Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple gebruikt Face ID-hardware van iPhone X ook voor modellen van 2018'

Apple zal de hardware voor Face ID op de iPhone X, onder meer de dotprojector en infraroodontvanger, volgend jaar ook gebruiken voor nieuwe modellen van zijn smartphone. Dat claimt de doorgaans goed ingevoerde analist Ming-Chi Kuo.

Het hergebruiken van de componenten moet uitstel van de release voorkomen. Vertraging bij de productie van de hardware aan de voorkant van de iPhone X heeft geleid tot de vertraging in de release van het toestel, claimt Kuo. Die vertraging zal volgend jaar volgens de analist niet optreden, omdat die componenten dan al langer in massaproductie zijn en toeleveranciers dus voldoende exemplaren kunnen leveren.

Inmiddels is de productie van de onderdelen van het TrueDepth-camerasysteem voor de iPhone X op gang gekomen. Apple heeft niet genoeg exemplaren kunnen maken van de iPhone X om aan de vraag te voldoen. Vrijdag konden klanten het toestel pre-orderen, maar na tien minuten schoof de levertijd in Nederland al op naar twee tot drie weken en wie hem nu bestelt, zal moeten wachten tot half december.

Apple gebruikt voor Face ID onder meer een dotprojector en infraroodontvanger aan de voorkant van de telefoon. Die onderdelen zaten niet eerder in smartphones, waardoor toeleveranciers niet onmiddellijk de capaciteit hadden om er binnen korte tijd tientallen miljoenen exemplaren van te produceren.

Het Amerikaanse bedrijf presenteerde de iPhone X samen met de iPhone 8 en 8 Plus in september. De 8 en 8 Plus kwamen in diezelfde maand uit. De iPhone X zal vrijdag uitkomen. Tweakers publiceerde bij de aankondiging een preview van de iPhone X.

Door

Redacteur mobile

148 Linkedin Google+

Reacties (148)

Wijzig sortering
Een "ingevoerde" analist? Heb je wel btw en invoerrechten afgedragen?? 😉.

Ik snap Apple echt niet, niemand zit te wachten op FaceID, het is kei onhandig.

Buiten dat, focus je eerst maar eens op de huidige productie, want dat is schijnbaar al moeilijk genoeg..

Andere fabrikanten kunnen wèl goedwerkende touch onder het scherm maken, waarom Apple dan niet?

Begrijp mij niet verkeerd, ben zelf een Apple fan, maar dit soort gedoe geeft mij weinig vertrouwen in de toekomst.. ;(
Andere fabrikanten kunnen wèl goedwerkende touch onder het scherm maken, waarom Apple dan niet?
Wie zegt dat Apple dit niet kan? Volgens ingelichte bronnen heeft Apple ruim een jaar geleden al besloten om FaceID te implementeren, omdat ze dit beter vinden en daarmee alle ontwikkelingen voor TouchID onder een scherm gestaakt. Je moet het dus niet omdraaien en zeggen dat Apple het niet kan en daarom voor FaceID kiest.
Ik snap Apple echt niet, niemand zit te wachten op FaceID, het is kei onhandig.
Want jij hebt het al gebruikt?

[Reactie gewijzigd door aToMac op 30 oktober 2017 11:54]

Wie laat jou namens mij spreken? JIJ zit er niet op te wachten...
Het is toch duidelijk dat touch id perfect werkt, waarom zou je het vervangen? Alleen als het niet lukt om het te implementeren ga je alternatieven zoeken. En ja dat besluit neem je inderdaad al minstens 1 jaar van te voren.

Ik durf te zweren dat Apple over 1-2 jaar trots touch id gaat presenteren op de X serie. “Nu onder het scherm, dus zonder concessies voor het perfecte uiterlijk en gebruikservaring”.
Dat kan, maar dan in aanvulling op faceID, die gaan ze echt niet meer droppen. Dus meer een 2 staps verificatie, zeg maar... Zou het veiliger kunnen maken bij hoge bedragen overschrijving via apple pay en veiliger tegen toesteldiefstal.
Het is toch duidelijk dat touch id perfect werkt
Tot je natte vingers hebt, stoffige vingers hebt, vuile vingers hebt, geribbelde (zwembad) vingers hebt..
Oh, en de winter komt eraan, leuk, iedere keer je handschoen moeten uitdoen omdat je de telefoon wil unlocken.

FaceID heeft al deze problemen niet.
Bij 4 van de 5 voorbeelden kan je ook niet je scherm gebruiken, dus geen noodzaak om te ontgrendelen mi.
Uhmm.. Siri??
Probeer maar eens een app the openen met Siri met mijn voorbeelden.
Een stoomtrein deed het ook prima. Onzin om daar een diesel of elektromotor in te zetten. En wat te denken van een paard en wagen. Je kwam er overal mee hoor.
Je mag zeker wel kritisch zijn over Apple.

Echter je bent nu kritisch over theorie verhalen.

Laten we nou eerst even afwachten hoe Face ID in de praktijk gaat werken en dan eventueel kritisch zijn ;)
Touch ID werkt verre van perfect als je een beroep hebt waarbij je met je handen werkt. Bij mij herkent Touch ID m'n vingers vaker niet dan wel. Zelfs zo slecht dat ik mijn pink heb toegevoegd en dan nog sta ik regelmatig mijn code in te typen. Face ID zou voor mij een uitkomst zijn.
Zoals ik het begrepen heb werkt Face ID door middel van het projecteren van 30.000 punten op het gezicht om daarna een 3D scan ervan te maken. Je moet wel een hele dikke laag vuil op je gezicht hebben om de vorm van je gezicht significant te veranderen terwijl een klein sneetje of een beetje vuil al wel je vingerafdruk dusdanig verandert dat Touch ID dus niet meer werkt.
IPhone X werkt prima nu ook face ID, maar helaas alleen voor ontsluiten van de iPhone en eigen Apple apps als wachtwoorden... Maar voor bank programma en andere apps die prima en snel werkten met finger touch, is het een stap terug in de tijd, weer wachtwoorden en inlog codes invullen, dat zou niet zo moeten, hier laat Apple een flinke steek vallen..... Toch een teleursteling als je net 1329 ¤ hebt uitgegeven.... En Apple pay werkt nog niet in NL....
Ik dacht eigenlijk dat alle Apps die TouchId gebruiken nu automatisch via FaceID gaan. Het is dan een teleurstelling die met de tijd wel goed komt. Het blijft een 1st gen device. Denk dat er nog wel meer teleurstellingen naar boven zullen komen, waaronder die pas met de volgende versie opgelost worden.
Ik begrijp niet wat het probleem is: als een telefoon op tafel ligt en touchid aan de achterkant van het toestel zou zitten, moet je hem ook eerst oppakken, anders kan je niet bij de scanner.
Niemand heeft nog touchid onder het scherm op dit moment. Er is alleen een demofilmpje getoond van qualcomm, waarin 1 telefoon het zou doen. Dat is iets anders dan wanneer 40 miljoen toestellen het zouden moeten kunnen doen, en dan weet ik ook niet wat het gevolg is voor de beeldkwaliteit, etc.

Dus op dit moment kan je niet beide hebben: en een randloos scherm, en een touchid aan de voorkant van het toestel. Dus heeft apple de iphone 8 uitgebracht met ook de soc, etc voor mensen die daar de voorkeur aan geven.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 30 oktober 2017 12:24]

Nou ja halve gare haha..
Het moet nog blijken hoe ver en met welke hoek de iphone X unlocked met face ID.

Ik bedoel ik unlock een telefoon omdat ik wat wil bekijken op de telefoon en dus al wel enigszins oog contact met de telefoon zal hebben.

Ik ga het allemaal afwachten en bekijken..
Ik schrijf het vooralsnog niet af zonder te weten hoe het in de praktijk gaat werken (snelheid, betrouwbaarheid , welke hoek, etc.)
Siri: hey daar heb je die halve gare weer, zal ik de phone unlocken voor 'm? nah, toch maar niet, hij hangt niet goed genoeg boven me.
;)
Ik hoef het niet eens te gebruiken om al te weten dat het voor mij totaal niet handig is.
Kijk, dat heb ik met bloemkool, hoef ik echt niet te proeven om te weten dat ik dat niet lekker ga vinden.

Voor sommige mensen zal face-id geweldig zijn, voor anderen weer niet, maar zonder er ervaring ermee te hebben gehad is het best wel lastig om je daar een eerlijk oordeel over te vormen.
Maar wat wil je dan? Voor jou heeft apple de iphone 8/+ uitgebracht, nieuwe soc, nieuwe camera sensor , draadloos opladen en trutone display. Alleen geen oled en bezelles display.
Op dit moment bestaat er gewoon geen telefoon die : EN een borderless display heeft, en een vingerafdruk sensor aan de voorkant.
Samsung, LG, essential PH1, pixel 2, etc hebben ook allemaal de vingerafdruk sensor aan de achterkant.
Ik heb al wat ik hebben wil, gewoon een SE. Bezelloos en oled boeit mij niet. Draadloos opladen is zo traag als stront door een trechter.

Een draadje wint het voorlopig nog :)
Nou, wat klaag je dan? Als bovenstaande jouw allemaal niet boeit.
Snap eigenlijk niet waarom je hier post.
Andere fabrikanten kunnen wèl goedwerkende touch onder het scherm maken, waarom Apple dan niet?
uhm welke fabrikant heeft dit dan in een toestel zitten op dit moment?
Misschien zie ik er dan een heleboel over het hoofd...

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 30 oktober 2017 11:47]

Mee bezig is wat anders als daadwerkelijk in productie hebben.
Ja Samsung is er mee bezig, maar tot op heden nog niet succesvol in productie, gevolg: vingerafdrukscanner op de achterkant van het toestel. Apple was er ook mee bezig, maar wegens problemen uiteindelijk toch over moeten stappen naar FaceID.

Zo makkelijk schijnt het dus niet te zijn.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 30 oktober 2017 12:05]

Ja apple is er ook mee bezig (geweest), maar niemand krijgt het lekker werkend tot dusver. Samsung en Apple zijn er beiden keihard mee aan t werk gegaan, maar dat mocht niet baten.

Wellicht over een paar jaar dan maar :)
Meerdere fabrikanten zijn met innovaties bezig, maar krijg het maar eens werkend!
Mijn reactie was ook op het bericht zelf ;) het staat er nog steeds overigens..
Kunnen ze niet beter eerst wachten om te kijken of dit wel aanslaat?

Lumia's hadden de Hello, zal wel niet zo accuraat zijn geweest, maar was gewoon onhandig dat ding voor je gezicht te moeten houden om te unlocken.
Ik heb zelf een Lumia 950XL van de zaak en ik heb de Windows Hello optie wel aan staan, maar 9 van de 10 keer ben ik sneller met het invullen van mijn code alvorens het toestel mijn oog heeft herkend.

Privé heb ik nog een iPhone 7 en moet zeggen dat ik de vingerafdrukscanner toch wel écht de voorkeur geef. Maar we gaan zien hoe goed die facescan van de iPhone X wel niet is.
Bij de S8 werkt de irisscanner perfect, vooral als je recht in de sensor kijkt.
Tot op wat voor afstand is die nog nauwkeurig als ik vragen mag? Ik moet mijn 950XL ongeveer 25cm van mijn gezicht af houden, anders herkent hij mijn oog niet. Dan ben ik net zo snel, zo niet sneller, met 4 cijfertjes in tikken om hem te ontgrendelen.
Ik moet hem op ongeveer 30 cm afstand houden, het werkt echter ook vrij goed als ik niet recht in de sensor kijk.
Nog ff getest. Zonder bril eigenlijk instant unlock.
oh toch wel als je recht in de sensor kijkt
Mijn s8+ deed het bijna nooit als de zon goed scheen, en door me zonnebril werkte het ook niet altijd. Het werkte vooral savonds in bed uitstekend.
Hier de lumia 950. Hello is alleen iris scannen. Zonder bril en zonder tegenlicht prima, maar minder goed dan de hello op mn surface. Die gaat sneller dan ik ooit zou kunnen typen.
Maar Hello is niet alleen iris scannen, het is afhankelijk van de hardware welke biometrische gegevens worden gebruikt. De Lumia 950 (XL) heeft inderdaad een irisscanner, maar als je een laptop met vingerafdruklezer hebt is dat ook Windows Hello. Vergelijkbaar met hoe Apple er nu mee omgaat.
En de HP Elite x3 heeft bijvoorbeeld allebei. De ontzettend fijne positionering van de vingerafdruk scanner, maakt echter dat je de irisscan nooit gebruikt. Enkel als het regent (de Elite x3 is waterdicht 8-)) eigenlijk, en dan nog weinig want na het unlocken moet je toch met je vingers aan de slag, hoe glibberig dan ook.
Denk dat ze geen keus hebben. Opnieuw een homeknop bouwen gaat niet gebeuren, en een vingerafdruklezer onder het scherm lijkt niet accuraat genoeg.

Ander optie is een scanner op de achterkant.
Of in de zijkant. Sony doet dat al een tijdje en ik ben daar zeer tevreden over.
Ja precies.

Ben ook heel benieuwd hoe het gaat functioneren.

Twijfel zelf of het beter (handiger) is als Touch ID
Zeiden ze ook over Touch ID. Ga maar eens kijken naar de posts over de 5s.
vraag me af als je de telefoon op de tafel light, kan die je nog scannen? want een tijdje geleden werd dat wel geklaimed.
En als hij op tafel ligt en je zit naast iemand? Wie scant ie dan?
En krijg je dan hetzelfde debacle als met de introductie tijdens de WWDC, dat de faceid scanner 3x een verkeerd persoon ingescanned had en daarom terug viel op de handmatige code?
Dat was niet de reden dat hij terugviel op de invoer van de code, bij IOS is het verplicht na een reboot eerst de telefoon een keer te ontgrendelen met een code, daarna werkt touch en straks dus face id.

Dit was ook de melding die werd weergegeven tijdens de presentatie door de demo iphone: “your passcode is required to enable faceid”
Die melding krijg je ook als je vingerafdruk te vaak niet is herkend. Mijn iPhone zegt letterlijk (na een aantal vingers geprobeerd te hebben die er niet in staan):

"Je toegangscode is vereist om Touch ID in te schakelen".

Het lijkt mij logisch dat het bij FaceID ook zo werkt.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 30 oktober 2017 12:18]

Vreemd. Want mijn iPhone geeft na 3 x gewoon aan dat mn vieze vinger niet word herkent.
Het is na 5 keer mislukte identificatie dat je de toeganscode moet geven.
Net nog even getest op mijn Iphone, hij vraagt na aantal keer mislukte touch id idd om code maar geeft dan niet de text weer dat deze geactiveerd dient te worden.

Pas als je daarna nog 2 keer probeert word touchid gedeactiveerd en moet hij absoluut met code unkocked worden.

En dit was niet hoe het tijdens de keynote ging, hij gaf direct de melding

[Reactie gewijzigd door callmebackdraft op 30 oktober 2017 15:03]

klopt, maar Apple gaf later aan dat die bewuste iPhone X voor de live demo door andere personeel gebruikt was om e.e.a uit te testen, die mensen zijn dus door face id gezien, maar hun waren dus niet de heer Craigh Federighi op wie FaceID bij de iphone was ingesteld, daarom moest hij een code gebruiken omdat dat vanuit veiligheid zo geregeld is, immers kon alleen met zijn gezicht die iphone unlocked worden en niet met de collega's die dus steeds de passcode moesten invoeren. Dus da is x-keer een fout gezicht voordat hij hem op het podium op pakte, dus blokkeerde iOS de unlock met faceid.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 30 oktober 2017 19:00]

Leuk verhaal maar het is en blijft een blunder en vreselijk slecht voorbereid.
Simpel zat !

En ik voorspel dat de mensen qua gebruikers gemak er duidelijk op achteruit gaan.

Innovatie van Apple anno 2017 > Regressie !
"Debacle" Nou poepoe dan moet je helemaal je eigen code in vullen van wel 4 cijfers! Als je dat maar overleeft. :+
Gaat erom dat het nogal knullig is en voor hedendaagse begrippen veel tijd kost.
We hadden iets goeds (touchid) en het lijkt erop dat we achteruit gaan qua gebruikersgemak.
Security is bullshit want touchid was meer dan safe genoeg en hoorde je niemand over.

Het is inweze het nieuwe magsafe .. je hebt iets wat echt goed werkt en niemand weg wilt hebben en dan kom je met een lightning C stekker die je moet pluggen en weer je laptop van tafel trekt.

Apple - Progressie door Regressie
Dit. Ik kan mij niet voorstellen dat faceID, hoe technologisch indrukwekkend het wel niet mag zijn, een groter gebruiksgemak gaat geven ten opzichte van een vingerafdrukscanner. Ik leg mijn vinger al op de scanner terwijl ik mijn telefoon uit mijn zak haal. Ik hoef geen knop in te drukken, niks, voordat ik überhaupt naar het scherm kan kijken is de telefoon al unlocked. Bij de iphone X dient je eerst het scherm te ontwaken met de 'power' knop of door het scherm aan te raken. Dan scannen, en dan nog eens omhoog vegen op je scherm. Dit zal 100% zeker een achteruitgang zijn in gebruiksgemak.

Daarnaast, iets wat ik denk dat de iphone X echt tegen gaat zitten, is gewenning. Zat mensen nemen iphone op iphone omdat ze het besturingssysteem nu eenmaal kennen. Ze zijn er aan gewend. Nu komt apple met een model dat compleet anders werkt. Notificaties kan je openen door van linksboven te swypen, controlcenter is weer rechtsboven, de swypes onderaan het scherm zijn echt compleet anders als wat iedere iphone gebruiker gewend is vanuit de good old homeknop navigatie. Zeker de wat oudere garde, de niet zo technische 50 plusser, zal hier echt niet blij mee zijn denk ik.

En dan heb je nog die notch. Persoonlijke mening hier, maar poeh wat is die lelijk zeg. Kan zijn dat het went, dat ie naar verloop van tijd niet meer opvalt, net als tweakers schreef over de camera cut-out van de essential phone, dat zal ook wel per persoon verschillen. Ik ben er iig (nog) geen fan van.
Ik heb geen iPhone op dagelijks gebruik. Ik gebruik echter wel regelmatig de iPhone van mijn vriendin waarin mijn touch ID ook in opgeslagen is. Zelf heb ik een HTC One M9 zonder enige vorm van bio-security. Ik heb dan ook geen enkele beveiliging op mijn telefoon. Ja groot risico etc, maar daar kies ik zelf voor. Het gebruiks gemak is namelijk aanzienlijk groter. Ik wil mijn telefoon pakken en gebruiken. Elke vorm van interactie die daar vooraf gaat. Of dat nou een knopje is, een code of een raar patroon, breekt mijn ervaring.
Terug naar de iPhone, ik ben nog niet geconditioneerd om op dat knopje te drukken om de telefoon aan te zetten. En hoewel zij een 7+ heeft, is die niet zo snel met unlocken als dat ik iedereen hier mag geloven.

Het gebrek aan home button zal denk ik inderdaad veel mensen even laten wennen. Maar ik moet ook zeggen dat Apple in het verleden altijd goede nieuwe interactie mogelijkheden heeft geïntroduceerd die vrij intuïtief waren. Kijk ook maar de multitouch op de macbook, was ook groot gezeik op maar het werkt wel.

De notch is inderdaad persoonlijk, het zal ongetwijfeld wennen met dagelijks gebruik en ongetwijfeld in de weg zitten bij niet geoptimaliseerde content. Ik denk echter dat Apple die notch bewust heeft gedaan om A) de Links, rechts en midden swipe heel makkelijk van elkaar te verschillen. en B) Een icoon hebben voor de nieuwe iPhone. Afgronde rechthoek met in het midden kleinere rechthoek en daaronder een rondje kan nu natuurlijk niet meer. Ze willen wel graag een herkenbare look behouden. Dus marketing. En als we iets weten van Apple is dat het goed is in dingen door je strot te drukken. Over een jaar of 2 heeft niemand meer een sterke mening over die notch.
Eerlijk gezegd denk ik precies hetzelfde: "technisch indrukwekkend dat Face ID, maar achteruitgang qua gebruiksgemak".
Maar het is ook wel een beetje begrijpelijk. We hoorden dit jaar geruchten dat ze Touch ID in het scherm zouden verwerken. Later bleek het opeens niet meer mogelijk. Ik geloof best dat ze hebben geprobeerd om Touch ID erin te laten, maar dat het technisch onhaalbaar was.
Ik geloof daarom ook dat ze volgend jaar met een iPhone X komen die Touch ID weer terugkrijgt. We zullen zoiets horen als "het is ons gelukt. nu heb je Face ID én Touch ID, zonder fisieke knop!"

Iedereen waarschuwt daarom ook om niet de eerste generatie Apple product te kopen. Hetzelfde gebeurde er met de iPad 1 (geen camera, geen retinadisplay), Watch 1 (geen GPS), Apple TV (geen store,airplay,1080p HD), etc...
Volgend jaar krijgen we pas écht een goede iPhone X.

[Reactie gewijzigd door Rex op 30 oktober 2017 12:52]

Volgend jaar is weer volgend jaar hé.

Soms wil je gewoon eens wat anders proberen en steeds maar doorschuiven met volgend jaar is het beter etc. is een optie maar niets is waterdicht en niets is zeker wat betreft de Iphone X 2de generatie.
Tsja, er zullen vast wel mensen zijn, zoals ik, die een 5S, 6, 6S, en nu een 7 hebben en denken "muah... 1 jaartje kan wel".
Amen !

Wat sommigen niet schijnen te snappen is dat die notch in landscapemode of een deel van je screen estate wegkaapt of dat je er onhandig omheen moet werken, dit laatste is een uitdaging voor de appmakers.

Ze wilden wat anders doen omdat ze eigenlijk op geen enkel vlak echt met iets innovatiefs kwamen.
Alle zaken zijn al reeds eerder gedaan en dat men een dot matrix scanner gebruikt boeit de gemiddelde consument echt geen ene ruk.
Grappig .... die notch namelijk gewwon dezelfde bezel als op een s8 ... mar dan gewoon ingekort en dus ruimte coor acherm links en rechts.

Grote voordeel hiervan is dat je daar tijd en batt % etc in kwijt kan ... wat dan bij bv de S8 onder de bezel komt.

Appmakers komen vanzelf met oplossingen over een paar weken. Whats the problem.

Je moet nu eenmaal de sensoren / luidspreker en camera kwijt toch ?? Nah ... dan maar met zoveel mogelijk beeld. Ik zie het probleem niet zo

Maar ja smaken verschillen natuurlijk
Het blijft er niet uitzien ... een mooi groot OLED scherm gebruik je voor video en gaming en dergelijk. Dat gaat verder dan alleen de tijd en accu.

Het eromheen werken is lastig en de meeste simpele oplossing is een zwarte balk in landscape en dus minder screen.
Nope je snapt het niet ... wanneer ze de notch naar beide zijden met zwart scherm doortrekken ... dan heb je een gewone bezel ( s8 formaat ) en dus niks aan de hand. Gewoon scherm formaat dus ... alleen zijn de “extras” links en recht van de bezel/notch dan zwart.

Ik zie het niet als een notch ... maar noem het ( net als vele anderen inmiddels ) THE HORNS. Die horns zijn EXTRA scherm.

Snap je wat ik bedoel ... mijn uitleg is wat brak mischien :)

[Reactie gewijzigd door dgh op 31 oktober 2017 18:18]

Snap wat je bedoelt.
het probleem is met Apps die niet van Apple zijn en dus ook nog niet zijn aangepast aan het nieuwe scherm formaat.
We hebben destijds gezien hoe lang zoiets kan duren met IOS6

Daarbij, ziet het er toch best klein uit met die kunstmatige bezels:

https://youtu.be/jqRdl2P2CjE?t=1m

Sorry hoor, maar dat ziet er gewoon weer uit als een Iphone 5.
Zal allemaal getweaked en opgepoetst worden. Ook de apps komen vanzelf ( zal alleen maar sneller gaan dan jaren geleden )

DENK ik :)
Ja leuk als je een 1250 euro iphone koopt met hoop op de toekomst.
Mischien iets voor ministers ? Nu inleveren en wellicht straks in 2021 (over 3.5 jaar !!) mischien lagere belastingen.

Nee sorry, heb liever iets dat out of the box werkt. Denk dat de meesten beter af zijn met een 7 of Iphone 8.

P.s. moet je eens kijken hoe lang het duurt voor hen die met accu issues lopen sinds IOS 11.
Een maand is dan al snel lang als je halverwege de dag weer moet opladen omdat je niet eens een reguliere werkdag op 1 lading red.

Apple is gewoon niet meer wat het geweest is. Dat verhaal van 'als Apple met iets komt dan werkt het perfect !' is zo 2012.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 31 oktober 2017 22:05]

Gelukkig werkt het bij de concurent wel lekker “out of the box “ 8)7 ... apple lost zaken ( over her algemeen ) supersnel op. Een maand ... tjeez .. incl testen ontwikkelen trouble shooten nog meer testen etc etc

Daarbij ... touch id is compleet de grond in gebashed ... duurde ook ff. En zie nu.
Kan mij niet herinneren dat mensen Tocuh ID niks vonden.
Werkte vanaf het begin prima en is steeds sneller en nog nauwkeuriger geworden maar werkte vanaf het begin prima.

En jij doet makkelijk over 1 maand. Als je een prima werkende Iphone hebt en na een update je een maand lang de dag niet haalt dan vind ik dat een issue, en met mij vele anderen. Dit verzin ik niet, lees al het commentaar er maar op na.

Het is gewoon niet Apple meer zoals het was.
Innovatie is tegenwoordig het weghalen van zaken en het plaatsen van gimmicks en vervolgens met beta software komen en meer vragen dan het model ervoor.
Dit dus. Exact mijn mening. Apple heeft een (dure) oplossing gecreëerd voor een probleem dat er niet was.
Ik zie zo al gebeuren dat de meeste iPhone X eigenaren binnen de kortste keren weer overstappen op de goeie ouwe pincode.

[Reactie gewijzigd door BartDG op 31 oktober 2017 16:21]

Hier een bevestiging wat ik al zei ...
Het gedoe begint nu al:

https://youtu.be/jqRdl2P2CjE

Zaken zoals voice recognition en facial recognition hebben nog een HELE lange weg te gaan onder allerlei (dus geen studio omgeving) omstandigheden.
Vwb voice assistants weten we dat al jaren en alhoewel het beter wordt is het nog alles behalve perfect, en dit geld nog veel meer voor Face ID.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 31 oktober 2017 17:24]

Tenminste 6 is tegenwoordig aanbevolen ;)
Debacle niet zo zeer in gebruikersgemak maar wel als het tijdens de introductie fout gaat.
De introductie van Windows 95 had ook al zo’n leuk voorval
Precies ... een demonstratie moet perfect zijn , een basis beginsel voor een demo, en dat was het niet.
Zeer knullig voor een triljoen dollar bedrijf.
Was niet tijdens de WWDC mr. bijdehand.
Ik denk dat je onderschat wat de planning cycle is van iPhones. Apple gaat echt niet 1 model lanceren en even rustig afwachten hoe dat aanslaat. Dit soort planningen hebben doorlooptijden van meerdere jaren. Anders kunnen de toeleveranciers niet mee en kunnen ze niet aan de aantallen komen.

Veel mensen onderschatten dat laatste nog wel eens; Samsung verscheept van hun vlaggeschip 10-20 miljoen op jaarbasis...en dus moeten plannen voor de componenten. Apple zit rond de 70-80 miljoen. Dan kun je niet op jaarlijkse basis gaan stunten met features. Voor Samsung is dat veel makkelijker.

Als die FaceID niet goed zou zijn dan schiet er paniek in de tent. Echter zullen ze dat waarschijnlijk eerder gaan tweaken met software dan hardware gaan vervangen. De TouchID sensor werd in 2013 (5S) geïntroduceerd en kreeg ook pas in 2015 een snellere opvolger (6S).
Dat geldt niet alleen voor iPhones. Bij alle andere leveranciers zullen ze ook al 2 modellen verder zijn qua ontwikkeling.
Mja, maar die kunnen denk ik iets makkelijker bijsturen. Dat verklaard ook de trage innovatie bij Apple. Kijk een Samsung kan met een Note nog wel leuke dingen proberen; daarmee gaat hun bottom line niet naar de haal. Bij Apple hangt bijna alles af van de iPhone, dus durven ze niet veel en plannen ze lang vantevoren omdat ze grotere aantallen moeten produceren.
Er is geen tijd om te wachten, de iPhones van 2018 moeten nu al gelockt zijn qua hardware.
Aangezien het geruchten zijn, heeft men tijd genoeg om te bekijken of het aansluit. Eventueel kunnen er ook verbeteringen worden aangebracht om smartphones die wellicht rond mei/juni worden geproduceerd.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is de implementatie voor draadloos betalen bijv., nu is dat aantikken en met vinger bevestigen namelijk.
Zelfde geldt voor nieuwe app installeren en voelt allemaal vrij natuurlijk met duidelijke feedback, hoop echt dat ze de home knop aanhouden want met FaceID zie ik mezelf geen iPhone meer gebruiken.
Misschien is het verstandig eerst de technologie de kans te geven voor het helemaal af te schrijven.

Alles wat nu via TouchID gaat, gaat op dezeflde wijze maar dan via FaceID. Voor apps is er zelfs geen verschil - deze weten alleen maar of het goed of afgekeurd is.
Voor gezichtsherkenning hebben we ook al vergelijkingsstof van andere apparaten waarvan we al weten dat het de nodige beperkingen heeft, hier heeft Apple nog niks op kunnen verzinnen in ieder geval.

Op de verhoogde veiligheid na zie ik ook de meerwaarde van alleen Face ID aanhouden niet in maar laten we zien hoe dit uitpakt voor de iPhone X :)
Ik ben geen apple fan hoor, dus probeer hun technologie ook niet aan te prijzen. Maar ik zie veel mensen faceID met andere gezichtsherkenningstechnologieën vergelijken (ervan uitgaan dat ook faceID gaat falen). Terwijl faceID toch echt berust op een totaal andere technologie dan de voorgaande technologieën. Ten eerste maakt de nieuwe faceID een 3d plaatje van je gezicht/hoofd met behulp van een dotprojector. Je kan de camera dus niet meer foppen met een 2d plaatje van iemand zijn/haar gezicht. Daarnaast schijnt het ook echt goed te werken in het donker dankzij infrarood. En Apple kennende zullen ze zoiets alleen gebruiken als het fatsoenlijk werkt.

Ik denk dus dan ook dat het goed zal werken en heb er alle vertrouwen in. Toch zal ik een vingerafdrukscanner altijd prefereren boven gezichtsherkenning. Ik vind het dus ook jammer dat er helemaal geen vingerafdrukscanner op de nieuwe iPhone zit, beste was geweest is als ze een vingerafdrukscanner onder het scherm hadden geïmplementeerd, echter is de technologie blijkbaar nog niet zo ver. Waarom ik vingerafdrukscanner prefereer is omdat ik heel vaak achter de computer zit met mijn telefoon plat op de tafel ergens naast mijn muis.. Als ik mijn meldingen wil lezen kan ik kort met mijn wijsvinger de homebutton indrukken om toegang tot mijn telefoon te krijgen. Met "alleen" gezichtsherkenning aan boord moet je altijd je telefoon oppakken om het te ontgrendelen. Dit zou mij mateloos irriteren. I know, I know, first world problems! :P
Techniek ben ik met je eens dat het beter is geworden alhoewel de massa er pas binnenkort op los kan gaan dus hebben dan een iets meer inzicht in dagelijks gebruik en kwaliteit van de sensoren aangezien daar verschil in kan zitten door de compromis i.v.m. beperkte productie.

Zelfs als deze techniek foutloos werkt zijn er zal scenario's waar dit dus niet fijn werkt, naar je telefoon kijken om het te ontgrendelen is zelfs op de betere toestellen nu al is hit and miss en dat liet Apple zelf al zien tijdens de presentatie.
Ben echt benieuwd wat de massa hier straks van gaat vinden want dat nemen ze hopelijk wel mee in overweging van wel of geen TouchID in de iPhone 9 / XI.
Apple liet net niets zien dat mis liep tijdens de presentatie.
Wat ze wel lieten zien is wat er gebeurd als er meerdere keren iemand anders probeert in te loggen... Net hetzelfde als er iemand zijn vinger probeert te scannen, en hij niet herkent is.
Eindstand: géén high-end apparaat van dit moment heeft een hit rate van 100%, dat geldt dus ook voor de iPhone X, wel zal de iPhone X een hogere hitrate hebben t.o.v. de concurrentie (gebaseerd op de weinige reviews die ik op YouTube heb gezien, mijn kennis over de achterliggende technologie, en het feit dat Apple meestal technologieën implementeert als ze fatsoenlijk werken). Dus tuurlijk zal het af en toe missen, maar de hitrate zal wel hoog liggen. Als faceID een vergelijkbaar hitrate heeft als touchID (sinds iPhone 6s) zal het echt succesvol worden denk ik. De concurrentie heeft ook vingerafdrukscanner maar werkt lang niet zo goed als touchID.

Ik heb een Samsung S6, S7 edge en een S8 plus gehad en regelmatig heb ik mij geïrriteerd aan de vingerafdrukscanner, ik heb nu sinds 1 maandje een iPhone 8 plus, en potjandorie, wat ben ik verbaasd over hoe accuraat en snel touchID werkt.
Welke dan ? De rest is “2D raad je plaatje”. Te foppen met een foto ...

Das iets anders dan een 3d scan met 30000 puntjes.

Dus nee .... zijn nog geen voorbeelden
De lumia 950 komt echt heel erg in de buurt maar die heeft geen face scan maar een irisscan. Verder komt er niks in de buurt denk ik
Een irisscan komt niet in de buurt bij een Dotprojector met 30.000 dots + Flood illuminator + infraroodcamera
een irisscan heeft de "flood illuminator", aka een ir led, en een ir sensor.
Die dots vormen ook alleen maar een dieptemap met een resolutie van 173 x 173px die bij irisscans in principe overbodig is zolang er maar wordt gekeken naar een ander teken van leven
Ga maar is achter een nieuwe Windows pc/ laptop zitten met Windows Hello. Daar krijg je niet eens de kans een toets in te drukken en je bent al ingelogd via gezichtsherkenning. Het bestaat al een paar jaar en het systeem heeft zich nog niet kunnen laten foppen door plaatjes of door eeneiige tweelingen. Werkt als een trein.
> Voor gezichtsherkenning hebben we ook al vergelijkingsstof van andere apparaten waarvan we al weten dat het de nodige beperkingen heeft

Verklaar u nader?
We hadden voor TouchID ook al vergelijkingsstof met van die geweldige scanners op laptops en zo voort. Die waren helemaal brak. TouchID is mijlen beter.

Ditzelfde kan (maar hoeft niet, wie weet is het helemaal kansloos) gelden voor TouchID.
Inderdaad, TouchID werd ook de grond in geboord voor de launch.

Ik moet wel zeggen dat het sinds de 5S een heel stuk is verbeterd.
Hetzelfde zal ook gelden voor FaceID. Rond september 2019 zal een iPhone worden gelanceerd waarbij FaceID perfect werkt. Ook in omstandheden die nog onbekend zijn.
Oeh hoe ik het toen overal las kon niemand op de TouchID wachten, vrijwel geen negatieve berichten. Alleen op de 5s waren er voor een bepaalde update nog wat problemen, maar niet zodanig erg dat het de grond in geboord werd.
Dit FaceID wordt inderdaad wel de grond in geboord, TouchID werd NIET de grond in geboord.
Toch wel, volgens velen hier was het onveilig doordat men "eenvoudig" een nep vingerafdruk kon maken en gebruiken. Tevens zou de FBI binnen no time beschikken over een database met vingerafdrukken.
Eigenlijk worden alle nieuwe implementaties van apple hier standaard door een groep mensen de grond in geboord. Omdat apple.
KraKa, ben ik totaal met je eens, er was inderdaad toen de 5S uit kwam (met Touch ID) op vele nieuws/tech sites die Windows/Android als primaire doelgroep hebben veel bashing op Apple/TouchID en vergelijkingen met andere vingerafdrukscanners die totaal nergens op sloegen. Dus ja TouchID werd echt eerst wel enigszins de grond in geboord.
Niet helemaal waar! ABN AMRO blokkeert bijvoorbeeld nu FaceID.
Heb hiervan een video zien voorbijkomen. Je opent de apple pay app door double tap op de 'nieuwe' homebutton. Daarna scant hij je gezicht en dan kan je touchless betalen. :-)
Ik wacht wel tot de volgende generatie iPhone, hopende dat er niet zo'n lelijke hap in het scherm zit, of dat ze het hapje "slimmer" weten te gebruiken door het bruikbare deel van het scherm altijd tot aan het hapje te laten zijn, en de 2 uitsteeksels altijd zwart te laten met enkel de tijd o.i.d. erop

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 oktober 2017 11:37]

Ik heb zo het idee dat ze dergelijke dingen wel in de release software hebben zitten. Tot op heden zijn alle “problemen” namelijk alleen gemeld met pre-release software op emulators. Niet echt iets om toen al wakker van te liggen net na aankondiging.
Dat hoop ik ook, maar als je alle marketing materiaal bekijkt lijkt het erop dat ze liever laten zien dat het scherm groot is (met een hapje erin) dan dat het scherm volledig convex is (met 2 kleine uitsteeksels).

Ik vrees dat Apple hier leuke marketing plaatjes verkiest boven kwaliteit, maar ik hoop dat ik ongelijk heb :) Verder super tof toestel hoor, maar ik heb ook nog een iPhone 7 dus ik heb ook nog geen rede om te upgraden los van het feit dat ik mijn innerlijke leegte vul met nieuwe gadgets

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 oktober 2017 11:56]

Ik denk dat het blijft. Dit wordt de nieuwe ronde homebutton icoon van de iPhone.
Ontwikkelaars van IOS apps kunnen kiezen. Of ze gebruiken de uiteindes of ze blijven binnen de safezone van Xcode zitten. Wanneer je in de safezone blijft ontwerpen heb je GEEN last van de inkepingen. Iedere developer weet dit onderhand wel. Wanneer een developer in de safezone blijft worden de inkepingen gewoon zwart waardoor je er nog minder last van hebt. Dit werkt zowel in staand als liggende positie.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 30 oktober 2017 13:07]

Als je met Xcode 9 werkt zie je in je main.storyboard zeg maar een safezone. Op de Viewcontroller zelf.

https://stackoverflow.com...2404/safe-area-of-xcode-9 Misschien heb je hier wat aan.
Ah ja die was me al opgevallen in een nieuw project. Handige feature :) Ik zal eens voor de lol de iPhone X simulator ook eens opstarten

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 oktober 2017 18:41]

Als FaceID echt mislukt, dan kunnen ze nog steeds terug natuurlijk, en FaceID schrappen of verbeteren voor de volgende release.
Maar ik neem aan dat ze het goed hebben getest. Hie wil je faceid zelf upgraden? 50000 dots ipv 30000? Kans van 1 op 2 miljoen ipv 1 op 1 miljoen?
Nee, zal eerder om snelheid gaan in een upgrade en dat staat los van de lens tech, eerder een snellere soc.
Maar.... de opvolger van de x of een x plus zou de truedepth camera ook wel eens kunnen gaan toepassen op de camera aan de achterkant om diepte, etc beter te meten voor AR of een verbeterde portret mode.
Maar we zullen het gaan zien.... ben benieuwd op 3 november.
Ming-Chi Kuo is een goed ingevoerde analist in de supply chain naar Foxconn toe. Doorgaans is zijn track record op het gebied van hardware erg goed, zie bijvoorbeeld dit verhaal: https://daringfireball.ne...ion_on_new_iphone_pricing. Zelfs de zaken die niet logisch zijn voor Apple (een 64/256GB configuratie voor de iPhone X) had hij goed.

Er is dus alle reden om aan te nemen dat dit klopt. Temeer ook omdat Apple al heeft gezegd dat FaceID de opvolger van TouchID is. TouchID komt niet terug in de iPhone X.
Laten we eerst maar eens kijken of die facial scanner wel goed werkt.
De enige demo die ik heb gezien was een total fail. Daarna niet 1 test meer gezien. Alleen maar beloftes en zoals altijd 'the proof is in the pudding'.

Vergeet niet dat Apple dit relatief hals over kop heeft geimplementeerd omdat de inline fingerprint niet lukte. Bewijs dat het hals over kop is geimplenteerd is het feit dat de leveranciers van de onderdelen niet aan de vraag kunnen voldoen omdat ze onvoldoende tijd hebben gehad zich hierop voor te bereiden. Aantallen waren al lang bekend bij apple.

Als het niet goed werkt heeft Apple een mega probleem omdat er geen alternatief is.
De enige demo die ik heb gezien was een total fail.
Hij werkte juist perfect. Ook TouchID vraagt standaard om je passcode na een x aantal geweigerde pogingen je vingerafdruk te scannen. Probleem is dat de gelockte demo telefoon door een hoop mensen die niet bij de telefoon hoorden bekeken was achter de schermen voordat hij hem ging demonstreren.

Als je je gelockte iPhone X eerst aan tien mensen laat zien voordat je hem gaat unlocken moet je ook je passcode handmatig invoeren.
Maar dat is dan toch juist een nadeel van deze methode? De kans dat je telefoon op tafel of je bureau ligt en dat er allerlei andere mensen voorbij komen waarbij ze gescand worden door FaceID is natuurlijk veel groter dan dat al die mensen hun vinger op de homeknop leggen. Ik zit met 2 collega's in een kantoor en we kijken regelmatig bij elkaar even mee. Telefoon ligt naast mijn scherm. Als dan iedere keer een scan gemaakt wordt omdat er iemand meekijkt op mijn scherm dan zit ik iedere keer weer mijn pincode in te voeren.

Ongeacht hoe goed de scanner werkt, is het wellicht hierdoor een stuk minder gebruikersvriendelijk.

Overigens weet niemand -behalve wat Apple medewerkers- hoe goed het werkt en dus ook hoe vaak hetgeen ik hier beschrijf voorkomt. Zowel qua kwaliteit van de scan als het aantal onbedoeld uitgevoerde scans. Uiteindelijk zal dit in de praktijk moeten blijken.
Deze technologie is zeer betrouwbaar? Welke technologie? Die Apple gebruikt?
We hebben gezien hoe goed het werkt? Verder nooit meer iets gezien.
Als het zo goed werkt als op die presentatie wordt het nog lachen.

Niemand weet of het werkt, hoe goed het werkt, of het gemakkelijk te hacken is en of het snel is? Niemand weet dat.

Maar volgens sommigen werkt het perfect. Ben benieuwd waar je dat op baseert.
FaceID is niet geschikt voor de carnaval. Iedereen draagt maskers of schminkt zijn of haar gezicht.
Allaaf 8)7

[Reactie gewijzigd door Vastelaovend89 op 30 oktober 2017 12:02]

TouchID ook niet als je een handschoen aan hebt of er zit verf aan :+
Een handschoen is niet handig om je bier vast te houden, maar ik begrijp je punt.
TouchID werkt ook niet goed als je hand onder het (condens van) bier zit.

Hoe dan ook, je hebt altijd je pin nog.
Jammer, dan kunnen we Touch ID wel vergeten denk ik. Face ID heb ik zelf nog niet getest maar ik denk dat we het gemak van Touch ID wel gaan missen als je je gezicht even niet kunt gebruiken/wilt gebruiker om je telefoon te ontgrendelen

[Reactie gewijzigd door axensir op 30 oktober 2017 14:20]