Apple brengt achtste bèta iOS 12 uit na terugtrekken zevende bèta

Apple heeft de achtste testversie van iOS 12 voor ontwikkelaars uitgebracht, enkele dagen nadat het de zevende bètaversie terugtrok na enkele uren. Met die versie zat er een vertraging van tien seconden tussen het tikken op een icoon en het starten van de app.

De achtste bèta zou die bug opgelost moeten hebben en Apple heeft de nieuwe versie woensdagavond Nederlandse tijd op zijn servers gezet, meldt MacRumors. Een changelog voor de achtste bèta is er niet, maar gezien de korte tijd tussen de zevende en achtste testversie voor ontwikkelaars zal er weinig gewijzigd zijn.

Apple trok de zevende bèta maandagavond enkele uren na het vrijgeven terug vanwege een bug, waarbij gebruikers in sommige gevallen tien tot vijftien seconden moesten wachten totdat een app opende. Ook de ipsw-bestanden om een iPhone of iPad te herstellen naar deze versie heeft Apple offline gehaald.

In de changelog van de zevende bèta maakte Apple bekend groepsgesprekken voor FaceTime uit te stellen tot later dit jaar. Apple brengt iOS 12 naar verwachting over een maand uit. Het bedrijf kondigde de nieuwe versie van iOS in juni aan op ontwikkelaarsconferentie WWDC.

Terugkijken: videopreview iOS 12 uit juni van dit jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-08-2018 • 19:22

35 Linkedin

Lees meer

Reacties (35)

35
34
26
0
0
4
Wijzig sortering
iOS 12, slecht nieuws voor ipad (pro’s).

Waar de gestures die nu perfect werken, gaan vervangen worden voor iphone x gestures, wat dus totaal niet werkt voor een groot scherm, werkt onnatuurlijk en niet bepaald intuïtief.
Ik vind het juist fijner werken, zo'n veeg om naar home te gaan. Vooral omdat je iPad op allerlei manieren vast kunt houden, maar er maar 1 home knop is waarvan je soms niet direct weet waar dit zit. Met vegen heb je een actie om naar home te gaan die zich aan de oriëntatie aanpast. En wisselen tussen apps doe ik met 4 vingers vegen, dus dat app wissel scherm van ios11 mis ik niet op 12 (naja, zit er ook nog gewoon in natuurlijk, maar op de iPhone X manier)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 augustus 2018 21:40]

Zijn maar weinige enthousiast over zover ik het kan nagaan.

Ikzelf ben gewend naar boven te vegen om de openstaande apps te zien, te wissen uit het geheugen of naar terug te gaan.

Maar ik zit dan ook op een ipad pro, de homeknop is duidelijk aanwezig.

Met ios12 moet je heel voorzichtig naar van onderkant scherm naar boven vegen voor de balk met apps bijv. Anders knalt het meteen naar home.. dat werkt goed op een klein scherm omdat zich dat ook niet goed leent voor grote vegen.

En wat ik eerder omschreef moet je dan van rechtsboven schuin vegen.. erg omhandig allemaal.
Maar goed smaken verschillen.
Hmm dat wissen uit het geheugen is overbodig want iOS doet aan goed geheugen management.
http://time.com/money/4262746/iphone-battery-close-apps/
https://www.wired.com/201...ttery-makes-things-worse/
https://discussions.apple.com/thread/3741936
Het heeft alleen nut bij apps die hun internetverbinding in de achtergrond openhouden (maar dat kun je volgensmij stoppen door background refresh uit te zetten) en bijv apps die je locatie continue tracken (maar dat laat iOS heel duidelijk zien).. Dus ik zou jezelf die moeite sparen :)
Ik denk dat het dan vooral gaat om mensen met een iPhone X die dit prettig vinden. Ik vind het zelf namelijk tamelijk lastig dat de ipad andere gestures heeft dan de iphone x (overigens geldt dat nu ook voor andere iphones). Waar ik inmiddels gewend ben dat rechtsbovenin control centre zit en dat een swipe van beneden naar boven de “thuisknop” emuleer.

Het heeft eventjes geduurd voordat ik gewend raakte aan control centre, de veegbeweging die de thuisknop vervangen heeft daarintegen was ik direct aan gewend.

Al met al moet ik wel zeggen dat ipad interface van nu wel intuitiever is.
Je moet nooit apps uit het geheugen 'wissen' om geheugen vrij te maken voor geen enkele goede reden. iOS doet dit beter dan jij. Je loopt alleen maar meer energie te verspillen van je batterij. Laat iOS de memory management regelen; is het OS erg goed in, en de-installeer apps die je het anders proberen te vertellen. Die proberen functies aan te praten omdat ze over het algemeen nutteloos zijn.

Om dezelfde reden heeft apple "memory pressure" geïntroduceerd. Zodat mensen ophouden naar kijken hoeveel vrij is ( wat niet relevant is ) maar hoeveel druk er staat op het systeem om te zorgen dat alles genoeg geheugen food krijgt.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 15 augustus 2018 23:06]

Het valt allemaal wel mee. Gewoon even oefenen om het even kort door de bocht te zeggen. Ik vindt het zelf echt een verademing al het wat nu kan op de iPad. Het maakt het switchen zoveel sneller tussen apps. De verandering is gewoon even wenen. Een groot deel van de mensen moest ook even vijf keer slikken toen iOS 6 naar iOS 7 ging met een platter uiterlijk.

Uit eindelijk heb ik het vermoeden dat we naar een iPhone en iPad gaan die je alleen nog maar draadloos kan opladen, enkel nog een power knop heeft en meer niet. Want wanneer gebruik je nog de volume knoppen? Of de switch om je telefoon op stil te zetten. Je kan ook je iPhone oppakken, de telefoon gaat aan en je klikt op een knop voor de stille mode. Om maar even iets te noemen.
Een smartphone/tablet hoort intuitief te zijn. Dat principe gooi je overboord als je als gebruiker eerst een (groot) aantal gestures uit je hoofd moet leren.

Dat is niet intuitief maar lijkt meer op vernieuwen om te vernieuwen en daarmee indruk proberen te maken.
Ik vond het op de iPhone x anders verdomd intuïtief .
En....Als het aan de meeste mensen lag veranderde er niets.
Alleen een virtuele home button en that’s it.
Sorry, maar zonder vernieuwing ontstaat er niets intuïtiefs in de toekomst en blijft allles hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 15 augustus 2018 21:36]

Vernieuwing moet wel de functie hebben om de gebruikers ervaring te verbeteren en je maakt mij niet wijs dat het beter is geworden met al die swipe functies.

Apple stond vroeger bekend om z'n eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Dat is met al die gestures verleden tijd. Oude mensen die vroeger een iphone kochten haken af als ze allemaal gestures moeten leren.

Apple schiet met dit soort non-innovaties in zijn eigen voet.
Daar heeft Apple toch nog steeds een iphone 7/8 voor of een iPad 201u/2018 of de huidige iPad pro’s?
Die generatie waar jij het over hebt die koopt sowieso vaak niet de nieuwste en duurste hardware. Vervolgens kan de jonge generatie er alvast aan wennen.
Eerst de iPhone x, die niet bepaald mainstream was, en dan na een jaar wel een nieuwe mainstream iPhone zonder homebutton, en dan volgen de nieuwe iPad pro’ s.
Ik vind dat ze het aardig opbouwen hoor, en nogmaals ik heb amper hoeven te wennen met de iPhone x, werkte bij mij heel intuïtief .
Daarnaast, als je er echt niet aan kan wennen of het niet wil proberen, kan je nog steeds de virtual homebutton inschakelen in het toegankelijkheids menu, werkt ook prima.

En een groot aantal gestures? Omhoogswipen i.p.v. homebutton of met een boogje swipen voor appselector i.p.v. dubbele click homebutton?

Voor de rest is er niet heel veel nieuws, die overige gestures bestonden al geruime tijd.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 15 augustus 2018 23:01]

Ik vond het op de iPhone x anders verdomd intuïtief .
Omhoogswipen i.p.v. homebutton of met een boogje swipen voor appselector i.p.v. dubbele click homebutton?
En hoe is met een boogje swipen om de app switcher te openen intuïtief? Daar kom je toch niet zomaar op? Als ik een telefoon in mijn hand heb en de gestures niet ken, ga ik echt niet zelf bedenken dat ik met een boogje moet swipen. Ik heb het laatst eens op de telefoon van een collega moeten gebruiken, heb daarvoor eerst (op mijn eigen telefoon :P) een zoekmachine moeten raadplegen voor ik de app switcher kon vinden. De home-knop dubbelklikken (zoals het nog op toestellen met home-knop is) is ook niet super intuïtief, maar dat probeer je nog eerder dan zo'n vreemde swipe beweging. Als je het eenmaal weet zal het vast wel werken, maar intuïtief is het zeker niet.
https://www.encyclo.nl/begrip/intu%C3%AFtief
intuïtief - Wat je aanvoelt zonder te hoeven denken

[Reactie gewijzigd door vosManz op 16 augustus 2018 00:36]

Inderdaad DAT is de betekenis van intuitief. Gestures uit je hoofd moeten leren is niet intuitief.
Vind je het wel intuïtief om 2x op de home-button te moeten klikken dan? daar kom je toch ook niet zomaar op?
[...]
En hoe is met een boogje swipen om de app switcher te openen intuïtief? Daar kom je toch niet zomaar op? Als ik een telefoon in mijn hand heb en de gestures niet ken, ga ik echt niet zelf bedenken dat ik met een boogje moet swipen.
[...]
Ik moest laatst tijdelijk terug van een iPhone X naar een iPhone 8. De eerste dagen zat ik op dat apparaat steeds omhoog te swipen. Dat zegt wel iets over hoe intuïtief de beweging is.
Niet mee eens, ik draai het al enkele weken en het is echt een grote verbetering in mijn workflow.
Daarmee lijkt het wat op mijn oude Blackberry playbook. Ik vond dat juist perfect, intuïtief werken.
iOS 12 was eigenlijk vanaf de eerste beta al snel en stabiel, de nieuwere betas zijn wat dat betreft ook niet beter geworden.
Hah, mee eens. De eerste beta's waren net iets stabieler dan de meer recente. Aan de andere kant, ook genoeg bugs gefixt hoor.

Ik denk dat ze iets agressiever nieuwe features aan het uitrollen zijn gegaan in de latere beta's, met name in het "onder de motorkap" stuk. Tenslotte is iOS 12, zoals door Apple zelf gezegd, primair een "performance improvement" release.

Ik krijg zelfs de indruk dat Apple misschien beter af zou zijn om naar een 2-jarige release-cycle te gaan, in plaats van een jaarlijkse.
Ik ook. En dan gewoon nieuwe releases van bijvoorbeeld FaceTime shippen als ze klaar zijn.
Ja inderdaad, door ervaring met iOS11 beta heb ik de eerste iOS12 beta op m'n iPad en niet geupgrade en het werkt super, afgezien van de features die nog niet klaar zijn en sommige apps die iOS12 nog niet ondersteunen. Maar kan me geen crash herinneren in elk geval..
Je kunt rustig wachten tot het einde van de week de nieuwe builds komen altijd op maandag en tegen de tijd dat het weekend is kun je kijken of het de moeite waard is. Maar 7 is de eerste echte regressie die we gehad hebben.
Daarvoor is het ook beta: het is nog niet final. Ik vind het niet slim van bijv. Apple en Google dat ze grootschalig beta software uitrollen omdat mensen het toch al installeren en veel te vroeg conclusies trekken.
Alleen de eerste paar uur na de installatie had ik last van de traagheid met het laden van apps, hierna liep het soepel.

Beta 7 was bij mij 300 mb, beta 8 rond de 500.
Zelfde. Ik ervaarde het enkel bij de eerste twee keer een app openen. Daarna was ie heel vlot.
Dit komt omdat een Apple iDevice na het installeren van een update elke keer zijn indices terug gaat opmaken, is een gekende "feature" dus.
Gisteren bij toeval een YT video gezien van twee IOS 12 Beta testers.

Waren niet bepaald enthousiast.
https://www.youtube.com/watch?v=7RecJeyV_G8&t=305s
Net zoals veel tweakers ook niet enthousiast zijn over WIN10, zie bijv:
https://itvision.altervista.org/why-windows-10-sucks.html
Zodra ik zag dat men MS als M$ schreef gestopt met lezen. Dat kan ik gewoon niet serieus nemen, zo kinderachtig.

Oh ja: advies om XP te installeren... 8)7

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 15 augustus 2018 20:51]

Een old school reply.
Apple krijgt commentaar en ja hoor een kinderachtige reply dat MS het ook slecht doet volgens een groep mensen.
En inderdaad zoals @Jack Flushell zegt als.je een "review" plaatst en MS schrijf als M$ dan maar verder kijken naar reviewers doe je wel serieus kunt nemen.
Juist die gestures is waar ik al langer opwacht. Ipad gebruiker sinds 2011 en heb die homeknop nooit gemogen en heb hem ook zo min mogelijk gebruikt. En vooral nu de Ipad dit of volgend jaar knoploos gaat is het hoognodig dat alle gebruikers ongeacht model de nieuwe gestures mogen ervaren.
Anoniem: 474132
15 augustus 2018 21:00
2018 wordt weer een echt Apple jaartje voor me, ben van plan de iPhone X plus, nieuwe iPad Pro en twee Homepods aan te schaffen dit najaar. De oude getrouwe iPhone 5s uit 2013 hou ik als backup toestel achter.
Wat wil.je nu zeggen?
Totaal off topic als.je kijkt naar het artikel.

Klinkt als...kijk mij eens geld uitgeven aan Apple producten.
Mwa, volgensmij is hij gewoon enthousiast voor de nieuwe product releases. Niks mis mee naar mijn inziens. :)
Off topic is het wel ja

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee