Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dieven stelen 313 iPhone X-exemplaren uit UPS-busje in San Francisco

Dieven zijn erin geslaagd 313 exemplaren van de iPhone X te ontvreemden vanuit een busje van bezorgdienst UPS bij een Apple Store in de Amerikaanse stad San Francisco. De 313 iPhones vertegenwoordigen een winkelwaarde van 350.000 tot 400.000 euro.

De diefstal vond plaats bij het winkelcentrum Stonestown in San Francisco, meldt het Chineestalige lokale tv-station KSTF. De Apple Store kreeg zoveel exemplaren van de smartphone, omdat de release vrijdag plaatsvindt en veel klanten die het toestel hebben voorbesteld de keuze hebben gemaakt om hem op te halen in een Apple-winkel. Die mensen krijgen nog steeds op tijd een iPhone X, zo zegt een politiewoordvoerder.

Het zal lastig zijn voor de dieven om de spullen ongetraceerd door te verkopen, omdat de toestellen voorzien zijn van serienummers en imei's die bekend zijn bij Apple. Daardoor zou het in theorie mogelijk moeten zijn om de toestellen te blokkeren voor gebruik, waardoor de dieven ze niet zouden kunnen activeren. Het is onduidelijk of dat is gebeurd.

Apple brengt de iPhone X vrijdag uit. Het gaat om de eerste iPhone met oledscherm en zonder Home-knop. Tweakers heeft na de aankondiging in september een preview geplaatst van Apples nieuwe smartphone.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

03-11-2017 • 07:48

179 Linkedin Google+

Submitter: T-Junkie

Reacties (179)

Wijzig sortering
Het zal lastig zijn voor de dieven om de spullen ongetraceerd door te verkopen, omdat de toestellen voorzien zijn van serienummers en imei's die bekend zijn bij Apple
En hoe gaat dat precies in zijn werk ? Ik heb sinds 2008 al geen iPhone meer, maar ik weet dat je bij de eerste keer opstarten een soort van registratie proces door moet lopen. Wordt er dan verbinding gemaakt met de servers van Apple waarna je toestel niet meer bruikbaar is ?
Het IMEI nummer is het unieke serienummer van de zendmodule van een telefoon waarmee de telefoon zich op mobiele netwerken identificeert. Als een IMEI nummer geblokkeerd is, is dat bekend bij meerdere providers. Als gevolg daarvan kan de telefoon geen verbinding met het mobiele netwerk maken (alleen nog noodoproepen).

Daarom is het ook verstandig je IMEI nummer te hebben voor als je telefoon gestolen is. Dat kun je doorgeven bij de provider zodat de telefoon onbruikbaar is als telefoon. Zoals eerder opgemerkt staat dat altijd op je factuur, maar ook op de verpakking van je telefoon en bij de info als je die in je telefoon opvraagt.
Apple weet het serienummer. Het serienummer wordt bij Apple geblokeerd.
Een gebruiker kan dan het toetsel niet activeren.

IMEI is in dit geval dan niet nodig. De telefoon wordt via de apple servers geblokeerd en zijn 'niet' meer te activeren. Dief kan dus helemaal niets met het toestel dan alleen onderdelen zoals front en back, battry en beeldscherm e.d. los te verkopen.
Doen providers en politie al aan IMEI blokkades? Voor zover ik weet niet..
Uit het artikel waar je naar linkt:

Volledig afsluiten kan nog niet. Daarvoor moet eerst de Telecomwet worden aangepast.
Blijkbaar is het ook niet nuttig

Er wordt al jaren gesproken over blokkering van smartphones via het IMEI-nummer. Deze methode is echter onvoldoende effectief gebleken. Het blokkeert namelijk niet de toegang tot internet via wifi. Daarnaast heeft de blokkade geen effect in een buitenland waar de telco's geen IMEI-nummers blokkeren.
Nou toch zullen de dieven er een stuk minder geld voor vangen als er niet mee gebeld kan worden.
Ze ontvangen anders aardig wat voor de losse onderdelen :)
Zou het een dief ook maar iets interesseren of hij via Marktplaats een werkende of niet werkende iPhone X verkoopt? De heler heeft een probleem, de dief interesseert dat niks. Het enige wat je zo bereikt is dat mensen voorzichtiger zijn met online 2e hands (maar toch gloednieuwe) telefoons kopen.
Tsja... Het spreekt voor zich. De blokkade is alleen op de netwerken van de providers zelf. Veel landen doen eraan mee, maar als je de de telefoon ergens in een derde wereld land aanzet, dan doet ie het wel gewoon. Apple kan wel alsnog de mobieltjes onbruikbaar maken als ze via WIFI contact maken met de servers van Apple. (Dat gebeurt nu namelijk ook als je jouw mobiel als verloren markeert in Find My iPhone).
Ze kunnen het als losse onderdelen verkopen en alsnog veel geld ermee verdienen. That´s about it.
Wat ook mogelijk is door gebruik te maken van het imei nr sms'jes naar het toestel te sturen een aantal jaren geleden heeft men dat hier in Nederland zelfs ook gedaan door de politie waar de hele dag de gestolen telefoons gebombardeerd werden met sms'jes dat het een gestolen telefoon was.
Apple kan ook het toestel niet laten activeren... Wegens "niet gekend" ofzo.
Treu...
Alleen is een IMEI nummer van een toestel ook aan te passen/wijzigen.
En heb dan ook zo'n vaag vermoeden dat mensen die dit soort acties flikken, prima weten hoe dit in zijn werk gaat.
Maar om je een idee te geven, bij deze:
Klik = Quora.com en betreft Andoid phones
Klik = Ook quora.com maar betreft ditmaal alleen iPhones
;)

!! Maar begin hier A.U.B. niet aan mensen, door dit soort handelingen te doen kun je namelijk zwaar in de problemen komen, aangezien dit illegaal is volgens de wet !!

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 november 2017 16:45]

Hmm weet je zeker dat die software daar niet nep is?
Jep, dat weet ik zeker inmiddels, even kort lopen zoeken voor je, en je kunt em hier vinden. = Xposed Module Repository.

Ook worden gestolen telefoons aangemeld via de zogheten Central Equipment Identity Register CEIR genaamd, alle info hierover kun je hier vinden.
En wanneer een IMEI nummer eenmaal in het CEIR Register staat/voorkomt, wordt deze geweerd.

Nu wordt in Nederland het CEIR niet (meer?) door alle providers gebruikt overigens.
Je kunt dus in principe met een gestolen telefoon het netwerk op.
Één van de redenen om hiermee te stoppen, was dat sommige fabrikanten IMEI's bleken te hergebruiken.
Maar belangrijker was dat het wijzigen van IMEI dus eenvoudig is te doen met vrij op internet verkrijgbare software.
Hier kun je er overigens de destijds gestelde kamervragen hierover vinden.

Edit: reactie nog even aangevuld

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 november 2017 13:12]

Huh, toen ik eerder op je link klikte kreeg ik een heel andere pagina, waar naar een apart programma werd verwezen, niet naar een Xposed-module. Heb je de link veranderd? Of is die pagina zelf net een uur geleden veranderd? Maar goed.

Maar volgens jou werkt die Xposed module dus wel goed? Je hebt het zelf getest? En weet je zeker dat hij niet alleen de IMEI aanpast die apps op de telefoon te zien krijgen, maar ook de IMEI die de provider te zien krijgt? Dat kun je denk ik alleen maar testen als je een telefoon hebt waarvan de IMEI eerst geblokkeerd werd, en niet meer geblokkeerd na het veranderen.
"Huh, toen ik eerder op je link klikte kreeg ik een heel andere pagina, waar naar een apart programma werd verwezen, niet naar een Xposed-module. Heb je de link veranderd?"

Nee, heb er niks veranderd, ikzelf kom dan ook nog steeds hier terecht (heb er even een print-screen van gemaakt voor je, aangezien de pagina dus blijkbaar aan jou kant niet werkt)
En op de vraag of ik dit ooit zelf geprobeerd heb, nou nee, het is nogal illegaal namelijk om dit te doen, maar kan dus wel.

Heb ik er inmiddels nog een mooi stukje over kunnen vinden op hugestreet.info
En na het lezen ervan kom je er ook nog eens achter dat je dit zelfs zonder Root toegang te hebben al mogelijk is, wat mij persoonlijk dan wel weer verbaasde, maar goed.
:/

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 november 2017 14:52]

Ik bedoelde je link naar Quora. Ik zie nu waar het aan ligt: die toont een heel ander antwoord op mijn mobiel.

Interessante link, die naar Hugestreet. Ik ga het zelf ook niet proberen (mijn telefoon heeft geen probleem met zijn IMEI), maar ik ben benieuwd of het echt werkt, om bovengenoemde redenen. Het enige scenario waarin ik me kan voorstellen dat ik het zou proberen is als ik een telefoon tweedehands zou kopen en het blijkt dat de IMEI geblokkeerd is.
Inderdaad, moet wel de nuance bij dat dit Xposed framework alleen voor Android is, maar is er zeer waarschijnlijk niets wat ze tegenhoud een vergelijkbaar iets met iPhones te doen
En heb de handeling voor de iPhone om dat te doen, er in mijn eerste reactie dan ook inmiddels bij geplaatst.
;)
Het verhaal gaat hier al mis: “The iPhone should be unlocked”. Dat wordt hem dus niet voor iPhones.

Voor Android werkt het niet voor de nieuwere Qualcomm snapdragon 8xx chipsets. Alleen de goedkopere 2xx en 6xx chipsets.
In het geval van iPhones moeten ze unlock't zijn inderdaad, wat maakt dat je garantie komt te vervallen.
En wat Android betreft, daar is zo enorm veel verschillende software voor te vinden die dit mogelijk maakt, dat ook overige/andere Android phones buiten alleen de jouwe die van die type SOC's gebruik maken dit ook prima te doen is.
Ik zal hier dan ook eens wat meer onderzoek naar doen, mocht je tijd en zin hebben natuurlijk.
Dan kom je er wel achter namelijk.
Niet alleen dat, maar je kunt de iPhone niet activeren of unlocken (in beide betekenissen) als je hem gestolen hebt, dus het is dan een mooi papier gewichtje.
*#06# om je imei op je gsm op te vragen.
Goeie tip maar ook kun je als je toegang hebt tot een PC een iDevice bricken dan wordt er telkens gevraagd naar de iCloud account van de eigenaar. Maar in dit geval zijn het nieuwe iPhones dus dan kan je ze alleen via het IMEI blokkeren.
In het geval van een iPhone dient het apparaat via Apple's servers geactiveerd te worden. Als zij het apparaat blacklisten, dan heb je dus alleen iets aan de onderdelen.
ja en nee, ik ga je een goed voorbeeld geven

ik woon in Colombia en hier sinds vorig jaar is een nieuwe wet van start:
wie een nieuw toestel koopt moet hem registreren dmv imei nummer (ivm diefstal preventie)

om je toestel te registreren moet je de orginele factuur tonen waar het imei nummer op vermeld word
wie zijn factuur kwijt is heeft pech want na 90 dagen word elk toestel van het netwerk gesmeten
iedere factuur word gecontroleerd bij de verkoper om vervalsing tegen te gaan

dus wat doen dieven nu om gestolen toestellen toch door te verkopen -> gewoon op ebay zetten en buiten Colombia verkopen
omdat er in het buitenland geen blokkade is tegen deze imei nummers
Een reeds geactiveerde iPhone is per definitie onbruikbaar wanneer iemand hem steelt. Geen IMEI voor nodig. Locked aan het Apple ID van de eigenaar en normaal gesproken voorzien van TouchID / passcode toegangsbeveiliging.
Gestolen iPhones worden als wisselstukken gebruikt, levert zelfs meer op. In geheel verkopen heeft geen zin door het blokkeren door Apple
Nope. De telefoons zijn onbruikbaar. Alleen geschikt voor onderdelen op dez manier.
V: "Hallo met de verzekering"
S: "Hallo, met stappel_, ik heb mijn nieuwe iPhone X laten vallen"
V: "Heeft u de aankoopnota nog?"
S: "Nee"
V: "Ok. Doei"
Denk dat het eerder gaat als:

V: "Hallo met de verzekering"
S: "Hallo, met stappel_, ik heb al mijn 313 nieuwe iPhone X's laten vallen"
V: "..."
S: "..."
V: "Ok. Doei"
Het verkrijgen van een aankoopnota is nou niet echt heel moeilijk. Je hoeft maar net iemand kennen bij die bij een winkel werkt en kan er zo 1 voor je maken.
Ja, totdat de verzekering dit gaat controleren bij de winkel zelf. Op een gegeven moment loopt er toch iemand tegen de lamp door valse facturen die niet overeenkomen met leveringen e.d.

[Reactie gewijzigd door Atomsk op 3 november 2017 11:38]

Ja, totdat de verzekering dit gaat controleren bij de winkel zelf. Op een gegeven moment loopt er toch iemand tegen de lamp door valse facturen die niet overeenkomen met leveringen e.d.
Geloof je nou zelf of dat plaats gaat vinden? Ik heb in het verleden honderden smartphones verkocht toen ik nog als bijbaan in een electronica winkel werkte.

Een verzekering gaat helemaal niks controleren. Die kijkt alleen hoevaak iemand iets aanmeld en betaald na x aantal keer niks meer uit.
ik weet niet wat ze bij jou verzekeringsmaatschappij roken maar is wel goeie handel als ze je na 100
iphones nog niks gaan afvragen?
Om het toestel te activeren moet je inderdaad een registratieprocess doorlopen. Apple kent de serienummers en zal de toestellen dan ook gewoon blokkeren. Zelfs als de toestellen al geactiveerd zijn kan Apple in principe een blokkering doorvoeren op deze toestellen. De dieven zullen deze dan ofwel gebruiken voor de onderdelen danwel verkopen aan niets vermoedende mensen die op tweedehands sites op zoek gaan omdat ze in de winkel uitverkocht zijn.
Ik heb dit echter vaak genoeg met een trucje overgeslagen, kan nog steeds.
Volgens mij kan dit al niet meer sinds iOS 8. Ik heb er ook wel eens naar gezocht (ivm een gelockt toestel van een voormalig werknemer). Maar ik kan je vertellen dat ik geen werkende methode gevonden heb, het gros van de sites die claimen het te kunnen, zijn gewoon clickbaits. Heel misschien dat het werkt met een gejailbreakt toestel, maar op dit moment is er nog geen jailbreak voor iOS 11.x

Maar als jij wel een werkende methode hebt, hoor ik die graag
Toestel van een voormalig werknemer kun je als je de bon hebt die bewijst dat jij die op je bedrijfsnaam gekocht hebt gewoon laten deblokkeren door de Apple Enterprise support by the way. Moet wel in het Engels en dan een formulier met factuur insturen.
Sommige medewerkers van de consumentensupport weten dat niet overigens.
Klopt helaas hadden we de bon niet meer, foutje van de persoon verantwoordelijk voor de inkoop
Wat is het truucje dan?
Ik denk dat hij bedoeld dat er enkel een simkaart in moet zitten om de installatie wizard te doorlopen.
Deze hoeft niet actief te zijn, iig dit was in het verleden zo. Waarschijnlijk is hij dan prima te gebruiken totdat er verbinding gemaakt word met internet. Kans is dat Apple dan een blokkade activeert.
https://youtu.be/ZdhzPLQhWa0

Ik heb in het verleden een toolkit gebruikt
Dat geldt alleen voor een iCloud lock en niet een IMEI lock, dat zegt hij zelf ook in de video.
Kijk het filmpje goed, die man typt soms in plaats van 000 000 ergens een 8 in, zodat die ergens 000 880, 008 080.... Duidelijk fake dus! Zo'n dingen werken gewoon allemaal niet, of toch heel moeilijk.
maar als een echte goochelaar hou je dat truckje geheim zeker...
Wordt er dan verbinding gemaakt met de servers van Apple waarna je toestel niet meer bruikbaar is ?
Bij Apple mobiele apparaten heeft Apple controle over het apparaat. Bij de eerste keer opstarten moet de gebruiker zich inderdaad registreren. Apple kan dan vervolgens op afstand het toestel blokkeren. Natuurlijk is de dief/heler dan allang al gevlogen, maar dat terzijde. Een alternatief is dat deze toestellen 'gechopshopped' worden: uit elkaar halen en onderdelen los verkopen. Het moederbord is wellicht waardeloos, maar de behuizing, het scherm, etc. zijn allemaal zaken waar men graag iets minder voor betaalt als het kapot gaat.

Apple is trouwens niet de enige die toestellen op afstand kan blokkeren. Ook Samsung heeft dit in het verleden gedaan met hun meest explosieve toestel, de Galaxy Note 7. Het enige dat je hiertegen kan doen is ervoor zorgen dat de fabrikant geen enkele controle meer heeft over je toestel. Bij Android komt dat in de praktijk erop neer dat je een third-party ROM moet flashen. Bij voorkeur AOSP(-gebaseerd) met handmatige updates, zodat je niet de controle aan een andere partij doorgeeft. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 november 2017 08:04]

Probleem bij Android is dat ook AOSP ROM’s gebruik maken van closed source binary drivers.
Ik neem aan dat je bedoelt closed source binary device drivers. En het is inderdaad knudde dat je voor de device drivers weer afhankelijk bent van de fabrikant.
Lineage OS er op en klaarie
Dus zal de dief de telefoons gewoon in losse onderdelen verkopen. Levert nog steeds genoeg op.
Yup, iPhones stelen is al een paar jaar zinloze business. Althans, als het je gaat om gebruik. Dit leent zich natuurlijk uitstekend voor een pop-up/online actie waarbij je die dingen goedkoop aanbiedt tegen bitcoin oid. Cashen en de "nietsvermoedende klant" (iPhones tegen korting? Uhuh tuurlijk) zit met de gebakken peertjes.
Kan me niet voorstellen dat er zoveel aan verdient wordt in onderdelen?

Laten we een voorbeeld nemen die de meeste mensen op zoek naar zijn. "Het scherm" ik denk dat een scherm nieuw ongeveer ¤230,- kost? Stel je verkoopt het voor ¤150,- x 313,- = ¤46,950,- is prima bedrag maar als je als professioneel crimineel voor dat geld doet?

Daarnaast nog eens wanneer je verkoopt 1x maar niet goed te werk gaat om daarvoor een gok te wagen.

Ik denk dat ze persoonlijk deze telefoons op een manier kunnen verkopen werkend.

Moet je verbonden zijn me het internet om te kunnen gebruiken voor eerste keer ?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 3 november 2017 10:42]

In onderdelen lijkt mij ook niks, ze gaan gewoon een scam opzetten waarbij ze die dingen binnen no time uitleveren (niemand anders kan ze snel leveren...) en verdwijnen weer van de aardbodem voordat men er na wat rekken achter is dat ze aan heling mee hebben gewerkt.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 3 november 2017 11:40]

Officiele schermreparatie kost 320 euro.
nieuws: Schermreparatie iPhone X is 60 procent duurder dan bij andere grote i...

Ik vermoed dat je een stuk meer dan 230 kan vragen, zeer zeker als je kijkt wat ze vragen voor de "overige" reparatie.

Als je deze bedragen ziet, dan zie je wel dat er best wat geld te verdienen is.
Dat reparatie.

Maar het scherm zelf zal niet zoveel kosten voor particulieren.
Ik moet bekennen dat ik de uurtarieven van een professionele crimineel niet ken. Zal vast ergens een discussie over zijn op GoT. Maar ik denk dat voor de meesten 4.500 Euro wel een acceptabel bedrag is voor een halve dag werk. Erg veel voorbereidingstijd kan er niet in gezeten hebben.
En ook voor onderdelen. Gebeurt ook met dure auto's: moeilijk te verkopen in hun geheel, maar onderdelen gaan een stuk makkelijker.
En hoe gaat dat precies in zijn werk ?
Niet gejatte kopen met contant bij de mediamarkt en dan beroep maken op de ‘prachtige’ eu wet “14 dagen de denktijd”. En zo de gejatte telefoons terug geven aan de mediamarkt?

Edit: ik wou alleen aangeven hoe slecht die wet is, maar dit was misschien niet het juiste voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door yousql op 3 november 2017 08:23]

Mmz, als je dan ineens een toetsel retourneert met een ander IMEI nummer gaat er (zelfs) bij de MM wel een belletje rinkelen hoor.
Bij een incidenteel geval misschien niet, maar als hele hordes mensen iPhones gaan omwisselen wel.

Je kan dan altijd zeggen dat het een kado was voor een goede vriend, maar dat hij op zijn verjaardag 2 iPhones kreeg omdat 2 groepen apart van elkaar het kado hadden gekocht, kan toch?

Dan kan die telefoon bij het 'geven' per ongeluk zijn omgewisseld.

Smoesjes zat.
Fijn dat je je smoes vast klaar hebt, maar aan het eind van het gesprek zal de MM je vragen om dan het toestel dat je wel bij hen gekocht hebt om te komen ruilen. En oh ja, die had je verzonnen, dus dat gaat niet.
Nee klopt, maar dan komt zo'n 'klant' gewoon niet terug, want dan is zijn truukje mislukt.
Doe mij ook van die vrienden die een iPhone X (1100 euro) voor je verjaardag kopen :)
Los van je "oplossing"; je weet dat het den coulanceregeling is vanuit de winkelier dat je je spullen binnen een bepaalde tijd kan terugbrengen? Want als je het in een fysieke winkel koopt kan je het zien/voelen/aanraken/proberen/<vul in>, waardoor je een bindende koopovereenkomst sluit. Dit is dus *geen* wet, ook *geen* recht.

Daarom heb je dus de wet "koop op afstand", waar dit wel in meegenomen is. Daar kan je het niet zien/voelen/... en heb je dus *wel* het recht om binnen 14 dagen kan terugsturen.

Het enige recht dat je in een fysieke winkel hebt, is dat de winkel je geen tegoedbonnen mag geven als je iets terugbrengt. Ze kunnen dit wel aanbieden, maar als je dat niet wil moeten ze geld terug geven. Mits het aan de retoureisen voldoet uiteraard.
Mediamarkt mag je produkten gewoon ruilen dat staat in de voorwaarden. Bij de MM zélfs als het is uitgepakt, althans dit heb ik zelf ondervonden. Bij aankoop van een 55" TV werd mij ook gezegd dat als hij niet bevalt tijdens gebruik kan ik hem komen ruilen, ook al heb ik hem al aan de muur gehad.

Denk idd alleen wel dat de MM gemiddeld wat beter let op foute imei nummers dan andere winkels. MM is nogal een grootgrutter. Die laten zich niet flessen, dat doen ze alleen bij klanten ;)

Stukje van de site:
Een product gekocht in een MediaMarkt vestiging kan je bij elke MediaMarkt vestiging retourneren, wanneer het aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Je bent in bezit van de originele kassabon
- Het product is gekocht in een Nederlandse MediaMarkt vestiging
- Het product is ongeopend, compleet en onbeschadigd en de originele verpakking verpakt
- Het product is ongebruikt

[Reactie gewijzigd door Fairy op 3 november 2017 13:02]

Ik bedoelde meer de opmerking van @yousql "dan beroep maken op de ‘prachtige’ eu wet “14 dagen de denktijd”

Er *is* geen wet die 14 dagen omruiltijd geeft. Niet via een fysieke winkel. Wel via internet, maar daar kan je niet contant betalen :) Het stukje wat jij quote is precies wat ik bedoel met dat dat coulance is vanuit de winkelier/verkoper.

ik quote nog even:
https://www.rijksoverheid...menten/consument-en-recht
14 dagen bedenktijd bij aankoop

Bij online aankopen, aankopen op straat of aan de deur hebben consumenten 14 dagen bedenktijd. Ook bij een koop via de telefoon geldt deze bedenktijd.

[Reactie gewijzigd door sus op 3 november 2017 14:15]

Dat had ik ook in mijn post staan, maar ik had hem ge-edit en toen is dat verloren gegaan. Het is inderdaad geen recht, maar als het in de AV staat die geldig was op het moment van de koop, dan is het wél je recht, want je kan met Algemene Voorwaarden een klant wel méér rechten geven, maar nooit minder dan de wet voorschrijft. Als de wet zegt dat je 1 jaar garantie hebt, mag je niet in je AV zetten dat produkten maar 3 maanden garantie hebben. Uitzonderingen daargelaten (batterijen, verbruiksartikelen, occasions e.d.).

Als je een auto koopt, moet je zelf voor benzine zorgen. Staat er in de AV van de autoverkoper dat hij zorgt dat er altijd benzine in zit zonder einddatum, dan kun je hem daar tot in lengte van dagen aan houden. Ook al bedoelde hij eigenlijk alleen bij de oplevering.

Het is niet voor niets dat er een berg 'knappe' koppen die AV's minutieus doorspitten om te voorkomen dat iemand een 'lek' vind die je kan uitbuiten.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 3 november 2017 14:25]

IMEI nummer staat normaal op factuur dus dat gaat niet lukken
Checken die dan niet of de IMEI en Serial kloppen?
Ik als verkoper ben ook nooit 100% blij geweest met de EU 14-dagen-bedenktijd, want als iemand zich bedenkt, heb ik wel al bezorgkosten moeten maken die ik nooit terugkrijg.
Maar als je het ziet in het geheel van rechten die wij als Europeanen hebben, ben ik wel blij dat we dit recht hebben. Je weet nu gewoon dat je overal in Europa iets kunt kopen zonder bang te wezen dat je teveel betaalt (je kunt dan namelijk gewoon terugsturen en de goedkopere kopen) en zonder bang te wezen dat je het product niet past of niet leuk vind.
Uiteindelijk leidt dit tot meer online aankopen, omdat het zorgen bij de consumenten wegneemt.
Ach je kan ze altijd nog voor onderdelen verkopen. Dus voor de dieven is de vracht nooit nutteloos, brengt alleen minder op dan ze hadden gehoopt.
Dat weet je niet, dat "dan ze gehoopt hadden" gedeelte.
Wie weet is het in opdracht gebeurd puur voor onderdelen.
Voor (bv) 50.000 de "opdracht" terwijl de opdrachtgever weet dat het uiteindelijk zo'n 200.000 gaat/kan opleveren aan onderdelen ;)
Jep: je moet er een simkaart in doen en dan maakt ie verbinding.
Dan wirdt je toestel geactiveerd en ook gekeken of ie deel uitmaakt van een apple device enrollment program
Beetje far-fetched... Ik weet niet of het nog steeds kan om het aan te zetten met verlopen simkaart. Maar als je dan alleen gebruik maakt van wifi waarbij Apple is geblokkeerd, kun je er misschien nog iets mee. En dan hopen op een full jailbreak en dan gegevens aanpassen.
Zonder contact met de Apple servers krijg je de melding dat je iPhone 'momenteel niet geactiveerd kan worden'. En dan kan je alsnog niets :)
Een actieve simkaart (met data actief dus) is niet nodig, maar een werkende wifi dan weer wel. Maar Apple blokkeren heeft geen zin, dan gaat het proces gewoon niet verder.
Inderdaad; daar lijkt het op. Denk dat ze op basis daarvan misschien een remote icloud lock erop kunnen zetten oid.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 3 november 2017 07:56]

Apple zet er een iCloud lock op waardoor je de telefoon niet kunt activeren. Dit is hetzelfde als je een gestolen iPhone koopt op bijv marktplaats waar de originele eigenaar find my iPhone aan heeft gezet. Zodra de originele eigenaar de telefoon in via icloud als gestolen aanmerkt kun je er niks meer mee. Zodra de telefoon inline komt is deze gelockt. Updaten naar een nieuw OS kan dan ook niet meer, ziet zoals terug naar fabrieksinstellingen. Apple zit overal tussen en zorgt er voor dat je er niks meer mee kan.

Zoals meer genoemd kan je dan alleen de onderdelen verpatsen. Komt neer op de behuizing en het scherm plus eventuele losse componenenten buiten het moederbord. zou overigens zomaar kunnen dat dat ook beperkt is, de home knop met vingerafdrukscanner is bijvoorbeeld niet zomaar te vervangen omdat er een ‘trust’ relatie tussen het moederbord en de vingerafdruk scanner ingesteld moet worden. Wellicht is dat met het nieuwe scherm ook zo (vanwege de facial REC.)
Ik heb sinds 2008 al geen iPhone meer, maar ik weet dat je bij de eerste keer opstarten een soort van registratie proces door moet lopen.
Die registratie/activatie procedure is nog hetzelfde.
Wordt er dan verbinding gemaakt met de servers van Apple waarna je toestel niet meer bruikbaar is ?
Yep.

Ik denk Apple de deviceId's (niet de IMEI's) van de gestolen toestellen op een blacklist kan zetten zodat ze niet geactiveerd kunnen worden.
Precies wat jij zegt.
Bij de eerste opstart van een iPhone, komt deze in de setup. Hier moet de telefoon geactiveerd worden.
Bij het activering proces maakt de iPhone contact met Apple-Servers.
Dus in theorie zou Apple deze telefoon allemaal een activeringen-slot kunnen geven zodat ze voor de dieven onbruikbaar zijn.

Dit staat los van hele imei verhaal.
Zoals je het omschrijft is het ook. Tijdens de initiele setup wordt verbinding gemaakt met de Apple servers. Hierbij word gekeken of het toestel een lock heeft (door bijvoorbeeld de find my iphone functie niet uit te schakelen). Ik ga er vanuit dat dit ook gebeurd bij gestolen toestellen.
Ben benieuwd hoe ze dat dan gedaan hebben er zal toch wel een goede beveiliging op zo'n auto zitten wanneer er zulke dure vrachten vervoert worden :?
Ja vind het vreemd dat een AppleStore wordt bevoorraad door een UPS busje, had verwacht dat dit toch wel met een beveiligd transport zou gebeuren aangezien er vast ook wel zulke leveringen worden gedaan maar dan met iMacs.
Een iPhone is geen goud hé, of direct cash. Het is een doodnormaal consumenten product, natuurlijk wordt dat niet beveiligd verzonden. Er worden dagelijks vele objecten verstuurd via reguliere bezorgmethoden die vele malen meer waard zijn.
Naar mijn weten is het transport dat via vrachtwagens gaat met iphones wel zeker beveiligd en rijden daar dummy vrachtwagens bij.

Dat ze daarna met de post gaan is een ander verhaal waar ik mij nog wel in kan vinden.
Er is ook nog een verschil tussen retail prijs en vervangingswaarde. De straat waarde kan 300.000 dollar zijn maar verzekerings technisch maar 150.000. En gekeken op de gehele omzet waar spreken we eigenlijk over.
Zekers maar apple producten zijn zeer gewild en een busje die onderweg is naar zo een store met veel van die zeer gewilde producten die ook nog een hoge prijs hebben.... tja. Het hoeft niet een waardetransport te zijn met gewapende bewakers maar het zou imo best meer mogen zijn dan een reguliere UPS bus met een onwetende bezorger.
Komop zeg. Gaan we Apple producten weer ophemelen?! Gewoon vervoeren zoals elk ander elektronica product. Hoeveel producten worden er jaarlijks wel niet gestolen uit containers? Alleen omdat t nu op klaarlichte dag is gebeurt uit een bestelbusje is het nieuws?!
Op zich is het misschien geen nieuws, maar het is wel opvallend omdat Apple vaak een erg gesloten supply chain heeft en dat er sowieso al een tekort verwacht werd.

Maar stiekem doet Apple dit toch goed hé? Hun merk zodanig in de wereld zetten dat elke scheet een nieuwsbericht oplevert. Dit zie ik ook op me Facebook feed. Je komt niet om de iPhone X heen.
Achter mijn hoek zijn drie vestigingen van luxe-auto's: Lexus, Ferrari en Maserati. Die auto's worden (voor zover ik al gezien heb) ook gewoon met normale transporten geleverd net zoals mijn normale auto (Citroën). Ik vrees dat die drie merken ook zeer gewilde objecten zijn (voor sommigen)...

Als deze Apple-producten met een militair konvooi zouden begeleid worden, zou de prijs waarschijnlijk nog hoger worden en de producten exclusiever maken dan wat ze nu zijn. En dat is iets dat zowel de consument als Apple NIET wil omdat Apple geen luxeproduct is.
Normaal weet een dief niet wat er in zo'n busje ligt of waar het heen gaat. Het enige verhoogde risico is dus op 'inside jobs'.
Zo vreemd vind ik het niet, Apple legt hiermee het risico bij UPS. Het gaat gewoon om een verzekerde verzending, en UPS moet de kosten van de diefstal nu dragen door vergoeding aan Apple.
yep en die vergoeding is dus echt niet de waarde van de iphones he! dat gaat per kiloprijs! behalve als Apple bepaalde voorwaarden heeft gesteld natuurlijk!
Maar die vergoeding is altijd nog meer dan in het geval dat de iPhones uit een Apple busjes gestolen zouden zijn.
Hoe kom je erbij dat het een kilo prijs is? Op de site van UPS staat dit.
Oftewel geef je niks op, betalen ze max 100 dollar. Maar geef je wel de waarde op en betaal je de verhoogde kosten (transport wordt dan duurder dus), betalen ze gewoon de waarde van het pakket.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 november 2017 10:24]

Ook niet zo heel erg want die toestellen kosten Apple ook bij lange na niet de straatwaarde en ze verliezen er volgens mij ook geen verkoop mee.

Maar ik vermoed dat Apple afspraken heeft omtrent vergoeding. Er zullen wel eens vaker dingen kwijt of stuk raken.
Ja ze hadden de national guard erop moeten zetten, lolz.
Heb je Buch in de Bajes gezien (met Menno nog) waarbij hij meeliep met een ex-gedetineerde? Hij liet zien hoe makkelijk stelen is. Deuren van vrachtwagens staan vaak genoeg open/ niet afgesloten. Ik let er af en toe op hoe makkelijk iets te stelen is als je het durft.

Al lijkt me dit wel een geplande actie.
De vrachtwagens met zeilen aan de zijkanten doen dat zelfs expres zodat de zeilen niet kapotgesneden worden. Het zou mij niets verbazen als het openzetten van de deuren bij andere vrachtwagens ook gewoon een middel is om schade te voorkomen.
Als ze in je vrachtwagen willen zijn, komen ze er toch wel in.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 3 november 2017 08:21]

Klopt, het openzetten van de deuren is vrij gebruikelijk met een lading die niet makkelijk gestolen kan worden (denk hierbij aan zware industriële apparaten etc). Zo'n zeil is duur dus het openzetten van de deuren is op de lange termijn goedkoper want de lading kan toch niet gestolen worden. :)
Busje blijft een busje. Dat word juist niet te opvallend vervoerd. Gewoon een reguliere bezorgbus neem ik aan.
Tuurlijk niet, is een gewoon afleverbusje zoals ze overal rondrijden. Over het algemeen weet ook niemand wat er exact in zit en of het wel de moeite is om ook maar iets er uit te stelen. Natuurlijk heb je nu een levering aan een Apple winkel op de dag voor de release van de nieuwe iPhone. Dan is het een kwestie van 1+1 te doen. Maar ook de kans dat er iemand van binnenin heeft gepraat zou me niet verbazen.
Nee juist niet, security by obscurity ;)

Wat ik weet uit het verleden is dat dergelijke zendingen op een pallet in allemaal goedkope losse bruine kartonnen doosjes komt. Nergens zie je een logo van Apple en op de pakbon staat als afzender een wazige firma naam.

Elke iPhone moet dus individueel worden uitgepakt uit het bruine doosje.
Grapje zeker, alle auto's die met een afstandsbediening op slot kunnen daarvan kan het signaal onderschept worden en het vtg kan door een derde open gemaakt worden. En al zat er een onverwoestbaar slot op die deur, daar heb je niks aan als die lui de deur niet op slot doen of de deur open laten staan.
Die worden natuurlijk zo nog ingepakt snel doorverkocht en de naïeve koper is de dupe..
Die naïeve kopers moeten eens wakker gemaakt worden. Allemaal mensen die bang zijn dat er bij hun thuis ingebroken word. Maar wel allemaal spullen op marktplaats en Facebook kopen, waarvan het bonnetje en kabeltjes toevallig ‘kwijt’ zijn.
Jij bent naief dat je denkt dat een bonnetje garantie is voor een gekochte telefoon. Dat is zo makkelijk na te maken.
het gaat hem niet om de garantie, maar je weet dan gewoon dat het mogelijk om gestolen goederen gaat. Een gloednieuw product zonder garantiebewijs valt in dat kader echt wel op hoor :) en blijkbaar nemen ook weinig helers op marktplaats de moeite om ze te vervalsen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 3 november 2017 08:34]

En hij bedoelt ook niet dat een bon voor de garantie is indien kapot, maar dat een bon je garandeert dat het legitiem verkregen is en dus niet gestolen. Wat het dus niet is, omdat je de bon makkelijk kan namaken..
Wat dat betreft kan je beter het serienummer bij Apple checken, en niet kopen als je niet in de gelegenheid wordt gesteld om vooraf zelf te controleren wat het serienummer van de telefoon is, op de telefoon zelf.
Ik koop sowieso geen iPhone :-p Dus ik zal het probleem niet hebben..
Zeggen dat je moet oppassen bij een product zonder bon impliceert niet dat een product mét bon dan wel legit is.
Klopt dat het raar is wanneer een bon niet meer aanwezig is... maar ik ben echt wel eens een kabel kwijt geraakt in de jaren dat ik smartphones gebruik, eigenlijk niet lang geleden nog, ben op het station en dacht toch echt dat ik het kabeltje terug in mijn jas zak gedaan had, nou niet dus.

dus om te zeggen wanneer een kabel mist of wat andere accessoires betekend niet gelijk dat het om een gejat product gaat, als iemand gewoon kan bewijzen dat zijn of haar naam op de factuur staat en je dit kan bevestigen bij de winkel, dan gaat het zeker niet om een gejat product.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 3 november 2017 08:52]

Yep. Het maakt de dieven echt niet uit of de gestolen modellen gedeactiveerd worden. Als ze de telefoons ingeseald online slingeren worden de gewone consumenten de dupe en zijn die schurken alweer pleite.

[Reactie gewijzigd door omgwtfbbq op 3 november 2017 08:05]

Het busje in het filmpje is van USPS niet UPS. Dus ofwel klopt de berichtgeving niet, of het gaat over een ander busje.
Verder bizar dat hier enkel een Chinees filmpje over kan gepost worden...
Het lijkt me sterk dat ze het busje waaruit de telefoons gestolen zijn op film hebben. Dit is gewoon ondersteunend (archief?)beeldmateriaal bij het verhaal, dat gebeurt wel vaker in nieuwsuitzendingen. In het filmpje wordt ook herhaaldelijk gesproken over UPS, en niet over USPS.
Beetje spijkers op laag water zo, tenzij jij een bron heeft die aannemelijk maakt dat het inderdaad om USPS zou gaan.
Het gaat hier om het niveau van Tweakers, als dit de norm is kunnen ze net zo goed een PostNL busje tonen. Is net zo relevant als USPS
Op zich is een UPS busje wel iets robuuster als een PostNL busje, maar ja wie vervoerd er in hemelsnaam een lading met een waarde van meer als 3 ton in zo'n busje? 8)7 Dan ook nog te bedenken dat het om een gewild product gaat, hadden minstens twee man op die rit moeten zitten.
Ach, vaak genoeg hoor. Alleen is de waarde alleen voor de eigenaar. Je kunt er vaak niet vanaf komen, waardoor het voor jou zo goed als waardeloos is.

Ooit wel eens 150 plasma tv's in mijn busje gehad. Maar ja, hoe maak je veel geld van 150 tv's die in de winkel wel ¤300.000 opleveren? Want je legt het thuis niet ff in een hoekje waar niemand het ziet en meestal heb je er ook 150 kopers voor nodig die echt niet de winkelwaarde betalen met het risico dat er een agent bij zit.
Eens, maar 150 tv's (zelfs platte) hebben nog wel omvang en gewicht. Telefoons zijn mooi handzaam en makkelijk te vervoeren. Ik kan me voorstellen dat ze niet zoveel opleveren als in een winkel, maar in onderdelen of bepaalde delen van de wereld moet dat te wel een aardige boterham zijn. Ligt er een natuurlijk ook aan hoe professioneel die dieven waren, meer als je driehonderd telefoons meeneemt lijkt mij niet echt een impuls diefstal. Ik ben benieuwd of ze die telefoons nog weer opsporen.
Die iphones zijn niet echt 3 ton waard hoor, eerder 30k..
Dat staat anders wel in het bericht. Even narekenen: het goedkoopste model kost 1159 euro. 1159 x 313 = 362 767 euro. Drie ton is dus nog erg bescheiden.
(Dan hebben we het dus over de winkelwaarde.)
Winkelwaarde ja dat stond er al, ik had t over kostprijs...
Op zich is een UPS busje wel iets robuuster als een PostNL busje, maar ja wie vervoerd er in hemelsnaam een lading met een waarde van meer als 3 ton in zo'n busje? 8)7 Dan ook nog te bedenken dat het om een gewild product gaat, hadden minstens twee man op die rit moeten zitten.
Vorige maand op tweakers beweerde iemand met een vrachtwagen Coffee lake cpu's te gaan rijden van 60.000 stuks. Dat is minstens 20 miljoen euro straatwaarde.
Daar ben ik met je eens. dit geeft aan dat het niveau van Tweakers erg hoog zit.
Tweakers gebruikt dus meerdere bronnen om zijn nieuws te verifiëren.

Ook het filmpje wat je chinees noemt kan men veel informatie uithalen. met name wanneer de politie aan het praten is over de incident, omdat hier duidelijk Engels wordt gesproken.

@evilution zoals evilution zegt is het ook niet aan Tweakers om een usps busje te laten zien.

Weer on topic. ik vind het zeer interessant, omdat men 1 iphone x kan zien als ~1000 euro. Dit is makkelijk handel voor dieven en dergelijke. IMEI blokkades werken alleen per land en een apple lock kan men omzeilen. Het is eenmaal een en al software. zo niet kunnen alle onderdelen los verkocht worden? Had verwacht dat als je 300 iphone x verstuurd, dit wel beveiligd zou doen? bijna half miljoen eurii!!

Het kan ook zijn dat er op het moment geen beter beeldmateriaal te verkrijgen was en dat dit op het moment de enige goede bron van informatie is.
Een iPhone - iedere iPhone - moet aangemeld worden bij Apple, bij setup. Zonder werkt het toestel niet. Die blokkade is alleen te omzeilen met een aangepaste / gehackte firmware, en dat is zo makkelijk nog niet.
Dat is waar.
Een origineel telefoon verkopen in het buitenland. En setup word gedaan door een een regulier persoon?

owja vergeet het deel niet dat de iphones in stukjes ook verkocht kunnen worden!

Alleen wat voor jou niet zo makkelijk is kan voor een ander wel zo zijn ;).

[Reactie gewijzigd door yurdakul70 op 3 november 2017 11:00]

Het filmpje is niet van tweakers maar van een nieuwszender uit US. Wat heeft dit met het niveau van tweakers te maken?
Grappig de aanname dat Apple het serie nummer weet van die telefoons, waarom zit er dan altijd bij elk apparaat wat je koopt een formulier om te registreren
Om het te koppelen aan jou als persoon.
Om het te koppelen aan jou als persoon.
En dit doen ze al zodra die telefoon in China de fabriek verlaat?

Het serie nummer word achteraf geregistreerd en het IMEI nummer ook dus deze 313 telefoons kunnen gewoon verkocht worden.
Tenzij Apple een hele batch weet te blokkeren heb je ooit een serie nummer van het apparaat op je bestelling van UPS gezien.
En dit doen ze al zodra die telefoon in China de fabriek verlaat?
Nee, juist niet, dat is het hele punt.
Jij vraagt waarom Apple bij elk apparaat dat je koopt een formulier voegt om het te registreren. Dat is dus 1) als bevestiging dat het apparaat verkocht is (kan relevant zijn ivm garantie, want die gaat immers pas in bij verkoop uit de winkel en niet wanneer het apparaat in het magazijn ligt bij de winkel), en 2) eventueel om het te koppelen aan de persoon. Het is natuurlijk nogal naïef om te denken dat Apple de serienummers van de eigen producten niet kent. Het is daarbij vrij eenvoudig bij te houden wat je waarnaartoe hebt verscheept, waardoor je dus ook redelijk eenvoudig kunt achterhalen welke serienummers er gestolen zijn.
Laatst in Zweden werd een vrachtwagen van een bezorgdienst vol electronica bij 80km/h leeggeroofd. Echt in The fast and the furious stijl: er vlak achter rijden, deur openbreken spullen meenemen, chauffeur heeft niets in de gaten. 250.000 euro verdeeld over meerdere overvallen.
Alleen hadden ze geen rekening gehouden met de webcam ín de vrachtwagen :D
Dus op het eind is het tatutatu :Y)
Video: https://www.nrk.no/urix/h...ilen-i-80-km_t-1.13759604

[Reactie gewijzigd door Menesis op 3 november 2017 08:45]

Mooi om te zien hoe rustig ze uit de vrachtwagen worden geplukt 8-)
Waarschijnlijk halen ze de iphones uit elkaar en zetten ze de onderdelen op ebay. Dat gebeurt erg vaak met gestolen electronica.
Apple blokkeert dit soort producten niet perse zoals hierboven besproken wordt. Het zijn niet echt veel iPhones en het is enorm slecht voor de gebruikerservaring van iemand die zo'n ding onwetend koopt op Ebay. Het is al eens eerder gebeurt dat Apple een hoop Macbooks verloor en die doen het ook nog steeds. Het is een vervelend verlies natuurlijk, maar echt niet iets dat Apple niet kan hebben.
Gewoon nog een batch stelen en de eerder gestolen iPhones in de plaats leggen. Ik geef toe, het is wat omslachtig }>

De gesloten spullen zullen wel als onderdelen op ebay verschijnen.
Ze gaan dit sws niet door verkopen als compleet toestel.
Ze wisten waar ze voor kwamen en ze weten ook dat apple enz blokades erop zet.
Maar og onderdelen zijn haast niet te vinden vooral niet van apple mb is niks waard mss alleen voor nand chip swaps? De rest is gewoon flink wat geld waard zeker rond de 200k aan onderdelen die ze heus wel kwijtraken.