×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft krijgt patent op Surface-connector met usb-c

Door , 64 reacties

Microsoft heeft een patent gekregen op een Surface-connector met usb-c-aansluiting. Het patent wijst erop dat Microsoft werkt aan een manier om de huidige propriëtaire connector te vervangen door een exemplaar dat compatibel is met de veelgebruikte usb-poort.

De connector in het patent dat MSPoweruser vond, is net als de huidige Surface Connector magnetisch en zou er dus uitvallen als er kracht wordt uitgeoefend op het snoer. Dat voorkomt dat apparaten vallen als iemand per ongeluk blijven haken achter het laadsnoer. De huidige Surface-connector heeft dat ook, net als de MagSafe-aansluiting die Apple tot enige tijd geleden op laptops gebruikte.

De usb-c-connector is vooral bedoeld om te laden, al zou de aansluiting op het apparaat ook in staat zijn tot overdracht van data. Microsoft sprak zich uit tegen usb-c, omdat gebruikers aan de buitenkant niet kunnen zien welke functies de poort allemaal ondersteunt. Usb-c kan onder meer laden, data overdragen en video en audio overbrengen.

Microsoft heeft het patent anderhalf jaar geleden aangevraagd en het is deze week toegewezen. Het is nog onbekend of en wanneer het bedrijf de connector met usb-c in apparaten zal gaan zetten. De nieuwste generatie Surface-apparaten, zoals de Surface Pro 2017 en Surface Laptop, hebben geen usb-c aan boord.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-07-2017 • 14:55

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Dit verbaast mij helemaal niets - Microsoft heeft eerder al aangekondigd dat er dit jaar nog een nieuwe USB-C adapter komt voor de Surface Pro (2017). Dit zou de oplossing kunnen zijn. En JA hij zal wel data overdracht krijgen.

Bronnen:
Hier: https://www.theverge.com/...soft-surface-usb-c-dongle
Hier: https://arstechnica.co.uk...surface-pro-usb-c-dongle/
en
Hier: http://www.trustedreviews...b-c-problem-with-a-dongle
Of ik lees erover maar buiten het feit dat er data overdracht is wordt er niet gesproken over de snelheid ervan.
USB C kan mij eigenlijk geen barst schelen (om exact de redenen die ze aangeven bij microsoft).
Het is de thunderbolt 3 poort die interessant is.
Dit dankzij de grote hoeveelheid data dat het kan verzetten.

Externe 4K (en hoger) schermen
Externe GPU
...
Microsoft sprak zich uit tegen usb-c, omdat gebruikers aan de buitenkant niet kunnen zien welke functies de poort allemaal ondersteunt. Usb-c kan onder meer laden, data overdragen en video en audio overbrengen.

Ehm?

Dus omdat het eigenlijk alles kan, wil Microsoft dit niet ondersteunen?
Nee, juist omdat het SOMS alles kan, maar SOMS ook niet. En dat geld aan beide devices. Kan je laptop nou wél of niet video uitvoeren? Is die lader nou wél of niet fast-charging? Heb nu al een paar macbooks hier gezien waar iemand een telefoonlader aan had gehangen. Ook natuurlijk de grap: welk device laad welk device op? (zelfde mac met m'n Lumia 950 via USB-C naar USB-C: de telefoon ging de mac opladen...). Nog erger: goedkope chinese meuklader bedoeld voor een mac (maar niet elke laad-actie/vorm ondersteund) die zonder sensing of wat dan ook 20V/5A gaat lopen spuwen in je "verwacht alleen 5V" telefoontje...

USB C is in theorie erg leuk, en de connector is ook erg fijn, maar ik kan me wel wat voorstellen in de kritiek van Microsoft... ik zie, als het wat meer actief wordt, nu al de exploderende china-laders weer langs komen, en de vragen van m'n pa die niet snapt waarom een bepaald soort device niet op een ander device werkt (bijv. door de afwezigheid van DP/Thunderbolt in een USB-C poort die alléén USB3.1 of zelfs: USB2 doet, want connector =/= protocol).
Oplossing: gewoon een lijstje maken met verschillende combi's en dan daar getallen of iconen aan hangen en die op het platte stukje metaal van de connector graveren, kan je gelijk zien wat je hebt.
hmmmm, een beetje zoals kleurcodering op weerstandjes...ik weet niet of dat gaat helpen.
Heb jij ooit een elektro man een verkeerde weerstand zien plaatsen? Werkt prima namelijk. Of er gebeurt niks en hij is te zwaar of hij werkt als een zekering.

But then again het is vrij makkelijk te doen met die weerstandjes en die hebben vele malen lastigere codes.
Dat is net mijn punt....een elektro man heeft er verstand van.
Maar iedereen drukt te pas en te onpas iets in een usb poort. Dus dit moet gewoon makkelijk en te begrijpen blijven anders is het dadelijk niet meer bruikbaar en is het wachten op weer een nieuwe standaard.
Maar we hoeven dan toch ook maar drie verschillende kleuren te gebruiken? USB heeft tot dusver ook altijd Blauw, zwart en rood gekent. Dat ging ook prima.

Zwart voor traag 5V spul, blauw voor high speed met PD profiles en rood voor thunderbolt.
Ik zal morgen eens aan een groepje PhD'ers vragen waarom sommige USB poorten blauw zijn. Ik kan je verzekeren dat je niet het gewenste antwoord krijgt.

Die mensen waren al verbaast dat hoewel hun PC vervangen werd, ze nog steeds kondig inloggen met hun eigen profiel en dan bij hun eigen data konden...

Als je denkt dat je het probleem kunt oplossen met kleurcodering/cijfers overschat je het grote deel van de mensheid. "Normale" mensen snappen het niet en willen het ook niet weten. Ik snap MS' kritiek op USB C wel.
Kleuren is niet echt ideaal, daar hebben mensen vaak allerlei associaties mee en werken niet voor kleurenblinden (en die zijn er toch best nog veel). Nummers om een klasse aan te duiden werkt denk ik beter, hoe hoger het nummer hoe meer functies.
Dat met die Mac en Lumia moet ik zeker eens proberen.

En je hebt gelijk, doordat men alles op 1 connector probeerd te duwen (het noemt natuurlijk universeel voor iets) wordt het enorm verwarrend voor de consument. Straks sluit iemand een scherm aan met USB-C kabel op een laptop maar blijkt er op die poort geen video signaal aanwezig te zijn. Ik zie de calls naar de helpdesk al.
Het gaat wel steeds meer die kant op. Bluetooth heeft ook allerlei optionele profiles. Er is ook power over internet, je kunt data over je 220 V lijnen moduleren. De drager van de functionaliteit kan allerlei vormen aannemen zodat je met minder kabels zit. Op zich niks met toevoegen van optionele functies, als de gebruiker maar heldere meldingen krijgt wanneer een functie ontbreekt, en inderdaad dat je apparaat niet doorbrandt vanwege slechte kwaliteit implementatie.
Het punt is, in theorie kan USB-C heel veel, maar in de praktijk wordt lang niet iedere fucntionaliteit op iedere poort ondersteund.

Als je een VGA poort ziet, dan weet je dat daar een VGA-signaal in of uit gaat, door naar de poort te kijken. Op het moment dat je een USB-C poort ziet, weet je feitelijk nog niets: er is niet aan de buitenkant aan af te zien wat de poort wel en niet ondersteunt.
Dat wordt natuurlijk direct een non-argument als je als fabrikant met de juiste chip te voorzien ALLE functionaliteit van USB-C beschikbaar kunt maken. Microsoft had met andere woorden wel degelijk de verwarring van USB-C kunnen vermijden door het in te bouwen in de Surface Pro met de Intel Thunderbolt 3-chip, aangezien dat tot nu toe de enige is die alle functies van USB-C ondersteunt. Maar dat zou dan wellicht weer te duur geworden zijn (hoewel die Surface Pro nu al aan de prijs is), of te veel winstmarge wegnemen.
Feit blijft dat compatibility een issue is. Als je nou een 3rd party USB-C hub aansluit, kun je daar dan weer je thunderbolt-apperatuur aan hangen?

Het is gewoon meer een puntje van USB-C in het algemeen: fijn dat het zoveel kan, maar het is wel lastig dat niet iedere poort alles kan. Ik snap het wel, je gaat immers geen thunderbolt-compatible poort op een smartphone zetten om hem op te laden en wat data over te zetten, maar het punt blijft wel: aan de connector is niet meer af te leiden wat een apparaat wel en niet kan.
De uitspraak van MS tegen USB-C had niets te maken met de Surface, maar tegen USB-C in het algemeen. Elke fabrikant (ook mobiel) heeft z'n eigen idee wat er nu wel/niet als functies op hun USB-C gaat komen, dát is het punt wat MS aangaf, niet specifiek naar de Surface (die al sinds versie 1 met eigen aansluiting werkt).
Correctie: die ondersteund alle huidige functionaliteit die je op een USB-C poort kunt vinden, maar men blijft maar nieuwe functies toevoegen zodat je op een gegeven moment toch weer met hetzelfde probleem komt te zitten.
Daarmee is dan wel alles aan de kant van de computer in orde, maar dan weet je nog niet of de andere kant het ook ondersteunt. Als je een gsm insteekt om op te laden, kan het blijkbaar even goed andersom gebeuren volgens een andere reactie hier.
Aanvullend daarop kunnen mensen bijvoorbeeld de tablet/laptop opladen met een USB-C lader dat bedoelt is voor een mobiel. Daar komt lang niet genoeg voeding uit.
En dat is misschien al wel een reden waarom Microsoft zegt dat deze poort nog niet geschikt is. Simpel voorbeeld uit de praktijk laat zien dat mensen het nog niet begrijpen. Ik doe zelf een HBO opleiding ICT. Ik loop rond met een externe SSD op basis van USB 3. Hiermee kan ik snel grote bestanden distribueren aan mijn klasgenoten / docenten. Hoe vaak ik het meemaak dat een docent/student de schijf zonder na te denken in een (grijze) usb2 poort doet terwijl er een (blauwe) usb3 poort naast zit verbaasd mij nog steeds. Zo zal het met USB-C ook zijn. Zodra de aansluiting past moet het protocol ook werken.
De simpele computergebruiker beseft niet dat er verschil zit tussen een poort en het gebruikte protocol. Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij de aansluitingen gelijk zijn maar het protocol is anders. (displayport <-> thunderbold, M.2 <-> NVMe etc etc...)
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij met de ontwikkelingen op gebied van USB-C, sterker nog, ik ben er groot voorstander van. Het moet alleen vereist zijn dat als er een USB-C poort op een device zit het ook alle protocollen aankan die bij de standaard horen.
Doordat het allemaal zo simpel lijkt wordt het uiteindelijk alleen maar ingewikkelder.
Het probleem met dat laatst stukje, "Het moet alleen vereist zijn dat als er een USB-C poort op een device zit het ook alle protocollen aankan die bij de standaard horen." is dat er dan geen USB-C device meer uit gaat komen. Een multi-poort lader met USB-C kan dan niet meer, want ja, die gaat geen video en Ethernet aanbieden of accepteren. Op een telefoon dan? Nee, want de telefoon kan geen andere device met USB-C PD tot aan de 100W opladen. Etc. Zo'n eis betekent gewoon dat er op een telefoon veel meer connectors moeten; 1 voor het laden, 1 voor data-overdracht, 1 voor video, 1 voor audio, ...net wat we dus niet willen.

Wat er volgens mij eerder nodig is, is universele kleurcodering op / rond een USB-C poort zodat duidelijk wordt wat die kan.
Op die manier had ik er niet over nagedacht. Je hebt volkomen gelijk. Hier moet inderdaad een oplossing voor komen door middel van kleurcodering of icoontjes. Echter kom je dan weer terug op het probleem wat ik hierboven omschreef. Mensen zijn niet zo snugger dat ze de blauwe poort pakken als de grijze ook past en (gedeeltelijk / langzamer) werkt.
Dat is zeker waar en inderdaad, met kleurcodering wordt het ook niet helemaal opgelost. Wat daarin niet helpt is dat er op vele vlakken geen universele codering bestaat en als die er al is, dat iedereen 'em volgt. Laatst nog met m'n 5.1 surround sound headet...m'n vrouw leende 'em om op d'r werk een conference call te doen. Hoe sluit je 'em aan? Nou gewoon, gekleurde stekkertjes in gelijk gekleurde audio-ingangen op de PC. Niet dus. De PC had 3 ingangen, allemaal kleurtjes die niet overeenkwamen.

Over USB-C Power Delivery kan ik ook nog wel een betoog houden (heb ik al vaker gedaan hier)...hopelijk wordt het met v3.0 wel werkbaar maar voorlopig heb ik een tablet die volgens de specsheet met USB-C geladen kan worden....op 12V bij 2.25A. Aantal multi-poort laders die dat aanbieden? Geen enkele. De 12V zit niet meer in de PD 2.0 en dat is wat de laders bieden. Yay standaarden.
Hoe vaak ik het meemaak dat een docent/student de schijf zonder na te denken in een (grijze) usb2 poort doet terwijl er een (blauwe) usb3 poort naast zit verbaasd mij nog steeds. Zo zal het met USB-C ook zijn. Zodra de aansluiting past moet het protocol ook werken.
In jouw voorbeeld werkt het protocol toch? Dat het niet snel gaat is wat anders, maar met een constante 30 MB/sec (met een goede schijf/SSD) kom je een heel eind.
Het moet alleen vereist zijn dat als er een USB-C poort op een device zit het ook alle protocollen aankan die bij de standaard horen.
Want het heeft zoveel nut om bijvoorbeeld een mobiele harde schijf op een monitor aan te sluiten. ;)

Dit probleem is breder. Er zijn ook printers met een USB type A aansluiting waar je gerust een muis of toetsenbord op kan aansluiten. Er zijn auto's met een USB type A aansluiting. Steek daar je USB racestuur in... werkt niet. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 juli 2017 15:48]

Ik las de andere comments en dacht inderdaad: Is iedereen nou van een mug een olifant aan het maken?

Het gebeurt namelijk met praktisch elke gedeeltelijk universele poort.
maar met de huidige usb poort kun je er wel van uit gaan dat een muis of toetsenbord bij een pc werkt. als een laptop straks usb c poorten heeft zonder video output, maar wel een hdmi aansluiting bijvoorbeeld, en je sluit toch een beeldscherm aan op een usb c poort dan werkt het niet.
Je ziet aan een telefoon anders nu ook niet of de poort stroom, data, veel stroom, MHL, HDMI of bijv. shutter key via pin 5 doet. En er zijn een stuk meer mensen met dagelijks een telefoon in hun handen dan met een computer in hun handen.
Mijn instinct riep in de eerste instantie "wat een onzin" maar er zit eigenlijk best wat in die redenering.
Ik zie wel eens reviews van chinese tablets langskomen (of telefoons) waar USB-C op zit. Maar een externe hdd aansturen? Ho maar. Of op USB2 snelheid ofzo. Of dat het idd niet laadt.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 13 juli 2017 16:35]

Gaat dit dan ook niet op voor de al reeds bestaande USB aansluitingen? Dar zie je toch ook niet aan of de poort alleen voor opladen of data gebruikt wordt? Enkel de connector, en thats it. Terwijl er genoeg apparaten zijn die het puur als een oplaad ding gebruiken.

Dus niet zozeer een opmerking over USB-C, maar over universele aansluitingen in het algemeen dan?
Het punt is wat een poort kan. Bij
reeds bestaande USB aansluitingen
waarmee je waarschijnlijk USB-A 2 & 3 en Micro-USB B bedoelt ligt het niet aan de poort wat je ermee kan.

Laten we zeggen je hebt een monitor met USB-C aansluiting. Deze sluit je aan op een USB-C poort, maar het werkt niet. Je veranderd van aansluiting en het werkt ineens wel.
Mensen gaan er vanuit dat als een kabel past het ook werkt.
En toch ligt het aan het apparaat wat je er mee kan, niet de connector zelf. Ik heb zelf zo'n JBL geluidsboxje, zit een micro usb aansluiting op om hem op te laden. Dat terwijl je wellicht zou verwachten dat je er misschien muziek naar kan streamen of wat dan ook via de aansluiting. Nee, is puur alleen voor het opladen.

En zo wordt usb dus wel vaker gebruikt voor maar een selectie van wat het kan, dat is niks nieuws.

Wel kan ik begrijpen als er meerdere aansluitingen op een apparaat zitten die er het zelfde uit zien maar verschillende functies hebben, dat dit duidelijker mag. Maar dat is sowieso debiel, als je meerdere usb poorten op een apparaat hebt zouden die gewoon allemaal hetzelfde moeten functioneren. Dat is anders gewoon raar.

Mensen gaan er vanuit dat als een kabel past het ook werkt, helemaal waar. Daar moet je dan ook aan werken, zorgen dat die aansluitingen dan hetzelfde functioneren zoals thunderbolt gewoon een all-purpose poort is die alles doet. Dat is toch de bedoeling achter de letter U in USB.
Omdat het niet duidelijk is wat een specefieke poort kan. In sommige apparaten werkt opladen er mee wel, en op anderen niet bijvoorbeeld. Dit zou verwarrend kunnen zijn, aldus microsoft.
Omdat niet elke usb-c poort alles kan, en je aan de connector dus niet kan afleiden of je bvb thunderbold ondersteuning hebt of niet. (Niet dat ik het er mee eens ben, maar ik begrijp het punt)
Het is niet dat het alles kan, maar dat het alles kan zijn. Als er een USB-c poort op een apparaat zit kan je aan de buitenkant niet zien of het een video/audio poort is, of alleen een oplaadpoort, of een data-poort, of een combinatie van die drie.

Edit: spuit 11...

[Reactie gewijzigd door Pi0tr op 13 juli 2017 15:09]

Het probleem is dat dit in potentie allemaal mogelijk is met usb-c, maar dat niet alle usb-c poorten het daadwerkelijk ondersteunen. Zo kan het zijn dat de ene poort bijvoorbeeld wel Thunderbolt ondersteunt en de andere niet, terwijl het kabeltje wel gewoon past. Wat dat betreft snap ik de verwarring wel.

Wat ik wel lelijk vindt aan de connector in de patent dat je dus altijd zo'n oplaadkabel aan je Surface hebt hangen als je usb-c wilt gebruiken. Klinkt wat mij betreft niet zo praktisch.

Edit: ik zie dat ik niet de enige ben die heeft gereageerd. :+

[Reactie gewijzigd door AntBond op 13 juli 2017 15:09]

Eerder om de reden dat als een "niet techneut" bij de Mediamarkt vraagt: "Heeft deze 'die laatste nieuwe usb' waarmee ik kan opladen?", waarop de verkoper antwoordt: "Ja deze heeft usb c, kijk maar" en toch met een usb3.0 poort naar huis gaat, zonder laadmogelijkheid, want dat is helemaal niet verplicht bij een usb-c poort.

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 13 juli 2017 15:09]

Als dit betekent dat Apple dus geen magnetische aansluiting kan maken met een usb-c connectie.
Is het wel harde slap in hun face.
Ik denk dat Apple creatief genoeg is om dat toch op soortgelijke manier te patenteren, maar dan nét anders.
Daarnaast is dit USB-C in combinatie met de surface-connector. Apple heeft geen surface-connectors, dus dat zal wel goed komen.
Net anders is niet voldoende. Het moet echt anders zijn.
Net anders is dat alles hetzelfde is behalve 1 klein ding.

Dus 99 % inbreuk maken is net zoveel als 100%
Microsoft heeft het patent gekregen op:
een Surface-connector met usb-c-aansluiting
Dat aan de kant van de surface een magnetische connector zit, is hierin niet gepatenteerd.
Dus als Apple met een patent komt om de USB-c charger magnetisch te koppelen, is er niets aan de hand.
De huidige macbooks worden trouwens al opgeladen via een USB-c charger, alleen zonder MagSafe-aansluiting.
Net anders is niet voldoende. Het moet echt anders zijn.
En heb je dit plaatje al vergeleken met de oorspronkelijke magsafe connector, versie 1?
Deze van Microsoft is 'net anders', dus het is in patentenland blijkbaar wel voldoende.
;)
Het lijkt me dat je niet een patent kan krijgen op "een magnetische interface" voor een specifieke aansluiting. Sowieso vraag ik me af of Apple nog wel wat met magnetische aansluitingen gaat doen, hun nieuwe Macbook's en Macbook Pro's met magnetische aansluiting missen ze allemaal.

Hadden ze dat wel gewild, dan zaten deze er vast wel op.
Dat snapte ik al niet. Ik ben echt zoooo blij met met mijn macbooks die dit wel hebben. Die magneten hebben me echt tig keer gered.

Heeft me ook een paar ruzies gescheeld met me klungelige vriendin haha
Je hebt verloopstukjes die je kan kopen waarmee je het "effect" weer terug hebt met USB C. Maar je hebt dan altijd een klein adaptertje uit je laptop steken. Als deze.
Nou ja, ms ook niet.
Tenminste: het is een patent. Ik heb nog geen echt product gezien.
Ik heb altijd geleerd dat een patent innovatief moet zijn (niet 'obvious'), dit lijkt echter op een combinatie van twee dingen die al lang bestaan. magnetische connectors en een usb-c connector. Snapt iemand hoe MS hier toch een patent voor heeft gekregen?
Volgens mij heeft Apple al patent op dit. Of is de vorm van Microsoft zodanig anders dat jet het opnieuw kan patenteren.

[Reactie gewijzigd door tweakmiv op 14 juli 2017 07:51]

Microsoft komt binnenkort met een verloopkabeltje om van je Surface connector een USB-C aansluiting te maken. Hierdoor creëren ze een extra aansluiting op de surface en eentje die dus meerdere protocollen kan ondersteunen mede om mensen tegemoet te komen die USB-C missen bij deze apparaten.
Hoe zit het met onderstaande kabels?

https://www.indiegogo.com...b-c-super-charger-phone#/

Deze zijn er al langer en doen praktisch hetzelfde (correct me if i'm wrong)
Hebben de makers hiervan nooit een patent aangevragen en is het daarom voor Microsoft nog mogelijk om dit te doen? Zoja, wat gebeurt er dan met de fabrikanten die het al hadden?
verplicht xkcd bij deze berichten:
https://xkcd.com/927/

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 13 juli 2017 14:57]

Helaas gaan alle bedrijven niet bij elkaar even zitten en vertellen ze allemaal wat ze willen en maken ze samen een poort dat gratis door al die bedrijven gebruikt mag worden.
Eigenlijk is dit iets wat best vaak gebeurt. Usb, pci, atx, 80 plus, allemaal open standaarden waar bedrijven invloed op kunnen uitoefenen zonder dat het ze iets hoeft te kosten. Uiteindelijk is het namelijk ook in het belang van die concernums dat bedrijven hun volgende standaard ook overnemen anders verliezen ze investeerders. Dat concernum verdient vervolgens geld met het goedkeuren en testen van producten. Natuurlijk zullen sommige bedrijven meer invloed hebben omdat ze meer financiele steun geven maar in princiepe kan iedereen meedenken.
Juist niet, want ze werken nu aan (met) een standaard die al veel gebruikt wordt en niet aan een nieuwe waarvan ze hopen dat iedereen die gaat gebruiken..
Wellicht is dit weer een patent die niet gebruikt gaat worden maar ervoor zorgt dat de concurrentie ermee vandoor gaat.

Edit: er niet mee vandoor gaat

[Reactie gewijzigd door ChristianBurger op 13 juli 2017 16:54]

Waarom zou de concurrentie een Surface Connector maken met USB-C die alleen maar zou werken op een Surface met USB-C, wat niet bestaat?
Wellicht weet jij al of er een usb c type bestaat die werkt als de "oude" magsafe?

Het gaat denk ik niet zo zeer om de surface, tuurlijk, dat staat in het patent, maar het commentaar dat ook ik heb bij de nieuwe macbook is het wegdoen van de zeer fijne magsafe. Heb met mijn huidige macbook 2016 vaak dat de magsafe zijn werk heel goed doet...gelukkig.

[Reactie gewijzigd door ChristianBurger op 13 juli 2017 16:56]

Het idee is nu net een USB-C connector die magnetisch vast zit ipv enkel erin gestoken. Bij aan de draad trekken (bijvoorbeeld bij vallen) valt de connector eruit ipv grote krachten op de kwetsbare interne USB-C female connector uit te oefenen.

Microsoft heeft dat al reeds met hun huidige Surface lijn, maar gebruikt daar een eigen laadsysteem. Nu is het idee dat men een standard USB-C stekker te doen, en de magnetische beveiliging eromheen te verwerken. Het patent zit om dit eromheen verwerken van de magnetische beveiliging/connector rondom de standaard USB-C stekker.

Je zou dan de Surface in principe ook kunnen opladen met een standaard USB-C lader, alleen mis je dan dus deze extra eigenschap.
1 keer de kabel heen en weer trekken en dan valt de kabel er niet uit maar dan kan je usb c poort nog steeds kapot getrokken worden denk ik?
... maar ervoor zorgt dat de concurrentie ermee vandoor gaat.
... maar er voor zorgt dat de concurrentie er NIET mee vandoor gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*