Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Britse provider zet productpagina online voor Razer-smartphone met 120Hz-scherm

De Britse provider Three heeft een productpagina online gezet van de aankomende Razer-smartphone. Volgens die pagina heeft de telefoon een refreshrate van 120Hz, terwijl alle andere smartphones op de westerse markt een 60Hz-scherm hebben.

Volgens de productpagina gaat het om een 5,72"-igzo-lcd, meldt Android Police. De maker van gameaccessoires zou met het toestel de eerste zijn die op de westerse markt een smartphone uitbrengt met 120Hz-scherm. Er zijn tot nu toe op de Japanse markt enkele modellen met een dergelijke lcd verschenen. Apple gebruikt schermen met die refreshrate ook op zijn nieuwste iPad. Een scherm met hogere refreshrate geeft de gebruiker het idee dat de software vloeiender loopt dan op een 60Hz-scherm.

De productpagina vermeldt verder een werkgeheugen ter grootte van 8GB, iets wat verder tot nu toe op de westerse markt alleen de OnePlus 5-smartphone heeft. De accu heeft een capaciteit van 4000mAh. Het toestel heeft stereoluidsprekers aan de voorkant en een dubbele camera aan de achterkant. Een is een reguliere camera, de andere moet 'optische zoom' mogelijk maken. De productpagina van Three oogt betrouwbaar, omdat de provider en Razer eerder dit jaar een samenwerking aankondigden en de Britse operator dus vooraf toegang zou hebben tot informatie over het toestel.

Een eerder gerucht wees erop dat de telefoon een Snapdragon 835 van Qualcomm meekrijgt, een soc die vrijwel alle high-end Android-toestellen van dit jaar aan boord hebben. Het scherm heeft volgens het resultaat van die benchmark een resolutie van 2560x1440 pixels.

Razer kondigt vermoedelijk zijn op gaming gerichte smartphone op woensdag 1 november aan. De fabrikant plaatste enkele weken geleden een teaser die daarop wijst. De maker van vooral gameaccessoires heeft de expertise voor het maken van een smartphone in huis. Het nam eerder dit jaar Nextbit over, de maker van de Robin-smartphone onder leiding van een oud-ontwerper van smartphonemaker HTC.

Door

Redacteur mobile

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Is een telefoon zoals deze krachtig genoeg om spellen te spelen met 120 hertz? of is dit alleen goed voor de smoother android interface?
Ze spreken toch niet van een hard limit. Enkel dat vSync verplicht is, waardoor je met een 120 hz scherm mogelijks 120 fps kan halen(Als de hardware dit toelaat; of ben ik verkeerd?)
mja, voor het os wel, maar dan gaat het naar een hardware die er even 60 bijtovert. Nutteloos imho maar soit. (los van vr ofzo, heb het hier puur over het smartphone gedeelte)

[Reactie gewijzigd door white modder op 31 oktober 2017 07:26]

Stel dat de framerate dropt naar 41fps, dan zou dit scherm met 40hz door kunnen gaan. Bij een 60hz scherm ga je terug naar 30hz.
Zo kan je het ook bekijken, en dat zou eventueel ook een pluspunt kunnen zijn, zeer zeker. Voor de beperkte doelgroep van Razer althans :p (ik bekeek het even vanuit mijn standpunt en speel bv geen spelletjes op mijn phone ;) )

Nu dat terzijde geschoven, hoop dat ze ondertussen wel hun ondersteuning voor na verkoop hebben verbeterd. (conform ervaring met hun laptops)
Het gaat niet alleen om spelletjes :P het gaat erom dat de interface er dus net iets vloeiender uit ziet mocht er een framedropje zijn.

Zoals al eerder gezegd draait Android sowieso op 60fps max dus van 120fps gaming is sowieso geen sprake.

Zelf heb ik enkel goede ervaringen met de RMA service van Razer. Het probleem is dat je er zovaak gebruik van moet maken omdat de producten niet van hele hoge kwaliteit zijn :+
Is erg vreemd, ik denk dat ik dan gewoon geluk heb gehad met men Razer Mamba 4G.

Dat ding heeft jaren abuse gekregen van mijn absolute rage momenten en heeft het absurd lang uitgezongen bij mij tot op een bepaald moment de sensor gewoon kapot was. O-)

Denk dat de enige muis die langer is meegegaan bij mij de Ms Intellieye was. De klassieke witte, non-ergonomic. Wat een heerlijke muis was dat haha. Flashback :)
Dat artikel is ruim twee jaar geleden geschreven, het lijkt me dat dat ondertussen best veranderd kan zijn? Het is sowieso niet meer helemaal uptodate, getuige het feit dat er dus al een iPad is die 120 Hz ondersteunt als ik dit artikel goed lees. Het lijkt me in ieder geval erg sterk dat dit zo diep hardcoded in het systeem zit dat het nooit meer gewijzigd zou kunnen worden.

Overigens heb ik nogal mijn twijfels bij wat je hier aan hebt. Op een tablet kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar op een telefoon? Het grote voordeel van 120Hz in plaats van 60Hz is namelijk dat de verschillen tussen opvolgende frames kleiner worden. Dat betekent dat grote bewegingen er soepeler uit gaan zien met een hogere refreshrate. Maar op een klein telefoonschermpje ga je sowieso al niet echt grote bewegingen zien. De enige echte toepassing lijkt mij als je die telefoon in een VR bril gaat stoppen, maar bij regulier gebruik lijkt het mij nogal zinloos (en dat zeg ik terwijl ik naar een 165Hz scherm kijk die aan mijn desktop hangt dus ik ben echt niet van het 'het menselijk oog ziet niet meer dan 30 frames per seconden' bullshit kamp).
Ik kan nergens lezen dat 60hz een limiet is. In het artikel dat je noemt staat alleen dat vsync verplicht is. Volgens mij bestaan 120hz android telefoons ook al en werken ze gewoon prima. https://www.youtube.com/watch?v=vVX_LcVhe-o

[Reactie gewijzigd door rolframaker op 31 oktober 2017 09:25]

Dit artikel is van maart, sindsdien is er een iPad pro met een 120Hz scherm. Ik weet niet of bij games naar 60Hz geschakeld word (niet getest) maar met scrollen merk je het verschil tussen 60Hz en 120Hz heel goed.
Dat is voor zover ik kan zien een limitering van Unity, niet van het OS.
Je kunt toch ook 60fps met 120 hertz panneel doen?
Jazeker, maar dan is het effect een stuk minder groot/niet zichtbaar.
Je zal niet het verschil zien denk ik op een mobieltje, dit is onzin denk ik, en alleen gedaan om mensen wijs te maken dat meer Hz beter is.

Er zullen genoeg mensen zijn die door de hoge nr hem juist gaan kopen, want 99,99% van de mensen weten geeneens wat Hz is.
zou best kunnen heb er eerlijk gezegd nog nooit een 120Hz panel gezien.
Makkelijk, mobiele games worden gemaakt om op 4 jaar oude smartphones te draaien. Minpunt is wel dat de batterij sneller op gaat omdat je gpu harder moet werken.
Zal wel een flink prijskaartje aan deze telefoon gaan hangen denk ik zo. 120hz voor een telefoon is toch totaal overkill. Maar goed, dat zal de volgende gimmick wel weer worden in smartphone land zodat de prijzen van de toestellen weer omhoog kunnen.
Ik gok dat de reden voor zo'n hoge refresh rate VR/AR is.
Aangezien Razer een accessoire bedrijf is zal er ook een accessoire komen voor de vraag.
Daar hoor je ook niets meer over, laatste update was nog tentijde van de Oculus DK2 dat ik me kan herinneren. hmm. zie dat laatste nieuw van vorig jaar oktober is.. dus verwacht maar niets meer van hun (helaas, want het initiatief was wel geweldig, (deels) upgradable headset)
Razor staat inderdaad niet bekend om hun scherpe prijs... Ondanks hun naam...
Het is ook niet Razor (scheermes), maar Razer ;)
Close enough voor me.
Razorsharp? Vlijmscherp?
Oké, wat ik hier van begrijp is dat het 120 hertz scherm meer gericht is op vloeiend door je apps te bladeren.
Of het daadwerkelijk ook sterkgenoeg is om sommige games op die refreshrate te kunnen spelen lijkt me sterk.
Dat is als android games uberhaupt op die rate gemaakt zijn :>
Dat klopt. Het werkt net als bij gaming schermen. Met een 120hz display is het een groot voordeel dat, stel je framerate even inkakt naar 50fps, je scherm alsnog 40fps toont. Bij een 60hz display krijg je direct een 30hz fallback en dus een langere stutter.

Van 120hz gaming is op Android geen sprake, tenzij Razer sterke aanpassingen aan Android heeft gedaan. Vooralsnog kan je Android niet op meer dan 60hz draaien namelijk https://support.unity3d.c...unning-at-30FPS-and-60FPS
Het artikel wat je linkt geeft aan dat er geen limiet is maar alleen een verplichting voor vsync.
Tenzij je een monitor hebt met free/G sync, zal je scherm gewoon 120 hz zijn. Bij 60 fps zal je scherm gewoon 2x de frame tonen. Een scherm gaat dus ook niet naar beneden in hertz, maar toont gewoon meerdere malen het beeld.
Dat klopt, maar het interessante aan 120hz is dat het ook 3x een frame kan tonen waardoor je op 40hz uit komt.
Mijn eerste gedachte was "Haalt Motorola weer een productnaam van de plank?" Een dunne flip smartphone klinkt als een interessant concept...

Maar het is natuurlijk weer totaal iets anders. Hopen dat er geen gedoe komt om naamrechten :+
Je refereert naar de Motorola RAZR. Zal dus denk ik geen problemen opleveren.
De tijd op die telefoon :D
Well finally... als je de nieuwe iPad pro met de 120Hz scherm heb gebruikt, ga je zien hoe goed het is.

De gaming performance is een punt ja, maar ik heb het gevoel dat de probleem bij Android is niet dat de hardware niet kan, de nieuwe Mali’s en Adrenos zijn erg goed, maar de software (games) is nog niet geoptimaliseerd.

Het is wel jammer dat nVidia niet meer investeert in maken van tegras voor mobiele telefoons, de huidige tegras zijn voor een tablet oké, maar niet voor een mobiel.
De iPad schakelt automatisch tussen refresh rates met ProMotion. Als het scherm statisch is, dan zal er teruggeschakeld worden naar een refresh rate van 24Hz en met filmpjes wordt het 48Hz. Met scrollen en games zal er een refresh rate van 120Hz zijn.

Ik betwijfel of deze telefoon dit ook kan.
Een 120 hz scherm en 8 GB aan RAM zijn voor mij al 2 onnodige dingen die de prijs alleen maar verder laten oplopen..
Denk dat de naam Razer de prijs het meest laat oplopen.
Met een 835? Daar zijn ze toch ietsje laat in de cycle mee.
Ietsjes laat... Maar er is nog niks nieuws beschikbaar, dus wat moet je dan als fabrikant?
Half jaar wachten is geen optie, de kachel moet ook bij hen blijven branden.
120 hz is niet nodig. Alle tweakers hier zeggen dat het maximum voor android gaming 60 hz is.
als je een alternatief wilt is de oneplus 5 een goede keuze.
Klopt niet helemaal. Er is een kleine groep mensen die "last" hebben van flikkeren, maar je hoort ze niet zo veel. Voor tv's is 120hz of meer best normaal, dus waarom geen smartphone.

120hz betekent niet 120fps.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*