Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple komt volgend jaar met iPad Pro met Face ID

Apple komt volgens een nieuw gerucht volgend jaar met een iPad Pro met Face ID. Er zou geen homeknop meer zitten op de behuizing, terwijl de randen rondom het scherm dunner zouden worden. Daarmee zou de tablet diverse eigenschappen krijgen van de net uitgebrachte iPhone X.

De tablet moet ergens in de tweede helft van volgend jaar op de markt komen, meldt Mark Gurman van financieel persbureau Bloomberg. Gurman staat al jaren bekend om zijn uitstekende bronnen binnen Apple. Face ID is het systeem waarbij een apparaat de gebruiker authenticeert door zijn gezicht in 3d te scannen. Het systeem debuteerde op de iPhone X, die vorige week uitkwam.

De iPhone X heeft daarnaast een oledscherm, maar Apple zou de volgende iPad Pro niet van zo'n scherm voorzien. In plaats daarvan zou het gaan om een traditionele lcd, zoals die sinds de eerste iPad in 2010 op de tablet zit. Dat er geen oledscherm op zou komen, komt door 'technische en financiële beperkingen', schrijft Bloomberg. Oledschermen zijn veel duurder om te produceren.

Apple bracht eerder dit jaar de eerste iPad Pro met 10,5"-scherm uit. Het is samen met de grotere iPad Pro het enige apparaat met een 120Hz-scherm, waardoor de interface vloeiender moet ogen dan op traditionele 60Hz-schermen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-11-2017 • 09:36

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Ik vin dhet toch jammer dat dit soort open deur geruchten nu al weer rondvliegen.
Als FaceID goed werkt en een nieuwe iPad moet nieuwe features, dan is dit een logische stap.

Ik weet niet of het perse een handige stap is overigens. Ik heb een oude iPad als scherm in de keuken hangen en mijn vriend en ik kunnen beide inloggen met onze vingerafdruk... FaceID moet dan wel zo ontwikkeld zijn dat je er met meerdere personen gebruik van kunt maken.
Apple is op het multiuser front hopeloos achter. De iPad ondersteunt het niet maar het platvorm dat het nog meer nodig zou hebbem, de Apple TV, heeft het ook niet. Ik ook is het van de HomePod de verwachting dat het ook niet meerdere agenda's, berichten, etc. kan leveren...
FaceID moet dan wel zo ontwikkeld zijn dat je er met meerdere personen gebruik van kunt maken.
Dit inderdaad. TouchID ondersteunt meerdere vingerafdrukken, maar FaceID ondersteunt (op de iPhone X) maar 1 gezicht. Iets zegt me dat ze dat niet gaan aanpassen in een iPad Pro.
Apple is op het multiuser front hopeloos achter.
Mee eens. Terwijl het helemaal niet lastig zou hoeven te zijn, aangezien iOS unix-based is, en unix standaard een multi-user OS is. En macOS kan het wel.

Ik denk eerder dat ze het opzettelijk niet doen, en liever hebben dat iedereen z'n eigen iPad koopt.
Dat denk ik ook. En met de 16GB modellen kon ik me nog voorstellen dat het lastig is, maar tegenwoordig heb je 256GB, waarop je dus wel meerdere personen kunt toelaten (die dan dus ook elk eigen apps, data, etc hebben).

Hetzelfde geldt voor de Apple TV. Het moet toch mogelijk zijn om in de remote een TouchID sensor op te nemen waaraan je de persoon herkent. Op basis daarvan zou je zijn/haar profiel kunnen laden, sowieso iCloud zaken als Photos, Music, Podcasts. En app, data. Maar zelfs ook apps.
Je kan zelfs de optie bieden om apps global te maken, zoals bijvoorbeeld Infuse of Netflix of Knippr.
Het meest irriteer ik mij aan het feit dat MIJN Apple Music op de Apple TV gebruikt wordt en MIJN persoonlijke playlists dus vernaggelt worden door wat men in huis afspeelt... en dan heb je notabene een Family abonnement (op Music).
Werkt face id ook in landscape dan ? Ik hou mn Ipad nogal eens zo vast
Tuurlijk, open de selfiecamera maar en draai je device. Het camerabeeld blijft grotendeels gelijk, bovendien werkt dit ook op een X :)
ben toch maar even gaan zoeken, blijkt het toch anders te zitten :

https://www.imore.com/limitations-face-id-what-you-need-know

"As currently implemented, Face ID only works when you're holding your iPhone X in portrait orientation with the TrueDepth camera system on top. You can be standing up or lying down, seated or rolled over on your side, but the TrueDepth camera system has to be lined up in the same direction. Perpendicular and upside down don't play."
Oh apart, ik dacht dat het juist wel kon. Maar ik neem toch aan dat Apple wel een oplossing heeft daarvoor met de iPads? Ik ken vrijwel niemand die een iPad in portrait gebruikt.
Geen OLED scherm? Dan houd ik lekker mijn iPad Pro 9.7 inch
Zou dat wellicht iets te maken kunnen hebben met die pressure sensitivity die essentieel is om lekker te kunnen tekenen op zo'n Pro? Wellicht zijn dat die 'technische beperkingen' waar Bloomberg het over heeft.

Wellicht dat dat lastiger te implementeren is bij OLED dan bij hun standaard LCD schermen, of wellicht heeft het te maken met die refresh-rate...

Anyway, persoonlijk wel interesse in een iPad Pro puur voor het digitale tekenen, maar voor de rest staat bijna alles me tegen bij Apple (prijs, storage-management, de hele Apple-environment waar je dan in komt, dat die Pencil niet gewoon inbegrepen is, etc etc), dus denk niet dat het hem gaat worden.
Ik vermoed juist dat ze het op LCD houden wegens de levensduur.
Een tablet heeft vaak een langere levensduur dan een telefoon, en gezien de ipad pro zeker op professioneel gebied willen inzetten. is de verkleuring wel een issue. (Dit gebeurd met veel Samsung tablets en telefoons na 2+ jaar gebruik)

Ik Vermoed dat Apple af wil wachten totdat Oled zichzelf nog wat meer bewezen heeft.
Heb je daar een bron voor? Ik ben alleen inbranden en degradatie van schermhelderheid tegengekomen, geen afname in de kleurweergave an sich.
Zijn genoeg bronnen voor te vinden. Grootste nadeel van AMOLED schermen (OLED zijn tv panelen) is dat ze een groene, rode en blauwe RGB led gebruiken en die niet allemaal evenredig afnemen qua kleursterkte over de jaren heen. Blauw gaat namelijk snellere qua afbouw. Daardoor krijg je op een gegeven moment kleurverschillen...

https://nl.hardware.info/...mst-rgb-versus-witte-oled

Hier wordt het duidelijk in uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 9 november 2017 11:52]

@JBVisual @Manyuken

Ja, logisch uiteraard. Bedankt voor de toelichting! Ik ben wel benieuwd binnen welke termijn witte led's dan compleet RGB vervangen. Ik gok erop dat LG patent hierop heeft en Samsung op dit moment daar geen gebruik van kan maken.
Dat laatste klopt ja. LG heeft hier een monopoly maar dit is denk ik ook nog niet helemaal toepasbaar op schermen voor telefoons/tablets. Denk dat het te klein is....anders had LG dit allang al gebruikt in hun eigen toestellen ga ik vanuit. Maar zou wel een hele mooie ontwikkeling zijn.
https://nl.hardware.info/...anic-light-emitting-diode

"Nadelen heeft oled helaas ook. De belangrijkste daarvan heeft te maken met de levensduur van het materiaal. Oleds worden bij gebruik na verloop van tijd namelijk minder helder, waarbij het van de kleur afhangt hoe snel die veroudering optreedt."

Aangezien sommige kleuren sneller verouderen dan andere kleuren, zal je na verloop van tijd verandering mee maken. Bij een telefoon is dit vaak wat minder vervelend, Maar een tablet gaat gemiddeld 4 jaar mee en zal dus behoorlijk hinder ondervinden hiervan.
In dat geval spreken ze zichzelf enorm tegen. Ze hebben zelf gezegd dat OLED er nu klaar voor is. Bovendien, een laptop gaat naar mijn mening ook langer mee, en daar zit ook OLED in verwerkt.
Ik denk dat een telefoonscherm veel meer aanstaat dat een tabletscherm.
Zou dat wellicht iets te maken kunnen hebben met die pressure sensitivity die essentieel is om lekker te kunnen tekenen op zo'n Pro?
Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat het scherm op de iPad pro op 120Hz draait. Dat kunnen OLED schermen nog niet op die resolutie.
Mijn 4k OLED TV kan 120Hz. Dit beperkt tot 1080p@120Hz maar dat komt door bandbreedte beperkingen in HDMI2.0a (er is niet genoeg bandbreedte voor 4k@120Hz).
De iPad pro heeft tegenwoordig een 120Hz scherm wat OLED niet trekt. Teruggaan naar 60Hz is ook geen optie meer dus het is wachten op snellere (en waarschijnlijk betaalbaardere) OLED panelen.

Had op de nieuwe iPhone ook 120Hz verwacht maar helaas.
Er is geen enkele technische reden waarom je niet een OLED paneel op 120 Hz kunt hebben. Sterker nog, het is mogelijk om een OLED paneel op 100 000 Hz te draaien. 100 kiloHertz dus. Dat zulke panelen niet te koop zijn heeft niks met de beperkingen van OLED zelf te maken.
Lijkt mij meer dan logisch, gezien de iPhone X het ook al heeft. Daarnaast heeft Microsoft het ook al even in de Surface serie zitten, dus ze zullen wel mee moeten.
Nee hoor, MS had volgens mij in de Lumia's al ik weet niet hoe lang een irisscanner om te unlocken en apple komt nu pas met een vergelijkbare manier van unlocken. Als apple niet wil of de techniek nog niet goed genoeg acht doen ze het gewoon niet.
Irisscanner is totaal niet vergelijkbaar met FaceID. Dat is echt Apples en peren vergelijken...
ze hebben hetzelfde doel: identificatie en authenticeren, maar de techniek is compleet anders.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 9 november 2017 11:49]

werkt anders, helemaal eens maar beide een snelle, relatief veilige manier om te identificeren zonder touch die MS allang had en Apple nu pas introduceert.

Ik ben niet pro het een of het ander, meer ter illustratie dat apple echt niet "mee moet" omdat MS iets in de surface heeft zitten.
Lijkt me stug dat een irisscanner net zo gebruiksvriendelijk is als Face ID.
Uhm nee... Een irisscanner is totaal geen snel, gebruiksvriendelijk alternatief. Als je een bril draagt kun je het al niet gebruiken. FaceID daarentegen wel. Als er een beetje zonlicht is kan de irisscanner al niets fatsoenlijks meer zien (spreek uit ervaring).
Ok, ik heb de Lumia 950 zelf niet gehad maar in alle reviews las ik dat de irisscanner goed werkte. Ook voor brildragers. Jammer dat dit niet zo blijkt te zijn.
Nee, de scanner van Microsoft is geen relatief veilig of gebruiksvriendelijke manier vergeleken met wat Apple nu heeft uitgebracht.
Nee hoor, je onderschat de implementatie van MS enorm

https://tweakers.net/revi...obile-just-say-hello.html

Dat van MS werkte ook prima en veilig.

Edit: ongewenst? serieus?

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 9 november 2017 13:36]

Vind niemand het een probleem dat je door faceID de camera niet meer kan afplakken? Ik vind dat zeker gezien de aankomende Wiv (sleepwet) wel een groot probleem. Ik plak mijn (front) camera graag af.
Waarom zou dat niet meer kunnen?
Nou ja, dan werkt je FaceID niet. En ik heb wel vertrouwen in de ‘Secure Enclave’ waar je vingerafdrukken in worden bewaard. Maar totaal niet in een constante gezichtsscan. En ik heb Apple spulletjes omdat ik die het meest vertrouw (ik koop het product en daarom *ben* ik niet het product. Maar bijvoorbeeld de Wiv zegt dat de overheid mag meekijken met mijn camera. Of dat makkelijk is of niet boeit niet zo veel: ze mogen het, dus zullen ‘ze’ het zeker proberen.
‘Secure Enclave’

Wist je al dat Face ID op precies dezelfe manier werkt?
FaceID werkt met de infraroodcamera, de 'gewone' camera kan je nog steeds afplakken :)
Op je laptop snap ik dat wel, maar op een iPhone of iPad is dat absoluut niet nodig.
iOS is dusdanig gesloten dat het hééél erg lastig wordt om je camera af te tappen of op in te breken.

Ik heb trouwens echt nog nooit iemand gezien die de front-camera op zijn smart-phone afplakt, dan ben je mijns inziens wel erg paranoïde :P
Genoeg bedrijven waarbij je camera’s van (bedrijfs)smartphones af moet plakken. Voor die doelgroep is het dus indaardaad niet mogelijk om FaceID te gebruiken.
Dit is wel een heel makkelijk gerucht, dat heb ik ook wel kunnen bedenken. Natuurlijk brengt Apple face-ID naar iPads, Macs, etc. in de toekomst. :O
Het is inderdaad iets in de categorie van "hier kon je op wachten". Het voordeel van Face ID ten opzichte van Touch ID is wel dat het zich veel beter leent voor integratie in bijvoorbeeld iMacs
Het grote verschil hier is dat het om een bekend persoon (op dit gebied) die dit gerucht verspreid. Gezien dat hier het gaat om een reputatie van iemand en eerdere goede geruchten is het aannemelijker dan dat zo maar iemand (no offense naar jou toe) zegt ja apple gaat dit doen want dat is logisch zonder dat deze persoon enige reputatie of onderbouwde bronnen heeft.
Ik zie liever een terugkeer van de iPad Mini, voor mij het perfecte formaat. Het enige alternatief dat ik straks heb is de iPad Air, een hele mooie iPad maar een stuk duurder dan een nieuwe Mini zou gaan kosten en voor mij net te groot. Ik gebruik hem voor een spelletje op zijn tijd en voornamelijk om YouTube en Netflix op te kunnen kijken wanneer ik in bed lig. Daar heb ik geen grote iPad voor nodig.
Waarom kies je niet voor de gewone iPad (2017)? Is momenteel goedkoper dan de Mini 4.
Misschien omdat niet iedereen aanhanger is van "groter = beter".

Ik denk dat de mini niet meer te koop is omdat de telefoons van tegenwoordig bijna tablets zijn geworden. De telefoons zijn al bijna groter als de ipad mini. Hierdoor blijft er natuurlijk weinig markt meer over voor de mini.
Dat de stap van mini naar pro te groot is snap ik maar de stap van mini naar de ipad moet te overzien zijn lijkt me.
Nou een gewone iPad is echt flink groter.
Dus ik kan mij heel goed voorstellen dat dat te groot wordt bevonden. Ik heb nu zelf ook een 5,5 inch tabletphone en denk dat de volgende telefoon weer <4 inch wordt en dan een 7-8 inch tablet ernaast. Ik heb nu regelmatig van het werk weer een echte telefoon (nokia 130 oid), maar wat is dat fijn zich zo'n kleine telefoon!
Het schijnt goed te werken dus waarom niet. De techniek zal ook nog wel verbeterd worden. Touch ID doet nou wel een beetje verouderd aan.
Touch ID doet nou wel een beetje verouderd aan.
Maak je nu een grapje?

De iPhone X is net een week uit, en jij vindt een vinger afdruk nu al 'oud aandoen'?

Het feit dat Apple nu FaceID heeft doet toch niks af aan de vingerafdrukscanner die op bestaande telefoons zitten. Dit vind ik nu een mooi voorbeeld van branding vanuit Apple: ze weten hun product, zonder dat 99% van de mensen het überhaupt heeft gezien of getest, neer te zetten als 'the new thing' dat iedereen denkt te moeten hebben.
De iPhone X is net een week uit, en jij vindt een vinger afdruk nu al 'oud aandoen'?
Dat vond ik al na 2 dagen. Het voordeel van FaceID is dat het geen extra handeling is, met een vingerafdrukscanner moet je nog je vinger op de sensor leggen, FaceID gaat vanzelf en naadloos. Je zou met FaceID (e.v.t. in een latere iteratie) continue authenticatie kunnen doen.
Het voordeel van FaceID is dat het geen extra handeling is, (...)
Je moet alsnog naar boven swipen, dus wel een extra handeling.

Als je vergelijkt met S8 en Note 8 Iris* of gezichtsherkenning hoef je niet te swypen, alleen naar je telefoon te kijken

*Je moet het aan zetten in de instellingen
Je moet alsnog naar boven swipen, dus wel een extra handeling.
Nee, de swipe omhoog is niet nodig voor FaceID, die is alleen om naar het home scherm te komen. Applicaties die met FaceID afgeschermd zijn b.v. openen direct, ook als Safari automatisch een wachtwoord invult doet ie ff een FaceID check. Enige wat je ziet is 1 seconde een FaceID animatie.
Dit. Eerste keer dat ik een reactie lees die het goed uitlegt.

Apple heeft de keuze gemaakt om de swipe toe te voegen, zodat je evt notificaties op je homescreen kunt zien en die niet meteen verdwijnen.
Maar het grote voordeel van FaceID is juist dat er geen extra handeling nodig is voor identificatie en authenticatie zoals bij TouchID wel het geval is.
Welke extra handeling is bij TouchID nodig dan?
Als je bv een app download, moet je eerst je vinger op de homeknop leggen voor authenticatie. Bij faceID gebeurt dit ‘automatisch’, want je kijkt al naar het scherm, wat dus een handeling scheelt. Datzelfde geldt voor bv Apple Pay, KeyChain en andere zaken waar TouchID gebruikt wordt.

In theorie zou dus iedere handeling geauthenticeert kunnen worden en dwing je een vorm van non-repudiation af zonder dat de gebruiker er iets extra’s voor hoeft te doen. Maar zover zijn we nog niet...
Maar het grote voordeel van FaceID is juist dat er geen extra handeling nodig is voor identificatie en authenticatie zoals bij TouchID wel het geval is.
Juist. Ik heb het nu bij elke app die het support aangezet, het kost 0 extra moeite om iets op deze manier te beveiligen. Echt super handig.
Precies, windows hello kan dit al een tijdje. En waarschijnlijk was microsoft zeker niet de eerste...
Voor beide is wat te zeggen. Touch Id werkt ook als je niet direct naar je device kijkt. Face Id werkt zonder fysiek je device aan te raken. Momenteel ben ik nog wel een voorstander van Touch Id, maar ik kan wel zien dat mensen verder willen :)
mee eens, keuze is altijd goed, wellicht niet alles aanbieden in alle modellen, maar laat het commerciele resultaat maar bepalen wat het meest gebruikt gaat worden.
Omhoog swipen om naar je homescherm te gaan. Het unlockproces gebeurt door naar je telefoon te kijken.
Dus je moet aanraken want je wilt immers wat met je phone doen anders unlock je hem niet ...
Nou zal je vertellen is was erg sceptisch tegen over Face ID.

Heb de iphone X nu bijna een week en ik zou niet eens meer terug willen naar Touch ID. Niets met fanboy te maken maar gewoon mijn mening naar een week Face ID
Moet zeggen dat ik hetzelfde gemerkt heb. Was heel sceptisch over het ontbreken van touch id maar de grote van het scherm in combinatie met het niet te groot zijn van de telefoon hebben me toch overtuigd van de X aan te schaffen. En ik moet zeggen dat het grootste compliment dat ik face id kan geven is dat ik touch id nog geen 1 keer gemist heb. Het vergt geen extra actie en het unlocken van een telefoon is eigenlijk iets geworden dat gebeurd zonder dat ik het doorheb.
Waarom?
Weet je laat maar het is de eeuwige discussie. Ik koop de X omdat ik IOS fijn vindt en de X mooi vindt.

Geen probleem toch?
Ach ja, als je ¤1160 deelt door alle uren die je hem gedurende 4, of 5 jaar gebruikt is het helemaal niet zo duur. Van updates ben je itt de concurrentie in ieder geval lange tijd voorzien en je koopt echt ‘top of the bill’.
Alsof er ook maar één telefoon is die een prijs van 1150-1300 euro rechtvaardigt
Het scherm alleen al rechtvaardigt de prijs.

Beeldkwaliteit is echt een issue voor mij, ik weet niet of ik er gevoeliger voor ben of me er gewoon sneller aan stoor dan andere, maar dit is het eerste toestel waar ik nog geen probleem met het scherm heb kunnen ontdekken. Het is heerlijk om je telefoon te kunnen gebruiken zonder je te ergeren aan het scherm.
Relax man,

Er zijn genoeg mensen die bijv een s8+kopen met een abbo van 60 euro per maand, zonder dat ze zogenaamd voor het toestel een bedrag moeten bijleggen, uiteindelijk betalen zij ook ook gewoon 1440 euro over 2 jaar, terwijl ik nu dan 1510 betaal met een Sim only over 2 jaar.
Dus ja, het is net waar je je geld aan uitgeeft en in hoeverre mensen zichzelf voor de gek willen houden.
Volgens jouw redenering, ben je ook de enige die een zakelijk abonnement heeft. Ik kreeg idd en vergoeding van mijn werk en nog 600 euro voor mijn 1 jaar oude 7 plus terug. Dus.. En ik ben denk ik niet de enige....
Dat er geen oledscherm op zou komen, komt door 'technische en financiële beperkingen', schrijft Bloomberg. Oledschermen zijn veel duurder om te produceren.
Financiële beperkingen lijkt mij niet echt, want ze maken toch wel aardig wat winst op een iPad. Technische beperkingen kan ik nog wel inkomen, want ze hebben nu net een 120hz paneel er in. En ik heb nog niet eerder een 120hz OLED paneel gezien (daar gaat wel mijn voorkeur naar uit)
Staar je ook niet blind op het fenomeen OLED. Ik heb de eerste generatie iPad Pro en tevens een Samsung tablet met OLED scherm. Gisteren heb ik een flinke set fotos geladen en de tablets naast elkaar gelegd. De Samung in "photo viewing" mode, een bepaalde display mode voor accurate kleuren.

Het verschil is amper waar te nemen. Pas als je in een aarde donkere ruimte zit, de helderheid flink opschroefd en een foto pakt met veel verzadiging afgewisseld met zwart, zul je een goed verschil kunnen zien. OLED presteerd dan duidelijk beter, maar ik acht dat geen gebruikelijke situatie.

In normaal licht en met auto brightness valt het verschil zo goed als weg. OLED is uiteindelijk wellicht de toekomst, maar er is absoluut niets mis met een goed LCD scherm.
En ik heb nog niet eerder een 120hz OLED paneel gezien
De 2017 serie LG OLED's kan 120Hz, maar dan alleen op 1080p (meer krijg je niet door HDMI 2.0a)
en de iPad pro heeft een hogere resolutie dan 1080p en doet dit ook op 120 hz
Precies, dus een OLED paneel op 120Hz moet te doen zijn. Apple zal alleen, net als voor de iPad, een custom aansturing voor het paneel moeten maken.
Jeetje wat een verrassing :-)
Verassing ja? Wie wordt er gecremeerd dan? :+
Dat is een verassing ...
Hij heeft zijn reactie geëdit, dus nu staat het wel goed. Altijd fijn :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True