijl het veel en veel uitgebreider en aanpasbaarder is dan Chrome.

Beetje alsof je zegt "macOS is een opgeleukte BSD" of "Opel maakt opgeleukte Peugeots" (omdat er Opels op Peugeot-platform worden gemaakt, zoals de Crossland X bijv.).
Of in Firefox' geval: "Firefox is een opgeleukte Netscape".

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:52]

Die Rickroll is toch wel erg subtiel maar meesterlijk gedaan. Chapeau Arnoud. Of wellicht toevallig ;)
Toevallige rickroll? :z

Nee joh, heel bewust. Dank :)
Zie ik daar ook nog de rss tracker van Tweakers? Dat ondersteund Firefox toch niet meer :/
Over RSS gaat Tweakers nog afbeeldingen ondersteuningen voor rss, zoals bij Hardware.info? Of wordt RSS uitgefaseerd?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 8 april 2021 16:15]

https://github.com/nt1m/livemarks/

Prima add on van Tim Nguyen. Volgens mij de beste manier om volkskrant, nrc, bbc, tweakers en nu.nl compact en snel bij te houden.
Die plek is volgens Mozilla lastig te vinden...
Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Ik vond enkele jaren geleden dat Firefox te veel ruimte in beslag nam en niet goed aansloot op het thema van mijn WM/GTK+ thema en ben ik zelf dus maar aan de slag gegaan met https://www.userchrome.org/.
...en dat was een van de redenen om de functie te schrappen.
Is dat niet een gekke reden om een functie te schrappen? Geef de functie eerst een kans door het op een vindbare plek te zetten om te zien of er animo voor is. Ik ben benieuwd naar de andere redenen eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Okerpaars op 8 april 2021 15:06]

De voornaamste reden waarom ik nu firefox gebruik, is omdat ik userchrome.css kan gebruiken. Als dat straks niet meer kan ga ik gewoon niet meer updaten.

Maar inderdaad een hele rare reden... volgensmij gebruiken echt heel veel mensen de compact optie, lijkt mij.. maar hun telemetry zal wel wat anders zeggen.

[Reactie gewijzigd door Yontekh op 8 april 2021 15:05]

"De voornaamste reden waarom ik nu firefox gebruik, is omdat ik userchrome.css kan gebruiken."

Maar daar heb je Firefox toch niet per se voor nodig? Vivaldi's UI kun je ook gewoon aanpassen met css, precies zoals in Firefox.

Edit: verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:29]

Ik begrijp dat je CSS in webpagina's kan aanpassen, maar met userchrome.css kan je ook echt de UI van de browser aanpassen.

Maar ik lees nu inderdaad dat dat ook schijnt te kunnen in Vivaldi.. ga ik mij toch eens in verdiepen want ik wil eigelijk graag over naar Edge, misschien dat die dat ook kan, en anders Vivaldi. Bedankt!

[Reactie gewijzigd door Yontekh op 8 april 2021 17:24]

Dat begrijp je het niet goed, want in Vivaldi kun je de UI wel degelijk met css aanpassen (in Edge niet).

Edit: ik zie dat je je reactie al hebt gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 april 2021 17:29]

Is dat niet een gekke reden om een functie te schrappen? Geef de functie eerst een kans door het op een vindbare plek te zetten om te zien of er animo voor is. Ik ben benieuwd naar de andere redenen eigenlijk.
Dit vind ik nog het raarste uit het hele verhaal inderdaad. "We hebben de functie verkeerd geplaatst waardoor niemand hem weet te vinden dus we verwijderen hem maar"??? Hoe kom je er op. :?
Met ingebouwde rickroll?
Gerickrolled in de Meuktracker. :P
You're welcome :)
Ik vond die grap wel subtiel toegevoegd... _O_
Wist niet eens van die compacte modus... zo meteen eens testen...
Schijnt ook tegen betaalmuren te werken.

[Reactie gewijzigd door Alex3 op 9 april 2021 00:18]

Zou je dit even toe willen lichten?
Ik was in de war met leesmodus, maar om nou -1 te geven is absurd.

[Reactie gewijzigd door Alex3 op 9 april 2021 00:17]

Ik was allang vergeten dat zo'n functie er was, heb hem al jaren op 'compact' staan.
De optie is te vinden in het menu Werkbalk Aanpassen, waar het een optie onderin beeld is. Die plek is volgens Mozilla lastig te vinden en dat was een van de redenen om de functie te schrappen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Dan stop je hem toch onder "view" of iets dergelijks?

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 8 april 2021 14:22]

Compact lijkt op hoe Vivaldi het standaard toont.
Dus in plaats van het beter vindbaar maken zodat je meer uit je scherm ruimte haalt waardoor het beter en lekkerder werkt wouden ze er vanaf. Ongelooflijk waar de design standaard tegenwoordig is aanbeland.

Ik draai een custom theme en heb dus een nog meer minimalistische browser maar ook die lijken ze maar wat graag iedere keer om zeep te helpen.

Nog een reden dat ik eigenlijk nooit update tenzij het strikt noodzakelijk is. Het word er alleen maar slechter van de laatste jaren.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 8 april 2021 15:19]