Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt publieke bèta van iOS 12 uit

Apple heeft een publieke release beschikbaar gesteld van de bètaversie van iOS 12, die later dit jaar als stabiele release moet verschijnen. Tot nu toe was de bètaversie van het mobiele OS alleen beschikbaar voor ontwikkelaars.

Binnen de zogenaamde developer beta bracht Apple twee releases uit. De laatste daarvan verscheen op 19 juni. Door de beschikbaarstelling van de publieke release kunnen gebruikers die zich voor het bètaprogramma hebben aangemeld via de Apple-site aan de testversie deelnemen. Apple waarschuwt doorgaans dat bètareleases fouten kunnen bevatten en dat het daarom raadzaam is om van tevoren een back-up uit te voeren.

Het bedrijf kondigde iOS 12 aan tijdens zijn WWDC-evenement. De nieuwe versie, die uitkomt voor alle apparaten die nu iOS 11 draaien, introduceert onder meer een functie waarmee gebruikers inzicht kunnen krijgen in het gebruik van hun telefoon en hoeveel tijd ze besteden aan individuele apps. Ze kunnen bijvoorbeeld limieten instellen.

Daarnaast is er een vernieuwde Niet Storen-functie, moet het OS sneller en responsiever zijn, zijn er Siri-shortcuts en introduceert Apple zogenaamde Memoji. Tweakers publiceerde een preview van iOS 12.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 09:00

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
Beta, dus bugs zijn te verwachten. Op MacRumors staat een lijst met apps die problemen hebben:

https://forums.macrumors....en-and-soso-apps.2121506/
Misschien een idee om een gelijkaardige lijst te maken voor de meer NL/BE gerichte apps?
Ja ok, er kunnen een paar bugs zitten, maar belangrijker is: hoe erg merk je het?

Ik volg al jaren de iOS betas en dit was de eerste keer dat ik een beta heb gebruikt waar zo goed als alle apps blijven werken. Een paar navigatie-apps hebben in de beta problemen met de GPS (Waze, Google Maps, RunKeeper), en sommige andere apps zoals Netflix/Skype/Fortnite crashen, maar that´s it. Ik heb geen één Nederlandstalige app gezien die niet werkt.
Ik ben dus zeer tevreden met iOS 12 en denk dus dat 90% van de mensen de bugs niet eens opmerkt. Wil je dus een super vlotte iPhone die ook nog eens veel veiliger is... upgrade dan!

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 juni 2018 11:31]

Ik vind dit toch wel belangrijk. Ik doe niet meer mee aan de publieke beta's. Ik twijfelde net of ik deze niet zou proberen omdat het toch meer gaat om een versie die meer stabiliteit en zo moet brengen maar toen ik even door het lijstje ging en daar wat apps zag die ik frequent gebruik direct beslist om toch maar niet mee te doen aan deze beta.

Het is gewoon irritant als apps niet goed werken. Je merkt dat je plots een slechtere versie van het OS hebt dan het voorgaande. Je merkt het niet aan OS specifieke zaken maar wel met apps van derden en vermits er zoveel zijn die je gebruikt wordt het geheel onstabiel tot een stuk in september.

Ik wil het zelfs nog niet op mijn iPad proberen omdat ik nog niet juist weet wat voor problemen ik ga tegenkomen, misschien helemaal geen of misschien juist wel bij de apps die ik net op de iPad veel gebruik.
Mijn punt is dat je de apps met merkbare bugs op 1 hand kunt tellen. Netflix en Fortnite gebruik ik niet op mijn mobiel, dus alle apps werken op mijn iOS12.
Ik heb even geteld. Ik heb 230 apps en ik heb alleen GPS problemen in Google Maps.
Merkbare bugs zitten 'm bij mij vaak in de apps die niet helemaal lekker werken of onverwachts reageren. Het OS zelf valt meestal wel mee.
Ja ok, er kunnen een paar bugs zitten, maar belangrijker is: hoe erg merk je het?
Het hangt er van af hoevaak je je iPhone gebruikt én of je het zakelijk of privé gebruikt. Ik heb een Android telefoon voor privé en een iPhone SE voor mijn werk. In de zin van stabiliteit blijf ik daarom nog bij V11.4, alle apps en instellingen werken goed en ik heb geen zin om onderweg of op locatie issues te moeten ondervinden tijdens de betá. Meestal na een upgrade naar een nieuwere versie, doe ik een clean install, zodat ik weet dat er geen combatibiliteits issues zijn.
Ik ben dus zeer tevreden met iOS 12 en denk dus dat 90% van de mensen de bugs niet eens opmerkt. Wil je dus een super vlotte iPhone die ook nog eens veel veiliger is... upgrade dan!
Ik wacht nog liever af, op de officiële update/upgrade naar iOS 12. Zoals ik vaak met betá versies ervaar, het werkt meestal sneller, maar de betrouwbaarheid én dus de stabiliteit heb je niet altijd, afhankelijk welke apps je gebruikt.
Ikzelf gebruik vooral de ITSM app, i.c.m. mail dat via InTune verloopt. Zodra er dus bugs in de betá zitten die mijn apps kunnen laat crashen, blijf ik liever nog een tijdje veiliger.

Neemt niet weg dat ik juist benieuwd ben naar de betá :P Wil het wel graag doen, maar wil de risico niet lopen dat ik de iPhone niet meer kan gebruiken.
Problemen met de GPS (Waze, Google Maps, RunKeeper), en sommige andere apps zoals Netflix/Skype/Fortnite crashen, maar that´s it. Ik heb geen één Nederlandstalige app gezien die niet werkt.
Ik ben dus zeer tevreden met iOS 12 en denk dus dat 90% van de mensen de bugs niet eens opmerkt
8)7 De apps die je noemt zijn allen zeer populaire apps, dus ik denk eerder dat 90% die bugs juist WEL opmerkt 8-).

Dat het voor jou allemaal prima is, is mooi! Denk dat de gemiddelde gebruiker er verstandig aan doet nog ff te wachten ;-)

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 26 juni 2018 17:03]

Ik heb voor skype bij hun de beta aangevraagd van skype. Deze zou je kunnen installeren als je skype veel gebruikt. De beta werkt namelijk al wel in ios 12.
Wanneer je aanvraag geaccepteerd is kan je hem downloaden via de app testflight van apple.
Ik moet zeggen dat ik dit één van de meest stabiele beta's ooit vind. Draai 'm nu sinds de developer beta 1 op mijn primaire telefoon, en eigenlijk geen problemen ondervinden verder afgezien van wat glitches, maar die had ik al verwacht.

Buiten dat wegen de bugs niet op tegen de nieuwe features zoals de gegroepeerde notificaties waar ik nu al helemaal aan ben gewend.
Vanochtend geïnstalleerd. Moet ook zeggen dat dit erg goed werkt. Hij is merkbaar sneller dan iOS 11. Wat echt bizar is voor een beta. Bij de vorige heb ik ook veel beta's geïnstalleerd, maar als het altijd huilen.
Erg netjes dit.
Ik hoop voor de publieke beta testers dat de simlock bug is opgelost. Dit was nogal een verassing na de stabielere beta 1
"De simlock bug" Is nogal vaag. Als ik een aantal zoekopdrachten intik, vind ik hier niks over. Ik ben wel benieuwd naar deze bug, heb je hier meer details over of een linkje?
Alleen de popup voor de pin komt niet na het intoetsen van je toestel pin.

Workaround:
Settings > Mobile Data > SIM PIN
Of even de vliegtuigstand uit- en aanzetten.
Nope, werkte bij mij niet, evenmin als een reboot of mobiele data uit/aanzetten. Was toch even een paar minuten spannend tot ik die menuoptie vond ;)
Hier hetzelfde.
Normaal gesproken als de pop-up niet omhoog kwam of ik hem had weggeklikt, dan probeerde ik altijd gewoon iemand te bellen, kreeg dan vanzelf altijd alsnog de pop-up dat m'n simlock nog actief was, alleen dit was nu ook niet het geval.

Bij mij dus ook via de instellingen gelukt om alsnog m'n sim te unlocken, was inderdaad even zoeken omdat ik direct na het installeren van de Beta 2 nog geen hits kreeg op m'n zoekopdracht
Die is nog aanwezig.
Eenvoudig via Mobiel netwerk -> Simpincode te omzeilen.
Men weet dat het een Beta is en dat dit soort dingen kunnen gebeuren. In de volgende versie vast opgelost :)

Eerste indruk: stukken vlotter dan iOS 11.4
Eerste indruk: stukken vlotter dan iOS 11.4
Maar iOS 11 leek ook vlotter dan 10. Een gedeelte daarvan is omdat CPU-management minder agressief was in 10. Wat (in combinatie met de toch al magere batterijen van de 6 en 6s) weer leidde tot onverwachte stroomuitval.

Ben heel benieuwd in hoeverre iOS 12 nou vlotter is omdat ze dingen slimmer geprogrammeerd hebben en geoptimaliseerd, versus dat ze gewoon wat meer stroom verbruiken.

@notactive
Zou best kunnen dat het ook nog eens CPU-afhankelijk is (en nog meer variabelen). iPad Air heeft een A7, de Air2 een A8x. Mijn ervaring was met een A9.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juni 2018 10:23]

Die ervaring kan ik niet met je delen.

Mijn iPad Air werd duidelijk trager na de update naar iOS 11. Hij is nu zo traag dat input verwerken zeker twee maal zo lang duurt. Hopelijk word dit weer omgedraaid met iOS 12.

Mijn iPad Air 2 heeft de overstap naar iOS 11 redelijk overleefd maar is iets trager geworden, maar heeft over het algemeen nog een vloeiende gebruikservaring.

Op mijn iPhone 7 merk ik geen verschil omdat die genoeg CPU power over heeft.
Hier op een Air 2 een merkbaar snellere ervaring met IOS 12 1e public beta.

Apps laden en toetsenbord, input valt het meest op.
iOS 11 vlotter dan 10?

Zeker niet het geval op een iphone 5s. Ben van 10.2 gegaan naar 11.4.
Kan nog makkelijker:

Vliegtuigmodus aan en uit, komt die PIN scherm direct in beeld.
Een publieke ios-beta is nog nooit verschillend geweest van een eerdere developee beta. (Deze is hetzelfde als developer beta 2)

Nieuwigheden en bugfixes worden altijd in de developer beta uitgeprobeerd, diezelde beta wordt een tijdje later de publieke beta.
Mocht het probleem er ook zijn in de publieke beta, ga dan naar: Settings > Phone > SIM PIN, en je krijgt een mogelijkheid om 'm in te vullen.

Over de nieuwe features: ik vind die stacked notificaties erg fijn!
Mijn beste feature op het moment : het direct wegswipen van achtergrond apps
Dat was op de iPhoneX wel een onnodige omweg
Stacked notificaties zijn wel een uitkomst, maar ik vind dat het allemaal zoveel ruimte in beslag neemt.
Het zou fijn zijn als er een optie zou zijn om de notificaties in de bovenste "reep" weer te geven van de telefoon, alhoewel dat bij de X geen optie meer is.

Tevens worden volgens mij nu alsnog notificaties binnen apps niet gegroepeerd. Bij Android heb je bijvoorbeeld dat van whatsapp groepen per groep de notificaties worden gegroepeerd, en je "directe" berichten.


Vooruitgang is wel fijn, maar iOS loopt wat dat betreft echt wel een beetje achter.
Dat is goed om te weten, Wij hebben beide de beta´s altijd gekregen. Vrijwillig, Mij Ipad heeft geen data sim, die van mijn vriendin wel. Ga dat zeker in de gaten houden. Ben wel erg benieuwd naar IOS12, en de beloftes of die waargemaakt gaan worden :)
Welke simlock bug ik draai draai het vanaf developer beta 1, en sinds een tijdje 2 en geen simlock gehad op de iphone se.
Nee, de publieke beta is gewoon dev beta 2. Die bug is er nog niet uit, maar als je ff je toestel op vliegtuig modus zet en weer uit, dan krijg je wel je sim ontgendeling. Easy fix (workaround).
Je kon gewoon naar instellingen gaan en daar de sim-code invullen.
Vliegtuigmodus aan en uit doet het ook.
Ach, je hebt de beta vast niet op je main toestel geïnstalleerd toch? Dus een bug zorgt ervoor dat je die alleen hoeft te reporten en verder geen hinder ervan ondervindt?
Ik gebruik de beta juist op mijn main toestel, Ik ben ook actief met het melden van bugs.
Als je het op een toestel draait die je niet dagelijks gebruikt komt je minder snel achter de bugs en zodoende kun je ze niet rapporteren.
Gelukkig zijn bij iOS de beta versies meestal beter dan de final/GM versies. Ik heb wel eens gehad dat ik mijn toestel door de final versie gebricked had. Hemel en aarde bewogen om er nog paar euro voor te kunnen krijgen van zo'n 'genius'. Ik draai al wel de Xcode beta, maar die kun je parallel draaien. Wellicht ga ik Mojave wel draaien op een laptop die ik nog heb liggen maar met iOS 12 wacht ik toch nog maar even (of stiekem op mijn vrouw haar device ;)).
Ik hoop dat je zelf snapt dat dit echt heel idioot is.
Kalm aan, we kennen zijn vrouw niet..
Mooi! Ik heb thuis nog een iPad Mini 2 die dagelijks gebruikt wordt die wat stroperiger begint aan te voelen t.o.v. nieuwere devices. Vanavond deze maar even een schopje richting de beta geven en kijken hoeveel het scheelt :)
Als je maar in gedachte houdt dat performance van early beta NIET te vergelijken is met final release ;)
Dat weet ik, en er is een reden dat ik hem niet op mijn daily driver gooi. Maar als ik de performance van soortgelijke modellen op Youtube zie wil ik de gok wel wagen ;)

In het allerergste geval speelt Mrs. Nat-Water maar even tijdelijk wat minder spelletjes O-)

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 26 juni 2018 09:19]

Hahaha, als dat het ergste geval is ;)
Als je maar in gedachte houdt dat performance van early beta NIET te vergelijken is met final release ;)
In dit geval is de performance al veel beter dan 11.4, dus je gaat er sowieso op voorruit
Ik heb geen idee, ik heb geen echte test-devices meer en op m'n dagelijkse apparaten installeer ik het niet. Maar ik zeg het eigenlijk meer omdat ik de zeikerds redelijk zat ben die een beta installeren, MET de melding het niet te doen op je normale apparaat omdat het gewoon slecht kan werken, en vervolgens gaan zeiken online dat het slecht werkt XD
In twijfel, 11.4 geeft op mijn 6+ een gigantische batterydrain. Ik zou 12 dus eigenlijk eens willen testen om te kijken hoe die is met energiegebruik. Daarnaast merk ik ook regelmatig dat de telefoon (sinds 11.0) voor een aantal seconden volledigvast zit. Even een toggle met de powerbutton, en hij gaat weer. Ding heeft dan geen enkele reactie op touch; maar of dat in iOS zit of dat het scherm (is een keer vervangen, toen nog op 10.x) niet in orde is...
die enkele momenten geen reactie op touch heb ik ook regelmatig. En ik heb geen nieuw scherm. dus dat zal wellicht een bug zijn. ik heb overigens een 6s.
Daar is een beta niet geschikt voor. Betaversies hebben uitgebreide logging wat CPU-kracht vreet (en dus accu), en bevatten daarnaast nog bugs. Een betaversie is dus niet representatief voor de final, en moet al helemaal niet gebruikt worden om problemen uit te sluiten. Wacht dan gewoon lekker op de stable. ;)
Vandaar ook de twijfel, aan de ene kant weet je dat je bugs hebt en aan de andere kant hoop je dat het juist wat oplost. Ach, zal er later eens op het gemak naar kijken :)
12 vandaag geinstalleerd. Normaal kan ik makkelijk een dag met mijn SE zijn accu doen terwijl ik hem gebruik om BT audio te luisteren. Nu al 2x opgeladen....
Vaak zijn er optimalisaties als je net een update gedaan hebt. Als t morgen nog zo is, is er iets loos. Anders gaat t vanzelf over zodra de interne databases etc bijgewerkt zijn. Dat kost nou eenmaal CPU-tijd en dus energie..
waarom krijg ik hem niet terwijl ik de afgelopen weken wel steeds de beta's kreeg? Nu geeft hij aan geen uodate.

edit. ik heb mijn beta profiel verwijderd, toen opnieuw geinstalleerd en nu krijg ik hem wel

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 26 juni 2018 11:08]

Als je het dev profiel hebt krijg je geen publics. De laatste dev beta is gelijk aan de public. Je krijgt vanzelf wel weer een update bij de volgende dev beta.
ok dat verklaart, thanks
Ik hoop dat met de nieuwe Family opties in iOS 12 ze de landen-ellende hebben opgelost, nu kan je geen Apple ID's uit verschillende landen aan elkaar koppelen, vanwege de Store-sharing. Maar ik heb nul boodschap aan het delen van Apps of gehuurde films, ik ben enkel geinteresseerd in de device-management functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2018 09:24]

Gok gewaagd, loopt inderdaad soepel, op mijn oude mini2 ook. Pluspunt. Wennen is dat het wereldbolletje in het toetsenbord, als je meerdere talen ingesteld hebt, verwisseld is van plek. Overigens wel een logische plek. Maar ja, je went aan dingen, ook al staan ze verkeerd. Ga nu de 5s ook eens updaten. Een verzoek aan betatester: als je bugs tegenkomt, maak dan een feedback aan richting Apple. Daar hebben wij allemaal voordeel van. Dus doen, niet mekkeren, maar doen.

Inmiddels de 5s ook voorzien van IOS12 beta. Moet zeggen dat het allemaal erg soepel loopt. Ik heb bij andere beta releases wel minder goede ervaringen. Update was 2.2 GB. :)

[Reactie gewijzigd door DePruus op 26 juni 2018 12:06]

Heeft waze al een app uitgebracht op de beta, welke te gebruiken is met carplay?
Nee, volgens Waze kan het nog even duren:
We’re excited to initially announce that we will be working to upgrade Waze to work with Apple CarPlay, and will be able to share details on roll-out in the coming months.
Sterker nog, Waze doet het nog niet zo goed op iOS12, en alle andere integraties zoals 1Password/LastPass/Enpass hebben nog geen integratie in iOS12. Apps die verificatie-SMSjes krijgen kunnen straks in iOS12 de SMSjes semi-automatisch invullen, maar als je dat nu probeert te doen, dan crashen de apps vaak nog, dus moet je het nog steeds handmatig invullen.
Nog maar even wachten dan :)
Als het goed is is er ook een publieke beta van tvOS beschikbaar. Weet iemand of daar al Dolby Atmos ondersteuning in aanwezig is?
Ik weet niet of het alom bekend is, maar ik moest mijn oude beta profiel verwijderen en daarna een nieuw beta profiel downloaden om van iOS 11 beta naar iOS 12 beta te gaan.