Door Jelle Stuip

Redacteur

Microsoft Surface Pro 2017 Review

Met geen pen te beschrijven

13-07-2017 • 06:00

254

Microsoft Surface Pro 2017

Samengevat

Het 2017-model van de Surface Pro is op enkele punten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De kickstand klapt nog iets verder uit, de hardware is sneller geworden en de accuduur is aanzienlijk beter. De verbeterde stylus wordt helaas niet meer meegeleverd en de Type Cover die je bijna verplicht bent erbij te kopen, is met 150 euro aan de prijs. De grootste concurrentie komt op het moment van schrijven van de Surface Pro 4, die behoorlijk in prijs gedaald is en bovendien gewoon met stylus geleverd wordt.

Begin mei kondigde Microsoft een heel nieuw Surface-product aan: de Surface Laptop. De Surface Laptop kreeg een hoop aandacht, maar Microsoft had nog meer nieuws op de rol staan en twee weken later werd dan ook de nieuwe Surface Pro aangekondigd. Hoewel het de vijfde generatie van Microsofts eigen tablet is, noemt de fabrikant het apparaat gewoon 'Surface Pro'. Dit 2017-model is op een aantal punten verbeterd en is bijvoorbeeld voorzien van een Kaby Lake- in plaats van een Skylake-processor. In deze korte review zetten we de verschillen op een rijtje en kijken we hoe de upgrades uitpakken voor prestaties en accuduur, en natuurlijk kijken we naar de prijs.

Microsoft Surface Pro 2017

Uiterlijk en bediening

Microsoft Surface Pro 2017Het 2017-model van de Surface Pro is van buiten nauwelijks te onderscheiden van zijn voorganger, de Surface Pro 4. De tablet heeft dezelfde lichtgrijze magnesiumbehuizing, met de kenmerkende kickstand, met in het midden het spiegelende Microsoft-logo. Die kickstand heeft een nieuw scharnier en kan iets verder dan voorheen opengeklapt worden, tot een maximale hoek van 165 graden om precies te zijn. Daarmee heb je de uiterlijke wijzigingen meteen gehad. Geen probleem wat ons betreft, want de behuizing was en is stevig, en voelt degelijk aan. Bovendien valt het gewicht met 787 gram mee voor een tablet van dit formaat, al is het niet fijn om hem al te lang in één hand te gebruiken.

Microsoft Surface Pro 2017Microsoft Surface Pro 2017

Microsoft Surface Pro 2017De Surface Pro komt dan ook beter tot zijn recht als laptopvervanger. Daarvoor moet je er echter wel een toetsenbord bij kopen. Toetsenbordjes kun je op zich via bluetooth of usb aansluiten, maar de elegantste combinatie is toch wel met een Type Cover, die magnetisch aan de behuizing vastklikt. Aan het toetsenbord zelf is sinds de Surface Pro 4 weinig veranderd, maar er is nu wel een uitvoering met alcantara-bekleding of met een vingerafdrukscanner te krijgen. Voor die laatste twee uitvoeringen betaal je 180 euro, terwijl de standaard Type Cover 150 euro kost. Dat vinden we vrij prijzige accessoires, die je toch min of meer verplicht bent aan te schaffen; met louter het touchscreen beperk je je immers wel heel erg in het gebruik van deze tablet met i7-processor.

Een ander accessoire is de stylus. Die is verbeterd en ondersteunt nu 4096 drukniveaus, terwijl dat er 1024 waren bij de Surface Pro 4. De stylus werd bij eerdere Surface Pro-modellen gewoon bijgeleverd, maar bij de 2017-uitvoering is dat helaas een accessoire van 110 euro geworden. De stylus heeft een rubberen puntje en een 'gum' aan de bovenkant, waarmee hij makkelijk over het scherm glijdt. De pen weegt 22 gram, is gemaakt van metaal en werkt, voor zover wij kunnen beoordelen, comfortabel en accuraat. Je kunt de pen magnetisch tegen de linkerkant van de tablet aan 'plakken'.

Microsoft Surface Pro 2017Microsoft Surface Pro 2017

De meeste aansluitingen bevinden zich aan de rechterkant, waar Microsoft zich beperkt heeft tot een usb-a- en een minidisplayport-aansluiting. Om de tablet op te laden en eventueel een Surface-dock aan te sluiten, gebruikt Microsoft zijn zelf ontwikkelde, magnetische connector. Onder de kickstand is nog een micro-sd-lezer verstopt. Vooral voor het basismodel met een 128GB-ssd is dat een handige manier om de opslag uit te breiden.

Benchmarks

Het 2017-model van de Surface Pro heeft de beschikking gekregen over Kaby Lake-processors. Voor consumenten zijn dat de Core m3 7Y30, de Core i5-7200U en de Core i7-7660U. Nieuw is dat Microsoft het koelsysteem zodanig verbeterd heeft dat de i5-versie ook passief gekoeld kan worden. De i7-processor heeft net als de i5-versie officieel een tdp van 15 watt, maar tijdens het draaien van benchmarks blijkt dat de Surface Pro zo geconfigureerd is dat de processor rustig continu 23 watt verbruikt.

  • CB15 Multi
  • CB15 Single
  • CB15 OpenGL
  • Photoshop
  • Lightroom
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Strix FX502VM-FY361T GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
515
Microsoft Surface Pro (2017) Ci7-7660U
415
Dell XPS 13 9360 Ci7-7500U
347
HP Spectre x360 15 GF 940MX Ci7-7500U
341
Microsoft Surface Laptop Ci5-7200U
324
Toshiba Portégé X20W-D Ci5-7200U
324
Asus Zenbook 3 Ci7-7500U
323
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
317
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Ci5-6360U
312
Lenovo Yoga 910 Ci7-7500U
311
Microsoft Surface Pro 4 Ci5-6300U
306
Dell XPS 13 2-in-1 Ci7-7Y75
227
Microsoft Surface Pro 4 Cm3-6Y30
216
Cinebench R15 - Single
Tablet Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Microsoft Surface Pro (2017) Ci7-7660U
163
HP Spectre x360 15 GF 940MX Ci7-7500U
147
Asus Zenbook 3 Ci7-7500U
144
Dell XPS 13 9360 Ci7-7500U
144
Asus Strix FX502VM-FY361T GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
134
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
132
Microsoft Surface Laptop Ci5-7200U
126
Lenovo Yoga 910 Ci7-7500U
126
Toshiba Portégé X20W-D Ci5-7200U
126
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Ci5-6360U
122
Dell XPS 13 2-in-1 Ci7-7Y75
114
Microsoft Surface Pro 4 Ci5-6300U
111
Microsoft Surface Pro 4 Cm3-6Y30
85
Cinebench R15 - OpenGL
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Asus Strix FX502VM-FY361T GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
100,6
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
84,8
HP Spectre x360 15 GF 940MX Ci7-7500U
78,2
Microsoft Surface Pro (2017) Ci7-7660U
68,3
Dell XPS 13 9360 Ci7-7500U
48,0
Asus Zenbook 3 Ci7-7500U
44,2
Microsoft Surface Laptop Ci5-7200U
42,0
Toshiba Portégé X20W-D Ci5-7200U
41,4
Microsoft Surface Pro 4 Ci5-6300U
40,5
Lenovo Yoga 910 Ci7-7500U
37,6
Dell XPS 13 2-in-1 Ci7-7Y75
36,5
Microsoft Surface Pro 4 Cm3-6Y30
33,9
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Ci5-6360U
33,7
Photoshop CC - Gpu accelerated
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Asus Strix FX502VM-FY361T GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
1m4s
Microsoft Surface Pro (2017) Ci7-7660U
1m10s
HP Spectre x360 15 GF 940MX Ci7-7500U
1m19s
Lenovo Yoga 910 Ci7-7500U
1m22s
Dell XPS 13 9360 Ci7-7500U
1m23s
Asus Zenbook 3 Ci7-7500U
1m24s
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
1m26s
Microsoft Surface Laptop Ci5-7200U
1m30s
Toshiba Portégé X20W-D Ci5-7200U
1m32s
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Ci5-6360U
1m39s
Microsoft Surface Pro 4 Ci5-6300U
1m40s
Dell XPS 13 2-in-1 Ci7-7Y75
1m47s
Microsoft Surface Pro 4 Cm3-6Y30
2m19s
Lightroom - Exporteren
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Asus Strix FX502VM-FY361T GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
1m3s
Microsoft Surface Pro (2017) Ci7-7660U
1m16s
HP Spectre x360 15 GF 940MX Ci7-7500U
1m21s
Dell XPS 13 9360 Ci7-7500U
1m24s
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
1m27s
Lenovo Yoga 910 Ci7-7500U
1m31s
Microsoft Surface Laptop Ci5-7200U
1m33s
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Ci5-6360U
1m34s
Microsoft Surface Pro 4 Ci5-6300U
1m35s
Toshiba Portégé X20W-D Ci5-7200U
1m35s
Asus Zenbook 3 Ci7-7500U
1m40s
Dell XPS 13 2-in-1 Ci7-7Y75
1m48s
Microsoft Surface Pro 4 Cm3-6Y30
2m7s

Een hoger maximaal verbruik betekent ook dat een processor zijn turboklok langer kan volhouden. De i7 tikt tijdens Cinebench single en multi dan ook op 3,8GHz, wat tot gevolg heeft dat het de snelste mobiele dualcoreprocessor is die we tot nu toe hebben getest. Snellere laptops bestaan natuurlijk wel, maar dan moet je overstappen op een quadcoreprocessor en die verbruiken zoveel dat ze doorgaans niet in tablets gebouwd worden. Ter illustratie hebben we de Asus FX502 met quadcore-i5-processor aan de tabel toegevoegd.

  • PCMark Storage 2.0 - Score
  • PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
PCMark Storage 2.0 - Score
Laptop HDD / SSD Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
HP Spectre x360 15 Samsung PM961 1TB
5.063
Microsoft Surface Pro (2017) Samsung PM971 512GB
4.996
Microsoft Surface Book Samsung MZFLW1T0HMLH
4.960
Toshiba Portégé X20W-D Toshiba THNSNK128GVN8
4.872
Microsoft Surface Laptop Toshiba THNSN0256GTYA
4.836
Asus Strix FX502VM-FY361T SK Hynix SC308 128GB
4.771
PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
Laptop HDD / SSD Gemiddelde doorvoersnelheid in MB/s (hoger is beter)
HP Spectre x360 15 Samsung PM961 1TB
466,52
Microsoft Surface Pro (2017) Samsung PM971 512GB
303,40
Microsoft Surface Book Samsung MZFLW1T0HMLH
301,99
Toshiba Portégé X20W-D Toshiba THNSNK128GVN8
176,58
Microsoft Surface Laptop Toshiba THNSN0256GTYA
159,49
Asus Strix FX502VM-FY361T SK Hynix SC308 128GB
131,45

Voor de ssd-test hebben we iets minder vergelijkingsmateriaal dan voor de andere benchmarks, omdat we nog niet zo lang geleden AS-SSD hebben ingewisseld voor PCMark Storage. Het mag echter duidelijk zijn dat de PM971-nvme-ssd in de Surface Pro lekker vlot is en dat de prestaties ongeveer even hoog liggen als die van een 1TB-ssd in de Surface Book.

Scherm en accuduur

Uiteraard kijken we ook naar het scherm en de accuduur. Ten opzichte van de Surface Pro 4 is het scherm ongewijzigd. De resolutie van het 12,3"-scherm is nog steeds 2736x1824 pixels, wat een mooi scherp beeld oplevert. Het scherm is netjes gelamineerd en de 3:2-beeldverhouding vinden wij voor alle content behalve video prettiger werken dan de gebruikelijke 16:9-schermen.

  • Schermhelderheid
  • Contrast
  • Accuduur browsen
  • Accuduur video
Schermhelderheid
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Apple MacBook Pro 2016 13,3" 13,3" 2560x1600
523
Dell XPS 13 2-in-1 13,3" 3200x1800
473
Microsoft Surface Pro (2017) 12,3" 2736x1824
458
Microsoft Surface Book 13,5" 3000x2000
450
Toshiba Portégé X20W-D 12,5" 1920x1080
407
Microsoft Surface Laptop 13,5" 2256x1504
389
Dell XPS 13 9360 13,3" 1920x1080
389
Microsoft Surface Pro 4 12,3" 2736x1824
365
Asus Zenbook 3 12,5" 1920x1080
364
HP Spectre x360 15 15,6" 3840x2160
338
Lenovo Yoga 910 13,9" 3840x2160
318
Asus Strix FX502VM-FY361T 15,6" 1920x1080
288
Contrast (max. helderheid)
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 13,5" 3000x2000
1748:1
Microsoft Surface Pro (2017) 12,3" 2736x1824
1527:1
Toshiba Portégé X20W-D 12,5" 1920x1080
1458:1
Apple MacBook Pro 2016 13,3" 13,3" 2560x1600
1419:1
Microsoft Surface Laptop 13,5" 2256x1504
1316:1
Microsoft Surface Pro 4 12,3" 2736x1824
1281:1
HP Spectre x360 15 15,6" 3840x2160
1262:1
Asus Zenbook 3 12,5" 1920x1080
1253:1
Lenovo Yoga 910 13,9" 3840x2160
1134:1
Asus Strix FX502VM-FY361T 15,6" 1920x1080
991:1
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Toshiba Portégé X20W-D 44Wh
12u31m
Apple MacBook Pro 2016 13,3" 54,5Wh
11u51m
Dell XPS 13 9360 60Wh
11u50m
Microsoft Surface Laptop 45Wh
10u30m
Microsoft Surface Book 79Wh
10u
HP Spectre x360 15 79,2Wh
9u5m
Microsoft Surface Pro (2017) 45Wh
8u19m
Asus Zenbook 3 40Wh
8u10m
Lenovo Yoga 910 76Wh
7u11m
Dell XPS 13 2-in-1 46Wh
6u58m
Microsoft Surface Pro 4 39Wh
5u30m
Microsoft Surface Pro 4 39Wh
5u29m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 79Wh
15u26m
Microsoft Surface Laptop 45Wh
15u6m
Dell XPS 13 9360 60Wh
13u27m
Toshiba Portégé X20W-D 44Wh
13u11m
Microsoft Surface Pro (2017) 45Wh
11u50m
HP Spectre x360 15 79,2Wh
10u39m
Apple MacBook Pro 2016 13,3" 54,5Wh
10u32m
Lenovo Yoga 910 76Wh
9u3m
Dell XPS 13 2-in-1 46Wh
7u21m
Asus Zenbook 3 40Wh
6u59m
Microsoft Surface Pro 4 39Wh
5u44m
Microsoft Surface Pro 4 39Wh
5u32m
Microsoft Surface Pro 2017 kalibratieMicrosoft Surface Pro 2017 kalibratie

De schermmeting laat zien dat er een hoge helderheid en een prima contrast worden gehaald. De kalibratie van het scherm valt wel enigszins tegen. De grijswaarden worden wat te blauw weergegeven en ook bij de primaire en secundaire kleuren zien we wat afwijkingen. Het is allemaal niet ernstig, maar deze Surface Pro kost wel bijna 2500 euro en voor dat geld verwachten we eigenlijk een afwijking van ≤ 3ΔE.

De accuduur, tot slot, is behoorlijk toegenomen ten opzichte van de Surface Pro 4. Dat komt enerzijds door een iets grotere accu, maar anderzijds is de hardware blijkbaar goed geoptimaliseerd. Tijdens browsen komt de accuduur flink hoger uit, terwijl hij bij het kijken van video ruimschoots verdubbeld is. De Surface Laptop houdt het met een even grote accu nog langer uit, maar daarbij ligt de schermresolutie lager, wat een lagere belasting voor de gpu betekent.

Conclusie

Aan de buitenkant is het niet af te zien, maar de 2017-versie van de Surface Pro is op verschillende punten verbeterd. Het scharnier kan wat verder uitslaan, de processor is sneller geworden en de accuduur is behoorlijk verbeterd. De stylus zullen wij niet missen, maar wie graag gebruik wil maken van de nieuwe stylus, moet daarvoor 110 euro neerleggen. Een Surface-tablet is bovendien niet compleet zonder Type Cover, die 150 tot 180 euro kost, en dat komt bij het door ons gereviewde model boven op de 2500 euro die de losse tablet kost.

Een 2017-Surface Pro is dus niet goedkoop en dat is precies waar de schoen wringt, want een Surface Pro 4 is flink in prijs gezakt en ondertussen al te krijgen voor 1700 euro. Voor dat geld krijg je weliswaar een kortere accuduur en een iets langzamere processor, maar de stylus wordt wel gewoon bijgeleverd. De 2017-versie van de Surface Pro is, op de stylus na, een upgrade ten opzichte van zijn voorganger. Als die voorganger echter liefst 800 euro goedkoper is, zouden wij dat geld in de zak houden en gewoon een Pro 4 kopen.

Reacties (254)

254
235
135
20
0
58
Wijzig sortering
Ik mis de nieuwe tiltfunctionaliteit van de pen en bovendien nemen jullie in de conclusie goedkopere versies van de nieuwe Surface Pro niet mee?

Ik vind het verder jammer dat niemand de passieve Core M en Core i5 versies nog lijkt te hebben getest. De Core i5 versie wordt nu passief gekoeld en ik ben benieuwd naar enig impact op de prestaties daarvan. De koeling is wel verbeterd dus kans lijkt groot dat de Core M versie beter presteert dan de Core M Surface Pro 4.
Ik las laatst dit artikel, al vind ik de toon nogal biased: https://www.notebookcheck...ling-issues.232538.0.html

Hier wel een uitstekende review van de i5, ook van die site, met een hele andere toon: https://www.notebookcheck...ible-Review.230716.0.html
Het is altijd baised als een product negatieve conclusie trekt tegenwoordig....
Biased of niet, op deze youtube video https://www.youtube.com/watch?v=CH4KI4RA6nc kan je zien dat de 2017 Surface Pro i7 aanzienlijk minder throttled dan de Surface Pro 4 i7.
Nah, dat is met positieve conclusies net zo vaak ;)
Al een aantal jaar.
Er schijnt geen impact te zijn.
Zie Microsoft didn't cut corners to ditch the fan in Surface Pro (2017) with Core i5 http://windowscentral.com/surface-pro-2017-core-i5-review
Daar ben ik persoonlijk ook benieuwd naar.

Er is wel nog één ander passief gekoeld model met U processoren ipv M of Y. Namelijk de Acer Alpha Switch 12. Binnenkort wordt die opgevolgd door de Switch 5. Deze zijn beide zelfs in passief gekoelde i7u variant verkrijgbaar.
Anoniem: 378762 13 juli 2017 06:59
Om deze reden hebben we vorige week toch maar de Surface Pro 4 weer gekocht voor in het bedrijf. Prijsverschil met de 2017 versie is zodanig hoog aangezien de pen ook niet meegeleverd wordt. Gemiste kans zo om je nieuwe product te promoten. Type Cover is inderdaad soort van verplichting. Er komen toch wel wat bedragen bij(adapters) zoals een extern scherm en extra USB-poorten.

Gebruikers bij ons gebruiken deze Surface Pro's als volwaardige desktop vervanger. Ze zijn zeer tevreden met de i5 versies. Autocad en Solid Edge draaien er met gemak op.
Tjah, je kan moeilijk verwachten dat men de "oude" stock voor dezelfde prijs gaat verkopen als de nieuwe modellen. Het feit dat men de pen niet meer meeleverd is dan weer wel een grote fout imho. Die pen is jarenlang net 1 van de verkoopsargumenten voor de Surface geweest en wordt nu ineens een duur accesoire.
De pen wordt sinds een maand of 2 ook niet meer standaard meegeleverd als je de 4 besteld. Alleen bij MS op de site nog wel maar als reseller moet je al een tijdje de pen apart bestellen
Er is slechts één SKU in omloop (gezien bij o.a. MediaMarkt) volgens mij (betreft het model met Core M) van de SP4, waarbij het toetsenbord wordt meegeleverd maar er zit geen pen bij.
Anoniem: 378762 @markjuh13 juli 2017 10:40
Vorige week bij Coolblue besteld en gewoon met pen. https://www.tabletcenter....pro-4-i5-4-gb-128-gb.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 378762 op 22 juli 2024 15:14]

Huh?
Ik heb er afgelopen maandag nog 5 besteld voor een klant. Hier zat de pen gewoon bij.
De keren dat ik de pen van mijn Surface Pro 4 heb gebruikt is op 1 hand te tellen. Wat een zinloos ding, maar ik gebruik dan ook vrijwel uitsluitend RDP, Office, Powershell en een webbrowser.

Enige wat ik jammer vind is dat mijn SP4 oplader wel een USB poort heeft, maar charge only is. Als hier ook data overheen ging (via Surface Connect) had je een soort mini dockingstation erbij.
polthemol Moderator General Chat @Deveon13 juli 2017 09:35
ik gebruik hem hier serieus veel, in photoshop en consorten natuurlijk, maar ook om notities te maken op pdf's als ik mobiel ben en hem als tablet gebruik. Het is een accessoire wat de surface serieus multifunctioneel maakt net voor heel veel mensen :D (ik heb hier een tablet, een desktop en nog een wacom tablet ermee kunnen vervangen in 1 klap :) ).

De cover/keyboard is wel ook stevig aan de prijs, maar werkt gelukkig wel briljant goed, het kliksysteem is erg elegant gemaakt en het typed fijn (fijn genoeg dat ik geen extern keyboard meer aansluit).

Ik vraag me wel af of ze de introductieprijs zo hoog leggen omdat ze nog een grote voorraad 4's hebben waar ze nu snel vanaf komen?
Ik vraag me wel af of ze de introductieprijs zo hoog leggen omdat ze nog een grote voorraad 4's hebben waar ze nu snel vanaf komen?
Dat zou me eerlijk gezegd niet verbazen. Als ik zie hoe het er hier aan toe gaat (internationale retailbank) en hoe lang ze vergadering over een campagne en alles er rond dan ben ik er zelfs zeker van dat ze verdomd goed weten wat de mensen denken van hun prijsstellingen en het niet standaard bijleveren van de typecover.
De keren dat ik de pen bij mijn Pro 3 gebruik is, op wat kladderen na in Paint, tijdens het studeren met DrawPDF. Die app heeft zo'n goede penondersteuning dat je op PDF'jes als readers en samenvattingen precies kan werken alsof je ze geprint hebt.

Op echte designers na blijft het verder wel een niche-product. Kan me niet voorstellen dat ik, zoals in voorbeelden op de MS-website, voor een vakantie een screenshot van de boeking ga sturen naar iemand met een getekend zonnetje erop.
Zinloos ding? Vind hem geweldig. Ook om aantekeningen te maken bij vergaderingen bijvoorbeeld. Heerlijk.
Ik snap het wel. Heb zelf de surface 4 pro en de pen nog nooit gebruikt. Idem voor mijn collega's.
Ik heb de 4 gehad en heb nu de nieuwe, ik heb de pen nooit veelvuldig gebruikt. Ik zie de meerwaarde er niet van. Altijd dat ding mee. Ik had het veel beter gevonden als ms de typecover (bij de 4) had meegeleverd in plaats van de pen. Heel wat consumenten gebruiken dat ding niet. Zo is veelvuldig te lezen.

Nu helemaal niets meeleveren is wel een gemiste kans. Had dan een lagere prijs neer gezet. Helaas is de tendens tegenwoordig dat veel high end spul steeds duurder wordt. Zie maar de achterlijke stijgingen in de telecom branche.
Waar ik dan benieuwd naar ben: De mensen die AutoCad'en, tekenen die ook met de pen?
Ik zal het navragen. Op moment dat ik het antwoord heb pas ik dit bericht aan.

Edit:
Alleen met de muis. Met de pen mis je de scrol functie om in en uit te zoomen. Op de werkvloer als ze gaan lopen ermee dan gebruiken ze wel de pen omdat de vinger te dik is zoals werken in Excel sheets.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 378762 op 22 juli 2024 15:14]

Misschien is de Surface Dial wel iets voor ze voor het zoomen? :)
Ik teken dagelijks met autocad, maar wel gewoon met een desktop.
Daarvoor gebruik ik een wacom pen in plaats van een klassieke muis, maar zo'n pen werkt wel identiek als een muis.
Anoniem: 613510 @cadsite13 juli 2017 09:30
Duidelijk. Krijg je dan ook minder last van je handen als je echt lange periodes aan het tekenen bent?
Ik ben naar die pen overgestapt omdat ik niet meer kon werken met de muis wegens RSI. Nu kan ik weer 8u (en meer) per dag aan de PC zitten zonder problemen.
Hier hetzelfde, kan ook alleen met een pen werken voor langere periode.
Met een muis zit ik binnen twee dagen met zeer pijnlijke pols/hand.
Niet alleen bij tekenen maar bij elke vorm van muisgebruik maakt een tablet een wereld van verschil. De pen zorgt dat je arm in een normale houding kan liggen en de spieren ontspannen blijven. Na serieuze RSI problemen in '98 ben ik over op wacom en dat gaat zelfs op drukke dagen goed. Die dingen zijn wel duur maar bedenk dat mijn oude tablet nog steeds werkt. Er zijn alleen geen drivers meer voor de seriële aansluiting van de Intuos I
Werken met een pen i.p.v. muis is nog lekkerder op een Cintiq. Jammer dat die een fortuin kosten. Heb er tijdens mijn vormgeving opleiding veel op gewerkt, mis 't wel. :o
Met welke pen tekenen jullie dan?

Mijn vrouw moet voortdurend technische tekeningen aanpassen in autocad maar en heeft erg veel last van RSI. Maar ik krijg haar maar niet overtuigd om eens een pen te proberen.
Bij zo'n tablet komt standaard een pen.
Thuis een intuos 3 wat vrij duur is. Op kantoor een instaptablet van 10 jaar oud, een bamboo fun.
Persoonlijk vind ik de goedkoopste meer dan in orde voor cad.
Gebruik nu ruim twee jaar een Surface Pro.
Eerst de 3, nu de 4 i5 / 8gb / 256. Op de zaak met een Dock, bij klanten een Bluetooth muis en usb ethernet converter. Kan er als systeembeheerder prima mee uit de voeten. Ik sleep van alles mee in mijn tas, daarom is het lichte gewicht en kleine formaat echt enorm pluspunt. Hij is snel, accu duur is redelijk.

Ze hebben echter toch echt vest veel issues. Je zou zeggen met de versie 4 zijn de kinderziekten er wel uit, nou helaas. Zowel ik als collega’s hebben zeer geregeld problemen:
- Bluetooth stopt deels met werken, muis wordt wel gevonden maar doet niet meer. Je kan van alles proberen, alleen een herstart lost het op.
- Na slaapstand blijft scherm zwart met flikkerende cursor, ctrl alt Windows b lost het probleem op, ondanks volledig up to date en laatste firmware vrijwel dagelijks dit probleem.
- Geen netwerkverbinding over het Dock, pas weer na herstart actief. Ledjes op Dock werken wel en geven activiteit.
- Windows HELO werkt prima, zolang je maar niet iets van tegenlicht hebt.
- WiFi: adapter is ingeschakeld, geen netwerken te vinden. Vliegtuigmodus aan uit, WiFi aan uit, niets helpt, herstart lost problemen op.
- miracast werkt prima, valt soms ineens uit, herstart lost problemen op.
- Orgineel toetsenbord werkt soms ineens niet meer. Toetsenbord eraf klikken en erop doen werkt niet. Soms doet ie na paar minuten spontaan weer, meestal herstarten.
- af en toe hangt ie volledig, doe je Ff scherm uit net knopje, weer aan, minuutje wachten en hij is er weer. Soort van Freeze.
- Ghost touch input. Calibratie werkt een tijdje en op den duur, na maand of twee begint ie weer.

Je zou zeggen, ding is stuk, opsturen die hap, punt is echter dat het op alle 4 de Surface pro 4 machines op de zaak voorkomt. De ene vaker als de andere. Ook bij klanten zien we dezelfde problemen.

Ik heb dus echt een haat liefde verhouding, ik vind hem geweldig als hij goed werkt, maar als ik bij een klant ben, en moet even wat laten zien en toetsenbord cover werkt weer eens niet of scherm blijft zwart zodat ik weer moet herstarten... tja dan kan ik hem het raam wel uitsmijten.

Mijn MacBook vind ik trouwens veel prettiger op schoot. Je hebt je handen op het “toetsenbord” waardoor je de hele laptop vast hebt, de Surface hou je vast, maar scherm wiebelt alle kanten op als je beetje beweegt, hij is niet zo solid als een gewone klassieke laptop. Ja, het is werkbaar, nee ik vindt het zeker niet ideaal.

Stylus en touch is geweldig. Aantekeningen bij klanten in OneNote, schecklisten aftekenen met de pen, ja ik vind het ideaal.
Mijn MacBook vind ik trouwens veel prettiger op schoot. Je hebt je handen op het ''toetsenbord'' waardoor je de hele laptop vast hebt, de Surface hou je vast, maar scherm wiebelt alle kanten op als je beetje beweegt, hij is niet zo solid als een gewone klassieke laptop.
Daarentegen is een hete laptop op je blote benen met korte broek lichtelijk vervelend.
Een type-cover wordt niet warm. :)
Hehe daar heb je zeker een punt. MacBook is inderdaad een kacheltje.
Heb zelf ook een 4 met i7 en daar heel regelmatig last van freezes. In mijn geval lijk ik deze alleen te hebben als de Surface niet aan stroom hangt.

Herken je dit? Toevallig een oplossing/work around hiervoor?
Ik zou sowieso het logboek eens bekijken.
Rechtermuis op start en dan logboeken.
Ik herken het wel, al heb ik er nooit op gelet of hij op batterij of netspanning draait.

Deze Surfaces krijgen als ik het goed is firmware updates via Windows updates. Echter via de Microsoft site kan je zowel de Surface als het Dock ook handmatig updaten, hij doet dan wel wat en zegt dat het systeem is bijgewerkt. Heb het gevoel dat hierdoor aanzienlijk minder freezes voorkomen.
Heb een beetje dezelfde ervaring met mijn SP4, echter wegen die (kleine) bugjes niet op tegen de voordelen die ik ervaar: supercompact maar krachtig device, handige pen voor notities en aantekeningen in documenten en screenshots, fijn touchpad en toetsenbord. Als ze nou die paar punten kunnen oplossen is het voor mij helemaal een perfect apparaat, zeker als de batterijduur nu ook een stuk verbeterd is met het nieuwe model.
Ik heb de nieuwe 2017 versie en moet zeggen dat ik nog geen van deze problemen ben tegen gekomen. Hopelijk hebben ze bij de 5e iteratie toch wat verbeterd ;-).
BT en stylus freeze komt ook bij Lenovo tablets voor (en misschien wel bij meer Windows tablets).
Waarschijnlijk is dit een Windows 10 issue....

Wegvallende verbindingen ook....(3g die ineens compleet verdwenen is uit het netwerkmenu)

Een laptop heeft inderdaad als voordeel dat het scherm uit zichzelf blijft staan:) Dat is een nadeel van de SP die je bijna nooit hoort.

Ik ben zelf wel een tevreden eigenaar, maar voor mobiel gebruik zou ik ook een laptop prefereren. Bijzonder ook dat de accesoires zo stervensduur zijn. Ik blijf het apart vinden dat mensen dit betalen. Een BT tb van de Action werkt ook prima.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 22 juli 2024 15:14]

Sinds wij in onze organisatie overgestapt zijn van 'klassieke' laptops (Elitebook 2560p) naar de Surface Pro 4 zijn mensen lyrisch. Alles wat men nodig heeft draait met gemak. Mensen thuiswerken veelvuldig, zijn regelmatig off-site en ook is de vergadercultuur heel erg aanwezig, juist voor deze mobiele vorm van werken is het mindere gewicht, kleinere formfactor en de tabletmodus perfect.
Anoniem: 583079 @Notlupus13 juli 2017 08:45
Zo'n elitebook is dan ook - naar gebruikservaring toe - ook maar een heel matige en lompe laptop met een slecht scherm. Niet moeilijk om mensen lyrisch te krijgen met een wat eleganter product...
Maar een EliteBook is wel heel degelijk, als je door te upgraden naar een hybrid apparaat mensen efficienter kunt laten werken, mobieler laat zijn zonder qua prestaties in te leveren dan doe je toch wel iets goed als Microsoft zijnde.

Nu nog kijken of ik het management kan overtuigen om voor de Surface Hub te gaan, daar kun je pas mooie dingen mee doen.
Anoniem: 583079 @Notlupus13 juli 2017 09:03
Geef de mensen een moderne ultrabook, dan zullen ze even lyrisch zijn en evenzeer mobieler en efficiënter, dan met zo'n "degelijke" Elitebook. Kies een model met USB-c aansluiting en je hebt een goedkope, efficiënte en meer universele oplossing dan de Surface Connect, èn het kan allemaal ook nog eens een heel pak goedkoper.
Het is echt maar welke modellen je bekijkt. Zelf zocht ik een ultrabook met 16GB RAM en dan zal je vanzelf zien dat de prijzen niet zoveel van elkaar schelen.

Ook is de USB-c aansluiting leuk voor de particulieren, maar vele mensen in het bedrijfsleven hebben liever normale USB aansluiting. Om zo even snel hun mobiel op te laten of een andere usb kabel aan te sluiten.
Anoniem: 583079 @vali13 juli 2017 13:57
Ik zie niet in waarom met name het bedrijfsleven moet inzetten op oude technologie - of nog erger, proprietary docking oplossingen zoals die van de Surface, als er voor een universele oplossing als usb-c gekozen kan worden.
En je telefoon opladen kan evengoed of beter met USB-c.
Het is beetje het kip en ei verhaal, maar oude technieken worden in het bedrijfsleven langer gebruikt. Je gaat niet om het jaar alle usb devices vervangen en ook geen beamers. Daarom werden bedrijfslaptops veel langere tijd met een vga aansluiting geleverd.
En je telefoon opladen kan evengoed of beter met USB-c.
Klopt, maar welke kabel wordt er standaard bij geleverd? Geen usb-c naar usb-c.

Dockingstation van Surface Pro is juist zeer fijne toevoeging. Als jij een usb-c aanluiting kent dat ook nog eens twee 4k schermen kan aansluitingen zou je mij op een andere mening kunnen brengen maar tot heden is die er niet.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 15:14]

Anoniem: 583079 @vali13 juli 2017 16:11
Jazeker je kan twee 4k schermen aan een usb-c aansluiting hangen:https://thunderbolttechno...n-laptops-mac-and-windows
Dat is Thunderbolt 3 met een usb-c aansluiting. Op vele Windows laptop zal je eerder de niet usb-c variant tegenkomen zoals Dell heeft gedaan bij hun XPS lijn.

Uiteraard heeft Apple dat wel gedaan met hun Macbook 12 inch, maar we kunnen niet echt spreken dat deze volop wereldwijd veel wordt gebruikt :)

Anyway, ik snap dat je als Apple gebruiker een universele adapter wilt hebben aangezien ze zelf niks ervoor uitbrengen voor hun laptop lijn. Zoals vele andere kan ik mijn werklaptop met een budget uitkiezen en krijg daarbij alle benodigdheden erbij. Had voor de Macbook kunnen gaan, maar de 13 inch variant heeft in mijn ogen gewoon te weinig RAM.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 15:14]

Anoniem: 583079 @vali13 juli 2017 18:52
Tsja, nu je argument van "dan kan je geen twee 4k schermen aansluiten" geen steek houdt, ga je de proprietiary oplossingen van Microsoft verdedigen, die niet eens de mogelijkheid geeft om usb-c aan te sluiten, terwijl er uitstekende standaarden zijn?

Ik begrijp ook de relatie met Apple niet, ze zijn niet de enigen die wèl begrepen hebben dat usb-c de standaard van vandaag en morgen is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 15:14]

Ik begrijp ook de relatie met Apple niet, ze zijn niet de enigen die wèl begrepen hebben dat usb-c de standaard van vandaag en morgen is.
Ik zeg nergens dat het niet de standaard is, eerder dat het nog even kan duren voordat het in het bedrijfsleven een gemeengoed gaat worden.

Verder verdedig ik hun oplossing nergens. Als ik zo graag een thunderbolt aansluiting wilde was ik wel voor paar andere modellen gegaan. Had geruime keuze, al waren er maar weinig met dit formaat en rekenkracht. Zijn genoeg andere die er zo over denken aangezien de Surface afdeling zeer goed draait.
Anoniem: 583079 @vali13 juli 2017 20:58
Het is een mooi apparaat en een mooi staaltje techniek, maar het blijft voor mij een soort gadget, of hoogstens een nicheproduct. De verkopen (niet meer dan ongeveer een miljoen per kwartaal dacht ik) tonen dat ook aan. In veel gevallen ben je beter af met een goede ultrabook, al zijn er niet zo veel met de handige schermverhouding van de Surface, dat is waar.
Klopt, daarom heb ik er 2 schermen op aangesloten.
Minder vergaderen door tabletgebruik? Kan je dat toelichten?
Hij zegt dat de tablet goed past bij het vele vergaderen ;)
Toevallig net vandaag een leuke review over de HP Spectre x2 op de site van Ars
https://arstechnica.co.uk...p-spectre-x2-2017-review/
Directe concurrent voor de Surface.

De Tweakers conclusie dat de nieuwe Surface Pro aan de prijzige kant is is overduidelijk.
Blijft wel een prachtig toestel.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 22 juli 2024 15:14]

Anoniem: 101094 @Inrage15 juli 2017 14:27
Toevallig net vandaag een leuke review over de HP Spectre x2 op de site van Ars
https://arstechnica.co.uk...p-spectre-x2-2017-review/
Directe concurrent voor de Surface.

De Tweakers conclusie dat de nieuwe Surface Pro aan de prijzige kant is is overduidelijk.
Blijft wel een prachtig toestel.
Er staat ook dat ondanks de prijzige kant de Surface Pro wel beter presteert... En op veel punten zelfs aanzienlijk beter is. Vooral als je veel tekent is de nieuwe pen een aanzienlijke verbetering ten opzichte van wat HP te bieden heeft.

Conclusie: De surface Pro is allround winnaar, maar je moet je wel de vraag stellen of het je de meerprijs waard is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 22 juli 2024 15:14]

Een 8,0 is te hoog gewaardeerd. De (grote) minpunten worden hierdoor wel erg gemakkelijk terzijde geschoven. Dit kun je geen objectieve review meer noemen. Met zo'n cijfer verwacht je een apparaat wat bijna perfect is. En dat is dit niet.
Het is een hybride die zoals de tekst aangeeft eigenlijk alleen goed werkt als laptopvervanger. Geen goede hybride dus, dus geen 8,0 waard.

Deze Surface vooral véél te duur. Niet alleen de accessoires zijn duur ook het hele apparaat. Waar is dat minpunt zoals wel vaak bij andere reviews wordt gebruikt? Vooral geen toetsenbord meeleveren is te bizar voor woorden, dan koop je beter een tablet. En een pen was is hèt onderscheidende kenmerk van de Surface lijn en dan daarop ook nog eens op bezuinigen.

Concurrentie is er genoeg, ook met de duurdere Chromebooks.
Zoals de Asus Chromebook Flip C302 en de Samsung Chromebook Plus en Pro. Dat zijn wel goede hybrides met ook prima metalen bouwkwaliteit en veel goedkoper. En Samsung doet er wel een digitale pen bij.
https://www.asus.com/us/2...S-Chromebook-Flip-C302CA/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:14]

Met een 9,5 verwacht ik een apparaat dat bijna perfect is. Met een 8 heb je een degelijk product met enkele minpunten. En hoewel de Surface als laptopvervanger zeker tot zijn recht komt is er maar weinig dat je weerhoud om hem ook als gewone tablet te gebruiken. Er is geen enkele reden waarom dit geen goede tablet zou kunnen zijn voor de meeste mensen.

Als de Surface te duur is, dan is bijv. de iPad Pro dat ook. Die is amper goedkoper maar je kan er nog eens veel minder mee dan met deze Surface. En waarom geen toetsenbord meeleveren? Omdat de Surface nog altijd als tablet in de markt wordt gezet. Als pure hybride heb je de Surface Book en als laptop is er de Surface Laptop. Dat men de pen niet meer meeleverd is inderdaad een minpunt en heeft dus de score mee naar beneden gehaald.

ChromeOS, Android en iOS hebben veel minder mogelijkheden wanneer je ze als desktop gebruikt, ook veel minder software die ervoor kan dienen. Er is een reden waarom we nog altijd zo weinig van die toestellen zien verschijnen op onze bureaus in o.a. het bedrijfsleven (en ja, dat is net de markt waar de Surface zich op richt). De Surface lijn blijft zich richten op de high end, zakelijke markt. Daar is de doelgroep te zoeken.
Mogelijkheden, opties, toekomstige misschiens, allemaal leuk en aardig, maar totaal niet relevant voor daadwerkelijk gebruik. Iedereen loopt altijd lekker makkelijk te zeiken over wat een desktop OS met 20 jaar lange backwards (achterlijke) compatibiliteit wel allemaal 'kan' en wat je 'zou kunnen draaien', maar in de praktijk gaat niemand op een convertible uit 2017 een of andere kaartenbak in DOS proberen te draaien (wat ook niet eens kan gezien NTVDM niet meer bestaat sinds Windows 8 en 7 x64).

Daarnaast is de prijs gewoon hoog. Punt. Hij is duur, duur voor wat je krijgt en duur voor wat je er mee kan en duur voor de levensduur. Een MacBook Pro waar je meer mee kan dan welke Surface dan ook is ook 'duur', en krijgt daar zelfs een minnetje voor. Dat lijkt me zachts gezegd gewoon schuin van tweakers om dat bij Microsoft's tablet niet te doen.

Mensen kopen producten alleen voor de prijs als je aan de onderkant van de markt zit. Stel dat je premium of high-end (en nee, dat is niet hetzelfde) koopt, dan is dat een stuk minder prominent in beeld. Als iemand bijvoorbeeld goed kan werken met Windows, macOS of iOS, dan maakt het geen klap uit of iemand hier vind dat 'het geen desktop OS is'. Een apparaat wordt niet meer of minder door dat het een andere 'klasse' is in de ogen van iemand die commentaar oplevert zonder achtergrond. Als je lekker kan typen op een iPad, dan maakt het niet uit dat het geen Windows, geen Desktop en geen standaard fysiek toetsenbord is, want je kan al lekker typen en beter dan dat wordt het niet. Als je niet lekker kan typen, dan is het product niet geschikt voor je, en dan moet je wat anders kopen.

Typen op Windows op een touchscreen is gewoon ronduit irritant volgens diverse gebruikers, dus je moet haast wel een fysiek toetsenbord hebben als je dit ding koopt. Dat is dan 150 euro om dat je er verder niks op kan aansluiten, of je gebruikt een standaard bluetooth toetsenbord, maar dat integreert tot op heden nog steeds niet erg goed in windows, ook al installeren diverse fabrikanten hun eigen bluetooth stacks om dat op te lossen. Dit apparaat is gewoon duur, je moet 150 bijleggen om het een beetje te kunnen gebruiken, en zonder pen is het hele 'kijk dit geweldige touchscreen' idee ook een beetje loos.
Daarnaast is de prijs gewoon hoog. Punt. Hij is duur, duur voor wat je krijgt en duur voor wat je er mee kan en duur voor de levensduur. Een MacBook Pro waar je meer mee kan dan welke Surface dan ook is ook 'duur', en krijgt daar zelfs een minnetje voor.
Defineer meer? Op dit moment is er nog geen MacBook Pro met dit formaat en hardwarepower voor dezelfde prijs. Bij mij viel Apple gelijk af aangezien ze 16 GB alleen aanbieden bij de 15 inch modellen. Verder is duur een relatief begrip. Ik vond de prijs van de I7 met 16 RAM reuze meevallen in tegenstelling tot andere modellen. Ook kan ik zonder problemen Ubuntu dual boot draaien, dus dat argument kan men hier ook niet gebruiken dat het niet mogelijk is.
Typen op Windows op een touchscreen is gewoon ronduit irritant volgens diverse gebruikers, dus je moet haast wel een fysiek toetsenbord hebben als je dit ding koopt.
Lijkt mij handiger om eerst het product uit te proberen dan meningen van andere in je argumenten te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 15:14]

Ik heb een 13 inch model met 16GB en een i5. Het is bij de Surface pas idioot: daar kan je alleen 16GB RAM krijgen als je ook een i7 neemt...

De Surface die ik heb (i5, 8GB) werkt gewoon kut.
De Surface die ik heb (i5, 8GB) werkt gewoon kut
Hij werkt kut? Geen idee wat je daarmee bedoelt, maar misschien moet je hem anders vasthouden. Snap ook niet waarom je eerst vermeld dat typen op touchscreen volgens gebruikers "gewoon ronduit irritant tikt" maar zelf opeens nu 1 bezit? Heb je dat ding überhaupt wel eens gebruikt?

Dat ze geen 16GB model uitbrengen bij i5 doet mij niet heel veel. Ik kan de extra rekenkracht wel gebruiken als ik paar VM's draai.
Als iemand bijvoorbeeld goed kan werken met Windows, macOS of iOS, dan maakt het geen klap uit of iemand hier vind dat 'het geen desktop OS is'. Een apparaat wordt niet meer of minder door dat het een andere 'klasse' is in de ogen van iemand die commentaar oplevert zonder achtergrond.
Ik zou eens de markt bekijken en welke kant het op aan het gaan is. Apple is flink wat marktaandeel aan het verliezen nu ze zien dat mensen tegenwoordig meer willen dan alleen een groot scherm waarmee ze spelletjes mee kunnen spelen en YouTube mee kunnen kijken. Het geld kan maar 1 keer worden uitgegeven en nu MS eindelijk een OS hebben uitgebracht wat zeer goed als tablet kan functioneren en licht is qua accu verbruik, zie je veel fabrikanten 2 in 1 devices op de markt brengen. Het Windows 10 marktaandeel op tablet/2 in1 is hierdoor flink toegenomen.

Het resultaat is dat Apple iets moet verzinnen om de verkoop van de Ipad niet verder te laten afnemen en kwamen opeens met de Ipad Pro. Is dit echt een ideaal apparaat om langdurig mee te werken? Mijns inziens niet aangezien je niet eens een muis of touchpad kan aansluitingen. Als voorbeeld is de Ipad Pro prima tablet om kleine aanpassing te maken aan een Word document, maar gehele dag aan een document werken pak je liever een laptop. Touchscreen constant als muis gebruiken is gewoon niet ideaal. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden dat een desktop zeker een toevoeging heeft.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 15:14]

Ben het voor een groot deel met je eens, maar 'Er is geen enkele reden waarom dit geen goede tablet zou kunnen zijn voor de meeste mensen.'

Het gebrek aan apps? Windows store is echt nog een ghost town in verhouding tot de Appstore of Google Play.

Ik hield echt van mijn Surface Pro 3, op de bekende bugs na, maar als een tablet heb ik hem nooit gebruikt, daarvoor was mijn iPad Air toch een stuk handiger.
mensen betalen wel grof geld voor een ipad waar een stript-down versie van mac-OS op fungeert, waar geen desktop apps op gedraait kunnen worden... daarbij is het niet mogelijk om op de hardware van een ipad mac-os te installeren... mensen zijn gek geworden.
je krijgt met de surface pro een volledige desktop ervaring en 80 procent koopt nog steeds van de consumenten een ipad met een strip-down versie ios, dit volg ik niet meer...

en dan wil ik nog wel is zien wat de ipad gaat presteren, als het om het bench marks gaat. als er een volledige mac-os op gaat draaien, is het niet eens is mogelijk om het NATIVE draaien.

ik denk dat dan de surface pro met windows10 gehakt maakt van de ipad pro/ipad met mac-os in de benchmarks.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 15:14]

Ja totaal onlogisch dat mensen een iPad van 500 euro kopen waar ze 5 jaar of meer mee doen terwijl ze ook "gewoon" een minuscule laptop van 2500 euro kunnen kopen, en er dan nog accessoires bij moeten kopen.
Ik denk dat hij doelde op de ipad pro, de goedkopere edities van de surface pro (voor de review is enkel het zeer overpriced topmodel gebruikt!), komen kwa prijs in de buurt van de ipad pro. En Apple had de ipad pro als uitdager van de surface lijn neergezet, al zijn ze daar wel iets van teruggekrabbelt.
Anoniem: 457607 @svenk9113 juli 2017 15:48
Ik vind die vergelijking krom, hij lijkt uitsluitend gebaseerd op de naam "Pro". Pro in de Microsoft wereld en de Apple wereld zijn fundamenteel andere werelden.

Ik zie de Apple Pro simpelweg als de beste iPad, welke ook enkele Pro eigenschappen bevat in het creatieve domein.
Ik zie de Apple Pro simpelweg als de beste iPad, welke ook enkele Pro eigenschappen bevat in het creatieve domein.
Als creatief professional kan ik hier alleen maar heel hard om lachen.

iPad 'Pro' - de naam doet het ding geen eer aan.

Van een 'Pro' tablet verwacht ik als creatief dat ik daar dan ook gewoon native de Adobe CC suite op kan draaien. Dat kan simpelweg niet, omdat de iPad 'Pro' blijkbaar onvoldoende pit heeft om programma's als Lightroom, Photoshop, Illustrator of Indesign NATIVE op te kunnen draaien.

Als dat ding wel voldoende pit zou hebben heeft Apple een fout gemaakt en hadden ze er in plaats van iOS, gewoon Mac OS op moeten zetten. Een gemiste kans.

Wat je van Apple en Adobe nu krijgt op de ipad 'Pro' is een slap aftreksel van het origineel.

Ofwel, de iPad Pro presteert niet hetzelfde als deze Surface Pro tablet.

Ik denk dat je in dit geval even je Apple pet af moet zetten, en dat zeg ik namens een mede Apple gebruiker die met een schuin oog jaloers toeziet hoe Microsft het traditionele domein betreed dat Apple voor leeg heeft achtergelaten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 22 juli 2024 15:14]

Ik heb geen flauw idee waarom mensen het over een Apple pet hebben. Ik gebruik al 20 jaar Windows en heb nog nooit een Mac gehad. Deze totaal verkeerde aanname geeft al aan dat iedere kritiek op een Microsoft produkt, blijkbaar wordt gezien als per definitie komende van een Apple fan boy.

Mbt de iPad Pro geef je je eigen invulling aan de term Pro die totaal niet overeenkomt met waar ik op doelde. Een Windows laptop van 400 euro is veelzijdiger dan een iPad Pro als je het over desktop apps hebt. Ik stelde dat van de iPads, de Pro simpelweg de beste is. En dat het "pro" aspecten heeft, waarbij in het creatieve domein vooral het tekenen er uit springt.

Ik uit simpelweg algemene kritiek op de Surface Pro. In tegenstelling tot de enthousiaste reacties vind ik het juist een slecht product. Ik vind hem duur, niet ergonomisch (klein, slecht toetsenbord), beperkt als tablet, en hij heeft hier een daar wat bugs en praktische problemen.

Ik vind hem wel mooi, en goed afgewerkt. Maar praktisch gezien een drama. Is het toegestaan om die mening te hebben hier op Tweakers? Of moet je dan massaal in het rood gestemd worden waarna voorstanders elkaar naar de +3 stemmen voor de meest simpele stellingen?

Trieste boel hier.
2 jaar lang met veel plezier met de surface pro 4 gewerkt.. echt een heerlijk keyboard waar veel laptops jaloers op mogen zijn. Toetsen slaan goed aan en worden altijd goed geregistreerd bij mij. Maarja ik heb dan uiteraard wel ooit mijn typediploma behaald. Daar zal het verschil in zitten tussen ons.
Anoniem: 457607 @SpitfireNL14 juli 2017 01:42
Nog zo'n leuke aanname: ik kan niet typen.

Ik gun het je van harte, als jij er blij mee bent en mee uit de voeten kunt, good for you.
Men doet hier soms net alsof er een soort van winnaar uit een discussie moet komen, een absolute waarheid. Ik heb slechts kritiek gegeven op het produkt, en dit onderbouwd.
Het punt dat ik eigenlijk wilde maken is dat, ja het toetsenbord is compact want de SP is erg compact als zijnde tablet, maar dat maakt het toetsenbord niet automatisch slecht.

Wat ik me wel in kan beelden is dat mensen met boven gemiddeld formaat handen er meer moeite mee kunnen hebben.
Ik stelde dat van de iPads, de Pro simpelweg de beste is. En dat het "pro" aspecten heeft, waarbij in het creatieve domein vooral het tekenen er uit springt.

Trieste boel hier.
Succes met Photoshoppen en Illustrator op je iPad Pro gozer!

Ik kan een apparaat weinig 'Pro' vinden als je op een iPad niet eens native de Adobe CC suite kan draaien.

Dan is het namelijk geen apparaat dat professionals in het veld gebruiken.
Daarmee is de iPad pro dus een apparaat voor wannebees of amateurs, maar praktisch onbruikbaar voor professionals die van tekenen hun werk hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 22 juli 2024 15:14]

"maar praktisch onbruikbaar voor professionals die van tekenen hun werk hebben gemaakt."

Vandaar dat er een hele industrie is ontstaan van ProCreate professionals. Zijn allemaal "wannabes". Jammer dat nujij is gesloten.
@Anoniem: 101094 De iPad pro is ook een tablet waar je als professional niet serieus op kan foto of videobewerken, maar daar is hij ook helemaal op bedacht.... ik bedoel welke professioneel foto of videobewerker wil achter een 10.5" of 12" scherm zijn dagelijks werk doen? Echter illustrators die een tekening maken met de Apple pencil kunnen dit echter wel perfect op de iPad Pro, en pakken daarna eventueel een desktop PC (of Mac) met een groot scherm om de eventuele nabewerking te doen.

[Reactie gewijzigd door duncanvdlinden op 22 juli 2024 15:14]

Kan je nu geen wacom pen gebruiken op de nieuwe surface pro?
Dat zou een reden kunnen zijn om de pen niet mee te leveren.
"duur" is geen kwaliteitsargument, heeft dus geen relevantie tot dit cijfer.

Wel hadden ze minstens 1 punt mogen aftrekken omdat het apparaat praktisch niet te repareren is (zie ook ifixit), dat kun je wel als kwaliteit zien en mag inmiddels wel standaard in een beoordeling worden meegenomen.
Het is een tablet. Ik mag toch hopen dat Tweakers daar niet een heel punt op de score voor vanaf trekt.

De repareerbaarheid van een tablet maakt voor de eindgebruiker geen bal uit, als er wat is, stuur je het apparaat terug naar waar je hem aangeschaft hebt.
Jawel, dat maakt zeker weten wél uit.
Deze machine is niet servicable. Zeker zakelijk is dat een reden waarom partijen regelmatig liever bv een Lenovo Miix wegzetten, omdat deze bv wél door warranty partners onsite gerepareerd kan worden. Hetzelfde geldt voor consumenten. Veel zullen genoegen nemen met een base depot warranty, maar er zijn er zat, zeker in de doelgroepen die een machine van dit bedrag aanschaffen, die best willen betalen voor reparatie aan huis, zonder je machine (een paar) dagen kwijt te zijn.

Om over de optie om zelf als Tweakers na je garantietermijn nog iets te kunnen doen nog maar even te zwijgen :)
Maar reparatie zelf is niet boeiend, ding stuk, pak een nieuwe, laat MS het kapotte apparaat fixen.

Data staat toch niet lokaal op het apparaat.

Het is een tablet, geen laptop, server of desktop.
'Pak een nieuwe'. Ja, die moet er wel maar net zijn.. En als zakelijke gebruiker moet je niet toevallig in het buitenland zitten oid. Verder moet je support ook maar net zo zijn ingeregeld dat je snel kunt schakelen bij spoed. Trust me, dat is echt niet overal het geval :-)

Enne, hoezo staat er geen data lokaal op het apparaat? Natuurlijk kun je vanalles inrichten en bedenken, maar zát mensen slaan alsnog doodleuk vanalles (tijdelijk) lokaal op.
Niet te repareren zou je kunnen compenseren met betere garantie afhandeling.
Na de 2 jaar garantieperiode ben je de sjaak. Zelfs als ze nog geven coulance met 3 jaar is dat complete waanzin om een apparaat weg te moeten gooien als die dan kapot is. Of als je zoiets simpels als een accu zou willen vervangen.
sorry hoor, maar ga jij nou een chrome book vergelijken met een Surface Pro? Dan snap je er echt helemaal niets van. Zowel niet van dit artikel als deze discussie.
De consument ziet geen TCO maar ziet alleen z'n browser. Als je het vanuit dat perspectief bekijkt, dan kun je de Surface Pro vergelijken met een Chromebook.

Dat zie je ook heel duidelijk bij telefoonabonnementen: Het boeit de consument niet dat de TCO van een abonnementstelefoon veel hoger is dan een losse telefoon. De initiele investering is lager, dus is iets beter. Daarom geldt vaak dat hoe lager het inkomen, hoe duurder de telefoon. Als Microsoft de Surface Pro aan consumenten zou aanbieden voor een laag maandelijks bedrag (wat met Microsoft 365 er aan zit te komen), dan wil de consument ook ineens een Surface Pro :)
Als...hoeveel zullen dat er zijn. Als is geen goede motivator.
Per saldo is de vergelijking onzinnig. CR2032 doet wel meer kromme vergelijkingen in Surface topics op GoT. Laat je niet verkeerd leiden.

Gezien de vele applicaties en app stores wil de consument meer dan alleen een browser.
Natuurlijk wil de consument dat. De enige mensen die wat anders willen zijn mensen die vast zitten aan iets anders, of meer weten en daarom meer willen, en dat is een hele kleine doelgroep die vaak ook niet de meest productieve is.
Aangezien jij Karmafan voor Microsoft Surface bent praat jij alles wat krom is natuurlijk net zo hard weer recht als het daar over gaat. Of probeer je dat tenminste. :P Laat je niet verkeerd leiden.

Gezien de populariteit van wel goede hybride laptops zijn er consumenten die verder kijken dan alleen een Microsoft logo en niet meer kritisch durven zijn. Een 8,0 voor een hybride laptop die geen goede hybride is. Ja, dat is lekker objectief.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:14]

Nee de consument ziet apps, geen browser. Want de chromebooks doen het leuk, maar het is geen inslaand succes. Je kunt echt geen chromebook vergelijken met een Surface pro, dan begrijp je het echt niet, dat was mijn punt
ik denk dat je zelf nog geen half jaar of zelfs een maand met een surface hebt gewerkt, dan had je denk ik een andere conclusie hebben gehad ! ik ben het met bijna alles met je oneens!

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 15:14]

Ik heb met een Surface ook gewerkt hoor. Ik merk echt geen verschil met bijvoorbeeld een HP Elite x2 1012. Terwijl die ongeveer € 1300 kost in plaats van deze Surface voor bijna € 2700.

Je betaalt voor een Surface gewoon erg veel geld extra voor alleen zoiets als de naam.
Mijn stelling is dan ook dat de Surface vooral een hipster apparaat is.
Als je nou echte concurrenten van de mogelijkheden van dit apparaat benoem, dan kan ik je wel volgen. Nu kom je over als een Jehova getuige die chromebook aan de deuren wil slijten.
Die zijn er genoeg als je verder kijkt dan je neus lang is. Goede hybrides zijn de Lenovo Yoga 900 serie, HP Spectre X360, Dell XPS 13, Toshiba Protege en zo kun je er nog veel meer noemen.

Die eerder genoemde Chromebooks zijn een mooi voorbeeld om te laten zien dat je voor een klap minder geld vergelijkbare kwaliteit in huis kunt halen dan een Surface Pro. Meer zelfs, want met de Android ondersteuning heb je miljoenen apps er ook nog bij inclusief Office 365 enz. Veel meer apps dan Windows heeft.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:14]

Eigenlijk nog een (half) puntje laag. Dan kan je perfect gaan noemen. Maar is bijna niks wat perfect ;) is. Mede door de nieuwe bouw met rondere randen is de new Surface Pro nog weer beter geschikt als tablet. Nu die 12" dunner en lichter geworden zijn, is 12" voor velen de ideale maat. Kijk maar eens wat een paar jaar geleden de buitenmaten en gewicht van 10" tablets waren. Pak daarbij de optie van passieve echte Core i5. Pak daarbij het toetsenbord wat je los kan halen. Anno 2017 super mooi dit.
Het is met recht dat Tweakers die zogenaamde concurrentie die je noemt, geen concurrentie vindt.
En wel de vorige Surface Pro ed. Verder heb je de niet-Core i7 modellen die aanzienlijk goedkoper zijn. Wil je een gratis toetsenbord erbij dan is het een kwestie van geduld en dan koop je een bundel.

Ergo: wil je een nieuwe top Hybride dan moet je ff wat meer betalen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 15:14]

Het is mij wel duidelijk inmiddels dat jij gewoon een Microsoft hater bent. :z

Het niet meeleveren van een toetsenbord is natuurlijk zodat je zelf een kleurtje/variant met fingerprint-reader kan kiezen. En de pen hebben ze naar eigen zeggen niet mee geleverd omdat niet iedereen die gebruikt.

En dan die Asus als concurrentie aangeven.... Toevallig gebrainwashed door Google?
Als je zaken niet meer gaat meeleveren omdat niet iedereen het gebruikt, zou je een lagere prijs verwachten. Dit is echter alles behalve het geval.

Alleen de instapmodellen hebben nog een prijs die te verantwoorden is. De i7 modellen zijn echter veel te hoog geprijst en bevinden zich in (en zelfs boven) Apple-gebied. Voor dat soort prijzen verwacht je op z'n minst een goed gecalibreerd scherm en zeer snelle opslag. Beide vallen tegen.
De prijs van dit model is € 500 minder dan het vorige model bij release, die heeft daarna heel lang rond € 2750 gehangen. Dus ja veel geld en misschien ook wel duur maar al veel minder dit dan een jaar geleden.
Wees liever kritisch in plaats van alles maar voor zoete koek te slikken omdat er een bepaald merkje er op staat. Of dat nu van Microsoft, Apple of Google is maakt mij geen bal uit. Al die bedrijven halen wel van die fratsen uit, maar Microsoft maakt het de laatste tijd wel erg bond. Zoals met die niet te repareren Surface Laptop. Gooi maar weg als die kapot is. 8)7
Ik ben zeer kritisch op mijn hardware. Ik ben kritisch op wiebelende batterijen, ik ben kritisch op slechte schermen met slechte kleuren en lage resolutie, ik ben kritisch op het meeleveren van crapware, ik ben kritisch op laptops die vol stof komen te zitten en dan niet meer vooruit te branden zijn en ik ben kritisch op het vele plastic fantastic dat vaak te pas en te onpas gebruikt wordt. Daar heb ik in de loop der jaren allemaal ervaring mee opgedaan en ik weet dat ik dát niet meer wil. Daarom heb ik een Surface Pro 3. Niet omdat dat ding nou perfect is maar omdat het aan mijn eisen voldoet. Blijkbaar vind jij repairability belangrijker en dat is ook prima, maar voor veel mensen is de Surface Pro gewoon een uitkomst.
Feit is dat deze Surface Pro een matige hybride is en beter uit de verf komt als een laptop. Dan is een 8,0 als review voor een hybride geven een geweldige miskleun.
Blijkbaar is tweakers het niet met jou eens.
En het niet leveren van een toetsenbord is de tweede miskleun, wat is een hybride nou zonder toetsenbord :z Die pen eruit ook alleen gedaan om nog meer extra te kunnen vragen voor iets wat het USP was van de hele Surface.
Als ik naar mezelf kijk dan gebruik de pen niet zo vaak. Dus met het weglaten van de pen geef je mensen de keuze. Zelfde geld voor het toetsenbord. Er zijn 5 modellen Surface Pro 2017. Er zijn 5 modellen Type Covers. Je kán distributietechnisch gezien niet alle Type Covers met alle Surface Pro modellen gaan meeleveren want dan krijg je 25 SKU's. 50 als je dat ook met de Pen wilt gaan doen. Dat is pas onverantwoord, vanuit 't milieu gezien (in de zin van dat er bepaalde combinaties minder populair zullen zijn dus die zullen vaker in de winkel blijven liggen)
Vraag maar eens af wie er nu werkelijk gebrainwashed wordt.
Ik zie mijn keuze voor de Surface naast een keuze voor kwaliteit ook nog eens als een signaal naar de rest van de OEM-markt: "Kijk zo maak je een device". Eentje zonder bloat/crapware, met een goede bouwkwaliteit en een goed scherm. En ja daar betaal ik graag wat meer voor.
Het is natuurlijk goed om te horen dat jij wel blij met met je Surface Pro. :)

Zelf is de hele Surface lijn mij veel te duur en te weinig vernieuwend. Die bijna € 2700 voor een hybride die eigenlijk een laptop is is een heleboel geld. Zeker wanneer die niet te repareren is, wat een dealbreaker is.

Ik snap dat Microsoft hier Apple probeert na te doen en de Surface als een Mac alternatief neer te zetten. Alleen krijg je bij Apple daar ook het hele macOS / UNIX eco-systeem bij, terwijl Windows nog steeds Windows is, of je er nu 300 euro of 3000 euro voor betaald.

Beter was het wanneer Microsoft de hele Surface lijn voor maximaal € 1200 zou positioneren. Dat zou veel meer in verhouding zijn met vergelijkbare alternatieven met wat HP, Dell en Lenovo biedt.
€ 2700,- is zeker veel geld en persoonlijk zou ik dat ook nooit meer* uitgeven aan een laptop/2-in-1/hoe-je-het-ook-wilt-noemen. Mijn Surface Pro 3 was 1059,- excl. cover en mijn volgende aankoop zal ook in die prijsrange liggen. En dat zal natuurlijk voor heel veel mensen hier net zo gelden. Ik snap dan ook niet waarom het bij jou enkel om twee extremen gaat (300 of 3000?).

Dat je op Windows-vlak dezelfde Windows krijgt of je 300 euro of 3000 betaalt is ook niet helemaal waar. Koop je een Surface (vanaf 900 euro overigens) dan krijg een schone Windows. Niet dat het nou zo erg is om eenmalig even een uurtje of twee te spenderen om de crapware weg te halen, maar het gaat mij om het sturen van een boodschap: "Ik wil geen crapware, geen plastic, geen crappy scharnieren, geen 1377*768 resolutie meer, get your shit together".

En waarom zouden ze de gehele lijn voor maximaal 1200 moeten positioneren? Met hun huidige aanbod dekken ze de hele bovenkant van de markt. Als ze goedkoper zouden gaan dan zou ongetwijfeld de kwaliteit ergens moeten inboeten en ik persoonlijk zit daar niet op te wachten. En er zijn altijd mensen met teveel geld die wel 3000 euro voor een high-end device over hebben, waarom daar niet van profiteren?

* jaren geleden 2400,- betaald voor een Sony Vaio met vervangbare batterij (die wiebelde) waarvan de scharnieren opgegeven moment lastig begonnen te doen en de laptop moeilijk te openen was. reparatiekosten? 800,- euro. Nou, dan koop ik liever elke 3 jaar een nieuw device van 1100,- euro. Call me crazy.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 15:14]

Jij hebt duidelijk geen ervaring met Chromebooks en een touchscreen
Die Chromebooks hebben ook nog eens miljoenen Android apps, daar kun je veel meer mee dan je denkt en de touchscreen werkt gewoon prima.

Kijk hier maar eens bij de nieuwste Asus: https://youtu.be/SCx3uway4Pc
Ik vraag me altijd af wie nou precies deze specs nodig heeft in een tablet (of kleine laptop). Als je serieuze hardware nodig hebt voor bepaalde applicaties, dan kan je toch beter een grotere laptop kopen of werken met een desktop. Dat lijkt mij ergonomischer. Voor het tekenen met een stylus is volgens mij geen i7 nodig.
Anoniem: 101094 @assk13 juli 2017 07:56
Ik vraag me altijd af wie nou precies deze specs nodig heeft in een tablet (of kleine laptop). Als je serieuze hardware nodig hebt voor bepaalde applicaties, dan kan je toch beter een grotere laptop kopen of werken met een desktop. Dat lijkt mij ergonomischer. Voor het tekenen met een stylus is volgens mij geen i7 nodig.
.
Ik en als illustrator en vormgever is dit een ideaal apparaat naast mijn iMac (gaat vervangen worden met een Surface Studio Pro).

Deze tablet is ideaal voor onderweg om te werken met de Adobe CC suite. En voor wat betreft de type cover vraag ik mij af of je uberhaubt weleens dit toetsenbord hebt gebruikt?

Het is geen gammel toetsenbordje zoals die bij de iPad Pro wordt geleverd, maar een regulier toetsenbord met een zelfde aanslaggevoeligheid als een reguliere laptop. Je kunt er met eenvoud uren achter elkaar op werken.

Je kunt zeggen je hebt geen i7 nodig, maar ik denk dat jij je vergist in de tools die een creatief professional dagelijks gebruikt. Bovendien telt als ZZPer uiteindelijk ook iedere seconde snelheidswinst. Het kan dus met redelijk gemak uit ten opzichte van de i5.

Daarnaast vergeet je dat de i5 uitvoering is uitgerust met maximaal 8GB geheugen, in veel opzichten is dat vaak net te weinig.

De enige tekortkoming is de USB 3.0 poort, maar Microsoft heeft al aangegeven dat er later dit jaar ook een uitgebreide USB-C dongle komt die wordt aangesloten op de plek waar nu de stroomkabel wordt ingeplugt.
[...]
Het is geen gammel toetsenbordje maar een regulier toetsenbord met een zelfde aanslaggevoeligheid als een reguliere laptop. Je kunt er met eenvoud uren achter elkaar op werken.
Ik ben het echt totaal niet eens met deze conclusie. Menig laptop typt veel fijner dan dit toetsenbordje. Ik vind het werkelijk niet normaal slecht aanslaan en het voelt wel degelijk enorm gammel gezien het hele bord mee veert bij elke toetsaanslag.. Als je echt eerlijk bent dan kan je dit over alle randproducten van de surfacelijn zeggen. De tablet zelf is een prachtding met prachtspecs maar de toetsenborden en muis totaal niet. Wel eens gebruik gemaakt van het trackpad op het toetsenbord, ook hier geeft/veert het bordje ontzettend mee maar ook de knoppen in het trackpad zelf waardoor het niet fijn werkt. plat leggen is naar mijn mening ook geen optie. De Surface muis is een silent click muis alleen het klikken kraakt nog wel eens of klikt dubbel wat meer ergernis oplevert dan een reguliere klik. Ik heb na tig keer randapparatuur ruilen besloten het hele apparaat maar te retourneren ondanks dat ik zeer tevreden ben over de surface pro 4 zelf. Dit geeft wel aan dat ik niet echt een fan ben van de rest van de randhardware. Het toetsenbord is gecoat in een vies voelend lelijk materiaal de toetsen hebben een bijna gelige waas over de grijzen toetsen heen, qua kleur lijken ze wel oude toetsen van 10 jaar oud. Ik vraag mij af hoe ze er daadwerkelijk uitzien na een paar jaartjes gebruik. Op alle afbeeldingen lijkt het super mooi maar in werkelijkheid als je echt kritisch kijkt valt het toch vies tegen. De meeste mensen zullen het niet met mij eens zijn, ik ben ook extreem kritisch, dat weet ik. Alleen ik stap van een high-end macbook over op een surface pro verwachtend door alle lovende berichten een top product aangeschaft te hebben. De kwaliteit, hoe graag ik het ook anders had gezien (wel een beetje uitgekeken op de Macbooks) is gewoon niet up to par. Uiteindelijk toch weer een nieuwe macbook gehaald en werk er sindsdien naar tevredenheid op.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 15:14]

Alleen ik stap van een high-end macbook over op een surface pro verwachtend door alle lovende berichten een top product aangeschaft te hebben.
Een high-end MacBook is ook niet te niet vergelijken met een Surface Pro (zijn toch andere type systemen en ook een andere prijsklasse), wel met een Surface Book.

Een MacBook Air kun je wel weer vergelijken met een Surface Pro.

[Reactie gewijzigd door walteij op 22 juli 2024 15:14]

Ikzelf typ al zo'n 2 jaar zo goed als elke dag op het toetsenbord van mijn Surface Pro 3 (documenten schrijven is mijn job), welk zo goed als hetzelfde is als van de Pro 4, en ik kan me helemaal niet vinden in je argumenten.
Ik heb totaal geen last van het gammele gevoel dat jij beschrijft. Mijn toetsenbord voelt heel stabiel aan, veert niets (of toch niet merkbaar) mee bij een toetsaanslag en ook met de trackpad heb ik jou opgesomde problemen niet... En neen, ik heb het toetsenbord niet plat liggen :).

OK, mijn Logitech diNovo typte indertijd beter, maar je moet appels met appels vergelijken: voor de manier waarop dit toetsenbord wordt gebruikt vind ik dit super fijn typen.

Het enige waar ik momenteel problemen mee heb is de pen: deze verliest regelmatig zijn connectie of tekent al op het scherm voor de pen het scherm raakt. Het oplossen van dit probleem kan enkel door de batterij uit de pen te halen.
Mooi hoe je hier subtiel iedereen die het niet met je eens is als oneerlijk en niet-kritisch wegzet. Het kan toch gewoon zijn dat andere mensen een andere ervaring hebben en daardoor een andere mening zijn toegedaan?
Anoniem: 302359 @Ramon13 juli 2017 21:15
Mooi hoe je hier subtiel iedereen die het niet met je eens is als oneerlijk en niet-kritisch wegzet. Het kan toch gewoon zijn dat andere mensen een andere ervaring hebben en daardoor een andere mening zijn toegedaan?
Was niet mijn intentie, ik begrijp ook niet echt waar ik anderen als oneerlijk en niet-kritisch weg zet. Waarschijnlijk begrijp jij mijn bericht niet zoals ik het bedoeld heb. Ik deel enkel mijn ervaring met het product en deze komt totaal niet overeen met de beschrijvingen/ervaringen die hier gedeeld worden. Vervolgens geef ik aan dat ik vrij kritisch, misschien wel verwend ben door het veelvuldig gebruik van een Macbook. Het is een feit dat op de dag van vandaag er steeds meer laptop fabrikanten het materiaal en ontwerp bij die van Apple lenen. Dit komt omdat Apple de lat bizar hoog gelegd heeft. Ze leverden prachtig afgewerkte producten af terwijl de rest van de markt het moest doen met lompe plastic laptops. Dit verschil is gelukkig de laatste jaren steeds minder geworden en daarom had ik hele hoge verwachtingen. De Macbook heeft mij verwend gemaakt en sindsdien kijk ik veel kritischer naar andere vergelijkbare hardware. Zo ook naar deze surfacebook. Ik las online de meest lovende berichten die letterlijk de "Apple bouw kwaliteit" beloofden. Met deze verwachtingen heb ik de Surface Pro besteld en was ik toch wel erg teleurgesteld over de afwerking van de randapparatuur(de surface zelf ziet er overigens super gelikt uit). Nergens beweer ik dat de rest niet-kritisch is, ik concludeer dat ik gewoon kritischer ben op basis van alle berichten die ik lees tegenover mijn eigen ervaring. Wat is daar mis mee?

Daarnaast is de rest van je punt ook niet helemaal zuiver want we praten over bouwkwaliteit, dat is iets meetbaars, iets tastbaars. Dan spreek je niet echt meer over meningen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 15:14]

Misschien lees ik het verkeerd inderdaad.

Maar bijvoorbeeld: "Als je echt eerlijk bent dan kan je dit over alle randproducten van de surfacelijn zeggen.". Daarmee insinueer je dat iedereen die tevreden met - dan wel positief is over zijn Type Cover oneerlijk is. En daarna zeg je "Op alle afbeeldingen lijkt het super mooi maar in werkelijkheid als je echt kritisch kijkt valt het toch vies tegen." waarmee je wederom insinueert dat iemand die tevreden is gewoon niet kritisch genoeg kijkt "want het zou je vies tegen moeten vallen"...

Daarnaast presenteer je "Het toetsenbord is gecoat in een vies voelend lelijk materiaal de toetsen hebben een bijna gelige waas over de grijzen toetsen heen, qua kleur lijken ze wel oude toetsen van 10 jaar oud." als feit terwijl het een mening is. Ik vind namelijk juist het zachte materiaal heerlijk voelen, heel veel fijner dan het koude aluminium van mijn werk macbook. Ik heb het toetsenbord nu twee jaar en er is enkel een beetje verkleuring aan de randen, maar je moet goed kijken wil je dat zien, de toetsen zijn volgens mij nog net zo blauw als toen ik ze uit de verpakking haalde.

Om nog even inhoudelijk te reageren ben ik het niet met je eens dat bouwkwaliteit tastbaar of te meten is. Zeker als het over toetsenborden gaat lopen de meningen mijlenver uit elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld ook als je in een macbook 12" topic het over het toetsenbord gaat hebben. De ene zegt dat het binnen een week went terwijl de andere zijn macbook 12" heeft omgeruild voor een ander apparaat. Persoonlijk heb ik ervaring met een Macbook Air en een Surface Pro 3 en met beide kan ik gewoon uitstekend typen. Ja het toetsenbordje van de SP3 buigt een beetje als je veel kracht zet maar ik ervaar dat niet als een issue, misschien jij wel, dat kan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen bepaalde minpunten voor lief nemen omdat ze andere punten belangrijker vinden. Blijkbaar neem jij genoegen met de functionaliteit die je macbook je biedt. Andere mensen willen misschien touch of pen input. Of één apparaat wat zowel als laptop, tablet en desktop kan dienen. Dan wordt de spoeling al snel vrij dun kan ik je vertellen en vallen sowieso alle macbooks af.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 15:14]

Anoniem: 302359 @Ramon13 juli 2017 22:34
Maar bijvoorbeeld: "Als je echt eerlijk bent dan kan je dit over alle randproducten van de surfacelijn zeggen.". Daarmee insinueer je dat iedereen die tevreden met - dan wel positief is over zijn Type Cover oneerlijk is.
Dat doe ik niet, je redenering klopt niet. "Want als een product niet de zelfde bouwkwaliteit heeft als een Macbook kan je er niet tevreden mee zijn."
Dat slaat toch nergens op. Natuurlijk kunnen mensen tevreden zijn met het product. Ik stoor mij aan dingen waar een ander zich niet aan stoort. In dit geval stoor ik mij aan de bouwkwaliteit van de randproducten, die is gewoon niet zo goed als de Surface zelf. Kortom ik ben voor dit soort punten kritischer.
En daarna zeg je "Op alle afbeeldingen lijkt het super mooi maar in werkelijkheid als je echt kritisch kijkt valt het toch vies tegen." waarmee je wederom insinueert dat iemand die tevreden is gewoon niet kritisch genoeg kijkt.
Er is niet zoiets als kritisch genoeg kijken. Iedereen bepaald voor zichzelf hoe kritisch die over een product is voordat hij/zij het koopt. Dat ik kritischer kijk op bepaalde punten puur omdat ik de high end afwerking van een Macbook gewend bent betekend niet dat een ander daarom niet kritisch genoeg is en dus niet enorm blij met het product kan zijn. Dat leg je mij nu wel in de mond.

Stel, jij en ik kopen beide een Surface Pro 4. Jij bent volstrekt tevreden en ik vind het helemaal niets door aantoonbare punten, geen meningen maar feiten. Het is namelijk een feit dat het toetsenbord meeveert bij normaal gebruik. (Nu kan je ellenlang gaan discussiëren over wat normaal gebruik ik maar je begrijpt wat ik bedoel :) ) Het toetsenbord veert mee omdat het niet heel dik is en van een redelijk buigbaar/flexibel materiaal gemaakt is. Ik verzin het niet, het is niet mijn mening, dit is gewoon zo. Loop morgen de eerste de beste mediamarkt in en je kan het voor jezelf testen. Het verschil tussen ons is dat jij het niet als storend ervaart en ik wel. Dan kan je dus concluderen dat ik kritischer naar het product kijk dan jij. Daar is toch niets raars aan?
Daarnaast presenteer je "Het toetsenbord is gecoat in een vies voelend lelijk materiaal de toetsen hebben een bijna gelige waas over de grijzen toetsen heen, qua kleur lijken ze wel oude toetsen van 10 jaar oud." als feit terwijl het een mening is. Ik vind namelijk juist het zachte materiaal heerlijk voelen, heel veel fijner dan het koude aluminium van mijn werk macbook. Ik heb het toetsenbord nu twee jaar en er is enkel een beetje verkleuring aan de randen, maar je moet goed kijken wil je dat zien, de toetsen zijn volgens mij nog net zo blauw als toen ik ze uit de verpakking haalde.
Ik had het over de grijze toetsen, niet de blauwe, hoe de blauwe toetsen zich houden kan ik niet over meepraten want die heb ik niet gehad.
Maar goed, mijn mening is inderdaad dat de grijze toetsen er uit zien als oude tikkeltje vergeelde toetsen en de coating van het toetsenbord vind ik maar vies aanvoelen. Mag je geen afwijkende mening hebben? Volgens mij raak je de draad een beetje kwijt want je voert dit aan als argument dat ik anderen als niet-kritisch en oneerlijk bestempel. Dat slaat helemaal nergens op natuurlijk.
Om nog even inhoudelijk te reageren ben ik het niet met je eens dat bouwkwaliteit tastbaar of te meten is.
Leg eens uit hoe bouwkwaliteit niet te meten valt? Ik kan toch prima testen hoe sterk een behuizing is, hoe veel toetsenaanslagen een toetsenbord gemiddeld aankan voordat het kuren toont etc. Volgens mij verward je bouwkwaliteit met hoe fijn jij het product vind o.i.d.
Zeker als het over toetsenborden gaat lopen de meningen mijlenver uit elkaar.
Precies, meningen Je haalt meningen en feiten door elkaar.
Dat zie je bijvoorbeeld ook als je in een macbook 12" topic het over het toetsenbord gaat hebben. De ene zegt dat het binnen een week went terwijl de andere zijn macbook 12" heeft omgeruild voor een ander apparaat.
Wennen aan een toetsenbord zegt niets over bouwkwaliteit. Je haalt meningen en feiten door elkaar.
Persoonlijk heb ik ervaring met een Macbook Air en een Surface Pro 3 en met beide kan ik gewoon uitstekend typen.
Uitstekend kunnen typen zegt niets over de bouwkwaliteit. Je haalt meningen en feiten door elkaar.
Ja het toetsenbordje van de SP3 buigt een beetje als je veel kracht zet maar ik ervaar dat niet als een issue, misschien jij wel, dat kan.
precies, ik kijk hier dus............... naar. Vul het maar in. (hint: begint met een k) :9
Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen bepaalde minpunten voor lief nemen omdat ze andere punten belangrijker vinden. Blijkbaar neem jij genoegen met de functionaliteit die je macbook je biedt. Andere mensen willen misschien touch of pen input. Of één apparaat wat zowel als laptop, tablet en desktop kan dienen. Dan wordt de spoeling al snel vrij dun kan ik je vertellen en vallen sowieso alle macbooks af.
Wat je nu beschrijft doet iedereen maar nogmaals, het zijn enkel voorkeuren, meningen waar je over spreekt. Wanneer je over bouwkwaliteit praat dan heb je het over materiaalkeuze, afwerking, stevigheid van het apparaat, is het solide of veert het mee, de onderdelen die gebruikt zijn etc etc. Allemaal meetbare feiten, geen meningen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 15:14]

Maar goed, mijn mening is inderdaad dat de grijze toetsen er uit zien als oude tikkeltje vergeelde toetsen en de coating van het toetsenbord vind ik maar vies aanvoelen. Mag je geen afwijkende mening hebben?
Zeker mag je een afwijkende mening hebben. Maar breng het dan als mening en niet als feit.

"Het toetsenbord is gecoat in een vies voelend lelijk materiaal" (jouw woorden)
Mening gebracht als feit.

"Het toetsenbord is gecoat in een materiaal"
Feit.

Hoe je een mening verkondigd is als volgt:
"Het toetsenbord is gecoat in een materiaal wat ik lelijk vind en vies vind aanvoelen.
Wat je nu beschrijft doet iedereen maar nogmaals, het zijn enkel voorkeuren, meningen waar je over spreekt. Wanneer je over bouwkwaliteit praat dan heb je het over materiaalkeuze, afwerking, stevigheid van het apparaat, is het solide of veert het mee, de onderdelen die gebruikt zijn etc etc. Allemaal meetbare feiten, geen meningen.
Ben blij dat we het daar over eens zijn, maar waarom bracht jij dan meningen als feiten?

Overigens laatst nog in de t.net review van de nieuwe macbook 12", blijkt dat de behuizing hiervan ook meeveert tijdens het typen. Is de bouwkwaliteit hiervan dan ook slecht?
Heb je daar een link van? Van de dongle? Ik ben benieuwd of het mogelijk zou zijn een externe gpu aan te sluiten op deze surface pro
Is nog niet bekend, maar reken daar niet zozeer op.
Meer kan je hier en hier lezen.
Het mooie aan dit apparaat is dat hij handzaam is, je de dus al je applicaties ed. mee kunt nemen. Mocht je aan je bureau willen werken dan klik je hem aan een Dock, en is hij te gebruiken als desktop. (Mits je de randapparatuur hebt staan)
Er zijn genoeg laptops te krijgen voor die prijs die ook ultra dun zijn, een veel betere toetsenbord en trackpad (standaard) bezitten (sorry maar op zn type cover ga ik echt niet meer dan 2 uur per dag typen), iets meer scherm grote aanbieden, meer aansluitingen en tevens met 1 kabel op een externe monitor aan te sluiten zijn. Sterker nog je hebt met een surface pro altijd een solide ondergrond nodig als je ook maar iets onderweg wilt doen met de surface icm de type cover.
Er zijn genoeg laptops te krijgen voor die prijs die ook ultra dun zijn, een veel betere toetsenbord en trackpad (standaard) bezitten (sorry maar op zn type cover ga ik echt niet meer dan 2 uur per dag typen),
Ik vraag me af of je het hebt geprobeerd? Het trackpad is een precision trackpad en dus een van de betere op de markt afgezien van formaat. Het toetsenbord daarnaast wordt alom beschouwd als gewoon een heel erg goed toetsenbord.
iets meer scherm grote aanbieden, meer aansluitingen en tevens met 1 kabel op een externe monitor aan te sluiten zijn. Sterker nog je hebt met een surface pro altijd een solide ondergrond nodig als je ook maar iets onderweg wilt doen met de surface icm de type cover.
Werkt ook gewoon op schoot hoor.
Op schoot is best irritant. Heb 'm twee jaar gebruikt en het is niet echt stabiel. Wel fijn als je in bed een film aan het kijken bent omdat je 'm best ver achterover kan klappen :)
Op schoot irritant? Ik ben geen andere laptop tegengekomen dat zo relaxt op schoot zit. Bij een laptop wordt je geforceerd bepaalde houding te werken anders valt hij van je schoot af, terwijl ik met mijn SP4 helemaal onderuitgezakt nog kan werken,

Dit was voor mij ook de reden dat ik voor de SP4 ging als werklaptop en niet een DellXPS.
Ik zit liever rechtop, en dan is mijn SP3 niet zo comfortabel. Maar het is allemaal wel te doen.
Inderdaad ik heb ook dezelfde positieve ervaring. Heerlijk onderuit op de bank met de surface op je benen en je voeten omhoog op de tafel. Is lekker stabiel hoor. En gewoon een bluetooth muisje op de bank of controller gebruiken om te gamen. maar WASD ftw.
ik vraag serieus wel eens af... hoeveel mensen het wel niet een reactie plaatsen,
maar die nog nooit een surface hebben getest of wel gekocht hebben... buiten dit om.


kwa aansluitingen, volgens mijn kan je op een singel bluetooth module 8 verschillende apparaten op aan sluiten dus een, een telefoon + printer + toestenbord etc etc etc is mijn verteld,dat kan je gewoon tegelijkertijd op aan sluiten !

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 22 juli 2024 15:14]

Hetzelfde schoot mij ook door mijn gedachten. Ik heb zelf de "oer-pro" en vrouwlief de Pro 3. Juist de relatief krachtige hardware in een compacte behuizing is een sterk punt van de Pro's. Je neemt ze mee naar je afspraak, heb alles bij de hand en zodra je achter je vaste werkplek zit sluit je hem aan op een dock en heb je gewoon een desktop.

Dat je dit scenario niet snel zal gebruik in een 100% casual thuisgebruik snap ik heel goed en voor die use-cases zijn er serieus aantrekkelijkere oplossingen te krijgen. Ik ben echter verknocht geraakt aan het compacte formaat, hoge resolutie en het touchscreen dat ik voorlopig niets anders meer wil.

Daarnaast heeft Microsoft het met de Surface-connector voor elkaar gekregen om een soort vendor lock-in te realiseren. Ik kan wel een ander dock kopen, maar nu hij er eenmaal staat wil je toch eigenlijk weer en Surface met dezelfde connector.

En de mensen die een ipad vergelijken met een Surface Pro hebben het wat mij betreft niet helemaal begrepen. Vergelijk hem dan met een iPad Pro (maar dat apparaat wordt geloof ik ook niet helemaal goed begrepen door de massa).

Naast de hogere prijs van de nieuwe Surface Pro lees ik toch ook nog wel wat problemen met dit apparaat. Spontane reboots, niet meer ontwaken uit hibernate en dat soort ongein. Dat zou toch echt niet mogen bij zo'n duur apparaat!

[Reactie gewijzigd door PaT op 22 juli 2024 15:14]

Dat ben ik helemaal met je eens ;) ik reageerde alleen op het deel waar je je af vroeg waarom dit interessant is tov een grotere laptop of desktop. En dan maakt het gewicht toch uit. Als je veel onderweg bent kan ik me voorstellen dat je er om die reden voor zou kiezen. Voor mezelf vind ik hem veel te duur, en zou inderdaad voor een normale ultrabook gaan.
Heb jij ooit al eens een Surface Pro 4 met een Type Cover 4 gebruikt of überhaupt een review ervan gelezen? Dan had je geweten dat zowel het toestenbord als de trackpad vaak wordt vergeleken als gelijkaardig als, soms zelfs beter dan, de trackpads en toestenborden in MacBooks.

Overigens noem ik mijn benen persoonlijk niet bepaald een solide ondergrond, maar toch werkt het. Vreemd.
Ik heb de pro 4 niet gebruikt. Ik gebruikte de surface vanaf de RT tot aan de pro 3. Geweldig product en de type cover is de beste snap on toetsenbord ooit, daar gaat het ook niet om. MacBooks vind ik sowieso overrated.

Maar het is gewoon niet waar dat de surface stabiel op je schoot zit. Wanneer je te hard typt beweegt de surface mee, plus je moet een bepaalde houding aannemen (tenzij jij in een kleermakerszit of met 1 enkel onder je knie nog rustig op je surface kan werken, leer mij dat aub dan ook) En je bent afhankelijk van de kickstand. De type cover is ontzettend goed maar dat mensen nu hier op tweakers beweren dat je met een surface van 2500euro de top 5 typ ervaring in huis haalt is gewoon niet waar. Ik zou absoluut niet een onderzoek willen typen op dat ding.

Ik had van de tweaker toch iets meer tegengeluid willen horen. Concurrenten kunnen nu met droge ogen een ultrabook neerzetten voor 2000 euro en dan zijn ze nog scherp geprijsd.

Over de surface pro met lagere specs heb ik niets te zeggen en ook niets gezegd.

[Reactie gewijzigd door assk op 22 juli 2024 15:14]

Maar de type-ervaring van de Surface Pro 2017 verandert toch niet met de prijs? Sowieso denk ik dat als je de verkoopcijfers bekijkt van de Surface Pro 2017 dat de i5 dan bovenaan staat, dan de Core M en dan pas heel laag de i7 modellen. Ik geloof dus niet dat mensen zich daar erg door laten beïnvloeden.
Daarom vroeg me af wie precies die i7 surface koopt. Juist nu bijv. je toetsenbord niet verandert met de prijs. Met de keuze voor de i7 ben je vaak toch professioneel bezig, wil je dan niet meer ergonomie of mogelijkheden? Zoals met een xps, razor blade of een andere ultrabook.

Maar goed ik houd er nu over op. Het is wel duidelijk dat als ik een tweaker 2500 euro zou geven voor een ultrabook, deze onvoorwaardelijk voor de surface pro gaat. Microsoft heeft het dus slim/goed bekeken.
Daarom vroeg me af wie precies die i7 surface koopt. Juist nu bijv. je toetsenbord niet verandert met de prijs. Met de keuze voor de i7 ben je vaak toch professioneel bezig, wil je dan niet meer ergonomie of mogelijkheden? Zoals met een xps, razor blade of een andere ultrabook.
Je kan het ook omdraaien; waarom zou je moeten inboeten op mogelijkheden door een ultrabook te kopen? Er zijn zat use-cases te bedenken voor een i7 model. Ergonomie kan je natuurlijk zelf creëren aan je bureau, daar heb je geen ultrabook voor nodig. Ik zou zeggen; iemand die álles met één apparaat wil doen, veel multitasked of bepaalde rendertaken uitvoert wil misschien voor een i7 gaan. Ik denk dan aan een studiofotograaf bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn overspecced devices bij grote bedrijven vaak ook populair omdat meerprijs in het niets valt bij personeels- en huisvestingskosten.

In the end is het niet echt relevant wie nou precies voor die i7 zal gaan want het zal ongetwijfeld gewoon een klein deel van de verkopen zijn in vergelijking met de Core M en i5 modellen.
Maar goed ik houd er nu over op. Het is wel duidelijk dat als ik een tweaker 2500 euro zou geven voor een ultrabook, deze onvoorwaardelijk voor de surface pro gaat. Microsoft heeft het dus slim/goed bekeken.
Ik weet niet waar dit vandaan komt maar ik heb nooit iets dergelijks gezegd. Persoonlijk zou ik 1500 uitgeven aan de Surface Pro en 1000 aan een mooie vakantie :Y)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 15:14]

waar ik me eigen meer aan stoor is dat er in alle reviews van tablets, het gaat over hoe zwaar de laptop/tablet is? ---> vind ik niet eens is storen hoe zwaar een laptop is.
als je naar school bent geweest of je hebt wel is een boek voor je plezier gelezen (ik wel en nog steeds) dan zijn vaak boeken die nog meer wegen en daar heb ik persoonlijk helemaal geen problemen mee...

ik denk dat de mensen die deze surface(laptop/tablet) kopen hem niet vaak in de hand zullen gebruiken dit is een workstation/productiviteits product, de tablet is voor zaken mensen die gewoon net wat mee willen dan een paar spelletjes spelen.

wat ik zelf persoonlijk vind, het is een high-end NETBOOK.
ze hebben het verkeerd gepromoot van af het begin om dit ook als een tablet in de markt te zetten, maar tegelijkertijd is het ook on afwend baar dat dit door het gros van de reviewers in een VS of smackdown toch wordt aan gehaald.
Het grappige is dat de cover met toetsenbord ook nog eens 310 gram weegt waarmee het totaal gewicht net onder de 1,2 kg ligt. Er zijn ook ultrabooks die zo zwaar zijn...

Persoonlijk vind ik het gewicht niet zo'n issue zolang het <2kg blijft, tenzij je naar het in de hand gebruik van een tablet kijkt, maar daar vind ik 500g al zwaar voor. Ik zou dan ook voor een ultrabook kiezen, zeker gezien de prijzen en het punt dat ik niets met touchscreen heb.

Neemt niet weg dat het een mooi apparaat is en door volledige Windows veel flexibeler is dan de meeste tablets.
Het is onvermijdelijk dat Microsoft dit apparaat eerder als een tablet neerzet. Als men het als laptop promoot, kan het apparaat niet concurreren met de betere ultrabooks: niet zo handig op de schoot, de typecover is niet zo handig als een echt toetsenbord en het geheel is erg duur, wat is dan wèl het voordeel tov een goede ultrabook?
Omdat de Surface Pro serie stiekem ultraportable veelzijdige powerhouses in tablet formfactor zijn.
Ik wil niet met een 15" of 17" rond hoeven zeulen als ik hetzelfde kan doen op een SP.
Misschien is het inderdaad gewoon kek om die specs in een tablet te zien, maar ik zou altijd voor een 13inch+ ultrabook gaan. (en ik heb zelf 2 jaar een surface pro met type cover gebruikt)
Daarom worden de i5 en Core M varianten ook veel meer verkocht.
Daarom is er ook een Surface Pro met m3 en i5. Die worden ook nog eens passief gekoeld. Ik hoop dat de i5/LTE variant van de Surface Pro ook passief gekoeld wordt.
Desktop vervanger doormiddel van een dock maar toch altijd alles bij je hebben. Tevens zijn er ook varianten met een i5 en m3.
polthemol Moderator General Chat @assk13 juli 2017 09:39
dit is een mobiele werkplek tot en met :) Op kantoor of thuis sluit je hem aan op de surface dock waar je wat schermen aan hebt hangen en je hebt een stevige werkplek om los op te gaan. Moet je weg, trek je de ene kabel van de surface dock los en hoppa, het is een laptop geworden. Sta je nog even op het station te wachten op iets, kun je het keyboard er ook af halen en in je tas laten en tada, het is een tablet :)

Dit is gewoon een prachtig all-in-one concept waarbij je heel veel verschillende apparaten kunt vervangen voor 1 ding.

Er zijn voor de rest genoeg mensen die deze specs ook gebruiken, denk even aan bv. grafisch werk :)
En wederom geen LTE optie, ik snap dat echt niet. Is toch echt wel een gemis voor mensen die veel onderweg zijn.
LTE is wel degelijk een optie. Alleen de Surface Pro LTE komt enkele maanden later uit. Ik denk dat je niet de enige bent die LTE wilt. WiFi is verleden tijd, LTE is sneller en past gewoon beter bij zo'n apparaat.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 22 juli 2024 15:14]

Kijk dat is weer goed nieuws. De 4 had namelijk geen versie met LTE en onze monteurs hebben toch echt LTE nodig.
Niet alleen de upgrades zijn duur, maar ook het instapmodel is fors aan de prijs.
Ik vind het een heel tof concept, heb er zeker ook interesse in. Maar idd, het instapmodel zou (zonder toetsenbordcover) toch max zo'n 600 euro moeten kosten om te concurreren met de iPad. Dan had ik iig overwogen om de iPad te vervangen door een Microsoft product.
Het is ook geen tablet, maar een volwaardige laptop met tabletfunctie. Dan nog ben ik het met je eens dat het vreselijk duur is. Het oudere type is er voor 829, dat vind ik enigszins in de buurt komen, maar zelfs dan nog duur voor thuisgebruik. Ik denk dat microsoft met deze en de surface book met name de concurrentie met macbooks aan wil gaan, evenals een voorbeeldfunctie voor andere hardware leveranciers.

Maarja, wat is dat precies de doelgroep? Studenten? Bedrijven?
Volwaardige laptop ? Zet hem eens op je schoot in de trein ? Je komt er ultrasnel achter dat het geen laptop is.
Heb je het weleens geprobeerd met een recente Surface Pro? Dat gaat naar mijn mening prima met de kickstand. Door de ruimte die je in de trein hebt is het makkelijker met een Surface dan met een 15"-17" laptop die je waarschijnlijk wel volwaardig zou noemen. Voor de OV reiziger is de Surface juist handig omdat hij zo licht is. Als je hem zonder typecover meeneemt (bijv. als je op je werk een toetsenbord en beeldscherm hebt) is hij met 786 gram lichter dan een 12" macbook van 920 gram, en presteert hij een stuk sneller. Als je inderdaad de hele dag een laptop op je schoot hebt zijn er een hoop laptops ongeschikt, en zou ik ook niet voor een Surface Pro kiezen.

Met dingen als prijs, game-prestaties en upgradebaarheid zie ik meer issues met de Surface, maar het op je schoot gebruiken is best te doen.
Ik heb de Surface pro 1,2 en 3 gehad. De 3 begin van het jaar verkocht en gaat binnenkort een surface book voor in de plaats. Ik vind het totaal geen lekker ding om op de schoot te werken en hevig met tekst bezig te zijn. Daar heb je toch echt een rigide behuizing voor nodig.

Vooral als je veel in het vliegtuig zit (2x per maand voor mij) en je die hele dunne strips van een tray hebt voor je .. die kickstand kost ook allemaal oppervlakte die je dan gewoon niet hebt.
Resultaat: Kickstand zeer minimaal op een scherpe hoek uitklappen, waarbij het niet "locked" is
2x laten vallen inmiddels vanwege een beetje turbulentie en je hebt je handen er niet op.

Daar heb je dan met een solide laptop geen last van. Dat was ook echt de reden dat ik hem verkocht.
Voor de rest super compact, licht en fijne machine, maar doe mij maar die surface book.
Grappig, ik vlieg 2x per week, en mijn Surface 4Pro is het enige device dat ik gebruik in het vliegtuig. Foon, laptop etc blijven in de tas, want de surface pro is zo lekker ondiep en het toetsenbord klap ik naar achteren als steun voor de kickstand, of helemaal plat als tick niet veel hoef te typen (lezen, corrigeren, notities maken)
Wat een quatsch. Kftnl zegt noch insinueert dat laptops geen bestaansrecht meer hebben. Hij zegt zelfs:
Als je inderdaad de hele dag een laptop op je schoot hebt zijn er een hoop laptops ongeschikt, en zou ik ook niet voor een Surface Pro kiezen.
Hij geeft gewoon aan dat de SP in zijn ogen geschikter is voor in het OV en dat ben ik absoluut met hem eens. De rest vul jij voor hem in.
Als je hem zonder typecover meeneemt is het een middelmatige tablet voor een bizarre prijs.
Je moet hem ook niet als tablet zien, wanneer gaan mensen dat nou eens begrijpen. Het is gewoon een hybride, niet meer en niet minder. Wil je een tablet? Dan koop je een tablet. Wil je een laptop? Dan koop je een laptop. Wil je allebei? Dan is de SP één van de apparaten die het minste concessies hoeft te doen op beide vlakken.

Ik begrijp niet waarom je zo kittig reageert.
Je moet hem ook niet als tablet zien, wanneer gaan mensen dat nou eens begrijpen.
Microsoft verkoopt het apparaat zonder typecover, schijnbaar zien zij het wel als tablet ?
Hij wordt zonder type cover verkocht zodat je er zelf eentje kan kiezen (kleur, wel/geen fingerprintreader).
Wow, koppig.

Van de Microsoft website:
[de] Surface Pro 4 is zeer nauwgezet vervaardigd en is een krachtige, ultradunne laptop, of een prachtige tablet die zijn mannetje staat.
[...]
[of] een desktop wanneer je dat wilt.
Microsoft verkoopt het als 2-in-1 of zelfs als 3-in-1. Waar jij als consument de nadruk op wil leggen moet je zelf weten. En ja, het hele apparaat zit in een tablet formfactor. Dat neemt allemaal niet weg dat het apparaat 100% is ontworpen als een hybride tussen een tablet en een laptop.
een middelmatige.
Waarom je dat vindt is me al een raadsel, al ben je überhaupt één van de weinigen die dat vindt.

Als je de SP4 een 'middelmatige tablet' vindt, ben ik toch benieuwd wat je een 'high-end' tablet vindt en waarom die dan zo veel beter is.
Hij heeft duidelijk nog nooit zo een ding gezien of aangeraakt in het echt.

Als je het als tablet gebruikt is het juist een super apparaat wat alle functies van een volwaardige laptop heeft, en als je het als laptop gebruikt met type cover, is het een super dikke laptop.

Heb zelf de SP3 en ben er nog steeds enorm blij mee, gebruik het dagelijks op kantoor, en zou niet meer anders willen. Zo licht en compact en dan toch zo een klein beest van binnen.
Anoniem: 181786 @iketot13 juli 2017 16:46
Ik heb er dus wel even mee kunnen spelen op de zaak en ik vind het concept, maar ook de uitwerking, werkelijk subliem. Misschien komt er eens een uitlopend model beschikbaar voor een zacht prijsje.
Had het ook niet over jou maar over z1rconium.
Die kraakt het apparaat af en vergelijkt het met een iPad terwijl die absoluut niet te vergelijken zijn..

Dus vandaar mijn vermoedden dat hij er waarschijnlijk nog nooit 1 heeft gezien of aangeraakt.
En wat als ik mijn oude Type Cover wil gebruiken? Dan moeten ze van alle varianten dus met iedere kleur mét en zonder Type Cover als SKU's gaan aanbieden. Dus in plaats van de 5 SKU's die er nu zijn, zijn dat er 5x5+5=30 en allemaal met/zonder pen = 60 verschillende SKU's. met grote kans dat mensen bepaalde variaties/configuraties niet willen die dan blijven liggen. Nee dat is echt slecht voor iedereen.
Dat doet apple dus niet.
In de trein is tabletmode dan ook handiger dan een laptop. Als je veel tekst te verwerken hebt in de trein werkt de pen perfect (die zet je hand geschreven tekst meteen om in getypte tekst)
Makes no sense. Als ze het instapmodel 600 euro zou maken zou het 250 euro goedkoper zijn dan een vergelijkbare iPad Pro (128GB). Nu is het instapmodel slechts 40 euro duurder dan een vergelijkbare iPad Pro, vind ik niet meer dan redelijk.
Dit is een compleet ander product dan de iPad. Als je daarmee vergelijkt dan is de Surface serie niet wat voor jou.

Qua mogelijkheden en productiviteit rent deze Surface rondjes om de iPad :).

Zoals altijd is dit wel zon beetje de ultieme tablet/laptop vervanger...als hij niet zo stevig aan de prijs zou zijn. Is zn geld uiteindelijk wel waard, de SP4 zeker, en zal nog wel wat in prijs zakken de komende tijd.
Ik vind het een heel tof concept, heb er zeker ook interesse in. Maar idd, het instapmodel zou (zonder toetsenbordcover) toch max zo'n 600 euro moeten kosten om te concurreren met de iPad. Dan had ik iig overwogen om de iPad te vervangen door een Microsoft product.
Ik heb nu exact 1 week de i5 uitvoering met pen en type cover. Maar een vervanging van een Tablet zou ik het niet noemen. Kan het te veel voor, het scherm is echter wel heerlijk zeg en van een Asus af komend en verschillende tablets gehad te hebben merk ik wel dat de surface een stuk fijner is als je wat meer doet dan alleen een angry bird en wat lezen.

En die Pen er bij en Windows Hello, wat is dat fijn zeg.
Het blijft een zeer mooi en handig apparaat. Klein en dus makkelijk mee te nemen, toch, in optie zeer krachtig.
Ik heb dit ook al in verschillende sectoren in gebruik gezien. Van kantoor mensen tot consultants tot artsen en huisartsen. Maar ook IT'ers die dit nemen in plaats van een laptop. EN natuurlijk ook de tekenaar die hier makkelijk content mee maakt.

Ja, het is aan de prijs maar wel een heel goed product en het daarmee toch waard in mijn optiek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.