Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse overheid investeert 20 miljoen euro in proef met apps voor vervoer

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert samen met zeven regio's maximaal twintig miljoen euro in proefprojecten met een app die zowel het plannen van een reis als het betalen mogelijk moet maken. De app moet verschillende vervoermiddelen combineren.

Het ministerie spreekt over een app die de gebruiker aan de hand van voorkeuren het beste vervoermiddel zou moeten voorschotelen voor een reis van deur tot deur. Het gaat bijvoorbeeld om een fiets, bus, taxi of auto. De app moet ook combinaties van de verschillende vervoermiddelen aanbieden, als dat de beste manier is om een bestemming te bereiken.

Het plan is dat de app gaat werken met deeldiensten voor bijvoorbeeld auto's en fietsen. Gebruikers moeten met de app niet alleen een route kunnen plannen, maar die ook meteen kunnen afrekenen bij de verschillende aanbieders en vervoerders.

Volgens het ministerie biedt het concept niet alleen maatwerk voor reizigers, maar komen er ook nieuwe kansen voor vervoerders en overheden. De app zou ook moeten bijdragen aan een 'duurzaam, flexibel en betaalbaar aanbod'. De experimenten moeten uitwijzen of dat ook echt zo is.

Er wordt door de overheid twintig miljoen euro geïnvesteerd in zeven regionale pilots, die in 2019 van start gaan in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn. Het is de bedoeling dat de pilots twee tot drie jaar duren en hoewel ze regionaal starten, zouden ze volgens het ministerie snel uitgebreid kunnen worden naar een landelijke proef.

Naast de overheid investeren ook betrokken vervoersbedrijven in de pilots, maar hoeveel geld die bedrijven inleggen en welke dat zijn, is niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een pdf met uitleg over de pilots gepubliceerd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 18:19

162 Linkedin Google+

Submitter: Euronitwit

Reacties (162)

Wijzig sortering
Ach 20 miljoen voor een overheid IT project, die iets dekt, waar de overheid eigenlijk niks mee te maken heeft.
Het loont om de politiek in te gaan, als je een netwerkje hebt opgebouwd.

Geef het liever uit om zoveel mogelijk weer te nationaliseren en de diensten te verbeteren. Vrije markt spoort absoluut niet aan om diensten te verbeteren, slechts puur omzet. Dit geldt met name in sectoren, waar je weinig/geen concurrentie hebt.
Vrijwel alles, wat geprivatiseerd is, valt hieronder. Beetje raar dat ze dan een miljoenen project opstarten, wat juist uit de vrije markt had moeten komen.
ik vind 20 miljoen voor een project dat 3 jaar gaat duren eigenlijk aan de lage kant. Kan je nu al wel vertellen dat het vele miljoenen meer gaat kosten.
Daarnaast zul je zien dat het weer een mislukking gaat worden. Ook al omdat de pdf die nu openbaar is wel heel summier is met wat er gaat gebeuren. Teksten als
Als er in
de pilot gebruik gemaakt moet worden van een landelijk data-platform gaan we ervan uit dat het rijk
dit tijdig ter beschikking stelt.
is in mijn ogen ook eng. Dat is een afhankelijkheid van iets wat waarschijnlijk ook nog niet bestaat en nog gebouwd moet worden of secure naar buiten moet worden gezet.
Ook een regel als
Het is aan de MaaS dienstverlener om al het vervoer dat
voldoet aan het duurzaamheidscriterium van Eindhoven, in het aanbod op te nemen (dus om die
specifieke vervoerders/mobiliteitsdiensten aan te haken die dit kunnen leveren).
geeft al aan dat dit alles zwaar over budget gaat zijn.
En
Met de Belgische en Duitse
partners zijn de lijntjes al kort en spelen er al initiatieven die dezelfde doelen nastreven.
baart me al helemaal zorgen.. waarom wordt niet gewoon een van die initiatieven gestart en daar wat extra geld in gepompt? Waarom nou nog een initiatief ernaast starten?
Daarnaast zul je zien dat het weer een mislukking gaat worden.
Gelukkig hebben we wel een mooie sketch waar we over 3 jaar naar kunnen kijken :+

Eerst schrok ik van het bedrag. Man wat zou ik een hoop kunnen bouwen met een team als ik 20 miljoen tot mijn beschikking had. Daarna bedacht ik me dat je afhankelijk van tig partijen, die allemaal data moeten leveren, allemaal moeten meewerken, allemaal optijd moeten zijn en allemaal hun eigen systeem hebben... Neemt niet weg dat 20 miljoen erg veel is, maar ik vrees dat er zoals wel vaker gebeurd heel veel geld opgaat aan onzinnige uitgaven. Soms vraag ik me af hoe ver ik zou komen met 1/10e van het geld.
Iets met een toekomstige Zondag met Lubach??
Wat zeurt iedereen over 20 Miljoen? Zie het als een opleidingstraject voor jonge programmeurs, projectleiders, IT Architecten, enz.

Verder is het een mooi onderzoek of op uitwerkingsniveau samenwerking tussen vervoersbedrijven mogelijk is. Binnen dit relatief kleine project wordt e.e.a. mooi in kaart gebracht. Verwacht geen werkend systeem, wees realistisch.
Even googlend:
https://dutchmobilityinno...gional-pilots/MaaSlanding
Misschien leuk voor tweakers om wat te grasduinen om zo het artikel wat aan te dikken. Mogelijk kan het wat vragen van hierboven beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door JuliusHuijnk op 27 juni 2018 00:51]

Je vergeet wel het volgende stukje te quoten welke aangeeft dat ook andere partijen hierin geld gaan investeren. Maar goed past natuurlijk niet bij je negatieve verhaal.

"Naast de overheid investeren ook betrokken vervoersbedrijven in de pilots, maar hoeveel geld die bedrijven inleggen en welke dat zijn, is niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een pdf met uitleg over de pilots gepubliceerd."
Ik moest gelijk denken aan Estland waarbij ze qua automatisering algeheel aardig ver zijn en zo ook in het openbaar vervoer. Het is zelfs zo dat het openbaar vervoer daar gratis wordt gemaakt. bron: World Economic Forum].

Sowieso hebben ze het daar goed voor elkaar:
"Citizens of Estonia are provided with universal health care,[19] free education,[20] and the longest-paid maternity leave in the OECD.[21] Since independence the country has rapidly developed its IT sector, becoming one of the world's most digitally advanced societies.[22] In 2005 Estonia became the first state to hold elections over the Internet, and in 2014 the first state to provide e-residency."
bron: Estonia Wikipedia
Ach 20 miljoen voor een overheid IT project, die iets dekt, waar de overheid eigenlijk niks mee te maken heeft.
Het loont om de politiek in te gaan, als je een netwerkje hebt opgebouwd.

Geef het liever uit om zoveel mogelijk weer te nationaliseren en de diensten te verbeteren. Vrije markt spoort absoluut niet aan om diensten te verbeteren, slechts puur omzet. Dit geldt met name in sectoren, waar je weinig/geen concurrentie hebt.
Vrijwel alles, wat geprivatiseerd is, valt hieronder. Beetje raar dat ze dan een miljoenen project opstarten, wat juist uit de vrije markt had moeten komen.
Ik ben het eens met je sentiment, het is inderdaad gewoon verspild geld, echter klopt je redenering niet.
Ja, het OV is er hier in Nederland zeer beroerd aan toe, dit komt alleen niet door het feit dat bijna al het vervoer hier in Nederland geprivatiseerd is.
Wat een veel grotere invloed heeft op de kwaliteit en prijs van het OV is dat er op eigenlijk geen enkele route of gebied meer dan een bedrijf aanwezig is, er is dus effectief gewoon een monopolie op elke route ondanks dat er wel dergelijk meerdere vervoerders zijn in Nederland.
Zouden er dus treinen of bussen van meerdere vervoerders op een route reizen dan zal je al snel zien dat de prijzen of kwaliteit van de betreffende routes redelijk snel zullen verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Overlord2305 op 27 juni 2018 09:13]

Hebben ze in Finland niet al zo een app al een paar jaren?

Edit: Whim

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 26 juni 2018 18:30]

Jup. Woon sinds kort in Finland. Werkt goed hier.
App is gekoppeld aan telefoonrekening of creditcard en zodra ik op betalen druk, mag ik 80 minuten lang gebruik maken van iedere vorm van OV die er beschikbaar is (Metro/tram/bus/boot). Kost ¤2.20 per 80 minuten.
Waarom moet onze overheid er dan weer 20 miljoen tegenaan gooien.

Ga als minister een keer praten met die Finnen, huur de gasten in die het systeem daar hebben opgezet en laat ze dat systeem vertalen naar Nederland.
Omdat het in dit geval niet alleen om betalen gaat, maar er ook een koppeling gemaakt wordt tussen de verschillende aanbieders van vervoer. Alle reisinformatie van die partijen moet aan elkaar geknoopt worden, inclusief data met vertragingen bijv. Eigenlijk is dit een concretisering van Mobility as as Service (MaaS), waarover al een aantal jaren wordt nagedacht in de mobiliteitswereld. Wat ze willen bereiken is dat een reiziger op basis van voorkeuren (bijv. "Ik reis minimaal 50% met de auto") de beste reiskeuze krijgt voorgeschoteld, waarin zowel met prijs als reistijd rekening wordt gehouden (en eventueel zaken zoals het aantal overstappen wanneer meerdere vervoersvormen / modaliteiten worden gebruikt).

Ik denk eerlijk gezegd dat 20 miljoen bij lange na niet genoeg is om dat te bereiken, zeker niet als het ook nog eens verdeeld wordt over 7 regio's. Als we echt een modal shift willen bereiken (met name minder autogebruik) moet er nog veel steviger worden ingezet op dit soort ontwikkelingen. De grootste uitdaging is al jaren om een significante gedragsverandering bij reizigers teweeg te brengen.

[Reactie gewijzigd door Crazz op 26 juni 2018 22:07]

zoals ik het document nu lees wordt het zelfs verdeeld over 7 initiatieven en wordt het niet 1 initiatief die alle regio's gaat doen. Om dat landelijk te trekken moeten vervolgens al die mensen weer samen gaan werken = gedoemd te mislukken.
En waarom zoeken we die koppeling?

Laat dat lekker over aan bedrijven als Google of Microsoft, die dat veel sneller, beter en gratis doen?
Typisch overheid. We hebben nog niet eens een goede manier van mobiel betalen in het OV, en we knopen er gelijk een project aan vast met "dynamische reiskeuzes".

Ga toch weg. Als berekent dat model tig verschillende routes voor mij, de IC Nijmegen - Utrecht gaat er geen tig kilometer per uur sneller door rijden. We hebben 9292 al voor reisinformatie, we hebben Maps voor vertragingen en automatische updates zodra je in de beurt komt van een station, we moeten alleen die rukke OV chipkaart eens vervangen door een fatsoenlijke betaalmethode.

Mobility As A Service. Kots, het zoveelste marketingbuzz woordje.
Vooral niet overlaten aan bedrijven als Google, MS, FB, enz. Dit zijn US bedrijven die indirect geconroleerd worden door de US overheid. Dit is in de eerste plaats een privacy probleem. Daarnaast loop je het risico dat op een bepaald moment een demente POTUS het ineens gaat verbieden of et hoge tarieven belasten (b.v. om een"deal" af te dwingen).

N.B. Ik zou eerder denken aan een Nederlands bedrijf als TomTom.

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 27 juni 2018 04:43]

precies! dit dus, Nederland smijt wéér geld over de balk, en naast Finland kan onze regering ook eens met Apple, Google en Samsung om de tafel gaan zitten om het met hun smartphone's te laten werken, zoals dat al kan in het Londense, Beijingse en Hong Kongse OV, waar die overheden en OV-bedrijven wel met de techreuzen om de tafel heeft gezeten, dat zijn bewezen systemen en het werkt. Tsjonge jonge jonge, Nederland moet weer het wiel opnieuw uitvinden ofzo. net als met de banken die Apple/Google/Samsung Pay steeds afhouden hier in Nederland.......

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 26 juni 2018 21:51]

ik wil juist geen apple/google/samsung hierin betrekken. waarom moet je in godsnaam dat soort bedrijven betrekken bij een app voor openbaar vervoer? wat kunnen die ooit toe te voegen hebben? je betrekt bij het maken van een overheidswebsite ook niet LG omdat ze de displays maken waarop de websites worden weergegeven. hetzelfde met de betaalmiddelen van hen, het voegt echt helemaal niks zinnigs toe behalve de illusie dat het sneller of makkelijker is. en het creeert een heel groot nadeel, dat een enkel bedrijf met hun tentakels in je hele leven verworven zitten. dit is letterlijk de plotlijn uit het boek the circle.
Helemaal niet. Iedereen wil dat zo'n app werkt met hun smartphone. Waarschijnlijk zal er iets komen met NFC aangezien we al tig miljoen hebben geïnvesteerd in de OV-chipkaart en bijbehorende paaltjes. Dan wil je wel dat de telefoons hier op kunnen aansluiten. Het is dan zeker wel handig om met de marktleiders aan tafel te gaan en te kijken wat er ook bijv aankomt qua technologie en dat af te stemmen. Kleinere spelers volgen dan vanzelf omdat ze simpelweg wel moeten.

Overigens vind ik het een beter idee om dit systeem vanuit Finland of waar dan ook te vertalen naar ons, dan het zelf te bouwen. Dit wordt voor de volgende minister iets die hem z'n kop gaat kosten, succes.
er is geen enkele reden dit specefiek met nfc te laten werken, er zijn zat andere technologieen die hetzelfde doen die al op praktisch elke telefoon zitten in tegenstelling tot nfc. zoals een barcode (zoals QR) of een tooncode om maar een paar hele praktische te noemen. NFC heeft ook gewoon een interface die je uberhaupt al kan aanspreken vanuit een app, daarvoor hoef je niet met hardwarefabrikanten aan tafel. en wat er aankomt kwa technologie is het nooit waard als er al geen open standaard omheen zit, en als er een open standaard omheen zit is dat al lang bekend voordat het geimplementeerd word bij consumenten.

[Reactie gewijzigd door t link op 27 juni 2018 10:03]

"NFC heeft ook gewoon een interface die je uberhaupt al kan aanspreken vanuit een app" voor Android wel, Apple houd dit in iOS vooralsnog gesloten, met slechts een kleine uitbreiding van extra ondersteuning van NFC tags, hotel deur open e.d. in iOS 12.
Dat is dan het nadeel van een apple product kopen, het gesloten ecosysteem waardoor de openbaar vervoersapp vanuit itunes niet met NFC werkt. daar hoeven geen belastingcenten naartoe, dat regelt apple maar mooi zelf. Dit zie je ook met fotocameras die via een lokaal netwerk fotos delen naar je telefoon, op een iphone is dit een hell op android werkt het vloeiend. dit is niet apple bashen maar heeft te maken met hoe gesloten het ecosysteem werkt, een nadeel daarvan is dus dit. een voordeel een kleiner aanvalsopervlak en stabiliteit.

[Reactie gewijzigd door t link op 27 juni 2018 12:47]

Ja want het huren van die gasten om het systeem op te zetten kost zeker geen geld. En het feit dat we hier andere vervoerders hebben per stad, regio en in het hele land. En deze vervoerders hebben los van elkaar allemaal hun eigen IT systemen die aan dit platform gekoppeld moet worden.

"Even doen joh". Het verbaast me altijd hoe enorm makkelijk sommige reageerders hier praten over IT projecten en de kosten die eraan vastzitten.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 juni 2018 09:51]

Maar die IT kosten heb je dus sowieso. Ga dan niet voor de hele RamBam eromheen ook nog het wiel heruitvinden.

Ik geloof er echt geen zak van dat het 20 miljoen moet kosten om met een IT bedrijf de losse systemen van die vervoerders aan elkaar te knopen en te zorgen dat er mobiel betaalt kan worden.
Kijk, DAT zijn mooie prijzen!
Leuk, hier ben je dan alweer een euro of 22 verder... 10 keer zoveel dus.
Volgens mij zijn er wel meer landen in Europa waar ze bij aan kunnen sluiten dan voor 20 milj. een nieuw wiel uit te vinden. Hoe is het mogelijk dat een probeersel 20 miljoen mag kosten? Er is nog niet ministerie dat zijn IT 100% op orde heeft of 100% werkt.
Het gaat om verschillende pilots met verschillende (sub)doelen. Bijvoorbeeld in Limburg gaat het over vervoer over de landgrenzen heen soepel te laten verlopen. Het idee van pilots om te onderzoeken wat goed werkt en daar van leren is een best verantwoorde manier van geld uitgeven lijkt mij. Het is niet zo'n monster IT project dat 10 keer over budget kan gaan.
20 miljoen.. 7 regio's.. 3 jaar draaien...
dat is een miljoen per jaar per regio...

Waar denk jij dat dit niet over budget kan gaan? Omdat het een pilot is?
Als ze die grens van 20 miljoen hanteren gaan al die 7 pilots mislukken en is die 20 miljoen volledig over de balk gegooid

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 26 juni 2018 22:19]

Ik denk dat veel negativiteit hier komt door de uitleg van het ministerie van die app. Alsof de oplossing (deur tot deur app) al bedacht is, en deze alleen maar ontwikkeld hoeft te worden.

Mijn interpretatie is dat het gaat om verschillende problemen per regio die vrijwel zeker een ander soort benadering en oplossing vergen. Die pilots zijn er zoals ik het begrijp voor marktpartijen met een lager risico een oplossing uit te laten proberen, mocht het dan slagen, dan kan die marktpartij investeren om het op te schalen tot een echt product/dienst.

[Reactie gewijzigd door JuliusHuijnk op 27 juni 2018 13:21]

vandaag 20 miljoen morgen 300 miljoen, en ik en jij gaan ervoor betalen met een lach op ons gezicht... :+
als je een bedrijf kan vinden waar dat wel is vindt ik dat erg knap. ict is niet op een gegevenmoment klaar, dat is een lopend process. netzoals de AVG dat is.
Zie ook het Nederlandse alternatief, Tranzer. Is al gekoppeld aan verschillende API's van vervoerders en betalen in één keer is mogelijk. De overheid zou denk ik beter kunnen inzetten op het aansporen van (semi-)private vervoerders om hun API's vrij te geven en gecentraliseerde betaling mogelijk te maken dan hier zelf op de stoel van de markt te gaan zitten.
Waarom niet gewoon een publiekelijk toegankelijke API infrastructuur en een stimuleringsfonds voor individuele ontwikkelaars?
Dat eerste is er:
https://openov.nl

En Zoals RobinF aangeeft:
https://ndovloket.nl

En voor de volledigheid:
https://www.crow.nl/ndov/
http://bison.connekt.nl/

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 26 juni 2018 18:53]

Dat maakt deze 20 miljoen des te meer weggegooid geld. Ik kan er werkelijk met de pet niet bij.

Een uitbreiding van deze API's zou meer dan voldoen.

[Reactie gewijzigd door Kronossan op 26 juni 2018 19:10]

Een API uitbreiden betekent niet dat de app er op magische wijze komt. Ik zou zeggen als je het goedkoper kan, bouw de app zelf en wordt er rijk van.

Maar zoals sommigen het hier al doorhebben, de markt wil helemaal niet aan elkaar koppelen want de markt wil niet met elkaar concurreren. Dan moet de overheid het maar gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 juni 2018 09:53]

Hoewel de markt al een tijd de kans heeft gekregen, pakt ze het maar gedeeltelijk op. De rijksoverheid heeft een jaar of 10 geleden de "de deal van Delft" gesloten met serviceproviders, zoals de ANWB. De overheid beloofde daarbij het geven van verkeersinformatie aan de markt over te laten (goedkoop!), waarbij deze providers data zouden krijgen van de overheid.
Jaren verder blijkt dat de markt het maar ten dele oppakt, RWS een eigen app toch maar weer heeft gemaakt en het Rijk een deel van de VID heeft opgekocht.
De EU en de Nederlandse overheid wil dat er platformen komen die een "seamless trip" aanbieden; het MAAS-concept
Hartstikke tof, maar dat OV reizen blijft (te)duur. Schaf om te beginnen die WiFi af; kan prijs kaartje naar beneden :+ of laat prijs hetzelfde en de chauffeur een pispauze.

Ga niet dagelijks met OV, maar wel wekelijks. Daarbij herhaaldelijk vertraging (trein) de bus lijkt stipter.

Maar wat mij vooral verbaasd zijn de standaard prijzen. Voor die paar keer per maand, blijkt een dagkaart voor de bus vaak goedkoper dan een retourtje voor ~20km. Maar dat zegt niemand :+

En voor de trein is het vaak interessant om een kaart met voordeel te kopen bij eao drogist of veiling/aktie site.

Retourtje budapest vliegtuig (¤15-50) euro, maar om naar vliegveld te komen met (shuttle)bus en trein ben je ¤35 kwijt ... schiet mij maar lek
Moet je eens naar de prijs in het VK kijken. OV is hier helemaal zo duur niet.
Dat het in het VK duurder is betekent niet dat het hier in NL niet te duur is natuurlijk, het word steeds duurder maar als reiziger lijkt het alleen maar slechter te worden, vaak nog te kort aantal treinen op drukke momenten/plaatsen waardoor je lekker samengedrukt moet gaan staan, treinen die vaak vertraging hebben, etc..
Het is voor een toerist daar tenminste wel goed geregeld.
Met het vliegtuig heb je nog allerlei "verborgen" kosten. Tevens zijn die goedkope prijzen op vluchten die over het algemeen leeg zijn. De trein is ook prima te betalen met 40% korting.
Jup, een lambo met 50% korting ook :s
En met de auto ben je altijd exact op het geplande moment op de bestemming ?

Ik rij ook meerdere malen per week met de trein, en ja, soms ben ik later op de bestemming dan gepland. Maar als ik met de auto de A17/16 op ga heb ik ook op geen enkele manier een echt vast moment waarop ik er ben.
Ik denk ook dat er best veel mensen zijn die zo af en toe de trein/bus willen nemen in plaats van de auto. Maar ik ben het met de meeste eens, dat het het simpelweg gewoon te duur is. En niet zozeer het kaartje, maar wel dat je met dubbele kosten zit.

De auto kost elke dag toch al een hoop geld en dan zou je nog weer een hoop geld gaan betalen voor een ander vervoersmiddel. Volgens mij zou de overheid heel eenvoudig iets kunnen regelen in de trant van: Als je aantoont dat je x dagen met openbaar vervoer bent geweest, hoef je voor die dagen gaan wegenbelasting/bijtelling etc te betalen. Daarnaast zou het voor verzekeringen ook moeten gelden, dus x dagen je auto niet gebruikt, x dagen niet betalen. etc.

Zo hou je alleen afschrijvingskosten als dubbele kosten over en dan wordt het voor de mensen al een heel stuk interessanter om af en toe met het ov te gaan. Zelfs voor de lease rijder.
Het wordt er niet interessanter op omdat we in een minder fijn land leven waar men misbruik moet maken.
Je pakt de bus volgende halte eruit en rij verder met je auto.
Ik huur regelmatig een auto(tje).
Niet alleen omdat het me een aantal uur reistijd bespaard, maar ook omdat het qua prijs (huur + benzine) geen verschil maakt.
Wat zijn gemiddeld de prijzen hiervoor? Heb zelf wel een auto en maak veel gebruik van Uber, maar soms wil ik wel even een leuke auto huren voor een week o.i.d.
Het ligt eraan waar je woont en wat je zoekt, maar ik heb hier voor ¤15 /dag een Aygo, voor ¤30 /dag een Peugeot 206, vanaf ¤50 heb je echt al wat leukere / grotere auto's.
Bij de meeste verhuurders 100km vrij, daarna een meerprijs.
Eventueel huren van een particulier kan ook interessant zijn (snappcar.nl).

Al op al, vaak goed te doen als ik de OV kosten ernaast hou.

[Reactie gewijzigd door NullCrayfish op 27 juni 2018 08:42]

Dankje,
Dat is goed te doen als je af en toe een auto nodig heb:)

Bij huren van een particulier ben ik nog wel een beetje afhoudend.. Ik wil toch een bepaalde garantie hebben dat als ik 'goed', normaal, heb gereden de particulier niet opeens zeg dat er allerlei motorische storingen zijn opgetreden door mijn rijvaardigheden.
  • 9292
  • NS
  • Transit van Bing
  • Transit van Google
Allemaal prima opties voor in Nederland. Ik vraag mij af of de overheid met deze app marktaandeel kan overnemen. Dan moet echt het voordeel van advies voor soort transportmiddel zich bewijzen...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 26 juni 2018 18:27]

Met die apps kun je alleen reis advies inwinnen, je kunt niet daadwerkelijk je hele reis boeken en betalen.
Je zou denken dat zo'n superhandig iets wel vanuit de vervoerders zelf komt. Je weet wel, meer klanten winnen door het makkelijker te maken. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten qua beste vervoersoptie. Dat zal in mijn omgeving 100% de auto zijn of ze verdraaien de cijfers. Zodra je buiten de stad met een bus moet weet je het wel, 3x zo lang onderweg, wachten, overstappen en nog duurder ook, laat staan als je na de trein nog een keer de bus in moet.
De apps van de vervoerders hebben vaak een sterke voorkeur voor de eigen vervoerder. Zo zal de app van de NS je liever wat langer op de volgende trein laten wachten dan je met de bus verder sturen.
Een vervoerder wil helemaal niet opengaan want de vervoerder wil niet concurreren met andere vervoerder. Dat is de realiteit. We wachten al jaren op een innovatieve OV oplossing en die komt er maar niet.
Met die van NS wel, op dit moment. Verder ben ik meer een voorstander van een "open" oplossing zodat mensen zelf met de gegevens van ND OV dit kunnen maken
En dan stap je uit de trein, wil je een deelfiets nemen en moet je alsnog los betalen.
Ze willen teveel. Ook nog moeten kunnen boeken (en betalen) betekent het koppelen van boekingssystemen van allerlei vervoerders, dat maakt de boel onnodig complex en zal leiden tot fragmentarische functionaliteit waarbij je in veel gevallen een deel van de reis alsnog apart mag boeken.

Het feit dat de functionaliteit afhankelijk is van die derde partijen, die daar uiteraard allemaal zelf ook aanpassingen voor zullen moeten doen die weer betaald mogen worden door dit project, zal daarnaast leiden tot een gigantische kostenoverschrijding, kan ik nu al voorspellen. En dat terwijl twintig miljoen sowieso al enorm veel geld is.
Vergeet ook niet de apps: OVinfo en Rijden de Treinen
  • 9292
  • NS
  • Transit van Bing
  • Transit van Google
Allemaal prima opties voor in Nederland. Ik vraag mij af of de overheid met deze app marktaandeel kan overnemen. Dan moet echt het voordeel van advies voor soort transportmiddel zich bewijzen...
Als je je locatiegeschiedenis aanhebt bij Google, krijg je de vertrek/aankomst tijden te zien als je bij een bushalte of tram/trein/metrostation bent. Daarnaast krijg je ook per direct te zien als de OV vertraagd is. Maar goed, ik gebruik Maps vrijwel voor alles: navigatie te voet, fiets en in de auto.

Imo is 9292 niet altijd even optimaal in plannen als die van de NS. Heb al aantal keer gehad dat een trein "niet" reed op een tijdstip, terwijl volgens NS de trein wel reed.

Ik denk niet dat de overheid de apps als die van NS en 9292 kan verslaan. Je kan via de NS Extra app je route plannen én gelijk een kaartje kopen (als je geen OV kaart hebt).

Wat ze van mij mogen doen i.p.v. zo'n app te maken is, is dat je maar 1 keer in- en uitcheckt, i.p.v. dat elke keer te doen als je overstapt naar een andere vervoerder. Daarnaast ook de functie om met je telefoon in en uit te checken, als je al kan betalen via NFC, waarom dan niet de OV kaart ook digitaal doen?
Wat ze van mij mogen doen i.p.v. zo'n app te maken is, is dat je maar 1 keer in- en uitcheckt, i.p.v. dat elke keer te doen als je overstapt naar een andere vervoerder.
Z
Zeker mee eens, echter is dat lastig.
Er zijn vaak meerdere manieren om ergens te komen, uiteindelijk valt je hele route niet in te zien. Soms zit je ook met verschillende vervoerders over het zelfde trajecf, en stel dit is een dubbele overstap, dan check je niet in en uit. Welke vervoerder moet betaald worden?
Met die apps kun je geen kaartje kopen. Goed lezen.
https://goabout.com/ heeft de helft al gebouwd. Ik hoop dat ze gaan samenwerken. (Disclaimer: ik heb geen connectie met GoAbout)
Ik ben sceptisch. Dit lijkt me weggegooid gekd. Kun je dit niet beter aan marktpartijen overlaten? Als er vraag naar is, dan komt het vanzelf. De reden dat het mogelijk niet van de grond komt, leegt meer aan netwerkexternaliteiten en de toegang tot vervoersinformatie. Daar ga je met een bak geld niets aan veranderen.
Ik ben gezegend met een baan waarin ik veel reis. Elke week ben ik op pad en veelal in diverse wereldsteden. Tijdens deze reizen kom ik op plekken waar men bijvoorbeeld:

1 Chipkaart heeft voor al het vervoer

of zelfs

1 App waarmee alle reizen betaalt kunnen worden

Er zijn diverse voorbeelden in meerdere landen waar men dit geregeld heeft. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom 20 miljoen steken in een proef, wat waarschijnlijk betekent dat men voor veel te veel geld development uitbesteed aan partijen die vanaf scratch beginnen?

Pak een paar ton voor reisbudget, stel een projectteam samen en laat hen in een paar maanden reizen naar diverse landen. Zoek het beste uit (of een combi) en tadaa: Een werkend systeem.
Voor een paar ton wat mensen laten reizen en magically kun je integraties met tientallen partijen + betaalsysteem+ backend + app + website realiseren. |:( 8)7

Als er iets is wat ik besef vandaag is dat je een tweaker niet op geldzaken moet zetten.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 juni 2018 10:00]

Een app? Bouw alsjeblieft een webapp, anders zitten we weer vast aan iOS of android
Het zou wat mij betreft een web platform worden, met native (hybrid) apps en een responsive webclient :)
Belachelijk, dit is gewoon verkapte subsidie


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3