Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple-patent beschrijft vr-systeem voor passagiers van zelfrijdende auto's

Een recent gepubliceerd Apple-patent beschrijft een vr-systeem voor passagiers in zelfrijdende auto's en andere voertuigen. Het idee is dat hiermee wagenziekte bestreden kan worden en dat er verschillende interactieve mogelijkheden worden geboden.

Het patent werd donderdag gepubliceerd en vervolgens opgemerkt door Patently Apple. Het draagt de generieke naam Immersive Virtual Display en richt zich niet alleen op passagiers in zelfrijdende auto's, maar ook in vliegtuigen, boten en andere voertuigen. Het idee is dat passagiers een vr-headset dragen, die inputs vanuit verschillende voertuigsensoren ontvangt, zoals lidar, camera's en versnellingsmeters. Het eerste doel is om mensen met wagenziekte een scène aan te bieden die dit verschijnsel vermindert of wegneemt. Zo moeten passagiers die normaal in een bewegende auto niet kunnen lezen dat wel kunnen doen doordat de tekst bijvoorbeeld buiten de auto wordt geprojecteerd.

De bewegingen van het voertuig zouden bovendien in de virtuele scène geïntegreerd kunnen worden, aldus het document. Verder zou het systeem zelf ook automatisch wagenziekte moeten kunnen detecteren en zich daarop kunnen aanpassen. Een tweede doel is om passagiers 'immersive experiences' te bieden. Zo maakt het document melding van scènes als vliegen in een deltavlieger of het rijden door een 'postapocalyptische wereld'. Daar zou dan ook een interactief element aan toegevoegd kunnen worden, door bijvoorbeeld 'over zombies heen te rijden'.

Zoals doorgaans bij patenten het geval is, wil de toewijzing ervan niet zeggen dat fabrikanten het ook daadwerkelijk in een product omzetten. Apple doet veel patentaanvragen, waarvan het maar een klein deel uiteindelijk ook doorontwikkelt.

Door

Nieuwsredacteur

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Wat Renault in samenwerking met Ubisoft al werkende heeft dus? Nu is het niet helemaal gelijk, maar het doet in principe een beetje hetzelfde. Kan waarschijnlijk ook eenvoudig uitgebreid worden om te bieden wat Apple beschreven heeft in hun patent.
Het idee is dat hiermee wagenziekte bestreden kan worden
Dat lijkt me sterk. De reden dat mensen misselijk/duizelig worden in VR is ongeveer dezelfde als waarom mensen wagenziek of zeeziek worden; de bewegingen die je oren detecteren kloppen niet met de bewegingen die je ogen detecteren. Conflicterende input dus zeg maar. Door zowel VR als in de auto zitten te combineren wordt het alleen maar erger lijkt me.
Zolang het geen wat virtueel is maar overeenkomt met de werkelijkheid zul je sowieso minder misselijk worden dan dat je bijna niets ziet, bijvoorbeeld achter een hoofdsteun. ;)
Weet je nog de game Half-Life 2? Die beelden waren een van de eerste realistische in game beelden en hordes mensen werden misselijk tijdens het spelen. ;)
https://duckduckgo.com/?q...sickness&atb=v78-4&ia=web

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 30 maart 2018 19:37]

Je snapt niet wat ik bedoel. Ik doel met die werkelijkheid juist op de koppeling tussen wat je ziet en wat je voelt.
Maar dan moet het wel *exact* overeenkomen. Tot nu toe lukt de meeste headsets dat niet. De tracking is net niet nauwkeurig genoeg, of net te traag etc. Ik denk dat als het *bijna* overeenkomt dat het dan nog tig keer erger is dan in de auto gewoon focussen op dingen in de verte.
Het idee is dat passagiers een vr-headset dragen, dat inputs vanuit verschillende voertuigsensoren ontvangt, zoals lidar, camera's en versnellingsmeters.
Dat is wel een iets ander verhaal dan de gyroscoop in de meeste VR headsets.....
Maar omdat je gebruik maakt van de sensoren van de wagen weet je exact hoe het voertuig beweegt en krijg je er de voorspelling bij van hoe de computer het voertuig de volgende seconden denkt te besturen waardoor het beeld weer zeer goed overeenkomt.

Al lijkt het mij eerder dat als je wagenziek wordt terwijl je gewoon naar buiten kunt kijken een VR omgeving er niet veel aan zal veranderen. Zelf voel ik me ook niet goed als ik niet zelf achter het stuur zit, en dat komt helemaal niet omdat ik niet naar buiten kan zien.
Probeer het eens, focussen op dingen in de verte. In mijn ervaring helpt dat. Mijn zusje had er last van, zelf heb ik dat gelukkig niet. Ik wordt ook niet misselijk in VR... hoogstens een beetje duizelig. Maar ik heb regelmatig in VR gehad dat ik dacht, 'gelukkig kan ik hier tegen', want genoeg mensen die dan zeeziek geworden zouden zijn.
Volgens mij is dat geen echt probleem bij de meeste headsets. Mensen worden over het algemeen niet misselijk van rondlopen in VR. Ik iig niet, ga ik zitten lezen in een auto in de bebouwde kom dan wel. Waar ik (en genoeg andere) wel misselijk worden van VR, is als VR niet hetzelfde als wat je in het echt doet. Bijvoorbeeld als je in VR in een auto zit, terwijl je in het echt in je stoel zit.

Dat zoiets nog patenteerbaar is verbaasd me dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 30 maart 2018 17:48]

Als je een game speelt waarbij je hoofdbewegingen gebruikt worden om rond te kijken terwijl je loopt met muis/toetsenbord dan krijg ik al snel duizeligheid sensaties. Dat gaat bij mij niet verder dan dat, maar ik heb mensen de headset laten testen die er echt kotsmisselijk van werden.

Room scale en dan zorgen dat je beweging in het echt en in de game overeen komen werkt het best inderdaad maar heeft wel flinke beperkingen op de game tot gevolg. Want ik vind ook juist cool aan VR om te kunnen vliegen, duiken, racen, space battles houden etc.
Maar dat is precies wat ik bedoel ook: Het rondkijken wordt nagenoeg niemand misselijk van, het probleem is als je bewegingen niet meer gerelateerd zijn aan wat je met je in het echt doet, doordat je bijvoorbeeld met je toetsenbord loopt. Je ziet ook dat head bobbing niet in VR spellen zit, zelfs bij degene waar je kan lopen. Want dan ben je echt snel kotsmisselijk.

Maar het probleem is dus niet de tracking van de huidige VR headsets, die is prima. Als je dan goede sensoren in de auto hebt, moet het best te doen zijn een beeld te tonen dat je echte bewegingen goed volgt.
Doch het voorbeeld dat de tekst voor een lezer buiten de auto word geprojecteerd doet mij eerder aan AR denken. Wat idd de wagenziekte zou kunnen verminderen, echter spreken ze van vr dus projecteren ze de hele auto...? Dan lijkt het mij idd geen oplossing, zelfs een milliseconden word door je brein opgemerkt
Allemaal VR/AR/AI lab tests waarop alvast een patent wordt aangevraagd. Kan nog jaaaaaaaaaaaaaren duren voordat we hier iets concreets van zien.
Ik heb altijd al een bril gewild die overal en altijd van alles een tropische omgeving maakt, dus loofbomen vervangen door palmen, de huizen wat kleurrijker en alle dames die op straat lopen magisch een jaar of 23 met een leuke bikini aan in plaats van wat het werkelijk is. En natuurlijk zon bij heldere hemel.

Dat je dan nog steeds een winterjas aanmoet en het koud hebt, ok. Alles naar keuze natuurlijk, kennelijk had ik op dit idee patent moeten aanvragen, maar goed nu heeft Apple het gedaan, maar waarom ze daarvoor de auto hebben uitgekozen is mij een raadsel,
De buurvrouwen die in de tuin een biertje zitten te drinken door wat beachvolleyballsters vervangen. Maar zou er op de copacabana nu een braziliaan zijn die het daar zat is en graag mijn 3 buurvrouwen op zijn netvlies AR'n? Want dan ga ik een woningruil regelen.
zoals als doorgaans bij patenten het geval is, wil de toewijzing ervan niet zeggen dat fabrikanten het ook daadwerkelijk in een product omzetten. Apple doet veel patentaanvragen, waarvan het maar een klein deel uiteindelijk ook doorontwikkeld.
Grote kans dat Apple niets gaat doen op het gebied van VR met dit patent, maar meer op het vlak van AR. Bron
Ik snap het al, je geeft je wagenzieke vrouw gewoon een VR bril op 'tegen wagenziekte', dan merkt ze niet dat ze eigenlijk gewoon thuis blijft }> Ook nog goed voor het milieu want minder belasting van je wagen = minder brandstofverbruik.

Ik zeg killer app!
Het lijkt wel HUD zoals bij Iron Man. Daar wordt alle info voor je getoond.
Dus wat LIDAR ziet, wordt op HUD geprojecteerd als 3D scanbeeld en kun je zo om je heen kijken.

Wagenziekte ontstaat als je niks om je heen kan zien en toch beweeg je steeds heen en weer, soms met G-krachten bij remmen en optrekken. Maar als HUD een huiskamer in beeld tovert ipv weg voor je, voel je helaas wel krachten door rijden. Dus dat lijkt me sterk dat wagenziekte zo afneemt.

Het kan meer zo zijn dat passagiers voor kunnen zien want achterin zien ze weinig en maken dus meer "zorgen" bij autonoom rijden. Met HUD probeer je de passagiers gerust te stellen met alle info op scherm zodat alles prima gaat en veilig verloopt. Dan word je dus minder bang van.
Hehe pokemon go go auto 😅
Van Apple is nog nooit iets goeds gekomen en dit is daar weer een voorbeeld van. Zelfrijdende auto's... Waanzin! Dat moeten we helemaal niet willen. Weg ermee. Ook electrische auto's zijn geen bestaansrecht waardig. Weg ermee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*