Stabiele versie iOS 12 komt volgende week uit

De stabiele versie van iOS 12 komt volgende week uit voor onder meer iPhones, iPads en de iPod touch. Dat heeft Apple bekendgemaakt. De nieuwe versie van het besturingssysteem is sinds juni in bèta.

Tegelijk met iOS 12 zullen ook watchOS 5 en tvOS 12 beschikbaar komen, zo zegt de fabrikant. Er zijn tot nu toe sinds juni twaalf bèta's verschenen van iOS 12 voor ontwikkelaars en er kwamen ook enkele publieke testversies online. De release is geen verrassing; Apple brengt elk jaar de nieuwe versie van iOS en afgeleide besturingssystemen de week na de september-keynote uit.

De nieuwe versie, die uitkomt voor alle apparaten die nu iOS 11 draaien, introduceert onder meer een functie waarmee gebruikers inzicht kunnen krijgen in het gebruik van hun telefoon en hoeveel tijd ze besteden aan individuele apps. Ze kunnen bijvoorbeeld limieten instellen. Daarnaast is er een vernieuwde Niet Storen-functie, moet het OS sneller en responsiever zijn, zijn er Siri-shortcuts en introduceert Apple zogenaamde Memoji.

Apple brengt iOS 12 dit najaar uit voor alle apparaten die ook iOS 11 draaien. De oudste iPhone die dat ondersteunt is de iPhone 5s, terwijl de fabrikant alle iPads vanaf de iPad Air ondersteunt. Ook de meest recente iPod touch krijgt de upgrade. Tweakers publiceerde in juni een preview van iOS 12.

iPhone iPad iPod touch
5s, SE, X Mini 2, Mini 3, Mini 4 V6
6, 6s, 7, 8 Pro 10,5", Pro 9,7"
iPad (2017)
iPad (2018)
Air 2, Air
 
6 Plus, 6s Plus, 7 Plus, 8 Plus Pro 12,9" (2016)
Pro 12,9" (2017)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-09-2018 • 20:42

89

Lees meer

Reacties (89)

89
86
63
1
0
12
Wijzig sortering
iOS 12 GM (final release) is net uitgebracht voor publieke testers.
Nog steeds geen Siri shortcuts in deze public beta. Waarschijnlijk pas bij release.
Jawel hoor zit er al een poos in -> Instellingen / Sire en Zoeken / Alle opdrachten
Ik krijg hem op de SE niet geïnstalleerd, na download komt de melding dat er tijdelijk apps verwijderd worden, draait eff rond en dan staat er weer download en installeer....
Anoniem: 474132 12 september 2018 20:47
Mijn iPhone 5s uit 2013 kan deze update ook hebben, en wordt er naar ik begrepen heb ook weer een stukje sneller door. Ongelooflijk, maar ik ga nu toch echt over tot aanschaf van de iPhone Xs Max, en hou mijn geliefde iPhone 5s als backup toestel en aandenken aan al die jaren probleemloos smartphonegenot.
Hier sta ik als Androidgebruiker eerlijk gezegd wel even van te kijken inderdaad. Mijn vriendin met haar 5S gaat maar door.
En, buiten dat je de updates krijgt, krijg je ze ook nog eens vanaf dag 1 van de beschikbaarheid. Je hoeft er geen jaar op te wachten zoals bij Samsung soms. Dat doen ze echt heel goed (ik heb zelf nog steeds een iPhone 6)

Maar met het prijsbeleid kan ik gewoon echt niet meer mee. Zelfs de "budget" iPhone uit de geruchten bleek alsnog 859€ te worden... Sorry maar dat kan gewoon echt niet meer uit. Natuurlijk, hij kan jaren mee maar je wil ook wel eens wat nieuws na een jaartje of twee. En als je hem een keer fout laat stuiteren dan is het hele bedrag in 1 keer weg. Of je moet het weer verzekeren wat het nog duurder maakt.

De duurste nieuwe iPhone is 1659€ :')

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:13]

Vreemd dat je eerst het update-beleid de hemel in prijst, maar daarna de aankoopprijs afschiet.
Het is natuurlijk door die hoge aanschafprijs dat je zo lang support kan blijven krijgen, geen enkel bedrijf houdt nog winst over als een €300 kostende smartphone 6 jaar lang support moet krijgen. Je hebt een hoge aanschafprijs, maar omdat het toestel zo lang mee gaat kost het je op jaarbasis niet veel meer.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen over het hoofd zien dat € 859 niet enkel de hardwareprijs is, volgens die denkwijze kost een game ook slechts € 2 voor het plastic doosje en de disc.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 20:13]

Geloof me, Apple houdt zat winst over. Zie de >100 miljard die ze op de bank hebben staan.

En die 6 jaar support is niet gegarandeerd. Toen ik een iPad 1 bij release kocht voor een hele hoop geld was het na 2 upgrades al afgelopen (iOS 3 -> 5). En hierbij moet ik ook nog aantekenen dat iOS 3 amper bruikbaar was op het ding. Dat is iets dat ik ook niet snel ben vergeten.
De relatie is niet dat het toestel zo duur is omdat je lang support krijgt en dat veel kost.
De relatie is dat een toestel waarvoor je lang support verwacht te krijgen meer waard is en dus verkocht kan worden aan een hogere prijs.
Op zich is de "budget" iPhone niet zo gek duur in vergelijking met de iPhones uit het verleden. Ik heb ook de iPhone 6 nog, net zoals jij, en de 64GB versie heeft me toen gewoon 799EUR gekost. Dus in dat opzicht is een stijging van 60EUR op pakweg 4-5jaar tijd niet zo heel gek.
Ga je de vergelijking maken met de Xs is het een ander verhaal en ben ik het helemaal met je eens, maar de prijs van de Xr lijkt met niet heel erg overdreven.
Ik vind die vergelijking niet helemaal kloppen.

Destijds was de iPhone 6 voor die prijs het topmodel, en 16GB was een normale hoeveelheid opslag voor een basismodel. 64 was bijzonder veel. Tegenwoordig is op mijn 16GB iPhone de helft al op aan het OS en loop ik constant te schipperen. Zelfs een telefoon van onder de 100 euro heeft nu al 16GB.

Dus destijds had je voor die prijs het topmodel (al was het wel in de kleinere maat) plus nog een storage upgrade. Dus je kan het beter vergelijken met de Xs 256GB.

Overigens vond ik toen de iPhone 6 ook al te duur :) Het was de iPhone van mijn werk die ik mocht houden toen ik verhuisde (het contract was toch al afbetaald).
dat je na een jaar of 2 wat nieuws wilt snap ik wel, maar dan leg je m aan de kant terwijl die nog wel een aantal jaren mee kan, dus dan kan het eigenlijk niet uit, maar doe je er iets van 5 jaar mee, dan valt het wel mee. je moet het er ook voor over hebben als je wel elke 2 jaar (of elk jaar) iets nieuws wilt.
De vraag is echter, hoeveel nieuwe features zijn daadwerkelijk ingeschakeld/bruikbaar voor de 5s? Anders is het niks anders dan een security update.
Technisch/functionele veroudering vind ik persoonlijk geen enkel bezwaar. Zolang het toestel maar
- Support heeft
- Bruikbaar is
- Gepatcht wordt

Daarmee krijg je namelijk waar voor je geld. Wil je nieuwe features, dan geef je geld uit aan een nieuw toestel.

Mijn inziens...
Nieuwe features zijn lang niet zo boeiend, die maken je telefoon vaak slechts trager. Up-to-date is up-to-date, met de laatste versie blijven je apps werken, heb je security updates, noem maar op.
Ik sta er niet zo van te kijken. Apple kan lang door gaan omdat ze een zeer beperkte hardwareconfiguratie heeft in eigen beheer. Dat staat ze dus toe om heel specifiek te kunnen optimaliseren. Android ondersteund juist een zeer brede hardwareconfiguratie die niet door de ontwikkelaars zelf wordt beheerd, en waarvan de onderdelen niet specifiek voor elkaar ontwikkeld zijn.
Het is alleen jammer dat je tevoren niet weet wat Apple gaat doen qua ondersteuning, de 5c die gelijk met de 5s uit kwam heeft iOS 11 niet gekregen en krijgt 12 dus ook niet.

Ik ben nu vooral benieuwd naar de eerste tear down van de nieuwe modellen, hoe makkelijk de batterij te vervangen zal blijken, want het zijn interessante toestellen.
Anoniem: 532811 @swhnld12 september 2018 22:52
De iPhone 5C is intern een iPhone 5 en heeft dus een 32-bit-processor. Daar zit de crux. De iPhone 5S heeft wel een 64-bit-chip.
Mee eens, maar in 2013 gaf Apple op geen van beide de garantie hoe lang welke ondersteund zou worden. De 5c kreeg in 2016 de laatste OS upgrade (3 jaar), en de 5s na 5 jaar nog steeds, en dat blijft tot, wie weet het?

Stel ik wil nu een XS Max kopen van 1259 Euro, hoe lang kan ik er door Apple gegarandeerd mee doen qua software updates , waar kan ik die informatie vinden?
Je vergelijkt de 5C wat destijds een "budget model" was met het top model van Apple. Wat denk je nu zelf? Als je destijds een iPhone 5C kocht wist je dat je een concessie deed. Je kan je beter afvragen hoe lang de iPhone X R ondersteund zal worden. Logischerwijze zal die minder lang ondersteund worden dan de iPhone XS
Nee, de XR en XS hebben dezelfde A12 dus ze gaan even lang mee.

Slechte vergelijking.

Het zit 'm met die 5C puur in het 32-bit verhaal.
Klopt, Apple gebruikt slechtere ondersteuning niet als segmentering tenzij er een hardware reden voor is. Nieuwe functies toegevoegd in nieuwe iOSen doorgaans trouwens wel. Die worden nog wel eens tegen gehouden ondanks dat de hardware het wel ondersteunt.

En ook wel logisch want zelfs voor de iPhone X R betaal je al een stuk meer dan voor menig Android vlaggeschip toestel!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:13]

Anoniem: 532811 @swhnld12 september 2018 23:20
De iPhone XS Max is 2018 hardware waarbij de telling nu begint. De iPhone 5C moet je zien als een iPhone 5 en liep dus al een jaar achter de feiten aan. Die interne hardware heeft uiteindelijk 4 jaar aan grote updates gehad. Ik verwacht dat het nu ook afgelopen is met de iPhone 5s en dat die niet meer naar iOS 13 zal gaan volgend jaar. Dat model heeft nu waarschijnlijk gewoon “mazzel” gehad dat iOS 12 om optimalisatie draait in plaats van grote nieuwe features.

Verder kan je nooit in de toekomst kijken. Je zult het dus op ‘track record’ moeten doen. Als er een grotere technologische doorbraak is waardoor het bedrijf op een gegeven moment écht verder wilt - zoals 32 naar 64-bit - en jouw iPhone valt net buiten de boot, dan heb je pech. Je ziet het ook wel eens bij Macs gebeuren om diezelfde reden: bijv. net een bepaalde GPU die iets niet aankan waarop het systeem herschreven is.

Daarbij gezegd is 4 grote iOS updates voor de iPhone 5 nog steeds veel beter dan wat je elders ziet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 532811 op 22 juli 2024 20:13]

Maar het track record is niet eenduidig, waarom durven ze zich niet vast te leggen op een gegarandeerde aantal jaren? Gaat het dan langer mee is het mooi meegenomen. Het zijn immers hele prijzige toestellen, dus een zekere garantie daaromtrent mag je toch wel krijgen? De concurrentie bied het ook (Samsung S9, Huawei P20 pro, OnePlus 6T, etc. met 3 jaar Android Enterprise programma bijvoorbeeld).
De garantie heb je toch eigenlijk al? Je wilt het alleen zwart op wit.

Alleen de eerste 3 iPhones kregen 'maar' 3 iOS versie updates.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Die garantie heb je dus nog niet.

Zwart of wit is het toch niet heel moeilijk voor Apple om te zeggen, minimaal 3 jaar ondersteuning?
Welke garantie heb je dat volgend jaar september een volgende iPhone wordt uitgebracht?

Tja, heb je wel garantie dat Apple ooit nog een nieuw model uitbrengt?

Die heb je niet, maar je vertrouwd erin dat het gebeurd. Omdat Apple ook betrouwbaar overkomt. Ze gaan niet ineens alles voor de iPhone 8 afschrijven omdat dat niet in hun belang is.
Anoniem: 532811 @swhnld13 september 2018 21:04
Het "Android Enterprise-programma", wat voor garanties geeft dat consumenten precies? En hoeveel Samsung-toestellen, zelfs de flagships, krijgen meer dan 1 of 2 updates naar een nieuwe letter Android-versie? Naar mijn mening creëer je een theoretisch probleem bij de iPhone dat in de praktijk niet bestaat. Als jij geen iPhone durft te kopen omdat je niet genoeg aan die praktijk hebt is dat vooral voor jezelf lastig.
Anoniem: 583079 @swhnld13 september 2018 11:42
De 5c kreeg OS upgrades tot augustus 2017...
dat komt doordat de 5c een andere versie van de iphone 5 was, en nu wordt alleen 64 bit nog ondersteund.
toen de 6s net nieuw was kon je er ook wel vanuit gaan dat die lang ondersteund wordt, gezien de voorgaande iphones. bij de se kon je er ook vanuit gaan dat die net zo lang mee zou gaan als de 6s, omdat het in principe dezelfde telefoon is met een kleiner scherm en geen 3d touch.

straks met de nieuwe iphones kun je er ook wel vanuit gaan dat die nog een poos mee zullen gaan, en dat geld ook voor de goedkopere versie, omdat die dezelfde processor zou krijgen.
iOS 12 is echt fantastisch, alle betas waren goed en ik zou helemaal niemand willen afraden direct te upgraden, iets wat ik normaal nooit doe.

---

inmiddels was het iPhone topic al weer terug gezet

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 20:13]

Nou, niet alle beta's waren goed hoor. Ze hebben er voor maar liefst twee snel een nood-release moeten doen (de superslome animaties en het issue met de iOS 12 beta popup).

Even afgezien van die stomme bugs, wat duidelijk aan debugging lag, waren ze wel goed stabiel.

Er zijn nog wel twee redenen die ik zou kunnen geven om niet up te graden:
1) Als iOS 11 bevalt, zit er niet iets in dat je echt niet kan missen. Wachten tot 12.1 kan geen kwaad.

2) Sommige apps zijn nog niet helemaal stabiel met 12. Bij mij crasht bvb. Rabobank Internetbankieren behoorlijk vaak. Een maandje wachten totdat ook alle app-boeren hun werk hebben gedaan kan geen kwaad.
Sorry, maar dit is de meest stabiele iOS sinds tijden. Je geeft wel aan dat er wat fouten in hebben gezetten die ze zeer snel hebben hersteld. Het is toch niks voor niks een beta waar Apple zelfs bij waarschuwt om hem NIET te gebruiken op iDevices die je dagelijks nodig hebt.

Daarnaast vindt ik het aangeven dat je de update beter niet kan installeren wel een slecht argument. Software updates zijn juist belangrijk. Ondanks dat je niet alle verbeteringen ziet. Zullen er ook ongetwijfeld security fixes in zitten. Dus gewoon updaten die handel. Grote app boeren hebben al maanden de tijd gehad om de apps gereed te maken voor iOS12. Het feit dat ze dat nog niet gedaan hebben zegt al genoeg.

Daarnaast is schermtijd toch nog wel een mooie en ik denk zelf belangrijke nieuwe functie in iOS12. Ik heb dit zelf ook uitgetest en ben hier echt heel tevreden over. Ik merk zelf dat het gebruik van mijn iOS apparaten minder is geworden. Zeker als je vaak ziet hoeveel uren en minuten je precies verspeelt aan bepaalde apps en sites.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 22 juli 2024 20:13]

Volgens mij is er iets goed mis met scherm tijd en met de screen on time.

Sinds iOS 12 zou ik m'n telefoon aan het einde van de dag 2-3 uur minder aan hebben gehad maar is m'n batterij wel net zo hard leeg.
Dat is vaker bij Beta's: Meer debug code en minder optimalisaties.
Ligt ook een beetje aan welke apps je gebruikt die dag. Zo kwam ik er pas achter dat de Amazon app kennelijk een enorme batteryhog is. Weinig schermtijd, dik verbruik. De andere dag heb ik misschien wel het dubbele aan schermtijd maar zit de accu juist voller. :P
Je doet uitspraken over bèta’s alsof ze voor de final ook zouden gelden. Waarom?
Omdat het hele punt van een beta is dat het op de final lijkt? Waarom anders een beta vrijgeven?

@aval0ne
Wat is je punt? Beetje zinloos om een semantische discussie te houden over beta's vs. finals, als je niet ergens heen wil.. Er zal echt geen groot verschil zitten tussen de laatste beta en de final. Daar zit niet plotseling nieuwe functionaliteit en/of radicaal ander gedrag van apps.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 20:13]

Waarom dan nog beta's maken als het toch de final is volgens jou?
Een maandje wachten totdat ook alle app-boeren hun werk hebben gedaan kan geen kwaad.
Ja op zich kan ik me dat wel voorstellen. Ik ben zelf nergens tegen aan gelopen maar ik verwacht wel dat de meeste bedrijven wel snappen dat het nu "open the floodgates" is qua updates en ze waarschijnlijk al wel wat klaar hebben staan.
Sorry, maar the iOS12 beta's draaien op veel flanken gewoon beter dan de iOS11 release build. Zo is autolayout op z'n niveau beter dat je infinite loops kon veroorzaken waar je nergens last had op 12. iOS12 is een beest.
Een maandje wachten totdat ook alle app-boeren hun werk hebben gedaan kan geen kwaad.
Zij hebben natuurlijk ook gewoon toegang gehad tot de beta's dus op zich zou dat niet zo lang moeten duren.
ik heb al vanaf het begin de beta's gebruikt van ios 12, en ik moet zeggen dat ze behoorlijk stabiel waren na de eerste paar beta's. beter dan die van 11. ik heb ook dat probleem met rabo bankieren, als je een opdracht ondertekend crashed ie, maar de opdracht wordt wel gestuurd. hier zouden we niet een maandje op moeten wachten, het idee van de beta's is juist dat ontwikkelaars zo snel mogelijk hun apps klaar hebben voor de nieuwe release (maar dit lijkt bij banken altijd langzamer te zijn)

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 20:13]

Klopt niet. Niet alle betas waren goed. Er zaten hele vervelende tussen. Eentje gaf iedere keer bij ontgrendelen en melding dat een nieuwe versie beschikbaar was die je iedere keer moest wegklikken.
2 van de 12 hadden regressies. De laatste....twee? drie? niet.
Hoe is de accu met iPhone X met iOS 12 laatste beta's dan? Lees hier en daar minder goede verhalen. Dat zal dan maandag niet anders zijn.
Helemaal prima. Doet niet onder aan iOS 11 en zonder de logging van de beta wordt die dus waarschijnlijk zelfs beter dan 11. Beta zuipt bijna altijd meer accu dan stables.
M’n 8 Plus gaat op de laatste publieke beta van 12 al beduidend langer mee dan op 11.4.1.
bij een beta wordt allerlei data bijgehouden, wat de accu weer sneller leegtrekt. maar ik merk weinig verschil met ios 11, dus het zal met de uiteindelijke versie (die voor beta gebruikers al uit is) wel verbeteren
Cool m'n SE en Air 2 wordt nog steeds ondersteund. (Zelfs de Air1). Mede door dit update beleid koop ik straks zo weer zonder verder te kijken gewoon weer een ios product.
Het updatebeleid van Apple is inderdaad op dat vlak inderdaad erg goed. MAAR :) wat ik wel jammer vindt is dat ze niet de oude versies van iOS patchen. (mijn iPad2s op iOS9.x hebben sinds iOS10 uit is nooit meer een beveiligingspatch gekregen terwijl ze eigenlijk nog gewoon goed (genoeg) zijn op iOS 9.x)

Ergens is het ook wel triest dat we er van onder de indruk zijn als een bedrijf haar producten meer dan vier jaar wil ondersteunen (de SE is uit maar 2016, de Air2 uit oktober 2014). Het ZOU eigenlijk niet meer als normaal moeten zijn. Maar ja. Het is wat het is. (Europa, doe er wat aan!! :) )

Een geinige vergelijking op de desktopmarkt:
Microsoft biedt op dit moment ondersteuning op 6 desktop OS'en Windows 7, 8, 8.1 en drie versies van 10 (1703 1709 1803). Apple biedt patches op drie versies van MacOS (10.11, 12 en 13).
Jup updatebeleid is lekker lang (voor tablet/smartphone begrippen) en echter was mijn iPad 3 destijds zo traag vanaf iOS 9. (ook na clean install zonder backup) dat ik hem verkocht. Nu een Air 2 ook die draait nog prima! De 6s draait ook nog prima, alleen die heb ik pas verkocht aan mijn broer. Ik ben toch overstag naar Android (moto g5s)
Draait ios 12 ook sneller op iPad Air 2? Ik kan mijn iPad 2 icm ios9 nog goed herinneren....
Ik draai het al een tijdje met veel plezier op mijn air 2!
Je iPad air 2 zal alleen maar opknappen, zonder gekheid.
Grappig, ik zag tijdens het event op de achtergrond op een foto iOS 12.1 staan, ze kijken daar bij Apple al ver vooruit.

[Reactie gewijzigd door Galvatron op 22 juli 2024 20:13]

Daar is niets gek aan. Het is redelijk normaal dat ze nu de iOS12 hebben klaarstaan en, een week voor de publieke lancering, geen al te grote features meer gaan toevoegen. De functie voor ECG te maken, zit er bijgevolg sowieso pas in vanaf iOS12.1 of later.
Klopt, doen ze vaker, features die nog niet gereleased mogen worden, worden alvast in de .1 versie gezet.
Stabiel is inderdaad wat ongelukkig. Het gaat inderdaad om de 'final' versie.
Stabiel is een verrotte kopie van 'stable'. Je hebt in de software immers 'stable' releases en 'development' / 'bleeding edge' releases.

De stable == de final, maar in het Nederlands is het gewoon ruk.
Stable kan ook 'stal' betekenen, als bijvoorbeeld 'zwijnenstal'. Misschien is dat het geval :)

Vorig jaar hadden we zelfs in 11.1 en 11.2 nog twee enorme bugs die ons enorm in de weg zaten en we al onze medewerkers moesten oproepen om vooral niet te upgraden. Uiteindelijk was het in 11.3 opgelost. Was een probleem met Exchange mail versturen en eentje met WiFi... Dat was best wel slordig.

Hopelijk gaat het dit keer wat beter.
Krijgen nu alle Plus modellen ook de nieuwe portrait mode features?
Anoniem: 210193 12 september 2018 23:04
Hoezo volgende week? Ik krijg hem al aangeboden via software update.
Meteen binnen halen ;)
gebruik je het beta profiel? dan krijg je de gm nu al, maar als je die niet gebruikt krijg je volgende week de normale final versie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.