Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt publieke bèta van macOS Mojave uit

Apple heeft een publieke bètaversie van macOS Mojave vrijgegeven. Alle gebruikers met een Mac die ondersteund wordt, kunnen de testversie installeren. Het nieuwe besturingssysteem heeft onder andere een donkere modus en anti-trackingtools.

Om de Mojave Preview te installeren moeten Mac-bezitters zich aanmelden bij het Apple Beta Software Program. Van daaruit kunnen gebruikers hun hun computer of laptop inschrijven voor de bèta, waarna het besturingssysteem geïnstalleerd kan worden. De testversie van macOS Mojave werkt op vrijwel alle Mac-computers die na 2012 zijn uitgebracht. Het gaat zowel om de MacBooks, de Mac mini, de iMac en iMac Pro-varianten en de Mac Pro.

Apple kondigde macOS 10.14 Mojave begin juni aan tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC. Het besturingssysteem kwam toen ook direct uit als bèta voor ontwikkelaars en in het najaar komt de definitieve versie uit.

Het nieuwe besturingssysteem bevat onder andere een nieuwe donkere modus en een nieuwe versie van Safari die tracking door fingerprinting tegengaat. Ook laat Safari een melding zien als bijvoorbeeld Facebook via een Like-knop de gebruiker probeert te tracken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 20:02

85 Linkedin Google+

Reacties (85)

Wijzig sortering
De testversie van macOS Mojave werkt op vrijwel alle Mac-computers die na 2012 zijn uitgebracht. Het gaat zowel om de MacBooks, de Mac mini, de iMac en iMac Pro-varianten en de Mac Pro.
Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn MacBook Pro Early 2011 ook voor de definitieve versie uit de boot valt?
Helaas:
MacBook begin 2015 of nieuwer
MacBook Air medio 2012 of nieuwer
MacBook Pro medio 2012 of nieuwer
Mac mini eind 2012 of nieuwer
iMac eind 2012 of nieuwer
iMac Pro 2017 of nieuwer
Mac Pro eind 2013, of medio 2010 en medio 2012 met een met metal-compatibele grafische kaart
Mooi dat ze de oude Mac pro nog steeds blijven ondersteunen.
Ik zou wel willen klagen dat dit de eerste versie is die niet door mijn late 2009 iMac wordt ondersteund. Maar eigenlijk is het fantastisch dat ze mijn oude i5 bijna 9 jaar hebben voorzien van nieuwe updates. Ik ga denk ik maar eens kijken naar een nieuwe, maar eigenlijk is mijn iMac met 8GB en 512GB SSD en een AMD4850 nog helemaal prima. Het schijnt dat de update alleen grafische kaarten ondersteund die "metal" ondersteunen.
Dan draai je toch gewoon nog een poosje door op High Sierra? Die wordt nog wel een poosje voorzien van beveiligingsupdates indien nodig.

Tenzij je natuurlijk heel graag nieuwe features uit macOS 10.14 wilt hebben, of nodig hebt.
Ik hoop vooral dat ze ook nog aan de stabiliteit in High Sierra werken. Dat systeem is allesbehalve stabiel te noemen en op sommige vlakken zelfs traag.
Het is mooi dat Mojave weinig nieuwe features bevat en vooral focust op stabiliteit en snelheid, maar juist daarom had ik het leuk gevonden mocht dat systeem ook nog draaien op de hardware die High Sierra ondersteunt.
Oh wel :) nog een argument om het vrouwtje te overtuigen van een nieuwe laptop
Ik zou effe wachten tot ze een fatsoenlijke keyboard ontwerpen want elk model wat je nu koop gaat het geheid van stuk ... het regend klachten over toetste die niet meer werken
Mijn taal is totaal niets mis , maar probeer maar eens te typen op dat nieuwe toetsenbord van Apple . Met toetsen die heel slecht reageren , of niet reageren en een reparatie kost 600 euro als dat buiten de garantie gebeurd . Ja nu krijg je het zelfde brakke toetsenbord terug dat maakt de kans op toekomstig falen net zo groot . Cijfers die op internet rond gaan 10% -50% keyboard failure .
Na 7,5 jaar mis je het nieuwste (gratis) OS. Tenzij je nu ineens allerlei functies mist zou ik die Mac nog gewoon blijven gebruiken. Bij Windows machines had je al 3x een nieuwe gekocht.

Als je High Sierra kan draaien kun je Mojave volgens mij ook draaien. Gewoon kwestie van proberen toch?
Maar dat is juist het meest irritante. Hun hardware is doorgaans erg goed en gaat lang mee. Maar nu wordt via het os toch een soort gedwongen uitfaseren ingebouwd. Mogelijk komt er wel een hack voor ofzo, we zullen zien...
Dat uitfaseren is toch vrij logisch? Apple gaat verder met het verbeteren van hun OS op basis van moderne hardware. Als ze contant rekening moeten houden in de development met jouw hardware uit 2011 dan is dat een enorme bottleneck. Zouden ze de huidige versie alsnog beschikbaar stellen voor jouw machine uit 2011, dan krijg je weer de klacht van gebrukers dat hun laptop trager is gaan lopen.
Ik zie niet voor welke nieuwe functie(s) de hardware van de 2011 Macs een bottleneck zou zijn...
De reden dat Apple stopt met de ondersteuning is niet dat de Mac te traag is, maar gewoon omdat het testen van extra apparaten geld kost...nu ik vind 7.5 jaar een redelijke termijn, en ik zeg niet dat dit verkeerd is van Apple. Als je de extend support van High Sierra nog meerekend zal er ongeveer 10 jaar software support geweest zijn, daar is niets mis mee. En desnoods installeer je Windows of Linux op de (nog steeds) prachtige hardware.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 26 juni 2018 22:27]

Metal wordt niet ondersteund op deze Macs.
Vandaar het gebrek aan ondersteuning.
Niet alleen High Sierra. Op een Mac Pro van nu ruim tien jaar oud met OS X 10.11 krijg ik tot nu toe 'beveiligingsupdates'.

Ik heb de afgelopen 30 jaar altijd minimaal één werkende Mac in bezit gehad. Het is voor het eerst dat ik een Mac na 10 jaar nog gebruik. Eerdere machines gingen meestal voor die tijd kapot, een heb ik verkocht en een staat nog op zolder.

Op een Mac werkt Windows nooit vlotter dan OS X. Op een Mac van 10 jaar Windows installeren.. lijkt me dan ook geen vooruitgang, ook qua veiligheid lijkt me dat geen vooruitgang. Linux is een ander verhaal, maar hoeveel Mac-gebruikers kunnen en willen overstappen naar Linux aangezien voor bestaande documenten niet altijd compatible applicaties beschikbaar zullen zijn.

Wat bottle-necks betreft zijn er wel degelijk minimale eisen aan de hardware als je af en toe wat wil verbeteren, versnellen, optimaliseren, toevoegen. De software gaat uit van bepaalde standaarden en oudere processoren kunnen nieuwere instructies domweg niet uitvoeren. De Finder draaiende houden lukt al gauw maar daar koop je geen computer voor.

Dat is niet uniek voor OS X of zo. Natuurlijk zouden ze in theorie backwards compatibility nog wel langer vol kunnen houden maar 10 jaar is nu best mooi. Je kunt je ook afvragen hoeveel Macs van 10 jaar er nog in gebruik zijn. Die Mac Pro was ooit het topmodel en zelfs die kan (een beetje fatsoenlijke snelheid vasthouden) alleen dankzij een SSD en inmiddels de vierde videokaart. Minimale kaart hoor, een GT730 puur ter vervanging van de vorige die kapot ging, maar toch. Op een dag gaat het moederbord kapot, daar hou ik ernstig rekening mee. Dan wil ik toch eens een Hackintosh bouwen – als 'backup' computer maar ook voor de lol.
Ja ik weet het. Heb vanaf 2007 tot 2016 een iMac gehad (C2D, model early 2006 geloof ik). Dat ding was echt niet vooruit te bránden onder OS Lion (de laatste die ik kon draaien).

Heb 't ding nog wel staan. Snow Leopard er maar weer eens op gezet, draait weer als een zonnetje. En toch eind 2016 maar een refurbished Macbook Pro mid 2012 gekocht (een non-Retina, omdat álles daar nog vervangbaar was). SSD, 12GB RAM, ding draait nog steeds enórm soepel.

Heb nu de beta van Mojave erop staan.. dat wil zeggen, terwijl ik dit typ zegt ie dat ie moet gaan rebooten voor de installatie. See you on the far side.

UPDATE : Mojave draait inmiddels. Wel wat vertaaldingetjes naar het Nederlands die missen zie ik al, maar verder prima. Adblock Plus wordt standaard disabled (Safari vindt dat het je systeem vertraagt). Wát is die dark mode mooi ! :D

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 26 juni 2018 22:31]

Hack komt sws. Daarnaast wordt zodra de nieuwe macOS gereleased is, macOS HS nog twee jaar voorzien van updates. Dus na de zomer ie nog steeds twee jaar perfect bruikbaar. En tegen die tijd is ie ongeveer 10 jaar oud. Prima afschrijf datum lijkt me.
Des niet te min voor Apple om hun nieuwere generatie Macbooks aan te kondigen. :9 Ik niet zonder de nieuwste versie werken. Sinds mijn software (Final Cut, Avid) hier van afhankelijk is. Ik heb nu nog een 2011 Macbook pro maar als ik een nieuwe koop wil ik ook de nieuwste, met de meest recente hardware die de markt beschikt. :Y)
Volgens mij kun je gewoon een lichte Linux distributie installeren op je oude Macbook hoor, net als dat op het gros van de andere laptops kan. Doen volgens mij ook aardig wat mensen die niet veel geld over hebben voor computers.
Oudere systemen krijgen nog jaren veiligheids- en Safariupdates.
Nee, mijn Dell Precision uit 2010 draait nog perfect op de nieuwste versie W10 en die update was gratis.
Mijn mac uit 2010 ook de laatste versie van MacOS, alleen de aankomende versie niet. Dus, je punt?

Ik vind het verhaal van "ja mijn oude [product x] is nu ineens verouderd en overbodig want ik krijg [update x] niet" vaak een beetje onzinnig. In dit geval: Apple blijft oude macs geowon ondersteunen en High Sierra nog updates geven. En zelfs al deden ze dat niet: Je mac is niet ineens slechter geworden nu er iets nieuws uit is. Je kan gewoon blijven werken. Niks aan de hand. Adem in, adem uit, en door...

Goed, on topic: De handen jeuken toch wel weer om dit op mijn (andere) mac te installeren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie natuurlijk, maar meestal zijn de public beta's wel goed. iOS12 lijkt tot nu toe ook prima te draaien, dus kan ik mojave aandurven?

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 27 juni 2018 08:45]

Mijn punt was een reactie op DigitalExcorcist.. alsof je met Windows slechter af bent. Ik denk dat je er net zo bekaaid (of goed, het is met net hoe je het bekijkt) af komt als met MacOS. Ik adem verder gewoon rustig door hoor ;)
Dan heb je geluk dat je snel genoeg geüpdatet hebt, want Windows 10 is gewoon een betaald pakket ;)
Je kreeg meer dan een jaar de tijd om gratis van W7 of W8.x naar W10 te gaan. Heeft niets met snelheid of geluk te maken ;-)
Sterker nog.. tegen het einde (juli 2016) werd door MS de upgrade steeds agressiever aangeboden.. je moest sterk in je schoenen staan om de upgrade te weigeren.

[Reactie gewijzigd door deco1974 op 26 juni 2018 22:42]

Ja, een tijdelijke gratis upgrade dus ;) en ik denk dat Win10 het inderdaad wel wat beter doet dan diens voorgangers. Hardware is ook wel verbeterd de afgelopen jaren (met name het gebruik van SSD's!) waardoor alles wel soepeler loopt. Ik moet niet dénken aan een PC uit 2010 met een 5400rpm HDD en 4Gb RAM. Je voldoet misschien wel aan de eisen voor Win10 maar ik zou m'n computer dan binnen een dag het raam uit kinkelen...

Zakelijk gebruik ik een HP Probook met Win10, SSD en 12GB RAM en die draait ook best aardig. Maar ik blijf het een rotsysteem vinden. De server-OS'en van Microsoft zijn prima hoor, daar zeg ik niks van verder.
En dus terug naar je eerste opmerking: als het een Apple was geweest met die specs, zou je ook 3 Mac's verder zijn inmiddels ;)
Onzin... Er is niets bijzonders aan een macbook uit dat jaar. Zit gewoon een processor in van Intel, RAM van x, harddisk van Y, scherm van Z.

Dus als het aan de hardware zou moeten liggen zou een Windows laptop met ongeveer dezelfde componenten ook gewoon nog mee moeten gaan. Kijk je naar de software dan gaat het zelfs nog verder, want die ondersteuning gaat zeker nog een tijdje door.

Onderaan de streep is een Mac(book) een doodnormale pc met andere software in een leuk jasje. Dus stap maar af van je roze wolk.
Dus je zegt dat de combinatie tussen OS en hardware niet boeit? Juist bij macOS maakt dat ál het verschil in de wereld. Juist omdat macOS afgestemd is op de hardware waar het op moet draaien.

En ja, ook binnen macOS heb je tegenwoordig talloze combinaties van hardware, maar dat is nog altijd een fractie van waar Linux-distro's of Windows versies rekening mee moeten houden.

En Apple koopt nou eenmaal wat slimmer in. Vergelijk een high-end Medion laptop eens met een 'normale' Macbook qua specs. Medion bezuinigt altijd op de videokaart, processor, RAM of snelheid van de SSD. Apple bezuinigt niet op dergelijke componenten. Ooit wel eens een iMac of Macbook gezien met een Celeron processor? Ik ook niet.

Onderaan de streep zijn het beide computers, dat wil ik je geven. Maar daar houdt de vergelijking wel mee op. Zolang MS nog totáál visieloos heen en weer zwalkt met Windows 10 (RT, Mobile, elke build ziet er anders uit met functies op andere plaatsen of troep die niemand ooit gebruikt, 2 verschillende UI's -zie Instellingen en het Configuratiescherm waar je bij laatstgenoemde wél instellingen aan kan passen waar je iets aan hebt) neem ik 't totáál niet serieus.

Er is een reden dat macOS er al 15 jaar lang hetzelfde uitziet; en dat is continuïteit en workflow. Dát is wat je gebruikers willen. Die zitten écht niet te wachten op een Xbox app, Candy Crush, 3D Paint of tablet-achtige brouwseltjes terwijl je gewoon muis en toetsenbord gebruikt. En dan heb ik het even over thuisgebruikers, niet over zakelijk waar je sowieso elke 6 maanden als systeembeheerder álle GPO's weer opnieuw mag instellen omdat alles weer anders moet werken.

De enige die het over 'een roze wolk' heeft ben jij. Ik noem het 'productiviteit' en 'consequent design'. De term 'roze wolk' ken ik niet zo goed als Apple-gebruiker zijnde, die 'roze wolk' is gewoon mijn 'standaard' waarmee ik mijn ding kan doen, het is niet iets 'utopisch'.
Maar dit verhaal over de software is volledig irrelevant als we het over het comment waar ik op reageer, specifiek dit gedeelte:
Bij Windows machines had je al 3x een nieuwe gekocht.
Daar verandert de software niets aan.

En dat eeuwenoude verhaal van MacOS, dat speciaal is afgestemd op de hardware... Dat is pas onzin. Er is geen "MacOS MacBook pro late 2016 512gb revision 5 variant D edition", het is gewoon MacOS met een pak drivers (waarvan de juiste welliswaar al aanwezig zijn uiteraard). Onderling kan de hardware namelijk ook gewoon verschillen. Die drivers komen ook gewoon van fabrikanten vandaan en is in de basis exact hetzelfde als Windows.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 27 juni 2018 08:51]

Dat is inderdaad zo, van die macOS. Maar feit blijft dat je minder configuraties hoeft te supporten dan dat een Windows- en de Linux distributies moeten doen. Om die reden heb je aan Hackintoshes nog altijd meer werk om draaiend te krijgen dan een gemiddelde huis-, tuin- en keukenpc.

En truth be told, de tijd dat Windows écht veel langzamer ging lopen na een maand of 6 is ook alweer een tijdje geleden. Maar dat is ook mede omdat rond die tijd SSD's in zwang kwamen. Ik zou gillend gek worden als ik nu Win 10 op een machine met 4Gb geheugen en een 5400 rpm schijf moet draaien. Maar hetzelfde geldt voor macOS.

Het grootste verschil bij hardwarebouwers zit dan in de componenten waar ze wél op bezuinigen. De Aldi die een PC verkoopt met een videokaart die eigenlijk niet officieel bestaat, langzaam RAM geheugen of een tragere SSD bijvoorbeeld. Acer die veel bloatware meelevert* of HP met een berg tools die je er als eerste af moet gaan slopen (hallo Client Security Manager met je irritante huge popupjes!). Ik noem maar wat.

* Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar daar was nog wel eens wat om te doen.
Onderaan de streep is een Mac(book) een doodnormale pc met andere software in een leuk jasje. Dus stap maar af van je roze wolk.
Die andere software en dat "leuker" (ik zou zeggen: lekkerder passend, lekkerder stofje) jasje is juist de reden dat veel mensen zo enthousiast zijn over hun macs. Verder heb je gelijk: Onderaan de streep is het verder een doodnormale pc.
zoals @DigitalExcorcist al zegt:
De enige die het over 'een roze wolk' heeft ben jij.
Dus stap maar af van dat nutteloos commentaar hebben op de apparaten en mensen die dat toevallig fijner vinden werken. Is een beetje zielig.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 27 juni 2018 09:50]

Let op dat mijn comment zeer zeker niet over smaak gaat, over wat fijner zou zijn en wat mensen willen. Natuurlijk begrijp ik dat, maar dat is niet het punt wat ik wil maken. Het ging om de volgende quote:
Bij Windows machines had je al 3x een nieuwe gekocht.
Die roze wolk blijft dus wel degelijk hangen hoor :+
Tja, misschien moet je dat "3x" meer lezen als "bij wijze van spreken".
Onzin. Windows 7 werd geroemd om zijn snelheid en stabiliteit.
Niet door mij. Dus: onzin.

Wat “algemeen aangenomen wordt” heb ik geen boodschap aan. Het gaat om eigen ervaring, mijn usecase, de machine die ik gebruik en de applicaties die ik draai en die combinatie was ruk.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 28 juni 2018 06:58]

Dan voeg ik toe: Windows werd in zijn algemeennheid geroemd om zijn snelheid en stabiliteit.
Nu is er een gemeenschappelijke factor aangaande de machines die jij beschrijft :)
Je kan het als het goed is gewoon installeren door een paar plist bestanden aan te passen, opzich niet heel veel moeite, of het de performance ten goede komt is een ander verhaal.
Wat een onzin. Een Windows 7 pc draait meestal probleemloos Windows 10, wat een gratis upgrade was. Windows 7 stamt uit 2009.
Een beetje PC met een Core2Duo krijgt Windows 10 ook nog wel aan de praat. Die apparaten zijn toch gauw 10 jaar oud. Dan heb je gedurende die 10 jaar 1 x moeten investeren in een nieuw OS.
Onzin, draai mijn PC met SSD al ruim 6 jaar. Nog zeer vloeiend en zeer snel op Windows 10. Blijft gewoon nog minstens 7jaar updates ontvangen.
Na 7,5 jaar mis je het nieuwste (gratis) OS. Tenzij je nu ineens allerlei functies mist zou ik die Mac nog gewoon blijven gebruiken. Bij Windows machines had je al 3x een nieuwe gekocht.
Beetje onterechte kritiek vind ik. Als je voor dezelfde prijs als een MacBook Pro een 2011 een Windows-laptop had gekocht was dat een degelijk stuk hardware geweest die zonder enkel probleem de laatste versie van Windows zou draaien - en dat ook nog een paar jaar zou blijven doen. 7,5 jaar updates is te kort voor desktopcomputers - een MacBook uit 2011 voldoet voor heel veel use cases nog meer dan prima. Deze hebben gewoon Sandy Bridge-processors die in 2018 nog prima meekunnen.

In tegenstelling tot telefoons slaat Apple juíst de plank mis op desktops/laptops mijns inziens. Nu krijg je nog een jaar of anderhalf security updates op High Sierra, maar op Windows en Linux-laptops is het einde van de security én feature updates nog niet in zicht.
Als je High Sierra kan draaien kun je Mojave volgens mij ook draaien. Gewoon kwestie van proberen toch?
Als je dit even had opgezocht had je gezien dat Mojave een hele hoop oudere Macs afsnijdt. Als de GPU geen Metal ondersteunt (Macs van voor 2012) dan krijg je geen Mojave.

[Reactie gewijzigd door DCK op 26 juni 2018 22:42]

Geen idee. M'n medio 2012 Macbook Pro draait het momenteel prima in elk geval. En dat ding is dus zeker 6 jaar oud onderhand.

En de oudste builds van Win10 krijgen ook geen updates meer, sterker nog, bepaalde processoren worden al niet eens meer ondersteund.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 26 juni 2018 22:24]

Alle builds kunnen naar de laatste versie geupdate worden. Slechts een enkele exotische processor wordt niet meer ondersteund. Je hebt steeds je kennis niet op orde over Windows 10 lees ik.
Dat staat er hè, officieel dan welliswaar ;)

Maar goed, afhankelijk van welke processor er in zit kan het best zijn dat het met wat upgrades wel werkt zoals geheugen en een SSD. Tenzij ze echt nieuwe eisen stellen aan de CPU zoals een bepaalde instructieset.
Zit ondertussen 8GB ram (ipv 4) en een SSD in, daarmee dat hij nog zo vlotjes is. Blijkbaar na wat onderzoek gaat het over Mantle: de GPU zou dit niet ondersteunen en OpenGL gaat de schop op.
Er loopt al een draadje waar dosdude1 bezig is om te kijken welke oudere Macs nog op Mojave kunnen. Mijn Mac Mini 2011 kan het waarschijnlijk wel draaien.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 26 juni 2018 21:33]

Je zou deze eens in de gaten kunnen houden, best kans dat hij binnenkort toch Mojave op unsupported hardware aan de slag krijgt.

Heb deze tool al op een aantal macs draaien die officieel geen High Sierra aankunnen, maar dat loopt prima. Mis alleen de wifi driver, maar dat is met een USB dongle opgelost.

http://dosdude1.com/highsierra/
Ik sla denk ik even over. De overstap van Sierra naar High Sierra Beta ging bij mij finaal de mist in op een 2016MBP 15" (na veel gedoe werkte recovery mode). Toen het eenmaal werkte werkte een hoop programma's niet naar behoren (Sketch, Unity3D).
Je kunt ook gewoon even wachten tot die apps zijn bijgewerkt. Volledig overslaan lijkt me geen sterke optie.
Gewoon even een paar maanden wachten inderdaad.

Ik heb die fout ook gemaak als zzp'r die dagelijks veel met zijn mac(book) in de weer is. Veel van mijn programma's werkte tijdelijk niet naar behoren. Die fout maak ik niet meer ;)
Omdat High Sierra een nieuw filesystem had. Daar heeft Mojave geen last van.
naar High Sierra Beta ging bij mij finaal de mist in
Welk deel van 'beta' is je niet duidelijk?

Als je je programma's en bestanden niet kunt missen moet je wachten tot een paar weken na de release van Mohave en ver bij de beta's uit de buurt blijven.
Ik heb goede ervaringen met het uitproberen van iOS beta, vandaar dat ik het bij MacOS ook probeerde.
Ik snap dat het een risico is om beta software te installeren, ik geef alleen aan dat het mis ging.
Ik heb zelf ook ontzettend veel problemen gehad met Sierra naar High Sierra (en het jaar daarvoor ook van El Cap naar Sierra), en ik moet zeggen dat ik voorlopig ook niet ga updaten. Er word dan geroepen "Ja compleet nieuw file systeem kan gebeuren", collega's met een Mac hadden precies hetzelfde als ik had.
Zeker omdat Apple je na een tijdje letterlijk forceert up te daten omdat ze Xcode niet meer uitbrengen en ik wel naar nieuw iOS devices wil bouwen voor testen moet ik wel, de afgelopen twee updates hebben clean install betekent wat een proces van ongeveer een dag is voor mij.

Wat betreft quality is macOS helaas niet meer wat het was, en ga ik lekker door op High Sierra tot ik echt niet meer kan (kortom ergens volgend jaar).
In de afgelopen 10 jaar amper problemen gehad met upgraden van Mac OS(X).
Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je de boel beheert en om de zoveel tijd even een schone installatie uitvoert. Software alleen uit betrouwbare bronnen installeren (dus geen gekraakte software).

Mac OS doet het niet minder goed of slechter dan OSX 10.4 van vroeger.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 26 juni 2018 21:04]

Ik heb nog nooit gekraakte software gedraaid op mijn Mac, gewoon omdat ik hem gebruik voor mijn werk en ik geen tijd wil kwijt zijn aan al die rommel en ik liever dan gewoon het geld uitgeef.

Wat betreft upgrades en stabiliteit is het echt wel achteruit gegaan helaas, ik ervaar helaas vanaf Sierra en voornamelijk High Sierra erg veel crashes, nu het afgelopen jaar al een aantal clean installs gedaan, maar helaas de problemen blijven.
Ik vind het alleen te gek om elk jaar gewoon een clean install te moeten uitvoeren, dat kost me gewoon te veel tijd in beslag nemen, ondanks dat ik nu alles naar VM's aan het verplaatsen ben kost het elke keer toch weer te veel tijd.

Ik vind het persoonlijk jammer, macOS werkte altijd erg fijn, maar zeker de laatste jaren merk je gewoon dat het geen focus meer voor Apple is, "just will do" is ook goed ook goed genoeg begin je onderhand het idee van te krijgen.
Elk jaar een schone installatie is toch niet gek? Goed onderhoud bespaart je juist tijd en houdt je scherp.

Vroeger had je ook crashes/kernel panics ect.
Als je veel crashes hebt dan mag je wel eens je hardware nagaan (harde schijf controleren of die in orde is, geen goedkope geheugen gebruiken)

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 juni 2018 16:54]

Ik vind het persoonlijke niet echt nodig om elk jaar mn OS opnieuw te moeten installeren, zeker gezien de grote hoeveelheid applicaties en programma die ik draai.

Ik moet zeggen dat ik nooit kernel panics gehad heb met macOS voordat de focus heel erg verschoof naar iOS en minder actief naar macOS, ik vind het zonde.
Windows 10 of een van de vele Linuxvarianten kunnen eventueel ook nog geïnstalleerd worden.
En wat voor voordeel geeft dat dan? Je hebt gewoon macOS nodig voor Xcode e.d.
Wat meerderen hier reeds voorstelden, geen beta's installeren op je productiemachine. Sterker nog, daar zou ik een nieuw OS eerst op installeren wanneer de eerste grote patchronde daarvan is geweest.
Hoop eigenlijk dat het de snelheid ten goede komt want vind dat kan de mac wel gebruiken.
Daar de volgende ios vooral om meer snelheid gaat hoop ik ook dat ze dat met de macos ook doen.
"
[...]
en een nieuwe versie van Safari die tracking door fingerprinting tegengaat.
[...]
"
Toptip: Safari Technology Preview (STP)! Hiermee krijg je (nagenoeg?) alle functies van de nieuw Safari direct met High Sierra. Ik draai de STP nu ongeveer één maand op mijn iMac en het bevalt me uitstekend. Geen beta software en zo stabiel als een huis. Éénmalig installeren middels een installer en daarna blijft het allemaal netjes up-to-data via de Mac App Store. Eindelijk website icons in je tabbar! Stiekem de enige reden dat ik STP ben gaan draaien... :+
Mag ik vragen waarom jij Safari boven bijvoorbeeld een Firefox of Chrome verkiest?
Mijn ervaring is dat beide browsers een goede ondersteuning heeft voor add-ons en zoals jij eerder al aangeeft de Favicons ook afgebeeld worden in de tabbladen.

Eventuele tracking preventie kan gedaan worden met Privacy Badger of Ghostry. Ik heb zelf ook geprobeerd Safari te gebruiken maar zag er verder de voordelen niet echt van in. Ik zou graag horen waarom je Safari gebruikt, wellicht heb ik toen iets gemist!
In één woord: Integratie.
De integratie met macOS is voor mij van doorslaggevende factor. Tabs op al je devices beschikbaar, je kan op elk Apple device verder browsen. Uiteraard kan dat ook met andere browsers maar dan moet ik op al mijn apparaten een andere browser installeren en up-to-date houden. Safari is overal aanwezig. Voor de laptop (MBP) is de accuduur een doorslaggevende factor, daarin is Safari de sterkste.
Daarnaast zijn alle plugin die ik nodig heb beschikbaar in Safari, voor FF en Chrome zijn er meer maar dat is voor mij niet relevant. Tot slot komt Chrome er bij mij nooit in, een browser van een reclameboer? Moet er niet aan denken. FF heb ik geïnstalleerd als tweede browser, ook niks mis mee. Maar deze staat alleen geïnstalleerd op de desktop.
Ai, net nu ze Dark mode gaan ondersteunen kan mijn iMac van eind 2009 niet meer mee. GPU gevalletje waarschijnlijk. Kon helaas Fortnite om dezelfde reden ook niet spelen. Wel jammer opzich. Maargoed, ik mag denk ik blij zijn dat dit ding nog gewoon prima zijn taak doet. Ondanks dat de GPU al eens in de oven beland is :) Maar werkt nog steeds als een zonnetje! 2,8GHz i7 met 8GB en SSD.

Voorlopig in ieder geval geen geld, en geen noodzaak, om een nieuwe aan te schaffen in ieder geval.
Meestal ondersteunt alle software minstens huidige + vorige versie dus je kunt nog bijna 1,5 jaar vooruit zonder dat je in problemen komt. Dus nog even tijd om te sparen.
Heb de boel draaiende op MBP2015 en draait als een zonnetje (vooralsnog). Wel ff little snitch deinstalleren van te voren om gezeik te voorkomen met internet ;)
Die zal ook nog wel niet compatibel zijn, kreeg vanochtend wel een update van little snitch.
Nightly build werkt perfect op Mojave. Maar als je LS geinstalleerd laat tijdens de upgrade dan heb je na de upgrade geen internet.
EDIT: Sonos werkt na een tweede reboot.

Box werkt niet.


P.s. een paar os terug was zichtbaar in kleur hoeveel GB's je had aan films en muziek, jammer dat dit nog steeds niet terug is.

[Reactie gewijzigd door TuffScout op 27 juni 2018 12:21]

Geïnstalleerd op mijn Macbook Pro 2017 Touch bar.
Alleen system settings crashed, als ik mijn wallpaper wil wijzigen, iemand zelfde probleem?
Nog een probleem, ziggoTV werkt niet met Safari omdat silverlight niet geïnstalleerd kan worden.
Mojave draait prima in een virtualbox. Op die manier test ik Xcode. Inmiddels al weer de update naar Beta 2 achter de rug.

Opvallend: de desktopfoto is ‘s nachts ook donker.