Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple werkt aan volgende generatie iPod Touch

Apple zou werken aan een nieuwe generatie iPod Touch-modellen, claimt een Japans blog. Het huidige model stamt uit 2015 en sindsdien is er geen nieuwe meer verschenen. De iPod Touch verscheen voor het eerst in 2007.

Apple zou een goedkoop nieuw iOS-apparaat in de schappen willen hebben om zijn diensten te kunnen verkopen aan klanten die geen iPhone willen of kunnen betalen, claimt Macotakara. De Japanse site baseert zich vaak op bronnen bij toeleveranciers, waardoor vaak concrete informatie over bijvoorbeeld wanneer producten uitkomen ontbreken. Het blog wist bijvoorbeeld vroegtijdig de afmetingen en functies van de nieuwe iPad Pro en voorspelde de stap van de MacBook Pro van MagSafe naar usb-c.

De claim ligt in lijn met wat Apple-directeur Tim Cook eerder zei, namelijk dat diensten belangrijk zijn voor Apple. Het bedrijf zou ook een nieuwe dienst willen uitbrengen dit jaar. Daarbij gaat het vermoedelijk om een streamingdienst voor bijvoorbeeld series. Apple heeft nu met Music al een streamingdienst voor muziek.

Macotakara weet verder niets over de specs en functies van de nieuwe iPod Touch. De site vermeldt verder dat Apple bezig is om iPhones over te zetten van Lightning naar usb-c, maar het is onbekend of het bedrijf dit jaar klaar is voor de stap of dat usb-c pas komt in een volgende generatie van iPhones. Apple brengt MacBooks en iPad Pro's uit met alleen usb-c, maar de goedkopere iPad en nieuwe iPhones beschikken nog altijd over Apples eigen Lightning-aansluiting.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-01-2019 • 06:31

175 Linkedin Google+

Reacties (175)

Wijzig sortering
Zitten mensen hier sowieso nog op te wachten?
Waarom een iPod als je ook je smartphone kan gebruiken met daarop Spotify, YouTube Music etc..? Daarbij ben je dan ook nog eens bereikbaar voor als er iets fout gaat en hoef je niet met 2 apparaten rond te lopen.
Letterlijk de eerste zin van het artikel...

"Apple zou een goedkoop nieuw iOS-apparaat in de schappen willen hebben om zijn diensten te kunnen verkopen aan klanten die geen iPhone willen of kunnen betalen"
Maar waarom zouden ze dan niet gewoon een goedkope iPhone uitbrengen i.p.v. deze iPod Touch? Een GSM-modem kost bijna niks, zeker niet op de schaal waarop Apple produceert.
Ik gok omdat ze anders te hard de 'echte' iPhones kannibaliseren?
Maar dat deden ze eerder toch ook al met de SE? Dus zo raar zou het niet zijn.
Maar zijn ze bewust mee gestopt. De SE verkocht iets teveel en Apple wil met de iPhones premium toestellen verkopen. Zal wel meer marge in zitten.
En waarom dan een goedkope iPod Touch als ze meer premium willen verkopen?
Omdat een iPod Touch != iPhone
Zo veel verkocht de SE echt niet. Misschien 5% of zo? Het is alleen wel een 5% die je misschien niet meer terug ziet als er geen compacte en/of betaalbare telefoons met up-to-date specs worden geïntroduceerd.
Nog geen jaar geleden was de onzet voor de SE 8% van het totaal in iPhone verkopen. Dat is dus niet de aantallen. Ervan uitgaande dat het toestel bijna 1/3 van de prijs van een X kost, vind ik dat wel noemenswaardig. In aantallen is dat dus meer dan 20% Dan wil je liever dat die 20% een toestelletje koopt van 500eu of meer toch? ref: https://www.onemorething....le-iphone-x-concurrentie/
ik vermoed dat de telefoon-functionaliteit bij een zeker deel der consumenten helemaal niet eens meer zo belangrijk is.

genoeg jongeren die bv helemaal nooit meer SMS gebruiken of telefoneren, zelfs als ze en smartphone hebben (maar die smartphone voor allerhande zaken, behalve sms/telefonie gebruiken... uiteindelijk hebben de sms/telefoneer-functies ook een voordeligere en goedkoper alternatief op smartphones, die dan via wifi gaan)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 15 januari 2019 12:43]

Maar een modem wordt toch ook gebruikt voor mobiel internet? Er is nog lang niet overal Wi-Fi, laat staan veilige en/of betrouwbare (als in: stabiliteit/snelheid) Wi-Fi en al helemaal niet in bijv. het bos. Of in het buitenland. En wat als Wi-Fi eruit ligt? In al die gevallen heb je mobiel internet nodig. Hoe gaan die jongeren dan aan mobiel internet geraken met een iPod Touch zonder modem?
Wie zegt dat deze iPod hetzelfde zal zijn als een iPhone zonder modem? Pas als de specs en de prijs bekend zijn kan je een oordeel vellen.
Mogelijk is dit een reactie op de slechte verkopen in China. Op die manier kan de iPhone duur blijven (want duur = premium), en stijgen de sales toch.
Omdat een iPhone een zogenaamd 'high value item' is.

Ieder product heeft een equilibrium wat betreft vraag/aanbod. Apple had een enorme vraag die ze nauwelijks konden bijbenen. Zij proberen nu een nieuwe optima forma te vinden, waarbij de iPhones exclusief zijn voor een elite.
Daarmee maak je echter nog geen winst. Daarvoor heb je volume nodig. Om je high value item niet te devalueren heb je een 'nieuwe' productgroep nodig. Steve had de iPhone en de pad in de markt gezet, maar nu ze niets nieuws kunnen verzinnen halen ze maar wat oude zooi van de zolder in de hoop hier een reboot aan te geven.
ik heb er geen vertrouwen in, in ieder geval.
Ik begin toch moeite te krijgen met de waarheid van het gerucht. Vrijwel iedereen heeft een smartphone met muziek. Wie wil nog een aparte ipod? Zelfs mijn vader heeft m in de kast gelegd. Daarbij geloof ik niet dat Apple tegenwoordig nog een concurrerende ipod touch voor een concurrende prijs in schappen kan leggen. De nieuwe iphones zijn duur. Maar je kunt al een oudere en nog steeds snellere iphone vanaf ongeveer 200 euro kopen. Daarbij zitten de vernieuwde mini ipads er ook aan te komen.
Inderdaad. Het lijkt er eerder op alsof Apple in 2015 nog wat research deed naar de haalbaarheid van een toekomstige iPod Touch, maar het in de ijskast zette en dat dat nu op de een of andere manier is uitgelekt en we dus eigenlijk het resultaat van een oud onderzoek te zien hebben gekregen, wat verpakt is als nieuws om even wat extra lezers te krijgen (op die Japanse site, bedoel ik dan; niet Tweakers).

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 15 januari 2019 13:33]

Waarschijnlijk betaal je hier nog steeds meer voor dan voor een goedkope smartphone waar dit ook gewoon op kan
Dat zou zomaar eens kunnen!

Maar op een goedkope smartphone draait geen iOS, kun je geen Apple Music luisteren, en is de integratie met andere Apple spullen niet aanwezig of in ieder geval veel minder.

En mogelijk is een iPod Touch straks het enige iOS device met een ouderwetse analoge koptelefoonaansluiting!
2e hands android phone op markt plaats + sd kaartje zou wss nog steeds goedkoper zijn.
2e hands android phone op markt plaats + sd kaartje zou wss nog steeds goedkoper zijn.
Zeer waarschijnlijk, maar niet iedereen is happy met Android. Ik zie situaties waarbij een smartphone sized Apple tablet zeer wenselijk is. Denk aan bv. ouders die zelf Apple gebruiken, maar voor de kids juist geen smartphone willen, maar wel een kleine Apple tablet (waarbij ze kunnen instellen wat de kids wel en niet kunnen gebruiken).

Daarnaast zijn er zat apps die alleen beschikbaar zijn op iOS, een gebruiker kan bv. prima al een Android hebben, maar heeft om reden X een iOS device nodig, waarom nog een smartphone? Het is zeer zeker niet voor iedereen, maar zeker nu Apple te maken krijgt met teruglopende verkopen, zal Apple andere bronnen moeten aanboren en een goedkope iPod Touch zou niet bijzonder veel ontwikkel tijd moeten kosten als ze voor oudere componenten kiezen.
Je hoeft geen simkaart in een telefoon te doen, en op android kan je vast ook parental controls instellen.

En ik snap dat als je het echt wilt, maar ik heb het meer over kost-effectiever werken.
Een mp3 speler is nog goedkoper gok ik. Maar geen muziek luisteren scheelt nog meer geld!

Schiet beetje het punt/doel voorbij ;)
Ik snap ook niet waarom je nog een extra device moet hebben om wat muziek te luisteren. Maar true, mp3 speler zou nog goedkoper zijn.
Inderdaad. Ik kan me ook niet zoveel voorstellen bij een extra muziekapparaat. Hooguit dat je misschien tijdens het hardlopen geen telefoon op je arm wilt, maar dan zou een MP3-speler ter grootte van, zeg, een iPod Nano véél lichter en goedkoper zijn.
True, maar ik dacht dat de toekomst draadloos was? Dan maakt het toch helemaal niet meer uit?
Waarom nog een iPhone als je een Apple Watch hebt? Apple Watch + iPod = iPhone. Als je al een internet verbinding hebt op je horloge waarom zou je dan nog één op je scherm moeten hebben?

De iPod Touch zou wel eens de opvolger van de smartphone kunnen worden: Onderdelen zoals modems, gps en zo hoeven dan niet meer in zo'n scherm want die zitten al in je Watch.
Dan mogen ze de accuduur wel eens stevig aanpakken.
Daarom wil ik weer een Cowon.
Ik bedoel eigenlijk de accuduur van de watch, als je die als het telefoon gedeelte voor de ipod wilt gebruiken. Maar de accuduur van de ipod mag natuurlijk ook wel aangepakt worden.
Deze optie schoot ook door mijn hoofd. Een Watch met LTE + iPod. Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is om de de dataverbinding de andere kant op te delen met een Watch. Op dit moment is de Watch nog echt een accessoire van je telefoon en leunt ook zoveel mogelijk op de verbinding van je telefoon (of het nou WiFi of mobiele data is). Ik geloof dat je een Watch ook niet kan pairen met een iPad, maar weet ik even niet zeker.

Het lijkt me dat als het wel kan dat het ook niet het allerbeste zal zijn voor de batterij van de watch als die de primaire connectiviteit gaat verlenen. Ook weet ik niet wat de datarates zijn van de watch. Vanuit het perspectief van energieverbruik zal dat redelijk laag zijn gehouden.

In theorie vind ik het een leuke. De Watch als je primaire apparaat met connectiviteit en een iPod Touch als een draagbaar scherm met zwaardere cpu. In de praktijk denk ik dat het op dit moment nog geen prettige gebruikerservaring zal opleveren.
Maar ik denk toch dat dat het model is waar we naar toe evolueren. Op het gebied van smartphones is er bijna geen markt destructieve innovatie meer mogelijk. Het is zelfs onmogelijk geworden om nog een herkenbaar model te maken. Sinds die notch en Edge to edge is het bijna onmogelijk geworden om een iPhone van een andere telefoon te onderscheiden. Wat is dan nog de waarde van een iPhone en waarom zou je er nog steeds snellere onderdelen in steken? Het is op zich maar een scherm. Kan je beter al je R&D steken waar er wel nog innovatie mogelijk is zoals in wearables.

Apple heeft een patent om vandaag al de Apple Watch een veel langere batterij duur mee te geven met de huidige technologie. Apple has just patented an Apple Watch battery band

Het is natuurlijk maar een denkproef die ik maak maar het is niet al te ver gezocht denk ik. Het is ook denk ik het sterkste wapen tegen de Chinese markt. Maak hun markt kapot en start een nieuwe waar de Chinezen weer moeten inhalen. Zelfde scenario als met de iPod destijds toen op de duur ook heel de markt overspoeld werd met goedkope mp3 spelers.

[Reactie gewijzigd door monojack op 16 januari 2019 23:16]

De e-SIM in je Apple Watch (als je al in het buitenland de duurdere versie met connectiviteit hebt gekocht) wordt voorlopig in Nederland nog niet gebruikt.
Je kan met de apple watch niet roamen dus ga je naar het Buitenland met die combo dan ben je niet bereikbaar. En hier in de UK is het zo dat je met de apple watch e-sim enkel data hebt, het linkt nog steeds naar je iphone nummer en abo voor de belminuten.
En dan ook een horloge boven arm verlenging om een accu mee te zeulen!
Ja, ik denk ook dat er geen markt voor is. Toen hij werd gelanceerd rond 2008 was het het enige en goedkope alternatief. Maar nu zijn Android phones krachtiger en goedkoper.

Voor muziek en series zijn andere toestellen ook handiger. De Touch lijkt gedegradeerd tot toestel thuis wat andere vereisten met zich brengt. Het 2e toestel in je zak voor muziek, die tijd is voorbij.

Als het de vroegere prijszetting volgt is het maar net goedkoper dan de XR dus een flinke 500-600 euro. Dat wordt dus niks tenzij het een 8 is zonder GSM, dan nog te duur aan 400 euro.
Ja, ik denk ook dat er geen markt voor is. Toen hij werd gelanceerd rond 2008 was het het enige en goedkope alternatief. Maar nu zijn Android phones krachtiger en goedkoper.

Voor muziek en series zijn andere toestellen ook handiger. De Touch lijkt gedegradeerd tot toestel thuis wat andere vereisten met zich brengt. Het 2e toestel in je zak voor muziek, die tijd is voorbij.

Als het de vroegere prijszetting volgt is het maar net goedkoper dan de XR dus een flinke 500-600 euro. Dat wordt dus niks tenzij het een 8 is zonder GSM, dan nog te duur aan 400 euro.
Denk ook aan andere toepassingen, zoals een luxe smarthome afstandbediening. Ook een prima streaming device voor op goedkope hifi setjes en portable apparatuur. De huidige Ipods hebben de laatste iOS versie en doir de WiFi alle mogelijkheden die een Iphone ook heeft. Ik neem die van mij mee voor op lange vliegreizen. Dan heb ik nog een volle telefoon accu om bij aankomst meteen te kunnen doen wat ik moet doen. En in het vliegtuig ook belangrijk: je hebt al je muziek offline bij je.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 15 januari 2019 08:38]

In de praktijk koop je dan eerder een powerbank (dat was mijn afweging iig), en offline muziek kan toch net zo goed op je telefoon staan? Tis niet alsof de iPod Touch meer opslagruimte heeft dan een iPhone.
'
Voor muziek en series zijn andere toestellen ook handiger. De 'Touch lijkt gedegradeerd tot toestel thuis wat andere vereisten met zich brengt. Het 2e toestel in je zak voor muziek, die tijd is voorbij.'

Dat was in 2002 of 2003 ook al zo, door de komst van Symbian met MP3 player en de mogelijkheid om een SD kaart in een Nokia of Siemens SX1 met Symbian OS te stoppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_SX1
Een iPod met spotify erop. Via WiFi de muziek downloaden.

Kan de iPod in de auto blijven voor muziek onderweg of bij de bedrijfsbar.

Heb je draagbaar systeem met muziek, zonder dat iemand zijn telefoon kwijt is.

Lekker makkelijk.

maar dat is persoonlijk.
Dat is exact de reden dat wij vorig jaar nog een iPod hebben gekocht. Handig voor de lange roadtrips ;)
Ik heb daarvoor een oude iPhone 4s in de auto zitten, maar idd dat werkt wel. Al is het met de opkomst van CarPlay support in de meeste auto's steeds minder relevant.
Ik lees dit bericht nu ik mijn Ipod Classic aan het synchroniseren ben.

Ik ben bezig mijn leven minder slim te maken en dus is mijn smartphone in de ban. Daarnaast heb ik dus een ipod om mijn podcast af te spelen.

Ik heb mijn ipod classic wel een update gegeven met een dual SD kaart erin (totaal 128 GB) zodat hij sneller is en minder energie gebruikt dan met een 80 GB hardeschijf.

Het bevalt me heel goed, om zonder smartphone met iPod rond te lopen. Alleen het verplicht \synchroniseren via een draadje IPV WiFi is wat minder prettig.

Ook fijn dat er op een iPod nog altijd een 3,5MM aansluiting voor een normale koptelefoon zit. Bij een nieuwe iPod zou het volgens het 1e nieuwe product zijn waar deze vreemde aansluitingen terug komt.
Een iPod Touch doet ook gewoon Spotify, Apple Music, internetradio, YouTube Music etc. etc.

Mijn ouders hebben nu een 64GB iPod Touch voor muziek in de auto. Ideaal, het ding is niet gebonden aan één persoon en kan gewoon in de auto blijven terwijl je je telefoon altijd meeneemt.

Hij is bijna vol en ik zie ze zo een nieuwe kopen. Als dat dan de nieuwste generatie is met 128GB dan heeft Apple al één koper 🙂
Zie het meer als een ipad, alleen dan veel kleiner en goedkoper.
Denk aan kinderen die Fortnite willen spelen (of de volgende mobiele game die een hype wordt). Een iPhone is dan nog steeds wel een hele investering, en hoewel een iPad betaalbaarder is, ook een stuk groter en fysiek kwetsbaarder. Een nieuwe, krachtige iPod Touch kan dit gat vullen en kids voorzien van alle mogelijkheden van het Apple platform dat nog makkelijk mee te nemen valt ook. Zolang dit product onder de €250 euro in de schappen zal liggen (met minimaal 32gb, dat wel) zie ik het nog wel een kans van slagen hebben.
Er is nog 1 belangrijk aspect voor de alu-hoesjes, de iPod heeft geen GSM radio en is dus privacy-technisch een ontzettend interessant apparaat. Ik heb een generatie-6 iPod liggen die ik via Apple Configurator helemaal heb dichtgetimmerd, always-on VPN, wachtwoord restricties, wissen na 3 foute pogingen, etc.

Als die nieuwe iPod beschikt over touch/face-id (want dat is het grote nadeel aan de 6e generatie, het ontgrendelen duurt gewoon lang) dan zie ik het best gebeuren dat m'n iPhone X in de kast blijft liggen en ik alleen nog op pad ga met de iPod. Ik heb een anonieme datasim en zo'n 4G accesspoint die ik wanneer nodig kan inschakelen om toch onderweg even internet te hebben.
Ik bel nu ook nauwelijks meer met mijn iPhone idd :D Alleen de hardware is wat dikker dan een iTouch zou zijn geweest.
Ik weet niet of mensen zitten te wachten op een nieuwe versie van iPod maar me moeder heeft onderlaatst een iPod touch gekocht omdat haar iPod classic kapot is gegaan. Waarom geen telefoon? Zei gebruikt de iPod (voor audioboeken en niet muziek) alleen thuis en heel veel. Meestal als ze alleen zit en ze is bezig met der hobby dan heeft ze de iPod aan. En ze slaapt er zelf mee. zou ze dit op de telefoon doen dan zal daar de batterij heel snel slechter worden omdat die veel vaker opgeladen moet worden. En het was ook veel goedkoper dan een iPhone als je er toch niet mee belt.
Ik heb mijn zo’n laatst afgeraden om nog een nieuwe iPod te kopen maar gewoon voor een 2e hands iPhone te gaan zonder simkaart voor hetzelfde geld. Hij heeft nu een sneller apparaat, die alle software nog aankan.
Alle software kan draaien? Je koopt een ipod toch om muziek te luisteren? Zelfs mijn aller eerste gen ipod werkt nog steeds met iTunes.. Meer hoeft er niet te werken toch?
Meer hoeft er niet te werken toch?
Misschien voor jou niet. De iPod touch is met een volwaardige versie van iOS veel meer dan alleen maar een “domme” muziek speler voor sommige.
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt wat het doel van de ipod touch is. Het enige verschil met de iphone of andere telefoons is dat er geen simkaart in kan.
Er was een tijd dat die heel populair was, omdat:

- Mobiel internet nog niet belangrijk was (geen 4g en 3g was ook nog nieuw)
- Smartphones nog niet alomtegenwoordig waren
- Alle Apps wel gewoon werkten

Dus velen de combinatie iPod Touch + nokia (of wat dan ook) prefereerden omwille van de prijs tov een duurdere iPhone.

Tegenwoordig wil iedereen de apps ook overal gebruiken...en lukt een apparaat zonder Simkaart niet.
En een goedkope telefoon wil ook nauwelijks nog iemand, en 2 apparaten met scherm (iPod Touch + relatief goedkope Android) wil ook niemand...dus wordt er de volle pot betaald voor een iPhone.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 15 januari 2019 09:07]

Klopt helemaal wat je zegt. Ik had ook een ipod touch(4e gen) samen met een samsung schuif telefoon. Eigenlijk een ideale combinatie. Kleine telefoon die meer dan een week op een accu ging en de ipod touch kon toen qua snelheid echt concurreren met veel duurdere smartphones.
(iPod Touch + relatief goedkope Android) wil ook niemand...dus wordt er de volle pot betaald voor een iPhone.

Dus uit een iPhone komt beter geluid dan een Android telefoon of die speelt muziek beter af?
Waarom zou je een ipod moeten hebben als je al een smartphone hebt?
Uit mijn ZTE komt beter geluid dan uit een iPhone van welke generatie dan ook.
Ook dat is inderdaad een reden waarom de iPod Touch niet meer relevant is...
Vroeger was er meerwaarde aan het clicksysteem van de iPod of de touchscreen van de iPod Touch voor het afspelen van muziek omdat je veel sneller door je muziek navigeerde, ookal konden veel klassieke GSMs ook MP3s afspelen.
Goedkoop apparaat voor iOS, zodat je alle appjes en games kunt draaien.

Heb het in de begintijd van iPhone wel eens overwogen om een candybar telefoon + iPod touch te nemen.

Nadeel van de Touch is geen GPS en geen mobiele datamogelijkheid. Op plekken met WiFi is het ontbreken van data natuurlijk maar een beperkt probleem.

Voordeel is ook dat vanwege het ontbreken van GPS en SIM de accuduur lekker hoog ligt.
In het begin had ik een smartphone + ipod touch! Er was nog geen app store voor de iPhone, hij was lomp duur ook.

De iPod touch was een heerlijk device voor browsen (mijn QTEK 9100 / HTC Wizard kon toch tetheren via wifi). Het capacatieve scherm met erg groot scherm van 3.5 inch was onovertroffen natuurlijk. Toen de app store uit kwam ook wat leuke spellen al snel (monkey ball!). Ook voor het lezen van ebooks was hij best prima voor de standaarden van toen!

Toen die HTC aan vervanging toe was toch overgegaan op een iPhone 3G. Die was een stuk dikker/zwaarder dan de ipod touch dus nieteens persé fijner voor alles.

Deze anekdote geeft hopelijk aan dat het andere tijden waren en er wel een goede use case was voor de ipod touch naast een smartphone. Ook nu zijn er nog prima use cases te bedenken (voor jonge kinderen bijv.).
Heb het in de begintijd van iPhone wel eens overwogen om een candybar telefoon + iPod touch te nemen.
Heb dat jaren zo gedaan. iPod touch als agenda, telefoon als ehh telefoon. Dat werkt maar je hebt als nadeel wel twee apparaten in je broekzak. Groot voordeel is dat als je aan de telefoon bent een notitie maken in je agenda met die twee apparaten veel handiger gaat. Uiteindelijk maar voor een smartphone gegaan. Maar nu de prijzen van de iPhones de pan uit rijzen is een dergelijke twee apparaten oplossing misschien toch wel weer interessant.
De oplossing nu voor dat 'notititie maken tijdens bellen' zijn de Airpods. Ook een twee apparaten oplossing, maar iets handzamer.
je vergeet de prijs, dat is denk ik ook een verschil tov de iphone......ipod touch is touch is echt fors goedkoper. Dus echt voor de mensen die niet kiezen voor een telefoon.
Dat klopt, maar een telefoon heb je vaak alsnog nodig. Misschien een optie voor degene die een telefoon van een paar tientjes heeft om te bellen en smsen.
Ik zie ze ook veelvuldig gebruikt worden op terrassen of in restaurant om bestellingen op te nemen. Dan is dit een goede betaalbare optie.
De ipod touch is m.i. een evolutie van de voorgaande ipods, vroeger alleen bedoeld voor muziek en later video, nu een volwaardig gaming device waarop je ook goed muziek en video kan consumeren.
Snap je het doel van een handheld console? Van een aparte muziekspeler? Van kleine tablet?
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt wat het doel van de ipod touch is. Het enige verschil met de iphone of andere telefoons is dat er geen simkaart in kan.
Het is een handige muziekspeler.
Het is een kleine iPad.
Het is het goedkoopste apparaat waar iOS op draait.

Het vervangt (deels) een Nintendo (2/3)DS, het vervangt een iPhone voor jonge kinderen (die wil je nog geen volledige smart phone geven), kleinkind kan met opa/oma Facetimen, ...
Je koopt een ipod toch om muziek te luisteren?
Waar baseer je dit op?
10 jaar geleden was dat indd zo :)
Vraag Je dit nu serieus???
De ipod is ontworpen om muziek vanaf te spelen. Dat was de hele intensie van het apparaat. Dat er later een scherm aan geplakt werd en je er filmpjes van matige kwaliteit op kon kijken was een bonus. Dus waar ik dit op baseer is dus het geen waar het apparaat voor gemaakt is.
Dat dat de intentie 15 jaar geleden was wil toch niet zeggen dat dat heden ten dage nog steeds de belangrijkste functionaliteit is? Die logica slaat nergens op.
Nee.. Een ipod touch kopen dat slaat nergens op.
Ja in 2003 misschien nog wel. ;) In principe wilde ik mijn 11 jarige nog niet met een telefoon hebben lopen.
Maar toen ik naar de mediamarkt ging en de iPod touch zag staan toen dacht ik dat ik/hij nog beter een 2e hands iPhone SE (goedkoper maar dan met sim) of een iPhone 6S (Net zo duur, groter scherm en snel genoeg voor moderne apps en moet een beetje geluk tegenwoordig meer opslag)

Zoals gewoonlijk gaat Apple gewoon weer net iets te lang door met hun modellen, dus dit mag hoog tijd worden.

Eigenlijk is het mooi om te zien dat de markt die ze zelf groot gemaakt hebben ook zelf weer de nek om hebben gedraaid, evolutie.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 15 januari 2019 08:43]

Eigenlijk is het mooi om te zien dat de markt die ze zelf groot gemaakt hebben ook zelf weer de nek om hebben gedraaid, evolutie.
Zo werkt het overal.

Tegenwoordig zie je ook niet meer zoveel paard en wagens rijden!
Ipod Touch is gewoon een gestripte iphone met volwaardige ios erop, je kan gewoon apps etc downloaden.
Je kan dus bijna het zelfde als met de iphone, alleen niet bellen ja wellicht via skype met wifi.

Heb ook jaren een Ipod touch gehad en niet alleen voor muziek, ook spelletjes enzo erop gezet.
Oftewel nutteloos.
Dat kan ik ook met me smartphone.
Zeggen dat een iPod touch alleen voor muziek is, is hetzelfde als zeggen dat een smartphone alleen voor bellen is... Ooit waren dat de oorspronkelijke en enige functies, maar tegenwoordig is dat wel anders.

Ik zie een iPod touch eerder als een pda dan als een muziekspeler.
Wat moet je met een pda? Ik kan geen 1 functie bedenken die de ipod touch meer kan dan mijn smartphone.
Jij bedoelt waarschijnlijk de iPod Shuffle en Nano die niet meer verkocht worden. De iPod Touch is eigenlijk een soort mini tablet.
DE iPod nano bestaat niet:

https://www.lifewire.com/...5359e5f9b58b7d0db83a1.jpg

Al deze modellen heten allemaal iPod Nano, maar naar een volgend nummer skippen werkt niet op ieder model gelijk. Wel hebben ze allemaal wel die functionaliteit aan boord, dus ik denk dat je je toch eens goed moet afvragen waarom jij dat dan niet kon? Ik zie sowieso 5 modellen waar ik vrij makkelijk de knop om naar het volgend nummer te gaan kan aanwijzen, namelijk de rechterkant van het clickwheel. De andere 2 modellen hebben deze knop onscreen:

http://techtickerblog.com...010/12/ipod-nano-main.jpg
en
https://i.ytimg.com/vi/aPr0h4pwUGU/maxresdefault.jpg


Dus buiten dat je een nogal onvriendelijke en ongefundeerde mening verkondigt zou ik je aanraden op tweakers beter je huiswerk te doen en gewoon eens de handleiding te lezen:

- https://www.gebruikershan...ing-329356.html?page=0082
- https://www.gebruikershan...ew-handleiding-89262.html
- http://www.gerritspeek.nl...dleiding-ipod-nano-2g.pdf
etc...

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 januari 2019 10:48]

Ik had dat ding met alleen maar een aan en uit knop. O en shuyffle knop. Enige wat je kon doen was het geluid harder of zachter met de oortjes.

Ahhh, dat is de shuffle:
https://www.macworld.com/.../ipod-shuffle-design.html
Jemig wat een semantische gezemel. Je snapt toch wat ik bedoel.

Ahh, ik zie inderdaad dat ik het fout had qua nummers skippen. Ik heb toendertijd wel alle andere manieren van nummers skippen geprobeerd, maar eigenlijk nooit de beschrijving gezien(had ook de manual niet gekregen).
DE iPod nano bestaat niet:
DE iPod shuffle bestaat ook niet helemaal:
Even voor jouw alles op een rij.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_iPod_models

Wat jij dus zegt klopt niet.
De iPod Shuffle en Nano bestaan dus wel en in verschillende generaties.
Het ging mij om dat je zegt dat ze niet bestaan. Dat jij bepaalde functionaliteit bedoelt betekend niet dat ze niet bestaan.
Dan lees jij toch echt iets anders. Ik zeg juist dat er 7 nogal verschillende modellen bestaan, en dat dus DE iPod Nano niet bestaat, omdat de verschillen soms groter zijn dan de overeenkomsten. Alle 8 heten ze iPod Nano, maar vaak is de functionaliteit heel anders. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen: de iPod Nano heeft een videocamera. Van alle iPod Nano's heeft alleen de 5e generatie dat.
Dat jij bepaalde functionaliteit bedoelt betekend niet dat ze niet bestaan.
Ik snap dus ook helemaal niet wat je met deze zin bedoelt?
Waarom een telefoon kopen voor de software als he gewoon om een mp3 spelertje gaat?
Het gaat toch om de iPod touch? Dat is niet zo maar een spelertje. Dat is een iPhone zonder sim slot.
Gewoon een mini tablet? En ik kan me de ipods van vroeger herrineren, dat waren alleen maar veredele mp3 spelers.
Lees even de commentaren: de mensen die dit kopen zijn er bijna altijd zéér tevreden over. Beschouw het als een mini tablet.
Inderdaad, de kopers van dit apparaat vinden dus helemaal niet dat hun geld verspild is, anders waren ze heel zeker niet tevreden.
Het lijkt mij voor kleinere kinderen wel ideaal. Nog geen smartphone met WhatsApp , maar in noodgevallen iMessage of FaceTime (audio of video) bij noodgevallen, screentime in te stellen, en bepalen wat ze erop kunnen zetten als ouder. Geen mobiel dataverbruik dus niet op te letten, etc, goedkoper, moeilijker kapot te krijgen(alu achterkant). Een prima start up in de mobiele wereld voor de jongste kinderen van het gezin.
Bij noodgevallen neem ik aan dat je onderweg bedoeld? Zonder SIM ga je dan dus geen verbinding hebben.
Nee, ik denk zoiets van afhalen van school of zo, op school is er toch wel WiFi . Dus ok, niet echt noodgevallen.
Een goedkoop iOS apparaat. Hey Cook, als je main goal is om zo veel mogelijk mensen tevreden te houden, zoals je zelf zegt, doe dan een iphone se2.
Je bedoelt de iPhone 7 met de huidige prijzen? 🤔
Nee een iPhone SE2. Dezelfde grootte van de huidige SE, maar dan ook met de hele voorkant scherm zoals de XR en XS. En dat dan voor een 600 euro, zou voor mij een instant buy zijn.

De enige reden die ik kan verzinnen waarom ze dat niet doen is omdat de notch niet kleiner gemaakt kan worden dan op de XR en XS en dat deze dus relatief of een kleiner toestel wel heel veel ruimte in beslag neemt. (er blijft dan weinig scherm over aan de zijkanten van de notch.

Zo klein als op deze mockup zullen ze het vast niet kunnen krijgen:
https://cdn.images.expres...galleries/x701/354457.jpg

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 januari 2019 10:53]

SE fans zijn toch wel een hardnekkige groep, op ieder draadje op iedere site kom je er wel een paar tegen :)

Geef het gewoon op, er gaat nooit meer een iPhone in dat formaat komen.
Ik heb zelf nog geeneens een SE gehad. Wel de 5 en 5S, maar heb nu de iPhone XS. Heel fijn toestel, maar het had voor mij toch echt wel net iets kleiner gemogen. Ik heb grote handen, maar zelfs dan is het toestel nog wel wat aan de grote kant. Vandaar de roep om een SE formaat. Zeker met een volledige voorkant als scherm zou het dan ongeveer op dezelfde schermoppervlakte gaan als een iPhone 7 (wel in een andere verhouding).

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 januari 2019 13:08]

Voor de duidelijkheid, ik ben het niet oneens met de vraag, ik stel alleen dat het antwoord er gewoon niet gaat komen. Daarom kun je het net zo goed niet meer vragen.
Ach, vragen staat vrij...
Of gewoon geen notch. Randen zoals de ipad pro bijvoorbeeld. Kan faceID ook mooi in, verleng je het scherm naar 18:9, breedte hetzelfde. Zelfs als ze het een A11 cpu met 3gb ram, zoals de iphone 8plus/x geven, zullen er heel veel mensen heel blij van worden.
Als je zo'n prachtig 'klein' formaat dan toch maak, doe meteen een nieuwe versie van de iPhone SE :)
Ik denk dat een iPod Touch in zijn vorige vorm niet veel gaat verkopen.
Ze kunnen (denk ik) beter een iPod Shuffle uitbrengen met e-sim en Apple Music/Spotify/Soundcloud ondersteuning. Misschien nog wat sport en health tracking erbij. Soort van gestripte Apple Watch, in iPod Shuffle vorm, maar dan goedkoper natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Crp op 15 januari 2019 09:44]

Ik vind zo'n ipod wel handig.
scheelt weer accu van je telefoon.
ipod ook handig voor die gene die vaak hardlopen of voor op vakantie om muziek te luisteren bijvoorbeeld.
of opgeslagen video'of netflix.
dan kun je telefoon gebruiken voor bellen, whatssappen etc en als camera gebruiken natuurlijk.
iOS devices werken voor mij prima als remote controller voor home automation en audio-bediening.
Op strategische plekken iPhones in huis leggen op een dock vind ik echter veel te duur; als iPod's weer een beetje betaalbaar beschikbaar komen is dat echter wel heel interessant.
Je kunt deze dan bovendien specifiek inrichten voor dat doel, en hoeft dus door veel minder 'troep' heen als op je telefoon. Bovendien kun je deze apparaten unlocked laten liggen, en kan iedereen in huis ze gebruiken.
Als Apple opnieuw een iPod Touch maakt met veel opslagruimte, 3.5 mm poort en een schitterende DAC aan boord aan een deftige prijs dan ben ik wel kandidaat. Uiteraard dan ook wel met support voor lossless audio (FLAC, DSD, WAV,...)
Maak dan gewoon je telefoons iets goedkoper als het punt is dat mensen je spul niet kunnen betalen. Beetje zelfgecreëerd probleem lijkt het.
Je kunt moeilijk je telefoons van €1000 verlagen naar €200.
Er is best een hoop ruimte tussen 1000 en 200. Daar zit vast wel ergens een sweetspot voor mensen. 600 tot 700 euro wil ik nog eens over nadenken, 1000 euro kunnen ze de boom in.
Ik zie een heleboel iPhones in de pricewatch die bijna dat hele bereik beslaan. Alleen als je per de de allernieuwste wil hebben zit je aan die hoge prijs.
Ik heb zelf helemaal niks met iOS, twee keer geprobeerd maar ik vind het persoonlijk een afschuwelijk systeem, maar als je het wel wil hebben dan zijn er op praktisch elk prijspunt opties.
Zijn punt is denk ik een beetje dat je enkele generaties terug een nieuwe had voor ongeveer 700,- en daar koop je nu nog niet eens de budget Xr voor, laat staan een Xs vanaf ruim 1100,-

Ja er zijn goedkopere telefoons en die zijn ook nieuw uit de winkel (iPhone 7 vanaf 530,-) maar die zijn niet nieuw nieuw. Ze rekken de grens steeds verder op naar boven.
XR is geen budget telefoon. Hoe komen mensen hier toch op?
Iets met specs van die telefoon en aankondigingen die hier op tweakers waren. Of wou je de xr een volwaardige high end noemen?
De XR is de opvolger van de 8. Zo heeft Apple het ook aangekondigd. Ik weet niet welke aankondiging jij hebt gekeken, maar niet die van Apple in ieder geval.
Dat stukje over de specs sla je heel precies maar even over.
De specs zijn beter dan die van de 8.
Een budget laptop van 2018 is ook beter dan een high end uit eerdere jaren.....
Geen budget telefoon in absolute termen, maar vergeleken met de andere nieuwe iPhones zou dit de budget telefoon moeten zijn. Alles is relatief :)
Hier kan ik mij wel weer in vinden.
Lage resolutie nog niet eens full hd resolutie, wat zelfs de Iphone 6 plus al had.
Sorry hoor maar voor een toestel van die prijs kan prima full hd, en ja je merkt het echt wel het verschil.
Dit is gewoon marketing technisch gedaan zodat meer voor de xs gaan, als de xr full hd had dan hadden meer mensen voor de XR gegaan als de XS(Welke een nog hogere resolutie heeft).

Ik ben van een 6 naar een 8 plus gegaan en merk het zeker, ja scherm is groter maar de resolutie merk je ook echt wel.
Ook gewoon LCD scherm en geen Oled is toch ook erg simpel nu, voor mij maakt niet veel uit Oled of LCD maar goed.

Voor de prijs van de xr kan je net zo goed een iphone 7/8 plus kopen, welke nog prima functioneert hogere resolutie heeft alleen iets tragere soc(Waar je toch niet veel van zal merken).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 15 januari 2019 08:37]

Apple gebruikt hele goede LCD schermen, en dat is sowieso iets persoonlijks. Denken dat OLED in alle opzichten beter is is gewoon fout. De meeste mensen geven ook niks om de resolutie, de pixel densiteit is prima. Lijkt me echt onzin dat opeens meer mensen het gaan kopen alleen maar omdat de pixel densiteit een klein beetje hoger is.
Klopt, ze worden erg duur... Maar in de discussie hier, waarbij Apple mogelijk weer met een iPod touch komt, is dat niet zo relevant. Dat ding gaat ook niet de allernieuwste snelste hardware hebben maar wordt veel meer vergelijkbaar met zo'n ouder toestel.
Nieuwe modellen iPhones zijn inderdaad erg duur, maar het doet niet echt ter zake in deze discussie.
Er zijn zat iPhone modellen te koop die vanaf 300 euro te koop zijn.
Licentie gelden zijn ontzettend veel lager als het niet een telefoon is. Geen modem scheel ook geld
Licenties zijn een fractie van de prijs. De winstmarge is enorm op de iphones. Apple houdt ook de prijzen bewust hoog. Heeft niet alleen met geld te maken maar ook met marketing. Helpt me aan het premium beeld.
je kunt de telefoons inderdaad een stuk goedkoper maken, maar het blijft natuurlijk wel een commercieel bedrijf welke gewoon de salarissen van zijn medewerkers moet betalen. 1k voor een telefoon is natuurlijk overdreven, maar zomaar richting iPod touch prijzen gaan (range 250-350 euro) lukt niet als je aan onderdelen (ik ga dan wel uit van de nieuwe modellen) al meer dan 400 euro kwijt bent (bron: https://www.allaboutphones.nl/iphone-x-prijs-voor-apple/).

het idee van een ipod is ook dat je er juist niet mee kunt bellen. Een zeer vereenvoudigde iphone, maar dan zonder bel functionaliteit dus. Ook qua sensoren kan je daarop andere keuzes maken en dus wordt je toestel veel goedkoper om te maken.
Wat zou precies het verschil zijn tussen een iPhone X en een iPod Touch gebaseerd op dat model? Een simtray en wat modem componentjes. Kan qua onderdelen nooit meer dan een tientje zijn.
Zijn link zegt al dat het Qualcomm modem 18 dollar is dus meer dan een tientje is het al. Maar ik verwacht dat een nieuwe iPod touch een stuk minder zou zijn dan een iPhone x die niet kan bellen... Kan best een minder scherm in, face id? Niet nodig, front camera trouwens ook niet en als er wel al een back camera op zit kan die ook een stuk minder, cpu hoeft ook niet het snelste te zijn en ga zo maar door. Apple gaat inderdaad echt niet meer hun snelste hardware in een goedkoop jasje stoppen.
Je kan net zo goed beargumenteren dat het scherm net zo goed moet zijn; mensen willen er misschien wel series of films op kijken. FaceID is ook handig, een front camera ook want dan kan je nog gewoon skypen.
Sterker nog, de Touch heeft al een aantal generaties een front camera vanwege Skype/FaceTime :-)
Ja tuurlijk, alles kan... Maar het ding is bedoeld om iOS goedkoop aan te bieden dus dan is het niet echt logisch om top hardware te verwachten.
Goeie vraag, ik weet qua onderdelen niet zo veel van hoeveel alles kost, dus kan er weinig nuttigs over zeggen, maar wat je in het algemeen wel kunt zeggen is dat de ipod touch een gestripte iphone is en je dus qua productie minder kwijt bent aan productie en testen.
Hoezo is “1K natuurlijk overdreven”? Ze vragen nu al meer dan dat 8)7
ik neem aan dat dit niet helemaal serieus is? Ja er zijn duurdere telefoons, maar die zijn er altijd geweest. Nokia had destijds de 8800 die ook 800 euro kostte wat voor die tijd ook bizar veel geld was, maar dat was niet het enige toestel dat nokia op de markt zette. Dat was een exclusief model. Dat kan je bij apple bijna niet zeggen, omdat hun duurste model in principe het nieuwste model in lijn is. En ja, er zijn iphones die nog duurder zijn, maar dat gaat het natuurlijk niet om ;). Ik vind 1000 euro al verre van normaal voor een toestel.
Onder Tim Cook zijn de marges op iPhones al jaren stabiel (tussen de 35% en 40%). Dat lijkt een heilig doel te zijn voor Apple, dus de prijzen zullen ze niet verlagen.
Als de marges stabiel zijn en de prijzen flink stijgen terwijl er gejammerd wordt dat er maar weinig innovatie is, dan is er een enorm probleem. Dan stijgt de kostprijs teveel. Als je ziet welke hardware de Chinezen leveren voor welk geld en dat de software bij Apple inmiddels wel zo'n beetje af zouden de investeerders zich wel zorgen mogen maken.
Je ziet dat ook de premium Chinese smartphones in prijs aan het stijgen zijn, dus dat is een industrie-brede trend. De investeerders maken zich zorgen, het aandeel is 30% gedaald in een paar maanden tijd. Desalniettemin groeit de installed base van Apple gebruikers nog altijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True