Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft biedt usb-c-adapter voor Surface Pro aan voor 80 dollar

Microsoft brengt eind juni een adapter uit voor Surface Pro-apparaten, zodat de Surface Port gebruikt kan worden als een usb-c-aansluiting. Gebruikers kunnen aan de adapter bijvoorbeeld een usb-c-hub koppelen om randapparatuur en beeldschermen aan te sluiten.

Microsoft zegt tegen The Verge dat de adapter op vrijdag uitkomt in de VS voor zakelijke klanten, voor 80 dollar. Wanneer het accessoire in de Benelux te koop is en tegen welke prijs, is nog niet duidelijk. De adapter werd al een jaar geleden aangekondigd.

De adapter is alleen geschikt voor recente Surface Pro-modellen, met modelnummers 1796 en 1807 en de Surface Laptop, die modelnummer 1769 draagt. Deze apparaten hebben een Surface Port die gebruikt kan worden om ze op te laden, maar bieden geen usb-c-ondersteuning.

De forse adapter heeft afmetingen van 82x40x20mm en wordt geleverd met een kabel van 28,4cm lang. Het geheel weegt 90 gram. Om het Surface-apparaat op te laden via de adapter, is een 12v-usb-c-lader nodig die minimaal 27 watt kan leveren. Op de adapter zit enkel een usb-c-poort, gebruikers moeten een usb-c-hub aansluiten voor meer functionaliteit, zoals het aansluiten van beeldschermen of een netwerkkabel.

Microsoft heeft eerder al de duurdere Surface Dock uitgebracht. Dat is een grotere adapter die ook in de Surface Port wordt gestoken en tal van andere aansluitingen biedt, zoals usb-a, gigabit ethernet en twee keer mini-displayport.

Microsoft Surface Pro 2017

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 18:52

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Dongel.. Kabels.. Adapters.. Hubjes.... Wat eerst een klein dun tasje was is nu een laptop tas vol met zooi en kabels.
80 dollar? Microsoft begint hoe langer hoe meer Apple trekjes te vertonen :/
Dat hebben ze al met de Surface prijzen.
Best wel begrijpelijk toch? Microsoft is een software leverancier, zij verdienen geld aan de OEMS (lees: Dell, HP, Acer, Asus etc) dan moet je je OEMs toch niet het leven zuur gaan zitten maken?

Het is meer wat de gek ervoor geeft, blijkbaar zijn dat best veel mensen... Ik heb in ieder geval nog nooit zo´n fijn en veelzijdig apparaat gehad als mijn Surface Pro. Dat ik geen USB-C poort heb zal me voor nu een worst wezen, veel bedrijven hebben nog VGA aansluitingen op monitoren ;) Zelfs de in 2018 uitgebrachte Vivo NEX heeft geen USB-C naar USB-C oplaadkabel... :+
Alleen Apple heeft al een gestandaardiseerde poort (USB-C) aan boord, een Surface Port is dat zeker niet.
USB-C een gestandaardiseerde poort? Dat is het hele probleem waarom Microsoft in eerste instantie niet aan de USB-C wilde.

Als je even een USB-C poort analyseert, wat ook het geval is bij de Mac Book, dan laad de ene poort wel op, de andere weer niet. Het geheel is afhankelijk van laders met een bepaald hoeveelheid vermogen, en of van kabels welke het vermogen aankunnen. Een telefoon oplader van X watt, kan nog geen laptop opladen welke op vol vermogen aan het renderen is. En daarnaast is de ene USB-C poort wel een Thunderbolt, en de andere weer niet. Echt standaard kan ik het allemaal niet noemen zo. In een stopcontact kan je toch ook elk soort apparaat stoppen met een zelfde stekker? Ik snap waar de beperkingen zitten en maar makkelijker voor de consument wordt het niet.

In eerste instantie heeft Microsoft de afweging gemaakt om deze toch niet op het apparaat aan te brengen, vanwege deze verwarringen voor de consument.
Ik snap ook niet precies waar jij je verhaal op 'analyseert', alle poorten van de MacBook (Pro) laden namelijk gewoon op, zowel in als uit. Alle poorten van de MacBook Pro ondersteunen gewoon Thunderbolt.

Zou je dan voor de consumenten duidelijkheid maar een andere poort voor Thunderbolt moeten nemen, omdat het anders niet overzichtelijk is? Het ene stopcontact heeft aarde en de andere niet. De ene poort heeft Thunderbolt en de andere niet. Het valt allemaal best wel mee, consument moet op sommige dingen maar gewoon wat meer gezond verstand gebruiken.
VandeGerrit heeft wel degelijk een punt. Bij de Apple is het wellicht wat consistenter doorgevoerd, maar als je generiek naar USB C devices kijkt, dan is er een hoop verwarring mogelijk.

Apparaten die niet willen opladen omdat de kabel niet juist is, devices die zich verkeerd aanmelden. De USB-C aansluiting kan USB 2.0, 3.0 of Thunderbolt zijn, maar dat is niet altijd evident. Aan de kabel kun je niet zien of deze high-speed is, of dat hij fast charging ondersteunt. Ga zo maar door.

https://fieldguide.gizmod...to-navigate-it-1826978043
https://www.androidauthority.com/state-of-usb-type-c-870996/
etcera
Alle poorten van de MacBook Pro ondersteunen gewoon Thunderbolt.
...
Zou je dan voor de consumenten duidelijkheid maar een andere poort voor Thunderbolt moeten nemen, ... consument moet op sommige dingen maar gewoon wat meer gezond verstand gebruiken.
Maar de MacBook heeft dan weer geen Thunderbolt. Aangezien consumenten vooral van elkaar leren 'hé bij Anna werkte het wel zo' is dat wel degelijk onderdeel van de verwarring waar vandeGerrit het over heeft.

Dan voor de 'consumentenduidelijkheid... meer gezond verstand'. Nee. Dit is gewoon onduidelijk. Sowieso nee, want dat is niet hoe apparaten verkopen en gebruiksvriendelijkheid werken. Je ontwerpt iets, test het, en als men het niet snapt pas je het aan. Het idee dat klanten maar een beetje opgevoed moeten worden geldt op z'n best (en dan nog maar een beetje) voor zeer complexe professionele systemen of software (bv, je snapt niet alles aan photoshop in 5 minuten).
Het is verre van perfect, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik ben toch wel pro alles op één poort, en dan ga je uiteindelijk de 'consumenten verwarring' meer opvangen. Het is jammer dat momenteel niet elke USB3 poort Thunderbolt ondersteund, maar dit hangt volgens mij vooral samen met hardware beperkingen en kosten. Dit gaat natuurlijk steeds beter worden de komende jaren. Je moet ergens beginnen en dat gaat nooit zonder haken en ogen.
Maar de USB-A poort er op wel.
Heeft niks met MS of Apple te maken.
Surface en Apple producten zijn pro toestellen geen standaard particuliere toestellen.

Uiteraard worden deze meer en meer door de particulieren gekocht, maar beiden zijn pro toestellen
met daarbij horende prijzen.
Dus het woord "pro" maakt het een zakelijk apparaat? 8)7
Inderdaad, want dan ga ik natuurlijk direct BTW terugvragen van m'n Pro 2! [/sarcasm]
Duidelijk niet op de hoogte.
Pro is meer dan het woordje.
Het is ook de kwaliteit van de onderdelen.

Check de reviews maar en onderzoek de gebruikte materialen van de behuizing eens (surface met zijn magnesium behuizing bv).
De snellere ssd's etc etc etc

Pro is meer dan een duur woord ;)
Dus de consument verdient niet het beste?

En duidelijk niet op de hoogte is wel heel erg conclusies trekken.

Begrijpend lezen... Is moeilijk.
Pro.. Wilt NIET zeggen dat het zakelijk is.
Ik heb nergens gezegd dat het voor zakelijk moet zijn.. Begrijpend lezen is inderdaad moeilijk.

We zullen pro vervangen door premium. Dat zal makkelijk voor je worden.
Je zegt zelf..
Surface en Apple producten zijn pro toestellen geen standaard particuliere toestellen. Oftewel voor de zakelijke markt.
Of jij moet een andere markt kennen buiten om particulier of zakelijk.
Zoals ik al zei foute woordkeuze voor een muggenzifter.
Je mag pro vervangen door het woord premium, dat horen de fabrikanten ook graag.
Dus het woord "Pro" rechtvaardigt het feit dat ze producten bewust mogen limiteren zodat ze accessoires kunnen verkopen voor dit soort belachelijke prijzen? Wanneer ik een "pro" toestel koop dan verwacht ik juist iets robuusts waarmee ik zonder gezeur vooruit kan. Wanneer je een duur huis koopt dan neem je er toch ook geen genoegen mee dat je de stopcontacten alleen kan gebruiken wanneer je een verloopstekker van één vijftiende van de prijs van je huist koopt?

[Reactie gewijzigd door Archcry op 27 juni 2018 13:29]

Apple een Pro merk? Dolle dwazen broek aan vandaag?
Nogmaals.. PRO betekent niet dat het voor de zakelijk markt is. Dat willen ze mensen laten denken. In ieder geval ben jij er al ingetuint
Ik ken deze toestellen van binnen en vanbuiten, zowel de goedkope als de premium (/pro) toestellen.
Het blijft grappig hoe vele het verschil niet kennen of niet willen zien.
Tijd om wat research te doen voor je maar wat zegt.

Het is uiteraard aan de gebruiker om te kiezen als ze willen betalen voor een premium toestel.
Of ze enkel een goedkoop plastiek toestel willen dat voldoet aan hun basiseisen.
Daarom is er gelukkig keuze en een prijsverschil.
Blijf je je zelf tegenspreken of wat??
En of het nu metaal of plastic is.. Het kan allemaal kapot.
Heb nog wel een paar verbogen Mac books liggen.. Goei spul man! En die probooks van hp die ik ieder jaar opnieuw aanschaf.. Woow goei spul man.. Valt van ellende uit elkaar.
Heb wel degelijk ervaring met allerlei "pro" of non pro toestellen.. Dus weet wel degelijk wat ik zeg want spreek gewoon uit ervaring.. En ervaring telt.. En niet wat een ander ervan denkt.
Ja ik zit er dagelijk in, en mijn ervaring is duidelijk heel anders dan jouw.
Als je zoveel defecte hebt liggen misschien eens vragen stellen bij wie ze gebruikt.
Bij de jumbo verkopen ze bakmeel.. Kende een taart bakken.
Dit zijn zelfs voor Apple maatstaven erg forse prijzen.
Valt wel mee hoor. Bij Apple betaal je voor een USB-C voeding minimaal 80 Euro en dan moet je er ook nog los een USB-C oplaadkabel bijkopen a 25 Euro (die je vervolgens niet kan gebruiken voor USB 3 of Thunderbolt, want.... dat werkt niet).
80 dollar?
Ik vermoed dat dit een extreem niche product is. De Surface Pro/Book/laptop producten worden primair in de zakelijke markt gebruikt, welke eerder gewoon een Surface dockingstation gebruiken welke in het merendeel van de gevallen voor voldoende aansluitingen zorgt. De mensen die bereid zijn om deze adapter en een compatible USB-C dockingstation te gebruiken ipv. de standaard Surface dockingstation zullen er relatief weinig zijn, waardoor vraag en productie erg beperkt zullen zijn. Vandaar een relatief hoge prijs...
80 dollar is niks, als je ziet wat je binnen een bedrijf aan adpaters, dockingstations etc. moet bijleveren omdat een surface geen USB-C aansluiting heeft (terwijl dat de standard aansluiting is voor de bestaande docks).
Beetje in de trend van apple. Dure hubjes en adaptertjes. Terwijl over het algemeen surface producten tot jaren terug backward compatible zijn. De stekkers,dockingstation,keyboard,pen etc.van de pro 3 passen nog steeds op het huidige model volgens mij waardoor je niet steeds opnieuw iets moet kopen.

Wat deze "dongle" betreft. Gewoon met legacy spul werken of je wachten op de nieuwe golf surface apparaten, die zullen ongetwijfeld standaard USB C hebben.

[edit] Nuance.

[Reactie gewijzigd door laue op 26 juni 2018 19:13]

De surface komt dan wel weer met usb a en displayport, dus niet zo erg als bij Apple
Ik vind persoonlijk dat 4 thunderbolt 3 poorten toch wat luxer dan “een usb a en een DisplayPort”. Met een goedkope usbc dongel kan je al deze poorten hebben terwijl je de rest van je thunderboltpoorten vrij hebt
Ik vind persoonlijk dat 4 thunderbolt 3 poorten toch wat luxer dan “een usb a en een DisplayPort”. Met een goedkope usbc dongel kan je al deze poorten hebben terwijl je de rest van je thunderboltpoorten vrij hebt
Hoeveel dingen kun je eigenlijk via Thunderbolt aansluiten? Oprechte vraag, Thunderbolt doet mij persoonlijk heel erg denken aan de Firewire op oudere macs. Beter dan USB (technisch) maar je kunt er op zich vrij weinig mee.
Docks, displays, external PCIe boxes, RAID kaarten, zooitje profi audio/video spul etc.

Dus niet je typische usb sticks, toetsenborden, muizen, harde schijven etc. maar echt het wat duurdere niche segment.

Firewire heb ik overigens zelf nog vaak genoeg gebruikt om op redelijke kwaliteit HDV tapes uit te lezen. Ook zoiets waar de USB standaarden in die tijd niet snel genoeg voor was. Dus ja, in zekere zin lijkt het op elkaar.
Compleet verkeerd.
De moderne Apple toestellen met USB-C Thunderbolt 3 ondersteunen lekker alles.

Ik heb me alle soorten usb c kabels voorzien die ik nodig had en wil nooit meer terug naar de oude klassieke usb aansluiting. Zoveel handiger.
En op de TB3 USB-c hoef je niet te zoeken of het wel zal werken, want alles werkt.

Dus ja, ook gewoon usb spullen.
Biedt Apple die poorten ook op de Ipad Pro? Daarmee is de Surface Pro wellicht het beste te vergelijken. Niet met een laptop van Apple. Dat er op een laptop meer ruimte is voor allerlei aansluitingen lijkt me nog wel logisch eigenlijk...
Vormfactor klopt wat je zegt.
Maar een Surface en Macbook gebruiken een desktop os en dus meer vergelijkbaar.
Maar een Laptop en Macbook gebruiken een desktop os en dus meer vergelijkbaar.
Fixed that for you.
qua OS heb je natuurlijk gelijk. Maar ja, als iemand erin slaagt om een volledige Windows 10 op een telefoon te zetten, dan ga je natuurlijk ook niet klagen dat er geen displayport aansluiting, fullsize SD kaartingang en meerdere USB poorten op zitten. Hoe compacter het device, hoe knapper als er in ieder geval nog iets opzit :-)
Op de iPad Pro is het volgens mij een USB 3 poort. Van mij had Apple daar ook echt wel voor een Thunderbolt 3 poort mogen kiezen overigens. Hoe minder latency hoe beter, zeker ook met randapparatuur wat hardware synthesizers betreft etc.
"Hoeveel dingen kun je eigenlijk via Thunderbolt aansluiten?"

Lijkt me totaal overbodig om dan te roepen dat mijn antwoord "compleet verkeerd" is, en dan zelf over de compatibility tussen TB3 en USB te gaan praten. Welke van die "lekker alles" loopt nu daadwerkelijk over TB3, en nog wel interessanter, welke apparaten hebben daar echt voordeel bij.
De vraag vertrekt van een macbook met 4 TB3 usb-C poorten ma soit.
We vatten de vraag anders op en dan klopt het.
Je kan niets anders aansluiten dan een beetje exotisch apparatuur en docks/hubs
Zie reactie van SoLiD46 hiervoor, is onjuist wat je stelt.
Je kan alles aansluiten ja, in theorie.

In prakrijk heb ik geen enkel usb c apparaat in huis. Ik had even die nieuwe macbook maar had m gauw weer ingeruild voor een oudere.

Je kan niet eens even een TV monitor projector usb stick muis toetsenbord aansluiten. Je kan niet eens je Apple iPhone oortjes gebruiken of je iphone opladen.

Apple had USBC geleidelijk moeten introduceren, niet meteen vol door je keelgat duwen. Ze leveren niet eens dongles erbij, die mag je zelf erbij kopen naast je 2000 euro dual core laptop of je 3000 euro quadcore laptop.

En dan negeer ik nog het nieuwe waardeloze toetsenbord en die nutteloze oledbar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 juni 2018 10:18]

Sorry dat ik het schrijf hoor maar volgens mij heeft Apple onderhand een aardig aanbod in laptops in de diverse prijscategorieën. Was gisteren nog even in de Apple store op het Leidseplein en begreep toen wel dat er mensen zijn die vasthouden aan die Macbook Airs. Hebben aardig wat aansluitingen (inclusief geheugenkaartlezer) en zijn echt wel betaalbaar. Enige is daar natuurlijk dat scherm dat iets minder is maar bepaald niet onwerkbaar.

Wat betreft USB-C, je wilt toch snelheid of niet soms? Wat mij betreft had Apple echt wel alleen maar Thunderbolt 3 poorten mogen gaan gebruiken op al hun producten. Hoe sneller hoe beter.
Alles eigenlijk, met de juiste kabel. Vier displays? Geen probleem.
Ne hoor, reguliere usb-c kabel zat gewoon bij mijn monitor: 4k/60 beeld, opladen en usb hub voor muis/toetsenbord over één kabel. Voor de andere dingen werken standaard kabels uit China ook.
Leuk dat je dan 4 poorten hebt, maar als je er alsnog niks mee kan zonder dongle terwijl de meeste hardware wel gewoon USB-A ondersteund... Het voelt misschien wel luxer aan, maar als het dingen praktisch moeilijk maakt, was dat het dan echt waard?
Nou nou, dat stel je toch wel heel apart voor. Wil je nu snelheid hebben of niet? Laat alle fabrikanten over gaan op die 40Gbps van Thunderbolt 3 als het even kan.
Ja wat een luxe joh, vooral als je een usb stick wil gebruiken of een TV/monitor wil aansluiten
Beide producten doelen op dezelfde markt. Hippe (vooral dure) zakelijke (of hippe consumenten) producten. Vandaar dat ik dit zo vergeleken heb.

Op een site als tweakers mag je toch wel verwachten dat iedereen weet dat een surface pro niet een laptop is en een MacBook pro geen tablet is
De surface book, die denk ik veel eerlijker te vergelijken is, heeft natuurlijk wel 2 USB A en een USB C aansluiting.

Qua tablets biedt Microsoft dus veel meer, en qua laptops in ieder geval een C.
wachten op de nieuwe golf surface apparaten, die zullen ongetwijfeld standaard USB C hebben.
Ik betwijfel het eerlijk gezegd, ik vermoed dat de connector op de Surface zelf hetzelfde blijft. Wellicht dat ze de huidige USB aansluiting vervangen voor USB-C, maar ook dat betwijfel ik, de adoptie van USB-C is nog bijzonder slecht. Misschien dat ze er een aansluiting bij doen, maar ook dat betwijfel ik.

Ik zie eerder dat ze een nieuwe dockingstation uitbrengen met een USB-c aansluiting er op naast alle andere aansluitingen. Of gewoon deze dongle blijven verkopen voor de mensen die het ECHT willen hebben.

Want een monitor sluit ik wel aan via een mini displaypoort die wel in de Surface zit of twee monitoren via de dockingstation. Ik kom behalve dockingstations, opladers en display adapters niets zinnigs tegen met een USB-c aansluiting. Een externe SSD of flashstick is leuk, maar niet bruikbaar omdat er zo weinig devices zijn die het nog hebben. MS heeft zijn Surface dockingstation en die vervult alle bovengenoemde punten, display, docking en USB-hub, waarom moeilijk doen met een standaard waar 95%+ van de mensen niet mee werkt?

De Surface producten zijn prachtig voor wat het is, maar niet perfect en zeker niet goedkoop. En ik heb nog steeds de voorkeur voor een zwaarder vast werkstation als ik geen mobiele plek nodig heb.
Weer wat geleerd vandaag, surface pro's hebben geen usb-c aansluiting. Weer een apparaat wat ik dus absoluut nooit zal kopen. En die prijzen voor een hubje, lijkt apple wel dit.

Dit is echt compleet gestoord.


Edit:
Ik krijg veel reacties over opladen. Een usb-c poort kan alles, ook opladen. Dat die Surface Port veel beter is om op te laden, goed toch? Ik zeg nergens dat ze die moeten verwijderen. Het is in mijn ogen gewoonweg bizar dat de belangrijkste aansluiting voor de nabije toekomst, een usb-c, niet op zo'n duur apparaat zit, maar dat ze vervolgens wel lekker 80 euro voor een hubje gaan vragen. Het is bijna alsof ze het expres gedaan hebben.

Enkel usb-c is echter ook gewoon kut hoor, zoals apple doet. Die willen natuurlijk ook vies geld verdienen dmv alle hubs die ze verkopen. Mijn laptop is gewoon nog compleet, met 1 usb-c, 2 usb 3.0, een hdmi, een ethernet poort. Handig man, niet geld uit hoeven geven voor hubjes en die mee moeten dragen naast je laptop. Wat een uitvinding. Gelukkig zijn er nog meer fabrikanten die het wel snappen. Zie de LG gram bijvoorbeeld, dat is echt watertanden.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 27 juni 2018 07:48]

Om 'm op laden is de Surface Port veel beter. Wat natuurlijk niet in de weg staat dat een extra USB-C poort voor data overdracht wel handig zou zijn.
USB-PD specs laten 100W toe. Waarom zou die niet goed genoeg zijn?
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de Surface Port beter/handiger is vanwege de magnetische aansluiting, niet vanwege het vermogen dat er over kan/moet kunnen. Toegegeven, een magnetische lader is inderdaad minder kwetsbaar, daarom waren ook veel Apple gebruikers niet echt tevreden dat de magsafe lader verdween ten voordele van USB-C.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 26 juni 2018 22:43]

Inderdaad. De aansluiting zelf is minder kwetsbaar (kan niet los komen te zitten), je kan je laptop ook niet van tafel trekken door tegen de kabel te lopen en het werkt ook veel handiger (even in de buurt houden en het klikt vanzelf vast). If it ain't broken don't try to fix it.
edit: oh er is al een surface pro 5 uit 2017 zie ik. Raar inderdaad dan dat die het niet heeft.

Aangezien dit zo te zien een volledige USB-C poort biedt inclusief beeldscherm en laadfunctie vind ik de prijs ook wel redelijk. Met een gewone USB-A naar C converter lukt je dat niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juni 2018 21:08]

De prijs van een voor mij passend SBP is de enige reden waarom ik deze niet zal kopen. Wat is voor jou de bepalende reden dat je vanwege een gebrek aan USB-C de Surface links laat liggen?
Omdat je in deze tijd gewn apparaat van ¤3K gaat kopen wat dergelijke aansluitingen niet heeft. USB-c is nu nog niet direct een hot item, maar reken maar dat er over een jaartje wel het een en ander gaat gebeuren.
Gelukkig zijn er ook modellen van 900 euro ;)
De prijzen die Microsoft vraagt voor zijn surface accessoires zijn zelfs voor Apple begrippen te duur. Heb je wel eens gekeken wat een surface Dock kost?
Een surface dock zit kwa kosten vrij in lijn met wat docks kosten van andere fabrikaten zoals Dell en HP.
Ik, en veel van mijn medewerkers zijn tenminste blij dat Dell/HP/MS gewoon docks verkopen om alles in 1 klap aan te sluiten wat op je bureau zit.

Natuurlijk kan je met USB-C veel, maar waar ik werk zit niemand te wachten op Apple's Thunderbolt displays. Er zijn gewoon veel betere displays te koop voor dat geld.
Een thunderbolt display is gewoon een DisplayPort interface wat extra’s.

Maar is een Dock nou veel handiger dan werkelijkwaar 1 kabeltje in je laptop steken (want dat maakt een goede thunderbolt Dock mogelijk (video uitvoer, opladen, een legio aan usb a poorten, ethernet poort))
Ja dat is gemakkelijker. Want de laptop klik er lekker op, die docking staat vast op een staander waardoor de laptop ineens verhoogd is. En ik heb nog nooit een usb-c docking gezien met evenveel mogelijkheden. van die laatste maken er wel niet veel mensen nuttig gebruik maar toch
Mijn Dell USB-C docking station had meer mogelijkheden dan mijn huidige Lenovo docking station. Die mist bijvoorbeeld DVI.
ja, het varieert nogal, maar mijn dell docking heeft : 2x dvi, 1x vga, 2x dp, 1x serieel, 3 usb's, 1 audio, 1 mic, 1x ps2 tb en muis, 1 x esata poort :-) en zowaar een parallele poort. . Durf toch zeggen dat ze de ruimte goed benut hebben
Helemaal mee eens. Mijn Lenovo heeft alleen 2x USB 3, 2x USB 2.0 en 2x DisplayPort. En een slotje… Het is behelpen. :(
Apple maakt geen thunderbolt displays meer. Sterker nog, ze maken helemaal geen displays meer. Verstandig om daar niet op te wachten.
Er komen steeds meer monitoren met Displayport over usb-c beschikbaar. Vaak ook met een usb hub erin
De prijzen die Microsoft vraagt voor zijn surface accessoires zijn zelfs voor Apple begrippen te duur. Heb je wel eens gekeken wat een surface Dock kost?
Maar er zijn toch prima alternatieve hubs die ook werken icm een Surface Pro? Wij hebben op kantoor Dell hubs en dat werkt prima met mijn Surface Pro 3.
Daar ben ik op van de hoogte maar daar ging mijn reactie niet om. Ik reageerde meer in verbazing dat meneer Apple accessoires duur vind maar niet vind dat de Microsoft accessoires lijn net zo belachelijk duur is
Volgens mij bedoelde hij precies dat: beide zijn niet goedkoop... Mijn punt was dat je in geval van zo'n dock voor een Surface een heel scala aan goede alternatieven hebt die veel minder kosten.

Overigens valt me bij de kabeltjes en dingetjes van Apple op dat ze niet bijzonder duurzaam zijn. Bij mijn vrouw, met iPhone, MacBook en iPad, zijn die dingen steeds snel kapot.

Bij mijn Surface Pro valt dat mee. Alleen de Surface Pen moest ik vervangen, maar dat was door eigen schuld (topje was gebarsten door onvoorzichtig opbergen in tas).
Je bedoelt de penpunt? Die kun je gewoon vervangen... Heb ik zelf ook gehad! En wat betreft de kabels, mee eens... Ik zie alleen maar mensen met Apple telefoons met kapotte kabels, idem met Macbook… Mijn Surface Pro kabel heeft heel wat gesleur uit mijn tas meegemaakt (kabels die overal aan blijven hangen) en er is geen centje pijn :9
Nee, het ging om het plastic dopje aan de achterkant. Daar zat een barst in en sloot niet meer goed. Daardoor sprong het steeds los.
Die Dell hubs zijn vrijwel wel dezelfde prijs en zelfs hoger (afhankelijk van het type). Dus daar moet je het ook niet voor doen.
De hoeveelheid reparaties die ik binnen krijg (wat niet meer dan omruilen is) is niet normaal.
Er is een grote markt voor deze notebooks.
Apple vraagt gewoon even veel hoor, de usb-c naar hdmi en usb aan poort adapter van Apple koste mij 80 euro ja je krijgt een poort meer maar de Surface heeft al een normale video out port dus dat is geen vereiste om er normaal mee te kunnen werken met extra scherm.
Ongeveer evenveel als de docks van HP en Dell, maar met het verschil dat de docks van HP en Dell altijd werken...

Ik heb er een op de SurfacePro 4 en zelfs na meerdere firmware updates (waarbij je zelf periodiek op een webpagina van Microsoft moet kijken) werkt het dure speeltje zeer matig.

Ik heb hier een laatje vol liggen met allerhande dure adapters en kabels in een poging de monitoren goed te laten herkennen maar het bleef elke morgen een gedoe om beeld op twee monitoren te krijgen. De key bleek om de monitoren aan te zetten, dan meteen de Surface Pro starten en hopen dat hij was opgestart voordat een van de monitoren in slaapmodus ging. Lukte dat niet, bleven alle schermen zwart (inclusief de tablet) en mocht ik deze een hard reset geven en het nog een keer proberen.

En dan blijven nog de problemen met de USB poorten die zo nu en dan niet werken en de audio met zo nu en dan een onverklaarbaar geruis en/of een heel hoge pieptoon.

Maar ook solo is de Surface niet perfect. Windows Hello blijft vaak hangen, het peperdure toetsenbord wordt niet herkend en de batterij die nooit de beloofde 8~10 heeft gehaald blaast tegenwoordig bij anderhalf uur zijn laatste adem uit.

Als het werkt is het echt waanzinnig mooi speelgoed, maar die vele momenten dat de techniek haperde heeft voor mij gezorgd dat ik geen Microsoft hardware meer koop.

#rant <- Sorry..
Hoezo is dat gestoord. Het is de mensheid die gestoord is en het heeft geacepteerd dit te betalen.

Want Bij Apple schijnt dit de normaalste zaak te zijn, dure Accessoires. En hebben zelfs Van die eigen kabeltjes en poortjes. En Wij Maar accepteren.

Je moet eerst bij je Zelf achter de oren Krabben en nadenken Van waarom je dit ervoor ober hebt. Want waarom Zou Apple het wel mogen vragen en andere partijen Niet?

Nooit een bedrijf die Schuld geven. Jij Bent tenslotte Baas over je eigen geld. En zolang Mensen dus accepteren prima toch.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 juni 2018 20:09]

Ik ben inderdaad baas over mijn eigen geld en geef met alle plezier 100¤ uit voor accessoires voor devices die ik prettig vind.

Lijkt wel alsof er een hele grote groep tweakers is die oordeelt over hoe mensen geld besteden. Er zijn ook genoeg mensen die voldoende geld hebben en waarbij de prijs niet zoveel uitmaakt.

Als je het niets vindt, koop een ander product. Genoeg merken die wel scherp geprijsd zijn.

[Reactie gewijzigd door giantgiantus op 26 juni 2018 21:14]

daarmee zullen de prijzen niet omlaag gaan want bedrijven hebben genoeg geld en die kopen deze producten ook in.
Waarom is dat gestoord? Het zou voor veel mensen alleen maar irritaties opwekken als de surface een usb-c poort had in plaats van de surfaceconnect poort.

Ze hadden een soortgelijk iets al geprobeerd met de surface 3 (micro-usb ipv surfaceconnect), maar heel veel mensen probeerde de tablet daarna op te laden met 3rd party opladers die daar niet de benodigde watt voor leverde (bijvoorbeeld de telefoonlader). Nu is het voor de gemiddelde consument gewoon duidelijk welke lader ze moeten gebruiken en wordt het internet ook niet overspoelt door klachten van consumenten die niet begrijpen hoe opladers werken.
en ik zou geen apparaat overwegen dat ik via USB-C moet opladen omdat ik een magnetische aansluiting wil voor opladen. En dat biedt deze poort dan weer wel.

Voor mij een gelukje dat alle randapparatuur die ik heb met de ouderwetse USB A, dus die hele 'C' kan me nog gestolen worden, maar ik snap dat anderen daar wel veel waarde aan hechten.
Ik heb een Pro 4, waarvan zonder al te veel controverse geen usb-c verwacht werd. Ik snap de keuze van MS wel om er nog steeds geen in te bouwen. Ten eerste gebruik ik usb zelden. Als ik het gebruik, dan is het altijd een oude, want printer, usb-stick, zelfs het oplaadsnoer van mijn telefoon is alleen usb-c aan telefoon-kant. Externe monitor gaat via display poort (en heeft allerlei ingangen, maar geen usb-c).

Ik heb thuis noch op mijn werk usb-c apparaten. Kortom, usb-c staat voorlopig nog gelijk aan dongle. Ik zou graag zien dat mijn volgende Surface ook een usb-c heeft, maar zonder usb-a zou ik sterk twijfelen, want dat is best onhandig.
USB sticks van Cha-Mi Yami nog tot daar aan toe, maar USB devices van discutabele / onbekende kwaliteit waar een paar ampere laadstroom doorheen gejaagd kan worden... je moet maar durven.
Waarom zou je die ¤80 adapter kopen? Je bent dan je oplaad poort kwijt...

Ik zou eerder voor zoiets gaan:
https://www.allekabels.nl...aar-usb-a-adapter-31.html

Deze dan in de USB-A poort (of USB hub) steken en zo een USB-C apparaat aansluiten.
Al probeer ik bij de Surface zoveel mogelijk via bluetooth aan te sluiten (headset, muis, etc.).
Die ene USB-A poort is al een uitdaging en heb het liefst min mogelijk dongels, etc. bij me.

Voor je beeldscherm is die MiniDP meer dan voldoende, die kun je ook naar HDMI converteren.
Beeldschermen met USB-C zijn nog niet bepaald mainstream.

[Reactie gewijzigd door Derice op 26 juni 2018 19:16]

ik heb ook alles via bluetooth eigenlijk, en mis de C nooit tot nu toe. De DP en USB A gebruik ik wel vrij veel.

Maar ik zie wel toegevoegde waarde om hem via een C op te kunnen laden. In dat geval kan ik met 1 goede oplader namelijk allerlei apparatuur (telefoon, Surface Pro, Fotocamera) opladen. Op reis vind ik het een voordeel als er maar 1 lader voor alle apparatuur mee hoeft.
Het probleem is dat die adapters niet gecertificeerd zijn door USB-IF. Niet dat je nu gelijk je laptop opblaast hiermee, maar USB-C-naar-USB-A adapters (of omgekeerd) zijn eigenlijk niet de bedoeling.
Een hub om een hub aan te sluiten, top!
Ja, echt achterlijk ja, er horen gewoon meerdere USB aansluitingen op te zitten, en waarom is die usb-c-adapter voor Surface Pro niet dan meteen een USB HUB, en waarom moet je voor zo iets $80,- betalen?
En waarom moet je em via de USB C hub opladen? Er is meer dan genoeg ruimte op het kastje om de normale oplaadconnector te plaatsen, zou direct de noodzaak voor een nieuwe lader wegnemen.
Ik krijg het idee dat hier echt heel weinig over is nagedacht. En dat voor ¤80.

Edit: sorry, dollar. Maar dat wordt ie vast toch wel, minimaal.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 26 juni 2018 20:08]

Ik denk dat ze er wél goed over hebben nagedacht. Hier worden flink wat dollars mee verdiend.
Precies, ze doen gewoon Apple na, die dat ook doet, ze denken als Apple dat kan kunnen wij dat ook.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 juni 2018 20:56]

En hoeveel kost er een van iets meer dan bedenkelijke kwaliteit op AliExpres/Miniinthebox? Tientje? Het spijt mij niet dat ik mij afvraag hoe je een dagloon kunt vragen voor een convertertje.
Daar zit het verschil hem denk ik. Als dat jouw dagloon is dan zul jij zo’n apparaat niet hebben en dus is het weinig relevant wat jij van de prijs vindt. Ik ken nogal wat mensen (zakelijk) die er hun hand niet voor omdraaien en soortgelijke apparatuur in vier- of vijfvoud hebben. Mezelf incluis.

Dat werd een dik jaar geleden ook al gezegd met die TB Macbooks die alleen USB-C hebben. Inmiddels is het niets meer of minder dan 1x switchen en genieten van snelle en eenvoudige apparatuur en oplaadmogelijkheden.

Nu zijn het weer de Surface dingen die kritiek krijgen maar ik kom ze meer en meer tegen. Ondanks hun relatief hoge prijs. Nadeel is dat veel mensen hier niet verder komen dan wat specificaties vergelijken maar het echte zakelijke nut en voorkomen gewoon van tafel schuiven.

In bepaalde delen in Berlijn, München, Parijs is het gebruik van normale USB niet eens meer toegestaan waar wij komen. Puur omdat sommige dingen te lang duren met overzetten en daar helpt de 25 mei jongstleden niet echt bij mee helaas...
Gemiste kans dat er geen USB poorten op zitten zodat je het gelijk als hub kan gebruiken. Nu moet je nog meer apparaten aansluiten. Dus eerst een Surface kabel, dan een USB-C lader en daarna nog een laadkabel.
Als je USB-A poorten wil dan kan je de al langer bestaande Surface Dock gebruiken.
Wat een grap. Achterlijk duur, en als je dan toch zo'n blok in huis haalt hadden ze er even goed een hub van kunnen maken.
Wat een nutteloos product zo: je hebt er eigenlijk net niks aan.
Dan kan je alsnog beter een Surface Dock kopen, ook al zijn die nog een stukje duurder.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True