Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft patenteert 3,5mm-jack die smaller is dan 3,5mm

Microsoft heeft een patent verkregen om een 3,5mm-jack in een apparaat te zetten die smaller is dan 3,5mm. Alleen als gebruikers de aansluiting gebruiken, zet de aansluiting uit om een headset te laten passen. De uitvinding is bedoeld voor dunne behuizingen.

De patentaanvraag, die in 2016 is ingediend, maar pas onlangs online kwam, toont drie methodes, zegt WMPoweruser. Een daarvan is een 3,5mm-aansluiting van een flexibel materiaal aan de boven- en onderzijde. Als gebruikers er een headset proberen in te steken, zet het materiaal uit om de headset precies te laten passen. Als dat niet zo is, is de aansluiting smaller dan 3,5mm.

Microsoft zegt de vinding te hebben gedaan, omdat het bij sommige apparaten door de dunne behuizing lastig is de aansluiting te integreren in het ontwerp. Een flexibele, dunne 3,5mm-aansluiting moet de ruimte beperken die nodig is voor die aansluiting. Vergelijkbare toepassingen bestaan onder meer al voor uitklapbare ethernetaansluitingen voor laptops en netbooks.

De ruimte die de analoge audioaansluiting inneemt, is vooral in de smartphonemarkt een veelbesproken onderwerp. Apple liet de aansluiting weg vanaf de iPhone 7 en daarna deden onder meer HTC, Lenovo en Google hetzelfde. Veel smartphonemakers integreren de aansluiting voor headsets wel, bleek eerder dit jaar.

Door

Redacteur mobile

312 Linkedin Google+

Reacties (312)

Wijzig sortering
Maaruuhh, ff tussendoor.. Apple wordt dus gewoon out-inovated door Microsoft. Waar apple het probleem oplost door het gewoon weg te laten, komt MIcrosoft daadwerkelijk met een methode om het toch toe te voegen, zonder dat het zoveel ruimte kost.
Maar zoals eigenlijk wel redelijk bewezen, er was geen ruimte gebrek in de iPhone.

Zie dit filmpje namelijk: https://www.youtube.com/watch?v=utfbE3_uAMA

Dit is nog een stuk minder professioneel gedaan dan Apple het zelf zou kunnen doen. In mijn ogen dus echt een slecht excuus. Er zal zeker een reden achter hebben gezeten (geld waarschijnlijk, zo werkt ieder bedrijf nu eenmaal) maar ruimte lijkt me echt niet de reden.

Of het nu goed is laat ik even buiten de discussie hier, dat is ook helemaal niet het punt van mijn post.

[Reactie gewijzigd door Res1ght op 30 oktober 2017 15:57]

Is het waterdicht maken van de iPhone 7 niet de oorzaak van het weglaten van de 3,5 mm aansluiting geweest?
S8 is ook waterdicht en heeft toch 3,5 mm aansluiting dus ook dat gaat niet op.
Niet enkel samsung met de s8. De s7 serie en note 7 / 8, alswel de nieuwste A serie. En LG met de v30 en g6, sony al jaren met vrijwel alle toptoestellen. En alle telefoons die ik nu genoemd heb zijn IP68 water en stofdicht. Dit in tegenstelling tot apple, google pixel 2, huawei met de nieuwe mate pro, die zijn IP67 ZONDER jack. Het is luiheid van de designers en dient niet beloond te worden.
Het is luiheid van de designers
Als de straat niet geasfalteerd wordt is dat luiheid van de wegwerkers, als de bus te laat is dan is dat luiheid van de buschauffeur, als je kinderen slechte cijfers scoren is dat luiheid van de leraar, als een film slecht is is dat luiheid van de regisseur en als je huis afbrand is dat luiheid van de brandweer. Wat kan het leven simpel zijn.
In werkelijkheid zijn ontwerpers een resource. Ze krijgen een opdracht, en hebben wellicht invloed op die opdracht, maar uiteindelijk kost het gewoon geld om ze meer te laten doen. Als er bezuinigd wordt op ontwerpers dan zouden er best features kunnen sneuvelen, maar ik zou eerder minder wijzigingen t.o.v. het vorige ontwerp verwachten dan meer. Ofwel, een iPhone 7 die nog meer op een 6s lijkt.
Nee ze willen gewoon hun apple earpods en die stomme dongle verkopen
En apple stekkers, waarvan je er niet meer op aankan dan er een chip die overladen moet voorkomen wel of niet inzit..

https://kassa.bnnvara.nl/...-niet-van-apple-zelf-zijn
https://www.icreatemagazi...apple-opladers-nep-kassa/
Is het waterdicht maken van de iPhone 7 niet de oorzaak van het weglaten van de 3,5 mm aansluiting geweest?
Dan kunnen ze net zo goed de lighting poort ook uithalen, want die is ook verbonden met de mobo en kan je de telefoon dan alleen draadloos opladen met een lage wattage, zodat het laden nog langer duurt, dan dat het kan. Zoals sommige Tweakers het zeggen: waarschijnlijk door geld. Minder onderdelen = meer winst en Apple staat bekend om de hoge prijzen. Wat MS nu doet, is eigenlijk innovatiever en functioneel. De 3,5 mm aansluiting is niet weg te denken, het zit op de meeste telefoons, bijna alle laptops (behalve op ehh Apple) en heel veel geluidsapparatuur (MP3 spelers, mixers, computerboxen) wordt het gebruikt. Daarnaast kan je met 1 adapter door naar de 6,5 mm, welke ook wordt gebruikt bij mixers en receivers.

Ik hoop dat MS deze patent ook werkelijk gaat gebruiken, om de 3,5 mm in leven te houden en niet als een patenttrol dat innen. Ik vraag mij dan alleen af of de kwaliteit wel goed is. Ik plug nu al mijn oortjes 6/7 keer in mijn telefoon en laptop en merk nog geen kwaliteitsverschil. Kwestie van afwachten wat MS hiermee gaat doen, aangezien zij geen telefoontak (lees: geen fysieke telefoon hardware) meer hebben
Dan kunnen ze net zo goed de lighting poort ook uithalen, want die is ook verbonden met de mobo en kan je de telefoon dan alleen draadloos opladen
Daar gaat het wel heen. Een telefoon waar helemaal geen knoppen of poorten meer op zitten, alleen maar een scherm.
met een lage wattage, zodat het laden nog langer duurt, dan dat het kan.
Draadloos laden gaat net zo snel of traag als bij iedere andere telefoon.
het zit op de meeste telefoons
Behalve een stuk of vijf high-end Android telefoons de laatste maanden
bijna alle laptops (behalve op ehh Apple)
Niet eens waar.
Daarnaast kan je met 1 adapter door naar de 6,5 mm
Waarvoor blijkbaar al jaren iedereen een adapter kan gebruiken zonder meteen in hysterie te vervallen, opvallend genoeg. Kan niet op twee handen tellen hoe vaak ik precies die converter kwijt ben geweest en hoeveel ik er nu overal links en rechts heb liggen door de loop der jaren verzameld.

Maar iemand die echt om hi-fi geeft (waar een 6.5mm aansluiting voor een koptelefoon wel op lijkt te wijzen) gaat toch sowieso niet voor minder dan iets als een Apogee adapter? De interne DA is genoeg voor wat muziek tijdens het sporten of in de trein of zo. Maar breekt geen potten, bij geen enkele telefoon.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 oktober 2017 16:40]

Maar breekt geen potten, bij geen enkele telefoon.
Zoek anders de LG V20 even op. Niet dat ik een LG telefoon zou kopen, maar de quote slaat in ieder geval nergens op. :)
Je kunt prima devices waterdicht maken met zulke connectors erin.
Ik heb zelf een horloge met een mini USB aansluiting die niet is afgedekt en toch waterdicht is.
Enig waarschuwing daarbij is dat je de aansluiting pas weer moet gebruiken als het horloge droog is. Gaat om een Polar m400.
USB aansluiting bij de M400 is wel afgesloten, althans bij mij zit er een stukje plastic/rubber voor die de USB aansluiting aan de achterkant afsluit.
Alleen bij nieuwe modellen, bij de oude is dit gewoon open.
Volgens mijn informatie precies andersom, maat dat maakt voor mijn voorbeeld niet uit.
Ze kunnen er makkelijk een soort van kortsluiting detectie voor zetten die de boel beveiligt in geval van water of iets anders geleidend...
Samsung kon in ieder geval sinds de S7 prima een telefoon maken met 3.5mm aansluiting die ook nog is waterdicht is (en ook een ip68 eraan durft te geven itt Apple). Dus ook dat kan de echte reden niet geweest zijn.
Mijn Xperia XZ1 Compact heeft een 3,5mm aansluiting die waterdicht is (en mijn Z5 Compact en volgens mij Z3 Compact uit 2014 ook al), evenals een waterdichte USB aansluiting (IP65 + IP68). Het kan dus gewoon.
En de Z, Z1 en Z2 ook. Sony loopt op dat vlak al jaren voor.
O ja dat klopt, alleen de USB aansluiting toen nog niet. Daar was ik mee in de war. Ik heb al die telefoon gehad.
Klopt Z3 compact is ook waterdicht
heb hem zelf gehad
Hoop ik niet voor ze. De Samsung's nog beter water- en stofbestendig en hebben ook ook headphone aansluiting.
De echte reden is het verhogen van de winst. Apple verdient aan elk lightning kabeltje, ook als het door een andere fabrikant wordt gemaakt.
S4 Active ook al, met jack en waterdicht :)
Joh, mijn iPod nano en iPod Touch laatste generatie zijn dunner dan mijn iPhone 7 Plus. En zelfs daar zit hij gewoon op.
Hoe kom jij nu al tot de conclusie "minder professioneel"?

Als dit werkt en goed blijft werken ( dus niet snel kapot gaat ) dan is dit toch perfect?

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 30 oktober 2017 20:28]

Maar de manier hoe het is gedaan, is het redelijk wat 'zelfbouw' en handsoldeer geweest en niet door grote machines en kinderhandjes in een grote fabriek gedaan. Natuurlijk kan het resultaat wel 'netjes' zijn, maar krijg vooral richting het einde (28-29 minuten), binnenkant is zeker niet netjes weggewerkt.
Ik zie al waar ik de mist in ging. Ik dacht dat we het over het patent van Microsoft hadden. :z En dat jij nu al de conclusie had getrokken dat het niet mooi ging zijn. Maar betreft het filmpje heb je inderdaad gelijk!

Ik ben vooral benieuwd waar Microsoft meekomt! Apple zal niet meer terug komen met de 3,5mm denk ik. Misschien met een andere eigen connector? ;)
Wat @SinergyX zegt is precies wat ik bedoel.
Het zal prima werken en goed blijven werken, maar je ziet gewoon dat de afwerking niet zo mooi is als bijvoorbeeld Apple dit zelf had gedaan. (en het blijft een beetje improvisatorisch, wat Apple zelf makkelijker had kunnen oplossen gok ik)
Wie zegt dat het perfect werkt.

Hij heeft gelijk voor de simpele ziel en minder technisch is de uitvinding van Apple goed misschien. Maar voor de wat serieuzere volk is de simpele hessphone niet goed bruikbaar.
Dit hele fimpje gaat over hoe deze man met het ruimtegebrek omgaat om toch een jack aansluiten te maken 8)7
Maar het is wel één man, niet het hele Apple team, en het is hem wel gelukt.
Het domme van alle is. Dat opeens toch iedereen Apple na doet.

Ik snap dat echt niet. Waarom iedereen massaal naar Apple kijkt? Om dan vervolgens een product neer te zetten wat je niet wilt hebben ..
Ik vind het wel vervelend, maar ik snap het wel. De consument ziet Apple vaak als een voorbeeld, dus als een ander merk iets doet wat Apple doet, dan wordt dit door de consument gezien als goed.

disclaimer: volledig mijn idee hier over, een groot deel van de mensen zijn gewoon niet zo technisch en Apple spreekt die mensen aan door de simpele interface e.d.
Apple is een grote speler waarvan een ballsy move eerder geaccepteerd wordt. Ik denk dat elke fabrikant de connector liever kwijt dan rijk is om verscheidene redenen, maar ze kunnen zelf de keuze niet zo snel maken zonder als paria te worden aangewezen. Als een grote marktleider als Apple dat dan doet, dan is het vrij gemakkelijk om erin mee te gaan. De consument is er immers "gemasseerd" :)
Wie doet in vredesnaam Apple na met wat? Ben toch wel heeeel benieuwd.
Als je naar de feiten kijken doet Apple iedereen na met OLED scherm, bezeless scherm, draadloos laden, snel laden, volgend jaar een S-pen.
Naast geld kan het niet anders dan dat Apple ervoor wilden zorgen dat de accu genoeg ruimte had,
*kuch* koop onze Dongle *kuch* en die earpods *kuch*
Uiteraard die miljarden die Apple voor Beats neergelegd heeft moeten toch terug verdient worden.
Dit is nog een stuk minder professioneel gedaan dan Apple het zelf zou kunnen doen. In mijn ogen dus echt een slecht excuus. Er zal zeker een reden achter hebben gezeten (geld waarschijnlijk, zo werkt ieder bedrijf nu eenmaal) maar ruimte lijkt me echt niet de reden.
"Geld" is antwoord op bijna alle waarom-vragen ;)

Ik denk dat het marketing was. Apple is meester in marketing en het weglaten van de 3.5mm jack zorgt er voor dat de iPhone veel media aandacht krijgt. De publieke opinie doet de rest: Apple is zo innoverend dat ze de koptelefoonaansluiting weglaten. De fans lopen er mee weg.
Is er uberhaupt wel behoefte aan een telefoon van minder dan 3mm dik? Ik zie het nu er zelf niet van in, ook al zou het mogelijk zijn.
De 2,5mm jack bestaat ook al jaren. Ik noem dit een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Tsja, daarmee heb je hetzelfde probleem als Apple met z'n lightning-connector - het is geen common methode om audio aan te sluiten.

Ik had vroeger al eens een Nokia telefoon met MP3 speler (nog met zwart/wit scherm) die een 2.5mm jack gebruikte. Mooi, totdat je het verloopje kwijt bent.
Ik dacht tijden geleden al: je drukt dat stekkertje zjidelings in een gleufje drukken.
Maar deze oplossing, met een dakje, is nog mooier. Het biedt ook een mogelijkheid voor toekomstige ontwikkeling, door een plugje in te steken dat aan 1 zijde plat is.

Maar 'alles digitaal' heeft natuurlijk als voordeelnadeel dat de fabrikant kan bepalen welke headset je koopt, en dat de contentindustrie kan zorgen dat je nooit meer uit de audiojack een opname kan maken. En denk je eens in: tijdens commercials werken de volumeknoppen niet, en je kan ook de plug niet verwijderen want dan moet je opnieuw beginnen met de commercial luisteren. Hmm, dit gecombineerd met sensors 'of je oordopjes wel goed zitten' en het Secure Ad Delivery Platform is compleet.
"Maar 'alles digitaal' heeft natuurlijk als voordeelnadeel dat de fabrikant kan bepalen welke headset je koopt, en dat de contentindustrie kan zorgen dat je nooit meer uit de audiojack een opname kan maken. "

En reken maar dat Apple daar zelf ook aan gedacht heeft. Alles wat Apple doet, ontwerpt, uitbrengt, is goed uitgedacht hoe inkomstenverlies te minimaliseren. Wil je makkelijk muziek downloaden? Apple Music.
Wil je een custom ringtone : Apple iTunes store. Wil jij je gegevens delen? Prima, via Apple's diensten. Via een wireless verbinding data delen (BT - muziek delen bijvoorbeeld) : No no, want geen controle op (ongeauthoriseerd) verspreiden van de content.

Je kunt Apple haten erom (jaren gedaan, grootste Android fanboy aan deze kant van beeldscherm) maar voor fabrikanten, uitgevers en rechthebbenden is Apple een veilig platform.
Nee hoor, de dikte van 3.5 mm was niet eens het grootste probleem van Apple, maar puur het feit dat het geheel veel ruimte inneemt, en ik denk dat er geen telefoon fabrikant een flexibel stukje gaat maken om de hoofdtelefoonaansluiting te laten opbollen.
Lekker argument als het uitsteken van de camera al schijnbaar jaren geen probleem is...

Appel wil gewoon incashen op hun eigen systeem. Nu moet je appel oordopjes kopen of een koptelefoon waar een appel chip inzit waar licentie kosten over zijn betaald.

Maargoed appel fans slikken alles.
Een gewone Bluetooth headphone werkt ook hoor. Daar hoeft geen Apple op te staan. Mijn bose werkt prima draadloos op de iPhones en Android telefoons wanneer ik dat wil.

On topic: het is leuk dat Microsoft dot doet maar ergens is het niet meer nodig. Een beetje draadloze headphone geeft goed geluid en kan je prima 20uur mee luisteren zonder op te hoeve, laden. Het laden neemt ook niet veel tijd in beslag. Persoonlijk vind ik die hele heisa een beetje overdreven, maar goed, dat is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 30 oktober 2017 17:11]

Er zit gewoon een adapter bij van Lightning naar 3.5mm. :)

Verder kan een beetje aandacht aan goede wireless verbindingen geen kwaad en apple heeft hier een mooie stap op gemaakt met hun W1 chip.
Veel ruimte inneemt?
In al de versies sindsdien (X buiten beschouwing gelaten) is getoond met het open maken dat er niets zit waar de 3,5mm poort zat.
Dit is puur en alleen pushen voor wireless.

Er is zelfs iemand die een werkende jack erin gestoken heeft dus de plaats is er wel degelijk.
Uhmmm niemand klaagt over het aanwezig zijn met een audioplug... feit is dat er bewezen is dat Apples argument nergens op slaat. Stukje marketingblaat zoals wel vaker voorkomt. Daarbij zijn die nieuwe modellen gigantisch groot tov eerdere modellen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 oktober 2017 17:12]

Ik verwacht niet dat ze zoveel ruimte overlaten als speling bij de telefoons die nu echt ontworpen zijn zonder die aansluiting. Zoals de X. We zullen zien, maar ik geloof nu ECHT niet dat daar ook zo'n loze ruimte is.

In dat geval heb je dus helemaal ongelijk.

En waarom zou die ruimte bij de iphone 6 volkomen overbodig zijn geweest, en bij de 7 opeens wel?
Zo kun je denken. Apple is echter degene die de lat steeds hoger legt en resoluut van oude techniek af durft te stappen. Vervolgens volgen andere leveranciers Apple zoals HTC, Lenovo en Google.

Zo'n rekbare plug als Microsoft nu maakt lijkt mij nodeloos ingewikkeld. Een USB-C naar hoofdtelefoon adaptertje werkt net zo goed voor degene die nog oude hardware even wil blijven gebruiken.
Zo kun je denken. Apple is echter degene die de lat steeds hoger legt en resoluut van oude techniek af durft te stappen.
Pardon? 3.5mm oud? Sinds wanneer is analoog signaal outdated? 3.5mm is een geniale plug die door vrijwel ieder apparaat door de jaren heen ondersteund word.
Zo'n rekbare plug als Microsoft nu maakt lijkt mij nodeloos ingewikkeld.
Oei een springveertje of een klap mechanisme is ongelofelijk ingewikkeld. Ik hoop dat ze daar genoeg hoog geleerde hebben want anders lukt dit ze nooit om te realizeren
Lat hoger leggen? Wat bazel je nou man?

Ze gebruiken NU PAS OLED. Ze gebruiken NU PAS draadloos laden. Ze gebruiken nu pas snel laden en dat is nog een lachertje ook.

Met lat hoger leggen bedoel je alles weghalen wat de gebruikers niet willen? Fingerprint scanner? Home button? Headphone jack?

Dat noem je 'de lat hoger leggen'. Het sektarische apple gedrag blijft me keer op keer weer verbazen.
Apple is degene die de toon zet en de andere fabrikanten hobbelen er achter aan.
Ze zijn ook vaak niet de eerste die een techniek gebruiken maar degene die het groot en uiterst succesvol weten te maken.

Apple verkoopt als een dolle en breekt alle verkoop records. De grote massa zit helemaal niet te wachten op een headphone jack of een fingerprint scanner. Maar gaat voor functionaliteit en design.

Jij hoort duidelijk niet bij die doelgroep maar kijkt alleen naar specs. Dan snap je Apple niet. Geeft niet hoor, anders werd het ook saai.
Apple zet de toon? Waarom zijn ze dan inmiddels afgezakt naar de 3e plaats qua verkopen?

Ja Apple vindt wat uit. Hahhaahahaha.. Ze vinden uit op het niveau 'ronde hoekjes'.

OLED? Bezeless screen? Draadloos laden? Snel laden? Mobiel VR? Integratie met een 360 camera? Je smarthpone als pc inzetten? Siri (hahaahah)? S-Pen? Beveiligde map? KNOX a-like veiligheidsschil (zou de iphone zeker kunnen gebruiken). OIS? Widgets? Smartwatch (ze kopieerden ook hier Samsung)? Split screen? IP68? Betalen met magenetic stripe tech? Memory expansion? Blue light Filter? OTG adapter? HDR? Fingerprint scanner? Iris Scanner? Facial Scanner?

Apple heeft niet 1 van bovenstaande uitgevonden. Ze jatten alle concepten en passen het zoals apple betaamd onbeschaamd aan om vervolgens te roepen dat ze iets hebben uitgevonden.

Ze lopen met al deze zaken 1-3 jaar achter en kopieren er lustig op los waarbij de fanboys dan als gebruikelijk roepen dat apple het allemaal heeft uitgevonden.

Apple is ouwe meuk. Oude techniek en de fanboys maar betalen en betalen. Apple lacht zich gek. O ja, en Samsung ook.
Apple is de winnaar en breekt alle records.
De beurswaarde van Apple gaat nu naar duizend miljard dollar en is groter dan de hele economie van Nederland. Als eerste bedrijf in de geschiedenis.

Wel bij de les blijven he. Zoals in mijn vorige post:
Ze zijn ook vaak niet de eerste die een techniek gebruiken maar degene die het groot en uiterst succesvol weten te maken.

bron https://www.volkskrant.nl...e-van-nederland~a4531309/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 4 november 2017 11:59]

Apple is geen tech bedrijf maar een marketingbedrijf daar haar fans als sekteleden aan de hand houdt en ze zodanig weet te beinvloeden dat ze zelfs 10.000 dollar betalen voor een kartonnen smarpthone.

Apple breekt helemaal geen records? Welke? Samsung maakt al 2 kwartalen meer winst dan Apple. Samsung verkoopt jaarlijks 160-180 miljoen meer smartphones dan Apple.

De S8 is onlangs tijdens de zeer prestigeuze Mobile Choice Consumer Awards als beste smarthpone van 2017 gekozen. De camera van de S8 tot beste smartphone camera en Samsung tot fabrikant van het jaar.

Welke records? Apple? Huh?

https://www.foon4u.nl/122...ice-consumer-awards-2017/
Wat kan Apple dat schelen. Marketing prietpraat.

Apple is de grootste in beurswaarde en machtiger dan welk bedrijf ooit en breekt alle verkooprecords.
De meeste cash, daar gaat het om. Hoef je niet leuk te vinden, het is een feit.
Apple machtig? Nee hoor. Hoe dan anders dan in je Apple kerk omgeving?
De enige macht die ze hebben is over hun apple sekteleden die ze

Breekt alle verkooprecords? Hahahhaaha... dacht het niet.

Emerce van 3 november j.l.
Gat (verkoop aantallen) tussen Samsung en Apple wordt steeds groter. Samsung verkoopt inmiddels bijna 2 x zoveel smartphones als Apple. SAMSUNG verbreekt alle records.
https://www.emerce.nl/nieuws/gat-tussen-samsung-apple-groter

De laatste twee kwartalen (6 maanden) heeft Samsung zo'n 8 miljard meer winst gemaakt dan Apple.

Het gaat om de meeste cash?? Hahahhaah.... VMBO niveau denken. Het gaat om winstverwachting, om toekomst. Daar draait het om.

Samsung heeft heeft een platina toekomst. Apple? Als de iphone verkopen inzakken is Apple weg. Ze hebben verder niets.
Je valt in herhalingen. Apple verkoopt als een dolle wat ze kunnen maken: iPhones, iPads en Mac's, alles zit in de lift omhoog.

Zegt iemand die zelf geen Apple heeft maar Samsung. :)
kwestie van perceptie, Apple vond het shijnbaar nog niet nodig (en hin clientele ook niet schijnbaar,gezien de verkoop aantallen), snelladen? als sinds jaren! i.c.m. een ipad lader ! fingerprint? alleen op de X weggehaald, vanwegen bezels (omdat "iedereen" dat wil ...) ik heb ook een apple zonder jack, heb hem nog niet gemist ...
Maar het is wel lelijk... past niet in het design van Apple.


-edit- Ongewenst... Was niet bedoeld als een sarcastische opmerking (ben een Apple fanboy) maar Apple kennende is dit gewoon niet een 'mooie' oplossing, los van het feit dat het wel erg kan van Microsoft is.

[Reactie gewijzigd door Neus op 31 oktober 2017 08:44]

Over lelijk gesproken, hoe heeft die 20 (of was het 30?) pin connector op de iPhone 4 er dan ooit opgezeten? Micro/mini usb was 10x netter.
Functionaliteit was vele malen groter dan usb.
ja, want je kon ermee euhm.. Laden. En data afhalen. Doet mij denken aan.. Euhm. Usb? :D :+
Nah, veel beter dan dat.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dock_connector

Originally, the Apple dock connector carried USB, FireWire, some controls and line-level audio outputs.[2][3] As the iPod changed, so did the signals in the dock connector. Video was added to the connector.
Dit. De reden waarom Apple dit nooit zal toepassen. Goede uitvinding wel, maar ik zie hier niet een mooi ontworpen iets uit voortkomen.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat Microsoft het gaat toepassen in haar producten.
Ten eerste is smaak relatief. En ten tweede ze zijn nu ook met die lelijke uitsparing in het scherm gekomen bij de iPhone X. Nogmaals relatief. Ik denk eerder dat ze er geen geld aan kunnen verdienen en dat ze het daarom niet doen. ;)
Maar een bump voor de camera past wel in het design van Apple? 8)7

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 30 oktober 2017 16:11]

Ik vind het knap dat je op basis van een schets kunt zeggen dat het lelijk is.
Het feit dat wij er ons misschien niks moois bij voor kunnen stellen wil niet zeggen dat het concept niet mooi uitgevoerd kan worden.

Dit is een schets van het concept t.b.v. het patent. Dit is dus niet het uiteindelijke ontwerp.

Het is de vraag of Microsoft dit ook daadwerkelijk gaat gebruiken, maar als ze het doen ben ik wel benieuwd hoe het eruit gaat zien, hoe degelijk het is en hoe het werkt... maar alleen dan kunnen we over die zaken iets zinnigs zeggen, lijkt me.
Alleen maar een grotere uitdaging om het mooi te maken toch?! :P
Ze kunnen bij Apple natuurlijk ook gewoon gaan voor een ergonomisch ontwerp en niet steeds de dunste telefoon willen maken. Mijn veel dikkere Lumia 930 ligt veel fijner in de hand.
Dat kabeltje ziet er gewoon prima uit hoor. :) :)
Lelijk past juist wel in het design van Apple.
Iphone 7 en 8 zien er antiek uit. De apple smartwatch ziet er niet uit. Vierkant horloge met ballen uit de ballenbak van McDonalds.

De iphone 10 heeft een spuuglelijke notch aan de bovenkant een een uitpuilende bult aan de achterkant (camera). Vindt je dat mooi?
Wireless is de toekomst. Dat is de reden dat er geen 3,5mm jack meer op de iPhone zit. Precies zoals er geen diskette drive meer in je laptop zit, cd’s en dvd’s passé zijn, usb sticks passé zijn, internet draadloos is, je muis draadloos is, je toetsenbord, je draadloos filmpjes naar je tv stuurt, draadloos toegang hebt tot printers, draadloos carplay in je auto hebt en draadloos muziek naar je boksen stuurt. Draden zijn bijna verledentijd, eindelijk.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 30 oktober 2017 22:16]

Enerzijds wel, erg knap ook. Anderzijds: afgelopen 5 jaar heb ik de mini jack 1 keer gebruikt, dus ik kan hem missen.

Minder kabeltjes is voor het uiteindelijke concept beter.
Microsoft innoveert voortdurend, Microsoft heeft last van PHB's niet van domme ingenieurs. Vijftien comités voordat je een regel code kunt schrijven. Soms komt er wat moois uit als onverwacht één persoon met een goede visie iets kan bedenken én uitvoeren. Bijvoorbeeld de Metro interface voor Windows Phone. C#. Of de Surface Table. Maar bij vastgeroeste producten zoals office en Windows gaan er zich gewoon te veel mensen mee bemoeien.
Ja daar lijkt het wel op de magnetische usb-c aansluiting heeft microsoft ook patent op. Waarvan je dacht dat Apple er wel eerder bij zou zijn. Ik verwacht dat Microsoft-hardware nog paar grote stappen gaat zetten de komende jaren want dit hebben ze goed tot zeer goed in geleid met het surface platform. Met de Surface -Studio -Pen & -Dial combinatie hebben ze in ieder geval de natte droom van vele ontwerpers lijkt me. Terwijl in deze groep echt een grote Apple fanbase zit.
Apple heeft nooit gezegd dat het niet kan, en dat hebben anderen ook al laten zien. Apple zet in op een draadloze toekomst en baant de weg daarvoor. Vele fabrikanten die het belachelijk maakten volgen minder dan een jaar later met eigen modellen zonder 3.5" jack, dus die zien waarschijnlijk ook in draadloos beter is.

De hele argumentatie 'het kon niet' is vergezocht en eigenlijk een beetje dom als je bedenkt hoeveel geld Apple uitgeeft aan R&D. Kunnen we daar niet gewoon mee ophouden, en accepteren dat het een heel bewuste strategie is?
We hebben het over een ontwerp van MS uit 2006 toch (was destijds misschien innovatief, maar nu)? Misschien denkt MS er nu anders over ondanks dat ze het patent hebben!
Tja, Apple kan nu geld verdienen met hun EarPods, en Microsoft heeft geen enkel draagvlak om zelf nu EarSurfaces te maken (want de normale 13-in-een-dozijn oortjes voldoen nog).
Heeft niets met innovatie te maken, maar gewoon de strategische keuze om vol in te zetten op draadloos.
Volgens mij kwam het door storen van de koptelefoon versterker op de wifi antenne/module. Ze hebben hem proberen te verplaatsen in het proefmodel maar de storing bleef en toen hebben ze de 3.5mm jack eruit gehaald.
Apple mensen geloven nou eenmaal in draadloze oplossingen. Een draad is niet echt iets wat past in een sci-fi plaatje.

Ik vind het in ieder geval een fraaie oplossing die Microsoft hier heeft bedacht en ben benieuwd naar de duurzaamheid. En het mooiste is denk ik wel dat hiermee erkend wordt dat een 3,5mm jack nou eenmaal een wenselijke i/o is.
Ik ga ook maar wat rommel 'uitvinden' want patenten worden zomaar geven blijkt nu.
Lost bluetooth dit probleem niet veel beter op? ;)
Geloof dat de 3.5mm jack zijn langste tijd wel heeft gehad...
Nee want Bluetooth apparaten brengen weer andere problemen met zich mee (voornamelijk, kosten en accuduur).

Waarom die drang om kabels die prima werken weg te doen? Een beetje net als 'draadloos' opladen. Je kunt je apparaat niet gebruiken tijdens het opladen, dus het is in mijn ogen inferieur. Niet alles wat nieuw is is beter helaas.
Op zich waar, maar draadloos opladen vervangt gewoon opladen niet. Veruit iedereen legt daarentegen 's nachts z'n telefoon neer. De gedachte zal vast zijn dat als je dit op (bijvoorbeeld) een nachtkastje met ingebouwde lader doet, dan heb je optimale eenvoud, maar wanneer je wilt kun je gewoon laden met de kabel.
Daar ben ik het zeker mee eens, dat soort toepassingen zijn ideaal. Maar de kabelloze telefoon zie ik niet zo snel als een voordeel door dat feit.

De techniek is niet slecht, maar heeft specifieke use-cases (net als bluetooth oordopjes trouwens, ideaal voor het sporten)
3.5mm connectors werken inderdaad prima. Totdat ze gaan kraken en mensen hun koptelefoon plug rond zitten te draaien om aan beide kanten van de koptelefoon geluid te krijgen. Uiteraard ligt dat voor een groot deel aan hoe voorzichtig de gebruiker met z'n spullen omgaat, maar ook deze slopers behoren tot de doelgroep van de fabrikanten.

In die zin heeft Bluetooth dus een voordeel op de plug: geen reparaties en garantieclaims van mensen die hun plug gesloopt hebben.

Overigens heb ik zelf liever dat die plug blijft. Ik heb noise-canceling headphones van Huawei die hun stroom via de plug van de smartphone zelf krijgen (alleen Huawei telefoon vermoed ik) en dat scheelt toch weer een extra lader.
Het grote probleem met Bluetooth is dat het nog niet 100% plug and play en 'flawless' is zoals 3,5mm dat is. Apple heeft de W1 chip en die zou wel instant werken maar ik ervaar veel problemen met BT headphones en speakers in het algemeen. Pas dan is 3,5mm weg te denken.

1. Ze pairen niet altijd direct...soms moet ik BT even op en af zetten. En dat probleem heb ik ook met mijn BT speaker. Mijn Boe Quite comfort headphone werkt zelfs slecht op W10 laptop, ik heb al firmzware updates gedaan etc... maar de bitrate is heel slect waardoor de geluidskwaliteit de wensen overlaat. Op men Macbook lukt het dan weer wel. Als ik bij mensen op bezoek kom en mijn spotify wil connecten met hun BT speaker lukt het ook niet altijd. Op skivakantie waren er veel speaker en smartphones en echt iedereen had die week wel problemen op te koppelen.

2. Switchen tussen BT devices gaat moeizaam. Zo gebruik ik mijn bose hoofdtelefoon zowel op men laptop, gsm en op een W10 laptop en soms een andere tablet. Net zoals mijn speaker maar ik moet de Bose App opendoen op men smarphone op een switch (van pc naar tablet bijv) handmatig door te voeren. Er is een toggle button voorzien maar die wekrt niet altijd heb ik al gemerkt.

Terug naar draadjes zie ik niet zitten, eens je gewend bent aan draadloos wil je niet meer terug. In de auto bel ik nog met 3,5mm oortjes maar je moet er altijd aan denken om het in te steken en het gebeurd regelmatig dat ik tijdens het parkeren vastzit in de draden met een grote snok aan men 3,5mm connector als gevolg. Soms snok ik mijn gsm uit de houder...niet gezond. Ook tijdens het sporten kan ik die draadjes wel missen.

Oortjes opladen is niet echt een probleem denk ik, zeker nu inductief laden toegankelijker wordt denk ik niet dat we met zijn allen met lege batterijen gaan eindigen. Er kwam net een reclame voorbij op tv waar een kleine citroen auto al voorzien was van wireless charging pads op het dashboard en ikea heeft ook al nachtlampjes met draadloos laden geintegreerd. Het is een kwestie van tijd en we maken er ons geen zorgen meer over. Binnenkort leg je uw smartwatch op uw nachtkasje en tegen de ochtend heb je weer 100%.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 30 oktober 2017 16:29]

Oortjes opladen is niet echt een probleem denk ik
Voor mij is het juist wel een heikel punt. Ik zit de hele dag op m'n werk met oordopjes in, dat is dus ~9 uur voor het grootste deel non stop. Volgens mij is dat voor kleine in-ear headphones draadloos nog niet haalbaar.
Ik heb zef de airpods. Er is altijd wel een moment op de dag waar je ze niet gebruikt. Al is het maar tijdens de lunch of bij stand-up. Of even een meeting. Met 10 min laden kan ik weer een uur of twee drie vooruit. En als het echt moet dan doe ik er ff eentje in de case en gaat die andere vrolijk door. Ik heb echt nog nul momenten gehad waar ik echt zonder zat en ik dacht wauw. Had ik nu maar gewoon een draadje eraan hangen. Het voordeel van geen draadje is zo chill.
Ik gebruik ze ook op het werk, en het is me nog nooit gebeurt dat ze leeg gaan op 1 dag. Het is inderdaad gewoon een kwestie van de dopjes in hun case doen zodra je ze even niet gebruikt. En dat is iets wat je uit automatisme vanzelf doet. Ik vind het echt uitermate geschikte Bluetooth oordoppen voor een werk omgeving. Het zijn echt draadlooze oordoppen, geen draadje tussen beide, geen lompe koptelefoon maar gewoon kleine oordoppen die draadloos werken. Echt ideaal.
Inderdaad. Ik heb in mijn review ook een stukje geschreven over batterijduur en koppeling met apparaten. Apple heeft het met de W1 chip ontzettend makkelijk gemaakt om dit eenvoudig te doen. Superfijn om te zien.
Ik hoef daar absoluut niet over te denken. Als ik de dopjes niet in mijn oren heb doe ik ze immers in de case. Worden ze direct opgeladen. Gaan ze echt tegen leeg aan dan krijg ik bij 10% een melding (en dan heb ik nog ruim een half uur te gaan) en bij 1%.
Toch heeft Logitech met zijn muizen wat heel moois.
Draadloze muizen met betere responsetijd dan een bedrade muis en laad op tijdens het gebruiken dmv de draadloze lader muismat.
Maar aan die muismat zit dan toch weer een draad? Dat doet voor mij enorme afbreuk aan het principe.
Hoezo? De accu van de muis gaat minstens een maand mee, en bij het gamen heb je geen wrijving van de draad.
De accu (ik laat response tijd even buiten beschouwing) van een normale draadloze muis gaat toch ook lang mee?
Ja dat klopt.

Mijn punt was dat draadloos niet altijd betekend dat je ergens op achteruit gaat. Wat Res1ght zo ongeveer beweerde.

Accu raakt niet leeg tijdens het gebruik want je laat hem op tijdens gebruik (tenzij je meer dan een maand niet bij de muismat bent natuurlijk).
Je kan het makkelijker even in een andere PC stoppen zonder je kabelmanagement te hoeven fixen.
Responsetijd is hoger.
Geen wrijving van de draad of problemen dat de draad ergens achter blijft hangen.

Eigenlijk zie ik aan de specs van de muis alleen maar voordelen. Het enige nadeel is dat het voor mij een te kleine muis is.
Je kan toch je muis zo meenemen naar waarever je wil, je hebt inderdaad geen wrijving van de draad, de draad kan nergens achter haken etc.
Gebruikers schreeuwen al jaren moord en brand omdat Apple laat is met draadloos opladen, maar ineens zijn kabels geen probleem?

Iedereen voelt op z'n klompen aan dat draadloos wel degelijk beter is. Het argument 'je kunt je apparaat niet gebruiken tijdens het opladen' is mijns inziens een non-argument, omdat het doel is dat je je telefoon 's nachts oplaadt en draadloos van je audio geniet. Dus overdag hoef je 'm nooit in te pluggen! En zelfs als wel, dan nog maar met één tegelijk!

Hoe vaak heb je daadwerkelijk zowel je lightning als 3.5" daadwerkelijk tegelijk in gebruik, wat écht, écht, écht niet anders kan?
Mensen schreeuwen al jaren van alles. Feit blijft dat ik in ieder geval persoonlijk vaak genoeg mijn telefoon oplaad en muziek luister tegelijk.

Met de batterijen in telefoons deze dagen, gecombineerd met het feit dat alles maar dunner moet, komt het gewoon vaak genoeg voor dat je met een telefoon de dag niet door komt. In mijn omgeving zijn er genoeg mensen constant op zoek naar opladers. In zo'n geval is draadloos opladen echt niet handig.
Zoals ik hierboven in een reactie heb aangegeven, dit soort technieken hebben echt wel toepassingenm maar in de huidige staat zijn ze niet geschikt voor totale vervanging.
Dan komt natuurlijk het eeuwenoude argument dat als de floppy en rs-232 en weet ik het wat niet verwijderd waren dat we die nog steeds hadden. Maar daar waren alternatieven voor die goed werkten. Op dit moment vind ik dat nog niet aan de hand met de 3,5mm Jack en draadloos opladen. Zodra mijn Bluetooth oortjes een maand mee gaan en mijn telefoon 2 dagen dan snap ik het, maar nu krijg je een alternatief wat gewoon niet op kan tegen de huidige standaarden.

Mijn probleem is niet het verwijderen van de aansluitingen op zich, maar het gebrek aan een goed alternatief wat net zo praktisch is.
Dit kom door de doortastende aangepraat slimme marketing propaganda van Apple zelf.
Heb ik hier werkelijk om gevraagd, ik dacht van niet. Ik weet namelijk heel goed wat ik wil.
i.p.v. wij van Wc-eend adviseren Wc-eend. Met onze eigen patenten $$$ ;-)

Misschien moeten we weer eens zelf leren na te denken i.p.v. dat dit voor ons wordt gedaan.
Zoals @MartinCock al aangeeft, bluetooth is gewoon bagger. Ze mogen van mij er een heel mooi marketing verhaal er achter verzinnen, maar de kwaliteit blijft gewoon slecht en niet vergelijkbaar met b.v. de Sennheiser CX 3.00! Voor relatief weinig geld enorme kwaliteit in huis. Dit hoor je direct.
Echt velen malen beter dan welke bluetooth airphones dan ook. Voor telefoon geleuter wellicht maar zeker niet voor muziek audio.
Prettig om ook eens van onderwerp te wisselen. We hadden het over praktische toepassing, niet geluidskwaliteit. De simpele werkelijkheid is dat draaggemak voor mij voor gaat op geluidskwaliteit: ik draag m'n AirPods minimaal 2x zo veel (ik denk dat het stiekem nog veel meer is) dan eerder andere in-ears, dus ik maak praktisch gezien veel meer gebruik van mijn telefoon als audiobron. Een supergoede in-ear is leuk als dat praktisch is, maar aan mijn bureau (telefoon op 't bureau) zit een kabel altijd in de weg, en tijdens het lopen naar de metro even je in-ears onder je shirt werken sla je ook vaak over.

Dus ja, ik verkies draadloos (waarvan de kwaliteit lang niet zo slecht is als je voordoet) boven iets beter klinkende bedrade. Voor echte kwaliteit zet ik thuis wel een plaatje op.
Met alle respect, je moet natuurlijk altijd doen waarbij je jezelf prettig voelt!
Feit is dat de neiging van overtuiging vaak wint van onze zwakke nieuwsgierigheid, daarmee bedoel ik dus dat mensen ergens nieuwsgierig naar zijn vaak maar een heel klein zetje nodig hebben om hun te zwakke nieuwsgierigheid te laten overtuigen. Zie als grote voorbeeld kieskeurig: Je lees maar heel erg weinig mensen een eerste kritische review schrijven ze zijn zelf enorm overtuigd van het product wat zelf hebben gekocht. Eigenlijk proberen ze een ander die nog twijfelt over de streep te trekken dit product ook te kopen. Hoe meer mensen over dit zelfde product schrijven des te sterker de overtuigingskracht. Een echte techneut of audio kenner weet wel beter. Maar anno 2017 is de draadloze geluidskwaliteit nog steeds NIET beter dopjes zoals b.v. de Philips SHX20 die nog geen ¤30,- kosten.
Ja, ik ben het direct met je eens dat het draadloos veel praktischer is dan z'n snoer, Hou op schei uit.
Of het zit in de klit of je heb binnen 2 jaar bij dagelijks gebruik weer een kabelbreuk. echt een heel groot nadeel. hoewel als je dopjes ineens leeg zijn in het OV als je ze wil gaan gebruiken zou ik ook niet echt vrolijk van worden. Maar gelukkig heeft ieder de vrijheid te om een keuze te maken, dat is dan toch wel weer erg mooi ;-)
Ik denk dat je deels gelijk hebt, maar dat er ook sprake is van vertrouwen. Ik heb de AirPods gekocht zodra ik ze kon krijgen in NL, zonder ze te hebben gehoord of te hebben gepast. Waarom? 1) Omdat ik nog nooit teleurgesteld ben door een Apple-product en 2) omdat de reviews goed waren. Dat is een kwestie van vertrouwen, niet van hypes en blind m'n geld het raam uit gooien.

De klacht dat BlueTooth dopjes snel leeg zouden gaan is ook maar een matig argument. Ik luister meestal in blokken van 30 minuten (naar de supermarkt) tot 3 uur (aaneengesloten aan het werk). Daarna gaan ze in de oplader en zijn ze weer vol voor het volgende blok begint. (Het voordeel van zulke kleine accu's is dat ze snel weer vol zijn). Eens in de 3 dagen ofzo laad ik de oplader eventjes op, en dan zijn we weer klaar. Ik heb tot nu toe een keer of 3 gehad dat een van de dopjes leeg was, maar die was dan weer opgeladen voor de tweede leeg was, dus echt zonder audio zit ik dan ook niet.

Nogmaals: als het gaat om audio-kwaliteit moet je niet met dopjes of je telefoon aankomen, maar met een koptelefoon bij je platenspeler gaan zitten. Als het om comfort gaat moet je dopjes zoeken die goed passen, en als het om gemak gaat is draadloos prettiger. Ik zie niet in waarom BlueTooth headphones voor mij dan een slechte keuze zouden zijn.
Al je crappy bluetooth met knappe bekabelde oortjes gaat vergelijken.....

Daarbij, oortjes en hi-res audio... op een telefoon.... wie praat zichzelf nou onzin aan?
Ik heb een AKG koptelefoon van meer dan 500 euro. DIE wil ik gebruiken om muziek te luisteren en niet een goedkope brakke bluetooth Bart Smit kwaliteit koptelefoon. En zo zijn er miljoenen die hun dure koptelefoon willen gebruiken.
Ik denk als jij zo blij bent met jouw AKG koptelefoon dat je het ook geen probleem zal vinden om een adapter te gebruiken van Lightning/USB-C naar 3,5 mm.
Of juist een deftige externe DAC in plaats van de brakke Bart Smit kwaliteit DAC die in de telefoon zit wilt gebruiken...
Klopt, met weer 4x een dongle. Eèn voor Lightning èèn voor USB-C en èèn voor USB mini en èèn voor gewoon USB. Dit vanwege de standaard die iedereen gebruikt, zodat de DAC het geluid weer kan omzetten naar een 3.5mm poortje. Wat wel een standaard is was.

Ben het wel met je eens dat je waarschijnlijk toch een DAC gaat kopen als je dit ook neerlegt voor een koptelefoon. Maar het idee dat de 3.5mm ruimte moest maken zodat er stereo geluid uit een telefoon kan komen vind ik pure ruimte verspilling. Dan liever gewoon de 3.5mm. Als je een beetje geluid wil pak dat een simpele bluetooth spreaker.

Van mij ook prima de 3.5mm vervallen, maar zorg dan wel voor 1 standaard. Zodat je een telefoon weer gewoon op een versterker kan aansluiten, in de auto je aux kan gebruiken, elke koptelefoon van welke fabrikant dan ook gewoon aangesloten kan worden.

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 30 oktober 2017 17:53]

Van mij ook prima de 3.5mm vervallen, maar zorg dan wel voor 1 standaard.
Waarschijnlijk is er ook een standaard: Bluetooth.
Ongeveer alle verbindingen gaan naar draadloos of contactloos.
Denk aan Wifi in plaats van vast netwerk, of Qi in plaats van bedraad laden.
Tevens: Hoeveel mensen gebruiken een andere koptelefoon dan die bij de telefoon geleverd is?
Waarschijnlijk gebruikt 99% gewoon de Lightning/USB-C koptelefoon die is meegeleverd, zonder daar over na te denken.
Waarom als t met 3.5 jack gewoon kan? Er is voor veel mensen helemaal geen goed argument om met adapters te gaan klooien. Alleen maar ongemak. En goed geluid is geen synoniem om zaken ongemakkelijk te maken.

Dat met die DAC is natuurlijk een punt die elke gebruiker zelf kan/zal maken. Maar kwaliteitswinst met een goede koptelefoon direct op een telefoon blijft.

Maargoed, prima als deze alternatieven er komen voor wie dat wenst. Maar zoals al gezegd, de 3.5 jack blijft voorlopig echt wel en BT is ook een oplossing, maar niet voor iedereen.
Offtopic: De adapter zit er standaard op bij mij. Ik zie het ongemak echt niet terug. Je moet het ervaren om het echt te kunnen beoordelen.
Waarom ga je ervan uit dat ik er geen ervaring mee heb?
Als je meerdere apparaten hebt waar je de 3.5 jack voor gebruikt, dan is zo'n adapter niet ideaal. Bovendien altijd met t risico dat je 'm kwijt raakt.

Dat jij ermee kunt leven is niet hetzelfde als fijner of net zo fijn.
En op Lightning is al een een voorziening om de DAC over te slaan, daarom is het ook zo populair bij muzikanten.
Die extra pinnetjes zijn bedoeld voor extra signalen, net zoals bij de vroegere 40 pins aansluiting.
Dan zit je weer met een daisy chain aan verloopkabeltjes. Met name lastig als je ook nog wil opladen.
Weg met die apple converters meuk
Maar je denkt dat de DAC in je telefoon beter is dan de DAC in de adapter?
Dat kan ook, want ik denk niet dat B&W/Sony/Onkyo etc die Jack uit hun receivers haalt :p je kunt dus prima naar muziek luisteren met je bedrade koptelefoon. Ik heb zelf een Bose draadloze koptelefoon die ik gebruik op verschillende momenten. Geeft best goede kwaliteit voor onderweg en op kantoor. En als voordeel hoef ik niet op te letten als ik even op sta omdat ik iets moet pakken aan de andere kant van de kamer.

Als ik écht muziek luister doe ik dat op een luie zetel en anders is het als achtergrond.
Ohja want met je $2 interne DAC gaat dat zoveel uitmaken. Sorry maar als je zo’n dure koptelefoon hebt dan koop je toch ook een externe DAC? En anders gebruik je het meegeleverde dingetje.
Bluetooth zorgt alleen maar voor een extra probleem: een extra accu die ook weer opgeladen moet worden (en dus leeg kan raken op onhandige momenten).
3,5mm gaat nergens heen, omdat de discussie alleen bij telefoons speelt. Er is geen fabrikant die erover nadenkt een moederbord, geluidskaart, of laptop uit te brengen zonder 3,5mm bijvoorbeeld. Juist omdat de discussie alleen bij telefoons speelt, blijven er koptelefoons op de markt komen en bij mensen in gebruik die de 3,5mm gebruiken en daarmee is ook de wens verzekerd die in combinatie met een telefoon te willen gebruiken.

Als je denkt dat de 3,5mm gaat verdwijnen, dan zie je ze vliegen.
Bluetooth heeft itt koper (analoog) nog steeds lag (vertraging). Heb je geen last van als je muziek luistert, maar als je muzikant bent is die lag onwerkbaar. Ook bij het bekijken van filmpjes zie je dat doordat lipsync niet helemaal klopt. Ik geloof zeker dat er een tijd zal komen dat die lag acceptabel zal worden mbt muziek maken en lipsync maar voor als nog zijn we er nog lang niet. En zolang dat het geval is zal de bedrade koptelefoon ook niet verdwijnen.
Voor gitaren werkt het anders prima. Veel grote bands die dat gebruiken op het podium. Voor zanger heb ik er eigenlijk nog nooit echt op gelet, misschien is er iets vertraging maar daar heb je in het publiek geen last van.
Draadloos over bluetooth voor muzikanten? Interessant, dat heb ik nog nooit gezien.
Nee, die gitaar systemen gaan niet voer bluetooth. :) Ik was even met andere gedachten bezig toen ik dat typte en heb niet een volledig verhaal gemaakt.

ULX® Standard Wireless Systems offer sophisticated, scalable UHF wireless solutions for both working musicians and professional sound installers. For more advanced features and controls, see our ULX Professional Wireless Systems.

Includes ULX1 bodypack transmitter, ULXS4 standard diversity receiver, guitar cable, zipper bag, two 1/4 wave antennas, power supply, 9V battery, and user guide. Rack hardware not included with ULXS4 receiver.


Van de website van ULXS. Bluetooth heeft natuurlijk te weinig bereik om op het podium te gebruiken.
Om muziek te luisteren is Bluetooth meer dan goed genoeg inmiddels. Ik snap de gehele commotie dan ook niet over het al dan niet weglaten van die mini jack. Ik gebruik al lang draadloos en heb op 1 of 2 keer een probleem gehad dat ik hem niet genoeg opgeladen had. Vervelend maar gezien je de kabel mee had kon je luisteren. Dat zal nu dan niet meer gaan. Ik kan zo'n 20 uur luisteren met mijn koptelefoon als het niet meer is.
Ah, 'gewoon' UHF, ik dacht al :-)

En die commotie, tja, dat gaat er over dat de voordelen van Bluetooth die jij noemt je ook hebt mét jack :-)
Mijn telefoon heeft alleen een USB-C poort. Daar gaat de lader in én de headphones. Dat werkt prima en bespaart ruimte. Thuis luister en laad ik wel eens tegelijk. In dat geval verloopt de verbinding uiteraard wel via Bluetooth. Dat vind ik overigens ook goed functioneren.
Nee, als er bij mij thuis een auto langsrijdt met BT dan hapert mijn verbinding. Is het vreselijk irritant als je muziek luistert of als je het laatste journaal aan het bekijken bent. Wat dat betreft ben ik het oneens met je pOZORjED

Bedraad is ook weer zo'n gedoe; kluwen van opladers, oortjes, boxjes enz.); dit vind ik een grotere ramp. Zoonlief (13) die de 3,5 mm aansluiting naar kl*te heeft geholpen door z'n oortjes duizenden keren in- en uit te pluggen of andere oortjes gewoon heeft kapot getrokken omdat ze vast zaten in de kluwen van draden. Zucht, sorry Microsoft, al komen jullie met die 2,5 mm plug, ik ga het niet gebruiken. Wat dat betreft ben ik het eens met je pOZORjED

[Reactie gewijzigd door 939189 op 30 oktober 2017 21:35]

Nee. Ik weiger een telefoon te kopen zonder headphone jack.

Ten eerste gebruik ik mijn jack, in de auto bijvoorbeeld, die heeft geen bluetooth. En mijn vriendin heeft een paar dagen in de week een vroege dienst. Dan ligt ze al vroeg op bed, en kom ik er later bij. Soms kijk ik dan in bed nog even mijn film of wat dan ook af. Doe ik dan in bed mijn super grote bluetooth over ear koptelefoon op? Nee, want dan kan ik niet op 1 oor liggen. Dus ik pak mijn good old 3.5mm in ears. Ik gebruik die jack, dus ga geen concessies doen bij een nieuwe telefoon met dongles en andere achterlijke zooi.

Ten tweede, het is fokking luiheid van de fabrikanten, en dat mag gewoonweg niet beloond worden. De jack weglaten is een poort minder om waterdicht te maken, het geeft iets meer ruimte om de andere onderdelen een plek te geven. En ik weiger rond de 1000 euro te betalen voor een telefoon waarvan de producenten schijnbaar niet gedreven genoeg zijn om een oplossing te zoeken voor de jack. Apple, google, HTC, en alle anderen die de 3.5 mm jack hebben laten vallen, jullie hebben sneue luie designers, kijk naar samsung, sony en LG, die maken IP68 phones MET headphone jack in tegenstelling tot jullie IP67 devices zonder. Ik weiger jullie daar credit voor te geven dus zal never nooit zo'n telefoon kopen.

Jullie telefoons zijn gewoonweg kut, en minder goed gedesigned als concurrenten. En nog moeilijk duur ook.

En dan heb je Apple nog die gewoon geld wil vangen voor lighting port licenties. Want als ze echt zo draadloos en vol courage hadden gezeten hadden ze de jack ook wel uit de ipads, macbooks, imacs gesloopt. Het is zo opzichtig, en ik vind het kwalijk dat er zo veel mensen intrappen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 30 oktober 2017 16:23]

Je verwoord het hard maar ik vind dat je voor de volle 100% gelijk hebt. Ik begrijp die drang om alles zo dun mogelijk te maken ook niet. Uiteindelijk is de jack onvervangbaar voor me, en de reden dat deze moet verdwijnen is mijn inziens een onbegrijpelijke keuze.
een groter probleem is dat de telefoons zonder jack niet dunner zijn dan met...
in de artikel dat shotgun (reactie) linkt staan een paar interessante voorbeelden
Heel raar. er moet een kleinere aansluiting in omdat het anders niet past, maar als ik er een stekker insteek past het ineens wel. Dan moet de ruimte er dus wel gewoon zijn. Dus dan kun je er een gewone aansluiting in doen. Of mis ik iets?
De extra ruimte zit buiten het toestel dus dat is prima mogelijk. Het is natuurlijk ook mogelijk om altijd een "bult" op het toestel te laten zitten (net als met de iPhone camera's), maar dat is waarschijnlijk niet wenselijk voor de meeste gebruikers.
maar dat is waarschijnlijk niet wenselijk voor de meeste gebruikers.

Ik vraag me af hoeveel gebruiikers daadwerkelijk sub 3.5" diktes belangrijk vinden.

Diegene met een lekkere dikke hoes om hun telefoon in ieder geval niet. _/-\o_
Te zien op de afbeelding is dat het deel wat uitzet op het moment van aansluiten dan 'buiten' de behuizing komt.
Als het tegen de achterkant van bijvoorbeeld een telefoon zit zou dit normaal gesproken plat kunnen zijn en dat het dan een beetje opbolt als je daadwerkelijk een 3,5mm erin stopt. :)
je mist dat je nu dus een strak design kunt maken, (platte achterkant, zodat je telefoon er netjes uitziet, in hoesjes past, en je hem op tafel kunt leggen) maar als de gebruiker muziek luisterd, zet de aansluiting uit zodat dit ook kan.
Dat zou dan betekenen dat die poort constant uitsteekt, als er geen jack is aangesloten past de poort beter gestroomlijnd bij het ontwerp.
Zie het als een lan aansluiting zoals bij veel laptops waarbij een klepje naar buiten gaat als je de stekker er in steekt.
Hoe zou het met de slijtage zitten? Het ontwerp komt nogal slijtgevoelig over. Zou anders wel een mooie oplossing zijn. Liever dit dan de volledige afwezigheid van de 3.5mm aansluiting
meestal testen ze zulke dingen wel zodat iets bijvoorbeeld 10 jaar mee kan gaan met normaal gebruik, maar de kans is groot dat die inderdaad minder lang mee gaat dan een normale aansluiting.
Maar het alternatief is op dit moment helemaal geen aansluiting...
En de product life cycle van een telefoon is nooit 10 jaar, het is modegoed geworden, dus iedereen wil elk jaar of elke 2 jaar een nieuw toestel. Ik ga dus helemaal mee in jouw opmerking.
Een beetje open klapbaar klepje voor een RJ45 netwerkplug zie ik veel in dunne HP laptops en ja, mensen weten het te slopen.....
Alles wat kan bewegen kan snel kapot.

Ik zou voor een 2.5mm plug gegaan zijn.

[Reactie gewijzigd door memphis op 30 oktober 2017 15:45]

2.5mm plug vereist ook weer omvormer voor normals 3.5mm aansluitingen. Dan kun je net zo goed een USB-C plug gebruiken met omzetting naar 3.5mm zoals je nu ziet op telefoons.
2.5mm plug vereist ook weer omvormer voor normals 3.5mm aansluitingen. Dan kun je net zo goed een USB-C plug gebruiken met omzetting naar 3.5mm zoals je nu ziet op telefoons.
Nou ja, een conversie-plug van 2.5mm naar 3.5mm is een beetje plastic met een paar stukjes metaal erin. Om een audio-signaal van USB C naar een 3.5mm plug te krijgen zul je een chip nodig hebben (of het hele USB protocol overboord gooien, hopen dat er geen USB hubs tussen zitten en botweg de datalijnen bit bangen... ik hoop dat geen enkele fabrikant dom / arrogant / kortzichtig genoeg is om daarvoor te kiezen).
Je kan natuurlijk ook gewoon een analoog signaal over de USB-C aansluiting gooien. Het hoeft niet per se een actieve converter te zijn, een specifiek weerstandje tussen twee van de pinnetjes kan genoeg zijn voor het toestel om te detecteren dat er een converter is aangesloten ipv dat er daadwerkelijk iets over het USB protocol verstuurd moet worden.
Dat is inderdaad waar ik op doelde met het stuk tussen haakjes. Daar zitten echter wel een hoop haken en ogen aan (geeft de controller je überhaupt de mogelijkheid om dat te doen, het vereist een directe aansluiting (hubs kun je vergeten) en hoe de converter moet werken hangt er helemaal vanaf hoe / welke USB-lijnen je misbruikt). Het is niet compleet onmogelijk, maar een stuk lastiger (en sowieso minder universeel) dan een 2.5-naar-3.5 plugje.
Nee, want dan zit je weer met opladen. Persoonlijk wil ik gewoon iets NAAST de USB-C poort. Niet alleen USB-C. Voor de rest maakt het mij niet zoveel uit, als het maar niet een aansluiting is. :P
Wat dacht je dan van een dual USB-C aansluiting? Mijn laptop heeft ook meerdere USB aansluitingen...
Dat is opzich ook prima, dat moet vast kunnen!
Je laad draadloos op of neem een telefoon die wel een paar dagen mee kan.
Ik gebruik mijn telefoon ook daadwerkelijk! Dus die bestaan helaas niet ;)
Niet geheel met je eens. Er zijn telefoon's die je constant kan gebruiken en toch 3 dagen op een accu kunnen. :)
Als je een 2.5mm plug wil gebruiken heb je alsnog een verloopje nodig, dan kan je net zo goed de USB-C poort gebruiken icm een verloopje en de analoge audio poort weglaten.
2x USB-C dan wel ;). Want laden en muziek luisteren is wel handig.
Ik (en zo zijn de meeste mensen denk ik) ben blij als ik gewoon de avond haal.

Ik weet niet wat voor telefoon jij hebt, maar je bent wel de uitzondering.
Lenovo P2. Ging eerst 6-7 dagen mee maar sinds ik constant muziek stream, 2-4 uur per dag via Deezer is de accuduur terug naar 3 dagen.
Apple liet de aansluiting weg vanaf de iPhone 7 en daarna deden onder meer HTC, Lenovo en Google hetzelfde.
Apple was niet de eerste die de aansluiting wegliet.
Klopt, paar Aziatische merken hebben dat geprobeerd en dat werd niet bepaald gewaardeerd door gebruikers.
Het is een beetje jammer dat er vaak geroepen wordt dat Apple niet de eerste was als ze iets leuks inbouwen, maar dat wel iedere keer geroepen wordt als ze een stap nemen die mensen (nog) niet willen.
Omdat dat meestal het geval is als een groot merk dat doet.

Je hoort momenteel ook weinig android gebruikers nog klagen over gebrek aan 3,5mm omdat de kleinere merken dit nu doen (qua Apple gebruikers hoor ik meer klagers natuurlijk betreffende de jack).

Maar als Samsung nu iets doet wat mensen niet bevalt hoor je meteen bijna iedereen klagen (terecht of niet), mooi voorbeeld was toen Samsung de SD kaart slot verwijderde in de S6, men waardeerde dat natuurlijk niet en Samsung kwam erop terug in de S7.

Terwijl de wereld stil blijft dat vrijwel alle Nexus telefoons (op de eerste na) en Pixel telefoons geen SD slot hebben.

Vooral een kwestie omdat het dan een grote merk is die iets doet wat men niet bevalt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 oktober 2017 17:22]

Er wordt toch nergens beweerd dat Apple de eerste was?
Apple kan wel, of je het nu leuk vind of niet, een markt in beweging zetten door hun keuzes.
Apple kan wel, of je het nu leuk vind of niet, een markt in beweging zetten door hun keuzes.
Zeker, en mensen vergeten dat.
Apple was degene die de 3,5 mm aansluiting op een smartphone groot maakte.
Apple koos voor USB in de eerste iMac, pas daarna kwam dat op gang.
Sinds de iPhone heb je het design van de huidige smartphone met groot capacitief touchscreen.
Floppy uit de computer.
Etc...
En nu dus: 'geen 3,5 mm aansluiting' en 'Face ID' in plaats van 'Touch ID'.
Ah zoiets als je in laptops ziet met de aansluiting voor de netwerk kabel
Of als je accu stuk gaat. Die wordt dan ook vaak groter ten koste van de behuizing van je laptop ;)
Idee ziet er goed uit, fijn om te zien dat er nog wat innovatie in de verwaarloosde 3,5mm jack zit :).

Ben alleen wel bang dat het na een korte tijd kapot gaat als het daadwerkelijk in een telefoon wordt toegepast. (uiteraard is deze mening niet op iets anders gebaseerd dan de 3 images).
Het is een goed idee van Microsoft. Alleen de kans dat apple of andere bedrijven deze jack gaan gebruiken is definitief uit zicht van de lightning poort en type c.

Misschien voor de volgende Windows Phones 8)7
Mijn Bose headset gebruikt al een kleinere plug dan 3.5mm, vooral smaller, om de kabel op de headset aan te sluiten (andere uiteinde is normaal 3.5mm).

Eigenlijk best gek dat we niet eerder over zijn op zoiets.
2.5mm is geen populaire standaard, vooral omdat maar weinig het gebruikt, en je dan aan alle kanten met verloopjes zit.
Ja dus? Dat is geen argument Ik vraag me hardop af waarom 2.5mm niet als opvolger wordt gebruikt als er ineens te weinig ruimte is voor de USB-C poort.
In plaats daarvan roept Google hardop dat de Pixel 2 wel een audio-aansluiting heeft, namelijk USB-C.
Ram daar een audiokabeltje in en je kan je telefoon weggooien. Zoek een headphone met USB-C aansluiting en je kan lang zoeken en de hoofdprijs betalen.

Of een verloopje gebruiken.. wat nu dus moet.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, enkel dat het niet zo gek is dat we niet over zijn ;)

Ik had ooit een Nokia 5510 - leuk ding, maar gebruikte 2.5mm. Was je je kabeltje kwijt, dan kon je stad en land aflopen op zoek naar een verloopje.
En helemaal niemand die denkt: "waarom zou je dit patent-waardig noemen?"

Fijn. Weer een patent zodat iedereen mag dokken aan een partij die met iets gelijkwaardigs komt. Is dit zo bijzonder dat 't beschermt moet worden onder een patent?

Is de uitklapbare RJ45 aansluiting ook gepatenteerd?
Natuurlijk is die ook gepatenteerd. Dit soort dingen zijn juist patentwaardig.

In de industrie is er heel veel diefstal van ideeën.
Dingen kosten tijd en geld om te ontwikkelen, dat wil je graag terugverdienen.
De concurrentie hoeft dit niet terug te verdienen, die hebben alleen productiekosten.

Dus als de concurrentie jouw product na zou mogen maken, en er dan minder voor vraagt, ben jij je klanten kwijt en blijf je achter met de schuld van de investering.
[img]https://imgur.com/GsoZpBh[/img]

[img]https://imgur.com/H2WYtFN[/img]
Zo.

Mijn idee.

Niets uitklappend, maar gewoon een aansluiting die niet 100% rond de plug afdekt. Contacten in de buizing links en/of rechts, en klemmetjes op het puntje onderin.

Simpel. Kan ook slechts aan één kant open zijn, want aan de andere kant zal mogelijk het scherm zitten.

Mag ik nu patent aanvragen?
Natuurlijk mag dat.

Hierzo, de link

Bedenk wel dat je het niet direct krijgt. Het wordt eerst een aantal jaren getoetst. Ook moet het voor indienen aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoen, anders wordt het direct afgewezen.
Stel, je krijgt het patent/octrooi, dan moet je vervolgens per land of regio licenties gaan aanvragen.

Kost al met al een hoop geld. Daarom doen vooral de grote bedrijven het.
Ik heb zelf via bedrijven drie patentaanvragen gedaan. Een daarvan (uit 2010) is toegewezen. Van de andere twee loopt de procedure nog (sinds 2012). Ik hoop niet dat je haast hebt.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 31 oktober 2017 13:01]

Gezien het feit dat je die alleen op een beperkt merk laptop tegenkomt, vermoed ik dat er wel een patent op zit. Anders hadden ze die vast wel bedacht op mijn Dell Precission 5510 (die het nu met een usb-c ethernet adapter moet doen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*