Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Qualcomm onthult details Snapdragon 845-soc

Qualcomm heeft de details onthuld van zijn Snapdragon 845-soc. Volgens de chipontwerper is de gpu in de 845 30 procent sneller dan in de 835, waardoor hij in vr-systemen twee displays met een resolutie van 2400x2400 pixels met 120Hz kan aansturen.

Qualcomm laat Samsung de 845 maken op de tweede generatie van het 10nm-procedé, claimt de processorontwerper. Het Amerikaanse bedrijf noemt de processorkernen Kryo 385, maar het gaat vermoedelijk om aangepaste ARM Cortex A75-kernen. Qualcomm gebruikt in plaats van big.LITTLE namelijk DynamIQ, en dat is alleen mogelijk met Cortex A75 en A53. Daarmee is het de eerste bekende soc die DynamIQ implementeert. Met DynamIQ is het mogelijk om alle kernen van een soc te combineren in hetzelfde cluster, ook als ze verschillen in microarchitectuur en wat ze vragen van de accu.

De vier grotere processorkernen kunnen kloksnelheden halen tot 2,8GHz, terwijl de kleinere tot 1,8GHz kunnen komen. De acht processorkenen delen 2MB aan L3-cache, iets dat alleen met DynamIQ mogelijk is. Elke kern heeft wel eigen L2-cache.

De gpu is een Adreno 630, wat volgens Qualcomm leidt tot 30 procent krachtigere gpu of bij dezelfde taken 30 procent minder stroomverbruik. De gpu kan twee schermen aansturen met 120Hz met een resolutie van 2400x2400 pixels, iets dat goed van pas komt bij vr-systemen. Vr-systemen hebben nu nog een lagere resolutie van bijvoorbeeld 1440x1400 pixels per oog.

De isp is een Spectra 280 en die kan video's maken op 4k-resolutie met 60fps en hdr. De iPhone 8, 8 Plus en X met Apples eigen A11-soc kunnen ook al 4k-video's maken op 60fps, maar er is nog geen Android-telefoon met die mogelijkheid. Slow-motion is mogelijk met 240fps op 1080p of 480fps op 720p.

Het modem is, zoals eerder bekend was, een X20. Die maakt downloadsnelheden mogelijk tot 1,2Gbit/s, dankzij de mogelijkheid van carrier aggregation op 5x20MHz. Het X16-modem in de Snapdragon 835 kan dat op 3x20MHz.

De Snapdragon 845 moet vanaf begin volgend jaar in smartphones verschijnen. Xiaomi heeft bevestigd de soc te gebruiken in de Mi 7, maar het is te verwachten dat fabrikanten als Sony, HTC en LG de soc ook zullen toepassen in hun high-end modellen. Daarnaast denkt de processorontwerper dat de soc zal verschijnen in vr-headsets en laptops.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-12-2017 • 07:06

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
En hoe verhoudt zich dit tot het nieuwe ontwerp van Apple?
Als we geekbench mogen geloven was de 835 gelijk aan de A10 en zal de 845 met 25% meer performance ernstig achterlopen achter den A11 (7500 theoretisch voor de 845 en boven de 10.000 voor A11)
Toch zou ik persoonlijk geneigd zijn om naar de single thread performance resultaten kijken om te vergelijken. In de meeste applicaties op een smartphone qua responsiviteit verwacht ik dat dat toch de voornaamste limiterende factor is, in plaats van dat alle cores aan het werk gezet zullen worden de hele tijd. En daar zie je dat de cores van Apple 2x de performance halen van die van een Snapdragon 835. Apple is qua single thread ARM performance gewoon heer en meester en heeft een enorm geavanceerd core design. Ik verwacht eigenlijk zelfs dat hun single-thread performance beter is dan de recentelijk aangekondigde ARM server/HPC CPUs (ThunderX2 en Centriq bijvoorbeeld). Als je de A11 op 2.4 GHz vergelijkt met een Kaby Lake i7 op 2.4 GHz dan zie je dat Apple zelfs Intel matched op single thread performance bij dezelfde kloksnelheid - al kan Intel natuurlijk hun cores nog veel hoger clocken in desktop en server omgevingen. Als je naar de Snapdragon 835 op 1.9GHz kijkt, dan zie je dat die qua single thread performance iets van 30% boven de Atom C3538 op 2.1 GHz ligt, dus qua single thread performance meer aan dat eind van het spectrum zit dan waar de A11 en Kaby Lake zitten. Natuurlijk zeggen al deze cijfers weinig over de energie efficientie, en dat is uiteraard ook heel erg belangrijk binnen de mobiele markt.
Realistisch gezien zit de A11 ergens tussen een i3 en i5 in maar het hangt heel erg van de workload af. Maar goed, Intel heeft ook écht liggen pitten de laatste jaren.
Single core performance maakt ook niet veel uit voor responsiveness. Zo zijn er meerdere videos die laten zien dat een 1+ 5t apps sneller laad (en dus meer responsive is) dan de iphone x
Dat hangt natuurlijk af van de apps, geheugen en opslag snelheid. Als je andere apps vergelijk (en dat doe je per definitie daar je niet dezelfde code kunt draaien op iPhone en Android telefoons) dan zegt het al weinig. En dan hebben Android telefoons vaak meer ram en Linux cached flink dus dat zal wel uitmaken - betekend niet dat de 'runtime' prestaties niet gewoon 50% zijn.

Ik hoor van ontwikkelaars dat een Android zo langzaam is dat ze sommige features gewoon niet inbouwen, of flink afkappen - een Galaxy S7 had moeite om 15 frames/sec te halen met het herkennen van een of ander object met de camera terwijl de iPhone 7 60 fps met vingers in de neus deed. Tja.

Ik vind het vooral jammer dat je de Apple SOC's niet apart kunt kopen, ik zou er erg graag 1 hebben in een lichte en energie zuinige laptop. Beter dan een Snapdragon 845 ;-)

Maar ik zou het niet in een Macbook willen, trouwens, Apple hardware komt mijn huis niet in (te duur en vooral te gesloten).
Een échte tweaker "mag" geekbench niet geloven ;)
Als tweaker kan je soc performance ook niet meten. Te veel variabelen die je niet kan elimineren.
Een échte tweaker "mag" geekbench niet geloven ;)
Ik zou liever zeggen; Een échte tweaker weet een Geekbench score op zijn waarde te schatten, en begrijpt wat de limitaties er van zijn. Sterker nog, van wat voor willekeurige benchmark dan ook. Want er is maar een ding absoluut zeker bij alle benchmarks en wat ze doen; benchmarks zijn goed in het meten hoe goed een systeem is in het draaien van benchmarks ;) In alle andere gevallen zal je kritisch moeten evalueren wat er gemeten wordt en hoe, en hoe dat van toepassing zal zijn in je verwachte gebruik scenario. Een alles omvattende "gouden" benchmark waarmee je dingen "eerlijk" kan vergelijken bestaat niet, en is in feite technisch onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Squee op 7 december 2017 13:32]

Een échte tweaker schrijft zelf een Tweakbench?
In assembly, zodat je ook de compiler uitsluit?
Jammer dat men Geekbench niet gelooft als die zegt dat de A11 bruut snel is, maar ze niet met betere/andere meetmethoden komen die met harde cijfers aantonen dat de A11 dat niet is...
Geekbench is niet echt een goede vergelijking die score is louter cpu (dus niet de soc zelf noch enige real life performance) daarbij : "Apple can afford to make its SoCs more expensive and recoup the money in the iPhone's final retail price. ARM and Qualcomm can't."

https://www.androidauthor...mms-gary-explains-802738/
Ik denk dat je de bevindingen van de volgende tweakers in deze discussie uit het vorige nieuwsbericht over deze SoC het beste eens kan lezen.

GeekBench is gewoon geen goede benchmark als het gaat om dergelijke chips. Een aantal aangehaalde feiten in die discussie scheppen een heel erg duidelijk beeld over hoe GeekBench bij deze SoC's niet de juiste manier van het benchen is.

Ik ben verder erg benieuwd naar de hitteproductie van deze SoC. Ik heb nu de Sony Xperia Z5 Premium met een al zeer snelle Snapdragon 820. Maar dat is wel een ontzettende heethoofd, waardoor de SoC bij vrijwel iedere keer dat het scherm aangezet wordt, deze gaat "Thermal Throttle" -en. De potentie van die SoC kan dus absoluut niet goed worden benut.
In absolute rekenkracht zullen ze er waarschijnlijk niet aan komen, maar boeit dat? Volgens mij gaat het om de gebruikservaring en hoe soepel de software op het ding draait, daar zijn ze al lang snel genoeg voor en de Pixel laat zien dat de rest hun software gewoon minder goed op orde heeft. Meer rekenkracht is een lapmiddel voor een probleem dat je anders moet oplossen. Hoewel m'n A11 ding perfect draait heb ik nou niet het idee dat hij schokkend veel sneller is dan de A10 van m'n vader. Volgens mij komt dat ook deels door de storage, een 256GB versie is geloof ik door de manier waarop NAND werkt een stuk sneller dan de 64GB versie. Maar ja, ik vond hem al duur zat :')

Software van Apple is gewoon veel beter geoptimaliseerd, dat is de kern van de zaak.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 7 december 2017 08:28]

De Pixel laat zien dat Google Android optimaliseert voor zijn eigen devices. En dat andere fabrikanten het maar moeten doen met de Android zoals die is vrijgegeven. Nokia laat zien dat ze met een “kale Android” ook een snel en stabiel toestel kunnen maken, en Samsung laat zien dat je met goeie specificaties alsnog vertragingen/vastlopers/niet uitgewerkte functies kan uitbrengen.

Zolang Android meerdere SoC’s moet ondersteunen is het juist fijn dat de SoC steeds sneller word, daarmee kan Android namelijk sneller worden. Optimalisatie vanuit het Android Project (lees: Google) voor andere fabrikanten zal niet zo snel gebeuren, dus moeten de fabrikanten het van de SoC hebben.
Je spreekt jezelf tegen hier, natuurlijk optimaliseert Google Android voor de Pixel. En Nokia dus blijkbaar ook. Wat anderen niet. En dat is dan de fout van Google? Google moet een open besturingssyteem voor ieder individueel toestel optimaliseren, die service is op de een of andere manier inbegrepen bij het gratis beschikbaar stellen van het OS?

Android is gewoon een besturingssysteem, en het is nog graties ook. Bedrijven kunnen of een hele zwik doekoe tegen een eigen OS aangooien (wat toch weer faalt, is de ervaring) of ze kunnen van dat geld Android goed ondersteunen. Zoals ik het zie kiezen veel bedrijven voor winstmaximalisatie door te zeggen dat Android gratis is, da's mooi, dan kost dat weinig moeite. Vergeet updates en optimalisatie, want dat kost winst en lijkt geen impact te hebben op de verkopen.

De consument mag kiezen, en vooralsnog komt het erop neer dat mensen die een soepele ervaring en goede ondersteuning willen hebben die langer duurt dan de eerste paar maanden veelal overstappen naar Apples. Men zegt wel dat de socs snel genoeg zijn om langer mee te gaan, maar de softwareondersteuning gaat niet lang genoeg mee. Balletje ligt evengoed bij Qualcomm als een Samsung of Google, maar de "premium ondersteuning van wel 3 jaar!!1![/i]" die je bij een Pixel krijgt is hilarisch. Ja het is meer dan de meeste Android toestellen, maar daar is ook alles mee gezegd. Als die hardware zo fantastisch is, waarom gaan ze dan niet "gewoon" even lang mee als iPhones? Qualcomm heeft niet genoeg geld voor langetermijnondersteuning van drivers. Ze vinden het te belangrijk om dure rechtszaken te voeren die ze financieel helemaal niet kunnen trekken en ze lopen leeg. Ja in alle eerlijkheid kun je de schuld daarvan elders neerleggen, maar de reden voor al deze zaken tegen QC is niet geheel ongegrond. Ondersteuning gaat als eerste nóg verder lijden onder het geldgebrek en zo ongeveer de enige partij die daar (geef het nog een jaartje...) totaal geen last meer van heeft is Apple. Samsung gaat zich op korte termijn ook wel redden met hun eigen Socs, hoewel ze wel wat andere chips gebruiken, maar die geven eigenhandig al geen bal om updates dus dat helpt niet veel. Voorlopig blijft deze situatie gewoon zoals ie is, en dat houdt in dat op Android apparaten teveel concessies worden gedaan. De enige die op cruciale punten als updates en soepelheid mee kan komen met iPhones is de Pixel, en laten we wel wezen... de laatste iteratie is te slecht uitgevoerd. In ieder geval zijn mensen met Pixels de enigen die niet met het kul-argument aankomen dat iPhones te duur zijn :)

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 7 december 2017 12:31]

Is het echt zo dat Iphone's veel soepeler draaien dan de high end Android telefoons? Of is dat een "gevoel" ? Ik snap dat Apple veel aandacht besteed aan de optimalisatie van hun software. Een reden is dat Apple relatief weinig toestellen heeft, waardoor ze al hun energie in die paar toestellen kunnen steken. Maar ik vraag me af of Apple daadwerkelijk significant beter draait dan alle Android concurrenten. Dit lijkt me moeilijk te meten (behalve misschien accuduur, opstarttijd van apps en fps in games). Maar misschien zijn hier wel onderzoeken naar?

Ik heb het idee dat mensen ook langer bij hun Apple producten blijven omdat ze er nu eenmaal vaak veel geld hebben betaald voor deze producten. In dat geval duurt het waarschijnlijk langer voordat iemand wéér zo veel geld uitgeeft aan een nieuw Apple product: omdat je er toch wel "je geld uit wilt halen". Als je bijvoorbeeld ¤800 voor een iphone uitgeeft dan zal je dit product ook misschien wel langer willen gebruiken dan wanneer je "maar" ¤400 hebt uitgegeven. Je rechtvaardigt het tenslotte voor jezelf dat je zo'n duur product gekocht hebt(=cognitieve dissonantie). Dan ga je ook sneller geloven dat ie beter is omdat ie duurder is.
Op een aantal punten geef ik je volkomen gelijk, maar:
"De enige die op cruciale punten als updates en soepelheid mee kan komen met iPhones is de Pixel"

Nu is het dat ik mij 3 dagen terug een nieuwe Nexus 5X heb aangeschaft, van de oude werkte de camera niet meer lekker namelijk, wat overigens mijn eigen fout is, maar dat even daar gelaten.
En kon dit toestel nieuw vinden op Amazon voor 260 euro, wat een nette prijs is, voor een al weer aardig wat ouder toestel.
En nu vind ik persoonlijk dat de soepelheid waarmee de 5X zijn werk doet, meer dan prima is.
Plus wat update's betreft voor de 5X, en dan met name beveiliging's updates, deze blijft het toestel nog tot November 2018 ontvangen.
Al krijgt de 5X geen nieuwe versie van Android meer als update, maar goed dat viel te verwachten natuurlijk.
;)

Bron

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 7 december 2017 20:05]

De Pixel laat zien dat Google Android optimaliseert voor zijn eigen devices. En dat andere fabrikanten het maar moeten doen met de Android zoals die is vrijgegeven. Nokia laat zien dat ze met een “kale Android” ook een snel en stabiel toestel kunnen maken, en Samsung laat zien dat je met goeie specificaties alsnog vertragingen/vastlopers/niet uitgewerkte functies kan uitbrengen.

Zolang Android meerdere SoC’s moet ondersteunen is het juist fijn dat de SoC steeds sneller word, daarmee kan Android namelijk sneller worden. Optimalisatie vanuit het Android Project (lees: Google) voor andere fabrikanten zal niet zo snel gebeuren, dus moeten de fabrikanten het van de SoC hebben.
Dat klinkt bijna als een verwijt naar Google? Dat zou nergens op slaan, zij optimaliseren Android voor hun eigen toestellen, de andere fabrikanten kiezen er voor om er een zwik aan rotzooi en schil bij te gooien waardoor Android meer rekenkracht nodig heeft.

Daarbij, de meeste high-end toestellen draaien op dezelfde SOC als de toestellen van Google en dus zouden ook dezelfde prestaties moeten kunnen leveren. Huawei en Samsung uitgezonderd, maar laten die nou ook net de zwaarste skins hebben en daarmee ook alles in huis om hun SOC en software perfect op elkaar af te stemmen. Maar ja, daar laten ze het dus zelf liggen en dat kun je onmogelijk Google verwijten.
De Pixel laat zien dat Google Android optimaliseert voor zijn eigen devices. En dat andere fabrikanten het maar moeten doen met de Android zoals die is vrijgegeven.
Wat een onzin. Google is een bedrijf wat erg hecht aan performance. Als je kijkt wat ze aan de web kant allemaal gedaan hebben om pagina's maar sneller te laten laden. Ik ben het zeker niet overal mee eens met name AMP pagina's maar ik moet zeggen dat ze écht een obsessie hebben met performance en geloven dat het goed is voor hun bottom line.

Dus wat heeft Google aan een OS wat een telefoon zo traag maakt dat mensen minder tijd met hun toestel doorbrengen en daardoor minder van hun precious ads te zien krijgen? Het zijn gewoon zakenlui tenslotte.

Er zijn een paar problemen met Android en een aantal daarvan liggen op het gebied van de architectuur maar voor een groot deel zijn het ook gewoon de fabrikanten die gewoon een toestel op de markt willen zetten wat goed genoeg is qua performance en die qua specs de nerds moet overtuigen. Natuurlijk is 6GB RAM beter dan 4GB, toch? Harde cijfers over een efficiëntere build van Android lees je nergens.

En daarbij moet de fabrikant alle fetishes van de afdeling marketing en communicatie nog bevredigen met een aantal niet de deinstalleren volstrekt nutteloze (cr)apps of skins. Maar performance hoeft niet echt per sé, animaties op je home screen mogen best stotteren als er ergens iets super belangrijks op de achtergrond zoals telemetrie op en neer gestuurd wordt.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 december 2017 12:48]

ik neem aan dat je een Samsung telefoon hebt?
Of een recente (s7,s8) echt hebt gebruikt?
S8+ gebruikt voor 2/3 maanden, daarna ingeruild voor een Nokia 8.
Nou ja, mij boeit dat wel. Met smartphones richting de 700-800 euro wil ik er nu gewoon eentje voor 4 jaar. Gezien het updatebeleid binnen Qualcomm en Android lijkt Apple voor mij persoonlijk steeds interessanter worden, zeker nu die SoC echt alle andere processors uit het water schiet, blijkbaar zelfs de nieuwste generatie.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 7 december 2017 09:12]

Is niet te vergelijken. Maarja sneller = beter right? Verschil merk je al niet sinds de Snapdragon 820.
Dat ga je wel merken binnen toepassingen met AR of lerende algoritmes.. Maar wat jij wil.
Maar als je het toestel gewoon gebruikt merk je er niks van ;)
Kleinere, minder brede cores en minder cache, dus je kan in principe lagere IPC verwachten, maar wel hogere kloksnelheden, en een kleinere die size (=kosten per chip).
Prachtig hoe de techniek van mobiele telefoon processoren zich ontwikkeld!

Dat ze zulke krachtige processoren in een telefoon kunnen zetten zonder actieve koeling.
Jammer dat deze processoren zover ik weet alleen de weg vinden naar handheld devices. Ik zou wel een superzuinige thuisserver willen bouwen rond zo'n CPU. Moederborden op basis van de ARM architectuur met SATA aansluitingen zijn schaars.
Het begin is er: nieuws: Qualcomm start levering 10nm-processor met 48 ARM-cores voor servers

Nog niet superzuinig, en waarschijnlijk een beetje overkill voor een thuisserver, maar ik verwacht dat het wel eraan zit te komen :)
WIndows 10 werkt aan een ARM versie. Er komen volgensmij nu ook laptops met ARM en/of een AMD chip met qualcom modem. We gaan ongetwijfeld meer in deze richting zien denk ik zelf.
Bij HWI een eerste preview: https://nl.hardware.info/...preview-wintel-onder-vuur

Edit:
En uitgebreidere preview van deze chip: https://nl.hardware.info/...-2018-high-end-smartphone

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 7 december 2017 11:06]

DIe zijn er hoor van Chinese fabrikanten. Ik dacht dat de Banana Pi 2 een quadcore Allwiner had en een sata poort.
klopt maar niet op basis van een snapdragon maar een allwinner ARM chip met slechts 1 sata aansluiting, ie geeneens native is, maar achter een USB\SATA converter.

Er WAS een kickstarter project met een ARM board en 4 native SATA aansluitingen, kan de link niet 123 vinden, zew zijn niet tot het bedrag gekomen en het boardje was erg prijzig
Het was iets met een bepaalde koffiesoort, ik weet wat je bedoeld...
Kan er ook niet direct op komen.
Het was de Helios4 waar ik op doel:

https://www.kickstarter.c...he-worlds-1st-open-source
Jammer dat ze het niet gehaald hebben, aan de andere kant vond ik hem te duur.
Ik had het op de EspressoBin dacht ik
Ik zou dan maar eens kijken naar een server met een Cavium ThunderX(2) processor (64-bit ARMv8). Of dat nou super geschikt is voor een superzuinige thuisserver is een tweede.
Ik heb sinds een tijdje de iPhone 8 plus, na jaren Android telefoons gehad te hebben. De switch heb ik gemaakt om 4k met 60fps te filmen. Dat laatste komt met ernstige problemen vanuit software die daar nog niet op aangesloten is. Ik heb nu LumaFusion die een bitrate van 100mbs ondersteund. Dit terwijl de A11 bionic chip tot wel 400mbs in 4k@60 aankan met de juiste software.
Mijn punt is, ik verwacht dat voor Android dezelfde probleem gaan komen, dus ik zou rustig aandoen voordat je een 'flagship' voor veel geld gaat kopen met de snapdragon 845. Eerst moet de ondersteunende software op orde komen.
Video’s doen ze in HEVC, afbeeldingen in HEIF, wat beiden open (maar helaas niet open source) standaarden van de MPEG group zijn. Dus helemaal geen eigen standaarden, ze implementeren ze alleen vroeger dan microsoft en google.
HEVC kan ik inkomen. 4K video is enorm in grootte en elke compressie is meegenomen. Daarnaast zie ik HEVC af en toe langskomen in online video's.

HEIF daarintegen is weer typisch apple. Ik heb net een .heic file gedownload en windows 10 doet er niets mee. XNView weet niet wat het is, zelfs Photoshop kan het niet openen. Daar kan dus helemaal niemand wat mee en brengt een hoop frustratie mee. En waarom? Omdat de foto's de helft worden? Dus nu nemen die 2000 foto's op je mobiel 5gb ipv 10gb van je 128/256gb in. Lekker belangrijk. Typisch apple weer met hun eigen formaten. Okay technisch gezien niet apples formaat, maar wel een die nergens op werkt.

[Reactie gewijzigd door nzweers op 7 december 2017 11:00]

The requirements and main use cases of HEIF were defined in 2013. The technical development of the specification took about 1.5 years and was finalized in summer 2015.
Bron
De standaard ligt dus al 2,5 jaar vast en sinds de zomer is bekend dat iOS11 over zou gaan, tijd zat dus om ondersteuning te regelen.

Meeste mensen zetten niet alleen foto’s op hun telefoon, maar uploaden ze ook naar de cloud, waar het toch aardig scheelt in dataverbruik, en social media waar foto’s hopelijk iets minder droevige kwaliteit kunnen worden.
Blijkbaar was die 2,5 jaar niet genoeg en de voordelen die je noemt wegen nog steeds niet op tegen de nadelen.
Overigens ondersteunt photoshop sinds 18 oktober al HEIF/HEIC (bron). Een van de dingen die ze daar ook noemen is het uitlezen van depth maps uit foto's gemaakt met 2 camera(lenzen), wat blijkbaar onderdeel is van HEIF en niet in andere standaarden kan.

En als je het niet wilt, je kunt het gewoon uitzetten in de instellingen en jpeg/raw blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door DLeijen op 7 december 2017 14:20]

Okay, dus photoshop ondersteunt het nu. En de rest van de programma's? Jammer dan? Wachten totdat zij een keer updaten en in de tussentijd andere programma's gebruiken? Gewoon ruk.

Het is natuurlijk prettig dat je je iphone van heic op jpg kunt zetten, maar je moet dan wel uitvogelen hoe je al je foto's kunt omzetten. Het wordt weer niet makkelijk gemaakt.
Maak je er ook zo'n probleem van dat windows media player geen HEVC ondersteund(e)? En de windows image gallery geen fatsoenlijke ondersteuning heeft voor vector-images? Soms moet je een stuk software zoeken. Korte google-zoektocht levert genoeg op.
Hoe bevalt de switch na jaren Android? Ik ben zelf nog erg aan het twijfelen om dezelfde switch te maken.
Een iPhone ‘simply works’ zeggen ze zelf. Ja je zult een probleemloze telefoon krijgen met een iPhone, maar ook een saaie. Ik mis mijn leds die aangeven of en wat voor een meldingen ik heb en ik mis de vrijheid om ook ‘foute’ apps te kunnen gebruiken. Waar ik echt een enorme hekel aan heb is het systeem van synchronisatie om je content op je computer of mac te krijgen. Niks simpel copy en paste..
Nu op dit moment zou ik even wachten op bijvoorbeeld die nieuwe Huawei.
Maar video editen, dat zou ik blijven doen op een Apple, als je een Adroid telefoon zou nemen, overzetten en editen op een Mac of een iPad pro.

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 7 december 2017 17:26]

Airdrop? Gemakkelijkere manier om content te delen bestaat niet denk ik.

En je kan automatisch backuppen over wifi naar iTunes (of iCloud als je dat vertrouwd). Die backups kan je dan via verschillende programmas inlezen.
Met airdrop wordt mijn 4k@60fps video opname automatisch geconverteerd naar 4k@30fps en dat wil ik dus niet...iCloud zit die 5gb gratis opslag gelijk vol, dus dan moet je betalen. Met iTunes moet ik eerst aankoppelen, dan synchroniseren (dan komt het bestand in iPhoto te staan) en daarna moet ik nog eens daarvandaan exporteren! Kan het ingewikkelder?

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 7 december 2017 20:32]

Beetje offtopic maar mooi dat de ontwikkeling zo snel gaat wat met name door de concurrentie komt want in de desktop wereld is er weinig concurrentie geweest. Gelukkig dat AMD met de Ryzen de druk wat heeft opgevoerd.

Verder heeft Apple gewoon genoeg geld om een soc te ontwikkelen en genoeg geld om een dure cpu te gebruiken. De A10 en A11 zijn ook groter qua transistoren en oppervlakte dan de Android varianten en dus ook duurder omdat er minder uit een wafer te halen zijn.

In de praktijk merk ik ook nog weinig van de A11 tov de A10 of 835/8895. Ik kan niet zeggen dat de iPhone 8 sneller is dan de iPhone 7 en vaak is de iPhone 8 met alledaagse apps ook niet sneller dan bijvoorbeeld de S8. Toch voelt de iPhone 8 wel snel aan tov de S8 maar dat heeft te maken dat het toestel wat directer reageert.

Dus er is meer wat een telefoon snel maakt en benchmarks zeggen dus ook niet alles.
4k60 betekent waarschijnlijk ook dat hij sneller fotos kan maken. En dat betekent betere Pixel kwaliteit zowel op de Pixel als andere qualcomm toestellen nu die app gehacked is. Mijn LG G5 is er tenminste flink op vooruit gegaan.
De buren hadden gister al een artikel online en hebben nu een uitgebreide preview :)Paar dingen die mij opvielen
Dat betekent dus dat de cores niet afzonderlijk qua voltage en klokfrequentie aangepast kunnen worden; op ieder moment in tijd draaien alle grote cores op identieke klokfrequentie en alle kleine cores op identieke klokfrequentie.
Dit is wel jammer, gezien het een feature in ARM's DynamIQ is en Qualcomm het wel werkend had bij de oude Krait-kernen en de eerste generatie Kyro (SD820).
Ook de Bluetooth 5.0 implementatie is verbeterd. Snapdragon 845 smartphones kunnen tegelijkertijd audio sturen naar meerdere Bluetooth speakers of headsets.
Dat is zeker een leuke nieuwe feature!
Tijdens een tweede demonstratie verwees Qualcomm direct de mythe dat een high-end smartphone SoC per definitie minder zuinig is dan mid-range exemplaren naar het rijk der fabelen. Op een drietal smartphones met opvolgend Snapdragon 660, Snapdragon 835 en Snapdragon 845 liet men een Full HD video afspelen. Het gemiddelde stroomverbruik voor de drie SoC's bleek respectievelijk 1,55 watt, 1,47 watt en 1,35 watt.
Ook wel netjes, dat betekend dat de video-decoders steeds efficienter worden en de rest van de SoC goed met stroom omgaat wanneer deze onderdelen niet in gebruik zijn.

Lees vooral de hele preview door, er staan veel interessante details in!

[Reactie gewijzigd door Balance op 7 december 2017 11:02]

Typo in het bericht.
Verander A53 met A55.
A53 werkt niet met met DynamIQ
Eindelijk iemand die het ook opvalt (ipv weer de zoveelste qcom VS Apple discussie te starten...)
Kryo 385? Dus we zijn bijna terug bij de 386? :+
Zou het dan de moeite zijn om bv te wachten voor de oneplus 6 met de snapdragon 845, ik heb momenteel de oneplus 3 met snapdragon 820 en twijfel om de oneplus 5T te halen die snapdragon 835 heeft.