Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Schermreparatie iPhone X is 60 procent duurder dan bij andere grote iPhones

Door , 253 reacties

Op de dag dat de bestellingen voor de iPhone X zijn begonnen, heeft Apple ook zijn onderhoudspagina vernieuwd. Daaruit blijkt dat de kosten voor schermreparatie van de iPhone X 321,10 euro zijn. Dat is zestig procent hoger dan bij de iPhone 8 Plus.

Volgens de site geldt het reparatietarief als gebruikers niet in het bezit zijn van een AppleCare+-verzekering, waarvoor Apple in het het geval van de iPhone X 229 euro voor twee jaar vraagt. Dat is ook duurder dan voor eerdere toestellen inclusief de iPhone 8, waarbij de verzekering 149 euro kost. In vergelijking met de reparatiekosten van andere modellen is een schermreparatie van de iPhone X een stuk duurder.

Zo heeft de schermreparatie van een iPhone 6s, 7 en 8 een prijs van 181,10 euro. Voor de Plus-varianten van deze modellen komt de prijs neer op 201,10 euro waardoor het bedrag voor de iPhone X respectievelijk ongeveer 77 tot 60 procent hoger uitvalt. Hetzelfde geldt voor overige schade die niet het scherm betreft. Daarvoor vraagt Apple bij zijn jubileumtoestel 611,10 euro, terwijl het eerstvolgende bedrag 451,10 voor de iPhone 8 Plus is. In alle gevallen gaat het om kosten voor reparaties die buiten de garantie vallen.

Er zijn wel verschillen tussen de iPhone X en de andere Apple-telefoons. Zo is de nieuwste smartphone voorzien van een oledpaneel van Samsung. De totaalprijs van het toestel valt hoger uit dan andere modellen. De 64GB-versie kost rond de 1150 euro, terwijl de prijs van de iPhone 8 en 8 Plus met dezelfde opslag neerkomt op respectievelijk ongeveer 785 euro en 870 euro. De iPhone X is vanaf vrijdag te bestellen en vanaf 3 november te koop.

Reparatiekosten volgens Apple

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-10-2017 • 16:41

253 Linkedin Google+

Reacties (253)

Wijzig sortering
Schermreparatie bij een Samsung Galaxy S7 Edge is 399 euro. Bizarre prijzen maar daarbij is Apple geen uitzondering.
¤289 volgens Samsung website hoor:

Galaxy S7 Edge

Galaxy S7 Edge
Volledig scherm (voorkant) ¤289
De genoemde prijzen zijn inclusief montage en btw.
Prijzen zijn alleen van toepassing op reparaties buiten garantie.

Bron: https://www.samsung.com/n...ervicelocatie/#prijslijst

[Reactie gewijzigd door Kalua op 27 oktober 2017 17:10]

314 ¤ Edge volledig voorkant.
Dat is via Dr. Mobile en dan wordt je toestel opgehaald. Voor het ophalen en terug zenden betaal je dus ¤25 extra. ¤289 is de prijs als je naar een Samsung Premium Support locatie gaat.

Bron:http://www.samsung.com/nl/reparatie/ophaalservice/#prijslijst

[Reactie gewijzigd door Kalua op 27 oktober 2017 19:30]

Je enzo zijn die prijzen van iPhone schermen eveneens variabel bij Apple Premium Resellers en dergelijke. Als Tweakers de prijzen van Apple site laat zien moeten we hier ook de prijzen van Samsung site laten zien. Die 314¤ heb ik trouwens via de website van Samsung. https://www.samsung.com/n...ophaalservice/#prijslijst

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 27 oktober 2017 19:35]

Dat is op de prijzen in dit artikel toch ook van toepassing? Op die pagina staat dat ¤ 12,10 alleen in rekening wordt gebracht als het toestel moet worden verstuurd. De getoonde prijzen zijn inclusief dit bedrag.

Dus als je zo zou rekenen kost een nieuw scherm dus ¤ 309. ;)
Bij Samsung Den Bosch was ik 350,- euro kwijt voor het vervangen van de voor en achterkant van mn Galaxy S7 edge.

De lokale reparateur vroeg er 420,- Euro voor.

[Reactie gewijzigd door Thaam op 27 oktober 2017 19:42]

Dat zou de edge mij niet waard zijn geweesd.
wow....dan had ik toch ff een andere telefoon gehaald.
Ik had hem net een maand... om dan weer voor een andere te gaan doe je ook niet snel.
Begrijpelijk.
Toen ik nog abbo's met smartphone deed toen kon ik de phone altijd verzekeren voor 10 euro per maand, kan dit nu niet meer? Ik zou dit zeker doen met een phone van +600 euro.
Nu heb ik een simonly en koop ik hele goede smartphones van xiaomi voor 150 euro om de 2 jaar.
Voor die prijzen kan je toch eigenlijk al een nieuwe telefoon aanschaffen....
Ja nou kijk, een 1440p oled scherm kost gewoon veel op elk formaat. Ik vind er nog steeds niks aan, die hele pixelrace - SMSen en Redditen gaat perfect op 750px breed (6S).
Met meer pixels wordt je beeldoppervlak (bv hoeveelheid tekst op een regel) toch niet verdubbeld maar gewoon scherper?
Ja en nee, dat ligt aan de device pixel ratio die het toestel hanteert, maar over het algemeen is deze het dubbele ;)
hmm de media queries zijn anders altijd nog uitgegaan van de oude mobieltjes, de telefoon zelf herberekende de tekstgrootte. niet meer dus?
Dat hangt van heel veel factoren af:

als je bijvoorbeeld een 4K scherm hebt dat wordt weergegeven als Full-HD resolutie zal elke applicatie 1920 × 1080 teruggeven, maar de werkelijke resolutie is 3840 × 2160. Dan heb je een device pixel ratio van 2, voor het weergeven van 1 pixel worden dus eigenlijk 4 pixels op het beeldscherm gebruikt, dat maakt alles veel scherper.

Dan heb je ook nog je pixeldichtheid, hoe groter de resolutie en hoe kleiner je scherm, hoe hoger de pixeldichtheid wordt. Hoe hoger je pixeldichtheid, hoe scherper alles wordt. Echter heb je er weinig aan om een 4K resolutie in een 10-inch scherm te proppen, omdat dan alles ontzettend klein wordt en niet meer mee te werken valt, daarom wordt er vaak bovenstaande oplossing toegepast. De weergave blijft dezelfde werkresolutie, maar wel een stuk scherper. Bij Apple noemen ze dit Retina.

[Reactie gewijzigd door faim op 29 oktober 2017 13:23]

dus de huidige resolution only media queries voldoen niet?
Mijn 1440p oled scherm (met daaromheen een moto z) kostte in totaal 300 euro...
Je hebt zeker gelijk wat de pixel race betreft. Maar hoge resolutie oled is al langer (2 jaar) op de markt en kost echt niet zoveel.
Toch maar weer een reden om niet voor die telefoon te gaan.
Beetje kul opmerking... je snapt toch wat ik bedoel? voor de prijs dat je je telefoon kan laten maken ''fixen'' kan je eigenlijk als je 100 of 200 euro bij legt een nieuw model kopen... Dus de afweging om het te laten maken wordt veel kleiner op dat moment.
Waar maken we ons druk over... gewoon voorzichtig zijn met je phone...🤗
En een goed hoesje kopen😝
Voor voorzichtigheid heb je echt geen hoesje nodig hoor. Altijd zo zonde heb je een mooie telefoon ga je hem verstoppen in een hoesje....
Oh echt wel hoor. De zwarte iPhone 5 was prachtig maar kreeg heel snel beschadigingen
Ik heb een siliconen hoesje voor mijn OPO3, hij heeft al heel wat valpartijen overleefd. Ongelooflijk wat zo'n hoesje van nog geen ¤8 allemaal aan kan.
Het vervangen van een (toch ook wel enigszins curved) scherm van een OnePlus 3T bij OnePlus zelf kost nog geen 100 euro... Wat een verschillen in prijs zeg |:(

[Reactie gewijzigd door Esumontere op 27 oktober 2017 17:31]

Dit heeft denk ik te maken met 1080p ipv 2K.
Ook is het toestel niet waterdicht wat de s7 dan weer wel is.
1080p (1920x1080) en 2K (2048xN) zijn zo goed als dezelfde resolutie. Is de Samsung niet een 3K scherm?
2560x1440, je hebt gelijk. Dit is geen 2K en dus eerder 3K 2.5K als je dat zo kan noemen.
pricewatch: Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 28 oktober 2017 21:46]

Waarom niet gewoon noemen wat het in dat geval is, een WQHD scherm.
Tja, zo blijven we bezig. Realistisch gezien is het zelfs 2.5K en WQHD is gewoon QHD. De W staat slechts voor Wide.
Hoezo bezig blijven... Jij maakt er een puinhoop van, niet ik. Je veegt alles gewoon op een hoop.
WQHD (of QHD) is 2560x1440
2K is 2048x1080.
Niets meer, niets minder.
2K en 3K verzinnen maakt alles ambigu. Dus typ het gewoon uit of geen de afgesproken afkorting:

https://en.wikipedia.org/...ommon_display_resolutions
Ja, maar dat valt toch onder je inboedelverzekering?

Die AMOLED panelen zijn erg duur en het vervangen is ook een kunstwerk, en ze moeten de telefoon weer waterdicht maken.

Bij de S7 moet je van achteren beginnen, dus glas weghalen, dan de accu, componenten, moederbord, mid frame, en zo door tot dat je bij de scherm bent. De Pixel is veel makkelijker, je kan direct de scherm weghalen.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 27 oktober 2017 17:54]

Ja, maar dat valt toch onder je inboedelverzekering?
Niet meer, omdat iedereen en zijn moeder zijn inboedel daarvoor misbruikt, is het er in veel gevallen uitgehaald.

Het kost zo'n 280 bij Samsung zelf, en dat is voor een Edge display.
Oh oké, nou ja, ik heb altijd een goede hoesje (van Spigen) dus maak niet zo veel zorgen.

Ik ga niet apart betalen voor een verzekering, met die prijzen en omdat mensen dus blijkbaar elke keer een kapotte scherm hebben, de premies zijn erg hoog vind ik.
Handig ontworpen, zeker omdat deze extra kwetsbaar zijn.
Zodra het scherm of alleen het glas een beetje gebogen is, zijn de reparatieprijzen veel hoger. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel hoger de kosten zijn.
Klopt.
Alle Samsung Galaxy S edge schermen zijn extreem duur.
Zo duur dat bij het kapot gaan van het scherm de telefoon in veel gevallen als financieel total loss beschouwd kan worden...
Niet alleen dat, maar de toestellen worden steeds kleiner. Ze zijn (spat)waterdicht, dus je wilt ook garanderen dat de de boel goed gemonteerd wordt.

De vraag is natuurlijk wel, willen we steeds dunnere telefoons met gebogen schermen of wil Apple of Samsung ons dat laten geloven.
Op gebied van productiekost kan dat nog meevallen, maar bedenk even dat er op dit moment maar 1 fabrikant is die deze schermen in enig volume kan maken en zelfs dan moeite heeft om aan de vraag te voldoen. Er ontstaat dus schaarste en de prijs stijgt vanzelf. De prijs in grondstoffen en werkuren mag dan beperkt zijn. De R&D die er achter zit moet natuurlijk ook terugverdiend worden.
Ik weet niet waar je die 399 vandaan hebt want ze vragen normaal gesproken 299 namelijk.
https://www.phoneworld.nl...7-edge-reparatie-tarieven
https://www.gsm-eindhoven...-s7-edge-scherm-reparatie

Alhoewel het nog altijd bizarre prijzen blijven.

[Reactie gewijzigd door lappro op 27 oktober 2017 17:10]

Dan zou ik toch echt gaan voor de officiele reparatie, ben je tientje goedkoper uit ook nog.

https://www.samsung.com/n...ervicelocatie/#prijslijst
Hoe kom je bij dit bizar hoge bedrag? S7 Edge schermreparatie is bij officiele samsung premium support stores gewoon ¤289,-
Volgens mij doelt hij er meer op dat de prijzen voor een reparatie van een scherm bizar hoog zijn. Niet perse enig merk.
Je bent opgelicht als je het voor dat geld doet.

Laat je reparaties altijd door Samsung zelf doen. Naast dat het letterlijk >100 euro goedkoper is, heb je ook garantie dat je originele onderdelen hebt en word je toestel weer waterdicht gemaakt.
Agjah tweakers had wat meer research mogen doen.

Oficiele apple store reparatie iPhone 7 plus ,
155,- .
Elders koste dit 600,- bij media markt ofzo.
Dit was afgelopen voorjaar, miss dat het nu anders is.
En overige schade ? Nee mij is verteld dat als de schade hoger was dan 350,-
Dan kreeg ik een gloednieuwe iphone.
Dus prijzen vallen wel dergelijk mee.
Dus binnen de garantie betaal je onder de 350euro zelf je schade en er boven krijg je een nieuwe iPhone?
Want kan me niet voorstellen dat bij schade boven de 350 euro buiten de garantie (dat is waar we hier over praten) je een nieuwe iPhone krijgt...
Nee is binnen de garantie
, had me iphone een week , toen al barst
Dat samsung niet voor een aalmoes je scherm vervangt snap ik maar voor 400 euro heb je een nieuwe S7 edge tegenwoordig...
Lijkt me sterk dat dat nog klopt.
Voor ¤106 heb ik mijn OP3 scherm laten repareren door het bedrijf zelf inclusief verzendkosten.
Onlangs van een Samsung S8 zowel de voor- als achterkant vervangen. Schadebedrag was ¤350.
En als je je galaxy s7 edge scherm wilt repareren kan dat niet omdat de schermen een halfjaar na het uitbrangen van het toestel niet meer geleverd worden :)
Niet correct, Heb mijn S7 Edge nog gewoon laten repareren voor krasjes door een Samsung hoesje. Had hem toen al ruim een jaar.
Ik heb overal in rotterdam gekeken, den haag en amsterdam. Ik kreeg overal tehoren dat er een leveringstekort was :(
Uiteraard, de prijzen stijgen ook vanwege kwaliteit van huidige schermen. Vergelijk de infinty schermen maar van de S8 en Note 8 de schermen zijn kwalitativer en worden dus relatief duurder. Gaat alleen om in welke verhouding dat gebeurt.
Wel goed de kleine letters lezen, want meestal vergoeden ze tot een maximale prijs... een prijs waar de iPhone x wel eens boven kan liggen.
Tip: -altijd- Applecare afnemen bij een laptop of een smartphone van Apple, al veel plezier van gehad.

Mijn Macbook pro (2008) is zo “gratis” van een nieuwe fan en een nieuw mobo voorzien.
En wanneer was je macbook pro voorzien van een nieuwe fan en mobo? voor 2010? of afgelopen jaar?
Want mensen beseffen nog steeds niet dat ook apple moet voldoen aan twee jaar garantie.
Want in feite koop je gewoon heel duur een jaar extra garantie. En ik hoor nog steeds mensen die zich laten wegjagen bij apple "ja.. u heeft geen garantie want u heeft geen apple care afgesloten" met gebreken die binnen de Europese garantie regels zouden vallen.

Quote van iculture over garantie apple, als ik dit lees koop ik simpel weg niks van deze producent, maar omdat het apple is kan het er kennelijk mee weg komen.
Europa kent 2 jaar garantie regels:
Gelukkig erkent Apple dit steeds vaker en hoef je in de winkel niet met wetboeken te zwaaien
Let wel op dat je het product dan ook gekocht moet hebben bij Apple, dan heb je 2 jaar garantie. Heb je je apparaat ergens anders gekocht en ga je na het eerste jaar bij Apple langs ipv het verkooppunt dan hebben ze groot gelijk.
Euh, niet dus. We hebben hier zoiets als een fabrieksgarantie, en Apple is gewoon fabrikant.

Garantie blijft een lastig iets. Maar veel mensen doen hunzelf tekort. Zelfs als de garantie van 1 of 2 jaar verlopen is, heb je in bepaalde gevallen nog gewoon recht op gratis reparatie, of gedeeltelijk vergoed.

Zo scheurde de stoffering van mijn bankstel na 4 jaar, vlak naast de stiksels. Je kon zien dat de spanning in de stof daar verkeerd werd opgevangen. Resultaat, garantie was verlopen. Maar ze konden de bank opnieuw stofferen, waarbij ik zelf 30% van de arbeidskosten moest betalen.

We hebben hier in Nederland zoiets als "garantie op de te verwachten levensduur". Als de CPU van de iPhone het bijvoorbeeld na 2 jaar en 1 dag spontaan begeeft, moet Apple deze wel degelijk kostenloos repareren. Dit omdat jij er vanuit mag gaan dat een dergelijk toestel toch wel langer dan 2 jaar meegaat.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
De wettelijke garantie bij particulier is een garantieregeling tussen koper en verkoper en niet tussen koper en fabrikant. Indien er fabrieksgarantie is kan het handig lijken om deze te claimen en zo een snellere afhandelling te hebben, evenwel heb jij geen enkele overeenkomst met die fabrikant afgesloten en heb je in de basis dan ook nergens recht op. Je koop overeenkomst en dus ook je garantiebepaling heb je met de verkoper. Elke claim moet in de eerste plaats bij hem geplaatst worden. Gaat zelfs zo ver dat als jij in het eerste jaar fabrieksgarantie gaat claimen en in het tweede jaar, met een nieuw toestel, bij de verkoper aanklopt deze jou de garantie kan weigeren omdat de serienummers niet meer overeenkomen en er bij de verkoper geen enkel bewijs is van omruiling.
We hebben in Nederland geen "fabrieksgarantie". De te verwachten levensduur is iets waar de *verkoper*, dus de winkel, voor moet zorgen. Niet de fabrikant.
Euh de fabrikant, Apple, heeft een eigen verkoop kanaal voor particulieren en lijkt me te moeten voldoen aan de wettelijke plichten die ook gelden voor elk ander winkel
Euh de fabrikant, Apple, heeft een eigen verkoop kanaal voor particulieren en lijkt me te moeten voldoen aan de wettelijke plichten die ook gelden voor elk ander winkel
Ja logisch, dan is Apple namelijk ook de verkoper. Maar als je je Apple spullen bij iemand anders haalt moet je daar zijn.
Dat klopt, dat moeten ze ook wanneer zij de verkoper zijn die de telefoon aan de consument verkocht heeft. Koop je bij bijv. bij de Apple store of Apples eigen webwinkel moet Apple voldoen aan alle wettelijke regelgeving.

Koop je een iPhone bij de Media Markt moet de Media Markt voldoen aan alle wettelijke regelgeving en niet Apple. Apple mag dan wel een fabrieksgarantie aanbieden, echter mogen ze daar in dit geval ook eigen voorwaarden aanhangen.
MM is misschien nu niet direct het beste voorbeeld omdat dat vaak een winkel binnen in de winkel is en dan weer wel aanzien wordt als een verkoop rechstreeks via Apple.
Dat hangt wel van een aantal factoren af, daarvoor zal het shop in shop gedeelte erg duidelijk moeten zijnen moet het duidelijk zijn ten tijde van de aankoop dat je geen zaken doet met de Media Markt maar met bijvoorbeeld Apple. Ik ken eigenlijk geen enkele Media Markt waar dit zo is (al kunnen er er uiteraard best zijn), ik heb hier bijv. ook aankoopbonnen van diverse Apple producten uit diverse vestigingen van de Media Markt en allen zijn deze gewoon op de Media Markt layout uitgeprint (Logo van de Media Markt, Adres van de MM vestiging met naam van de betreffende MM), ook staan er in de meeste gevallen ook andere artikelen op die niet van Apple zijn.
De shop in shops in de mediamarkt worden gedeeltelijk gerund door Apple en met Apple geld en onder Apple regels, maar de verkooprelatie is puur Mediamarkt.
Fabrieksgarantie is een cadeautje van de fabrikant, dat is niet iets wat wettelijk verplicht is. Je haalt het in de war met wat Kerstmanneke al zei: de consumentengarantie die wettelijk geregeld is. Is Apple niet de verkoper, zijn ze jou niets verschuldigd. Ze geven je wel nog 12 maanden gratis support op AppleCare-niveau, maar dat is dus een cadeau die je bij andere fabrikanten meestal niet eens krijgt.

Uit de pagina die je linkt:
- Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
We hebben hier in Nederland zoiets als "garantie op de te verwachten levensduur". Als de CPU van de iPhone het bijvoorbeeld na 2 jaar en 1 dag spontaan begeeft, moet Apple deze wel degelijk kostenloos repareren. Dit omdat jij er vanuit mag gaan dat een dergelijk toestel toch wel langer dan 2 jaar meegaat.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Klopt niet helemaal wat je zegt. Het is een EU richtlijn en niet echt garantie die is vastgelegd. Er staat nergens dat jij dan na die periode ook maar kosteloos een nieuw product kan krijgen, er staat wel dat je de leverancier hierop kunt aanspreken en samen een regeling kunt treffen. De wet is niet zwart/wit.
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa
Ik vermoed dat je gewoon altijd bij te verkoper langs moet, of je nu bij appel of bij peer koopt. Als 2 jaar je recht is dan heb je dat recht bij je verkoper, welke dat verder ook is.

Algemene voorwaarden en dergelijke die je wettelijke garanties beknotten zijn ook gewoon NIET geldig. Zou ook wel heel makkelijk zijn voor de telefoonstalletjeshouders op de markt: Één poster ophangen en je hoeft niemand garantie meer te verlenen :z
De grote fout die jij maakt (en ook dat artikel van iCulture) is denken dat je daadwerkelijk recht hebt op 2 jaar garantie....

Zoek maar eens op de website van de overheid of je dat recht daadwerkelijk terug kan vinden....
Nederland is namelijk niet meegegaan met die Europese bepaling van die twee jaar.

[Reactie gewijzigd door Wootism op 27 oktober 2017 23:30]

Overduidelijk mijn links niet gelezen, je hebt daadwerkelijk recht op twee jaar garantie ja (dit zegt apple zelf dus ook en hebben het aangepast om hier aan te voldoen, denk je nou echt dat geld beluste apple zelf twee jaar gaat geven terwijl zij heerlijk verdienen aan apple care+ onzin? ). Nederland noemt geen termijn (afgezien van "binnen een half jaar en daarna moet je zelf aantonen dat het product fout is" ) maar Europa wel, Nederland(lidstaten) volg(en) wat Europa bepaald. Sterker nog zelfs na twee jaar heb je nog steeds rechten in Nederland, alleen er zijn weinig mensen die dit weten (of zoals jij, denken dat ze daadwerkelijk geen twee jaar garantie recht hebben, maar ik maak kennelijk een grote fout... zucht).

Kijken wij naar het conformiteitsvereiste: product eigenschappen die je bij normaal gebruik kan verwachten.
Kan je over 4 jaar een oude iphone x die 1200 euro gekost heeft verwachten dat hij het nog goed doet.
o.a. omdat het een A-merk is en de prijs -belachelijk- hoog vergeleken met vergelijkbare producten is, je redelijk mag verwachten dat hij 4 jaar mee mag gaan. Maar zo veel mensen die zich laten oml*llen of simpelweg denken dat die garantie helemaal niet wettelijk bepaald is... "u heeft geen apple care, dus pech" mensen blijven nog steeds geloven dat ze geen rechten hebben, bewijs nogmaals hierboven gegeven.
Ja oftewel, je hebt dus inderdaad niet standaard 2 jaar garantierecht op je producten aangezien Nederland niet is meegegaan in die Europese standaard. Daar hebben ze toch echt van afgezien. Maar dit kan je ook zelf opzoeken.

De garantie die je krijgt vanuit een merk/retailer die langer is dan 6 maanden is pure service en geen verplichting vanuit de wet.

Wel kan je je beroepen op de economische levensduur van je artikel. Een MacBook moet dan inderdaad langer meegaan dan 2 jaar. Dit wil echter niet zeggen dat in het derde jaar vanzelfsprekend alle reparatiekosten vergoed krijgt.

[Reactie gewijzigd door Wootism op 28 oktober 2017 18:26]

Garantie binnen de EU is twee jaar, ligt Nederland binnen de EU ja of nee, einde discussie.
This 2-year guarantee is your minimum right. National rules in your country may give you extra protection: however, any deviation from EU rules must always be in the consumer's best interest.
Nederland geeft daarboven extra bescherming. Lekker blijven geloven dat het niet zo is :Y)
Ik zal je even een linkje geven naar de site van de Rijksoverheid :)

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Lees jij je eigen links wel? (onderin verwijzing consuwijzer)
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Snap je waarom Nederland niet heeft gekozen voor de Europese wet, omdat je in Nederland betere bescherming krijgt en de EU staat het toe omdat het gelijk of beter is dan EU wetgeving (uit oogpunt van de consument).
This 2-year guarantee is your minimum right. National rules in your country may give you extra protection: however, any deviation from EU rules must always be in the consumer's best interest.
Er staat hier dus letterlijk dat je meer dan twee jaar garantie hebt.

Dit is vrij vermoeiend en ik stop er ook mee. Succes met dat bord.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 29 oktober 2017 09:56]

Ik merk dat je het vermoeiend vindt.
Op de website van Apple staat trouwens dat ze 1 jaar beperkte garantie bieden, hoe zit dat dan precies?
"Van veel producten", inderdaad. Niet van alle producten. In Nederland geldt die twee jaar dus alleen op duurzame goederen waarvan de verwachte levensduur hoger dan 2 jaar ligt. En ja, het klopt dat de *EU* vindt dat de lidstaten 2 jaar of meer moeten vastleggen. Dat heeft Nederland echter *niet gedaan*. In Nederland hebben we "te verwachten levensduur" vastgelegd. De Nederlandse overheid is van mening dat *dat* ten voordele is van de consument. Als je dus 2 jaar zou willen afdwingen moet je dat bij het europees hof gaan doen en tegen de nederlandse overheid.

Good Luck With That.
In Nederland staat in de wet dat je garantie moet geven zolang als de normale gebruiksduur van een product. Voor laptops is dat drie jaar. Smartphones weet ik niet of daar een precedent voor is.

Ik heb zelf van Apple destijds zelfs na 3 jaar (witte Macbook uit 2009) garantie gekregen omdat de onderkant los kwam. Was gewoon een ontwerpfout, het materiaal kon niet langdurig tegen warmte. Dit was zonder AppleCare.
als ik dit lees
Dat is dus het verschil tussen uit derde/vierde hand iets horen/lezen over de afwikkeling bij een bepaalde fabrikant en daarmee het internet vol ranten*, of zelf ervaren hoe het in de praktijk gaat. Gratis reparaties van apparaten die al jaren buiten de (2 jaar) garantie zitten zijn echt niet gek bij Apple. Maar dat schrijven ze inderdaad niet in hun algemene voorwaarden op de website :p

*) Nog met verkeerde info ook mbt de 2 jaar :F

@D0gtag Als je m’n post nou eens leest... Je baseert je mening volledig op een artikeltje van een website, van horen zeggen dus. Prima, je moet lekker geloven wat in je straatje past. Maar het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met hoe de garantieafwikkeling daadwerkelijk verloopt bij Apple (en van de garantierechten in Nederland) Dan zou het je sieren daar een minder grote mond over op te zetten... En al helemaal om mensen die wel de ervaring hebben niet voor domme schapen uit te maken :‘)

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 28 oktober 2017 01:58]

"Als ik dit lees" slaat dus op wat er onder staat van iculture..
Gelukkig erkent Apple dit steeds vaker en hoef je in de winkel niet met wetboeken te zwaaien
Apple erkent dit steeds vaker... ooh dus in plaats van houden aan de wet, mag je geluk hebben dat apple zich wel eens aan de wet houdt.
Blijf lekker kopen bij die club en lees je zelf vooral niet in wat je consumentenkoop rechten zijn. Multinationals als apple dromen van consumenten als jij.

@fsfikke waar baseer jij op dat mijn mening gebaseerd is op een enkel artikel...welk artikel precies?
Iculture artikel legt uit hoe apple garantie werkt, -verder niks-, wat mij opviel aan het artikel (wat ik dus hierboven ook beschreef) is hoe ze doen alsof je tevreden moet zijn als Apple je garantie geeft na een jaar, terwijl elk ander internationaal bedrijf zich wel aan Eu wetgeving houdt.
Waar precies schrijf ik iets over hoe apple de garantie afhandelt? ik vertel wel dat je helemaal geen apple care nodig hebt met de eu wetgeving en Nederlandse wetgeving.
Ik zie de quotes graag, jij suggereert allerlei dingen die ik nergens geschreven heb of gelinkt, iets met lezen en in je straatje passen...

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 28 oktober 2017 20:12]

Apple care voorziet NIET in het per ongeluk laten vallen van je telefoon op het asfalt. In Nederland is het niets meer dan een jaar extra garantie en een soepele afhandeling. Voor telefoons is er Apple Care + als verzekering. Mijn tip zou zijn om je telefoon in de badkamer stuk te laten vallen, dan valt het gewoon onder je inboedel verzekering.
Tegenwoordig ook niet meer. Telefoons en tablets worden zo absurd vaak geclaimd op de inboedelverzekering dat ze die er steeds vaker expliciet op uitzonderen. Moet je je vervolgens extra voor bijverzekeren met een extra premie per maand...
Groot gelijk ook, want al die kapotte toestellen vallen allemaal binnenshuis O-) . Er wordt zoveel gefraudeerd op inboedel, dat wil je niet weten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 oktober 2017 12:33]

Niet gratis maar ze doen het wel. ¤29,- voor het scherm (Max 2x per periode) en ¤99,- voor het hele toestel (ook Max 2x).

Ben je onhandig dan is Apple care+ dus zeker wel een mooie toevoeging.
Max 2x totaal toch? Niet zozeer 2 schermen en 2 geheel?

Ik heb m'n iPad laten vallen het trapgat in, en toen was het LTE antenne plastic grondig uit de rear case geslagen, en het front lag aan gruzelementen... kostte me wel 100 euro maar het was beter dan een hele nieuwe.
Of je neemt bijvoorbeeld de 'Kostbaarheden Buitenshuis­verzekering' van een verzekeraar uit Apeldoorn. Dan heb je wel een eigen risico van 50 euro (per geval) maar dekt het schade tot 3000 euro, ook buitenshuis voor zo'n 5 euro per maand (120 euro over de hele looptijd van de AppleCare).
Lijkt me tegen die voorwaarden een veel betere deal inderdaad... in Europa heb je sowieso de garantie al, en is AppleCare+ dus gewoon een tijdelijke kostbaarhedenverzekering met belabberde voorwaarden: 1 product, maximaal 2 gevallen, maximaal 2 jaar, en dan alsnog ¤ 99 moeten aftikken als het ding goed te grazen is genomen (genoeg ongelukken te verzinnen waarbij het echt niet alleen bij het scherm blijft).

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 27 oktober 2017 23:48]

Per ongeluk je toestel beschadigen wordt wel gedekt door Apple Care. Je betaalt dan echter wel een (beperkt) bedrag voor reparatie/vervanging:
https://www.apple.com/support/products/iphone.html
Hoezo? Ik heb "gratis" een MacBook Pro 2017 gekregen omdat ze geen nieuwe batterij voor mijn Early 2013 MBP op voorraad hebben. Maar goed nu al meer gezeik met deze nieuwe MBP dan de oude. Ik heb inmiddels al een lamme toets. Voor dit alles had ik geen Apple Care
Euh denk wel dat het iets anders is dan een geen accu op voorraad voor dit model verhaal is. De levertijd van dit soort onderdelen is namelijk gewoonlijk een week met dan nog 3-5 werkdagen de daadwerkelijke reparatie. En ja daar mag je ook met AppleCare gewoon op wachten dan.
En hoeveel kost Applecare dan voor jouw apparaat? Vanaf 2010 dan, want daarvoor heb je gewoon wettelijke garantie.
Dat het normaal gewoon garantie, maar daar valt schade door eigen toedoen niet onder.
Ik heb altijd een Galaxy gehad en nog nooit is er iets kapot gegaan anders dan 1 keer m'n scherm en die schade heb ik gewoon via de inboedelverzekering vergoed verkregen.
Wat fijn, dat je voor je betaalde garantie ook een stukje service krijgt.

Waar kan ik tekenen? 8)7 Man man man.
Het blijft toch bizar wat een reparatie kost op het meest kwetsbare onderdeel...
Stel je toch eens voor dat je autobanden vervangen de helft van de aanschafprijs van je nieuwe auto is, geen mens die zo'n auto zou kopen.

Ja natuurlijk, een scherm is wat ingewikkelder. Maar je zou verwachten dat partijen op zoek gaan naar besparende technieken voor het scherm.
Daar in tegen gaan de kosten elk nieuw model omhoog en blijven mensen het vrolijk betalen.
Ik snap daar dus helemaal niks van.
Heb je de specificaties van dit paneel gezien? Het is de creme de la creme en ook nog in een onmogelijke vorm praktisch zonder randen. Goedkopere panelen bestaan (Nokia 3), maar die gaan niet in een Apple product.
Ja die heb ik gezien...
Maar terwijl de hele wereld overal innoveert om zaken betaalbaarder te maken, zetten Apple en Samsung in op High end onderdelen die zeer kostbaar zijn om te vervangen.
Best bijzonder toch?
Ik vind de prijs voor dat soort schermen helemaal niet logisch voor de hoeveelheid extra kwaliteit/functioniteit die je krijgt.
Maar om de 1 of andere reden betalen mensen daar wel voor.
Je moet de meeste mensen is horen als het eigen risico een beetje omhoog gaat, maar als ze hun Iphone op de stoep laten vallen, gaan ze rennend naar de Applestore.
Zowel Apple als Samsung hebben ook beter te betalen telefoons toch? Daar wordt zeker in gezet op het drukken van de kosten alhoewel misschien vooral door het verbeteren van de kwaliteit.
Apple en Samsung?

Apple zet helemaal nergens op in. Alle grote Android smartphone fabrikanten gebruiken al een hele poos OLED schermen. Samsung al meer dan 5 jaar zelfs.

Apple zet nergens op in. Ze kopen gewoon OLED schermen in bij Samsung omdat ze niet anders kunnen en ook OLED moeten aanbieden.
Het OLED scherm dat Apple van Samsung koopt en in de iphone X stopt is niet het creme de la creme. Het zijn tweede keus schermen en nog niet gebogen zoals in de S6, S7, S8 en Note 8.

De creme de la creme schermen verkoopt Samsung niet aan Apple, die hebben ze nodig voor hun eigen Galaxy's.
Het zijn tweede keus schermen en nog niet gebogen
Zijn gebogen schermen een soort kwaliteit indicatie van tegenwoordig?
Het maken van een gebogen scherm is gewoon een stuk duurder dan een vlak scherm. Omdat de schermen van Samsung van een betere kwaliteit zijn dan die van de iphone X en ook nog gebogen zijn is het te rechtvaardigen dat het vervangen van een scherm voor een Galaxy of Note duurder is dan die van een iphone.
Nee hoor. Het is toch onderhand wel algemeen bekend dat Samsung een tweede klas OLED scherm aan Apple heeft geleverd.

Waarrom denk je dat het OLED scherm van de iphone X maximaal 620 nits aan helderheid haalt, terwijl de S8 100 nits haalt en de Note 8 zelfds 1200 nits. Twee keer zo helder als de iphone X. Zelfs de iphone 8 met een LCD scherm haalt 620 nits max.

Dat gebogen schermen duurder zijn om te maken dan platte schermen zal iedereen duidelijk zijn.
Lekker belangrijk,
Als het beeld maar goed is van de iPhone.
Meer van belang is dat alles goed werkt. Dat heeft iOS al lang bewezen.
Eerst was je reactie 'bullshit' en nu opeens 'lekker belangrijk'. Lekker objectief ben je.

IOS 11 is net uit en binnen vier weken al drie nieuwe updates. 1 bak ellende als je de fora leest op Apple websites.

Batterijen die met een paar uur leeg zijn.
Hier heb je nog 37 problemen.

https://www.imobie.com/su...roblems-and-solutions.htm

[Reactie gewijzigd door MartinCock op 28 oktober 2017 16:44]

Dat is ook niet zo gek met zo'n aparte vorm, lijkt me. Wel weer een potentiële extra kostenpost bovenop een reeds duur toestel..

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 27 oktober 2017 17:07]

Dat is ook niet zo gek met zo'n aparte vorm, lijkt me. Wel weer een extra kostenpost bovenop een reeds duur toestel..
Wat is dat voor een raar argument? Je doet alsof bij iedere telefoon standaard het scherm minstens één keer vervangen moet worden.
Heb je wel eens gezien hoeveel tieners er met een kapotte iPhone rondlopen?
Die hebben dan ook geen repareerkosten :+
Er is een groot verschil tussen de gemiddelde tiener en een volwassen persoon hoe die met hun spullen omgaan. Ik gebruik al flink wat jaartjes telefoons en nog nooit een kapot scherm gehad door mijn toedoen. Dit varieert van Samsungs tot htcs, iPhones en nog wel meer (Wel eens een Samsung van mezelf kapot gekregen door iemand anders). Je hebt telefoon gebruik en telefoon misbruik
Mijn 4S is wel eens stuk gevallen, maar dat is wel al een tijd geleden.
Daar moet ik je gelijk in geven. Maar ook tussen volwassenen kan een groot verschil zitten. Sommige gebruikers zijn heel voorzichtig met hun spullen en andere niet.
Als ik mijzelf vergelijk met mijn broertje (beide geen tieners) dan is er een groot verschil. Even voor de duidelijkheid, wij hebben beidde geen baan waar er een verhoogt risico op schade is. Ik heb een iPhone sinds de 3GS en nog geen enkele keer het scherm stuk gehad. Mijn broertje heeft een iPhone sinds de 4S en heeft vanaf toen van ieder toestel (om de 2 jaar een nieuwe) het scherm minimaal 2 keer stuk gehad. De laatste keer heeft hij zelf een hoesje en screenprotector van Tech21 erom gehad en nog heeft hij het voor elkaar gekregen het scherm stuk te krijgen. Het toestel viel op een steen. De plek waar hij op viel was nu net de rand tussen de screenprotector en het hoesje, die een paar mm breed is.
Heb je wel eens gezien hoevel volwassennen er met een kapotte smartphone rondlopen? Dat is echt geen tienerfenomeen. Vreemd genoeg is mijn grote, lompe smartphone ondertussen al 2 jaar oud, heeft deze al meermaals op de grond gelegen en is er op het scherm of de behuizing amper iets van schade vast te stellen.
Tieners hoeven dan ook niet met een toestel in dit soort prijsklassen rond te lopen, tenzij ze het zelf betalen natuurlijk :P maar waarschijnlijk zouden ze er dan ook wat voorzichtiger mee om gaan.
50-65% van de telefoons heeft wel eens een kapot scherm (de statistieken schommelen erg dus ik geef het minimum en het maximum even). Dat is erg hoog... dus niet zo'n heel raar argument. Het is voor mij dan ook een extra reden het toestel niet aan te schaffen. Het is zo al overpriced, maar als je het toestel laat vallen is het nog erger. Zelfde voor de 8, al ben ik daar wel voor gevallen (en terug naar de 7 gegaan).

[Reactie gewijzigd door matthewk op 27 oktober 2017 16:49]

Wat zijn jouw bronnen voor die cijfers?
Echt oprecht geïnteresseerd.
De onderzoeken komen van CNN, Cnet, Motorola, digitaltrends,... ga zo maar door. Beetje raar dat mensen hier niet even inkijken voor ze erop commenten want even googlen en je ziet het (niet op jou gericht maar op de comment hierboven).

Het is allemaal self-reported via surveys, maar het blijven erg hoge cijfers.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 27 oktober 2017 16:59]

Ja ok, maar daarom vraag ik dus naar bronnen.
self-reported surveys zijn meestal erg weinig waard. De kracht van statistiek zit hem in een representatieve groep. (meer dan de schaal)

Het zal misschien wel de vaakst voorkomende reparatie zijn, maar 50-65% is echt gigantisch.
Statistieken hiervan zijn er niet. Maar als je om je heen kijkt zijn er heel veel mensen met een kapot scherm. ( Vaak alleen glas overigens).

Ik repareer telefoons. En het meest voorkomende is inderdaad kapot scherm.
2e is bootloop en USB port/aanknop kapot

Heb zelf overigens nog nooit een scherm gesloopt O-)
Laat je toestel anders gewoon niet vallen?

Elk jaar sinds de 3GS een nieuwe iPhone gehad en nooit laten vallen. Gewoon een beetje voorzichtig doen. En als je weet dat je dat niet lukt AppleCare+ nemen dan kost het je maar 29 euro elke keer.
Laat je toestel anders gewoon niet vallen?

Was het maar zo simpel... maar dat is het niet. Ooit geraakt je geluk op en dan denk je wel eens terug aan deze comment.
Geluk?
Zorgvuldigheid is denk ik het woord dat je zoekt.
Mensen zijn gewoon lomp met hun hardware, vermoedelijk omdat ze er indirect, of zelfs helemaal niet voor betalen of de kosten gewoon geen issue vinden op één of ander manier (hoezo crisis).
Al die mensen die structureel met zo'n spinneweb telefoon rondlopen die helemaal naar de mallemoeren is moeten voor de grap eens gewoon zo'n vlaggenschiptelefoon handje contantje aftikken, gewoon voor het perspectief, zonder verzekering die schade dekt.
Ongelukjes kunnen altijd gebeuren maar volgens je statestiek heb ik al iets van 6 gebarsten schermen moeten hebben gehad, in het meest gunstige geval.
Dat ik er 0 heb is echt niet alleen maar geluk...

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 oktober 2017 17:49]

Zorgvuldigheid... zoals de meesten laat ook jij je scherm wel eens stuk vallen en dan zal je jezelf echt niet onzorgvuldig noemen maar gewoon pech hebben. Het feit dat het bij de meesten gebeurd zal waarschijnlijk wel komen door een gedeelde onzorgvuldigheid en pech.
Jij noemt statestieken van 50 tot 60 procent van alle toestellen. Dat is niet "wel eens laten valen" je hebt gewoon een structureel probleem met zorgvuldigheid als de helft van al je smartphones een kapot scherm krijgen over de periode dat je ze gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 oktober 2017 18:07]

Ja maar volgens mij worden dat soort enquêtes ook wel door clowns ingevuld hoor..
Ik moet de eerste in mijn omgeving (familie / vriendenkring) nog tegenkomen met een gebarsten scherm.
In mijn omgeving heeft dus 0% een kapot scherm gehad, die verhouding met 50-60% vind ik dan wel sneu. Zal wel aan de groep liggen wat de hele dag zo'n enquêtes invullen in ruil voor een paar cent.

Niks mis mee hoor, maar dat zijn maar kleine groepjes, en inderdaad, binnen die kleine groepjes zullen er veel clowns bij zitten.

Indien dit iets is namens de verzekeraar, dan zal dat eerder een leuk verhaaltje zijn om de premie omhoog te krikken.
Indien dit iets is namens de verzekeraar, dan zal dat eerder een leuk verhaaltje zijn om de premie omhoog te krikken.
Ik zou kapotte schermen uitsluiten als verzekeraar. Los het maar op met garantie en verkoper/fabrikant.
Slordige klanten, laat ze barsten..
Nja maar een inboedelverzekering is er niet alleen voor tornado's en natuurbranden, die plots je woning raken.
Een inboedelverzekering is er om je inboedel te verzekeren, je smartphone is onderdeel van je inboedel.

Meeste schade waarbij je de inboedelverzekering voor opbelt is omdat je met iets slordig of laks geweest bent. Die tornado komt hier niet snel, denk ik..
Stel je kiepert je TV om, dan zou de inboedelverzekeraar je moeten helpen, ondanks dat het slordig van je was.

Ze zien een punt (smartphone schermen oid) wat ze geld kost, dus halen ze dat onderdeel plots uit de inboedelverzekering.
Ik betaal nu al zo'n 10 jaar lang aan interpolis, nog nooit iets op hoeven te geven.. Maar die hebben echt wel leuk geld verdiend (alleen al aan mij).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 oktober 2017 20:28]

Je kan het pas beoordelen als we jouw telefoongebruik 'analyseren'. Misschien heb jij 'em 8u lang veilig op een bureau liggen en thuis ook op een vaste plek. Sommige mensen behandelen hun telefoon als een pasgeboren baby. Zo kan ik het ook maar doe het niet. Het ding is een gebruiksvoorwerp.
Ik gebruik al zeker 10 jaar smartphones en heb nog nooit een kapot scherm gehad, dus nee, ik zie het niet als een standaard kostenpost waar ik rekening mee moet houden.
Heb zelf het 'geluk' mijn toestellen al enkele keren te hebben laten vallen, maar tot op heden nog nooit een beschadigd scherm gehad.
Mogelijk dat het gebruik van bumpers hier bij helpt, evenals het niet in dezelfde broekzak bewaren van telefoon en sleutels.

Mijn ervaring is dat met wat gezond verstand en enigszins voorzichtig gebruik een hoop voorkomen kan worden, maar heb in de directe omgeving inderdaad ook mensen die er voorzichtig mee om gaan en gewoon door stom ongeluk toch hun hele scherm naar de knoppen helpen. Vooral het tikken tegen scherpe (vaak stalen) hoeken is funest...
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Als ik kijk naar hoe slordig mensen over het algemeen met hun telefoon omgaan dan is het niet vreemd dat schermen stuk gaan. Zelf ben ik voorzichtig met mijn spullen en ik moet bekennen dat ik nog nooit een kapot scherm heb gehad dus ja.. het is wel zo simpel voor mij : bescherm je toestel en niet appen en tegelijkertijd lopen/fietsen dan is de kans op kapot vallen heel klein.
Laat je toestel anders gewoon niet vallen?
Want iedereen doet dat natuurlijk expres...
Ik heb al iPhones sinds de 3G, en nog nooit een kapot scherm gehad.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 oktober 2017 17:06]

Ik heb al iPhones sinds de 3G, en nog een kapot scherm gehad.

Dus dan hoor jij bij de statistieken met kapotte schermen, zoals de meerderheid dus ;)
Zolang telefoons zo lekker kwetsbaar worden gemaakt, met glas over de gehele voor- en achterkant dat al breekt als je hem ongelukkig laat vallen van 30cm is het breken van een scherm het telefoonequivalent van een lekke band.
Ik zou geen fiets willen hebben waarvan het plakken (of vervangen) van de band 1/3 van de nieuwprijs van de fiets kost.
Telefoons waren aan de voorkant altijd al helemaal van glas. Verschil is alleen dat er steeds meer scherm onder zit. Achterkant kan ik ook wel begrijpen: wanneer je functies als wireless charging wil blijven er maar 2 opties over: plastic en glas, en aangezien iedereen plastic meteen als goedkoop aan de kant zet blijven er weinig keuzes over...
(Ik zou best wel een high-end telefoon met een plastic achterkant zou willen kopen)
Het 'plakken van een band' doen veel fietsenmakers tegenwoordig niet meer: Dat is maatwerk en hebben ze geen zin in (te moeilijk ofzo), gevolg is dat ze er direct een nieuwe in willen zetten én veel op je in blijven mauwen dat de buitenband echt ook nieuw moet.

>> Gevolg: Zelfs als je geen ja zegt om van dat zielige geblèr af te raken kost het je nog -wel degelijk- steeds een derde van de nieuwwaarde van je fiets (maak je het ze makkelijk ben je bijna de helft nieuwwaarde kwijt). Een nieuwe fiets kost natuurlijk wel niet meer dan 100 à 125 euro. En dan bedoel ik een gereviseerde, in Amsterdam gestolen en in Marokko 'legaal' per bulk (zeecontainers vol) verhandelde fiets die je hier weer bij je fietsenmakertje koopt.
Tegen de kost van een nieuwe binnenband kan een fietsenmaker echt niet op met zijn uurloon om het gat te zoeken, te plakken, te testen of alles goed is gegaan en de binnenband terug te plaatsen. Dan kost het gewoon meer. Moet jij eens zeggen waarom hij de band zou plakken.
Dan plakt hij hem toch niet. Vervangen is grotendeels hetzelfde werk. En meer zekerheid dat er geen lek is.
Maar een binnenband kost (bij lange na) geen 5 euro, laat staan inkoop. Ik denk dat het als het 10 minuten langer duurt dan vervangen al niet meer uit kan ten opzichte van vervangen. Maar een binnenbandje kost bij onze fietsenmaker hooguit 20 euro (achterwiel met naafversnellingen). Een voorband is nog wat goedkoper.
Teamleiders van 18+ zitten rond een tientje ja. De grosso modo eerder op de helft.
Misschien had ik er 'potentiële' tussen moeten zetten.
Bij deze veranderd ;)
Ze durven wel zeg, lekker ¤320,- vragen voor een nieuwe scherm voor de iPhone 10.

Wat een berg geld zeg.
Zou denken dat dit ook hoger is omdat samsung veel voor hun amoled panelen vraagt
Het uitdeuken van een Ferrari zal ook wel duurder zijn dan dat van een Fiat
Als je de vergelijking correct wil maken moet je een Ferrari niet met een fiat vergelijken maar met een andere Ferrari maar dan van een paar jaar terug.
Eerder 1 van de speciale ferrari's met een productiemodel, desnoods uit hetzelfde jaar.
Denk dat je ruit vervangen in beide gevallen ongeveer even veel kost en uitdeuken al helemaal. Maar de iPhone X daadwerkelijk als speciale editie zien is wat mij betreft een niet echt realistische kijk op die zaken hebben.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 27 oktober 2017 17:16]

Nou dat is zeker niet het geval, als je een gewone dealer je special maar aan laat raken dan begint het al de stomen in Italië. Nou zijn de speciale ferrari's misschien een slecht voorbeeld omdat het allemaal nog veel erger is, je mag er echt niet zomaar mee doen wat je wil bijvoorbeeld.

En daarbij is alles extra super duur voor die speciale modellen, omdat er maar zo weinig van zijn en de meeste zijn echt kosten nog moeite gespaard, ook voor reserve onderdelen.
Het vervangen/repareren van een carbon paneel van een Enzo is dan ook een stuk duurder dan het uitdeuken van een Testarossa.
Apple is uiteraard geen Ferrari als het aankomt op materialen en onderdelen. Geen saffierglas, keramiek, magnesium, titanium etc. vraag me zelfs af ze Gorilla glas gebruiken of ander goedkoper alternatief 8)7

[Reactie gewijzigd door choi99 op 27 oktober 2017 17:13]

Er zal vast wel iemand zijn die het voor minder doet.
Ik kan me herinneren dat Apple daar ooit iets tegen heeft proberen te doen door telefoons zichzelf dicht te laten bricken als ze een onderdeel zagen dat niet door Apple zelf erin gezet is. Nu weet ik niet meer of dat nog steeds zo is, maar is wel iets om rekening mee te houden lijkt me.
Bij Tros Radar was dit item:

https://radar.avrotros.nl...aratie-smartphone-scherm/

Officieel heeft Apple het dichtgetimmerd qua schermen. Er kunnen mogelijk namaakschermen in de handel zijn, echter is de touch sensor gekoppeld aan het toestel. Alleen Apple kan deze vervangen en uitlezen schijnt. Wellicht is daar ook alweer wat op gevonden.
Officieel heeft Apple het dichtgetimmerd qua schermen. Er kunnen mogelijk namaakschermen in de handel zijn, echter is de touch sensor gekoppeld aan het toestel. Alleen Apple kan deze vervangen en uitlezen schijnt. Wellicht is daar ook alweer wat op gevonden.
De namaak schermen zijn overal te vinden, zelfs bij de Mediamarkt (heb er gewerkt). Tot aan de iPhone 5C, was het mogelijk om de touch id zelf te vervangen. De 5S is de eerste iPhone waar de controller gekoppeld is aan de mobo. En ja, alleen Apple kan de koppeling wijzigen als je je touch id niet doet.

Tegenwoordig moet je Apple care ook hebben als je telefonisch iets wilt vragen... Wat een afzetterij... Dat je extra geld vraagt voor extra garantie snap ik (je kan immers niet weten wat er mis is en op die manier dekken zij zichzelf ook in). Maar ga dan niet nog meer voor vragen dan wat er normaal is.

De prijzen voor de schermreparaties zijn ook duurder geworden. Je kan dan net zo goed een telefoon van ¤300/¤400 halen i.p.v. je scherm te laten maken en dan hopen dat ie waterdicht is. Waarom de meeste mensen het willen dat hun toestel waterdicht is, snap ik niet... Je gaat er toch niet mee zwemmen, laat staan douchen. Straks komen er claims dat hun toestel kapot is gegaan tijdens het douchen... De wereld wordt steeds gekker en gekker
[...]

Tot aan de iPhone 5C, was het mogelijk om de touch id zelf te vervangen. De 5S is de eerste iPhone waar de controller gekoppeld is aan de mobo.
Ok, ik ben even in de war, de 5S is toch de eerste iPhone met überhaupt Touch ID? Naar mijn weten hebben de 32-bit telefoons zonder de Secure Enclave dat helemaal niet en valt er dus weinig te koppelen :D
Sorry, my bad. Je hebt gelijk ;) de 5S is de eerste telefoon waar touch id gebruikt wordt.
Ik bel voor mijn werk bijna wekelijks met Apple. Wij schaffen deze toestellen los aan zonder Apple Care en ik wordt altijd geholpen met uit een lopende dingen. Niet zeker hoe je aan die informatie komt, maar dat klopt niet,

Het is in Nederland zelfs strafbaar om zoiets te doen. Je hebt 2 jaar garantie en daar valt Apple care onder. Als je belt hoor je de vriendeljke dame zelfs zeggen dat Apple care een AANVULLING is op de wettelijke garantie
Dat heeft voor zover ik weet met touch-id en nu dan face-id te maken en is volgens mij nog geen oplossing voor. Tot zo ver dat als je je home-button ook moet vervangen je gewoon de sigaar bent en dat niet kan oplossen met wat third party hardware.

Dat is opzich best wel een stevige domper op de normaliter best onderhourds vriendelijke iPhone.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 27 oktober 2017 17:52]

Klopt de X heeft geen touch sensor meer
Grappig dat je het zegt, ik heb gister mijn iPhone 6 scherm laten repareren voor 69,- incl. een glasplaatje erop :D
Je kan ook zo'n reparatiekitje van aliexpress afhalen voor 2 of 3 tientjes en het zelf doen.
Je kan ook zo'n reparatiekitje van aliexpress afhalen voor 2 of 3 tientjes en het zelf doen.
Klopt, maar op de manier dat de iPhone 6 in elkaar zit besteed ik het liever uit. En hoe dan ook, 69,- vind ik in dit geval niet veel voor een scherm reparatie.

@Joost124
Werkt touch id nog wel? Hier schijnen problemen te zijn bij niet officieel vervangen schermen.
Touch ID werkt nog prima, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Werkt touch id nog wel? Hier schijnen problemen te zijn bij niet officieel vervangen schermen.
Eerlijk gezegd denk ik dat Apple er zelfs pittige afspraken over heeft met Samsung en dat niemand anders zo'n paneel fatsoenlijk kan maken.

Het vervangen zelf kan wel buiten de deur maar in mijn omgeving zijn daar niet bijster goede ervaringen mee.
Je krijgt sowieso geen originele Apple onderdelen, alleen ofwel namaak ofwel refurbished. Ze zeggen soms wel op websites "originele schermen", maar die krijg je gewoon niet. Misschien een origineel scherm dat gebarsten is, en waar een nieuw glasplaatje op is gezet (refurbished dus), maar niet een die nooit gebruikt uit de Apple fabriek komt. Mijn huisgenoot heeft een reparatiebedrijf voor telefoons, en die heeft dat behoorlijk uitgezocht. Waar mogelijk gebruikt hij originele schermen, maar dat kan lang niet altijd. Soms kan je niet aan een echt origineel scherm komen.

Overigens meen ik dat Apple nu, in ieder geval in de VS, verplicht is ook losse onderdelen te verkopen. Kan dus zijn dat dit in de toekomst verandert. Ik kan de rechtszaak daarover echter niet terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 27 oktober 2017 19:10]

Eigenlijk absurd ook, het repareren van het scherm van de iPhone X is gewoon bijna 3x zo duur als dat mijn complete telefoon heeft gekost. Natuurlijk hebben ze wel alles in "verhouding" gehouden. Ben bang dat ze dit schuiven in het rijtje "Nieuw soort scherm".
Ik snap ook nooit waarom je een telefoon zou kopen waar je op zich een redelijke 2e hands auto van kan kopen. Maarja, als je geld genoeg hebt of je gebruikt het als "status" tja...
Snap ook niet dat mensen BMW of Mercedes rijden... veelste duur....😝
Een redelijke tweede hands auto voor rond de 1.000 euro?

No way dat die mij dagelijks comfortable naar mijn bestemmingen kan brengen. Ik rijd zo'n 60.000 km per jaar. Dat vertrouw ik een auto voor minder dan 1.000 euro niet toe.

Ik wil alleen maar zeggen, wensen verschillen, maar ook behoeftes en noodzaak.

Al ben ik het ermee eens dat 1.000 euro voor een telefoon bizar veel is.
Een auto van 1000 euro is net niet rijp voor de sloop meestal.
Dus dan kan je na een paar weken/maanden nog een paar 1000 euro bijleggen om het ding rijdend te houden.
Pertinent niet waar :) ik heb enkele keren auto’s gereden met prijzen van 225 - 1250 euro en die dingen hielden het jaren uit. En dat met 20.000-35.000 km per jaar. Gewoon de juiste auto’s uitzoeken 😉
Niet iedereen wil dealen met een 120 euro telefoon. Ik bedoel dat is ook wel een heel groot verschil natuurlijk.

En zo kun je altijd wel roepen dat je 30 telefoons kan kopen voor de prijs van een high-end model. Ik bedoel de 20 euro Nokia's worden nog steeds verkocht. Maar dat blijft een kut argument, ze zijn niet echt te vergelijken. Je krijgt nou eenmaal meer voor 600 euro van voor 20, en dat verband is helaas niet lineair te noemen.
Ook niet zo heel vreemd. Apple maakt gebruik van gelamineerde schermen bij iPhones en iPad-pro’s. Niet alleen het glas (zoals bij oude iPhones en goedkope Androids) maar de LCD, (3D) touch sensors en/of OLED moet vervangen worden. Je vervangt dus bijna ⅓ van de telefoon.

Dure telefoon = duur onderhoud.
Alleen het glas is het eigenlijk nooit geweest, zelfs bij de eerste iPhone moest het glas samen met de touch sensor vervangen worden. Gelamineerd van LCD tot en met glas is vanaf de 4.
Komt ook vooral door de hoge prijs de samsung voor hun amoled panelen vraagt (120 - 130 dollar naar schatting per paneel).
Mijn telefoon al meerdere malen op het beton laten vallen, kan gewoon met een Force X met shatterproof scherm, Amoled paneel! Ik vraag me werkelijk af waarom niet meer fabrikanten dergelijke schermen leveren. Is dit geen perfecte feature voor veel consumenten?
Harde schermen krassen minder makkelijk, geven beter beeld en voelen beter dan de onbreekbare digitizers.
Bij de iPhone 6 staat ¤ 161,10 maar ik heb dit jaar mijn iPhone 6 glas laten vervangen door Apple (Leidsche plein) voor ¤135,00.
Klopt, zelfde ik met 7 plus, 155,- , en ze zijden indien de prijs boven 350,- komt krijg je een nieuwe.
Dus valt allemaal reuze mee, this alleen jammer dat dit bericht de verkeerde prijzen gebruikt, en zo lijkt hetballemaal vreselijk duur
Klopt, zelfde ik met 7 plus, 155,- , en ze zijden indien de prijs boven 350,- komt krijg je een nieuwe.
Dus valt allemaal reuze mee, this alleen jammer dat dit bericht de verkeerde prijzen gebruikt, en zo lijkt hetballemaal vreselijk duur
Nou, dat wil ik ook even nuanceren.
Lijkt allemaal vreselijk duur? Het IS hardstikke duur.
Ik vind een prijs van ¤ 135,00 duur voor een nieuw scherm voor de iPhone 6.
Zeker gezien het feit dat het de eerste keer nieteens goed ging en ik het scherm weer moest laten vervangen.
Daar komen kosten als vrij nemen en parkeren (of OV kosten) ook nog bij.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 27 oktober 2017 21:25]

Ik vind een prijs van ¤ 135,00 duur voor een nieuw scherm voor de iPhone 6.
Voor innemen / versturen / nieuw scherm / arbeidskosten is 135 euro best wat geld, maar ook weer niet asociaal
[...]


Voor innemen / versturen / nieuw scherm / arbeidskosten is 135 euro best wat geld, maar ook weer niet asociaal
Ik heb ook geen asociaal gezegd, ik heb alleen gezegd dat ik het duur vind.
Daar komen zeker kosten bij, maar daar heeft Apple niks mee te maken.
Het OLED scherm is het kostbaarste component van de telefoon.