Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duitse leverancier presenteert Face ID-variant voor apparaten met Qualcomm-socs

Door , 48 reacties

Een Duitse toeleverancier heeft een systeem gepresenteerd voor biometrische authenticatie via een 3d-scan van het gezicht. Apple heeft zo'n systeem in de iPhone X. Het systeem van Jabil werkt met onder meer de Qualcomm Snapdragon 835 en 845.

Jabil 3D SensingDe toeleverancier, het Duitse Jabil Optics, levert de module met een infraroodcamera en dotprojector, net zoals de TrueDepth-camera in de iPhone X. De toeleverancier heeft opties voor het toevoegen van een reguliere rgb-camerasensor op de module. Ook zijn er opties voor het toevoegen van fisheye-lenzen.

De dotprojector kan in totaal iets meer dan 160.000 punten projecteren en werkt op een afstand tussen vijftig centimeter en vijf meter. De laser werkt op een golflengte van 825nm. De beeldhoek is 60 graden horizontaal en 45 graden verticaal.

De fisheye-lenzen zijn niet nodig voor biometrische authenticatie, maar de module is ook inzetbaar voor het scannen van ruimtes. Dat kan onder meer van pas komen bij integratie in vr-brillen. De module is compatibel met de smartphoneversies van de Snapdragon 660, 835 en de nog niet gepresenteerde 845, maar ook met de vr-versies van de 835 en 845. De vr-versies bevatten geen ingebouwd modem.

Daarnaast is de module ook bruikbaar voor het inschatten van diepte op een foto, waarmee fabrikanten software kunnen maken om de achtergrond te blurren. Dat gebeurt nu vaak met een tweede camera, maar die methode blijkt veelal niet vlekkeloos te werken, waardoor de software op de foto bijvoorbeeld haren of oren ook vervaagt. Het is onbekend of het met dit systeem wel foutloos zou functioneren.

Jabil claimt dat het systeem klaar is voor massaproductie, al is het onbekend of het deals heeft gesloten met bekende smartphonemakers. Jabil Optics is een Duitse divisie van het Amerikaanse concern Jabil, dat elektronische apparatuur produceert voor diverse industrieën.

Terugkijken: videoreview iPhone X

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-11-2017 • 10:30

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Daarnaast is de module ook bruikbaar voor het inschatten van diepte op een foto, waarmee fabrikanten software kunnen maken om de achtergrond te blurren.
Ik zie toch veel praktischere mogelijkheden met deze module.

Zo zijn er al apps die de oppervlakte van een muur kunnen opmeten met behulp van een kunstmatige meetrol.

Het is helemaal ideaal als je hiermee een stap verder gaat en bijvoorbeeld binnen een paar seconden meteen de totale oppervlakte van een ruimte of object kan scannen, om maar een voorbeeld te geven.

[Reactie gewijzigd door PerfektOne op 14 november 2017 10:36]

Dat is ook waarom ik zo enthousiast word van Google's Tango project. Zeer veel toepassingen als het goed en snel werkt.
Met Apple ARKit kan dit al. Er zijn meerdere apps te vinden in de Store waarmee je bijvoorbeeld digitaal afstanden kan meten.
ja Google tango bestaal al 3 jaar, Apple ARkit komt net om de hoek kijken, zou beetje raar zijn als ze SDK niet kon werken met SLAM. wat overigens ook al in de Vuforia SDK en Metaio SDK kon. Apple brengt niks nieuws, waar google tango je de telefoon letterlijk en figuurlijk zijn omgeving kan laten begrijpen. dit allemaal door de extra sensoren.

https://www.youtube.com/watch?v=YulYq5P3heo

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 14 november 2017 13:03]

Verschil dat ARKit wijd word gebruikt door developers en door miljoenen mensen kan worden gebruikt. Tango word maar door 3 of 4 telefoons ondersteund en word vrijwel niet gebruikt. Je hoort niemand over Tango of Vuforia. Waarbij Vuforia ook nog eens hartstikke duur is. De Free version is zwaar gelimiteerd en heeft geen native ondersteuning voor iOS, Android of Windows. En als je ios/Android en Windows ondersteuning wilt maken MOET je 500 euro neertikken. En als het voor commercieel gebruik is dan moet je een Pro licentie nemen die zo duur is dat ze de prijs niet eens op de website durven te publiceren. ARKit is 100 procent gratis en word niet gelimiteerd door allemaal vreemde grapjes.

Apple heeft 2 dingen gedaan met ARKit. Ze hebben een goed AR platform ontwikkeld dat door miljoenen mensen gebruikt kan worden en 2 ze hebben AR naar developers gebracht zonder allemaal vreemde omwegen of verborgen kosten.

Dat is een van de redenen waarom wij ARKit gebruiken en Vuforia links laten liggen. ARKit is Native, Native programmeertaal en t heeft zichzelf bewezen. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos.

Dus Apple heeft wel degelijk wat nieuws gedaan.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 14 november 2017 13:43]

De meeste apps in de play store zijn anders toch wel door Vuforia gemaakt, en als developer onderschat je denk ik hoeveel applicaties op Vuforia leunen. De meeste daydream applicaties worden ook in Vuforia gebouwd puur omdat Vuforia met SLAM komt. Zonder SLAM kan je niet veel in AR

Dat je voor Vuforia moet betalen is wel een beetje logisch, het ondersteund de meeste Qualcomm technologieën en veel meer als wat ARKIT nu kan. Het is ook een stuk stabieler als ARKit (qua tracking). ARKit kan je alleen op Apple gebruikten terwijl Vuforia cross platform is.

Vuforia is ook met Unity te gebruiken dus en dat kan ook weer door miljoenen developers gebruikt worden en daardoor gaat je laatste argument niet op. Enigste wat ARKIT is gratis, maar alles wat het kan konden andere SDK'S al
OKe mijn excuses dat wist ik niet. Maar neemt niet weg dat je over Vuforia tegenwoordig nooit iets hoort. ARKit werd ook op Tweakers niet met Vuforia maar met Tango vergeleken. Ik ken ook bijna geen enkele developer die Vuforia gebruikt en spreek best veel AR Developers dus vandaar. Ook AR bijeenkomsten hoor je ze echt nooit over Vuforia. Ik zeg niet dat Vuforia slecht is, in tegendeel.

Dat neemt niet weg dat de licenties nergens op slaan. Betaal je 500 euro voor een licentie en je mag er geen commercieel gebruik van maken. Wil je wel commercieel gebruik maken moet je contact opnemen en hoogstwaarschijnlijk per aankoop betalen.

ARKit is ook te gebruiken met Unity waardoor miljoenen developers ook ARKit kunnen gebruiken. Dus ook dat argument gaat niet op. Waar onder andere de Ikea App is gebouwd met Unity en ARKit en Arqua is bijvoorbeeld ook gebouwd met Unity en ARKit.

Enige argument waar je gelijk hebt is dat ARKit Apple Only is. Net zoals Tango en ARCore Android only zijn.

Hmmm misschien dat ik binnenkort eens een tutorial serie over Vuforia en Unity ga opnemen. Bedankt voor het idee <3. Zullen mensen vast interessant vinden. Dankjewel voor t idee.
https://rubygarage.org/bl...ented-reality-mobile-apps

vuforia word als eerste genoemd, en heeft ook de meeste opties (naast ARkit).

ook heeft Vuforia de mogelijkheid om Cloud based applicaties te bouwen. dit geeft je de mogelijkheid om apps per locatie te deployen, en veel meer vrijheid qua het developen van de app. want de app hoeft dan niet gedownload te worden. het gebruikt markers die in de cloud geplaatst worden en de cloud is natuurlijk niet gratis.

je maakt een hele grote fundamentele fout, namelijk dat unity een Game engine is. Unity gebruik je om je spelwerelden etc te maken, maar is niet platform afhankelijk. dat hangt namelijk af van de SDK die gebruikt word. Vuforia is cross platform Software development Kit (SDK), ARkit werkt alleen op IOS.

Tango en ARcore zijn niet Android Only omdat ARcore namelijk ook in de Chrome browser werkt. die aangepaste chrome (of eigenlijk een Javascript API) kan je downloaden voor (Android, Ios)

https://developers.google.com/ar/develop/web/getting-started.

het verschil tussen ARkit en ARcore en Vuforia Kudan etc is dat ARkit IOS only is de rest is allemaal cross platform.

met ARcore kan je een ios applicatie maken (met Xamarin natuurlijk) en unity of unreal engine en/of visual studio. ARkit kan geen Android compilen, omdat het gericht is op IOS.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 14 november 2017 15:04]

Het idee van tango is inderdaad interessant alleen is/zijn er maar1? (iig maar enkele) product(en) uitgekomen die Tango ondersteunden. Het vereist zoveel extra dat het voor de meeste fabrikanten niet interessant was en er zijn dan ook amper producten met Tango in die vorm uitgekomen.
Het zijn maar 3 sensoren extra die vereist worden, maar dat was niet de voornaamste reden. Google glass was ook zo een product wat te vroeg voor zijn tijd uitgekomen was, nu ook Tango.

Tango werkt namelijk middels IR, time of flight camera en een fisheye motion camera.

Nu apple inzet op AR Gaat de rest van de markt mee, maar dit is natuurlijk niet een nieuw concept. Daydream is ook zo iets wat een langzame start heeft gekregen puur omdat nog niet iedereen het nut ervan inziet.

En als je maar de sensoren gaat kijken die Tango gebruikt, zijn dat ook geen Sensoren die fabrikanten niet eerder in hun telefoons gestopt heeft. De Ir scanner, en fisheye lens zijn beide sensoren die eerder gebruikt zijn.

Google mist de marketing om het groot te maken, anders was het wel van de grond af gekomen zoals assistent van de grond gekomen is. Maar dit zit niet het eerste project zijn die Google na een tijdje stil legt.

Niet alleen is Tango interessanter, het is ook nauwkeuriger.

Een leuk voorbeeld is dat een developed 6dof Met de s8 in daydream heeft werkend gekregen door arcore en daydream te combineren. Als Tango en daydream nu gecombineerd konden worden, hadden HTC Oculus, en alle mixed reality brillen die net uitgekomen zijn een groot probleem (qua gameplay niet qua graphics)
Klopt maar Tango is weer erg specifiek, je moet een bepaalde telefoon hebben die niet iedereen heeft. Daarnaast is het ook niet echt stabiel. Zoals gebruikelijk doet Apple niet direct iets nieuws (net als met FaceID) maar doen ze het wel weer goed/gemakkelijk voor de gebruiker. AR kit is gemakkelijk bruikbaar voor developers en zit ook standaard in iOS en daarmee op al miljoenen telefoons. Dat het een goede stap is blijkt ook wel aangezien Google nu ARCore in Android heeft zitten, waarbij Google dezelfde weg in gaat en het AR gebeuren ook is gesimplificeerd.

[Reactie gewijzigd door Hordo op 14 november 2017 13:29]

makkelijk zijn is objectief, het zal voor de ene developer makkelijker gaan als de ander maar hoeft niet.

Tango is veel stabieler als ARKIT, ook is het veel nauwkeurig. ARkit geeft je estimates, waar google tango je op de inch dingen kan meten. dit komt onder andere door de Time of Flight camera die gebruikt word en de Fish eye motion camera. ARkit zit standaard in IOS omdat het alleen voor IOS gemaakt is. ARcore zit in android, maar kan ook op windows IOS en in chrome gebruikt worden. dus de target van ARcore is een heel stuk meer, als alleen IOS toestellen. al moet ik toegeven dat er veel ios toestellen in het wild zijn, zijner denk ik tcoh een stuk meer Android en windows apparaten in het wild.
Apple brengt niks nieuws
Dat hoeft ook helemaal niet. Apple legt simpelweg uit hoe je een bepaalde technologische doorbraak op een bepaalde manier toepast waardoor zowel de consument als de ontwikkelaar tegelijk soms met leveranciers waarop ze leunen (de muziekindustrie, telecomproviders) precies op het goede moment zonder barrières er gebruik van kunnen maken. En dat voorbeeld kan dan gekopieerd worden. Kijk naar ARCore bijvoorbeeld. Jammer genoeg ook nog niet heel sterk ondersteund nog doordat Android telefoons niet massaal updates krijgen maar wel een stuk simpeler voor de ontwikkelaar én de consument.

Een iTunes-achtige deal maken met de platenbonzen was voor andere partijen veel makkelijker nadat er één Apple over de brug was. Doordrukken van nieuwe SIM-standaarden, dat waren tien jaar geleden nog van die gigantische plastic dingen. Nu weer met een digitale SIM-kopie van je telefoon voor smartwatches, waar je voorheen nog vaak een tweede SIM-kaart voor moest kopen. Vroeger wat betreft de GUI voor personal computers. Natuurlijk bestond de Alto al. Kon jij hem kopen? Of had je vader er van gehoord? Telefoons met touch screens bestonden ook al voor de iPhone maar waren nog niet erg prettig in het gebruik en leken meer op het oude Windows paradigma waarbij de muisklik door een vinger was vervangen.

Het gaat om het geheel, de manier waarop technologie in al zijn aspecten toegepast wordt tot één nuttig geheel. Daar is Apple pionier in. En je ziet ook altijd dat de aanpak van Apple gevolgd wordt op dat soort vlakken.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 14 november 2017 16:43]

Je bedoeld hetgeen wat Apple doet met ARKit? Apple’s camera op de iPhone en iPad pro’s kunnen dit bijvoorbeeld ook. Die kunnen met apps ook oppervlakte en lengte en breedte opmeten. Volgens mij heet de app roomscan pro. Deze app is gebouwd rond ARKit en die heeft deze functies ook.

https://m.youtube.com/watch?v=iw9MPZoPqCQ

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 14 november 2017 10:49]

Ziet er gaaf uit en is een mooie toepassing. Als ik wat reviews bekijk is het meer een middel om snel een blauwdruk te krijgen van een ruimte, maar het kan nog niet gebruikt worden voor specifieke afmetingen.

Zo meldt cnet.com het volgende;
Still, RoomScan doesn't claim to be ultraprecise: the app calculates to the nearest half a foot, so you'll still need a tape measure if you want exacting figures.
https://www.cnet.com/news...ns-just-by-tapping-walls/
kon Google Tango ook al, zo ook Vuforia. die zijn beide 3 en 5 jaar oud.
En waren niet in staat om gebruikers, ontwikkelaars noch fabrikanten aan zich te binden.
Of we kunnen gewoon nog de hele fijne vingerafdrukscanner blijven gebruiken, waar nooit iemand een probleem mee heeft gehad. Ik zie de scanner volgend jaar liever onder se display verdwijnen dan dat android telefoons op een face id kloon overstappen. Mocht het gebeuren, doe dan allebei.
Ik kan me anders nog herinneren hoe de iPhone 5s door Android gebruikers werd afgemaakt omdat hij een vingerafdruk scanner had. Dus jawel. Er waren mensen die problemen hebben gehad met een vingerafdrukscanner
Vrijwel ieder gerucht over de iPhone 5s die toentertijd op tweakers verscheen. Ga maar scrollen door de 3000 plus reacties rn je zal ze vanzelf tegenkomen.

Grootste ding waar toen over geklaagd werd door deze gebruikers was dat je vingerafdruk bij Apple terecht kwam. De wereld was te klein maar toen Android fabrikanten eindelijk ook met een touchId alternatief kwamen was het opeens geen probleem meer. Gewoon niet iedereen zat toen op een vingerafdrukscanner te wachten.

En dat is logisch. Mensen klagen graag.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 14 november 2017 11:03]

Maar van Tweakers mag je toch wel wat meer enthousiasme voor nieuwe dingen verwachten. Ongeacht of die goed werken en nuttig zijn. Het is maar goed dat we voor innovatie in Nederland niet afhankelijk zijn van de tweakers community.
Apple gebruikers zaten android toestellen af te kraken omdat de scanner op de achterkant staat en dus toestel op moeten pakken om te scannen .
En nu moeten me ze het zelfde doen met iphone X is het geen probleem meer.
Je hoeft hem helemaal niet op te pakken, beetje overheen leunen werkt ook, en je hoeft er echt niet zoals bij Samsung recht boven te hangen, beetje in de buurt is genoeg. De hoek mag groter en wat ik persoonlijk bijzonder vind is dat hij landscape niet "snapt". Als de telefoon ten opzichte van je gezicht op z'n kant zit moet je ook je hoofd kantelen :')

Hoe dan ook, ik vind het niet vervelender dan de onnatuurlijke hoek die ik moest maken met m'n duim om op tafel te scannen.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 14 november 2017 11:34]

Over het feit dat je hem moet oppakken klagen ook Apple gebruikers hoor (niet iedereen) en vingerafdrukscanner aan de achterkant vind ik persoonlijk ook moet fijn.
Tuurlijk je ook android gebruikers die daar geen problemen me hadden en bij de iPhone X ook niet.
Maar dat verandert de punt niet wat hij aan stipt.
http://bgr.com/2017/11/07...rks-on-table-desk-how-to/

Dat ligt er net aan hoe je FaceID opzet. Wij hebben dit artikel hierboven getest en faceID is gewoon in staat om op tafel te blijven liggen en te ontgrendelen wanneer het je gezicht ziet. EN als je het opzet zoals hierboven kan je dus ontgrendelen wanneer hij op tafel ligt en ontgrendelen wanneer je hem vast hebt.

Nu creëer je een probleem om te kunnen reageren op mijn comment. Terwijl ik daarentegen wel de waarheid spreek.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 14 november 2017 11:36]

Now, set up Face ID again just like you did when you first got your iPhone X, but hold it at waist or stomach level 8)7
Dus je quote 1 zinnetje eruit om het niet helemaal te hoeven lezen. Dit artikel bewijst dat je ongelijk hebt. punt.
ik zeg ook niet dat het raar is...want zoals jij al zegt heeft apple ook van android profijt gehad zoals notificatie center en de togels. :)
Oh hoeveel bronnen wil je hebben? Lees voor de grap de comments hier maar eens: nieuws: Apple presenteert twee nieuwe iPhones. Of dit: http://www.businessinside...ernational=true&r=US&IR=T. Toen TouchID uitkwam was lang niet iedereen overtuigd.

Het is grappig hoe snel mensen vergeten zijn dat de vingerafdrukscanner door veel mensen werd afgedaan als een gimmick en mensen zelfs de pattern-unlock beter vonden. Nu, 4 jaar later slechts, is men gewend aan de vingerafdrukscanner op android-telefoons en apple switched naar FaceID en hop, een aantal mensen op de achterste poten dat de vingerafdrukscanner beter is.
Het valt best mee met de negativiteit op de fingerprint scanner in het Tweakers nieuwsbericht die je linkt hoor. Weinig negativiteit, wel discussie over hoeveel veiliger het is ten opzichte van een pin/pattern maar daar is niks mis mee.

Dus door veel mensen werd afgedaan? Valt allemaal best wel mee, kritisch op bepaalde punten misschien, maar dat is alleen maar goed (daarvoor zitten we toch op Tweakers?)
Valt wel mee? Dan lees je het niet. Er zijn meerdere mensen die de afwezigheid van TouchID op de iPhone 5C nota bene als voordeel benoemen. Ik zeg ook niet dat mensen vervielen in burgerlijke ongehoorzaamheid en volkswoede, maar de discussie rondom FaceID nu is heel erg vergelijkbaar met TouchID toen. "Wil ik niet", "onveilig", "Onhandig", "Traag". Beveiligingsbedrijven die manieren vinden om het te spoofen. Noem maar op. Ik kan me dat nog levendig herinneren, omdat ik als voorstander van de vingerafdrukscanner die discussie regelmatig moest voeren. Nu ben ik ook voorstander van FaceID (in tegenstelling tot de scanner achterop) en heb ik die discussie wederom regelmatig.

(n.b. ik was prima content geweest met een vingerafdrukscanner in het scherm of in de home-button, maar snap dat de "bezel-less"-trend alleen kan doorzetten als de scanner aan de voorkant verdwijnt.)
Tja, mijn 5X heeft de vingerafdruksensor midden achterop, en dat betekent dat mijn telefoon aangaat en unlockt terwijl ik heb uit mijn broekzak haal. Dat vind ik wel erg handig, met face unlockt moet ik hem dan daarna nog even een beetje stilhouden voor m'n gezicht voor ik verder kan. Toch weer een loze handeling erbij...
Of we kunnen gewoon nog de hele fijne vingerafdrukscanner blijven gebruiken, waar nooit iemand een probleem mee heeft gehad. Ik zie de scanner volgend jaar liever onder se display verdwijnen dan dat android telefoons op een face id kloon overstappen. Mocht het gebeuren, doe dan allebei.
Jij hebt FaceID al veel ervaring met FaceID begrijip ik? Ik nu zo'n ruime week, en als ik nu moet kiezen voor TouchID of FaceID zou ik nogmaals voor FaceID gaan. In de praktijk is dit nog veel handiger(lees: je merkt het niet eens) dan TouchID.

[Reactie gewijzigd door wesleytjuh op 14 november 2017 11:20]

Dat ben ik grotendeels met je eens (hier ook sinds de 3e de X) maar er zijn wel momenten dat het weigert. Als ik in bed nog even lees lig ik half op m'n kussen, dat faalt meestal. Als ik er niet aan denk (omdat ik vergeet dat ik gescand moet worden... je went er inderdaad aan dat het "gewoon" werkt) en aan m'n neus krab tijdens het unlocked faalt het natuurlijk, en als ik net wakker ben moet ik vrij bewust aangeven dat ik naar em kijk.

Los daarvan, TouchID op m'n 6+ had ook genoeg momenten dat hij niet werkte. Ik klus veel, en met vuile h handen kon ik dat wel vergeten. Da's met FaceID weer nooit een issue. Met natte handen (of tel/regen) is FaceID ook beter. Wat Ruw ER ook zegt, de bank of andere apps die tussendoor verifiëren gaat veel sneller, maar anderszins iets trager. Niet problematisch naar mijn mening, of je leest toch notificaties even, of het is nog altijd snel zat. Maar wel iets trager unlocked, dat is gewoon zo.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 14 november 2017 11:06]

Precies, na klussen kon je het wel vergeten. Net als wanneer je je handen net hebt gewassen of klamme handen hebt. Ik merk dat FaceID nog steeds elke dag steeds beter wordt. Bijvoorbeeld je telefoon unlocken terwijl je je tanden poetst gaat in de 1e instantie niet, na 1x de code in te voeren weet FaceID van die situatie en lukt het wél elke keer. In bed wanneer je half op een kussen ligt of wanneer je net wakker bent herken ik wel inderdaad, wellicht wordt dat nog beter in een software update.

@Ruw ER Het mooie van de Reviews is dat ze enkel kijken naar snelheid, waar FaceID trager is, maar dat zegt nog niks over hoe je het als gebruiker ervaart. Vandaar dat ik vroeg naar jouw persoonlijke ervaring met FaceID. Na een aantal dagen werkt het naar mijn mening veel fijner dan TouchID, je hoeft simpelweg nooit meer je vinger te positioneren op de homeknop, wat toch altijd een handeling was. De gebruikerservaring is voor mij belangrijker dan wat een aantal getalletjes zeggen over de snelheid.

[Reactie gewijzigd door wesleytjuh op 14 november 2017 11:21]

Dat ben ik grotendeels met je eens (hier ook sinds de 3e de X) maar er zijn wel momenten dat het weigert. Als ik in bed nog even lees lig ik half op m'n kussen, dat faalt meestal.
Als ik een half uur in bad heb gelegen werkt touch-id ook niet. En als ik met een halfslaperige kop een PIN code probeer in te toetsen zit ik er ook wel eens naast.
Weet ik, ik ben netto ook zeer tevreden met FaceID. Maar als je hier alleen maar lyrisch bent wordt je fanboy genoemd, dus ik geef ook aan dat er situaties zijn waarin TouchID handiger was. Alles bij elkaar vind ik het fijner, ik merk ook dat ik m'n telefoon minder laag vast heb (want hoef niet met m'n duim onderin te kunnen komen) waardoor het hoge scherm geen probleem vormt, bij de Plus was de spagaat nogal onhandig. De nieuwe gebaren voor bediening wennen heel snel, wat nog het langste duurde was de verplaatsing van het control center (die zat er ver ingesleten) maar de nieuwe plek is eigenlijk gewoon beter, aangezien veel apps ook swipe-from-bottom gebaren hadden en die zaten elkaar nog wel eens in de weg (voorbeeld: Waze).
Ik heb mijn mening gebaseerd op gebruikerservaringen. Volgens tweakers en gsmarena is touch id van de iphone 8 duidelijk sneller. En mr mobile heeft een leuk filmpje op youtube staan waar in hij het tijdverschil laat zien tussen in je iphone 8 en je iphone x komen als deze op tafel liggen. Verschil is heel groot en de x dient opgepakt te worden. Ook is het volgens mr mobile niet mogelijk als je staat even snel je telefoon uit je zak te halen en even 1 ding snel te doen, aangezien je de x eerst voor je gezicht moet houden.

De enige manier waar face id duidelijk superieur is, is apps die een vingerafdruk/face id vragen om in te loggen. Je kijkt dan toch al naar de telefoon, en hoeft niet met je vinger weer naar de scanner te bewegen.
Touch ID was in het begin ook niet zo enorm snel. Misschien moeten ze eens een vergelijking doen tussen de eerste versie van TouchID en FaceID?

Maar dat maakt allemaal niet uit. FaceID is een veel superieure functionaliteit zoals je zelf al aangeeft. Het kan continue de gebruiker valideren en op basis daarvan content tonen. Het idee van notificaties waarbij meer informatie getoond wordt zodra de gebruiker gevalideerd is vind ik enorm slim... Niemand hoeft de inhoud te doen als mijn telefoon op tafel ligt tot ik hem oppak. Daarnaast kunnen bank apps en vertrouwelijke gegevens naadloos benaderd worden zonder dat ik handelingen hoef te verrichten.
Spreek voor jezelf...ik heb dankzij eczeem geen goede vingerafdrukken dus voor mij werken die dingen helemaal niet.
Maar nu nog de vraag hoe het met firmware en software zit. Hardware maken is een ding, maar het moet ook goed integreren en functioneren, en daar gaat het nog wel eens mis.
Kijk het tis allemaal wel grappig die face unlocks, maar voor de veiligheid hoef je het niet te doen. En daarnaast het niet echt de meest bijzondere techniek. Kijk maar naar iris scanners, vind ik veel leuker en is veiliger. En als ze dat nu eens verbeteren zodat het ook beter werkt met brillen ben ik verkocht.
Dus ja, face id, ja grappig maar niet echt baanbrekend.
Het komt dit maal van Apple en dan is het baanbrekend en wereldnieuws.
Wireless chargen vonden vele Apple users hier bullshit en onzinning maar nu hoor je daar maar weinig mensen over.
Zelfde als met grotere schermen 5 jaar geleden, vonden ze maar koelkasten.
Zelfde met waterproofing, zo van 'ik ga er niet mee zwemmen'
Zelfde met NFC, zelfde met Oled, was allemaal maar onzin, en ga zo maar door.

FaceID is niks nieuws. Gewoon unlocken middels biometrie en dit maal niet met een fingerprint.
Dat ze waarschijnlijk wel de beste facial recognition methode hebben zal een feit zijn maar dat maakt het niet nieuw ofzo.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*