Bèta van iOS 12 wijst op komst van iPad met Face ID

Apple gaat waarschijnlijk Face ID toevoegen aan een volgende versie van de iPad. In de iOS 12-bèta is ondersteuning voor AvatarKit voor iPads opgenomen. Om daar gebruik van te maken, is een zogenaamde TrueDepth-camera nodig.

Een ontwikkelaar merkt op Twitter de aanwezigheid van AvatarKit-ondersteuning voor iPads op. De interface is onder andere aangepast voor grotere schermen. Met AvatarKit kunnen gebruikers zogenaamde animoji's maken, emoji's die bewegen. Nu kan dat alleen met de iPhone X en dat werkt met de camera en sensor aan de voorkant, die diepte kan meten. Apple gebruikt deze techniek ook voor Face ID, het ontgrendelen van de telefoon met gezichtsherkenning.

Als Apple een iPad uitbrengt die de mogelijkheid biedt om net als op de iPhone X aangepaste bewegende emoji's te maken, dan is het aannemelijk dat er in de tablet vergelijkbare hardware zal zitten als in de telefoon. Door een iPad van de zogenaamde TrueDepth-camera te voorzien, kan Apple ook Face ID toevoegen.

Vorig jaar ging er al een gerucht dat Apple een nieuw iPad Pro-model zou uitrusten met dunnere schermranden en Face ID. De homeknop zou ook verdwijnen van de behuizing.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-07-2018 • 20:05

86 Linkedin

Reacties (86)

86
86
48
4
0
33
Wijzig sortering
Ik denk ook dat je oriëntatie voor FaceID op de iPad de grootste uitdaging voor Apple is.
want ik ga er gemakshalve er vanuit dat ze niet op 4 plekken complete FaceID sensors gaan plaatsten.
denk wel dat het op 2 plekken nodig zal zijn. Bijvoorbeeld boven en rechts of boven/onder.
Inderdaad. Ik gebruik de iPad eigenlijk bijna altijd in Landscape mode, maar kan me goed voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die hem voornamelijk in Portrait gebruiken. Hoewel het laden je eigenlijk dwingt om Landscape te gebruiken, tenzij je een docking hebt.
Hoezo bij laden Landscape? Ik houdt hem als ik laad en gebruik tegelijk gewoon ondersteboven. Gebruik trouwens altijd portrait, dan kan ik hem veel beter met een hand vasthouden, en het leest meer als een boek (een bladzijde dan).

Hoop overigens ook op een vingerafdrukscanner. Anders kun je de camera niet afplakken.
Als je hem niet vasthoudt, zal hij meestal landscape staan. De Smartcovers van Apple zelf zijn in ieder geval gemaakt voor landscape als je hem neerzet. Ik ben sowieso voorstander van de TouchID, wil kunnen unlocken zonder er naar te moeten kijken. Camera heb ik niet afgeplakt.
Quote: Met AvatarKit kunnen gebruikers zogenaamde animoji's maken, emoji's die bewegen. Nu kan dat alleen met de iPhone X en dat werkt met de camera en sensor aan de voorkant, die diepte kan meten.

Dit is niet helemaal juist, de Animoji's gebruiken alleen de gewone camera aan de voorkant, en niet de TrueDepth sensor, althans volgens Marques Brownlee:
https://www.youtube.com/w...FQ&feature=youtu.be&t=701
De TrueDepth sensor wordt wel degelijk gebruikt, echter werken de Animoji's ook zonder. De iPhone X maakt een map van het gezicht van de gebruiker en gebruikt vervolgens de camera voor bewegingsdetectie. De initiële scan zorgt ervoor dat er meer details van het gezicht gevolgd kunnen worden voor de gelaatsuitdrukkingen van de Animoji. Mocht de TrueDepth sensor bedekt zijn dan is de fallback enkel de frontcamera.
Maar is Face ID tegen die tijd ook even snel als een het scannen van een vingerafdruk?
Ik heb de iPhone X en ik vind het zelfs fijner dan een vingerafdrukscanner. Gewoon je telefoon oppakken en nergens aan denken. Ik had ook mijn twijfels, maar dat je er vrijwel niemand nog over hoort zegt eigenlijk wel genoeg.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 juli 2018 20:23]

Nadeel van die kijk techniek is dat je telefoon ook snel kan unlocken als je “niet” kijkt. De camera is best goed en ziet je van een flinke afstand is mijn ervaring en soms unlock ik daardoor terwijl ik zeker niet de intentie had om te unlocken bijv door het aangeven van de telefoon aan mij of als ik wegloop en hij staat in het laad dock. Werkt wel beter dan ik verwacht had.
Er is een optie onder ‘Face ID & Passcode’ (Telefoon staat in het Engels, dus weet de Nederlandse vertaling niet goed) waar je een optie aan kunt zetten wat ‘Require Attentention for Face ID’ heet.

Door deze optie aan te zetten moet je naar je telefoon kijken voordat deze zichzelf ontgrendelt. Het scant dan ook of je ogen naar de iPhone kijken. Werkt bijzonder goed en hiermee voorkom je dat anderen jouw telefoon kunnen ontgredelen zonder dat jij zelf kijkt.

[Reactie gewijzigd door Gr4mpyC3t op 3 juli 2018 20:37]

Was me nog niet opgevallen, is op Windows nog niet aanwezig jammer... staat aan eens testen of t ook werkt. Stond dus schijnbaar uit.
Dat is wel gek want het staat op de X standaard aan dacht ik.
Dat kan ik beamen.
Werkt inderdaad fantastisch.

Telefoon recht voor je gezicht maar ogen naar links gedraaid? Unlocked de telefoon niet. Draai je ogen bij en hij unlocked direct.

Had zelf ook niet zo’n interesse in face id voordat ik mijn X had maar inmiddels zou ik niet terug willen naar een finger scan.
Hadden ze vorig jaar bij de iPhone X presentatie moeten gebruiken.
goeie! die wist ik niet.

De face-id ontgrendeling is ideaal, echter met de beperking dat het af en toe ongewenst ontgrendelt.
Zelfs met een zonnebril op werkt het, of zoals ik ook af en toe contactlezen draag ipv gewone bril werkt het ook.
Het is snel en werkt goed, binnen 2dagen ben je de home/ontgrendelknop vergeten en dat die uberhaupt bestaansrecht heeft gehad.
Wat ik me af vraag. Als hij zo snel unlocked etc. dan ben je direct je notification kwijt hoe los je dat op?

wat ik wel eens doe is als de telefoon ligt kijk ik naar notificaties. Moet ik er iets mee unlock ik met vingerafdruk. (iPhone 8 )

als je enige optie face ID is en je wil even notificatie kijken en/of beoordelen ben je ze gelijk "kwijt" omdat hij unlockt.

Is er een optie om bijvoorbeeld bij unlock eerst je notificatie balk (swipe down menu) te laten zien, mits er notificaties zijn anders hoeft dat niet. Zo slim kan het wel gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 4 juli 2018 09:17]

Wat in ieder geval nu zo is, is dat je er naar moet kijken en daarna nog omhoog moet swipen voordat je in de homescreen terecht komt.

Swipe je niet omhoog, of in één van de bovenste hoeken (links voor notificaties, rechts voor control screen), dan kun je alle notificaties bekijken.

Er wordt eerst gescand, en daarna kun je altijd nog beslissen om je telefoon daadwerkelijk te unlocken.
Maar, detail: als iemand jou je telefoon aangeeft ben je toch al van plan m te unlocken? Of niet?
Dan schakel je de functie in dat je “aandacht” gedetecteerd moet worden. Dan moet je recht in de camera kijken wil je je iPhone unlocken. Staat overigens standaard aan.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 4 juli 2018 07:58]

Dit had ik met mijn vingerafdruk ook regelmatig, even op de knop drukken om meldingen te bekijken, maar vervolgens werd de vingerafdruk zo snel geregistreerd dat ie ontgrendelde. Niet ontzettend storend verder.
Dat is met IOS11 wel voorbij merk ikzelf :)

Ander bugje is niet storen tijdens rijden modus, fijne feature maar zou wel zelf uitzonderingen in meldingen willen kunnen maken. Flits meldingen bijv komen nu ook niet door aangezien dat als een Push gezien wordt. Verder vind ik het wel handig aangezien men dan gewoon weet dat ik van punt A naar B onderweg ben. Maar dat staat los van face id of de vingerafdruk. Beiden vind ik prettig werken.
Er is geen reden om een telefoon te unlocken zonder dat je kijkt. Van zodra je kijkt is de telefoon unlocked.
Als je telefoon op een docking station staat is er wél een reden om hem gelockt te laten, en als je telefoon dan net ff unlockt, terwijl ik wegloop en nog bijv iets tegen een collega zeg dan wilde het wel eens voorkomen dat die ontgrendelt in de dock stond, wat ik raar vond, maar schijnbaar met een instelling kon aanpassen, misschien met instellen ooit verkeerde kant op geveegd, zoveel kijk ik dagelijks ook mijn ios settings niet door aangezien het gewoon werkt. Dus als je reageert, lees goed :)
Maakt meldingen verbergen tenzij unlocked ook een stuk makkelijker. Als jij kijkt verschijnt de inhoud automatisch en over t algemeen erg snel, kijkt een ander dan verschijnt er niets. Super.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 juli 2018 20:24]

Totdat ze quickreply gebruiken en dan zien ze het alsnog helaas. Tenzij je het expliciet hebt uitgezet.
Zal ik wel uitgezet hebben dan, want hij vraagt om FaceID om quick reply te openen. Is dat die “antwoord met bericht” optie? Die heb ik idd uitgezet.

Het enige is dat ik soms voor hele lange autoritten siri via lockscherm aanzet, die kan gegevens lekken. Maar dat staat bijna nooit aan. :)
Standaard niet hoor. Als je de functie voor aandachtsdetectie aanstaat (uit de doos is dit het geval) werkt QuickReply niet meer. Althans niet zonder dat je kijkt.
Met een vinger toch ook lijkt. Of heeft iedereen dezelfde DNA/fingerprint en kan iedereen het bij elkaar afkijkrn
Dit kan je ook met de touch id instellen (staat by default niet aan), maar ik begrijp wat je bedoelt.
Jammer dat je nog wel steeds omhoog moet vegen om in je iphone te komen. Ik gebruik een galaxy s9, gebruik de face scanner en vingerafdruk scanner om het even. Al is de technologie, veiligheid enzo van apple natuurlijk beter als de scanner die samsung biedt, ik hoef iig niet nog omhoog te vegen. Als ik mijn telefoon pak '3d touch' ik bijvoorbeeld de onderin het scherm, het scherm gaat aan, scanned mijn hoofd en kan direct beginnen. Moet er niet aan denken om dan ook omhoog te moeten swypen, naar mijn mening erg nutteloos en onnodig lang. Het vertraagd het proces. Ik had het niet gebruikt als ik die handeling ook uit had moeten voeren.
Vind ik juist niet, soms wil ik gewoon even de notificaties bekijken zonder dat ik de telefoon wil ontgrendelen. Aan de andere kant ben ik met je eens dat Apple in ieder geval de optie zou moeten bieden in het instellingenmenu.
Het omhoog swipen vertraagt net niet. Je moet al omhoog swipen zodra je telefoon oppakt of uit je broekzak haalt. Je moet niet wachten tot je er naar kijkt.
Helemaal mee eens.....

Ik vindt de werking van de touchID, in vergelijking met m'n Asus tablet, Samsung tablet, Nexus telefoon en Samsung telefoon al behoorlijk slecht werken en dat hebben ze met FaceID niet verbeterd.....

Op Android ga je gewoon naar je telefoon/tablet scherm wanneer je de vingerafdruk activeert. bij Apple moet je dan ook nog de knop induwen. Daarnaast is de nauwkeurigheid van de Apple vingerafdruk scanner vele malen slechter (/langzamer) dan van die Android devices die ik hierboven noem.

Tot nu toe vindt ik Apple's pogingen voor biometrische logins een stuk amateuristischer dan die van Asus, Samsung en LG (andere merken kan ik niet over oordelen).
Tot nu toe vindt ik Apple's pogingen voor biometrische logins een stuk amateuristischer dan die van Asus, Samsung en LG (andere merken kan ik niet over oordelen).
Haha dan heb je het niet goed begrepen..

Samsung en anderen die je noemt proberen nu zo snel mogelijk dezelfde technologie te ontwikkelen, en gaan daar volgend jaar of het jaar daarna mee komen.

Samsungs zijn nog steeds te foppen met foto’s. Apple gebruikt een diepte camera, infrarood camera, om 30.000 punten in het gezicht te meten. En leert een deep learningnetwerk jou gezicht te leren kennen. Met bril, zonder bril, hoed op? Geen probleem. Met elke unlock wordt het netwerk slimmer. Met alle info ondevice in een ge-encrypte chip.

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 3 juli 2018 22:26]

En apple koopt kant en klaar een bedrijf wat de techniek al 8 jaar geleden toepaste.
Apple heeft zelf 0 geïnnoveerd net faceid: de achterlichende techniek is exact hetzelfde als windows hello's facial recognition dmv. intel realsense of xbox kinect.
Windows hello d.m.v. realsense of kinect kan je ook beschrijven met: gebruikt een diepte camera, infrarood camera, om 30.000 punten in het gezicht te meten. En leert een deep learningnetwerk jou gezicht te leren kennen. Met bril, zonder bril, hoed op? Geen probleem. Met elke unlock wordt het netwerk slimmer. Met alle info ondevice in een ge-encrypte chip.

En primesense had een paar patenten in handen waardoor Samsung dezelfde techniek niet kan toepassen, ze moeten om de patenten zien heen te werken.
En apple koopt kant en klaar een bedrijf wat de techniek al 8 jaar geleden toepaste.
En wat is daar tegen?
Zeg nergens dat er iets op tegen is. Je kan alleen Apple niet credits geven voor innoveren wanneer het de 8 jaar oude techniek is van een ander bedrijf dat ze hebben opgekocht.
Natuurlijk wel want zij zijn het die het in een massaproduct introduceren en het bruikbaar maken voor een heel groot publiek. En dat doen ze beter dan wie dan ook.
Microsoft heeft met 35 miljoen xbox kinects de techniek beschikbaar gemaakt voor het publiek. Apple heeft maar 30 miljoen iPhone x's verkocht
Microsoft heeft met 35 miljoen xbox kinects de techniek beschikbaar gemaakt voor het publiek. Apple heeft maar 30 miljoen iPhone x's verkocht
Dank je om mijn stelling te bevestigen.MS heeft meer van een optioneel (!) accessoire verkocht over een veel langere tijdspanne dan Apple die van zijn faceID camera een onmisbaar onderdeel heeft gemaakt.
Je bevestigt dus zelf dat Apple het veel beter doet omwille van de veel kortere periode. En als de kinect zo een succes was waarom is MS er dan mee gestopt?
Zeg nergens dat de kinect een succes was, alleen dat MS de techniek véél eerder in de handen van veel consumenten heeft gekregen en dat een 7 jaar oude techniek in een telefoon stoppen om een functie te vervullen die 2 jaar daarvoor ook al in laptols op dezelfde manier werd gedaan niet innovatief is.

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 6 juli 2018 09:44]

Apple is een telefoon (en computer) bedrijf....

Vergelijk die met welk ander bedrijf in diezelfde business (hint: samsung, oppo xiaomi etc.)

Zij concurreren met elkaar, geef me een voorbeeld van een bedrijf in diezelfde sector die een vergelijkbare techniek in een telefoon heeft geïntegreerd?

Resultaat: 0

Conclusie: apple heeft dus wel degelijk geinnoveeerd in de markt waarin zij werken...

Om dan nog niet eens te spreken over alle notches zonder echte functie die opeens in andriod telefoons terecht komen.

Kleine curses innovatie voor jou en andere tweakers, innoveren betekent niet enkel en alleen dat je een bepaalde technologie uitvindt. Het gaat om het eindproduct... Met de redenatie van veel tweakers hier, kun je geen enkele technologie innovatie noemen, omdat wiskundigen en natuurkundige dit allang hadden voorspeld.

Ik snap dan ook niet dat je apple verwijt dat ze niet innoveren, terwijl de markt duidelijk achter apple aan loopt. Ben je soms ook de vingerafdruk scanner die alle android gebruikers nu zo fijn vinden vergeten? Ook apple die dit als eerste op een bruikbare manier in een telefoon stopte.

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 4 juli 2018 13:05]

Een bedrijf in dezelfde sectors waar in apple opereert die het hebben geïntegreerd? Windows laptops die al 2 jaar lang gezichtsherkenning hebben. Opereren immers ook op mobiele markt.

Maar zoals eerder vermeld kan samsung, oppo en andere merken deze techniek niet integreren zonder patenten te schenden van primesense die in 2013 overgekocht is door apple. Het zou heel goed kunnen dat ze de techniek al in 2015 toe wilden passen maar dit onmogelijk was gemaakt door de overname, maar dat is alleen maar speculatie.

Verder schuif je me in de mond dat ik zeg dat apple innoveert: zeg vrij duidelijk dat ze op gebied van faceid niet hebben geïnnoveerd aangezien de techniek al 1. In de handen van 35+ miljoen consumenten was in andere sectors en al 2 jaar lang beschikbaar in laptops.

En weer: de eerste telefoon met vingerafdruk scanner was de motorola matrix. Tuurlijk heeft apple ervoor gezorgd dat het veel meer gebruikt word aangezien fabrikanten (jammergenoeg in sommige gevallen) hersenloos achter apple aan lopen, maar kan je dat op dat moment innoverend noemen? Verbetering is het natuurlijk maar innovatie in mijn mening niet.
maar dat is alleen maar speculatie.
en
Verbetering is het natuurlijk maar innovatie in mijn mening niet.
Nuff said :O
Geen nuttig, wel geargumenteerd tegenargument? Wat heb ik ook hoge verwachtingen deze tijden
Een bedrijf in dezelfde sectors waar in apple opereert die het hebben geïntegreerd? Windows laptops die al 2 jaar lang gezichtsherkenning hebben. Opereren immers ook op mobiele markt.
Dat is een heel ander systeem dan wat de kinect camera's en de iPhone X faceid camera's doen. Weet je wel waarover je praat?
https://www.theverge.com/...enovo-z51-specs-3d-camera

Zelfde techniek, maar sommige gebruiken idd alleen ir camera
Apple is niet veilig. En wordt ook gewoon gefopt door maskers.

En merken komen Niet Met biometrische Sensor . Maar Met eigen Sensoren. Xiaomi is een goed voorbeeld met de Mi 8 EE . Je bent gelukkig niet afhankelijk van Apple. Enige wat wel gekopieerd wordt van Apple is het ontwerp er omheen.
Vingerafdrukken leveren in 1 typisch op 10.000 keer ook een false positive op. Ook vingerafdrukken kan je namaken. Ook een pincode kan je over de schouder meekijken...niets is onfeilbaar.

En wat heeft biometrisch met eigen/niet eigen te maken?
Je kan instellen dat je hem unlocked zonder op de home knop te drukken. Simpel weg je vinger op de knop leggen en hij is ontgrendeld en gaat gelijk naar het start scherm
Maar degene die het niet hebben hoor ik ook nooit zeuren over had ik nu maar face id. Hoe doe je het dan met Apple pay? Simpel je duim op de scanner houden en dan tegen de terminal. Hoe werkt dat dan met face id? Misschien is een extra scanner in het scherm daar wel voor.
Gewoon twee keer op de aan/uit-knop drukken, gezicht laten zien en de telefoon bij de scanner houden.

https://www.youtube.com/watch?v=eHoINVFTEME
Eens, hier van de 6plus naar X gegaan en vindt eigenlijk zelfs prettiger, ook vanwege de privacy van de meldingen, deze worden op het lockscreen pas zichtbaar qua inhoud wanneer FaceID je gezien heeft zoals WhatsAppHack aangeeft.

Bij TouchID is het net anders geregeld, zou fijn zijn als ze het eigenlijk ook daarnaartoe brengen (alhoewel je dan wel zit met een verplichte vinger plaatsen voor zien van inhoud)
Op de Oneplus toestellen in ieder geval wel.
Niet dezelfde techniek en iets minder secure, edoch.
FaceID is naar mijn mening snel genoeg om gemakkelijk mee te werken
Zoals @NotSoSteady al zegt. Ik vind het ook fantastisch werken. Ik heb ook de X en mis vinger afdrukscanner totaal niet. Ja, FaceID is een fractie langzamer misschien, maar het is ook nieuwe technologie. de TouchID was in het begin ook totaal niet snel, dus over 1 of 2 jaar zit faceID ook op het niveau van de TouchID. Toch heeft niemand die ik ken met een iPhone X problemen hiermee.

Stiekem hoop ik dan ook dat het op de nieuwe macbooks wordt gezet. Voor mijzelf is dat een logischere toepassing, omdat je altijd achter (of voor, het schijnt beide goed te zijn) je laptop zit en de camera eigenlijk altijd naar jou kijkt. FaceID op deze plek zou super zijn, al werkt het unlocken met m'n apple watch ook prima.... Achja, luxe problemen...
FaceID is al super snel! Ik zou geen TouchID meer willen en irriteer me er zelfs aan op mijn iPad Pro.
Daarnaast is het briljant dat je notificaties zichtbaar worden als je naar je toestel kijkt. Heel natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door iAR op 4 juli 2018 09:09]

Naar mijn gevoel is het hoe dan ook sneller dan met een vingerafdruk. Het is misschien in gemeten testen langzamer maar in de praktijk pak ik nu mijn telefoon op en is hij al unlocked terwijl toch vaak de handeling met de vingerafdruk scanner voor mij was: Oppakken (op een praktische manier zodat ie niet op mijn tengels valt) en vervolgens mijn vinger plaatsen, nu gaat het in een vloeiende beweging.

Ook wordt Face ID net als de vingerafdruk scanner steeds slimmer en kan hij nu ook unlocken als ik een zonnebril op heb bijvoorbeeld en bijna altijd als ik als een zombie nog in bed lig te rotten
Kan je inmiddels ook al via Face ID verschillende gebruikers (instellingen, apps etc) instellen? Of is het gebonden aan 1 gebruiker?
iOS 12 heeft ondersteuning voor 2 "gezichten" per telefoon, maar ze promoten het niet als een feature om meerdere mensen dezelfde telefoon te kunnen laten ontgrendelen, maar voor mensen die twee verschillende uiterlijken hebben, zoals het wel/niet dragen van een hoofddoekje, of het wel/niet hebben van een flinke baard, enz.

FaceID leert sowieso al van kleine wijzigingen in uiterlijk, en "groeit mee" met jouw veranderingen in uiterlijk, maar dat is natuurlijk niet mogelijk bij grote plotselinge veranderingen, dus daarvoor is deze oplossing geïntroduceerd.
2 gezichten herkennen is alsnog een beetje karig voor een tablet (wat een typisch familie gadget is). Of fantaseer ik nu teveel?
Tjah. Face-ID staat natuurlijk volledig los van het wel of niet ondersteunen van meerdere gebruikers accounts.
Maar dat is wel eigenlijk mijn vraag (toegegeven, had wat duidelijker kunnen zijn :D ), zou graag dat wie het ook unlocked (en op welke wijze dan ook) zijn/haar "eigen" omgeving heeft.
Voor scholen rollen ze dit uit. Maar voor thuis is de visie die ze hebben wellicht nog niet toepasbaar ivm data snelheden en opslag?
Apple ziet dat helaas anders. Na al die jaren nog steeds geen multi-user support op accountniveau wat de iPad in mijn situatie een stuk onbruikbaarder maakte.
maar voor mensen die twee verschillende uiterlijken hebben
<p dictation-voice="jambers">
Door de weeks werkt René als lasser op een werf, maar in de weekenden heet hij Renée en zingt hij als travestie in bars aan de kade. Niemand herkent hem, alleen zijn telefoon.
</p>
_/-\o_

Tijd voor een jambers Facebook groep te starten waar alle jambers wannebees hun talenten kunnen delen :Y)
Heb nog de 1e iPad Pro (9.7" dan), ik wacht eerst de presentatie wel weer af en dan kijk ik wel of het het waard is. Fantastische apparaten die iPads maar prijzig genoeg om niet elk jaar te upgraden wat ook absoluut niet hoeft gelukkig, me vorige was een iPad 4.
Same here, alleen vanaf een 3 gekomen. Ik ga proberen de verleiding te weerstaan als er een edge to edge iPad uitkomt en pas overstappen als true-depth ook in de rearcamera geintegreerd wordt; ARKit 3.0.
Ben ik de enige die een beetje moe word van alle mensen die vragen of dit of dat ook kan met Face ID, op voorhand al wetende wat het antwoord is?
Ja het is altijd hetzelfde verhaal, fanboys van beide kampen. Merk het net bij de moderaties (er waren wat Apple fanboys onderweg in dit geval, soms is het ook omgekeerd ik viseer niemand)...meningen (die heel normaal geformuleerd zijn) worden onterecht zelf met -1 gedownvote omdat men niet akkoord is (typisch in dit geval iemand die een vingerafdruk gewoon prefereert), of met +2 geupvote gewoon omdat men dezelfde mening heeft maar eigenlijk de post niet veelzeggend is...Maar ja spijtig genoeg weten de weinigen hoe het moderatiesysteem bedoelt is...gelukkig nog genoeg boosts in voorraad om enkele wat rechter te trekken...

Wat mij trouwens mijn mening is: waarom niet de keuze laten door bv. een scanner achterop in het geval van een edge to edge device om zelfs nog beter onder het scherm. Daardoor kan de gebruiker zelf kiezen en als het extra veilig moet zijn kan hij beide systemen combineren...
Volgens mij kan je zelf kiezen met de keuze van je toestel..?

Als je de oplossing van Apple bij de iPhone X niet fijn vind, kies je toch een ander toestel. Wat een geweldige oplossing is dat!
Doe ik ook hoor ben al jarenlang Android gebruiker en zelf heb ik er geen last van...

Maar zo vrij is de keuze trouwens niet indien je jarenlang Apple gebruiker bent en dit ook wilt blijven...En ik vind het gewoon jammer dat nieuwe toestellen bepaalde dingen niet kunnen die oudere wel kunnen, zonder dat er een technische reden voor is. En dat geldt zowel voor TouchID alsook voor bv. de 3.5mm aansluiting.
Ik vind het vooral jammer dat mensen klagen over gebrek aan keuze die toch geen iPhone kopen. Hier in de reacties lees ik alleen maar hoe goed Face ID werkt. Ik heb het zelf ook mogen ondervinden en nadat ik bang was dat het niet goed zou werken heeft Apple me er toch mee verrast. Voor mij, en vele anderen, geen probleem dat de 3,5mm poort en Touch ID weg zijn gehaald. En voor iedereen waar dat wel een probleem is, lekker een ander toestel kopen :)

Overigens komt er natuurlijk nooit vooruitgang als we alle oude poorten maar moeten blijven ondersteunen. Juist doordat Apple de 3.5mm poort weghaalt springen fabrikanten in op goede draadloze (bluetooth) headsets, omdat er ineens miljoenen mensen in de markt zijn voor zo'n ding. Dat lijkt mij reden genoeg.
Ik klaag om dat ik hoor klagen. Trouwens wat hebben BT headsets met het verwijderen van 3.5mm te maken? Juist niets. De reden voor het verdwijnen van de poort is puur uit eigenbelang van Apple: ze willen hun Beats investering terugverdienen door Airpods en andere Apple/Beats producten te verkopen. Leuk voor hen, maar de consument met een dure headset die 3 jaar oud is mag een nieuwe kopen. En een ander toestel heeft geen iOS, wat voor velen een must have is omdat ze het gewenst zijn, omdat het perfect samenspeelt met hun MacBook, etc, dus de consument heeft niet alle keuze. Apple mag van mij doen wat ze willen, maar het is alles behalve consumentvriendelijk en gewoon onlogisch voor mij. FaceID sluit een vingerafdrukscanner niet uit en omgekeerd, en 3.5 mm sluit BT niet uit en omgekeerd. En dat is mijn mening, aanvaard ze aub net zoals ik jouw mening aanvaard dat er toestellen genoeg zijn. Maar Apple denkt imho te veel aan zichzelf, dat zie je ook in hun reparatiebeleid, zie video van bv. Louis Rossmann...

Trouwens wel grappig dat ik geen mening mag hebben omdat ik zelf geen iPhone koop, terwijl het juist jouw mening is dat er toestellen genoeg zijn...
Oh allereerst, natuurlijk mag je een mening hebben, maar ik mag het toch wel zeggen dat ik het daar niet mee eens ben?

Ik vind het heel knap van Apple dat ze keuzes maken die mensen niet fijn (kunnen) vinden, zoals het weghalen van de 3.5mm poort. Sindsdien zijn er simpelweg meer, betere en goedkopere bluetooth oplossingen gekomen (hoezo niets volgens jou? En hoezo zou je je ouderwetse niet meer kunnen gebruiken?). Dat vind ik een vooruitgang. Hetzelfde geldt voor het weghalen van Touch ID. Ze zetten vol in op Face ID en de reacties van gebruikers zijn lovend, alleen mensen zonder iPhone X klagen erover.

Verder, natuurlijk denken ze aan zichzelf, maar zeker niet alleen. Ze maken wat wij als consumenten willen hebben. En wij willen blijkbaar, aan de verkoopcijfers te zien, nieuwe dingen als Face ID. Ik zou nooit overstappen van een iPhone 7 naar een 8 of 9 die er weer hetzelfde uitziet en niks nieuws heeft, maar een X is wel erg interessant. Ook is de 7 ook nog prima.
Ik denk dat de verkoopcijfers vooral te wijten zijn aan successen uit het verleden, en minder rationeel en met het product zelf te maken hebben (zoals je zelf zegt de designverandering is wel belangrijk, maar wat exact de verandering is speelt minder een rol). Maar goed daar is niets mis mee dat je een fantastisch imago opgebouwd hebt, en grotendeels ook terecht want ze zijn zeker voorlopers wat betreft industrial design.

Aan de reacties van de notch te horen ben ik toch niet zo zeker dat Apple dat maakt wat de gebruikers willen (trouwens een betaalbare en goede reparatieservice is ook wat gebruikers willen en dit is wat mij het meeste stoort aan Apple, ookal is het bij veel concurrenten ook niet beter).

En ja je hebt gelijk je kan een dongle gebruiken...maar om het met Steve Jobs zijn woorden te zeggen (bij hem ging het over een stylus): "who wants a dongle? You have to get them and put them away, you lose them, yaahg, nobody wants a dongle."

Oh en niet enkel mensen zonder iPhoneX klagen over FaceID...trouwens ik geloof gerust dat het goed werkt maar dat deed de vingerafdruk ook, en ik snap niet waarom de gebruiker niet de keuze krijgt tussen beide (net zoals je ook nu ook een doodnormale pin kan gebruiken of zelfs geen beveiliging als je dit zou wensen). (En neen FaceID wordt niet beter als meer mensen het gebruiken, tenminste als Apple doet wat ze beweren namelijk dat de training van het model (zal MoG model zijn gok ik) enkel lokaal gebeurt met hun AI chip en alle data enkel lokaal opgeslagen wordt)

Maar goed laten we deze discussie beeindigen, er zal toch niets zinnigs uit volgen...ik snap je mening maar heb het gevoel dat Apple mag doen wat ze willen je zal het toch goed vinden...(Antwoord gerust nog eens antwoorden maar zal daarna niet meer antwoorden).

btw. uiteindelijke willen we hetzelfde hoor, nl. dat Apple leuke producten maakt :)
Haha ik denk dat je al vaak antwoord op jezelf geeft. Dat imago heeft Apple niet voor niets en de reparatieservice is volgens mij al aardig goed geregeld in vergelijking met andere partijen die je afschepen via Dynafix oid, wat pas een verschrikking is..

En die dongle is dan ook alleen voor de ouderwetse mensen die hun ouderwetse headset willen gebruiken op hun nieuwe, moderne smartphone.. Alsof je diesel in een Tesla wilt gooien, dat is niet eens mogelijk. Wat mij betreft is het nog heel netjes dat het mogelijk is met een adapter.

Dat je de keuze niet krijgt is simpel. Mensen blijven graag bij wat ze gewend zijn, zie de 3.5mm aansluiting waar we het over hebben. Als je de ouderwetse manier maar blijft gebruiken zal de nieuwe manier nooit zo snel ingeburgerd worden, en dat juist terwijl je FaceID veel moet gebruiken om het steeds beter te maken. Als TouchID er nog op zit zal er toch een groot percentage dat FaceID links laten liggen en voor TouchID blijven gaan, terwijl ze FaceID niet eens op z'n best hebben gezien. Daarnaast is het natuurlijk goedkoper.

Apple mag zeker doen wat ze willen, en tot nu toe ben ik het gewoon met ze eens. Ze zijn nou eenmaal goed in bestaande technieken bruikbaar maken voor de massa. Ze zijn zeker niet overal het eerste mee, maar als ze het doen, doen ze het (meestal) wel meteen goed, en dat vind ik mooi. En zeker wil ik dat ze leuke producten maken, en juist daarom vind ik het stoer dat ze zulke beslissingen durven nemen :)
De homeknop zou ook verdwijnen van de behuizing.
Dat zou wel mooi zijn, ik heb iOS12 beta op een 2017 iPad, waarbij omhoogswipen (ipv homeknop indrukken) al kan. Dat werkt veel fijner want met een iPad heb je niet altijd in de gaten wat de orientatie van de behuizing is (dus weet je soms niet zonder te kijken waar die homeknop zit). Met swipen hoef je daar geen rekening mee te houden. Zou van mij ook wel op alle iPhones mogen werken.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 3 juli 2018 20:08]

Precies! De iPad is veel meer een 'ronddraaiend' apparaat dan je iPhone. Boven en onder zou ook niet meer hoeven: gewoon een scherm waar boven de bovenkant is.
Ik ben wel bang voor dunne bezels... je wilt hem nog wel lekker kunnen vasthouden.
zou willen dat ios 12.0 beta niet geinstalleerd had; dat dus afgeleerd. totaal niet geschikt voor in productie; apps sluiten af bij starten, toestel unlocked niet via pin, wisselgesprekken crashed app telefoon [..]
iOS12 werkt bij mij al aardig goed vanaf beta 1. Heel weinig apps die soms vast lopen. Maar een beta blijft natuurlijk altijd een beta en is niet bedoeld voor productie.
Step dat de ‘final’ public uitgerold wordt, gaat de beta dan ook over in de stable?
Alleen als je jezelf afmeld als beta gebruiker. Als ik vaak de laatste beta (gm) dezelfde build als de stable release

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee